سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله سازمانهای یاد دهنده با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله سازمانهای یاد دهنده با pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله سازمانهای یاد دهنده با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله سازمانهای یاد دهنده با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله سازمانهای یاد دهنده با pdf :

سازمانهای یاد دهنده

سازمان ها همواره تحت تأثیر عوامل محیط پیرامونی هستند که از آن با عنوان ( عوامل تأثیر گذار ) یاد می شود و این عوامل و متغییرها غالباً کمتر تحت نظارت و کنترل سازمان می باشد . چنان چه سازمانی بتواند این عوامل محیطی تأثیر گذار را درست شناسایی و کنترل کند و از پیچیدگی آن ها بکاهد ، بهتر می تواند ماندگاری خود را تداوم بخشد ، از این رو مناسب ترین روش برای حفظ حیات سازمانی ، جلوگیری از زوال و کسب امکان غلبه بر رقبا ، افزایش رهبران و اشاع

ه دانش و اطلاعات در بین کارکنان سطوح مختلف سازمان و آشنا سازی آن ها با مسائل و موضوعات مختلف کسب و کار در محیط دائماً در حال تغییر و دگرگونی است . از سوی دیگر به نظر می رسد که صرفاً یاد گیرنده بودن و دانش آفرینی ، برای سازمان ها پیشرفت همه جانبه ای را فراهم نمی آورد و چه بسا سازمان و افراد چنان غرق یاد گیری و جمع آوری اطلاعات شوند که زمینه ها و مکانیزم های انتقال دادن آموخته ها را که مهمترین رویکرد یاد گی

ری است ، فراموش کنند . از این رو می توان گفت سازمان یاد گیرنده و فراسوی آن ( سازمان یاد دهنده ) بودن ، لازم و ملزم یکدیگرند و سازمانی برنده و موفق است که ویژگی های هر دو سازمان را داشته باشد .
سازمان های یاد دهنده با سازمان های یاد گیرنده در این هدف که هر فرد یا گروهی باید به طور دائم ، دانش و مهارت های جدیدی کسب کند مشترک

هستند ، اما سازمان یاد دهنده به صورت خود کار یاد گیرنده نیز هستند ، اما سازمان یاد گیرنده نوعاً یاد دهنده نیست و به صورت نظام مند اهتمامی در جهت یاد دادن و انتقال دانش و مهارت های کسب شده خود به دیگران به عمل نمی آورد .
سازمان یاد دهنده چه نوع سازمانی است ؟
یاد دادن عبارت است از یکسری فعالیت های نظام مند که به منظور ایجاد تغییرات مورد نظر در رفتار و پندار یاد گیرنده صورت می گیرد . سازمان یاد دهنده سازمانی است که رهبران آن به منظور ایجاد تغییردر رفتار و نگرش افراد به طور مستمر ، استناط خود را از تجربیات و دانش خود به صورت کاربردی به آن ها انتقال می دهند . رهبران در سازمان های یاد دهنده ، آموزش را جزء مسئولیت های اصلی خود قلمداد می کنند ، زیرا اولاً آن را بهترین کار می دانند و دوماً آن را راهی برای توسعه مستمر منابع انسانی یک سازمان تلقی می کنند که این افراد می توانند راه حل ها و عقاید موثری درباره کسب و کا آن شرکت ارائه دهند .
افراد در سازمان های یاد دهنده ، یاد دادن را عامل مهم موفقیت در کسب و کار می دانند و سعی می کنند فرصت هایی را به وجود آورند که از آن طریق به آموزش بپردازند . آموزش باعث می شود نکات مبهم و نا مشخص کسب و کار روشن شود و کارکنان از سر درگمی بیرون بیایند . رهبران در سازمان های یاد گیرنده به یاد دادن مسائل و موضوعات مهم کسب و کار ، آن اندازه که در سازمان های یاد دهنده مطرح است ، نمی پردازند ، در سازمان های یاد دهنده ، رهبران از طریق یاد دادن ، موثر واقع می شوند و از طریق آموزش افراد نسبت به م

سائل و موضوعات مهم کسب و کار و نحوه پیش بینی تغییرات و راه های مقابله با آن ها ، نسل بعدی رهبران سازمان را تربیت می کنند .
در چنین سازمان هایی فرآیند تحول تنها از طریق جایگزینی و جذب نیروی انسانی جدید و تعویض مدیران ارشد امکان پذیر نیست ، بلکه نیازمند شناخت جامع سازمان و اتخاذ تصمیم های عقلانی و منطقی است ، بدین منظور باید رهبران ارشد را نسبت به استراتژی شرکت آگاه ساخت و تمام کارکنان را به طور کامل در این زمینه آموزش و توسعه داد .

سازمانهای یادگیرنده چه نوع سازمانهایی هستند ؟
سازمان یاد گیرنده سازمانی است که در آن افراد به طور مستمر توانایی های خود را افزون می سازند تا به نتایج مورد نظر دست یابند . سازمان های یاد گیرنده ، سازمان های دانش آفرین هستند، سازمان هایی که در آنها تولید دانش و آگاهی های جدید ، ابداعات و ابتکارات یک کار تخصصی نیست ، بلکه نوعی رفتار همگانی است .
سازمان دانش آفرین :
سازمانی است که هر فردی در ان انسانی خلاق و دانش آفرین است . سازمان هایی با چنین ویژگی ها و خصوصیات ، سازمان هایی آرمانی و خواستنی هستند .
سئوال اینست که چگونه می توان به چنین سازمان هایی دست یافت و چه برنامه ها و سیاست هایی باید اعمال شوند تا سازمان ها از وضع کنونی به این وضعیت برسند ؟
1- یادگیری : فرآیندی است که در آن افراد رفتارها و پندارشان تغییر می یابد و بگونه ای دیگر می اندیشند و عمل می کنند .
2- با گذشت زمان سازمان می آموزد که تفسیر کند و عملکرد هایش متحول شود . به طور کلی می توان سازمان یاد گیرنده را سازمانی دانست که در ایجاد ، کسب و انتقال دانش مهارت داشته و در تغییر و اصلاح رفتارهایش به کمک آگاهی های جدید عمل کند .
3- توجه به ویژگیهای سازمانهای یاد گیرنده و رعایت اصول آن
به طور کلی : سازمان های موفق و کامیاب امروز ، سازمان هایی هستند که دانش جدید را خلق کرده و یا کسب نموده و آن را به طرق و شیوه های کار بردی برای بهبود فعالیت هایشان تبدیل کرده اند .
ویژگی های سازمان های یاد دهنده
در ایجاد سازمان یاد دهنده ، رهبران باید توان و ویژگی های منحصر به فرد موجود در سازمان خود را شناسایی و ارزیابی نمایند . سازمانهای یاد دهنده دارای ویژگی های معینی هستند از جمله :
الف- توسعه رهبران در سطوح مختلف سازمان بعنوان شایستگی

اصلی : این سازمانها به توسعه رهبران در سطوح مختلف توجه می کنند و آن را یک شایستگی رقابتی می نمایند .
ب- برخورداری رهبران از دیدگاهها و نقطه نظرهای قابل یاد دادن : این سازمانها واجد نقطه نظرات و دیدگاههای لازم و شایسته آموزش در مورد نحوه اداره و رشد شرکت و نحوه آموزش و توسعه دیگران جهت رهبر شدن و گسترش این نقطه نظرات هستند .
ج- وجود روشهای نهادینه شده برای یاد دادن در مقیاس

وسیع : در این سازمان ها روش های آموزش در مقیاس وسیع طراحی و اجرا می شود و اطمینان حاصل می گرددکه در پرتو این آموزش علاوه بر ایجاد مهارت های فنی ، توسعه و گسترش توانایی های رهبری افراد محقق گردد .
ویژگی های سازمان یاد گیرنده
1- سازمان یاد گیرنده درد و عشق آموختن دارد
الف) سازمان یاد گیرنده نیاز به آموختن را احساس می کند و در پی یاد گیری است .
ب) سازمان یاد گیرنده همچون انسانی است که به علت نیاز شوق آموختن دارد .
ج) سازمان یاد گیرنده اگر احساس کند برای بقاء و ادامه حیات و رشد در یک محیط پر از چالش باید بیاموزد مسلماً به دنبال یاد گیری خواهد بود .
د) سازمانی که حیاتش وابسته به بودجه ثابت سالیانه است ، سازمانی که رقابتی را احساس نمی کند ، سازمانی که ارزیابی نمی شود و سازمانی که از حمایتی غیر منطقی برخوردار است ، نیازی به یادگیری احساس نمی کند و حیاتش به مخاطره می افتد .
2- سازمان یادگیرنده با مشکلات مأنوس و خوگیر نمی شود
الف ) سازمان یاد گیرنده حساس و هوشیار است و به محض رسیدن به مشکل در پی رفع آن بر می آیند .
ب) بعضی از سازمان ها چنان با مشکلات انس می گیرند که به تدریج آن را طبیعی دانسته و از احساس مشکلات قاصر و ناتوان می شوند . چنین سازمان هایی بدون آنکه احساس کند به سراشیبی سقوط و نزول خواهند افتاد . ( نظریه سنج Senge )
ج) سازمانهای یاد گیرنده باید ساز و کارهای هشدار دهنده را درون خود تقویت کنند .
د) گاهی اوقات برای احساس مشکلات لازم است مدیران خود را به جای مشتریانشان قرار دهند . از دریچه چشم کارکنانشانبه سازمان بنگرند و نقاط ضعف و قوت آن را واقع بینانه دریابند .
3- سازمانهای یاد گیرنده کارکنانی یاد گیرنده و خلاق دارند
الف) سازمان از طریق کارکنان و اعضایش فرایند یاد گیری را تحقق می بخشد .
ب) در همه انسانها یروهای خلاقه شگفت آوری نهفته است که اگر بتوانیم آنها را شناخته و رشد دهیم سازمان از این نیروها بهره بسیا

ر خواهد برد .
د) روح سازمان یاد گیرنده انسانهای یاد گیرنده و خلاق است .
هـ) انسانهای خلاق محیط متحول را می شناسند و از تغییرات مستمر آن به نفع اهداف خود بهره می گیرند .
و) انسانهای خلاق می آموزند که چگونه تغییرات را پذیرفته و از آنها بهره برداری نمایند .
ز) بدون اعضاء شایسته سازمانهنی وینده ای برخوردار است .
الف) سازمان یاد گیرنده باید به ساز و کارهایی مجهز باشد تا الگو های ذهنی خود را نسبت به مسائل شناسائی کرده و آنها را دائماً مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد .
ب) یکی از دلایل شکست سازمانها ، عدم سازگاری الگوی ذهنی آنها با واقعیات محیطی است .
ج) ممکن است الگوی ذهنی سازمانی نسبت به مشتریانش عدم اعتماد باشد یا بالعکس .
د) الگوهای ذهنی می توانند موجب پیشرفت و رشد سازمان شده و همچین قادرند سازمان را به ورطه نیستی بکشانند .
هـ ) الگوهای ذهنی عوامل قدرتمند و نافذی در رفتارها و عملکرد سازمان هستند .
و ) سازمان ها برای رشد و ترقی در دنیای متحول و دگرگون شونده امروزی نیازمند شناخت ، ارزیابی و تکمیل الگوهای ذهنی خود هستند . به عنوان مثال الگوی ذهنی کارخانجات اتومبیل سازی
ز) برای یک سازمان هیچ چیز خطرناک تر از الگوی ذهنی خشک و غیر قابل انعطافی نیست .
5- سازمان یاد گیرنده تجربه و علم را به کار می گیرد
الف) سازمان یاد گیرنده از تجربه های خود پند می گیرد ، اما صرفاً بر تجربه متکی نیست .
ب) سازمان فعال سازمانی است که علم را بر تجربه مقدم می دارد و از آمیختن این دو با هم بیشترین نتیجه را می گیرد .
ج) اگر تصمیم گیری در سازمان صرفاً بر اساس خطا صورت بگیرد علاوه بر افزایش هزینه ها ، سازمان به ورطه نابودی کشانیده می شود .
د) سازمان باید به کمک دانش و تخصص افراد خود گزینه های موفق را انتخاب کرده و به تصمیم بخردانه بردازد .
هـ ) استفاده از دانش در تصمیم گیری ها باعث افزایش س

رعت ، دقت و هزینه های کمتر را به سازمان ارزانی می دهد .
6- سازمان یاد گیرنده علت مشکلات را در خود جستجو می کند .
الف) اغلب انسان ها تمایل دارند مشکلات و شکست های خود را به عوامل خارجی و غیر قابل کنترل نسبت داده و موفقیت ها را حاصل تلاش و عملکرد خود بدانند .
ب) تا انسان علل مشکلات را در خارج از خود جستجو کرده و خود را بری از هر گونه کاستی بداند چنین فردی انسان موفقی نخواهد بود .
ج) سازمان ها نیز دچار این مشکل می شوند . بدین ترتیب که مسائل و مشکلات را به عوامل غیر قابل کنترل خارج از سازمان نسبت می دهند .

د) اینگونه برخورد ها باعث می شود که علل مشکلات در درون سازمان و عملکرد های آن جستجو نشده و تحلیل درستی از مسائل و ضعف های سازمان به عمل نیاید .
هـ ) اگر سازمان یاد گیرنده باید کمبودها را شناسایی کرده و برای رفع و جبران آنها مجهز شود، این آماده شدن همان یاد گیری است .
ز) سازمانی که ضعف خود در یش بینی درست مسائل اقتصادی را بی ثباتی بازار می داند و سازمانی که بی خبری خویش از ارزشها و هنجارهای اجتماعی را به دگرگونی جامعه منتسب می سازد ، هیچگاه یاد گیرنده نخواهد شد .
7- سازمان یاد گیرنده یادگیری گروهی را تسهیل و ترغیب می کند .
الف) سازمان یاد گیرنده با استفاده از ساز و کار مباحثه ( Dialogue ) و مناظره (Discussion ) یاد گیری گروهی را ترویج و در سازمان استمرار می بخشد .
ب) باید به گروه های سازمانی گفته شود که مجموع تلاش های آنان به عنوان یک گروه بیش از جمع مساعی تک تک آنهاست .
ج) بحث و گفتگو موجب می شود تا افراد گروه ها از طرز تفکر یکدیگر آگاه شوند ، و بحث و گفتگو تجربه و دانش افراد را به یکدیگر منتقل می سازد .
د) رکن دیگر یاد گیری گروهی مناظره است ، مناظره جزء لازم و مکمل مباحث است .
هـ ) در مناظره نظرات متفاوت بیان شده و هر کسی از نظر خود در مقابل نظر مخالف دفاع می کند .
و) بر خلاف مباحثه که کوشش می شود تا نظرات مطرح شده و به اعضاء گروه انتقال یابد ، در مناظره سعی می شود تا نظرات ارزیابی شده و به تصمیمی دست یافته شود .
ز) نکته مهم در مناظره ایجاد این فضا در جلسات است که هدف مناظره پیروزی یک طرف و شکست طرف دیگر نیست .

