پروژه دانشجویی مقاله گستره شمول توقیع شریف در نظریه ولایت فقیه با pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله گستره شمول توقیع شریف در نظریه ولایت فقیه با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
الف) کلیات
متن روایت
منابع روایت
بررسی سند روایت
بررسی دلالت
ب) گستره شمول روایت
سنخشناسی نظریات
انتصاب فقیه
تعدد فقها و شورای رهبری
تحقق حاکمیت فقیه
نقش مردم
شرط اعلمیت
گستره اختیارات ولیّ حاکم
نتیجهگیری
منابع
ابن ابی الحدید، عبدالحمیدبن هبه الله (1404ق )، شرح نهج البلاغه، تصحیح محمدابوالفضل ابراهیم، قم ، مکتبه آیتالله المرعشی النجفی
افلاطون (1380)، مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، چ سوم، تهران، خوارزمی
انصاری، مرتضی (1415ق)، مکاسب، قم، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى
بحرالعلوم، محمدبن محمدتقى (1403ق )، بلغه الفقیه، چ چهارم، تهران، مکتبه الصادق
جوادیآملی، عبدالله (1379)، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، چ یازدهم، قم، اسراء
حائری یزدی، مهدی (بیتا)، حکمت و حکومت، بیجا، بینا
حسینی حائری، سیدکاظم (1432ق)، ولایه الامر فی عصر الغیبه، چ چهارم، بیجا، مجمع الفکر الإسلامی
حسینی طهرانی، سید محمدحسین (1417ق)، ولایه الفقیه فی حکومه الإسلام، بیروت، دارالمحجه البیضاء
حلّى، حسنبن علىبن داود (1383ق)، رجال ابن داود، تهران، دانشگاه تهران
خوئی، سیدابوالقاسم (1374)، معجم الرجال الحدیث، مشهد، آستان قدس رضوی
خمینی، سیدمصطفی (1376)، ثلاث رسائل، ولایت الفقیه، تهران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
رحمان ستایش، محمدکاظم و مهدی مهریزی (1383)، رسائل فی ولایه الفقیه، قم، بوستان کتاب
روسو، ژان ژاک (1379)، قرارداد اجتماعی، ترجمه مرتضی کلانتریان، تهران، آگاه
صافی گلپایگانی، علی (1417ق)، الدلاله الی من له الولایه، مکتب المعارف الاسلامیه
صدوق، محمدبن علی (1395ق )، کمال الدین، قم، دارالکتب الإسلامیه
طبرسى، احمدبن على (1403ق )، الإحتجاج على أهل اللجاج، تصحیح محمدباقر خرسان، مشهد، مرتضى
ـــــ (1415ق )، رجال الشیخ، قم، اسلامى
ـــــ (بیتا)، الفهرست ، نجف، المکتبه الرضویه
ـــــ (1370)، الغیبه، تهران، معارف اسلامی
عبدالرازق، علی (1966م)، الاسلام و اصول الحکم، نقد و تعلیق ممدوح حقّی، بیروت، دارمکتبه الحیاه
کدیور، محسن (1377)، حکومت ولایی، تهران، نی
کلینی، محمدبن یعقوب (1372)، اصول کافی، چ دوم، تهران، اسوه
گلپایگانی، سیدمحمدرضا، (1384)، الهدایه الی من له الولایه، مندرج در رسائل فی ولایه الفقیه، قم، بوستان کتاب
لاک، جان (1377)، نامهای در باب تساهل، ترجمه شیرزاد گلشاهی کریم، تهران، نی
مجلسی، محمدباقر (1362)، بحارالانوار، بیجا، دارالکتب الاسلامیه
مصباح، محمدتقی (1388)، نظریه سیاسی اسلام، تحقیق و نگارش کریم سبحانی، چ دوم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
مظاهری، حسین (1386)، فقه الولایه و الحکومه الاسلامیه، قرره مجید هادیزاده، قم، مؤسسه الزهراء
موسوی خمینى، سیدروحالله، (بیتا)، کتاب البیع، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
ـــــ (1373)، ولایت فقیه(حکومت اسلامی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
مؤمن قمی، محمد (1429ق)، الولایه الالهیه الاسلامیه، قم، اسلامی
نائینى، میرزا محمدحسین (1373ق)، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب، مقرر شیخ موسىبن محمد نجفى خوانسارى، تهران، المکتبه المحمدیه
نجفى، محمدحسن (بیتا)، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، تصحیح عباس قوچانى، چ هفتم، بیروت، دارإحیاء التراث العربی
نجفی، محمدتقی، (1384)، بحث فی ولایه الحاکم الفقیه، مندرج در رسائل فی ولایه الفقیه، قم، بوستان کتاب
نجاشى، احمدبن على (1407ق )، رجال النجاشی، تحقیق و تصحیح سیدموسى شبیرى زنجانى ، قم، انتشارات اسلامى
هابز، توماس (1380)، لویاتان، ترجمه حسین بشریه، تهران، نی
هادوی تهرانی، مهدی (1377)، ولایت فقیه، بیجا، کانون اندیشه جوان
توقیع شریف، روایتی است که در تاریخ شیعه برای اثبات ولایت فقها به آن استناد شده است. تا کنون بیشتر به بررسی دلالت یا عدم دلالت این روایت بر اصل ولایت فقیهان در عصر غیبت پرداخته شده و به اثبات جنبههای دیگر ولایت فقیه در این روایت، چندان توجه نشده است. در این مقاله تلاش شده است تا افزون بر اثبات ولایت فقها در امور سیاسی و اجتماعی، گستره شمول توقیع شریف، نسبتبه برخی از مسائل مطرح در حوزه ولایت فقیهان شیعه نیز کاوش گردد. بر این اساس، ضمن سنخشناسی نظریات حاکمیت فقیه، دلالت این روایت بر نظریه ولایت فقیه و انتصاب آن به اثبات رسیده و با نفی شورای رهبری، به نقش مردم در حکومت دینی نیز اشاره شده است. پس از آن، شرط اعلمیت در ولایت سیاسی فقیه بررسی شده و بحث در گستره اختیارات ولی حاکم نیز پایانبخش این نوشتار است
کلیدواژهها: فقیه، مردم، ولایت، حاکم، انتصاب، توقیع
حکومت یکی از نیازهای پذیرفتهشده اندیشمندان مختلف، برای اداره جوامع انسانی است. در طول تاریخ بشر نیز این مهم کمتر انکار شده و از دیدگاه انکارکنندگان ضرورت حکومت، در اندیشه و عمل استقبال نشده است. بحث درباره حکومت، بیش از آنکه ناظر به اصل حکومت باشد، متوجه حق حاکمیت و چگونگی اداره امور اجتماع است. برخی با مسلّم انگاشتن حق حاکمیت برای انسان، به تدوین نمونه و اشکالی از حکومت پرداختهاند تا بر اساس آن، چگونگی اداره امور اجتماع خویش را ارزیابی کنند و زندگی خویش را سامان بخشند
