پروژه دانشجویی مقاله امام خمینی(ره) و اتخاذ رویکرد کلامی در به چالش کشیدن گفتمان سیاسی سکولار با pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله امام خمینی(ره) و اتخاذ رویکرد کلامی در به چالش کشیدن گفتمان سیاسی سکولار با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده:
مقدمه
الف. مفاهیم
ب. گفتمان سازی سیاسی اندیشه سکولار از دیدگاه امام خمینی
1 نقش کلیسای قرون وسطا و روحانیت مسیحی در پیدایش گفتمان سیاسی سکولار
2 قدرت های استعماری و ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست
3 وابستگان به اجانب و تبلیغ جدایی دین از سیاست
4 نقش روحانیون دنیاپرست یا غافل در تحقق جدایی دین از سیاست
5 سهم تفکر تک بعدی حوزوی در زمینه سازی تفکر سیاسی سکولار
رویکرد کلامی امام در اثبات ولایت فقیه
1 منطق کلامی امام در طاغوت ستیزی
انواع حکومت های طاغوتی از نظر امام
برهان کلامی امام در طاغوت ستیزی
2 منطق امام خمینی در ظلم و استبدادستیزی
3 منطق کلامی امام در مقابله با استعمار
4 منطق کلامی امام در تجزیه ناپذیری دین اسلام از سیاست
5 منطق کلامی امام در اثبات ولایت فقیه
نتیجه گیری
منابع
نهج البلاغه (بی تا)، ترجمه صبحی صالح، بی جا، بی نا
آذری قمی، احمد (1372)، ولایت فقیه از دیدگاه فقیهان اسلام، قم، دارالعلم
آل احمد، جلال (1356)، خدمت و خیانت روشنفکران، شیراز، طلوع
اراکی، محمدعلی (1413ق)، المکاسب المحرّمه، قم، در راه حق
ـــــ (1346ق)، البیع، قم، در راه حق
الیاده، میرجا (1374)، فرهنگ و دین، تهران، طرح نو
انصاری، مرتضی (1366)، مکاسب، قم، مطبوعات دینی
بهنام، جمشید (1375)، ایرانیان و اندیشه تجدّد، تهران، فروزان
بیات، عبدالرسول (1381)، فرهنگ واژه ها، قم، اندیشه و فرهنگ دینی
بیرو، آلن (1370)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجم باقر ساروخانی، تهران، بهبهان
بیگدلی، علی (1374)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، تهران، لادن
جواد زاده، علیرضا، «حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی» (1389)، حکومت اسلامی، ش2
جوادی آملی، عبدالله (1367)، ولایت فقیه، رهبری در اسلام، تهران، رجا
حر عاملی، محمدبن حسن (1412ق)، وسایل الشیعه، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی
حلبی، علی اصغر (1376)، علم کلام در ایران و جهان اسلام، تهران، اساطیر
دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه (1370)، نهضت مشروطه ایران، تهران
دهخدا، علی اکبر (1373)، لغت نامه، زیر نظر محمد معین و سیدجعفر شهیدی، تهران، دانشگاه تهران
دهشیری، محمدرضا (1380)، درآمدی بر نظریه سیاسی امام خمینی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
ذبیح زاده، علی نقی (1387)، مرجعیت و سیاست در عصر غیبت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
رضوانی، محمداسماعیل (بی تا)، انقلاب مشروطیت ایران، بی جا، امیرکبیر
فاستر، مایکل ب (1362)، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه فواد شیخ الاسلامی، تهران، امیرکبیر
فوزی، یحیی (1386)، اندیشه سیاسی امام خمینی، قم، معارف
کدیور، محسن (1376)، نظریه های دولت در فقه شیعه، تهران، نی
ـــــ (1385)، کتاب سیاستنامه خراسانی، قطعات سیاسی در آثار آخوند، تهران، کویر
مدنی، سیدجلال الدین (1376)، مبانی و کلیات علوم سیاسی، تهران، علامه طباطبایی
ـــــ (1360)، تاریخ سیاسی معاصرایران، چ سوم، قم، جامعه مدرسین
محمدی ری شهری، محمد (1383)، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث
مصباح، محمدتقی (1367)، معارف قرآن، قم، در راه حق
معرفت، محمدهادی (1377)، ولایت فقیه، قم، تمهید
ـــــ، «تأملی در مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی» (پاییز 1378)، علوم سیاسی، ش 6، ص10
ممدوحی، حسن (1380)، حکمت حکومت فقیه، قم، بوستان کتاب
منذر، علی (1368)، پایداری تا پای دار، تهران، مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور
موسوی خمینی، سیدروح الله (1378 الف)، صحیفه نور، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
ـــــ (1378 ب)، آئین انقلاب اسلامی؛ گزیده ای از اندیشه و آراء امام خمینی(ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
ـــــ (بی تا الف)، ولایت فقیه، جهاد اکبر، بی جا، بی نا
ـــــ (بی تا ب)، کشف اسرار، بی جا، بی نا
ـــــ (1366)، کتاب البیع، قم، اسماعیلیان
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1369)، شئون و اختیارات ولی فقیه از کتاب البیع، ترجمه اداره کل مراکز و روابط فرهنگی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
یکی از پرسشهای مطرح در محافل علمی، چگونگی توانمندی امام در به چالش کشیدن اندیشههای سیاسی سکولار حاکم در عصر مدرنیته و گفتمانسازی پارادایم ولایت فقیه، و به کرسی نشاندن آن در ایران است. پاسخ به آن، رهاوردی است در توانمندسازی پیروان مکتب امام خمینی(ره) در تشریح ابعاد سیاسی، اجتماعی دین مبین اسلام، با شیو امام، که توانست شبهات احتمالی را پاسخگو باشند. این پژوهش، به تبیین تحلیل کلامی و عقلانیت امام پرداخته، نتیجه بهدست آمده حاکی است که امام تنها با اتخاذ رویکرد کلامی در اندیشههای سیاسی، توانست نظریه توأمانی دین اسلام با سیاست و ولایت فقیه را نزد صاحبنظران مخالف مطرح نموده و با تشکیل حکومت اسلامی، به گفتمانسازی پارادایم ولایت فقیه جامه عمل بپوشاند و دست استبداد و استعمار را از این سرزمین قطع نمایند
کلیدواژهها: سکولار، امام خمینی(ره)، حکومت اسلامی، طاغوتی، استبداد، استقلال، استعمار
بنیادهای هر یک از نظام های سیاسی در جهان، ریشه در چگونگی اندیشه رهبری و مؤسس آن دارد. یکی از نظام های نوبنیاد، که نظر پژوهشگران مجامع جهانی را به خود جلب کرد، پیدایش حکومت دینی در ساختار جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی در معنای اندیشه های سیاسی سکولار حاکم بر جوامع بشری در اوج مدرنیته است. هم اینک هر یک از دو طیف موافق و مخالف، درصدد فهم واقعیت و مبانی کلامی و منطق عقلانی بر تفکر سیاسی امام هستند. مسئله مورد تحقیق این پژوهش، نقش منطق کلامی امام در به چالش کشیدن هژمونی گفتمان سیاسی سکولار است
پاره ای از مفردات و مؤلفه های این موضوع به صورت مستقیم در آثار امام، همچون کشف اسرار، کتاب البیع، و ولایت فقیه و با شرح و بسطی در سایر کتاب ها و مقالات، تحت عناوین مختلف در سلسله منشورات مرکز تنظیم و نشر آثار امام از جمله مجموعه تبیان و صحیفه نور به طبع رسید. با وجود این، کتاب یا مقاله مستقلی در این زمینه تدوین نشده است. طرح چنین مسئله ای درصدد است تا شیوه امام و علت موفقیت وی را در سکولارستیزی، احیای روحیه ضداستبدادی، استکبارگریزی، استقلال خواهی، عدالت طلبی، و تشکیل جمهوری اسلامی روشن سازد
امام با توجه به دوران طولانی هژمونی گفتمان اندیشه های سیاسی سکولار در عصر مدرنیته، و پس از دریافت بازخوردهای منفی برخی متفکران شیعی نسبت به ادله فقهی ولایت فقیه و در نتیجه، انحراف گزینش شیوه محافظه کارانه در برابر حکومت جائر و سلطه اجانب درصدد درمان مشکلات موجود برآمدند؛ ایشان برای مداوای دردهای ناشی از تفکر سکولار، که پس از ناکامی آرمان های نهضت مشروطه و پیدایش دولت وابسته و مستبد ستیزه گر با دیانت، با ابتکاری مناسب به برجسته کردن منطق عقلانی و براهین بدیهی کلامی، در کنار ادله یا مؤیدات فقهی روآوردند. ایشان با شفاف سازی منطق خود، طلسم هژمونی یاد شده در دو قرائت لائیسیته و دینی تقیه مآب رو به گسترش میان برخی اصحاب حوزوی را شکسته، و به چالش کشانده و در سطح بین الملل احیاگر گفتمان اندیشه سیاسی دینی و تفکر ولایت فقیه شدند. تبیین و بررسی روش امام در مقابله با رشد تفکر سکولاری، می تواند برای معرفی صحیح اسلام به جهانیان و جلوگیری از گرایش سکولاری استعمارزده، که زمینه ساز سلطه مجدد اجانب بر ایران و سایر کشورهای اسلامی است، ارزشمند باشد