8- سازمان یاد گیرنده تلفیق کننده اهداف فردی و سازمانی است .
الف) سازمان یاد گیرنده تحقق نمی یابد مگر آنکه اهداف انسان های خلاق و دانش آفرین با اهداف سازمان یکی شده و در این یک سوئی و هم جهتی ، رشد و یاد گیری پدیدار گردد .
ب) هم دلی و هم ذهنی یک دیدگاه فردی و شخصی یا گروهی نیست ، بلکه دیدگاهی مشترک و جمعی برای همه اعضاء سازمان است .
ج) رهبری موثر در سازمان عامل اصلی و اساسی در ایجاد هم ذهنی و هم دلی است .
د) رهبران موفق کسانی هستند که بتوانند افراد متفاوت را در زیر چتر فکر و نظر واحدی گرد آورند .
هـ) در صورتی که اهداف غایی و نهایی افراد یکی باشد ، اختلاف در هدف های جزئی تعارض آفرین نبوده و اختلاف محسوب نمی شود .

و) سازمان یاد گیرنده نمودی است از آن نهاد گروه ها که با هم و به همراه هم ، همچون جانمایی در یک تن واحد عمل می کنند و در این دنیای پر تلاطم که مملو از تحول است راه خود را به سوی تعالی و ارتقاء باز می گشاید و پیش می رود .
سازمان یاد دهنده و یادگیرنده در این مقوله که هر فردی یا گروهی باید بطور دائم دانش و مهارت جدید کسب کنند مشترک هستند. اما هدف سازمان یاددهنده چیست؟ ویژگی رهبران در سازمانهای یاددهنده چیست؟ و چگونه میتوان یک دیدگاه قابل یاددهی تدوین نمود؟
با توجه به اهمیت این موضوع برای توسعه سازمانی، سازمان های یاددهنده با توسعه موثر مهارتهای رهبری در کارکنانشان، به طور مداوم خود را بهبود می بخشند. رهبران باتجربه آموزش را سرلوحه کار قرار میدهند و به یادگیری و یاددهی مشتاق هستند.
کارکنان در محیطی که جستجوی دانش و دیدگاههای جدید، یک هنجار قابل قبول محسوب می‌شود بیشتر راغب هستند تا تغییرات بازار را جستجو کنند و برای آنها پاسخ‌های جدید بیابند. وظیفه رهبران نیز در سازمان‌های یاددهنده در اختیار گرفتن سرمایه انسانی و ایجا

د ارزش افزوده برای آن است و اینکار فقط با یاددهی امکان‌ پذیر می‌باشد.
بسیاری از مدیران سازمانی از درک این موضوع که بهبود سازمانی نیاز به تعهد به یادگیری مداوم دارد، ناتوان هستند. سازمانهای یاددهنده منسجمتر از سازمانهای یادگیرنده هستند زیرا عقیده‌ای فراتر از این دارند که هرکسی در سازمان بایستی به طور مستمر دانشها و

مهارتهای جدید را کسب کند.
سازمان یادگیرنده افراد سازمان را به یادگیری سازمانی سوق میدهد اما سازمان یاددهنده از مدیران ارشد خود که نقش آگاهان در سازمان را دارند، میخواهد که آموختههای خود را به دیگران بیاموزند. همانگونه که در آموزه‌های دین اسلام آمده است باید همیشه « دانش و آگاهی خود را از دانشمندان و آگاهان به امور بگیریم ».
سازمان یاددهنده به طور خودکار یادگیرنده نیز می باشد اما سازمان یادگیرنده نوعاً یاددهنده نیست و تلاشی نظامند جهت یاددادن و انتقال دانش و مهارت خود به دیگران بعمل نمیآورد. در سازمان‌های یاددهنده رهبران سازمانی برای بلند مدت باید به پرورش رهبران نسل بعد بپردازند و این پرورش را توسعه دهند. برای اینگونه رهبران یاددهی یک فعالیت دائمی محسوب می‌گردد.
اطلاعات :
به دادههایی اطلاق میشود که بین آنها ارتباط منطقی برقرار شده و معنی و مفهوم خاصی به ذهن متبادر میکنند. به گفته پیتر دراکر:«داشتن ارتباط و هدف مهمترین ویژگی اطلاعات است».
دانش :
ترکیبی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی و نظام یافته که چارچوبی را برای ارزشیابی و بهرهگیری از تجربه ها و اطلاعات جدید به دست میدهد. و در دو دسته ضمنی و صریح طبقه‌بندی می‌شود.
دانش ضمنی :
دانشی است که در ذهن افراد وجود دارد و به رمز درآوردن و نوشتن آن به سختی امکانپذیر است.
دانش صریح :
دانشی است که قابلیت به رمزآورده شدن را داشته باشد.
مدیریت دانش :
هنر یا علم جمع آوری دادههای سازمانی، تبدیل آنها به اطلاعات قابل دسترس و مفید، به صورتی که قابل پخش باشد و از محصور شدن دانش در ذهن تعداد کمی از افراد جلوگیری میکند.( امیری، 1387)
سازمان یادگیرنده :
سازمانی است که به طور مداوم باعث یادگیری اعضای خود میشود(Pedler, 1997) این سازمان برای مقابله و حفظ توان رقابتی در محیط کسب و کار بوجود آمده است(

O’Keeffe, 2002) و دارای 5 خصوصیت است: تفکر سیستمی، مهارت شخصی، مدلهای ذهنی، دیدگاه مشترک و یادگیری تیمی(Senge, 1990).
سازمان یاددهنده :
سازمانی میباشد که هر یک از اعضای آن علاوه بر شاگرد بودن، یک معلم هستند و یادگیری و یاددهی متقابل در تمام فعالیتهای روزمره آنها تنیده شده است(Tichy, 2002).
سازمانهای مربیگر :
سازمانهای هستند که به دنبال ایجاد محیط میباشند که در آن

رفتار و فعالیتهای تشویق کننده یادگیری مداوم، تبادل دانش صریح و ضمنی، مربیگری دوطرفه و خود رهبری گسترش مییابد. تفاوت بین سازمان های یاددهنده و مربیگر در آن است که سازمانهای یاددهنده مدیریت دانش را انجام می‌دهند در حالیکه سازمانهای مربیگر فراتر از مدیریت دانش قدم برمیدارند و بیشتر به جای اینکه بیاندیشند چه چیزی را بدست بیاورند، در مورد چگونگی بدست آوردن آن نیز اندیشه می‌نماید.
یاددهی شرافتمندانه :
چرخهای است که هر روز کارکنان را در سازمانهای یاد دهنده زیرکتر، همسوتر و پر انرژیتر می سازد و با درگیرسازی تعداد بیشماری از کارکنان، دانش را گسترش میدهد. چرخه یاددهی شرافتمندانه وقتی ایجاد میشود که رهبران سازمان متعهد به یاددهی میباشند و برای یادگیری خود و کمک به یادگیری فراگیران شرایطی را ایجاد میکنندکه همه اعتماد به نفس پیدا کنند.
ضرورت گذر از سازمان های یادگیرنده به سازمان های یاد دهنده
اجرای این چرخه مستمر یاددهی و یادگیری، مستلزم داشتن اعتماد به نفس و جرئت است. در چرخه یاددهی شرافتمندانه، رویدادها فرآیندی را آغاز میکنند تا چیزی بهتر و مفیدتر از قبل را ایجاد نمایند؛ در حالیکه در یاددهی رذیلانه4، افراد ساکتتر شده و سرمایه علمی آنها تهی میگردد(tichy, 2004).
سازمان های دست اندر کار امور اقتصادی در دهه 80 و 90 در رویارویی با تحولات پرشتاب اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید برای مقابله با این معضلات و هماهنگی با شرایط جدید به یادگیری روی آورند، زیرا تداوم فعالیت سازمان های فعال در امور اقتصادی به شناخت عمیق آنها از این واقعیت انکارناپذیر تاریخی بستگی داشت. افزون بر این باید به این نکته نیز توجه می نمودند که سرعت یادگیری سازمانی، باید بیشتر از سرعت تغییرات محیطی باشد. از همین رو، با آگاهی از این شرایط تاریخی و ضرورت ایجاد تحولات اساسی در کسب و کار مفهوم یادگیری سازمانی، فراگیر گردید و به سرعت مورداستقبال قرارگرفت. اما در هزاره جدید بسیاری از سازمانهای جهانی بر این باورند که وجود سازمان یادگیرنده در پاسخگویی به نیازهای سازمان ها به تنهایی کافی نیست. از همین رو، سازمان های یادگیرنده باید به سازمان یاددهنده تغییر یابند. به همین علت پدیده دیگری که در این ارتباط نظر کارشناسان علوم مدیریتی را به خود معطوف نموده است، موضوع “یادگیری” است! یادگیری از این دیدگاه به مفهوم کسب مهارتها، دانش و توانائیهایی است که به تغییراتی نسبتاً پایدار در رفتار افراد و به تبع آن در عملکرد سازمان ها منجر می گردد. در طول دهه گذشته سازمانهای بسیاری تلاش کرده اند که به سازمان یادگیرنده ارتقاء یابند و برای انطباق با تغییرات محیطی، مفهوم سازمان

یاد گیرنده به طور روزافزونی شهرت پیدا کرد. اما باید این نکته را در نظر داشت ک

ه یادگیری سازمانی پدیده ای فراتر از مجموع توان یادگیری افراد است. به بیان دیگر در این حالت سازمان توانایی یادگیری خود را با خروج افراد سازمان از دست نمی دهد. از این رو، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده مفاهیم مترادفی نمی باشند. یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروههای درون سازمان و سـازمان یادگیرنده به معنی یادگیری سازمان به عنوان سیستمی کلی است. از همین رو، می توان گفت سازمان یادگیرنده حاصل فرآیندیادگیری سزمانی است. سازمان یادگیرنده دارای توانایی کسب دانش و انتقال آن است و رفتار خود را طو

ری تعدیل می کند که منعکس کننده دانش و دیدگاههای جدید باشد. در قرن بیست و یکم، یادگیری برای توسعه منابع انسانی فراتر از توانائی سازمانهای یادگیرنده است. به همین علت در این مقطع تاریخی سازمانهای یاددهنده پدید آمدند. برای مثال برخی از صاحب نظران ساماندهی شرکت ها پس از تجزیه و تحلیل برخی از شرکتهای جهانی نظیر جنرال الکتریک، پپسی، آلید سیگنال و کوکاکولا دریافتند که سازمانهای یاددهنده منسجم تر از سازمانهای یادگیرنده هستند. زیرا این سازمان ها به گونه ای برنامه ریزی می کنند که هرکسی در سازمان موظف است مستمراً دانش و مهارتهای جدید را کسب کند. افزون بر این سازمان یاددهنده

از مدیران ارشد می خواهد که آموخته های خود را به دیگران بیاموزند. براساس دیدگاههای نوین مدیریت، مدیر یک مربی و رهبر است. وظیفه مدیر ایجاد انگیزه و تجهیزکردن افراد عادی است تا با شکوفا شدن توانائیهای بالقوه و پرورش آنها کارهای فوق العاده انجام گیرد. این تکامل ضرورتاً تدریجی است نه ناگهانی. در سازمانهای یاددهنده، رهبران رسالت خود را در آموزش افراد جستجو می کنند. این دسته از مدیران آموزش می دهند، زیرا از نظر آنها آموزش بهترین روش پیشرفت کارکنان و بهره گیری از دیدگاههای هوشمندانه کارمندان در حل معضلات و مشکلات کارشان است. در سازمانهای یاددهنده کارکنان در رویاروئی با مسایل پیش روی سازمان تجربه کسب می کنند و آموزش به صورت روزانه است، آموزشهای روزانه در رابطه با مسائل و موانعی که ممکن است در مسیر دستیابی سازمان به اهدافش ایجاد خلل کند، متفاوت از تلا

شهایی است که سازمانهای یادگیرنده در گذشته بر آن تاکید داشتند و گاهی اوقات موجب بازگشت این سازمان ها به دهه های 60 و 70 و آموزشهای اولیه روابط انسانی می گردید. نمونه های زیادی در رابطه با نحوه اجرای این آموزشها از سوی رهبران موفق وجود دارد. بهترین نمونه “جک ولش” از شرکت جنرال الکتریک است. او نزدیک به 30 درصد از وقتش را به آموزش و توسعه اختصاص داد. پافشاری او در ادامه این راهکار سازنده موجب شد که همه مدیران جنرال الکتریک نیز به آموزش روی آورند. مثال دیگر، “لاری باسایدای” است که از رویکردی مشابه جک ولش پیروی کرد. هنگامی که “لاری باسایدای” ایجاد تحول در شرکت را آغاز کرد، آموزش مدیران ارشد شرکت آلاید سیگنال را در اولویت قرار داد و چندین سال را صرف این کار نمود. او در اولین سال فعالیت خود بیش از 15 هزار کارمند این شرکت را آموزش داد و به کارکنانش آموخت که چگونه می توان برای تحرک بیشتر کسب و کار در یک بازار فعالیت نمود و از ذهن خلاق بهره اثربخش گرفت. بنابراین درسازمان یاددهنده، مدیران ارشد در انتقال تجربیات و آموخته های خود به کارکنان نقش فعالی دارند زیرا در مدیریت امروز هدف مدیر شکوفا کردن توانائیهای بالقوه افراد

است. از همین رو، در سازمانهای یاددهنده، مهمترین مسئولیت رهبران ساماندهی آموزش به کارکنان سازمان است. زیرا استمرار آموزش نقش اساسی در بهره گیری از دیدگاه کارکنان هر سازمان و مشارکت آنان در حل معضلات و مشکلات دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله روشهای صحیح مطالعه با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله روشهای صحیح مطالعه با pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله روشهای صحیح مطالعه با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله روشهای صحیح مطالعه با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله روشهای صحیح مطالعه با pdf :

روشهای صحیح مطالعه
مقدمه :

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرئه اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین

برد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که در زمینه تحصیل موفق بوده اند ، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری (learning) مسئله ای است که در آن سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد .چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در مرض امتحان و ازمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.
شاید به افرادی بر خورده باشید که می گویند : همه کتابها و جزوه ها را می خوانند ، اما موقع امتحان آنها را فراموش می کنند، یا من استعداد در س خواندن را ندارم ، چون با اینکه همه مطالب را می خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ; . بسیاری از

اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می گردد. عده ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می کنند ف به طوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می دارند.این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می شوندف در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است چیزی که نمی توانیم و نباید از آن دور باشیم.
برای آنکه مطلبی کاملا اموخته شده و با اندوخته های پیشین پیوند یابد،باید حتماً معنا داشته باشد ، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد.
بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن، کمبود هوش ، کمبود علاقه، عدم توانایی ، و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصطلاح آنها بپردازیم. دراین صورت به لذت بردن درس خواندن پی خواهیم برد.اولین قدم در این راستا آن است با اندکی تفکر عادتهای نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادتهای مطلوب جایگزین آن گردد.