افلاطون بهترین نوع حکومت را حکومت فیلسوفان میداند و باور دارد تا زمانی که حکیمان زمام جامعه را به دست نگیرند، اصلاح آن ممکن نخواهد بود. (افلاطون، 1380، بند499) در دورههای بعد، اندیشمندانی چون توماس هابز که اندیشه خویش را بر شرارت ذاتی انسان مبتنی ساخته بودند، باور داشتند که اجتماع انسانی باید تحت اداره حکومتی مطلقه باشد. (ر.ک: هابز، 1380) جان لاک نیز که به نیکسرشتی انسان معتقد بود، مدل حکومت لیبرال را پیشنهاد میکرد(جان لاک، ص178) و در ادامه، روسو بر این پندار بود که قرارداد اجتماعی، مقتضی وجود حاکمیتی بر اساس اراده عمومی است. (روسو، 1379، ص103)
انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) شیوهای از اداره جامعه را برای سعادت، کمال و تعالی بشر امروز به ارمغان آورد که ریشه در اندیشه علمای شیعه داشته و در حقیقت، برگرفته از منبع نظریه امامت شیعی است. بر اساس این نظریه، حق حاکمیت، مختص خداوند متعال است و اوست که نظام تکوین و تشریع عالم را اداره میکند. محدودیت جهانی که وطن ماست، اقتضا دارد تا خداوند این حاکمیت را بهصورت طولی توسط پیامبران و امامان(ع) اِعمال نماید. با شکلگیری مفهوم غیبت در اندیشه تشیع، شاهد پرسشهایی از سوی شهروندان جامعه شیعی، درباره چگونگی حل مسائل زندگی خویش، هستیم. امامان معصوم(ع) شیعه نیز در این موارد، مردم را به فقهای شیعه ارجاع دادهاند. افزون بر ادله عقلی، این روایات، ارائهدهنده شیوهای از حاکمیت در عصر غیبت، بر اساس ولایت فقیه عادل میباشند
توقیع شریف، از نمونه روایاتی است که از وجود مقدس امام عصر(ع) در پاسخ به پرسش اسحاقبنیعقوب صادر شده است و بر این مهم دلالت دارد. این روایت، افزون بر ارجاع مردم در حوادث واقعه به فقهای شیعه، گستره شمول اختیارات فقیه، انتصابی بودن این شیوه از حکومت و; را بیان میکند. اثبات این مسئله، مستلزم بررسی سند و دلالت این روایت بوده که رسالت مقاله حاضر است. از اینرو، در دو بخش به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت
روایت از چند جنبه در این مقاله بررسی خواهد شد. به نظر میرسد بیان بخشی از آن در متن مقاله و توجه خواننده محترم به آن، لازم و ضروری است. در این روایت بیان شده است
وأخبرنی جماعه عن جعفربن محمدبن قولویه وأبی غالب الزراری وغیرهما عن محمدبن یعقوب الکلینی عن إسحاقبن یعقوب قال سألت محمدبن عثمان العمری ـ رحمه الله ـ أن یوصل لی کتابا قد سألت فیه عن مسائل أشکلت علی فورد التوقیع بخط مولانا صاحب الدار ـ علیه السلام ـ أما ما سألت عنه أرشد الله وثبتک من أمر المنکرین لی من اهلبیتنا وبنی عمنا ; ومن أنکرنی فلیس منی وسبیله سبیل ابن نوح ـ علیه السلام ـ وأما سبیل عمی جعفر وولده فسبیل إخوه یوسف على نبینا وآله وعلیه السلام و أما الفقاع فشربه حرام ولا بأس بالشلماب ; وأما ظهور الفرج فإنه إلى الله ـ عز وجل ـ کذب الوقاتون وأما قول من زعم أن الحسین ـ علیه السلام ـ لم یقتل فکفر وتکذیب وضلال و أما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلى رواه حدیثنا فإنهم حجتی علیکم و أنا حجهالله علیکم وأما محمدبن عثمان العمری ـ رضی الله عنه ـ وعن أبیه من قبل فإنه ثقتی وکتابه کتابی وأما محمدبن علیبن مهزیار الأهوازی فسیصلح الله قلبه ویزیل عنه شکه و; وثمن المغنیه حرام وأما محمدبن شاذانبن نعیم فإنه رجل من شیعتنا أهل البیت وأما أبو الخطاب محمدبن أبیزینب الأجدع فإنه ملعون وأصحابه ملعونون; و أما عله ما وقع من الغیبه; إنه لم یکن أحد من آبائی إلا وقد وقعت فی عنقه بیعه لطاغیه زمانه وإنی أخرج حین أخرج ولا بیعه لأحد من الطواغیت فی عنقی وأما وجه الانتفاع فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس إذا غیبتها عن الأبصار السحاب و; وأکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فإنّ ذلک فرجکم والسلام علیک یا إسحاقبن یعقوب وعلى من اتبع الهدى. (طوسی، 1370، ص293)
توقیع شریف، از چند طریق در منابع روایی شیعه نقل شده است. مرحوم طبرسی این روایت را در کتاب الاحتجاج، از کلینی و او از اسحاقبنیعقوب نقل میکند. (طبرسی، 1403ق، ج2، ص281) مرحوم صدوق نیز این روایت را در کتاب کمالالدین، از محمدبنمحمدبنعصام از محمدبنیعقوب از اسحاقبنیعقوب نقل کرده است. (صدوق، 1395ق، ج2، ص484) طریق سوم، روایت شیخ طوسی در کتاب الغیبه است. ایشان این روایت را از طریق جماعتی، از جعفربنمحمدبنقولویه از ابیغالب الزراری و او از محمدبنیعقوب از اسحاقبنیعقوب ذکر کردهاست. (طوسی، 1370، ص 293)
در بررسی سند، توجه به این نکته لازم است که در بین نقلهای پیشگفته، نقل طبرسی در الاحتجاج، مرسل است و درنتیجه نمیتواند قابل استدلال باشد. در نقل مرحوم صدوق نیز محمدبنعصام وجود دارد که در منابع رجالی شیعه مجهول است. (خوئی، 1374، ج17، ص199) نقل شیخ طوسی در کتاب الغیبه دارای معتبرترین طریق است؛ چراکه قدر متیقنِ جماعتی که شیخ از ایشان، روایت را نقل میکند، یکی محمدبنمحمدبننعمان، یعنی شیخ مفید، و دیگری، حسینبنعبیدالله الغضائری است که هر دو مورد اعتماد و از ثقات شیعهاند. نکته دیگر اینکه جماعت مورد ادعای شیخالطائفه، این روایت را از جعفربن محمدبن قولویه و ابیغالب الزراری نقل کردهاند که هر دو ثقه و مورد اعتمادند. (نجاشی، 1407ق ، ص123؛ طوسی، بیتا، ص109)