بررسی روش کلامی امام خمینی نسبت به برخی از اندیشه های سیاسی وی، برای اثبات تجزیه ناپذیری دیانت اسلام از سیاست و حقانیت ولایت فقیه، نگاه جدیدی است که قبلاً با این رویکرد در تحقیقاتی که تاکنون ارائه گردید، مشاهده نشد
سؤال اصلی این پژوهش این است که براهین کلامی امام خمینی و نقش آن در به چالش کشیدن هژمونی گفتمان سیاسی سکولار چیست؟
از میان تعاریف متعدد ارائه شده برای سکولاریسم، امروزه تفکیک و جداسازی حوزه دین از حوزه دنیا، بخصوص از سیاست با انگیزه های گوناگونی معروف شده است. «دین در عملکرد نظام اجتماعی به حاشیه رانده می شود و کارکردهای اساسی در عملکرد جامعه، با خارج شدن از زیر نفوذ و نظارت عواملی که اختصاصاً به امر ماورای طبیعی عنایت دارند، عقلانی می گردد» (الیاده، 1374، ص129). برخی چون آلن بیرو، به روند پیدایش سکولاریسم توجه کرده و سکولاریزاسیون را فرایندی می داند که بر طبق آن، واقعیاتی که در قلمرو دینی، جادویی و مقدس جای داشتند، به محدوده امور غیرمقدس و طبیعی منتقل شدند و در زمینه حیات اجتماعی، غیردینی ساختن با زدودن بُعد تقدس آمیز برخی مظاهر جهان و مقام انسان در جهان همراه است. در این فرایند، جنبه های عقلانی، علمی و فنی، جایگزین مظاهر دینی و تبیین جهان از امور مقدس و الهی می شوند (بیرو، 1370، ص334)
در نتیجه، سکولاریزم مصطلح عبارت از گرایشی است که طرفدار و مروّج حذف یا بی اعتنایی و به حاشیه راندن نقش دین در ساحت های گوناگون حیات انسانی از قبیل سیاست، حکومت، علم، عقلانیت، اخلاق و; می باشد (بیات، 1381، ص328)
علم کلام رشته ای از علوم اسلامی است که با استفاده از براهین بدیهی عقلی و یا نقلی مستدل، از اندیشه و عقاید اسلامی دفاع می گردد (ر.ک: حلبی، 1376، 30 و 35 – 36). تفاوت خاستگاه کلامی با فقهی در اندیشه سیاسی این است که چون موضوع علم کلام، ذات، افعال، اسماء و اوصاف خدای متعال است، متکلّم سیاسی به بررسی عدم حجیت عقلی سلطه طاغوت (مستبدین ستمگر و استعمارگران) و حجیت و مشروعیت ولایت الهی و جانشینان و منصوبین او می پردازد. ولی موضوع علم فقه، تعیین تکالیف و حقوق عباد است که فقیه با تمسک به متون اسلامی آیات و روایات، به ممنوعیت پذیرش سلطه مستکبران، و ضرورت و وجوب پذیرش حاکمیت الهی و بایدها و نبایدهای سیاسی زمامداران الهی تحت عنوان فقه سیاسی، حکم صادر می کند
در اینجا به گوشه هایی از تحلیل امام خمینی در سهم نهادها و گروه های گفتمان ساز تفکر جدایی دین از سیاست و اهداف آنان می پردازیم
گفتمان غالب سیاسی قرون وسطا، اندیش سیاسی نظام دوقطبی سلطانی و یزدانی بود که حوز اقتدار برنامه ریزی و جعل قوانین سیاسی و مذهبی، به غیر از برهه ای از زمان*(ر.ک: مدنی، 1376، ج1، ص155-158) از همدیگر منفک بودند. هریک از این دو نهاد تفکیک شده بنفسه مشروعیت داشتند و افراد جامعه در حوزه های مربوطه مکلّف به اطاعت از هردوی آنها بودند. ولی هیچ یک از این دو قوه، نباید به حوزه اختصاصی دیگری دست اندازی کند. قوانین حاکم بر این دو حوزه، از هم مجزا بوده و تفاوت داشتند. قوانینی که امور دنیوی انسان را برای او تنظیم می کنند، «قوانین انسانی» و قوانینی که با تأمین سعادت وی در دنیای دیگر سروکار دارند، «قوانین یزدانی» نامیده می شدند. ریشه و مبنای این تفکیک را باید در فرمان مشهور و منسوب به مسیح دانست که در انجیل آمده است: «گفت مال قیصر را به قیصر ادا کنید و مال خدا را به خدا» (انجیل متی، باب 22، فقره 21)
تعلیمات مذهبی پولس و پطرس قدیس هم که در نامه های انجیلی آنها منعکس است، از دو آی انجیل الهام گرفته اند: «هر شخص مطیع قدرت های برتر بشود، زیرا که قدرتی جز از خدا نیست و آنهایی که هست از جانب خدا مرتب شده است* حتی هر که با قدرت مقاومت نماید، مقاومت با ترتیب خدا نموده باشد» (رساله پولس رسول برومیان، باب 13، فقره 1)
گلازیوس (Gelasius) از پاپ های قرن پنجم میلادی نیز به اصل تفکیک و وظایف رهبران سیاسی و دینی در امور انسانی و یزدانی تأکید داشت (فاستر، 1362، ج 1، ص401). تقریباً هفت قرن بعد نیز استیفن تورنی (Stephen of Turnai)، از رهبران مسیحی قرن دوازدهم به همان نظام دوقطبی و پایگاه منفک روحانیت و سلطنت، اهتمام ورزید و از حوز قانون انسانی سخن به میان آورد (ر.ک: همان، ص 503)
یکی از ممیزه های مذهب پروتستانتیسم لوتری، پس از رنسانس نیز جدایی سازمان دینی از سیاست بود که مورد استقبال برخی زمامداران سیاسی قرار گرفت، آنگاه سکولاریسم به مثابه یک نظام منسجم فکری به صورت یک جهان بینی درآمد که بر انسان گرایی، تجربه گرایی و عقلانیت ابتناء یافت. در یک روند به تدریج، حقوق، وظایف و امتیازات کلیسا به نهادهای غیرمذهبی منتقل شد که از آن به سکولاریزاسیون یاد می شود (ر.ک: الیاده، 1374، ص124 ـ 129؛ بیگدلی، 1374، ص120 و 135)
این تجربه تاریخی نظام دوقطبی در غرب، زمینه ساز طرح برخی دیدگاه های مشابه در جهان اسلام شد که به دفاع از سکولاریزم بپردازند. در حالی که آنان به تفاوت ماهوی دین اجتماعی اسلام، با مسیحیت تحریف شده توجهی نداشتند. به همین دلیل، امام خمینی با توجه به تاریخ سیاسی قرون وسطا و حاکمیت نظریه سیاسی نظام دوقطبی، میان عمده رهبران مسیحیت، یکی از عوامل شکل گیری و گسترش تفکر سکولاریسم، بخصوص یکی از ابعاد مهم آن، یعنی جدایی دین از سیاست را مواضع کلیسای قرون وسطا و پس از آن خواند و در جمع روحانیون گفت
شما می بینید که از اول یک جریانی در کار بود که شماها را از ملت منعزل کنند; همان چیزی که در غرب نسبت به کلیسا می گفتند: کلیسا برای خودش علی حدّه برود و مسائل ناسوت و لاهوت بگوید و مملکت را بدهند ما اداره اش بکنیم (موسوی خمینی، 1378 الف، ج15، ص10-11); سیاست مال قیصر و محراب مال آخوند!; (همان، ج6، ص43)
البته امام مسیحیت اصیل را چون اسلام محیط بر احکام عبادی و سیاسی می دانست و انزوای مسیحیت در قرون وسطا را امر عارضی دانسته و می گوید: «چپاولگران حیله گر کوشش کردند به دست عمال به اصطلاح روشنفکر خود اسلام را همچون مسیحیت منحرف به انزوا کشانند و علما را در چارچوب مسائل عبادی محبوس کنند» (همان، ج18، ص 89)
این سخنان امام، حاکی از اوضاع بحران فکری متأثر از قرون وسطای حاکم بر بخشی از مجامع دینی و برخی از رهبران مذهبی در حوزه و در میان معدودی از دانشگاهیان بود. به طوری که وجود انحراف در پندار جدایی دین مسیحیت از سیاست نزد عمده آبای کلیسا در قرون وسطا محرز است
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تحقیق رابطه تأثیر بازیهای رایانهای و میزان همدلی نوجوانان با pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق رابطه تأثیر بازیهای رایانهای و میزان همدلی نوجوانان با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
تاریخچه بحث
توجه به نیازهای عاطفی در اسلام
روش تحقیق
جامعه آماری، گروه نمونه و روش نمونهگیری
ابزار گردآوری اطلاعات
یافتههای پژوهش
نتیجهگیری
منابع
ابوالقاسمی، عباس، «اعتباریابی و روایی مقیاس بهره همدلی برای دانشآموزان دبیرستانی»، مجله مطالعات روانشناختی، دوره پنجم، ش 4، زمستان 1388
احمدی، محمد رضا، «مبانی روان شناختی ارتباط مؤثر والدین با فرزندان در محیط خانواده»، مجله معرفت، ش 104، مرداد 1385
آذربایجانی، مسعود و همکاران، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران و پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم، سمت، 1382
آری، دونالد، و دیگران، روش تحقیق در تعلیم و تربیت، ترجمه وازگن، سرکیسیان و دیگران، تهران، سروش، 1380