یادگیری:

 

یادگیری بر اساس رفتار ادمی است. بیشتر رفتارهای مردم ، حاصل آن چیزی است که فرا گرفته اند.به طور کلی انسان با پدیده یادگیری می تواند رفتار اجتماعی ، عاطفی ، روانی، عقلانی و تا حدودی جسمانی خود را بهبود بخشد. چون وضع افراد از لحاظ خصوصیاتی که ذکر شده با هم متفاوت است. به همین جهت جریان یادگیری نیز در افراد مختلف می

باشد. علاوه بر این موقعیت یادگیری نیز در جریان یادگیری موثر است.

عوامل موثر در یادگیری و مطالعه:

1- تعیین هدف
یکی از مسائل مهم در امر یادگیری و مطالعه ف تعیین هدف است و چنانچه در مطالعه ، هدف مشخص نباشد، سرعت یادگیری ، یاد آوری ، حفظ و نگهداری مختل می شود.هدفی که انتخاب می کنید باید عاقلانه و قابل دسترسی باشد و برای رسیدن به اهداف خود باید حتما تلاش کنید.
2- انگیزه و علاقه
آنچه در یادگیری و مطالعه نقش بسیار مهمی دارد، علاقع و انگیزه . انگیزه میا و رغبتی است که از درون شخصی بر می خزید و رفتار شخص را تحریک و آن را در جهتی مشخص هدایت می کند. زمانی که افراد با علاقه دنبال موضوع ومطلبی می روند، توجه و کوشش آنها برای یادگرفتن مطلب چندین برابر می شود.اگر برای رفتن به دانشگاه ، انگیزه ی کافی ندارید سعی کنید با تحقیق بیشتر در مورد دانشگاه و رشته های دانشگاهی ، این انگیزه و علاقه را در خود ایجاد کند. مثلااز خود سوال کنیم چرا باید به دانشگاه بروم؟ و ; از راههای دیگری که می توانید در خود ایجاد انگیزه کنید، این است که یادگیری ها و دیگر نقد های خود را به منظور افزایش علاقه نسبت به موضوع مطالعه به دیگران هم بیاموزید برای انجام این کار می توان از قدرت تصور و تخیل استفاده کرد .به عنوان مثال برای یادگیری بهتر شیمی ، می توان اتم ها و مولکول ها در ذهن تجسم کرد.

3- توجه و ادراک
یادگیری باید همراه با توجه و ادراک صورت گیرد . توجه یعنی متمرکز کردن حواس برای فهم مطالب یا موضوع یادگیری و ادراک فرایند فعالی است که توسط آن تجربه ی کنونی با گذشته ارتباط می یابد ومعنا پیدا می کند.

4- زمینه معلومات قبلی، تمرین و تکرار
برای یادگرفتن مطلب یا موضوعی ،لازم است مقداری معلومات قبلی برا

ی یادگیری فعلی وجود داشته باشد.یعنی توانایی ها ،آموخته ها و تجارت قبلی هر فرد پایه و اساس یادگیری بعدی او را تشکیل می دهد.از طرفی لازم است مطالبی را که یاد می گیریم ، در موقعیت های متععد و اشکال مختلف تکرار کرده و به صورت ذهنی و عینی تمرین کنیم .یادتان باشد که یادگیری فرایند چند مرحله ای است که مدخل ورودی آن ، حافظه کوتاه مدت است و برای برخورداری از یک یادگیری عمیق باید از قانون طلایی یادگیری که همان تکرار و تمرین مطالب آموخته شده است ، کمک گرفت.
فراموشی ، طبیعت ذهنی آدمی است. ولی با استفاده از قانون طلایی یادگیری ، می توانید آن را به حداقل برسانید.

 

5- اضطراب و حالت هیجانی
شخصی که در اثر یک تجربه به هیجان می آید، دچار اضطراب میشود و تعادل روحی و روانی خود را ازدست می دهد و حتی ممکن است راجع به دلیل اصلی ناراحتی خود دچار گیجی و ابهام شود و به دنبال آن انگیزه اصلی خود را ازدست داده و در یادگیری دچار اختلال شود.
6- پاداش و تنبیه
پاداش ئ تنبیه از دیگر عوامل موثر در یادگیری است. یاد گیرنده اگر در حین یادگیری مورد تشویق قرار گیرد ف تقویت خواهد شد و یادگیری بهتر صورت می گیرد و اگر در حین یادگیری تنبیه شود، سرد می شود.
7- روش سرتاسری یا یک پارچه
برای اینکه یادگیری بهتر صورت گیرد ، به جای اینکه قسمتی از موضوع یا مطلبی را یاد بگیریم ، کل آن را یاد بگیریم . مطالبی که برای بار اول خوانده می شود، بهتراست در فعه اول سریع و اجمالی خوانده شود. (بدون توجه به جزییات ) و در دفعات بعدی به جزییات آن توجه شود. دانش آموزان موفق بر روی مطلب اساسی متن تمرکز می کنند و می توانند مطلب اصلی و جزیی را از هم متمایز کنند.
8- وجود مشکلات و مسایل عاطفی و روانی
افرادی که مسایل و مشکلات عاطفی و روانی دارند، به علت توجه فراوان به مشکلات خود نمی توانند با دقت لازم به مسایل دیگر بپردازند و در نتیجه یادگیری آن ناقص می شود. در این جا لازم است پدران و مادران عزیر نقش خود را به عنوان بزرگترین حامی یک دانش آموز فراموش نکنند.خانواده نقش اساسی برقبولی یا ردی آنان دارد. همراهی و همدلی خانواده ف چیزی جدا از پولی که برای یک دانش آموز صرف می شود.
9- تمرکز

تمرکز حالتی است که در آن تفکر در محور و مرکز سایر افکار شخص قرار می گیرد .معمولا افراد به دو دلیل عمده نیم توانند تمرکز کنند. اول اینکه فرد، خود را مجبور به انجام کاری می بیند که اشتیاق چندانی به آن ندارد. تمرکزش به صورت خود به خود از مو

ضوع دور می افتد و این عدم تمایل باعث چندگانگی در فکر می شود دیگر این که فشارهای روانی باعث تشویق فکری و عدم تمرکز شود. در هر صورت ذهن شما قادر نیست در لحظه به دو موضوع بپردازد.
پس یا اینکه مطالعه کنید و به چیز دیگری فکر نکنید یا اینکه مشکلات و نگرانی ها این است که فهرست افکار اضافی را روی کاغذ یادداشت کنید و بعد از مطالعه به آنها فکر کنید. تند خوانی نیز باعث تمرکز حواس می شود.بهتر است در موقع درس خواندن ، ذهن شما به موضوع دیگری که مورد علاقه شماست درگیر نباشد، تلویزیون که از تمرکز شما بر روی موضوع مورد مطالعه می کند. در طی رعایت بهداشت مطالعه نیز از ضروریات تمرکز است.

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

1 آگاهی (درباره موضوع)
2 علاقه
3 ارزیابی (ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیت های موجود)
4 آزمایش (بکار بستن فکر)
5 مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

انواع روش های مطالعه

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروف ترین روشهای بهسازی حافظه است. نام این روش همانند نام انگلیسی آن (pq4r) متشکل از حروف اول شش مرحله آن است.

 

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود . از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصل ها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخش های اصلی و فرعی و خلاصه فصل ها می باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخش های مختلف کتاب با یکدیگر می باشد.

مرحله سوال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی، به طرح سوال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخ گوی به سوالات مرحله قبل می باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می توان از کارهای مثا یادداشت برداری، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

مرحله تفکر
دراین مرحله هنگام خواندن ، ساختن سوالها و ایجاد ارتباط بین دانسته های خود، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است . بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی در مراحل حفظ گفتنی و مرور کردن نقشی داشته باشد.
مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یاد اوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سوالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب اموخته شده را در قالب کلمات برای خود کرده ف در غیر این صورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می گیرد و وقتی بخشهای یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله، که مرحله آزمون نیز می باشد. در پایان هر فصل انجام می گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود . یکی از راههای کمک به این مرحله پاسخگویی به سوالات و تمرینات پایان فصل است. اجرای این مرحله می تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد.
روش دقیق خوانی

 

هدف از این مرحله این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود.برخی از فنون موجود که می تواند به روش دقیق خوانی کمک کند.

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارتف مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالبف با نگاه کردن و خواندن خلاصه ها ف همه مطالب خوانده شده را یاد آوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

طریقه یادداشت برداری و خلاصه نویسی

خلاصه ای از مطالب هر درس را به دست آورید:

امروزه اکثر درس ها به طوری ارائه می شود که رئوس مطالب آن از قبل مشخص است. می توانید رئوس مطالب و درس ها را مطابق جدول زمان بندی هر ترم یا سال تحصیلی تعیین کرده و دریابید که هر هفته چه درسی باید خوانده شود و از قیل خود را آماده آن بکنید.

آمادگی قبل از هر درس

کار ذهنی محتاج امادگی از پیش می باشد. نوعی از آمادگی که این بار بیشتر ذهنی است و به آمادگی مغز و فکر شما در برخورد با مطالب ومباحث درسی بر می گردد. متاسفانه این نکته ای است که اکثر دانش آموزان و دانشجویان از ان غافل اند.این کار آنها درست مانند ان است که در یک ایستگاه شلوغ قطار به دنبال کسی باشیم که او را نمی شناسیم، در حالی که داشتن یک عکس می تواند باعث شناسایی چهره مورد نظر دربین انبوه مردمی شود که در حال تردد هستند.
برای دانش اموزان و دانشجویان که از قبل خود را برای کلاس آماده نکرده اند ار تباط دادن مباحث ، کار دشواری است. ذهن انها نسبت به مطالب آینده کاملا ناآشناست و به سادگی از مطلب دور می شوند .در مقابل ، دانش اموزان و دانشجویان آشنا با مباحث درسی علاوه بر پیگیری مطالب درسی می توانند در فرایند آموزش شرکت جستهو به بیان نظر خود نیز بپردازند.
علاوه بر انداختن نظری اجمالی به مباحث و عناوین درسی که در قبل به آن اشاره نمودیم با نگاه کردن به یاد داشت های جلسه قبل ، ارتباط بین مباحث را نیز در نظر داشته باشیم و می توانید به کل موضوع احاطه نسبی پیدا کنید.
گفتارهای علمی استادان : در حالی که هر گفتار علمی تا حدی در شکل و ساختار تفاوت می کند، اما می توان اکثر گفتارهای علمی را به سه بخش تقسیم کرد:
– مقدمه
– گفتار اصلی

 

– خلاصه

مقدمه شروع هر بحث علمی گفته می شود و معمولا نمایی کلی از بحث اصلی به دست می دهد.بحث اصلی در هر مورد باشد، مقدمه شما را آماده پذیرش ان می کند. وظیفه شما دراین بین به دقت گوش کردن به مقدمه مورد نظر است تا بتواند به راحتی با فضای بحث و مفاهیمی که در آن به کا رمی رود آشنا شوید. دریافت واژه های کلیدی هدایت کننده بسیار خوبی برای آشنایی با متن اصلی است ومی توانید از آن در آمادگی ذهن خود استفاده ببرید. افزودن بر امادگی فکری برای درک و دریافت مقدمه، در این مدت می توانید به آماده سازی وسایلی که برای یادداشت برداری مورد نیاز است، بپردازید. داشتن دوخود کار که یکی از آنها حتما رنگیتند داشته باشد تا عناوین را با ان مشخص کنید، دفتر چه یاد داشت مناسب که به راحتی ورق بخورد یا استفاده از ورقه های کلاسور ، ماژیک برجسته نما و ابزاری مانند آن که در یاد داشت برداری هر چه صحیح تر و سریع تر به شما کمک می کنند.
زمینه اصلی درس ها ، بسته به اصول آن متفاوت است.زمینه اصلی مباحثی مانند ریاضیات با دروس اصلی هنر تفاوت دارد، در هر یک از انواع گفتار علمی یا هنری وظیفه شما یاد داشت برداری است. باید با دیدی تحلیلی با مسایل برخورد کنید و در جریان بحث از خود بپرسید .معنای این کلمات استاد چیست؟ پرسش شما را یاری میدهد.تا دامنه تفکرات خود را بسط داده و به دریافت بهتری از بحث مطرح شده برسید. وباعث می شود شما طی جریان بحث هشیار و آگاه باشید.
خلاصه مطلب ؛ قسمتی از بحث است که متاسفانه برای بسیاری به منزله پایان مبحث وبستن ذهن و فراموشی تعبیر می گردد ، در حالی که استاد با ذکر خلاصه ای از درس قصد دارد، باعث تقویت حافظه کوتاه مدت شماشود وباعث نگاه کردن شما به یاد داشت هایتان و نوشتن نکات از قلم افتاده می شود.
هنگام صحبت های استاد بایستی تمرکز کرد، علاوه بر این که بایستی دقت و تمرکز را لازمه حضور در کلاس و هنگام مرور کردن دروس خود قرار دهیدف نکات دیگری نیز وجود دارد.سرعت متوسط گفتار بین 120 بار 180 کلمه در دقیقه است ، اما قدرت فرایند سازی اطلاعات ذهن شما تا حدود چهار برابر این میزان است. مشکلی که در این بین ممکن است رخ دهد، خسته شدن شما است. برای جلو گیری از خستگی توجه خود را به این ترتیب جلب کنید که مسیر بحث و انتهای آن را حدس بزنید. پرسیدن هر پرسش فرضی ، خستگی را از شم

ا دور می کند. از خود بپرسید ارتباط بین عناوین بحث چیست

؟ و چگ.نه می توان رابطه ای منطقی بین آنها برقرار کرد؟ هر پرسش فرضی ، خستگی را از شما دور می کند. از خود بپرسید ارتباط بین عناوین بحث چیست؟ و چگونه می توان رابطه ای منطقی بین آنها برقرار کرد؟ هر پرسشی به طور ناخودآگاه تمر کز شما رابیشتر می کند و اجازه می دهد در جریان بحث باقی بمانید.