مشکل این روایت، شاید مجهول بودن اسحاقبنیعقوب باشد؛ ولی در اینباره نیز میتوان شواهدی بر قابل اعتنا بودن نقل ایشان بیان کرد. برخی، خود توقیع را دلالت بر جلالت شأن اسحاقبنیعقوب دانستهاند؛ چون در توقیعِ امام(ع) خطاب به او چنین آمده است: «اما ما سألت عنه ارشدک الله وثبتک من امر المنکرین لی من اهلبیتنا وبنی عمنا; السلام علیکم یا اسحاقبن یعقوب وعلی من اتبع الهدی»؛ اما در رابطه با مسائلی که سؤال نمودی؛ خداوند هدایتت نماید و تو را ثابتقدم بدارد. از کسانی که امامت اهلبیت و عموزادگان مرا بهخاطر من ]پذیرفتن ولایت من[،... سلام بر تو و کسانی که راه هدایت را انتخاب نمایند.» اینگونه خطاب از طرف امام، دلیل بر شأن و جلالت قدر اسحاقبنیعقوب در نزد امام است. (موسوی خمینی، 1373، ص68)
مسئله دیگر اینکه برخی بر نقل کلینی از امثال اسحاقبنیعقوب اعتماد کردهاند و بر این باورند که کلینی به او اعتماد داشته است و ایشان از افرادی که مورد وثوق نباشند، روایتى نقل نمیکند. (ر.ک: هادوی تهرانی، 1377) این بیان نمیتواند پذیرفتنی باشد؛ چراکه بر این اساس باید تمام روایاتی را که کلینی نقل کرده است، پذیرفت؛ حال آنکه جز اخباریین کسی بدان قائل نیست. برخی نیز چنین اشکال کردهاند که چون کلینی این روایت را در کتاب شریف کافی نقل نکرده است، نقل او نیز مورد تردید است. در پاسخ میتوان بیان داشت که مرحوم کلینی در شرایط ویژهای در زمان غیبت صغری بوده است که اقتضای تقیه داشت. از سوی دیگر، این نامه مشتمل بر اسم سفیر خاص حضرت بود و افشای نام ایشان در آن هنگام صلاح نبود. ازاینرو، این روایت در کافی بیان نشده است؛ لکن مرحوم کلینی آن را برای شاگردان مورد اعتماد خود، همچون ابنقولویه بیان کرده است. دیگر اینکه، نیاوردن روایتی در کافی، دلیل بر عدم اطمینان به راوی یا روایت نیست
افزون بر مطالب پیشگفته، برخی از فقها معتقدند آنچه میتواند ضعف احتمالی اسحاقبنیعقوب را جبران کند، عمل و استدلال فقهای شیعه به این روایت، در دورههای مختلف است. (صافی گلپایگانی، 1417ق، ص62) بر این اساس میتوان این روایت را مورد اطمینان دانست و به آن استدلال کرد. برخی فقهای معاصر نیز سند این روایت را تام و در حد اعلا صحیح برشمردهاند. (حسینی حائری، 1432ق، ص22)
دلالت توقیع مورد بحث بر مدعای این مقاله، مستلزم بررسی چند فراز از این روایت است. قسمت اول، دریافت مراد از «الحوادث الواقعه»، و قسمت دوم، تبیین اطلاق فقره «إنهم حجتی علیکم» است. مرحوم شیخ انصاری به اطلاق «الحوادث الواقعه» تمسک کرده و بیان داشته است که مراد از حوادث در این روایت، مطلق اموری است که مردم در آنها بهلحاظ عرف یا شرع یا عقل به رئیس خود مراجعه میکنند. (انصاری، 1415ق، ج3، ص551) ایشان اموری همچون ولایت بر اموال قاصرین را ـ که از سنخ امور حسبیه است ـ برمیشمارد؛ اما چنانکه از عبارت شیخ برمیآید، برشمردن این امور، از قبیل تمثیل است و مراد ایشان، برشمردن موارد ولایت فقها نیست. (همان، ص555) افزون بر اینکه وی ضمن اشاره به روایاتی در خصوص حدود، تعزیرات و مسائل حکومتی، این امور را مربوط به امام مسلمین میداند. (همان، ص550) این بیان مؤید این است که مثال به اموال قاصرین و... تنها بهعنوان تمثیل است و فقیه ولایات دیگری نیز دارد. مراد از «امام المسلمین» در این بیان شیخ نیز «فقیه شیعه» است؛ چراکه موارد حدود و تعزیرات که از محدوده قضا هستند، براساس روایات و به اتفاق علما، در اختیار فقهاست
آیتالله گلپایگانی نیز پیرامون «الحوادث الواقعه» بیان میدارند: مراد اموری است که در اجتماع انسانی رخ میدهند و نیازمند متصدی و مصلح است. این امور شامل اعمالی همچون قتل و سرقت میشود که منافی نظم اجتماع و امنیت مردماند و مردم را نیازمند مرجع، رهبر و مصلح مینماید. ایشان معتقد است که عمومیت این روایت، مسائل مستحدثه را نیز شامل میشود.(گلپایگانی، 1384، ص800)
شاید این پرسش به ذهن سبقت جوید که تمسک به اطلاق دلیل، آنگاه ممکن خواهد بود که قرینه یا هر آنچه که صلاحیت قرینه بودن را دارد، وجود نداشته باشد؛ حال آنکه در این روایت، پرسش راوی، از روایت حذف شده است و احتمال میرود که این پرسش قرینه بر این باشد که سنخ حوادث مورد سؤال چه بوده است. ازاینرو، احتمال این قرینه، مانع اخذ به اطلاق «الحوادث» خواهد بود. (نائینی، 1373ق، ص326) در پاسخ این پرسش میتوان بیان داشت که هرچند سؤال راوی در روایت ذکر نشده است، لکن به قرینه نوع جواب امام(ع) میتوان به سنخ سؤال نیز پیبرد. (همان) بخشهای مختلف روایت نیز که امام(ع) در پاسخ به پرسش مطرح کرده است، بهخوبی روشنگر سؤال است و ازاینرو، مانعی بر تمسک به اطلاق «الحوادث» نیست. (خمینی، 1376، ص58)
توضیح آنکه با تحلیل تمامی ابعاد روایت، درخواهیم یافت که این روایت شامل چند پرسش در حوزههای مختلف دینی است. برخی از پرسشها مربوط به مسائل کلامی همچون انکار امامت ائمه(ع) برخی مربوط به مسائل شرعی همچون: حکم شرعی فقاع، شلماب و ثمن مغنیه هستند. برخی نیز مربوط به وثاقت یا عدم وثاقت برخی افراد همچون محمدبنعثمان العمری و پدر ایشان، محمدبنعلیبن مهزیار اهوازی و محمدبنأبیزینب الأجدع میباشد. این روایت، همچنین شامل پرسشهایی درباره امر فرج و شهادت امام حسین(ع)، غصب حقوق ایشان و... است. در این میان، سؤالکننده از مسئلهای به نام «الحوادث الواقعه» نیز سخن به میان آورده است و از امام(ع) کسب تکلیف میکند. با توجه به این بیان، سنخ حوادث واقعه، نه از سنخ پرسش از حکم مسائل شرعی، بلکه همه حوادثی است که مردم در عصر غیبت با آن مواجهاند. برخی از این حوادث، امور ولایی و سیاسی است. بنابراین، متبادر از «الحوادث الواقعه»، امور ولایی و سیاسی است