پیتر هیوز، فرگاس، روانشناسی بازی؛ کودکان، بازی و رشد، ترجمه کامران گنجی، تهران، رشد،
حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، کتابفروشی اسلامیه، تهران، 1403ق
الحرانی، ابو محمد الحسن، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم، نشر مکتبه البصیرتی، 1400ق
درویزه، زهرا، «بررسی رابطه همدلی مادران و دختران دانشآموز دبیرستانی و اختلالات رفتاری دختران شهر تهران»، مجله علمی پژوهشی زنان، سال اول، ش 3، زمستان 1382
ذراتی، ایران، امین یزدی، امیر، آزاد فلاح، پرویز، «رابطه هوش هیجانی و سبکهای دلبستگی»، مجله تازههای علوم شناختی، ش 29، بهار
رمضانی، ولیالله، شمس اسفندآبادی، حسن و طهماسبی، شهرام، «بررسی پیامدهای هیجانی سبکهای دلبستگی در دانشجویان»، فصلنامه پژوهشی در سلامت روانشناختی، دوره اول، ش اول، بهار
زرشقایی، مسعود، «هنجاریابی و اعتباریابی مقیاسهای همدلی و رفتار مدنی ـ سازمانی»، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان،
فیض آبادی، زهرا، ولی الله فرزاد و مهرناز شهرارای، «بررسی رابطه همدلی با سبکهای هویت و تعهد در دانشجویان رشتههای فنی و علوم انسانی»، مجله مطالعات روانشناختی، دوره 3، ش 2، تابستان
گلپرور، محسن، عریضی، حمید رضا و مدنی قهفرخی، سعید، «نقش نگرش به رفاه اجتماعی در رابطه همدلی و گرایش اجتماعی با عدالت اجتماعی»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ش 32، سال نهم،
مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، دارأحیاء التراث العربی، بیروت، 1403ق
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، الوفاء، 1404ق
محمدی ریشهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، نشر دارالحدیث، قم،
منصور، محمود، روانشناسی ژنتیک؛ تحول روانی از تولد تا پیری، تهران، سمت، 1378
منطقی، مرتضی، بررسی پیامدهای بازیهای ویدئویی ـ رایانهای، تهران، فرهنگ و دانش، 1380
ورثینگتون، اورت ال و دابلیو.بری، جک و پاورت، لس و حیدری، مجتبی (مترجم)، «کینه توزی، گذشت، دین و سلامتی»، مجله نقد و نظر، ش 33 و 34، بهار و تابستان 1383، ص 248 ـ
Anderson V.L. (1993).Gender differences in altruism among holocaust rescuers. Journal of social Behavior and Personality, 8, 43-
Baron R.A.,& Byrne D. (1997): Social Psychology, 8th ed., Allyn and Bacon
Batson, C. D., Bolen, M. H., Cross, J. A., &Neuringer-Benfiel (1986). Where is the altruism in the altruistic personality Journal of Personality and Social Psychology, 52, 212-
Batson, C.D. (1991). The altruism question: Toward a social-psychological answer. Hillsdale: Erlbaum Associates
Bowlby, J. (1951). Maternal care and Maternal health. World health organization, Geneva
Brothers, L. (1990). The neural basis of primate social communication. Motivation and Emotion, 14, 81-
Buie, Dan H. (1981). Empathy: Its nature and limitation. Journal of the American Psychoanalytic Association, 29, 281-
Cheung, C.K. & Lee, J.J. & Chan, C.M. (1994).Explicating filial piety in relation to family cohesion.Journal of social Behavior and Personality, 9, 565-
D’Ambrosio, F, Olivier, M, Didon, D &Besche, C, (2009). The basic empathy scale: A French validation of a measure of empathy in youth, Personality and Individual Differences, 46 (2), 160-
Davis, M.H, Luce, C & Kraus, J.D, (1994). The heritability of characteristics associated with disposititional empathy, Journal of Personality, 62(3), 369-
Feshbach, S. &Feshbach, N. D. (1969). The relationship between empathy and aggression in two age groups.Developmental Psychology. P: 127-
Feshbakh, N. D. (1978). Studies of Empathic Behavior in Children, Progress in Experimental Psychology Research. Vol. 8. Academic Press, New York
Freud, Sigmund. (1905). Jokes and their relation to the unconscious. SE, 8: 1-
Greenson, Ralph R. (1960). Empathy and its vicissitudes. International Journal of Psycho-Analysis, 41, 418-
Jolliffe, D & Farrington, D.P, (2006). Developmental and validation of the basic empathy scale, Journal of Adolescence, 29 (4),589-
Kalliopuska, M. (1992). Attitudes towards health, health behavior, and personality factors among school students very high on empathy. Psychological Reports, 70, 1119-
Manstead, A, (1992).Gender differences in emotion. In: A. Gale and M.W. Eysenck, Editors, Handbook of individual differences biological perspectives, Wiley, Oxford
McCullough, M. E., Worthington, E. L., Jr, & Rachel, K. C. (1997).Interpersonal forgiveness in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 321-
Macmillan. (2005). International Dictionary of Psychoanalysis, Volume 1: empathy , Gale, Michigan
Reber, A. S. (1995).Dictionary of psychology.London, Penguin Books. Second edition, P
Salovey, P, Stroud, L R, Woolery, A and Epel, E S (2002). “Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports”, Psychology and Health, vol. 17 no.5, pp.611–627
Sroufe, L. A. (1989). Relationships, self, and individual adaptation. In A. J. Sameroff& R. N. Emde (Eds.), Relationship disturbances in early childhood: A developmental approach (pp. 70-94). New York: Basic Books
Strayer, J & Roberts, W, (1989). Children’s Empathy and Role Taking: Child and Parental Factors, and Relations to Prosocial Behavior, Journal of Applied Developmental Psychology, Volume 10, Issue 2, P 227-
Tice, D.M., Bratslavsky, E., &Baumeister, R.F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it! Journal of Personality and Social Psychology, 80, 53-
Trobst K.K., Collins R.L., &Embree J.M. (1994). The role of emotion in social support provision: Gender, empathy and expressions of distress. Journal of social and Personal Relationships, 11.45-
Ungerer, J.A., Dolby, R., Waters, B., Barnett, B., Kelk, N., &Lewin, V. (1990). The early development of empathy: Self-regulation and individual differences in the first year. Motivation and Emotion, 14, 93-
Widlcher, Daniel. (1993). L’analyse cognitive du silence en psychanalyse: Quand les mots viennentàmanquer. Revue internationale de psychopathologie, 12, 509-
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بازیهای رایانهای و همدلی دانشآموزان مقطع سوم دوره راهنمایی و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان مقطع سوم دوره روزانه راهنمایی شهر قم از هر دو جنس (مذکر و مؤنث) تشکیل میدهند. از کل جامعه آماری، تعداد 220 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. شایان ذکر است که در این تحقیق، از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که: 1 بازیهای رایانهای با دیدگاهپذیری، رابطه منفی داشته و با متغیر همدلی و زیرمقیاسهای اندوه شخصی و نگرانی همدلانه، رابطهای نداشته است.2 دانشآموزانی که به طور متوسط، روزانه بیشتر از 52 دقیقه به بازیهای رایانهای پرداختهاند، از دیدگاهپذیری کمتری برخوردارند.3 جنسیت، در همبستگی بین بازیهای رایانهای و همدلی، تأثیرگذار است.