سرعت یاد داشت برداری:ان استفاده از دوره های سریع نویسی را ندارند. از این رو می توانید برای خود نظامی از علامت ها و نشانه ها ابداع ک

 

نید تا بوسیله آن بتوانید سرعت خود را در نوشتن افزایش دهید و از صحبت های استاد عقب نیفتید.
استفاده از علایم ریاضی و علاماتی که نگریستن به انها بلافاصله مفهومی را در ذهن تداعی می کند، بهترین ابزار برای افزایش سرعت شما در نوشتن است. مثلا برای کلمه افزایش، اضافه و این قبیل علامت + و برای مفهوم کاهش ، نزول، کاستی علامت – را بگذارید و بسیاری از علامت ها که خود شما را به طور سلیقه ای در طی زمان می توانید در ذهن خود جاسازی نمایید. هم چنین استفاده از مخفف سازی ، مثلا به جای کلمه میکرو بیولوژی می گذاریم: م . ک 0

سکوت یک علامت مثبت :

معلمان و استادان زبده و با تجربه اغلب از مکث های طولانی و سکوت به دلیل مختلف استفاده می کنند. تاکید بر نکته ای خاص یا دادن فرصت به دانش آموزان و دانشجویان برای فکر کردن در مورد آن یا تکمیل و تصحیح یاد داشت های خود. اما برخی از افراد در برابر سکوت عکس العمل مکانیکی از خود نشان داده و هر بار سکوت استفاده ، فکر خود را متوقف کرده و متوجه علت سکوت و مکث نیستند. انها تنها به محرک کلامی استاد پاسخ می دهند و از نکته مهمی که قبل از سکوت ممکن است گفته شده باشد غافل هستند. نکته مهم ف ممکن است مورد امتحانی باشد سا مفهومی کلیدی در یادگیر یکل مبحث بوده ، که باید بر آن تاکید می شد.

نکات کاربردی برای یاد داشت برداری مفید :

– از قبل متن را نگاه کنید تا دریابید چه عناوینی تدریس خواهد شد.
– مشخصات درس ، تاریخ و زمان کلاس را در بالای
– در روی هر برگ یاد داشت مقداری جای سفید بگذارید تا برای تک

میل یاد داشت های خود جا داشته باشید.
– یاد داشت های خود را نظم دهید.
– چند خودکار با رنگ های متفاوت داشته باشید تا نکات مهم را از هم تفکیک کنید.
– در برابر یاد داشت های خود نکات مهم را با عبارات زیر مشخص کنید. عباراتی چون، «مهم برای امتحان»، «یک سوال خوب » ، «مبهم»،«پرسیده شود».
– مطوئن شوید که طرح ها ، الگو ها و نمودار ها را یاد داشت کر

ده اید. اگر وقت کافی برای ترسیم این قبیل موارد ندارید از استاد بخواهید تا مرجع مورد نظر را معرفی کند.
– انعطاف پذیر باشید و مطابق سبک کار استاد با او پیش بروید.
– از دوباره نویسی یاد داشت های خود اجتناب کنید . این کار مقدار زیادی از وقت شما را تلف می کند. بهترین راه،افزایش مهارت خود در جریان یاد داشت برداری است تا سخنان استاد عقب نیفتید.

همواره اگر افزودن نکته ای تکمیلی به متن ضروری می نماید مقداری کافی جای خالی در یادداشت های خود باقی بگذارید تا در یادداشت های خود جا کم نیاورید.
وقتی با درس های پیچیده ای روبه رویید حتما کتاب خود را همراه داشته باشید تا بتوانید از تصاویر و نمودار های آن استفاده کنید.
ظرف 24 ساعت بعد از درس حدود 80% از مطالب از حافظه شما پاک می شود . حال خود تصور کنید که تاپایان هفته چه میزان مطلب در حافظه تان باقی مانده است. برای جلو گیری از پاک شدن کلی حافظه باید در انتها ی هر هفته چند ساعت را به مرور درس ها و یاد داشت های خود اختصاص دهید. این نحوه خواندن تناوبی ، حافظه را قوی می کند. علاوه بر این در انتهای ترم یا سال تحصیلی شما را از مواجههکردن با کوهی از مطالب ناآشنا باز می دارد.قبل از امتحان جدای از این که شما چه میزان درس خواند اید، یاد داشت هایی را که برداشته اید مهمترین منبع طمالعه شما می شود اما نباید تصور کنیدفقط یک بار نگاه کردن به انها باعث کسب نمره خوب و عالی می شود . باید یاد داشت هایتان را چهار یا پنج دفعه نگاه کنید و آنها را با متن اصلی مطابقت داده و هر جا نکته مبهمی وجود دارد آن را رفع نموده و با تسلط کامل خود را برای روز امتحان آماده نمایید.

بارها شنیده ایم که دانش آموز یا دانشجویی می گوید :
(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آنقدرازاین کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست))ویا ((هرچقدرمیخوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم))ویا ((10 بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا” باید 10 بار کتاب را خواند آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرورکرد؟وآیا بایدد

هها بار درس راتکرارکردتا یادگرفت ؟ مطمئنا” اگر چنین باشد ، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت آن است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیمبا یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:
1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.
2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .
3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.
4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

برای داشتن مطالعه ای فعال وپویانوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زمانی

کوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور کرد .

یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :

خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز
1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد.
باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا” قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا” به خاطر سپرد .
2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا” درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .
3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است
و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .
6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا” فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بر

وی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

شرایط مطالعه
((بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطا

لعه ))
شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه ای فعالتر داشته باشید :
1- آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازکنید.
2- برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .
3- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .
4-حفظ آرامش: آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میکند.
5- استفاده صحیح از وقت :بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .))
6- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است .
7- تغذیه مناسب: تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.
8- دوری از مشروبات الکلی : مصرف مشروبات الکلی موجب ضعف حافظه می شود .
9 – ورزش : ورزش کلید عمر طولانی است .
10-خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند.
11 –درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند ، یعنی مطالب است .

چندتوصیه مهم که بایدفراگیران علم ازآن مطلع باشند.
1- حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا” با همین روال شروع به مطالعه کرد.
2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.
3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا” یادداشت برداری ننمائید .

منابع:

Htpp://www.leitnerbox.ir/

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php
http://www.learningskills.blogfa.com/post-3.aspx

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َعوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنع

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َعوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنعتی با pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َعوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنعتی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َعوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنعتی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َعوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنعتی با pdf :

عوامل تأثیر گذار بر ارزش ویژه برندهای صنعتی

واژه های کلیدی:
ارزش ویژه برندها ،برند،بازاریابی صنعتی،مشتریان صنعتی،برندهای صنعتی

چکیده
در حالیکه ارزش ویژه برند به عنوان معیاری جهت ارزیابی موفقیت برند در سالهای اخیر توجه ویزه ای را به خود معطوف نموده است اما با این وجود تحقیقات اندکی در حوزه برندهای صنعتی صورت گرفته است و بیشتر تحقیقات صورت گرفته معطوف به برند های موجود در بازارهای مصرفی بوده اند .لذا در این مقاله بر آن شدیم تا با مطاله میدانی و با رویکرد مدیریتی به بررسی و مطالعه عوامل تاثیر گذار بر ارزش وِیژه برندهای صنعتی بپردازیم . در این خصوص به بررسی نظرات و دیدگاههای مشتریان

یکی از تولید کنندگان کالای صنعتی با برند شرکت تراکتور سازی ایران که به عنوان نمادی ازشرکتی که همواره با برند قوی و ارزش افزوده بالای برند مطرح می باشد پرداخته و با بهره گیری از تحقیقات پیشین صورت گرفته ضمن ارایه مدلی جهت تعیین عوامل تاثیر گذار بر ارزش ویژه برندها ی صنعتی به آزمون فرضیات ارایه شده در خصوص اجزا اصلی مدل پرداختیم .نتایج پژوهش نشان داد که ایجاد تصویر برند مطلوب و اعتبار شرکت بر وفاداری مشتریان از طریق ایجاداطمینان و رضایت خاطر آنان از برند افزوده و بر ارزش ویژه برند تاثیر گذار خواهند بود. نتایج تحقیق حاضر با دیدگاه بومی به قضیه نتایج مطالعات صورت گرفته فرامرزی را مبنی بر تاثیر تصویر برند و اعتبار شرکت بر ارزش ویژه برند تائید نمود.
مقدمه
ایجاد یک برند موفق هدف بسیاری از سازمانها و شرکتها می باشد چراکه موفقیت یک برند ، منافع بیشماری برای یک شرکت ازجمله حاشیه سود بالاتر ، آسیب پذیری کمتر در مقابل اقدامات بازاریابی رقبا ، بدست آوردن سهم بیشتر از بازار ، اجراء سریعتر و بهتر استراتژی های بازاریابی ازجمله تقسیم بندی و هدف گیری و جایگاه یابی در بازار ، دسترسی سریعتر به مشتریان ، افزایش اعتبار شرکت ، کاهش شانس تقلید از کالاها ، کاهش موانع ورود و غیره را در پی دارد . اما (( چه چیزی یک برندرا موفق و قابل پذیرش مشتریان می سازد ؟ ))این سؤال یک موضوع برجسته و مهم بوده و مکرراً در ادبیات برندگذاری تجاری طی دو دهه گذشته مطرح گردیده است و هریک از نظریه پردازان بازاریابی از منظر خاصی به آن نگریسته اند.اما چیزی که در پژوهشهای اخیر در خصوص ارزیابی موفقیت برند دیده می شود بکار گیری ملاک ارزش ویژه برندها است.ارزش ویژه برندها به عنوان معیاری جهت سنجش اقدامات مربوط به برندگذاری در سالهای اخیر توجه ویژه ای را بخود جلب نموده است

اما مهمترین ضعف تحقیقات بازاریابی در این زمینه اولا: کمبود بررسی ها و تحقیقات انجام یافته در متن بازاریابی صنعتی و عدم وجود پژوهشی خاص صورت گرفته ای در جهت دستیابی به علل و عوامل تاثیر گذار بر پذیرش برند های تجاری بوده است. بین مشتریان صنعتی با مشتریان مصرفی از لحاظ فرایند تصمیم گیری خرید تفاوت وجود دارد. از یکسو گفته می شود خریداران صنعتی به عوامل تعیین کننده ای مثل عملکرد محصول ،کیفیت محصول ،تحویل ،خدمات توجه دارند از سوی دی

 

گر شرایطی وجود دارد که خریداران صنعتی تحت آن شرایط تصمیمات خرید خودرا بر اساس برند به جای عوامل مذکور اتخاذ میکنند.این امر ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که شکست محصولات خریداری شده نتایج نا مطلوبی برای سازمان خریدار و یا فرد خریدار داشته باشد یا هنگامیکه خدمات یا پشتیبانی اساسی مورد نیاز باشد ، محصول بسیار پیچیده باشد و یا خریدار در محدودیت زمانی تصمیم گیری قرار گرفته باشد در چنین شرایط مخاطره آمیزی برند در بازار صنعتی نقش مهمی را ایفا میکنداز سوی دیگر روز به روز بر خرید محصولات صنعتی به صورت آنلاین اضافه میگردد .در چنین شرایطی برند میتواند در بررسی مجموعه ای از عرضه کنندگان بالقوه در اذهان خریداران از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

ثانیا بررسی های انجام یافته در این خصوص عمدتاً در کشورهای اروپایی و غربی صورت گرفته است و کمتر تحقیق محلی در این خصوص در کشورماصورت گرفته است از اینرو بکارگیری نتایج ممکن است باتوجه به متن بازار یابی صنعتی و تفاوت فرهنگ خاص و ویژه بازاریابی کشورمان از دیدگاه و فرهنگ غربی مناسب نباشد لذا در این تحقیق کوشیده ایم تا باتوجه به یافته ها و نتایج محققان و استفاده از مدل های ایشا ن به علل و عوامل تأثیر گذاربر ارزش ویژه برندها باتوجه به مفروضات مطروحه دست یابیم .

در این تحقیق ضمن مرور ادبیات تحقیق مدل مفهومی برای موفقیت برند های تجاری ارایه گردیده است سپس به منظور بررسی عوامل تأثیر گذار معرفی شده در مدل، فرضیاتی ارائه گردیده است و در ادامه با استفاده از تجزبه و تحلیل آماری داده های حاصل از پرسش برنده ها و مصاحبه ها فرضیات فوق آزمون گردیده است و در پایان نتایج و یافته های پژوهش همراه با کاربردهای عملی آن و محدودیتهای مواجه با آن در تحقیق و ایده ها و پیشنهادات جهت محققان بعدی ارائه گردیده است .
برند چیست ؟
برندعبارت است از یک اسم ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از همه اینها که با هدف شناسایی و تمیز دادن کالاها یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان بکار می رود و موجب متمایز شدن کالاها و خدمات از کالاها و خدماتی می شود که توسط رقبا عرضه می شوند . برندممکن است معانی دیگری هم بسته به نقشی که ایفا میکند، ارزشی که دارد و مهمتر از آنها کسی که به آن مرتبط هست را داشته باشد.برای صاحبان برندیک برند وسیله متمایز سازی :حافظه حیاتی و آینده کالاها می باشد. در نقش بسیار توسعه یافته آن برندها نه تنها محصولات یا خدماتی را که شرکت تولید میکند نشان میدهند بلکه نشان دهنده خود شرکت می باشند برند شرکت بوده و با سیاست شرکت هم معنا هستند .
ارزش ویژه برندها
درخصوص موفقیت برند هاتعابیر مختلفی وجود دارد عده ای موفقیت یک برندرا در توان آن در بدست آوردن سهم بیشتر از بازار ، سود آوری بیشتر و فروش بیشتر می دانند و عده ای موفقیت یک برندرا در تعداد سالهای عمر یک برند(و یا سالهای ماندگاری ) عنوان می کنند. آنچه که مسلم است در ادبیات برند در بررسی برند های موفق و برآورد موفقیت آن بیشتر از سهم بازار و تعداد سالهای ابقا استفاده گردیده است . مورتی در کتاب مدیریت برند پس از بر شمردن محاسن و معایب هریک از معیارهای فوق تعبیری بشکل زیر ارائه می دهد . موفقیت یک برند، توانایی آن برای حفظ سهم بیشتر از بازار برخلاف تعریف مجدد از بازار می باشد او تعریف مجدد بازاررا تغییرات در بازار که شرایط رقابت را خیلی دگرگون میسازند عنوان کرد.
النادلاگادو در مقاله خود برای بررسی تأثیر اعتماد به عنوان یکی از عوامل رفتاری مصرف کنندگان بر موفقیت برنداز معیار سهم بیشتر بازار استفاده نموده است . جان فرینه نیز در 1997 در بررسی خود از این معیار جهت ارزیابی موفقیت یک برندبهره جسته است .دراکثریت بررسی های انجام یافته به صورت مستقیم بر موفقیت برنداشاره نشده است و به صورت غیر مستقیم ارزش ویژه برند های

تجاری را مطرح نموده اند که می توان بالا رفتن ارزش ویژه یک برندرا نیز بعنوان عامل موفقیت یک برندقلمداد نمود .
ارزش ویژه برند یکی از مفاهیمی است که در دهه 1990 اهمیت پیدا کرد.در حالیکه تعاریف بیشماری در خصوص ارزش ویژه برند وجود دارد یکی از پذیرفته ترین تعاریف در این خصوص ارزش ویژه برند را ارزش افزوده متصف به محصول بوسیله برند بیان میکند.