بخش قابل استشهاد دیگر از این روایت، فراز «فإنهم حجتی علیکم وأنا حجه الله» است. بر اساس این بخش از روایت نیز میتوان ولایت فقیه شیعه در عصر غیبت را در امور سیاسی و حکومتی، افزون بر امور قضایی و فتوایی به اثبات رساند. بر اساس این فراز از روایت امام(ع)، رواه احادیث را ـ که مراد از آن فقهای شیعهاند ـ (نجفی، 1384، ص 662) حجت خویش بر مردم معرفی کرده است. در این مجال، پرسش بر این امر متمرکز خواهد شد که فقهای شیعه در چه اموری بر مردم حجتاند. بر اساس اطلاق بیان امام درباره حجت بودن روات، میتوان بیان داشت در تمامی مواردی که امام بر مردم حجت است، فقهای شیعه نیز حجت امام بر مردماند و بر این اساس به دلیل تمسک به اطلاق بیان امام بر این باور خواهیم بود که فقها در تمامی امور و از آن جمله، امور سیاسی و ولایی، حجت امام بر مردماند و مردم در این امور وظیفه دارند که در صورت عدم دسترسی به امام، به ایشان مراجعه کنند
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی مقاله مطالعات آسیب پذیری و مقاوم سازی با pdf دارای 112 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله مطالعات آسیب پذیری و مقاوم سازی با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخش اول
ساختمان سایبان انبار قطعات
فصل اول
معرفی کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
1-1-کلیات ساختمان سایبان انبار قطعات
1-2- معرفی مشخصات ساختمان سایبان انبار قطعات
فصل دوم
بارگذاری سازه
2-1- بار گذاری ثقلی ساختمان
2-2- بار گذاری لرزه ای سازه بر اساس استاندارد 2800 (ویرایش سوم)
2-3- بارگذاری استاتیکی معادل بر اساس استاندارد2800 (ویرایش سوم)
2-4 – کنترل نیروی مولفه قائم زلزله (بند 2-3-12 آئین نامه 2800) :
2-5 – ترکیبات بار گذاری ساختمان
2-6 – پیچش
2-7-کنترل ساختمان در برابر واژگونی
2-8- بار باد:WL
فصل سوم
تحلیل سازه
3-1- مدل سازی ساختمان
3-2-کنترل پاسخ های سازه
3-3- کنترل پی
فصل چهارم
نتیجه گیری
4-1- کلیات
4-2- تعیین میزان آسیب پذیری هر بخش
فصل پنجم
5-1- کلیات
5-2-طرح مقاوم سازی
بخش دوم
ساختمان سوله جدید
شیرآلات
فصل ششم
6-1-کلیات ساختمان سول جدید شیرآلات
6-2- معرفی مشخصات ساختمان سول جدید شیرآلات
فصل هفتم
بارگذاری سازه
7-1- بار گذاری ثقلی ساختمان
7-2- بار گذاری لرزه ای سازه بر اساس استاندارد2800 (ویرایش سوم)
7-3- بارگذاری استاتیکی معادل بر اساس استاندارد2800 (ویرایش سوم)
7-4 – کنترل نیروی مولفه قائم زلزله (بند 2-3-12 آئین نامه 2800) :
7-5 – ترکیبات بار گذاری ساختمان
7-6 – پیچش
7-7-کنترل ساختمان در برابر واژگونی
7-8- بار باد:WL
فصل هشتم
تحلیل سازه
8-1- مدل سازی ساختمان
8-2- کنترل پاسخ های سازه
8-3- کنترل پی
فصل نهم
نتیجه گیری
9-1- کلیات
9-2- تعیین میزان آسیب پذیری هر بخش
فصل دهم
10-1- کلیات
10-2-طرح مقاوم سازی
پیوست 1
نقشه های موجود ساختمان سول جدید سایبان قطعات
پیوست 2
نقشه های موجود ساختمان سول جدید شیر آلات
ساختمان سایبان انبار قطعات یک سوله یک طبقه به مساحت تقریبی1440 متر مربع می باشد و ارتفاع ساختمان از روی فونداسیون در پایه8متر ودررأس10متر است.مشخصات کلی ساختمان در جدول1-1 آورده شده است.ساختمان سایبان انبار قطعات شامل سوله فولادی یک طبقه با سیستم قاب فولادی خمشی در جهت عرضی میباشد. سازه دارای سیستم لرزه بر (بادبندی) در جهت طولی است.درشکلهای (1-1)الی(1-3) پلان آکس بندی ونمای کلی ساختمان سایبان انبار قطعات آورده شده است
پلان ساختمان نسبت به هردومحوراصلی ساختمان متقارن است.ساختمان سایبان انبار قطعات شامل سوله فولادی یک طبقه با سیستم قاب فولادی خمشی درجهت عرضی میباشد.سازه دارای سیستم لرزه بر (بادبندی) در جهت طولی است.ساختمان ازسه قاب طولی وهفت قاب عرضی تشکیل شده است. در مسیر انتقال نیروی جانبی به زمین هیچ گونه انقطاعی وجود ندارد. بنا براین با توجه به موارد فوق و با توجه به اینکه ارتفاع سازه در راس سازه درحدود 10متراست می توان برای تحلیل این سازه مطابق بند 2-3-1 استاندارد 2800 از آنالیز استاتیکی معادل استفاده کرد
با توجه به نقشه های موجود و براساس آئین نامه های مرتبط مشخصات زیر برای مصالح در نظر گرفته شده است. فولاد به کار رفته در اسکلت سازه دارای تنش جاری شدن2400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است مقاومت مجاز خاک kg/cm2 2 برای پی های منفرد است. نوع خاک منطقه طبق طبقه بندی آئین نامه 2800 از نوع II می باشد
بتن پی: مقاومت مشخصه بتن 28روزه نمونه استوانهای برای پی سازه 210کیلوگرم برسانتیمتر مربع میباشد
میلگردپی : مقاومت جاری شدن میلگردها مطابق نقشه میباشد
پروفیلهای بکار رفته در اسکلت ساختمان برای تیرهاو ستونها تیر ورق است. مشخصات این مقاطع برای انجام محاسبات در نرم افزارETABS 2000 مورد استفاده قرار گرفته و در جدول 1-2 ارائه شده است. تیرریزی سقف شامل تیرهای اصلی تیر ورق با مقطع متغیرو تیرهای فرعی قوطی 90x90x4 می باشد که پوشش آن مقطع Z و ورق موجدار است. شکل سه بعدی ساختمان در شکل1-6 نشان داده شده است که در آن مقاطع المانها منعکس شده است. برای تعریف تکیه گاهها در پای ستونها سه درجه آزادی بسته شده اند.(با توجه به مفصلی بودن تکیه گاهها تغییر مکانها بسته شده و چرخش ها باز می باشند.)
جدول1-2-مشخصات مقاطع برای تیرها و ستونها
Sec. Pro
No
تیر ورق با مشخصات ذکر شده
COLUMN
تیر ورق با مشخصات ذکر شده
MAIN BEAM
قوطی 90x90x
SECONDRY BEAM
F
VERTICAL BRACING
F
ROOF BRACEING
Z
PURLIN
در شکل (1-6) مدل سه بعدی ساختمان سایبان انبار قطعات که با نرم افزار ETABS 8.49 ساخته شده است دیده می شود.نمای محور طولی ساختمان در شکل (1-7)وستون گذاری ساختمان در شکل(1-8) آورده شده است. برای تعریف تکیه گاهها درپای ستونها سه درجه آزادی بسته شده اند.(با توجه به مفصلی بودن تکیه گاهها تغییر مکانها بسته شده و چرخش ها باز می باشند.)