کلیدواژهها: همدلی، نگرانی همدلانه، دیدگاهپذیری، اندوه شخصی، بازیهای رایانهای، نوجوان.
امروزه رایانه، یکی از مهمترین اجزای زندگی بشر است. به گونهای که در همه ابعاد زندگی شغلی و شخصی افراد، حضور پررنگ دارد. شاید نتوان روزی را بدون نیاز به رایانه سپری کرد؛ تصور این مطلب برای بسیاری از ما غیرممکن است. رایانه موجب سرعت بخشیدن به بسیاری از کارها میشود. انجام بعضی کارها بدون رایانه ناممکن به نظر میرسد
همزمان با حضور بازیهای رایانهای در دنیای نوجوانان، بحث از مفید یا مضر بودن آن نیز مطرح است. آیا بازیهای رایانهای، بازی ایدهال نوجوان به شمار میآید؟ یا اینکه ضررهای فراوان آن موجب میشود ما آن را کاملاً برای تعلیم و تربیت صحیح نوجوان مضر بدانیم و نسبت به حضور آن در زندگی خود حالت تدافعی داشته باشیم؟ یا اینکه از فواید آن بهره ببریم و برای آسیب دیدن حداقلی ناشی از آن، تمهیدی برگزینیم؟
تاریخچه بازیهای ویدیویی ـ رایانهای، به سالهای اولیه دهه هشتاد برمیگردد. در سال 1972، شرکت آتاری یک بازی الکترونیکی تنیس روز میز به نام «پنگ» را معرفی و به بازار عرضه کرد. از آن به بعد، به تدریج بر تعداد شرکتهای سازنده بازیهای ویدیوییـ رایانهای افزوده شد. در پایان سال 1976، بیش از بیست شرکت مختلف به تولید بازیهای ویدیویی ـ رایانهای قابل مصرف در منازل میپرداختند
به تدریج در سال 1985 با اشباع بازار، فروش دستگاههای مربوط به بازیهای ویدیویی ـ رایانهای به کمترین مقدار ممکن رسید. اما در سال 1986 شرکت «نینتندو»2 با عرضه سختافزار جدید خود، که ارتقای زیادی در کیفیت بازیهای ویدیویی ـ رایانهای پدید آورده بود، بسیاری را متوجه خود کرد. مسئله اخیر، در کنار پیشرفتهای سختافزاری و نرمافزاری صنایع الکترونیکی و رایانهای و در نتیجه، کاهش قابل ملاحظه قیمت دستگاهها، سبب توجه دوباره نوجوانان و جوانان به بازیهای ویدیویی ـ رایانهای شد
در ایران، تحقیق مدونی که به بررسی میزان شیوع و گستردگی بازیهای ویدیوییـ رایانهای پرداخته باشد، وجود ندارد. بازیهای ویدیویی ـ رایانهای در ایران، شاید با یک تأخیر 10 تا 15 ساله نسبت به غرب، در جامعه پدیدار شد. کلوپهای ویدیویی، که از آغاز در سطح شهرهای مختلف شکل گرفتند، چیزی بیش از یک مغازه متوسط یا کوچک نبودند. نخستین دستگاههایی که در کلوپهای مذکور به کار گرفته شدند، آتاری و میکرو بودند که با گذر زمان و فراگیرتر شدن دستگاههای پیشرفتهتری که از گرافیک و پردازش بالاتری برخوردار بودند، جای خود را با سگا و بعد، با دستگاههای سنی، پلی استیشن، نینتندو و; عوض کردند
با روند پیشرفت فناوری الکترونیکی و ارزانتر شدن محصولات الکترونیکی، قیمت دستگاههای مربوط به بازیهای ویدیویی ـ رایانهای، در سالهای اخیر روند نزولی چشمگیری داشتهاند. به همین دلیل، دستگاههای خانگی بسیاری در دسترس جوانان قرار گرفته است.5 به گونهای که بخش زیادی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ایرانی، به بازی با رایانه میگذرد
کارل گروس6 برای اولینبار، به جنبه کنشی بازی در بین سایر فعالیتها توجه داشته، و معتقد است که بازی یک نوع پیشتمرین عمومی است؛ فعالیت یا تمرین مقدماتی و کمککننده برای فعالیتهایی که فرد در آینده میخواهد انجام دهد
بازی در نظریه پیاژه عبارت است از: اولویت درونسازی نسبت به برونسازی. در چارچوب درونسازی و برونسازی، از یکسو، با یک اعمال سازش یافته روبهرو هستیم که بر اساس تعادل بین درونسازی و برونسازی حاصل آمدهاند، از سوی دیگر، وقتی که کنشها و فعالیتها در روانبنهها به صورت خالی جلوهگر شوند و هدف تعادلجویی را دنبال نکنند، فعالیتهایی که انجام میگیرند به منزله بازی خواهند بود. این امر، نشاندهنده نخستینی یا اولویت درونسازی بر برونسازی است. وقتی که جنبه برونسازی اولویت یابد، کنش تقلیدی بروز خواهد کرد
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران با pdf دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اسلام، مدرنیته و حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدّمه
بررسی مفاهیم
الف. حاکمیت دینی
ب. جمهوری اسلامی ایران
ج. مدرنیته
گذار تاریخی
چالشهای مدرنیته و حکومت اسلامی
1 فلسفی ـ کلامی
2 جامعهشناختی
3 فقهی ـ حقوقی
حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی ایران
الف. ساختار سیاسی
ب. رفتار سیاسی
ج. باور سیاسی
دستاوردها و تجربهها
ریزشها و رویشها
ب. بدعت
ج. ظلم و ستم عملی
د. اشرافیگری
ه . حسادت
چ. سادهلوحی و سادهاندیشی
و. نفوذ اندیشههای بیگانه
ح. کوتاه آمدن در برابر فشارها
شکاف میان رهبران و شهروندان
نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
ابوالنصر، فیضل، رویارویی غرب گرایی و اسلام گرایی، ترجمه حجت الله جودکی، تهران، دفتر مطالعات وزارت خارجه، 1378
اپتر، دیوید و اندی پین، چالرز، اعتراض سیاسی و تغییر اجتماعی، ترجمه محمدرضا سعید آبادی، تهران، پژوهشگاه مطالعات راهبردی، 1380
ال.برگر، پیتر، موج نوین سکولار زدایی، ترجمه افشار امیری، فصلنامه راهبرد، ش 20
امام خمینی، صحیفه امام، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1379
اینگلهارت، رونالد و نوریس، پیپا، مقدس و عرفی “دین و سیاست در جهان”، تهران، کویر 1387
پوپر، کارل، درسهای این قرن، ترجمه علی پایا، تهران، طرح نو، 1367
سیسمیک، تیموتی، اسلام و دموکراسی، ترجمه شعبانعلی بهرامپور و حسن محدثی، تهران، نی، 1379
شریعت پناهی، ابوالفضل، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران، میزان، 1383
شفیعی، عباس، سبک رهبری امام خمینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1387
طباطبایی، محمد حسین، تفسیرالمیزان، قم، دارالعلم، 1363
علیخانی، اسماعیل، صف بندی سیاسی در قرآن، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1387