ارزش ویژه برند ها ، ارزش افزوده ای است که به یک محصول در نتیجه سرمایه گذاری گذشته در بازاریابی برنداعطاء می شود . ارزش افزوده یک برنددر ذهن مصرف کنندگان در نتیجه عملکرد استنباطی ایشان درخصوص ابعاد گوناگون بازاریابی ایجاد می شود .محققان بازاریابی از جمله (آکار(1996(بری 2000 ،کلر(1998) ، ون ریل (2005) همگی متفق القول هستندکه ارزش ویژه برندها منبع قدرتمند مزیت رقابتی به جهت افزایش وفاداری ونگهداری مشتریان بشمار میرود.

آکار در مطالعه خود در سال 1991 مدلی را جهت بررسی منابع ارزش ویژه ارائه می دهد او در این مقاله ارزش ویژه علائم و برند های تجاری را ناشی از پنج منبع عمده و مهم می داند این منابع عبارتند از آگاهی از برند های تجاری (Name Awareness ) ، وابستگیهای برند( Branding associations ) ، دیگر داراییهای ملموس و اختصاصی برندها(intangible and other proprietary assets ) ، کیفیت اداراکی ( perceived quality ) و وفاداری به برند ها(brand loyalty )..مد ل ارائه شده توسط وی مبنای کار بسیاری ازپژوهشگران در تحقیقات مربوط به برند قرار گرفته است .

گردن(1993) بر اساس مدل پیشنهادی آکار چارچوبی را درتحقیق خود در زمینه تحول و تغییر برند ارائه نمود اوو همکارش در این تحقیق ایجاد ارزش ویژه برند را بعنوان یک فرایند یادگیری سازمانی 5 مرحله ای عنوان نمودند :
1-تولد برند(Brand Birth)

2- آگاهی از برند (Brand Awareness)
3-کیفیت سازی و ادراکات ارزش
4-ظهور وفاداری به برندEmergence of Brand loyalty ))

5-بسط برند (Brand Extensions)
آنها به شواهدی برای ارزش ویژه برند برحسب افزایش تکرار خریدو قابلیت بسط برنددست یافتند.در تحقیق ایشان وفاداری به برند که بعدی از ابعاد ارزش ویژه در چارچوب آکار بوده است با اختصاص 96 درصد تکرار خرید (به تنها 2 برند نمونه ای )، بسیار قدرتمند عنوان شد.
کلر (1993)در مدل پیشنهادی خود به شکل زیر ارزش ویژه برند را در اثر دانش مربوط به برند در پاسخ به بازاریابی برند دانسته است.

آگاهی از برند بنا به تعریف ایشان توانایی تشخیص و به خاطر سپاری مشتریان در شرایط مختلف می باشد در حالیکه تصویر برند ویژگیها و منافع همراه با برند که یک برند را متمایز نموده می باشد.
فلد ویک (1996) اشاره میکند که سه معنا برای ارزش ویژه برند وجود دارد:
1-ارزش برند :به زبان حسابداری ارزش برند به عنوان یک قلم دارایی که میتواند در ترازنامه گنجانیده بشود.
2-کشش برند:سنجش کشش وابستگی مشتریان به یک برند
3-توصیف برند:مجموعه ای ازنگرشهای خاصی که مشتری نسبت به یک برند دارند.
پاول مایل و ژاک کینگ در مقاله «ارزشهای برند در ارتباط با بازاریابی صنعتی »در سال 2001 نیز براساس مدل پیشنهادی آکار مدلی را ارئه نمودند. آنها این چهار منبع اصلی را در چهار عنصر اساسی به شکل زیر طبقه بندی نمودند.

جان لاو و کیس لویس در 2002 در تحقیق خود بدین تیجه دست یافتند که ارزش ویزه برنداز 4 جزء‌، محصول ، خدمات مربوط به توزیع و تحویل خدمات پشتیبانی و شرکت تشکیل شده است که هریک از اینها اجزاء ملموس وغیر ملموس برندرا شامل می

گردد.این بدان معنی است که یک علامت تجاری و برندبا این اجزاء ارزش مشخصی را برای هر مشتری تداعی می کند علاوه بر یافته های فوق در تحقیق مورد بحث ایشان تفاوتی بین برندهای اصلی (basic brands) و برندهای توسعه یافته(augmented brands ) و برندهای بالقوه(potential brands ) قایل شدند.برندهای اصلی اساسا به اجزا محصول بیشتر وابسته اند و سه جز دیگر باقیمانده کمتر در آن نمایان است .با برندهای توسعه یافته( اضافی) هم خدمات مربوط به توزیع و هم خدمات پشتیبانی دارای اهمیت میگردندو نهایتا برندهای بالقوه هر 4 جز را با یک روش متعادل مشخص میکند.

مثالهایی از ارزش اجزا برند
اجزا ملموس برندلموس
محصول تعداد نقصهاوعمر مفید اعتبار ادراکی
خدمات مربوط به توزیع و تحویل تعداد تاخیرات در تحویل سهولت در سفارش وپاسخگویی در موارد اضطراری
خدمات پشتیبانی تعداد پرسنل موجود و در دسترس ومواقع دسترسی کیفیت ادراکی خدمات
شرکت سود اوری ،سهم بازار اعتبار،کشور مبدا

آلارد و ون ریل نیز در 2005 ارزش ویژه علامت تجاری و برندرا از دیدگاه دیگر مورد بررسی قرار داده اند آنها تحقیق خود را بر مبنای پاسخگویی به 3 سئوال اساسی در خصوص چگونگی اندازه گیری ارزش ویژه ,عوامل ایجاد کننده آن و پیامدهای ایجاد ارزش ویژه برندها قرار داده ، ارزش ویژه برند های تجاری را در ارتباط با 5 پی بازاریابی دانسته و بر طبق مدل پیشنهادی زیر به این نتیجه دست یافته اند که در بازاریابی صنعتی ادراک خریداران در مورد 5 پی به روشی که آنها درک می کنند و برندها را ارزیابی می کنند تاثیر گذار است و این امر تأثیر گذاری خود را در تصمیمات خرید نمایان می سازد و شرکتهای صنعتی می توانند با سرمایه گذاری برروی 5 پی بازاریابی ضمن ایجاد آگاهی از برند های فوق تصور مثبت از آنها ایجاد کرده و به این طریق ارزش ویژه برند ها و وفاداری به آن ایجاد کنند.در یافته های ایشان دو عنصر اساسی ارزش ویژه برندهاازهم متمایز شده است . ارزش ویژه برند های محصول(Product Brand Equity) و ارزش ویژه برند های شرکتی (Corporate Brand Equity).
نتایج یافته های ایشان ، درضمن نشان می دهد که ارزش ویژه برند های محصول بیشتر بوسیله ویژگی های فیزیکی محصول و توزیع آن تحت تأثیر قرار می گیرد و کارمندان و اطلاعات نقش کمتری را ایفا می کنند اما ارزش ویژه برند های شرکتی اغلب به وسیله ویژگی های خدمات و کارکنان تحت تأثیر قرار گرفته و در اینجا توزیع و قیمت محصول نقش مهمی را ایفا نمی کنند . ایشان چنین عنوان می کنند که برندهای تجاری شرکتی اندکی مهمتر از برندهای تجاری محصول در بازاریابی صنعتی به نظرمیرسد.

*مدل پیشنهادی آلارد و ون ریل برای اندازه گیری ارزش ویژه برند صنعتی

فرانز رادولف (2006) بر اساس مدل کلر، مدلی را بشکل زیر پیشنهاد نمود که بر آن اساس آگاهی از برند و تصویر برند از طریق روانشناختی بر رفتار خرید مشتریان تاثیر گذار هستند.یافته های تحقیق ایشان نشان داد که تصویر برند بر رفتار خرید وفادارانه موثر است در حالیکه آگاهی از برند مستقیما بر خرید آینده تاثیر گذار نیست بالنتیجه جهت تضمین خرید یک برند آشنا باید یک ارتباط مثبت با مشتریان برقرار کند .جنبه های مختلف آن ارتباط شامل رضایت از برند و اطمینان به برند است که در وابستگی به برند که یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز خرید جاری و آینده می باشند به اوج میرسند.

 

*.Franz-Rudolf &Tobias Langer perceptual model

مدل تحقیق:
در این بررسی ما ازمدلهای بکار گرفته شده توسط ون ریل (2005) و فرنز رادولف (2006)،اکار و کلر بهره گرفته ایم ما کارآنها را با تاکید صریح بر اعتبار شرکت و تصویر برند توسعه داده ایم .مدل و فرضیات در شکل پایین به تصویر کشیده شده اند.در این مدل تصویر برند محصول همراه با استراتژیهای برند و اعتبار شرکت بر ادارک مشتریان از محصول تاثیر میگذارد و بر وفاداری آنان افزوده و باعث ایجاد اطمینان و رضایت از برند شده و بر ارزش ویژه برند تاثیر گذار خواهد شد.مدل پیشنهادی به شکل زیر ارایه شده است.
در این مدل آمیخته بازاریابی از طریق عواملی چون کیفیت محصول ،توزیع ؛قیمت و خدمات همراه با اطلاع رسانی در خصوص برند فوق بر ایجاد تصویر مطلوب از برند تاثیر گذاشته و این عامل به همراه استراتژیهای برندگذاری واعتبار شرکت از طریق حسن شهرت ،اعتبار مدیران ،سهم بازار و سود آوری ان،بر نگرش مشتریان نفوذکرده باعث ایجاد رضایت و اطمینان خاطر آنان به برند و نهایتا باعث و فاداری آنان خواهد شد .وفاداری مشتریان باعث بالا رفتن ارزش افزوده برند گردیده و متقابلا بر تصویر برند مطلوب تاثیر گذار می باشد.

فرضیات تحقیق:
فرضیات تحقیق با توجه به مدل پیشنهادی به شکل زیر مطرح گردیده اند.
فرضیه اول با توجه به تاثیر گذاری تصویر برند بر وفاداری به برند به شکل زیر ارائه شده است:
بین تصویر برند و وفاداری به برند رابطه وجود دارد .
از آنجاییکه اعتبار شرکت در ایجاد اطمینان به برند و وفاداری به برند موثر می باشد از اینرو فرضیه دوم به شکل زیر مطرح گردیده است .

بین اعتبار یک شرکت و وفاداری به برند آن شرکت رابطه وجود دارد.
با توجه به اینکه استراتژیهای برند تاثیر بسزایی بر ادراک مشتریان دارد با اتخاذ یکدسته از استراتژیهای برند که نوعا اسراتژیهای برند محصول و استرات/زیهای برندینگ شرکتی می باشند به این عامل توجه گردیده و فرضیه سوم به شرح زیر مطرح میگردد:بین برندگذاری تجاری شرکتی و وفاداری به برند رابطه وجود دارد.
و نهایتا افزایش وفاداری مشتریان بر ارزش افزوده برندها در ذهن مشتریان افزوده و باعث ایجاد ارزش ویژه میگردد از اینرو فرضیه چهارم به شکل زیر مطرح گردیده است:
بین وفاداری به برند و ارزش ویژه برندرابطه وجود دارد.
متدولوژی تحقیق

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َXBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال با pd

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َXBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال با pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َXBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َXBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َXBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال با pdf :

XBRL زبان حسابداری در دنیای دیجیتال

در جهان امروز سرعت دسترسی به اطلاعات نقش حیاتی در توسعه پایدار مؤسسات اقتصادی و تصمیم گیری های اقتصادی استفاده کنندگان دارد. آنچه برای مدیران شرکت ها حائز اهمیت است آگاهی از رخدادهای شرکت و رسیدگی سریع تر به مسائل و مشکلات و شناسائی فرصت هاست. از طرفی سرمایه گذاران و مؤسسات ناظر خواستار شفافیت و بهبود در ساختار اداره شرکت و تأکید بر استقرار پاسخگوئی هستند. ظهور یک زبان استاندارد گزارشگری جدید، که برای نخستین بار

ایجاد شده، تهیه سطح بالائی از شفافیت را امکان پذیر می سازد. اطلاعات تجاری برای حسابداران نوعی تجارت محسوب می شود. XBRL ابزار قدرتمندی است که پیشرفت، کارآئی و اثربخشی فرآیند گزارشگری را تسهیل می کند. این زبان که به کمک مؤسسات حسابداری گسترش یافته است، از طریق موارد زیر حرفه حسابداری را به یک ابزار قدرتمند تجهیز می کند :
• کاهش هزینه های عملیاتی، انعطاف پذیری بیشتر گزارشات و ارائه به موقع اطلاعات برای مدیران؛
• دسترسی آسان به اطلاعات، شفافیت اطلاعات گزارش شده و تهیه اطلاعات به موقع برای سرمایه گذاران، تحلیلگران، مؤسسات ناظر و اعتبار دهندگان؛ و
• افزایش مبادله اطلاعات بین شرکت ها به طور اثربخش از طریق به کارگیری این نرم افزار.
XBRL مبتنی بر XML عمل می کند. XML (eXtensible Merkup Language) زبان استانداردی برای مبادلات الکترونیکی اطلاعات بین شرکت ها از طریق اینترنت است.