در بررسی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان سایبان انبار قطعات از آیین نامه زلزله 2800 ایران و آیین نامه بارگذاری 519 ایران استفاده شده است. چون سطح عملکرد مورد انتظار سازه همان سطوح عملکرد مطرح شده در آیین نامه 2800 می باشد (در زلزله های ضعیف و متوسط بدون وارد آمدن آسیب عمده سازه ای و دربرابر زلزله های شدید بدون فروریزش به کاربری خود ادامه دهد) بنابراین میتوان از آیین نامه 2800 استفاده کرد
2-1-1- بار زنده
برای بارگذاری زنده ساختمان مطابق آئین نامه 519،با توجه به اینکه شیب بام کمتر از 10درجه میباشد برای بام بار زنده برابر 50کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود ،همچنین بار برف به قرار زیر طبق آیین نامه 519 محاسبه شده است
باربرف مبنامیباشدکه باتوجه به اینکه شهر درمنطقه بابرف کم فرض شد ه طبق آیین نامه 519 برابردر نظر گرفته شده است.با توجه به اینکه بار زنده بیشتر از بار برف بام است بنا براین بار زنده بام برابر 50کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود
2-1-2- بار مرده
بارگذاری مرده
وزن
ورق موجدار پوشش سقف
وزن پرلین (Z180)
اتصالات، میل مهار و بادبند
جمع
وزن خود قاب توسط برنامه ETABS در نظر گرفته میشودو بارهای وارده از مختصات کلی به محلی تغییر خواهند یافت
وزن دیوارهای پیرامونی:
این سوله دیوار نداردو به صورت سایبان میباشد
2-2-1- بررسی میزان شکل پذیری سازه
بررسی سطح شکل پذیری سازه بر اساس ملاحظات استاندارد2800 انجام شده است،بر این اساس و با ملاحظه اتصالات قاب خمشی موجود مشاهده می گردد که این اتصالات شرایط قاب خمشی ویژه را ارضاء نمیکند و با بررسی های انجام شده میتوان اظهار نظر کرد که سازه ضوابط شکل پذیری ویژه را برآورده نخواهد کردواز نوع قاب خمشی فولادی معمولی است
- محاسبه ضریب برش پایه
پس از بارگذاری ثقلی مرده و زنده سازه،لازم است که طبق ضوابط استاندارد 2800 بارگذاری لرزه ای روی ساختمان صورت گیرد.برای این منظور با توجه به بند 2-3-1 استاندارد 2800 از روش تحلیل استاتیکی خطی استفاده می شود. ضریب R برای قاب خمشی فولادی معمولی برابر 5و ضریب Rبرای مهاربندی هم محور فولادی برابر6 است. همچنین شتاب مبنای طرح برابر 04g لحاظ شده است.با این فرضیات ضریب برش پایه برای سازه فوق محاسبه شده و به برنامه ETABS 8.49 داده شده است
اثر مولفه قائم زلزله بر پاسخ ساختمان باید برای موارد زیر در نظر گرفته شود
الف- تیرهایی که دهانه آنها بیشتر از پانزده متر می باشد همراه با ستونها ودیوارهای تکیه گاهی آنها
ب- تیرهایی که بار قائم متمرکز قابل توجهی در مقایسه با سایر بارهای منتقل شده به تیر را تحمل می کنند همراه با ستونها و دیوارهای تکیه گاهی آنهادر صورتی که بار متمرکز حداقل برابر با نصف مجموع بار وارده به تیر باشد آن بار قابل توجه تلقی می شود
با توجه به نقشه های موجود سازه مذکور فاقد چنین قطعاتی می باشد
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی مقاله آکروپولیس شهر آتن با pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله آکروپولیس شهر آتن با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چشمانداز آکروپولیس آتن.
آکروپلیس شهر آتن
تاریخچه
شغل ابتدایی بشر
دورانهای تاریک و نامعلوم
آکروپلیس باستانی
برنامه ساختمان پریکلس
بقایای باستان شناسی
سایت پلان
اهمیت فرهنگی
منبع
آکروپولیس (Acropolis؛ به یونانی قدیم: بلندشهر یا دژشهر). در شمال شرقی پارتنون در آتن پایتخت یونان و در مرتفع ترین نقطه دشت و 150 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مجموعه تاریخى آکروپولیس براى مردم یونان یک نماد ملى است بر همین اساس هر شهر یونان باستان داراى آکروپولیس معادل دژ یا قلعه مستحکم بوده است. این مجموعه با دقت و ظرافت بسیار دقیق هندسى و ریاضى ساخته شده است
آکروپلیس آتن معروف به آکروپلیس، به معنای شهر مرتفع یا صخره مقدس که در یونان و تمام دنیا فراوان است. اگر چه آکروپلیس های دیگری در یونان قرار دارد، اهمیت این آکروپلیس آنقدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان اسم خاص مربوط به همین مکان است. آکروپلیس رسما به عنوان بنای برجسته در میراث فرهنگی اروپا در 26 مارس 2007 (6فروردین 1386) به ثبت رسیده است. آکروپلیس بر روی یک تپه سنگی صاف که دارای 150متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن یونان بنا گردیده است. قبلا این بنا به نام “سکروپیا” مشتق از نام افسانه ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده میشد
اولین دست ساخته بشر مربوط به بخش میانی دوران نو سنگی در بالای این تپه است، مدارکی نیز درباره امکان وجود ساکنینی در بنای آتیک (اتاق کوچک زیر شیروانی) وجود دارد مه مربوط به آغاز دوران نوسنگی ـ هزاره ششم پیش از میلاد میباشد. اطلاعات مشکوکی نیز حکایت کننده آن است که یکی از اهالی “مای سنی” که با ایجاد بناهای پادشاهی برای خود و خانواده و پایه گذاری آیین دینی و ایجاد معابد، تعدادی کارگاه و سکونت دادن به گروهی از مردم عادی در این مکان یعنی بالای این تپه تشکیلاتی راه انداخته است. این مجموعه با دیوارهای قطر 45 تا 6 متر محصور گردیده بود که دروازه مایل با جانپناه و برخی را که از دست راست وارد شوندگان غریبه را آویزان مینمود و بنابراین وسایلی برای دفاع به شمار میرفت. در بخش شمالی دو راه پله ای تنگ با شیب زیاد بود که در بین صخره ایجاد شده بود. هومر مورخ یونانی به این محکم سازی ساختمانی به نام “خانه ای قوی ارچ توس” اشاره مینماید. این در زمانی بود که زلزله در ضلع شمال شرقی شکافی ایجاد کرد که تا بخش خاکی زمین ادامه یافت و در آن آب جمع میشد. در این بخش پلههایی استادانه ساخته شد و به عنوان بخش محافظت شده آب آشامیدنی در دوران مای سنین استفاده میشد که در اعصار بعد از ارزشی برخوردار نبود