فیلالی انصاری، عبدو، اسلام و لایسیته، ترجمه امیر رضایی، تهران، قصیدهسرا، 1380
مجتهد شبستری، محمد، نقدى بر قرائت رسمى از دین، تهران، نشر طرح نو، 1379
مصباح یزدی، محمد تقی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قران، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1368
مهدوىزادگان، داود، بحران سکولاریسم در جهان اسلام”، مجله علوم سیاسی، ش
میرسلیم، مصطفی، جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران، 1384
چالش فکری و عملی میان اسلام و غرب، به عنوان دو نظام فکری اصلی در جهان معاصر، همواره در عرصه نظامسازی سیاسی و طرح نظریات مربوط به آن، خود را نشان میدهد، به گونهایکه این دو نظام فکری در چارچوبهای گوناگون فلسفی، فقهی و جامعهشناختی، سعی در نقد و به چالش کشیدن یکدیگر دارند. در عصر حاضر، نظام سیاسی اسلام مبتنی بر اصل «ولایت فقیه» مورد نقد جدی مدرنیته غربی و در رأس آن، اندیشه لیبرال ـ دموکراسی در اداره جامعه قرار گرفته است. تبیین سکولاریستی نظام سیاسی اسلام، نقد ساختارها، و تبیین عرفی رفتار نخبگان و گروههای جامعه در نظام سیاسی اسلام، مهمترین این چالشهاست
کلیدواژهها: اسلام، مدرنیته، ولایت فقیه، لیبرال، دموکراسی، عرفیگرایی
در تاریخ معاصر، چالش مدرنیته با اندیشه اسلامی در نهایت، شکلگیری حاکمیت دینی در ایران را به دنبال داشت. طرح و اعمال الگوی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریه «ولایت فقیه»، با واکنش جدّی مدرنیته در ساحت نظر و عمل مواجه گردید. در حالی که مدرنیته با تأکید بر نظریه «لیبرال ـ دموکراسی» سعی در بازتفسیر حاکمیت دینی در ایران داشت، نظریه «مردمسالاری» دینی با شاخصهایی همچون مشروعیت الهی ـ مقبولیت مردمی، آزادی، برابری، خدمتمداری، و عدالتمحوری، الگوی بدیعی عرضه کرد که در ساختار حقوقی جهان نداشت
مدرنیته ضمن خدشه در الگوی جمهوری اسلامی ایران، ساختار سیاسی، حقوقی و فرهنگی و الگوهای رفتاری جمهوری اسلامی ایران، به بازتولید الگوی لیبرال ـ دموکراسی پرداخت. با توجه به آنچه گفته شد، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است: پس از شکلگیری حاکمیت دینی در ایران، چالش مدرنیته با اسلام در چه ساحتها و قالبهایی مطرح شده و چه پیامدهایی در ساحت حاکمیت دینی به دنبال داشته است؟ انگاره این پژوهش عبارت است از اینکه نظام جمهورى اسلامى ایران به مثابه رژیمى حقوقى ـ سیاسى، بر پایه نظریه «ولایت فقیه»، با طرح نگاهى جدید، اندیشه و رفتار حاکم بر غرب را با چالش مواجه کرد و در مقابل، مدرنیته آن را در سه حوزه فلسفى ـ کلامى، فقهى ـ حقوقى و جامعهشناختى مورد نقد قرار داده است. مدرنیته در حوزه فلسفه ـ کلامی، باور و مبانی فکری جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده و کوشیده است از مبانی و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران تبیینی سکولاریستی ارائه کند. در ساحت فقهی ـ حقوقی، ساختارها و نهادها را به نقد کشیده و در سطح جامعهشناختی، در سه محور کوشیده است رفتار نخبگان، گروهها (احزاب سیاسی) و شهروندان جمهوری اسلامی ایران را از عرفیگرایی متأثر سازد
حاکمیت نشانگر قدرت تصمیم گیری، وضع قوانین و اجرای تصمیمات از سوی حکومت در یک کشور است.1 از محورهای مهم تمایز اندیشه سیاسی اسلامی و سکولار، مقوله حاکمیت است. در حکومتهای غیرالهی، منشأ قدرت و حاکمیت انسان است که در چارچوب حکومت فردی و یا حکومتهای گروهی یا عامّه مردم (اکثریت) تبلور مییابد. در اسلام، حاکمیت نشأت گرفته از خداوند است. حق حاکمیت تنها به خداوند اختصاص دارد: «ان الحکم الاّ لله» (انعام: 75)2
از منظر قرآن کریم، تمایز واقعی حکومتها بر حسب جهانبینى است که یا الهى و یا طاغوتى است. بر این اساس، امام خمینی(ره) هر حاکمیتی را در عصر غیبت که بر پایه ولایت فقیه نباشد طاغوتی قلمداد میکردند: «اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است؛ یا خدا یا طاغوت; اگر به امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است. وقتى غیر مشروع شد طاغوت است؛ اطاعت او اطاعت طاغوت است.»
حکومت اسلامی سازوکار اجرایی تحقق حاکمیت الهی است که در آن دین مرجعیت دارد؛ بدان معنا که قانون آن برگرفته از اسلام و کارگزار آن نیز بر اساس اسلام شناسایی میشود و در مقام اجرا نیز اسلام مبنا قرار میگیرد.4 در مقابل، حکومت غیر دینی مبنای هویّتش خواستههای بشری است
حکومت جمهورى در مقابل حکومت سلطنتى، بیانگر شکلی از حکومت است که رهبران جامعه، اعم از رهبرى، ریاست جمهورى و نمایندگان مجلس، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، با رأی مردم انتخاب میشوند؛ یعنى اداره کشور بر آراى عمومى متکى است. اسلام دینی است که از سوی خداوند بر پیامبر خاتم، حضرت محمد(ص)، نازل شده و دربر دارنده سه بخش اساسی عقاید و باورها، احکام و دستورات شرعی، و اخلاقیات است. بدینروی، جمهوری اسلامی ایران، که ترجمان حاکمیتی در مرزهای جغرافیایی ایران است، دارای دو ویژگی است: اولاً، مبتنی بر خواست و اراده مردم است. ثانیاً، اعمال این اراده در طول اراده و حاکمیت الهی، یعنی بر اساس آموزههای دین اسلام است
بنابراین، جمهورى اسلامى رژیمى است متّکى بر آراى عمومى، و قانون اساسىاش قانون اسلام است و باید منطبق بر آن باشد
امام خمینی(ره) بر این عقیده بودند که اسلام دربر دارنده بسیاری از شاخصههای دموکراتیک همچون آزادی، برابری و استقلال است. از اینرو، پیشنهاد برخی گروههای سیاسی مبنی بر «جمهوری دموکراتیک اسلامی» را نپذیرفتند و بر «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تأکید داشتند و در مصاحبهای این موضوع را اینچنین توجیه کردند: «برای اینکه این اهانت به اسلام است؛ مثل اینکه بگویید: جمهوری اسلامی عدالتی. این توهین به اسلام است؛ برای اینکه عدالت متن اسلام است.»