مقدمه
مدیران مالی مسئولیت اصلی انتقال اطلاعات مربوط به نتایج عملیات را به تمامی سهامداران بر عهده دارند. امروزه سرمایه گذاران و ناظران خواستار شفاف سازی شرکت های بزرگ و بهبود ساختار اداره آنها با تأکید قوی بر پاسخگوئی هستند. ظهور یک زبان استاندارد گزارشگری جدید که برای نخستین بار ایجاد شده، تهیه سطح بالائی از شفاف سازی را امکان پذیر می سازد. زبان گزارشگری توسعه پذیر تجاری (eXtensible Business Reporting Language) که به اختصار XBRL نامیده می شود، نیاز اساسی محیط اقتصادی امروز است که به عنوان چارچوبی طراحی شده جهت افزایش شفافیت افشای اطلاعات مالی شرکت ها تلقی می گردد.

روند گزارشگری دیجیتال
در چند سال اخیر، وب از یک پدیده نوظهور به یک کتابخانه جهانی تبدیل شده است. در این جایگاه مفهوم قدرتمند «فوق متن (Hypertext)» قرار دارد. این اصطلاح برای اولین بار در سال 1965 توسط شخصی به نام تد نلسون مطرح شد تا یکی از روش های اتصال جریان داده ها را از طریق رایانه های مختلف توضیح دهد. در اواخر دهه 1960 داگ انگل بارت، نمونه اولیه ای به نام «سیستم درون خطی (NLS)» را ایجاد کرد. این سیستم شامل مرور کردن فوق متن، ویرایش، پست الکترونیکی و سایر مؤلفه هائی بود که امروزه از طریق وب با آنها ارتباط برقرار می کنیم. اما وب چیزی فراتر از همه اینها است. در واقع وب عبارت است از یک تزئین غنی از نمایش چند رسانه ای شامل ویدئو تصویر نگاره ای صدا و صوت است. یکی از زبان های توصیف سند تحت وب زبان نشانه گذاری فوق متن (HTML) است. این زبان قابلیت حمل و نقلی را ارائه می دهد که اصولاً در سایر فن آوری ها وجود ندارد. یکی از محدودیت های مهم HTML، نظارت ضعیف روی جایگزینی و مدیریت فضای خالی در صفحه است. علاوه بر این، با فاصله گذاری نویسه ها، همترازسازی و خط تیره گذاری دچار مشکل شده و کار با ستون های متعددی از داده ها را به سختی انجام دهد. زبان XML (زبان قابل تعمیم نشانه گذاری) برای برطرف کردن محدودیت ها و نقص ها در توصیف زبان HTML طراحی شده است. این زبان ، روشی را برای استقرار داده های ساخت یافته در یک پرونده متنی ارائه می دهد و مجموعه ای از قواعد را برای ایجاد قالب های متن در بر می گیرد. این قالب ها، قالب هائی هستند که تولید و پردازش آنها در رایانه کار آسانی است و قابل خواندن توسط ماشین بوده و نیز برای انسان ها قابل درک است.
XBRL جهت انتقال الکترونیکی داده های مالی و سایر اطلاعات تجاری است که بر مبنای XML انجام می شود. XBRL زائیده ذهن خلاق یک عضو CPA، چارلز هافمن، در سال 1988 بود و AICPA نیز به عنوان حامی اصلی توسعه اولین مدل XBRL بوده است. هافمن هنگامی که XBRL را مطرح کرد، شریک یک شرکت حسابداری کوچک بود و معتقد بود که استفاده از آن هزینه ها را به طور با اهمیت کاهش می دهد و امور تجاری را بهتر، ارزان تر و سریع تر می کند.

ماهیت XBRL
برای حسابداران اطلاعات تجاری، یک تجارت محسوب می شود. XBRL به کمک مؤسسات حسابداری توسعه یافته است و آن تجارت ما است. به همین خاطر هر حسابداری می بایست بداند که XBRL چیست و چه خدماتی برای ما و مشتریان انجام می دهد. XBRL نوعی زبان گزارشگری تجاری است که قابلیت گسترش دارد. این زبان استانداردی برای مبادلات الکترونیکی داده ها میان شرکت ها از طریق اینترنت است و می تواند دقت، درستی، کارائی و شفافیت گزارشگری مالی را افزایش دهد و نحوه انتقال و استفاده از داده ها را به وسیله سازمان های داخلی و خارجی احیاء کند. هر واحد تجاری برای مبادله اطلاعات مالی و تجاری با سایر واحدها نیازمند مبادله یک به یک اطلاعات با آن واحدها است. اما این ارتباط یک به یک مستلزم برنامه نویسی های متعدد است که حوزه های محدودی را در بر می گیرد. علاوه بر این ، از نظر هزینه و زمان به صرفه نخواهد بود. XBRL با حذف ساختارهای زائد انتقال اطلاعات بین واحدهای تجاری را به صورت نمودار زیر فراهم می سازد.

فرآیند پیاده سازی
صرف نظر از اندازه و حدود فعالیت گزارشگری، اجرا کردن سیستم گزارشگری بر مبنای XBRL می تواند در شش گام بررسی شود که شامل تشخیص حقیقت، برنامه ریزی، اختصاص منابع، پیاده سازی، ارزیابی و استقرار است که در شکل زیر نشان داده شده است.

تشخیص حقیقت :
هدف اصلی تشخیص حقیقت به عنوان اولین گام فرآیند پیاده سازی، تعریف نیازهای سازمان، تعیین بودجه، محدودیت های دوره زمانی، برآورد منابع مورد نیاز و برآورد ROI مورد نظر است. نتیجه نهائی این مرحله تصمیم گیری درباره رفتن به مرحله بعد یا ارزیابی مجددی از وضعیت موجود و بحران های پیش روی سازمان است.
برنامه ریزی :
مرحله دوم فرآیند پیاده سازی شامل فرموله کردن یک طرح جامع است. وظیفه اساسی این مرحله شامل مشخصات نیازمندی ها، تعیین وظایف، تدوین درخواست طرح (RFP)، استقرار سیستم مدیریت پروژه و تعریف معیارهایی است که در ارزیابی سیستم گزارشگری جدید مورد استفاده قرار می گیرد.
تخصیص منابع :
مرحله سوم فرآیند پیاده سازی شامل تشخیص و تخصیص منابع مورد نیاز جهت پیاده سازی می باشد. تخصیص منابع در ارتباط با فروشندگان، خدمات اطلاعاتی و بازاریابی و آموزش و سایر منابع داخلی است که می بایست جهت پیاده سازی طرح به ترتیب نشان داده شوند.
پیاده سازی :
چهارمین مرحله فرآیند پیاده سازی شامل توسعه، نصب، آموزش و مدیریت فروشندگان است. این توسعه ممکن است به سادگی در آخرین نسخه وب ، روی هریک از کامپیوترهای سازمان نصب شود یا اینکه به صورت پیچیده تمام سیستم های گزارشگری قدیمی سازمان را با یک سیستم جدید یکپارچه کند.
ارزیابی :
پنجمین مرحله از فرآیند پیاده سازی شامل ارزیابی از نتایج مراحل قبلی، به کمک معیارهای تعیین شده در مرحله برنامه ریزی است. به عنوان یک پیشنهاد می توان به منظور بررسی مجدد مدیریت بحران از مرحله« ارزیابی» به مرحله « پیاده سازی» برگشت کرد.

استقرار :
استقرار به مفهوم قرار دادن سیستم در دست استفاده کنندگان است. اگرچه این مرحله در انتهای نمودار نشان داده شده است اما به عنوان پایان فرآیند پیاده سازی محسوب نمی گردد. در این راستا، مسائلی از قبیل آموزش حسابداران جدید، حرفه های بازاریابی، جذب مشتریان جدید و ایجاد زمینه ای برای نگهداری مداوم نرم افزارها وجود دارد.

نحوه به کارگیری XBRL در عملیات حسابدار
XBRL توسط انجمن حسابداران رسمی امریکا (AICPA) منحصراً برای گزارشگری مالی طراحی شده است. این انجمن در همه جوانب از XBRL به منظور جمع آوری، انتقال و تحلیل داده ها استفاده کرده است و پیش بینی می شود که XBRL بخشی از دفتر کل شرکت گردد. XBRL اگرچه در چند سال گذشته در حاشیه بوده اما اکنون توسط هیأت استانداردهای بین

المللی حسابداری (IASB) حمایت و پشتیبانی می شود. امروزه این زبان در ایالات متحده به اوج خود رسیده است. با رشد استفاده از XBRL فرصت توسعه خدمات اطمینان بخش توسط حسابداری ایجاد می شود. هنگام ورود اطلاعات مالی به کمک XBRL ، هریک از اطلاعات به صورت نشانه هایی، علامت گذاری می شوند. به عنوان مثال نمونه ای از دارائی های جاری در ترازنامه یک شرکت فرضی به صورت زیر ارائه می شود :

XBRL و استانداردهای حسابداری
XBRL می تواند از استانداردهای پذیرفته شده مالی برای تبدیل اطلاعات مالی که با فناوری های متفاوت، از جمله اینترنت ارائه شده است، استفاده نماید. چند سالی است که انجمن حسابداران رسمی امریکا با همکاری سازمان های مالی و بین المللی برای توسعه گونه های خاص این زبان می کوشد. اطلاعات صرفاً یک بار وارد می شود و با استفاده از این زبان به هر شکلی ارائه می گردد. با ایجاد یک زبان استاندارد بین شرکت ها، سازمان ها، حسابرسان و استفاده کنندگان اطلاعات

 

مالی، این زبان میزان دسترسی، اعتمادپذیری و سودمندی صورت های مالی را افزایش می دهد. XBRL به طور الکترونیکی جنبه های مشخصی از استانداردهای حسابداری موجود را در بر دارد. تا این استانداردها در یک قالب سازمان یافته برای اشخاص و برنامه های رایانه ای قابل درک باشد. XBRL مفاهیم گزارشگری مالی یا حسابداری مالی را تعریف نمی کند بلکه مفاهیم موجود حسابداری را به طور الکترونیکی در بر دارد. XBRL با تهیه صورت های مالی الکترونیکی به بهبود گزارشگری معطوف است. در بلندمدت XBRL باید تغییرات گزارشگری مالی را آسان کند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله رضایت شغلی دبیران با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله رضایت شغلی دبیران با pdf دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله رضایت شغلی دبیران با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله رضایت شغلی دبیران با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله رضایت شغلی دبیران با pdf :

رضایت شغلی دبیران
هدف کلی این تحقیق تعیین رابطه جوسازمانی با استرس‌شغلی و رضایت‌شغلی دبیران مدارس متو سطه شهرستان شهرکرد است. که شامل اهداف ویژه زیرمی‌باشد:1)تعیین رابطه جوسازمانی با استرس‌شغلی دبیران، 2)تعیین رابطه جو سازمانی با شاخص‌های استرس‌شغلی دبیران، 3)تعیین رابطه جوسازمانی با رضایت‌شغلی دبیران، 4)تعیین رابطه جوسازمانی با شاخص‌های رضایت‌شغلی دبیران، 5)تعیین رابطه شاخص‌های جوسازمانی با

استرس و رضایت‌شغلی دبیران،6)تعیین رابطه جوسازمانی، استرس‌شغلی و رضایت‌شغلی با ویژگی‌های دموکراتیک دبیران. با بررسی اهداف ویژه فوق می‌توان به هدف کلی تحقیق دست یافت.
به منظور تعیین روابط بین متغیرها از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده ش

ده‌است برای ارزیابی جوسازمانی، از پرسشنامه لیتوین و استرینجر، و از پرسشنامه استرس‌شغلی کریاکو وساتکلیف برای اندازه‌گیری استرس دبیران واز فهرست توصیف شغلی اسمیت برای ارزیابی و اندازه‌گیری رضایت شغلی استفاده شده‌است. نمونه آماری 115 نفر از دبیران زن ومرد شاغل در دبیرستان های شهرکرد بودند که باروش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، متناسب با حجم جامعه‌ انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و تعیین نوع رابطه بین متغیرهای تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده‌شد و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرس

ون برای تعیین رابطه بین متغیرها، t_test تک متغیره برای مقایسه میانگین‌های دو گروه مستقل و برای مقایسه بین گروه‌ها از تحلیل واریانس یک راهـــه (ANOVA) استفاده شده‌است.
نتایج اصلی پژوهش نشان داد که: 1) بین جو سازمانی و استرس‌شغل

ی رابطه معناداری وجود دارد، جهت رابطه منفی بود. در واقع جوسازمانی و استرس‌شغلی در جهت عکس یکدیگر حرکت می‌کنند. هر چه جو مطلوب‌تر بوده میزان استرس تجربه شده معلمان کمتر و هر چه جو نامطلوب‌تر و نامناسب‌تر بود استرس شغلی تجربه شده دبیران بیشتر بود.2) در تعیین رابطه بین جوسازمانی با شاخص‌های استرس‌شغلی بیشترین رابطه به شاخص مسائل مربوط به دانش‌آموزان‌تعلق داشت. 3) بین جوسازمانی و رضایت‌شغلی رابطه معناداری وجوددارد که و این دو در یک جهت حرکت می‌کنند وهر چه جوسازمانی مطلوب‌تر باشد رضایت شغلی معلمان بیشتر است.4) بین جوسازمانی و شاخص‌های رضایت‌شغلی افراد بیشترین رابطه به شاخص مدیریت تعلق داشت.5) بین شاخص‌های جوسازمانی و رضایت واسترس‌شغلی رابطه معنادار بود. 6) بین جوسازمانی با برخی از ویژگی‌های گروه نمونه رابطه معنادار بود : تفاوت میانگین‌ها بین زن و مرد از نظر جوسازمانی معنادار بود، این تفاوت از نظر استرس شغلی نیز معنادار بود ولی از نظر رضایت‌شغلی معنادار نبود.بین استرس شغلی و سابقه کار رابطه معنادار بود. رابطه بین متغیرهای فوق با میزان تحصیلات معنادار نبود.