احتمال میرود که آکروپلیس مؤثر از انهدام قصرهای مای سنیها باشد ، زیرا در این بنا هیچ اثری از آتشسوزی و تخریب عمده یک بنای ساخته آن زمان وجود ندارد. بر اساس عقیده ساکنین آتن این منطقه در مقابل تهاجم “دوریان” ها با موفقیت دفاع کرد. اطلاعات باستانی زیادی در مورد موقعیت ساختمان روی این صخره وجود ندارد، غیر از آن که آکروپلیس یک بار توسط کایلون در شورش کایلونیها و دو بار توسط پیسی استراتوس فتح شد که این عملیات طی سلطه یافتن با کودتا محقق گردید. معهذا به نظر میرسد که دیوار 9 دروازهای یا “انه آپیلون” در اطراف بزرگترین چشمه یعنی “کلپسیدرا” در پای شمال غربی ساخته شده بود. در آغاز همان “پیسی استراتوس” بود که مرزی را برای آرتمیس (الهه ماه و شکار) بنا نمود
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی مقاله رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی از منظر علامه محمدتقی مصباحیزدی با pdf دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی از منظر علامه محمدتقی مصباحیزدی با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
1 مفهوم و ماهیت پیشرفت در اسلام
2 مفهوم و ماهیت عدالت در اسلام
3 مفهوم و ماهیت دولت دینی
4 عدالت و وظایف دولت دینی
5 رابطه پیشرفت و عدالت در دولت اسلامی
نتیجهگیری
منابع
ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی و مؤسسه التاریخ العربی، 1416ق
ارسطاطالیس، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی، تهران، دانشگاه تهران، بیتا
ارسطو، سیاست، ترجمه حمید عنایت، چ سوم، تهران، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، 1371
دهخدا، علی اکبر، لغتنامه، زیر نظر محد معین، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، 1341
الفارابی، ابو نصر، آراء اهل المدینه الفاضله، بیروت، دار المشرق، 1996م، چ 7
النوری الطبرسی، میرزا حسین، مستدرک الوسائل، بیروت، مؤسسه آل البیت‰ لاحیاء التراث، 1408ق، چ 2
طرح گفتمان عدالت و پیشرفت در دولت دینی، که در دهه چهارم انقلاب اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت، مستلزم شناخت مناسبی از روابط میان عدالت و پیشرفت است، در صورتی دولت، مصداقی از عدالت به معنای «وضع کل شیء فی موضعه» یا «اعطاء کل ذی حق حقه» را محقق میسازد که به وظایف خود جامه عمل پوشاند؛ عدالت به همین معنا, نه تنها با پیشرفت در تضاد نیست، با آن همسو است به طوری که در دولت اسلامی عدالتمحور، باید بیشترین افراد به بهترین کمالات دست یابند. در واقع، اگر دولت همه تلاش خود را صورت دهد تا بیشترین افراد به بالاترین سطح کمالات، به ویژه کمالات اخلاقی، فرهنگی، معنوی و الهی دست یابند، در این صورت، چون حق مردم را به آنان داده است، عدالت را محقق ساخته است. بنابراین، اگر پیشرفت به مفهوم اسلامی آن در نظر گرفته شود و شامل پیشرفتهای معنوی نیز گردد و عدالت هم به معنای اعطای حق به هر گروه یا فرد مُحِق در نظر گرفته شود، در این صورت، یکی از حقوق، فراهم ساختن زمینهها و امکانات لازم برای نیل به پیشرفتهای معنوی جامعه است. در اینجا نه تنها تزاحمی میان پیشرفت و اعدالت پیش نمیآید، بلکه پیشرفت در جهت عدالت قرار میگیرد.
کلید واژهها: عدالت، پیشرفت، رابطه، دولت دینی، کمال مادی، کمال معنوی.
در طول تاریخ آنگاه، که درباره علوم انسانی و ارزشها بحثی به میان آمده، همواره مفهوم «عدالت» از مفاهیم کلیدی بوده است. در فلسفه غرب و از زمان سقراط، مفهوم «عدالت» همواره یکی از مفاهیم کلیدی به شمار میرفته است. پس از او، افلاطون و ارسطو نیز جایگاه خاصی را برای عدالت در نظر گرفتهاند. در ادیان الهی، به خصوص در اسلام و به ویژه براساس مذهب عدلیه، عدالت نیز از جایگاه ممتازی برخورداراست. به هر حال، عدالت از مباحث بنیادین اسلام است، چنانکه عدل، در زمره اصول دین به شمار میرود
از سوی دیگر، بحث از پیشرفت نیز همواره مورد توجه اندیشمندان بوده و از قدمت فراوانی برخوردار بوده است. با توجه به این دو مطلب، بحث از رابطه میان عدالت و پیشرفت به ویژه جایگاه این بحث نیز اهمیت مییابد. بحث از رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی، از مباحث پر اهمیت و در نوع خود، از اصلیترین، پیچیدهترین و دشوارترین مسائلی است که در حوزه فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق و بعضی از رشتههای دیگر مطرح است. در طول تاریخ، به ویژه در عصر اخیر، به خصوص در مغرب زمین، تلاش زیادی برای بررسی و تحقیق پیرامون جوانب این مسائل صورت گرفته است که به نوبه خود قابل تحسین است
به منظور بررسی رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی، لازم است پیش از هرچیز مفاهیم مرتبط با آنها شناخته شود. از اینرو، ارتباط مفاهیم پیشرفت، عدالت و دولت دینی توضیح داده خواهد شد. سپس با توجه به کاربرد مناسب هر یک از این واژگان، رابطه عدالت و پیشرفت در دولت دینی مورد توجه قرار خواهد گرفت
«پیشرفت» از جمله مفاهیمی است که در دهههای اخیر، در اقتصاد و علوم اجتماعی کاربرد زیادی پیدا کرده است. این واژه، عمدتاً مربوط به مسائل اجتماعی، رشد اقتصادی و اموری از این قبیل است. ابتدا در این حوزهها، شاخصههایی برای توسعه و پیشرفت تعیین شد، اما به تدریج، کاربرد آن گستردهتر گردید. این مفهوم از مرز اقتصاد به سایر علوم اجتماعی، به خصوص جامعهشناسی سیاسی، سرایت پیدا کرد. هم اکنون نیز از این واژه به عنوان یک مفهوم اجتماعی، بحثهای گسترده و تقریباً همه جانبهای صورت میگیرد. به نظر میرسد، باید با توجه به مبانی فکری و ارزشی خود و صرفنظر از تعاریف و اصطلاحات بیان شده در این زمینه، تعریفی از پیشرفت، آن هم نه تنها از بُعد اقتصادی و جامعهشناختی، بلکه به عنوان یک مفهوم انسانشناختی فلسفی ارائه کنیم
صرف نظر از معادلهای این واژه در زبانهای دیگر، واژه «پیشرفت»، از نظر تحلیلی، بر این معنا دلالت دارد که یک راه و مسیری وجود دارد که باید آن را پیمود. این پیمودن باید رو به جلو باشد. از تحلیل این واژه، سه مفهوم دیگر به دست میآید: راه و مسیر؛ پیمودن راه و مسیر؛ رو به جلو بودن در طول مسیر. اگر این سه واژه را به درستی در نظر بگیریم، مفهوم دیگری به نام «مقصد» از آنها به دست میآید که این راه باید به آن ختم شود. بنابراین، ما در تحلیل مفهوم پیشرفت، لازم است این چهار مفهوم را در بینش اسلامی و بینشی مبتنی بر مبانی فکری و ارزشی خود معنا کنیم