«مدرنیته» یا تجدّد حاکی از یک برهه زمانی است که از عصر نوزایی آغاز گردید. مهمترین تمایز مدرنیته مختصات فکری و شاخصهایی است که آن را از مقاطع قبل و بعد آن متمایز میکند. مدرنیته دارای سه مشخصه اومانیسم، سکولاریسم، و لیبرالیسم است. این ویژگیها در چالش اساسی با الگوی اندیشه اسلامی قرار دارد و این امر موجب هجمه مدرنیته به کشورهای اسلامی شده است
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی با pdf دارای 59 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق روش های فعال کردن کلاس ریاضی و علاقمند کردن دانش آموزان به درس ریاضی با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مقدمه
چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم ؟
روش های نوین تدریس
استفاده از وسایل کمک آموزشی
استفاده از تکنولوژی های آموزشی
استفاده از سرگرمی های ریاضی
تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی
طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس
معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه
استفاده از کارت های تشویقی
گروه بندی کردن دانش آموزان
آشنایی معلم با آموزش مجازی و شبکه ی اینترنت و وبلاگ نویسی
مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان )
چگونه یک معلم فعال ، پر انرژی و تاثیر گذار باشیم ؟
چند پیشنهاد جهت علاقه مندی دانش آموزان راهنمایی به ریاضیات
چگونه دانش آموزان به ریاضی علاقمند می شوند
انواع روشهای تدریس ریاضی
1 – روش کلامی (زبانی)
الف) روش تدریس زبان ماشینی (قاعده گویی)
ب) روش تدریس زبان استدلالی
2- روش اکتشافی
محاسن روش اکتشافی از دیدگاه برونر
معایب روش اکتشافی
3- روش مفهومی
4- روش فعال
محاسن روش فعال
معایب روش فعال
بررسی از دیدگاه آموزشی
بررسی از دیدگاه جامعه شناختی
نظام آموزشی
بررسی از دیدگاه روانشناختی
علل ضعف دانش آموزان راهنمایی در ریاضی و چگونگی رفع آن
تمرین های ریاضی بسیار سنگین است
کلاس درس خسته کننده است
ضرورت آموزش ریاضی به شکل عملی و کاربردی
ریاضی و کمک به نظم و طبقه بندی اطلاعات
برخی از دلایل افت تحصیلی در درس ریاضی
نتیجه یک پژوهش
علل افت تحصیلی دانش آموزان دردرس ریاضی
ضعف دانش آموزان درریاضی
علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی
مهمترین علل آموزشگاهی موثردر ضعف دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی
1-عدم تسلط برخی آموزگاران به دانش ریاضیات
2-عدم استفاده از وسایل آموزشی
3-عدم مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس وعدم فعال بودن آن ها
4-عدم استفاده از کاربردهای ریاضی درکتاب های درسی وتدریس معلمان
5-عدم توجه به پیش نیازهای دروس جدید
6-بالا بودن حجم کتاب های درسی ریاضی
7-دید ونگرش منفی دانش آموزان نسبت به ریاضی
8-عدم توجه به تفاوت های فردی
9-عدم انجام ارزشیابی های صحیح
بحث پیرامون افت تحصیلی در درس ریاضی
پیشنهادات
مشکلات آموزش ریاضی
الف ) مشکلات مربوط به برنامه ریزان و مولفان کتب ریاضی
ب) مشکلات مربوط به معلمان و اساتید ریاضی .
ج) مشکلات مربوط به دانش آموزان
د) مشکلات مربوط به اجتماع و خانواده ها
نتیجه گیری
منابع
1-سیف، دکتر علی اکبر.(1376)روان شناسی پرورشی.تهران:آگاه
2-شکوهی،غلامحسین. (1363)روش آموختن حساب وهندسه.تهران :چاپخانه پیروز
3-مجلات رشد آموزش ریاضی:دفتر انتشارات کمک آموزشی
4- تکنولوژی آموزشی ، شماره ی 19 ، فروردین
5- ویژگی ها و قابلیت های مورد انتظار از معلمان ، غلامعلی افروز ، دانشگاه تهران ،
6- مدرسه ی فردا ، شماره ی 7 ، فروردین
بیشتر دانش آموزان درس ریاضی را به عنوان یکی از سخت ترین درس هایشان می شناسند (که در واقع نیز چنین است ) همچنین نا خود آگاه معلم ریاضی را معلمی بد اخلاق و خشک و خشن می دانند . با توجه به این شرایط اگر معلم ریاضی نیز بخواهد مانند روش های تدریس سنتی در اداره کلاس خشک و خشن برخورد کند و امکان فعالیت و آزادی را از دانش آموزان بگیرد ، دانش آموزان در یادگیری درس ناتوان خواهند بود . شاید در ظاهر درس را فرا گیرند ولی این یادگیری عمقی نخواهد داشت و در آینده مشکل ساز خواهد شد
با توجه به این عوامل برای موفقیت در امر یاد دهی - یاد گیری معلم باید کلاسی فعال و فرح بخش و متنوع برای دانش آموزان ایجاد کند که در این صورت دانش آموزان در کلاس احساس خستگی نخواهند کرد و با علاقه وانگیزه در فرایند یاددهی–یادگیری شرکت می کنند و ذهنیتی که نسبت به درس و معلم ریاضی دارند تا حدودی تعدیل می شود. شاید بتوان گفت معلم ریاضی بیشتر از سایر معلمان باید به ویژگی های فردی دانش آموزان توجه داشته باشد ، فعالیت هایی متناسب با شرایط جسمی ، محیطی و علمی دانش آموزان طراحی کند ، در برخی از کلاس ها شاید نیاز باشد برای گروهی از دانش آموزان یک موضوع درسی و برای گروهی دیگر موضوع دیگری تدریس شود که بستگی به پایه ی علمی دانش آموزان دارد
معلم قبل از شروع درس باید با دانش آموزان ارتباط عاطفی و دوستانه برقرار کند که به عنوان یک پیشنهاد می توان روی مهارت های ایجاد ارتباط عاطفی و دوستانه بین معلم و دانش آموز نیز تحقیق کاملی انجام داد که در این مقاله مجال پرداختن به آن نیست
روزگاری که معلم به عنوان گوینده و دانای کلاس و دانش آموز فقط به عنوان شنونده در کلاس حاضر می شد سپری شده است ، زمانی دانش آموز را به عنوان یک لیوان خالی در نظر می گرفتند که باید به وسیله ی معلم و کتاب های درسی پر شود ولی اکنون اشتباه بودن این تفکر به اثبات رسیده است . اکنون دانش آموز را باید آتشی افروخته بدانیم که معلم آن را شعله ورتر می کند . در ادامه روش ها و راه کارهایی برای فعال کردن کلاس ریاضی و بهبود جریان یاددهی – یادگیری ارایه می شود
آشنایی با روش های نوین تدریس و اجرای آن ها در کلاس درس لازمه ی کار معلم قرن 21 است . معلم باید به موضوعات هر درس و اهداف آن تسلط کامل داشته باشد . روش های فعال تدریس را به خوبی بشناسد و معایب و مزایای هر یک را بداند و با انتخاب یک یا چند روش فعال ، متناسب با موضوع درس و منطبق با اهداف آن در فعال کردن کلاس درس بکوشد
با بهره گیری از وسایل کمک آموزشی آماده یا دست سازه های معلم و دانش آموزان می توان کلاس را فعال تر برگزار کرد . به عنوان مثال با تهیه ی اشکال هندسی مورد نیاز در بحث حجم دانش آموزان مفاهیم درس حجم را به صورت عینی تر و ملموس تر درک خواهند کرد
تکنولوژی های آموزشی از قبیل کامپیوتر و ; می توانند علاقه ی دانش آموزان را به درس ریاضی افزایش دهند . در استفاده از کامپیوتر مسلما معلم باید با برخی از نرم افزار های آموزشی ریاضی آشنایی داشته باشد . به عنوان نمونه باری تهیه ی اسلاید و استفاده از آن در کلاس درس باید با پاورپوینت آشنا باشد . در اینجا لازم است اشاره ای شود به نرم افزار جئو جبرا شود این نرم افزار کاربرد وسیعی در آموزش ریاضی و خصوصا در هندسه دارد . نرم افزار جئو جبرا و آموزش آن در سایت جناب آقای افشین منش موجود می باشد . استفاده از کامپیوتر و نرم افزار های ریاضی علاوه بر آن که علاقه و انگیزه ی دانش آموزان را نسبت به ریاضی افزایش می دهد باعث تسریع و عمیق امر یاد دهی – یاد گیری می شود
متنوع کردن کلاس درس با طراحی معماها و سرگرمی ها و بازی های ریاضی مرتبط با موضوعات درسی می تواند در فعال کردن کلاس ریاضی نقش به سزایی داشته باشد . استفاده از معماها و سرگرمی های ریاضی می تواند صرفا برای درگیر کردن دانش آموزان با مسئله و تقویت قدرت تفکر در آن ها باشد و آن ها را با مراحل و روند تفکر و حل مسئله آشنا کند
فعالیت دانش آموزان در زمینه ی تهیه ی بروشور های ریاضی ، روزنامه دیواری ، مجلات ریاضی در سطح مدرسه و پژوهش در مورد موضوعات ریاضی و ; می تواند کلاس درسی را از حالت خشک و بی روح سنتی خارج کرده و دانش آموزان را با موضوعات درسی در گیر کند . برای تهیه ی موارد مذکور به دلیل وقت گیر بودن بهتر است قسمتی از کار در مدرسه و بقیه در خارج از مدرسه انجام شود
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
روش تحقیق
1 مقیاس اضطراب اجتماعی
2 آزمون سبک دلبستگی به هر والد
3 آزمون سبک دلبستگی به خدا
4 پرسشنامه سبک اسنادی
یافتهها
بحث و نتیجهگیری
منابع
باچر، جیمز، مینکا، سوزان و هولی، جیل، آسیب شناسی روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران، ارسباران،
پاکدامن، شهلا، سیدموسوی، پریسا سادات و قنبری، سعید، «کیفیت دلبستگی و مشکلات رفتاری هیجانی در نوجوانان: بررسی نقش پدران»، روانشناسی کاربردی، ش17، 1385، ص 85-100