 

بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها در سال تحصیلی 78-77
هدف این تحقیق،‌بررسی میزان رضایت شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان و ارتباط ان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آنها بود . سؤالات اصلی دراین پژوهش عبارت بودند از:
1-آیا بین رضایت شغی دبیران و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها رابطه وجود دارد؟
2-آیا بین رضایت دبیران از ابعاد رضایت شغلی با پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان رابطه وجود دارد؟
3-آیا بین رضایت شغلی دبیران زن و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها رابطه وجود دارد؟
4-آیا بین رضایت شغلی دبیران مرد و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها رابطه وجود دارد؟
5-آیا بین رضایت شغلی دبیران و متغیرهای دموگرافیک رابطه وجود دارد؟
6-آیا بین رضایت شغلی دبیران براساس نوع دروس مورد تدریس آنها تفاوت وجود دارد؟
7-آیا بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر و دانش آموزان دختر در دروس مختلف ، تفاوت وجود دارد.
8-آیا بین رضایت شغلی دبیران براساس ابعاد رضایت شغلی تفاوت وجود دارد؟
در این پژوهش ،‌ از روش تحقیق توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شد . جامعه آماری مشتمل بر 1275 نفر از دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان بود و نمونه آماری به تعداد 153 نفر انتخاب گردید که از این تعداد ، 67 دبیر مرد و 86 دبیر زن بود . برای جمع‏آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که شامل 42 سؤال بسته پاسخ براساس مقیاس پنج درجه‏ای لیکرت بود و با توجه به ابعاد پنجگانه رضایت شغلی تنظیم شده بود . ضمناً از معدل نمرات و درصد قبولی دانش‏آموزان نیز استفاده گردید . تجزیه و تحلیل داده‏ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استتنباطی انجام پذیرفت.
نتایج حاصل از بررسی سؤالهای تحقیق نشان داد که بطور کلی بین میزان رضایت شغلی دبیران و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها رابطه معنی‏داری وجود دارد . از میان ابعاد پنجگانه رضایت شغلی ،‌تنها بین ابعاد ماهیت کار ،‌ حقوق و دستمزد و ارتقاء و پیشرفت کار با پیشرفت تحصیلی ،‌ارتباط معنی‏داری وجود داشته است . بررسی رضایت شغلی دبیران با توجه به متغیر جنسیت ، نشان داد که تنها بین رضایت شغلی دبیران زن و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان آنها رابطه معنی‏داری وجود دارد و نیز نشان داد که فقط متغیر جنسیت با میزان رضایت شغلی دبیران ارتباط دارد و رضایت شغلی دبیران زن بطور معنی داری بیشتر از دبیران مرد بود . ضمناً بررسی تاثیر نوع درس در میزان رضایت شغلی دبیران نشان داد که نوع درس رابطه معنی‏‏داری با می

زان رضایت شغلی دبیران ندارد و همچنین نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر می‏باشد و نهایتاً اینکه نتایج حاصل از بررسی سؤال آخر نشان داد که میزان رضایت شغلی دبیران درخصوص ابعاد رضایت شغلی یکسان نبوده و دبیران ،‌ بیشترین رضایت را از بعد ماهیت کار و کمترین میزان رضای

ت خد را از بعد ارتقاء و پیشرفت در کار اعلام کردند.
00007166 1372 17751 معینی، امرالله علوم انسانی. amp;222176 علوم تربیتی بررسی رابطه رضایت شغلی دبیران زن و مرد دبیرستانهای آموزش و پرورش ناحیهء یک شیراز با سنوات خدمت و جنسیت آنان در سال تحصیلی 1372-73, / امرالله معینی؛ به راهنمایی: باقر ثنائی‌ذاکر. 136، جدول، نمودار، کتابنامه TH پایان نامه (کارشناسی ارشد) — دانشگاه تربیت معلم، 1372 سلسله مراتب نیازهای مازلو، ادامه و شدت انگیزش برای رسیدن به مراحل بالاتر رفع نیازها را نشان می‌دهد. خاطر نشان شد که همه افراد به آن مراحل بالا نمی‌رسند. درعین حال که انگیزش به طور گوناگون ادامه دارد. دیگران نیز در مورد رفع نیازها، نظریه‌هائی چه در میدان رضایت شغلی و چه در میدان انگیزش و چه در میدان سازش شغلی مطرح نموده‌اند اما از آن مازلو، کاملتر بنظر نمی‌رسند. از طرفی اثرات سیستمی رضایت شغلی و سازش شغلی و انگیزش شغلی و موفقیت شغلی بر یکدیگر یادآوری شد و نشان داده است که ممکن

است سه به سه بر دیگری یعنی چهارمین اثر گذارند. مثلا” انگیزش شغلی بعلاوه موفقیت شغلی بعلاوه سازش شغلی، موجب ایجاد رضایت شغلی گردد. همچنانکه یافته‌های این تحقیق نیز حاکی از وجود همبستگی مثبت و بالا بین رضایت شغلی، انگیزش شغلی – رضایت شغلی و موفقیت شغلی – رضایت شغلی و سازش شغلی بود . هم در دبیران زن و هم در دبیران مرد . گرچه صراحتا” اثر را مشخص نمی‌کند و نمی‌گوید کدام یک دقیقا” عامل دیگری است ، لیکن یافته‌های این تحقیق مؤید تحقیقات قبلی در این زمینه است . در دیگر

تحقیقات که نتایج آنها در فصل دوم از نظر گذشت ، هریک از عوامل انگیزش و سازش و موفقیت خود به عوامل فرعی دیگری تقسیم می‌شود، همانند موفقیت که خود به دو عامل : عملکرد و کارآئی و کارآمدی تقسیم می‌گردد، این عوامل نیز به عوامل فرعی‌تری تقسیم می‌گردد، همچون کارآئی که بعواملی نظیر افزایش حقوق، بالا بردن رتبه و غیره بستگی دارد. اما آنچه دراین تحقیق یافته شد، معنی‌دار نبودن همبستگی بین سنوات خدمت (سالهای تدریس) و رضایت شغلی در دبیران زن و دبیران مرد دبیرستانهای آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز می‌باشد که احتمالا” برمی‌گردد و به نظریه مازلو :” که همه کس موفق نمی‌گردند تا به مراحل بالای رفع نیازها برسند ” مثلا” ممکن است انگیزه داشته باشند و انگیزه واقعا” بالا باشد ولیکن موفقیت حاصل نگردد و با سازش پائین باشد، لذا به رفع نیاز و رسیدن به رضایت شغلی نایل نگردند. یا بعبارت دیگر در همه کس از سال اول خدمت تا سی امین سال خدمت انگیزش شغلی، سازش شغلی و موفقیت شغلی هماهنگ با هم افزایش نیابند که به تبع رضایت شغلی نیز بمرور زمان افزایش یابد، لذا ضریب همبستگی بین آنها (سنوات و رضایت) ضریبی مثبت و بالا بوده باشد. جالب اینجاست که در نمونه تصادفی این تحقیق، این ضریب در دبیران زن در عین حال که همچون دبیران مرد پائین و ناچیز است ، لیکن منفی می‌باشد . احتمالا” با مشاهدات و واقعه‌هائی که همه، کم و بیش ملاحظه نموده‌ایم همخوانی دارد و مشاهدات و ملاحظات اینستکه، دبیران مرد در سالهای آخر خدمت در مقایسه با دبیران زن هنوز هم مایلند به تدریس ادامه دهند، در حالیکه دبیران زن تمایل ندارند و انگار خسته‌اند و تمایل به کناره‌گیری از کار دارند. بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش هم بر همین امر مبتنی و سن بازنشستگی برای زنان پنج سال پائین آورده اس

ت . (البته در این روزها وضعیت استثنائی است چرا که با این

“حدود سی برابر گرانی”، حقوق سی برابر نشده است ، شاید حدودا” پنج برابر شده باشد لذا هم مرد و هم زن، انگار که مجبورند که نخواهند بازنشسته و یا ازکارافتاده تلقی شوند) . اگر ضریب منفی و بالا بدست می‌آید محتملا” حاکی از معکوس بودن همبستگی رضایت و سنوات خدمت می‌بود. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمالا” بنابه یافته‌های این تحقیق و بموازات نظریه‌های رشدی، با بالا رفتن سنوات خدمت ، رضایت شغلی بالاتر و پائین‌تر نمی‌رود. که این مؤید نظریه مازلو نیز هست “که همه کس به مراحل بالای رفع نیازها نمیرسند ” . جامعه بایستی سعی کند و تدارک ببیند که برسند و “متوفق کردن‌ها” و “بد و مانع” ایجاد کردنها روا نیست و دراین صورت چنانچه سعی کنیم و نرسیم جای نگرانی نیست که آیه شریفه است که ” من‌استطعتم من قوه” . در این تحقیق یافته شد که موفقیت در مردان بالاتر از موفقیت در زنان است که احتمالا” برمی‌گردد و هماهنگ می‌شود با نتایج تحقیقاتی که بکرات در کشورهای پیشرفته صنعتی انجام شده است و حاکی از آنست که هنوز هم مشکلاتی گوناگون پیش روی زنان است و هنوز مشکلات قبلی آنها حل نشده، مشکلات پیچیده و غیرانسانی دیگری پیش روی آنها خودنمائی می‌کند. در مقایسه با مردان آنچنانکه باید و شاید به موفقیت‌های شغلی نرسیده‌اند و حال آنکه سزاوار می‌باشند که به موفقیت‌هائی دست یابند. تحقیق نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان از انگیزش شغلی بالاتری برخوردارند (در حالیکه مردان از لحاظ سازش و موفقیت بالاترند). احتمال می‌رود که این انگیزش عامل سعی زیاد آنها برای رسیدن به استقلال مالی در مقابل

مردان باشد و احتمالا به تنهائی فاکتوری قوی شده است که رضایت نیز در مقایسه با مردان بالاتر ببرد و حتی جبران “سازش و موفقیت پائین‌تر “، در مقایسه با مردان را هم بنماید (تفاوت سازش و موفقیت در مردان و زنان زیاد نبود). رویهمرفته تحقیق نشان می‌دهد که با احتمال 95 درصد میزان رضایت شغلی زنان از میزان رضایت شغلی در مردان بالاتر است (در جامعه آماری دبیران مرد و زن آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز در سال تحصیلی 72-73) . آنچه قابل توجه بیشتر و مؤید مطالب فوق می‌باشد، اینستکه بنا به آزمون فیبشر : همچنانکه در جا ندارد، در جامعه آماری دبیران زن نیز وضع بهمین منوال است و هردو جامعه کاملا” یکسانند (آزمون معنی‌دار بودن تفاوت دوضریب همبستگی) و جالبتر از آن نتایج محاسبات ضرایب همبستگی و آزمون آنها در مورد رضایت و انگیزش و سازش و موفقیت با یکدیگر در زنان و در مردان برحسب سنوات خدمت است که چون ماتریسی و پیچیده و مربوط به رگرسیون چند متغیره می‌باشد و ازطریق محاسبات معمول دستی امکان پذیر نبوده است و با کامپیوتر انجام گردیده است ، نشان می‌دهد که همبستگی بالا و مثبت و معنی‌داری بین آنها وجود دارد (همبستگی آنها با یکدیگر بنا به سنوات خدمت و ” نه همبستگی آنها با سنوات خدمت ، در استنباط و برداشت به این نکته توجه شود) و این یافته توجه ما را به نظریه‌های شخص و سیستم کاری و سازمانی که در واقع می‌توان گفت هردو یکی هستند و از وحدت برخوردارند گسیل میدارد. مردان / دبیرستان‌ها / شیراز / 1372-1373 / انگیزش / رضایت شغلی / معلمان / زنان Shiraz / Motivation / Women ثنائی‌ذاکر، باقر, استاد راهنما دانشگاه تربیت معلم, دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم, دانشکده علوم تربیتی
00264343 1378 29993 نجفی، حسین علوم انسانی. amp;222176 علوم تربیتی بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه پسرانه شهر اصفهان سال تحصیلی 1377-78, / حسین نجفی؛ به راهنمائی : بهرام محسن پور 126صفحه، نمودار، جدول، کتابنامه TH پایان نامه (کارشناسی ارشد) — دانشگاه تربیت معلم، دانشکد

ه علوم تربیتی، 1378 هدف این تحقیق بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران و ارائه پیشنهادها و رهنمودهای لازم جهت ایجاد جو مطلوب و افزایش رضایت شغلی دبیران و نیز زمینه‌ای برای انجام تحقیقات بعدی می‌باشد . این تحقیق دارای یک فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی به شرح زیر می باشد. 1 – بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران رابطه معنی داروجود دارد. -2 بین عامل روحیه دبیران و رضایت شغلی آنان رابطه معنی‌دار وجود دارد. -3 بین عامل مزاحمت در میان دبیران و رضایت شغلی آنان رابطه معنی دار وجود

ندارد. -4 بین عامل علاقمندی دبیران و رضایت شغلی آنان رابطه معنی‌دار وجود دارد. -5 بین عامل صمیمیت در میان دبیران و رضایت شغلی آنان رابطه معنی دار وجود دارد. -6 بین عامل ملاحظه‌گری مدیران و رضایت شغلی دبیران رابطه معنی دار وجود دارد. -7 بین عام

ل فاصله‌گیری مدیران و رضایت شغلی دبیران رابطه معنی دار وجود ند

ارد. -8 بین عامل نفوذ و پویایی مدیران و رضایت شغلی دبیران رابطه معنی دار وجود دارد. در ضمن پیشنهاد گردید که :-1 مسئولان آموزش و پرورش به خاطر داشته باشند که جو سازمانی مطلوب منجر به افزایش رضایت شغلی می‌شود. -2 همچنین افزایش روحیه گروهی دبیران و تامین نیازهای اجتماعی دبیران در بهبود رضایت شغلی مؤثر است . -3 ایجاد زمینه‌های مثبت رشد و ترقی در جنبه‌های مادی و معنوی باعث علاقمندی دبیران شده و رضایت شغلی آنها را افزایش می دهد.