در بینش اسلامی، ویژگیهای انسانی مختص به مسائل مادی و دنیوی، که در علوم اجتماعی بر آن تأکید میشود نیست، زیرا این علوم، عمدتاً، علومی سکولار هستند و توجهی به مسائل معنوی، الهی و غیرمادی انسان، ندارند. اگر هم در این علوم گاهی بحث از معنویات مطرح میشود، اصولاً توجه اصلی معطوف به اهداف مادی همچون لذایذ و رفاه است. این معنویات در قلمرو زندگی مادی معنا و مفهوم مییابند. مثلاً عدالت، معنویت، ایثار و فداکاری در این قلمرو از اموری قلمداد میشود، که نتایجش مربوط به همین زندگی دنیوی است. اما بر اساس بینش اسلامی، زندگی انسان، بسیار وسیع، گسترده و فراتر از این معانی است به گونهای که زندگی مادی و دنیوی انسان، تنها نقطهای در این مسیر طولانی انسانیت شناخته میشود. اساساً کل زندگی دنیا در مقابل آخرت، چیز قابل محاسبهای شمرده نمیشود؛ زیرا زندگی دنیا متناهی و زندگی اخروی نامتناهی است. بنابراین، نمیتوان پیشرفت انسان – و نه صرفاً پیشرفت اقتصادی ـ را منحصر به چیزهایی دانست که به امور مادی بازمیگردد، بلکه باید پیش از هر چیز تلقی خود را نسبت به انسان و ابعاد وجودی او بیان کرد. پیشرفت انسان باید در ابعاد وجودی خودش ملاحظه شود؛ بعضی از ابعاد کوچک انسان مربوط به زندگی دنیاست، اما او ابعاد بسیار گسترده و وسیعتری دارد که میتوان گفت قوام انسانیت انسان به همان ابعاد است
بنابراین، پیشرفت را باید براساس مقصد نهایی انسان تعریف کرد. براساس بینش اسلامی، تمام زندگی دنیا، راه و مسیری است به سمت مقصدی که در این دنیای مادی وجود ندارد، بلکه نهایت مسیر، رسیدن به خداوند است: «وَأَنَّ إِلَى رَبِّکَ الْمُنتَهَى».(نجم:42) پس در این دنیای مادی، مقصد نهایی وجود ندارد. هر چه از آن به عنوان مقصد یاد میشود، مقصد نسبی است. اهداف و اغراض دنیوی هم نسبی است. تمام اینها مقدمه رسیدن به آن مقصد و هدف نهایی است. و طبعاً راهی که برای نیل به آن معتقد است، میل به بینهایت دارد. هر پیشرفتی هم که در آن مسیر صورت میگیرد، باید پیشرفتی باشد که به سوی آن مقصد حرکت میکند. بنابراین، تنها اگر در برخی ابعاد، رشدی و حرکتی صورت پذیرد، پیشرفت واقعی محسوب نمیگردد. چنانکه رشد اقتصادی نیز به همین شکل است و رشد اقتصادی در بعضی از ابعاد، همانند رشد بعضی اندامها در بدن است. اگر دست یا پای کسی رشد کند، اما سایر اجزا متناسب با آن رشد نکنند، این رشد، واقعی نیست. رشد واقعی آن است که همه اندام، متوازن و متناسب بزرگ شوند. بنابراین پیشرفت واقعی، باید در همه ابعاد وجود انسان و به طور متناسب و متوازن صورت گیرد
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تجربیات مدون آموزشی ویژگی های یک معلم کارآمد با pdf دارای 58 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تجربیات مدون آموزشی ویژگی های یک معلم کارآمد با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مقدمه
معلم واقعی کیست؟
کدام معلم کارآمد است؟
خصوصیات و کیفیت یک معلم کارامد
معلم اثر بخش
تشویق
یادآوری
نگه داشتن دانش آموز در فضای یادگیری
جلب توجه
حرکت در بین دانش آموزان
محبت به دانش آموزان
نقش معلم در آموزش و پرورش
مشخصات یک معلم خوب
مشخصات یک رهبر موفق
ویژگیهای شخص معلم
ویژگیهای حرفه ای و فنی معلم
معلم کار آمد
وادار نمودن شاگردان به فکر کردن
ویژگیهای ذهن متفکر
عوامل بستر ساز تفکر
سازماندهی صنف برای اندیشیدن
تحول باید از کجا آغاز شود؟
ویژگی های معارف تحول محور چیست؟
نگاهی نو
چگونه معلمی حرفه ای باشیم
معلم حرفه ای کیست ؟
چگونه کلاس جذابی برای دانش آموزان خود فراهم کنیم ؟
چرا باید برای دانش آموزان ایجاد انگیزه کرد ؟
همه ی معلمان به شناخت هایی از این قبیل نیازمند ند
منابع
1- حرفه معلمی ، نویسنده حسین ملکی ، ناشر مدرسه ، سال
2- جلوه های معلمی ، نویسنده محمد رضا آقا حسینی ، ناشر حدیث امروز ، سال
3- معلم موفق ، نویسنده حسین دهنری ، ناشر ظفر ، سال
4- تجارب معلمی ، نویسنده صادق زلفی ، ناشر بعثت ، سال
5- معلم ، نویسنده فاطمه غلامی ، ناشر دفتر پژوهشهای فرهنگی کتاب قلک ، سال
6- اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در دوره های تحصیلی، تألیف : احمد صافی، انتشارات رشد
7- مبانی مشاوره و راهنمایی، تألیف : رابرت گیسبون و ماریا میشل ویرایش و ترجمه: دکتر باقر ثنایی، انتشارات : بعثت
8- تعلیم و تربیت در اسلام، استاد شهید مرتضی مطهری
9- روانشناسی تربیتی، محمد پارسا
10- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام، علی اصغراحمدی
11- روانشناسی رشد، علی اکبر شعاری نژاد
12- روانشناسی پرورشی، علی اکبر سیف
13- بررسی کتاب تفکر در تعلیم و تربیت، نوشته متیو لیپمن
پیامبران الهی نخستین معلمین در تربیت انسان کامل بوده اند. با توجه به تاریخ انبیای الهی همواره پیامبران جزء آن دسته از مردمی بودند که ویژگی های اخلاقی و انسانی منحصربه فردی داشته اند لذا اولین ویژگی که برای یک معلم می توان در نظر گرفت فضایل اخلاقی و ویژگی های شخصیتی والامی باشد
دانش آموزان به شکلی پیوسته و مداوم نسبت به نگرش ها، ارزش ها و شخصیت های معلمان خود واکنش نشان می دهند. تقلید از معلم، یکی از روشهای معمول در یادگیری به شمار می رود و از این لحاظ معلم می تواند الگوی پرقدرتی برای دانش آموز به حساب آید. یکی از جنبه های مهم یادگیری از طریق تقلید آن است که رفتار می تواند به سادگی از طریق مشاهده کسب شود و برای این کار لازم نیست که دانش آموز راسا به انجام دادن و تمرین و یا ارائه آن رفتار بپردازد. دانش آموزان به طور ثابت در حال جذب و کسب اظهارات، حالت ها ونگرش های معلمان خود از نقطه نظر روش کلاسی هستند و این امر بدون آنکه معلم رجوع خاصی به این گونه رفتارها داشته باشد انجام می گیرد. در مواردی که معلم با طعنه و کنایه و یا استهزا به اشتباهات دانش آموزان پاسخ می دهد احتمال اینکه دانش آموزان نیز چنین واکنش هایی نسبت به همدیگر نشان دهند افزایش خواهد یافت. باید توجه داشت که هر نوع رفتاری در هر زمانی می تواند به شکل یک الگو عمل کند. از این رو دانش آموزان رفتارهای مثبت و منفی، هر دو را از معلمان خود خواهند آموخت