تقییاره، فاطمه، مظاهری، محمد علی و آزاد فلاح، پرویز، «بررسی ارتباط با سطح تحول من، دلبستگی به خدا و جهتگیری مذهبی در دانشجویان»، مجله روانشناسی، ش 33، 1384، ص21-3
حمیدی، فریده، «بررسی ساخت خانواده، سبک دلبستگی در دختران فراری و اثر بخشی خانواده درمانی و درمانگری حمایتی در تغییرآن ها»، نشریه علمی-پژوهشی خانواده پژوهشی، ش 1، 1384، ص 23-5
خداپناهی، کریم و خاکساربلداچی، محمدعلی، «رابطه جهتگیری مذهبی و سازگاری روانشناختی در دانشجویان»، مجله روانشناسی، سال نهم، ش3، 1384، ص 320-310
رازقی، نرگس، غباری بناب، باقر، مظاهری، محمد علی، «مهد کودک و سبکهای دلبستگی کودکان: پژوهشی در خانوادههای تهرانی»، تازههای علوم شناختی، ش 1، 1385، ص 38-46
رجبی، غلام رضا، چهاردولی، حجت الله، عطاری یوسفعلی، « بررسی رابطه عملکرد خانواده و جو روانی ـ اجتماعی کلاس با ناسازگاری دانش آموزان دبیرستان شهرستان ملایر»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ش 14، 1386، ص211 ـ 128
رحیمی، جعفر، حقیقی، جمال، مهرابی زاده هنرمند، مهناز، « بررسی تأثیر آموزش جرات ورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه»، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، ش، 1، 1385، ص124-
شهابی زاده، فاطمه، «بررسی رابطه ادراک سبک دلبستگی دوران کودکی، سبک دلبستگی بزرگسال با سبک دلبستگی به خدا»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران،
شهابی زاده، فاطمه، شهیدی، شهریار، مظاهری، محمد علی، «ادراک دلبستگی دوران کودکی و رابطه آن با دلبستگی به خدا در بزرگسالی»، مجله روانشناسی، ش4، 1385، ص 422-
شهابی زاده، فاطمه، سپاه منصور، مژگان، خوشنویس، الهه، «ادراک دلبستگی کودکی، دلبستگی بزرگسال و دلبستگی به خدا»، فصلنامه روانشناسان ایرانی، ش15، 1387، ص 256-
شهابی زاده، فاطمه، «تدوین مدلی جهت تبیین پایگاههای هویت در ارتباط با نقش دلبستگی به والد و خدا، کارکرد خانواده و مقابله مذهبی»، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی،
شکوهی امیرآبادی، لیلا، خلعتبری، جواد، رضابخش، حسین، «استرس ادراک شده در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با سبکهای اسنادی مختلف در سال 87»، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، ش4، 1389، ص 107-129
طاهری، محمد، پورمحمد رضا تجریشی، معصومه، موللی، گیتا، رهگذر، مهدی، عرشی، بهار، «رابطه سبک دلبستگی مادران و بلوغ اجتماعی دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی دوره راهنمایی شهر شیراز ( سال تحصیلی 1387-88)»، مجله پژوهشی حکیم، ش2، 1389، ص 199-107
عبدی، رضا، بیرشک، بهروز، محمودعلیلو، مجید، اضغرنژادفرید، علی اصغر، «سوگیری تعبیر در اختلال هراس اجتماعی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 1385، شماره4، ص 159-143
معتمدی شارک، فرزانه، افروز، غلامعلی، «بررسی رابطه سبکهای اسنادی و سلامت روان در دانش آموزان تیز هوش و عادی»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره2، 1386، ص181-173
میلانی، مهدیه، شهیری، محمدرضا، قائدی، غلامحسین، بختیاری، مریم، طاولی، آزاده، «اثربخشی درمان شناختی و رفتاری گروهی مبتنی برالگوی هیمبرگ در کاهش نشانههای اضطراب اجتماعی»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره1، 1388، ص 49-42
Arkin, R. M., et al, “Social aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety, self-serving bias self-presentation in causal attribution”. Journal o personality and social psycholog, v 38, 1980, p 23-
Brumariu, L. E., & kerns, k. A., “mother-child attachment and social aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety symptoms in middle childhood”. Journal of applied development psychology, v29, 2009, p 393-
Bradshaw, M, “Attachment to God, image of God, and psychologyical distress in a nationwide sample of presbyteryians”. The international journal for the psychology of the psychology of religion, v20, 2010, p 130-
Bell-Dolan, & D, Wessler, A, “Attributional style of aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety children: extension from cognitive theory and research on adult aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety”. Journal of aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety disorder, v8(1), 1994, p79-
Ellison, C, et al., “Blessed assurance: religion, aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety, and tranquility among us adults”, social science research, v 38(3), 2009, p 656-
Erozkan, A, “the relationship between attachment style and social aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety: an investigation with Turkish university student”, social behavior and personality, v37(6), 2009.p 835-
Gilboa-schechment, E, et al., “Anticipated reactions to social events: difference among individuals with generalized social phobia, obsessive compulsive disorder, and nonaپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf ious controls“, cognitive therapy and research, v24, 2000, p 731-
Greenberger, E, & Mclaughlin, C, “attachment, coping, and explanatory style in late adolescence”.Journal of youth and adolescence, v27(2), 1998, p121-
Hernandaz, G, “Attachment to god, spiritual coping and Alcohol use”. the international Journal for the psychology of religion, v 20, 2010, p97-
Joules, Shaalon, “The mediating role of god attachment between religiosity and spirituality and psychology adjustment in young adults”, unpuplished doctoral dissertation, school of the ohio state university,
Kirkpatrick, L.A, shaver, P. R, “An attachment theoretical approach to love and religious belief”,personality and social psychology bulletin, v 18, 1992, p 266-
Miner, M., “The impact of child parent attachment, attachment to God and Religious orientation on psychological adjustment”. Journal of psychology and theology, v37(2), 2009, p 114-
Neal, J. & Edelmann, R., “The etiology of social phobia: toward a development profile” . Clinical Psychology Review, v 23, 2003, p761-
Loewenthal, K, et al., “comfort and Joy Religion, cognition and mood in mood in protestants and jews under stress”. cognition and emotion, v14, 2000, p 355-
Okozi, I. f. “Attachment to God: its impact on the psychologyical wellbeing of persons with Religious vocation”. unpublished Doctoral Dissertation, Seton Hall University,
Splika, B., et al., “a General attribution theory for the psychology of Religion”. Journal for the scientific study of Religion, v24(1), 1985, p 1-
Spence, S., et al., “Social skills, social outcome and cognitive features of childhood social phobia”.Journal of Abnormal psychology, v108 (2), 1999,p 211-
Taylor, S, & Wald, J. “Expectation and attributions in social aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety disorder: Diagnostic distinction and relationship to general aپروژه دانشجویی تحقیق بررسی نقش دلبستگی دوران کودکی، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان با pdf iety and depression”, Cognitive Behaiour Therapy, v23, 2003, p 166-
هدف این پژوهش، بررسی نقش دلبستگی به والد، دلبستگی به خدا و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان شهر بیرجند است. از میان جامعه آماری، 700 دانشجو به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد شهر بیرجند انتخاب شدهاند. پرسشنامههای دلبستگی به والد (هازن و شیور، 1986م)، دلبستگی به خدا، سبکهای اسنادی (ASQ) و اضطراب اجتماعی (SD) تکمیل و از طریق تحلیل مسیر بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که سبک اسنادی شکست، و دلبستگی ناایمن به پدر به طور مستقیم اضطراب اجتماعی را پیشبینی میکنند. همچنین دلبستگی دوران کودکی از طریق دلبستگی به خدا و اسناد موفقیت بر افزایش یا کاهش اضطراب اجتماعی، مسیرهای معناداری نشان میدهد. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان گفت: دلبستگی ایمن دوران کودکی، سبکهای اسنادی مثبت و دلبستگی ایمن به خدا در کاهش اضطراب اجتماعی مؤثر هستند.