رضایت شغلی

مطالعات مختلف در زمینه رضایت شغلی نشان می‏دهد که متغیرهای زیادی با رضایت شغلی مرتبط است که این متغیرها در 4 گروه قابل طبقه‏بندی است:
1) عوامل سازمانی
2) عوامل محیطی
3) ماهیت کار
4) عوامل فردی
1) عوامل سازمانی: بعضی از عوامل سازمانی که منبع رضایت شغلی هستند عبارتند از:
الف) حقوق و دستمزد: مطالعات “لاک” نشان می‏دهد که حقو

ق و دستمزد یک عامل تعیین‏کننده رضایت شغلی است. بویژه زمانیکه از دیدگاه کارمند این پرداخت منصفانه و عادلانه باشد.
ب) ترفیعات:ترفیعات شامل تغییر مثبت در حقوق (حقوق بالاتر)، چالش کاری بیشتر، مسئولیت بیشتر و آزادی در تصمیم‏گیری است. بعلت اینکه ارتقاء میزان ارزش فرد را برای سازمان نشان می‏دهد (بویژه در سطوح عالی‏تر)، ترفیع فرد منجر به افزایش روحکه دارای سبک رهبری دموکراسی است، مناسب نیست. علاوه بر آن خط مشی‏های سازمانی نیز در رضایت شغلی تأثیر می‏گذارد. خط مشی‏های غیرمنعطف باعث برانگیختن احساسات منفی شغلی می‏شود و خط مشی منعطف باعث رضایت شغلی می شود.
2) عوامل محیطی: عوامل محیطی کار شامل موارد زیر است:
الف) سبک سرپرستی: هر جا که سرپرستان با کارکنان, رفتاری حمایتی و دوستانه داشته اند، رضایت شغلی نیز زیاد بوده است.
ب) گروه کاری: اندازه گروه و کیفیت ارتباطات متقابل شخصی در گروه، نقش مهمی در خشنودی کارکنان دارد. هر چه گروه کاری بزرگتر باشد رضایت شغلی نیز کاهش می‏یابد. زیرا ارتباطات متقابل شخصی ضعیفتر شده و احساس همبستگی کم رنگ‏تر و در نهایت شناخت تمامی افراد مشکل می‏شود.
ج) شرایط کاری: هر چه شرایط کاری مطلوبتر باشد باعث رضایت شغلی می‏شود، چرا که در شرایط کاری مطلوب، آرامش فیزیکی و روانی بهتری برای فرد فراهم می‏شود.
3) ماهیت کار: کار به خودی خود نقش مهمی در تعیین سطح رضایت شغلی دارد. محتوای شغل دارای دو جنبه است: یکی محدوده شغل است که شامل میزان مسئولیت، اقدامات کاری و بازخور است. هر چه این عوامل وسیعتر باشد باعث افزایش حیطه شغلی می‏شود که آن نیز به نوبه خود رضایت شغلی را فراهم می‏آورد. دومین جنبه عبارتست از تنوع کاری. تحقیقات نشان می‏دهد که تنوع کاری متوسط موثرتر است. تنوع وسیع باعث ابهام و استرس می‏شود و از طرف دیگر تنوع کم نیز باعث یکنواختی و خستگی می‏شود که منجر به عدم رضایت شغلی می‏گردد. ابهام در نقش و تضاد در نقش همواره از سوی کارکنان مورد اجتناب قرار گرفته است. زیرا اگر کارکنان کاری که انجام می‏دهند و انتظاری که از آنها می‏رود را نشناسند، موجبات ناخشنودی آنها فراهم می‏گردد.
4) عوامل فردی: در حالی که محیط بیرونی سازمان و ماهیت شغل عوامل تعیین‏کننده در رضایت شغلی هستند، صفات و ویژگیهای فرد نیز نقش مهمی در آن دارد. افرادی که بطور کلی دارای نگرش منفی هستند، همیشه از هر چیزی که مربوط به شغل است شکایت دارند. مهم این نیست که شغل چگونه است، آنها همواره بدنبال بهانه‏ای می‏گردند تا به گله و شکایت بپردازند. سن، ارشدیت و سابقه، تأثیر قابل ملاحظه‏ای بر رضایت شغلی دارند. کار

کنانی که دارای سن بالا و سابقه زیاد در سازمان هستند، انتظار دارند که رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند. همچنین بعضی صفات مشخصه شخصیتی طوری است که باعث افزایش رضایت شغلی می‏شود. بعلاوه می‏توان اینطور نتیجه گرفت افرادی که در سلسله مراتب نیازهای مازلو در سطح بالاتری قرار دارند، رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت.
رضایت شغلی و پیشرفت تحصیلی فرزند
یافته‌های پژوهشی که علی‌اصغر احمدی، استادیار دانشکده روان‌

شناسی و علوم‌ تربیتی دانشگاه تهران انجام داده است، نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که مادر شاغل دارند، نسبت به دانش‌آموزانی که مادر غیر شاغل دارند، سازگاری اجتماعی کمتری دارند. همچنین بین رضایت شغلی مادران و سازگاری اجتماعی فرزندان همبستگی وجود دارد و متقابلاً بین تنش شغلی مادران و پیشرفت تحصیلی فرزندان نیز رابطه‌ای منفی وجود دارد.
این بررسی از نوع پژوهش‌های غیر آزمایشی نوع ملی- مقایسه‌ای (پس‌رویدادی) است که با هدف بررسی پیامدهای اشتغال، رضایت شغلی و تنش شغلی مادران در رابطه با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها در دوره سنی 7 تا 11 سال انجام شده است.
جامعه آماری پژوهش شامل 6هزار و 196نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهردامغان در سال تحصیلی1380 تا1381 است.
براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، 190هزار و 388 نفر از جمعیت استان سمنان را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد 8 درصد شاغل هستند و بیش از 62 درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند. پژوهشگر، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق پرسشنامه راتر، فهرست توصیفی شغل اسمیت، کندال و هیولین و پرسشنامه تنش شغلی استاینتز تهیه کرده است.
وی در بخشی از تحقیق خود به سبب‌شناسی اشتغال مادران پرداخته و با استناد به یافته‌های تحقیقاتی دیگر اظهار نظرکرده است که اکثر زنان شاغل، در وهله اول به جهت نیاز خانواده به پول و در درجه دوم به منظور رسیدن به خود شکوفایی کار می‌کنند. در شرایط اقتصادی کنونی با کاهش درآمدهای واقعی، خانواده‌ها دریافته‌اند که، کار کردن زن و مرد هر دو به منظور تأمین نیازهای خانواده در حدی که پیش از این به وسیله یک نان آور به دست می‌آمد، ا

ساسی است و حتی بسیاری از خانواده‌ها به منظور حفظ خود از غلتیدن در ورطه فقر، این امر را ضروری و حیاتی می‌دانند. اکثر زنان مجرد، مطلقه و مادران بیوه برای اجتناب از فقر خود را ناگزیر از کارکردن می‌بینند. در هر صورت بیشتر زنان حتی اگر خانواده به پول نیاز

نداشته باشد نیز، حاضر به رها کردن شغل خود نیستند.
مطالعات نشان می‌دهد که حتی در بین خانواده‌هایی که مشکلات اقتصادی دارند، سرعت برگشت به کار زنان پس از زایمان، به وضعیت شغلی قبلی و بازخوردهای مثبت آنان نسبت به اشتغال خویش، بستگی دارد، بنابراین نیاز اقتصادی ممکن است اکثر زنان را تشویق به مشارکت در بازار کار کند، اما عوامل دیگری آنان را وا‌ می‌دارد تا بعد از بچه‌دار‌شدن مجدداً به کار خود بازگردند.
نظر مردان نسبت به اشتغال همسران‌شان‌
مادران نیز همانند دیگر افراد از نظر اهداف شغلی، انتظارات، نقش‌های جنسیتی و میزان حمایت همسران‌شان از اشتغال آنها، با یکدیگر تفاوت دارند.
بازنگری‌های متعددی که در تحقیقات مربوط به اشتغال مادران انجام شده نشان می‌دهد عوامل میانجی اشتغال مادران، بر روابط خانوادگی اثر قطعی دارد. حمایت همسر از اشتغال زن، کلید موفقیت خانواده‌هایی است که زن و مرد هر دو شاغل هستند. البته اشتغال مادر به خودی خود ممکن است عامل خشنودی در روابط زناشویی نباشد، بلکه این قانون اشتراک شوهران در کارکردن با زنان است که می‌تواند ایجاد کننده چنین اثراتی باشد.
مادرانی که به خوبی از حمایت همسران خود برخوردارند، احساس مثبتی درباره همسر و زندگی خود دارند. از نظر مادران، کیفیت نقش‌ها بیش از تعداد نقش و یا میزان تنش‌زا بودن ظاهری آنها اهمیت دارد. حق‌شناسی و رضایت خاطر شوهران از شاغل بودن همسران، به میزان مشارکت آنها در امور خانواده و ادراک آنها از حیات شغلی و خانوادگی بستگی دارد.
رابطه اشتغال مادران و تحول کودک‌
در تجربه مادری و مراقبت از کودک متغیرهای متعدد و پیوستاری از تجربیات وجود دارد. در یک سوی این پیوستار، غایت مطلوب، مادری است که به مراقبت از فرزند می‌پردازد و در سوی دیگر، محرومیت کامل از داشتن مادر، اما واقعیت اغلب بین این دو انتهاست.
نگرانی از وضع احتمالی نامساعد فرزندان مادرانی که شاغل هستند، به بازنگری وسیع پژوهشی در سال 1982 به وسیله آکادمی علوم آمریکا منجر شد. نتایج این بررسی نشان

داد اشتغال مادران نمی‌تواند اثرات یکسانی به عنوان مجموعه‌ای واحد بر کودکان داشته باشد زیرا مادران به دلایل گوناگونی کار می‌کنند. همچنین برخی از مادران هنگامی که کودکان آنها در سطوح مختلف تحول هستند، آغاز به کار کرده یا اینکه کار را ترک می‌کنند. از سوی د

یگر، اشتغال آنها در زمینه‌های خانوادگی و اجتماعی متفاوتی صورت می‌گیرد که در برخی موارد این نقش‌های چند‌گانه مورد حمایت است و در موارد دیگر، از اشتغال مادران حمایت نمی‌شود.
لوییس‌هافمن به بازنگری پژوهش‌های پنجاه ساله مربوط به اشتغال مادران پرداخت، اکثر این پژوهش‌ها بر مبنای این فرضیه قرار داشت که اشتغال مادران بر رشد کودک اثرات منفی دارد. ارزیابی‌ هافمن نشان داد که دختران مادران شاغل، در مقایسه با دختران مادران غیر شاغل، اعتماد به نفس بیشتر، نمرات درسی بهتر و آینده شغلی روشن‌تری دارند.
این محقق همچنین اشاره کرد که اشتغال مادر می‌تواند از رهگذر افزایش درآمد خانواده موجب عزت نفس بالاتر مادر، تمایز اندک بین نقش‌های زن و مرد و ایجاد یک الگوی مثبت به سود پسران و دختران‌شان در زندگی آینده آنها باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد در بین خانواده‌هایی که کودک پیش‌دبستانی دارند،‌ از نظر وقتی که پدران صرف مراقبت از کودک یا کارهای مربوط به منزل می‌کنند، میان خانواده‌هایی که در آن زن و شوهر هر دو شاغل هستند، با خانواده‌هایی که فقط مرد شاغل است، اختلاف معنا‌داری وجود ندارد. در واقع مادران شاغل نیز ساعات کار مربوط به وظایف خانه‌داری‌شان را کاهش می‌دهند، ولی از مراقبت از کودک نمی‌کاهند،‌ از این رو هنگامی که پدر و مادر کودک پیش‌دبستانی شاغل‌اند، هر دو تقریباً به اندازه‌ خانواده‌هایی که در آنها تنها پدر شاغل است وقت صرف تعامل مستقیم با فرزندشان می‌کنند.
روان‌شناسان بیشتر علاقه‌مندند که مطالعات و پژوهش‌های خود را بر چگونگی روابط مادر و فرزندی و تأثیری که شغل مادر بر زندگی خانوادگی می‌گذارد، متمرکز کنند.
هافمن با مروری بر تاریخچه این زمینه پژوهشی دریافت که مادران شاغل در مقایسه با مادران خانه‌دار، وقت کمتری را به مراقبت از کودکان خود و بچه‌داری اختصاص می‌دهند. مد

ت زمانی که مادران شاغل فارغ‌التحصیل از دانشگاه به مراقبت از فرزندان‌شان اختصاص می‌دهند، حدود یک سوم مدت زمانی است که یک مادر خانه‌دار صرف این کار می‌کند، همچنین مادران شاغل وقت کمتری را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند یا می‌خوابند.
از یافته‌های پژوهشی خود و بررسی سوابق پژوهشی در زمینه تأثیر اشتغال مادران بر سازگاری اجتماعی فرزندان و پیشرفت تحصیلی آنان، این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند که اشتغا

ل مادران زمانی که با سایر متغیرهای اجتماعی – اقتصادی نظیر جنس، سن، طبق

ه، نوع شغل مادر (خدماتی، فرهنگی و کارمندی) و میزان رضایت یا تنش شغلی همراه می‌شود، پیامد‌های متفاوتی ایجاد می‌کند.
براساس این پژوهش، اشتغال مادران برسازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان، اثرات یکسانی بر دو جنس داشته است. یافته‌های پژوهش حاضر، در مورد اثر اشتغال مادر بر فرزندان در سنین خردسالی و قبل از دبستان، نشان می‌دهد اشتغال مادر برای کودکانی که در سال‌های بالاتر تحصیلی (پایه‌های چهارم و پنجم) هستند، باعث سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بیشتر شده است.
همچنین یافته‌ها تأکید دارند که در طبقات بالای اقتصادی – اجتماعی، زنان شاغل از اعتماد به نفس، استقلال فکری و خود بسندگی بیشتری برخوردار هستند که این عوامل می‌تواند در تعیین سازگاری فرزندان آنها بسیار مؤثر باشد.
تأثیر نوع شغل مادر بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان به خوبی نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی که مادران آنها درمشاغل رده‌پایین (خدماتی) مشغول فعالیت بودند، کمترین سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی و فرزندان مادرانی که در مشاغل رده‌بالا (فرهنگی – مدیریتی) فعالیت می‌کردند، بهترین عملکرد تحصیلی و رفتاری را در خانه و مدرسه از خود نشان داده‌اند. افزون بر این، بیشترین رضایت شغلی در زنانی که در مشاغل رده‌بالا فعالیت می‌کردند، وجود داشت. بین رضایت مادران از شغل خویش و عملکرد آموزشی و رفتاری فرزندان آنها همبستگی مثبت و معنا‌داری وجود دارد، بدین صورت که اشتغال مادران اگر همراه با رضایت‌خاطر آنها از انجام شغل باشد، می‌تواند اثرات مثبت و مطلوبی را بر فرزندان به جای گذارد.
در مقابل، بر‌اساس یافته‌های پژوهشی، تنش شغلی مادران اثر نامطلوبی بر دانش‌آموزان دارد و هر چه مادر در محیط کار تنش کمتری داشته باشد، بهتر می‌تواند وظایف خویش را در خانه انجام دهد. در این پژوهش، تنش شغلی، همبستگی منفی و معناداری با سازگاری اجتماعی فرزندان و پیشرفت تحصیلی آنها دارد،‌ اما رابطه تنش شغلی با سازگاری فرزندان از نظر آماری معنا‌دار نیست.

منابع :
سایتهای الکترونیکی :

www.ui.ac.ir
www. mgozal.persianblog.com
www.fpm.ir
www.dbase.irandoc.ac.ir

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