هرگاه دانش آموزان متوجه شوند که آنچه معلم به هنگام وعظ و خطابه در کلاس بیان می دارد، با آنچه وی عملااز خود بروز می دهد متفاوت است، یعنی هماهنگی بین عقیده وعمل او وجود نداشته باشد، آنان به چنین موعظه هایی توجه نخواهند کرد و در پی عمل کردن به آنها برنخواهند آمد. این تفاوت و ناهماهنگی ممکن است بین انتظارات معلم از دانش آموزان و امکاناتی که عملابه آنان داده می شود نیز مشاهده شود. اگر معلم به دانش آموزان گوشزد کند که مجاز نیستند قبل از آنکه زنگ تفریح زده شود کلاس را ترک کنند اما در عمل نتواند این قانون را جامه عمل بپوشاند اعتماد دانش آموزان نسبت به قدرت رهبری معلم به تدریج کاهش می یابد
رفتار دانش آموزان همچنین تحت تاثیر اعمال معلم در موارد زیر است: معلم به اهمیت مطالعه و خواندن کتاب تاکید فراوان می گذارد، اما خود او حتی یک کتاب هم نمی خواند
معلم رعایت اصول اخلاقی را محترم و مهم می شمارد ولی دائما بر سر مسائل جزئی با خشم و فریاد با دانش آموزان روبرو می شود. معلم تاکید می کند که احترام به عقاید و نظریات دیگران و بویژه دانش آموزان همواره موردنظر اوست، ولی مکررا عقاید دانش آموزان را که به نظر خودش نادرست و احمقانه است به مسخره می گیرد. در تمام موارد دانش آموزان به جای توجه به آنچه معلم به شکل نظری بیان می دارد، به رفتارها و واکنش هایی که عملااز خود نشان می دهد گرایش پیدا می کنند. معلمان قاهر و زورگو با رفتارهای خصمانه اثرات زیان بخشی بر روی رفتار دانش آموزان دارند، در حالی که معلمان مهربان با رفتارهای غیرتهاجمی می توانند به سازگاری اجتماعی دانش آموزان خود کمک کنند. بعضی از نشانه های رفتارهای خصمانه عبارتند از اعمال قدرت، خجالت زده کردن و پافشاری در مطیع بودن دانش آموزان. برای رفتارهای ملایم و منطقی نیز می توان از تائید نظرات دانش آموزان، تشویق دانش آموزان به شرکت در بحث های کلاسی، اظهار علاقه نسبت به فعالیت های دانش آموزان و همدردی و درک دانش آموزان نام برد. دانش آموزان در کلاس هایی که توسط معلم مهربان و منطقی اداره می شود رفتارهای سازگارتر و ملایم تری از خود نشان می دهند و عکس این قضیه نیز صادق است. به این ترتیب نباید فراموش کرد که معلم می تواند تاثیر فوق العاده ای بر محیط کلاس و در نتیجه بر رفتار دانش آموزان داشته باشد. بین معلم و شاگرد نباید تاثیر دانش آموزان بر رفتار معلم را نادیده انگاشت، زیرا که این تاثیر و تاثر الزاما در یک فرآیند دوطرفه انجام می گیرد. در اغلب موارد الگوی رفتاری و واکنش های (مثبت و منفی) معلم در کلاس رابطه و هماهنگی قابل توجهی با نوع رفتارها و واکنش های دانش آموزان در کلاس دارد. به طور کلی تدریس در کلاس به شکل یک رابطه دو جانبه رخ می دهد که در آن، دانش آموزان و معلمان یک واحد در هم تنیده را تشکیل می دهند. مثلاهنگامی که دانش آموزان در کلاس بدرفتاری می کنند برنگرش معلم نسبت به آنان تاثیر گذاشته و این نیز به نوبه خود بر نگرش دانش آموزان نسبت به معلمشان اثر خواهد گذاشت. این تاثیر و تاثرها نقش اساسی در بالاو پایین بردن سطح یادگیری دارد
بسیاری از معلمین تازه کار غالبا مقدار زیادی از وقت خود را به طراحی و تمرکز بر روی دروس و موضوعات صرف می کنند و فراموش می کنند که تدریس خوب صرفا به شیوه ها و کارافزارهای یادگیری خلاصه نمی شود. گروه زیادی از معلمین به هنگام تدریس، به جای آنکه شخصیت و رفتاری واقعی و طبیعی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان از خود نشان دهند به ایفای نقش و بروز رفتارهای مصنوعی می پردازند. این گروه فکر می کنند که ایفای نقش می تواند آنان را در جلوگیری از بروز مسائل و مشکلات مربوط به نظم و انضباط محیط کلاس یاری دهد. رفتارهای سرد، خشن و دور از انسانیت بعضی از معلمان در محیط کلاس با فلسفه آموزش و نقش و رسالتی که به عهده آنان گذارده شده مغایرت دارد. این گونه رفتارها گاهی به این علت از آنان سر می زند که فکر می کنند در صورتی که رفتاری مهربانانه و روابطی دوستانه با دانش آموزان داشته باشند ممکن است آنان را افرادی سهل اندیش، بی کفایت و سست نظر قلمداد کنند. متاسفانه به دفعات زیاد مشاهده شده که معلمین تازه کار را با رهنمودهای غیرمنطقی و به دور از احساسات انسانی نظیر “از همان آغاز با سرسختی صدای دانش آموزان را خفه کنید” و یا قدرت و ریاست خود را به دانش آموزان نشان دهید و “به آنان اجازه ندهید در هیچ موردی اعتراض کنند” مواجه ساخته و بسیاری از این گونه معلمین نیز چنین رهنمودهایی را در تدریس خود به کار گرفته اند. این نگرانی وجود دارد که معلم ضمن اینکه به ایفای نقش می پردازد ممکن است آن را کاری راحت یا حداقل موفقیت آمیز بیابد و به تدریج در این قالب فرو برود. کم کم رفتارش بر محور اعتقادات سنتی سازمان می گیرد؛ به طوری که دیگر قادر نیست خود را از چنین قالبی رها سازد. در اینجا به بعضی از این اعتقادات سنتی تدریس که نسل به نسل به معلمین انتقال یافته است اشاره می کنیم
من، سکوت و میانه روی را پیشه می کنم
براساس این اعتقاد معلم موجودی است بی ثمر و فاقد تحرک که هر موقعیت و رویدادی را با سردی و سکوت می نگرد. او در هر شرایطی خلق و خوی بی طرفانه از خود نشان می دهد و در واکنش های او اثری از شادی، غم، تواضع یا تکبر مشاهده نمی شود. در کلیه بحث ها نقشی خنثی بازی می کند و عقاید و اندیشه های شخصی خویش را ابراز نمی دارد
من به همه کودکان عشق می ورزم
براین اساس معلمان باید همه کودکان را به یک میزان دوست داشته باشند. عصبانیت، نفرت و طرد، جایی در قلمرو احساسات معلم ندارد! معلمینی که این احساسات طبیعی را تجربه می کنند گاهی دچار احساس گناه می شوند، زیرا به غلط به آنان گفته شده که معلم خوب باید فاقد این گونه احساسات باشد؛ یعنی عصبانی نشود، هیچ کس را طرد نکند. باید توجه داشته باشیم که وقتی می گوییم معلم باید همه کودکان را دوست داشته باشد، از لحاظ اینکه کودکان همه انسان هستند و حق دارند که دوست داشته شوند، حرف درستی است اما به آن معنا نیست که معلم ملزم باشد بر سایر احساسات طبیعی خود سرپوش بگذارد. خشم، عصبانیت، طرد و امثال آن نیز می تواند از سوی معلم و البته به عنوان بخشی از ابزارهای تعلیمی و پرورشی در مقابل رفتارها و کنش های مختلف کودکان بجا و سنجیده به کار گرفته شود. در چنین حالتی خشم و طرد، عین دوست داشتن و در امتداد آن خواهد بود
کلمات کلیدی:
ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده
به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.