کلیدواژهها: دلبستگی به والد، دلبستگی به خدا، سبکهای اسنادی و اضطراب اجتماعی.
اختلال اضطراب اجتماعی با ترس ناتوانکننده پایدار و نامعقول از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی مشخص میشود که فرد در موقعیتهای اجتماعی میترسد که با بررسی و ارزیابی بالقوه منفی دیگران روبهرو شود و ممکن است به صورت خجالتآور یا تحقیرآمیز رفتار کند. همچنین افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی به سبب ترسهای خود، از این موقعیتها دوری کرده یا با ناراحتی زیاد آن را تحمل میکنند.1 روند اضطراب اجتماعی معمولاً مزمن و پیوسته است و در مقایسه با اختلالهای اضطرابی2 دیگر، با دوران کودکی بیشتر در ارتباط است. بنابراین، بررسی فاکتورهایی مانند دلبستگی در زمینه علیتی اضطراب اجتماعی، امری اجتناب ناپذیر است
نظریه دلبستگی به تعامل مادر و کودک اشاره میکند و نتیجه عمده این تعامل را به وجود آمدن نوع دلبستگی عاطفی بین آنان میداند. در واقع، رشد سالم فرد در هر دوره، معلول عواملی است که یکی از مهمترین آنها، ایمنی دلبستگی است. به این ترتیب، دلبستگی ایمن، کودک را به داشتن یک شخصیت منعطف هدایت مینماید. وقتی انسان به دیگران اعتماد داشته و از پذیرفته شدن از طرف آنان مطمئن باشد، به کاوش در محیط اشتیاق بیشتری نشان میدهد، عواطف مثبتتری مییابد، از عزت نفس بالاتری بهرهمند میشود، در حل مسئله، پافشاری مینماید، ابتکار و پشتکار پیدا میکند و به عبارت دیگر، از سازگاری اجتماعی و عاطفی بیشتری بهرهمند میشود.4 همچنین ارتباطات والد ـ کودک به عنوان مدلی که ارتباطات اجتماعی را شکل میدهد، در نظر گرفته میشود و کودکانی که به طور ضعیف دلبسته میشوند، ممکن است در شروع و تداوم تعاملات اجتماعیِ موفقیتآمیز، مشکل داشته و دچار گوشهگیری اجتماعی و دوری از همسالان شوند. بنابراین، دلبستگی ضعیف فرصتهایی را که کودکان به تمرین مهارتهای اجتماعی مؤثر میپردازند، محدود میکند، و طبیعی است که این فرآیند در افزایش بازداری از اجتماع و ناآرامی در موقعیتهای اجتماعی نقش ایفا میکند.5 در این زمینه میتوان به نتایج پژوهشهایی مانند اروزکان6 اشاره کرد که وی دریافت سطح اضطراب اجتماعی افرادی که دلبستگی ایمن داشتهاند، کمتر از افرادی دانسته است که سبک دلبستگی ناایمن دارند. همچنین نتایج تحقیق بروماریو و کرنز7 نیز حاکی از آن است که دلبستگی ایمن و دلبستگی دوسوگرا به مادر، به ترتیب با کاهش و افزایش اضطراب اجتماعی رابطه معناداری دارد. آنها به این نتیجه رسیدهاند که افراد دارای دلبستگی ایمن به مادر، شایستگیهای اجتماعی بیشتری داشته و ارتباط آنها با همسالان، کیفیت بالاتری دارد
دیدگاههای مختلف روانشناسی و جامعهشناسی عصر جدید بر این اصل قرار دارند که یک عامل به تنهایی تعیینکننده رفتار افراد نیست، بلکه عوامل متعددی در ایجاد و شکلگیری رفتار نقش دارند و بیشتر رفتارهای انسان تابع چند عامل است.8 اضطراب اجتماعی نیز از این قاعده مستثنا نیست و به نظر میرسد مؤلفههای مذهبی، از جمله چگونگی ارتباط فرد با خدا نیز بر میزان اضطراب اجتماعی اثر داشته و نمیتوان نقش آن را نادیده گرفت. تاریخ بشریت نشان داده است که دینورزی9 در میان انسانها قدمتی دیرینه دارد. آن چنان که از مطالعات باستانشناسی و انسانشناسی از اعصار دور بر میآید، مذهب جزء لاینفک زندگی بشر در تمامی اعصار بوده است، زیرا بشر از همان آغاز زندگی خود به حامی مقتدر و تکیه گاهی نیرومند احساس نیاز کرده است و به گفته کیریک پاتریک10 مقصود انسان از پرداختن به مذهب و دین، ارتباط با با خداست
پاتریک از حدود دهه نود میلادی، دلبستگی را چارچوبی توانمند برای درک و یکپارچه کردن بسیاری از جنبههای باور دینی اختیار کرده است.12 وی مدعی شده است که مؤمنان ارتباط متقابل شخصی با یک خدای محبوب، دانا و نیرومند برقرار میکنند و این ارتباطات را ارتباطات دلبستگی در نظر گرفته است.13همچنین وی فرض کرده است که دو فرضیه برای ورود افراد به دلبستگی به خدا مطرح میشود: نخست، اینکه خدا به عنوان چهره دلبستگی، در قالب رفتارهای جبرانی به عنوان یک جایگزین برای افرادی که چهره دلبستگیشان بهینه نبوده است، عمل میکند (فرضیه جبران) و دیگر اینکه دلبستگی به خدا ناشی از انطباق با مدلهای درونی مربوط والد است (فرضیه انطباقی همزمان). در این زمینه بعضی شواهد حمایت کننده برای تطابق بین سبکهای دلبستگی و شاخصهای دلبستگی به خدا وجود دارد،14 که میتوان به نتایج پژوهش شهابی زاده15 اشاره کرد که وی دریافته است که رابطه معناداری بین ادراک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا به خدا با ادراک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا به مادر و پدر وجود دارد. مینر16 نیز دریافته است که همخوانی مثبتی بین دلبستگی به والدین و دلبستگی به خدا وجود دارد. با توجه به یافتهها و نظریههای فوق، خداوند چهره دلبستگی مطلق است و به عنوان کسی که از پیروانش محافظت و آنها را هدایت میکند، همانند والدین دیده میشود
بنابراین، خدا به عنوان چهره دلبستگی، پایگاه امنی برای رفتارهای کاوش و پناهگاه ایمن در زمان پریشانی یا تهدید برای مؤمنان در نظر گرفته میشود و زمانی که مؤمنان از خدا دور یا جدا میشوند، احساس اضطراب میکنند. مؤمنان خواستار نزدیکی به خدا هستند و این تماس برای آنان در میان ارتباط با خدا در شکلهای دعا و مشارکت در فعالیتهای مذهبی دلپذیر است. همچنین زمانی که مؤمن خبرهایی در مورد مرگ و از دست دادن عزیز خود دریافت میکند، تمایل دارد که به خدا به عنوان پناهگاه امن، نزدیک شود تا دوباره حس امنیت و آرامش را به دست آورد.18 همچنین فرد با اعتقاد به اینکه خدا اساس ایمنی است، احساس قدرت نموده، اعتماد به نفسش هنگام اضطراب و ترس افزایش مییابد. این احساس ایمنی به آرامش درونی در فرد منجر شده، وی را برای مقابله با مشکلات و چالشهای زندگی آماده میکند. بنابراین، این احساس ایمنی، پادزهری در برابر ترس و اضطراب است
کلمات کلیدی:
ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده
به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.