سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله روزه در ادیان مختلف با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله روزه در ادیان مختلف با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله روزه در ادیان مختلف با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله روزه در ادیان مختلف با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله روزه در ادیان مختلف با pdf :

روزه در ادیان مختلف
مقدمه
روزه عملی عبادی و هماهنگ با روح و روان انسان است که در صورت تحقق دقیق با توجه به شرایط و معیارهای یک روزه واقعی نتایج گرانی را در امور روحی، روانی، معنوی، بهداشتی، اقتصادی و ; برای فرد و اجتماع به ارمغان می‌آورد.
روزه ظهور در پیروان ادیان الهی دارد، چون ناشی از مبدا ایمان و امر خدا می‌باشد و نیروی مقاومت را افزایش می‌دهد تا انسان را به مقام تقوا برساند.

روزه ضمن وجوب در ادیان الهی، انگیزه فطری نیز داشته زیرا بشر تعالی طلب که نمی‌خواست تا سطح حیوانات پایین بیاید و یکسره محکوم تمایلات و شهوات

حیوانی گردد، روزه را وسیله و سپری برای مقاومت در برابر این گونه تمایلات قرار داده تا خود را به کمال برساند.
چنانکه پیامبر می‌فرماید: امت من وقتی روزه گرفتن نیروی شهوت و هوا و هوس در آنها ضعیف شده و دیگر گرد اعمال زشت نمی‌گردند.
روزه گرفتن در میان ادیان الهی، تاریخی بس طولانی دارد و از جمله عبادات دیرینی است که پیدایش آن را می‌توان با رانده شدن حضرت آدم و حوا از بهشت مقارن دانست.
بعضی مفسران می‌گویند که خداوند روزه روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه را بر آدم صفی واجب کرد، علت آن بود هنگامی که آدم به زمین آمد از گرمی و تابش آفتاب سوخت و سیاه شد ولی پس از روزه بدنش سفید شد و به این جهت آن سه روز را ایام البیض خواندند.
صوم در لغت به معنای خودداری از عمل است البته در معنا

ی آن این قید را اضافه کرده‌اند که به معنای خودداری از کارهای مخصوصی است که دل آدمی مشتاق آن باشد و اشتهای آن را داشته باشد.
اما صوم در فرهنگ و شریعت دینی عبارت از خودداری و پرهیز از چیزهایی خاص در زمان معین است.
خداوند در قرآن می‌فرماید: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید بر

 

شما روزه نوشته شد همانگونه که بر اممی که پیش از شما بودند، نوشته شد.
این آیه نشان می‌دهد که روزه بر مسلمانان و بر امتهای پیش از آنان نیز واجب بوده است. در روایات اسلامی آمده که کتابهای بزرگ آسمانی همچون تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن در رمضان نازل شده اند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: تورات در ششم ماه رمضان، انجیل در دوازدهم ماه رمضان، زبور داود در هجدهم ماه رمضان و قرآن در شب قدر نازل شده است.
امیرمومنان در این باره می‌فرماید: روزه عبادت قدیمی است که خدا هیچ امتی را از آن معاف نکرده است. اما لزومی ندارد که روزه وضع شده برای پیشینیان شبیه روزه مسلمانان باشد.
تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزه‌هاست، هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن بطور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست .
غرض از ذکر مطالب یاد شده این است که باید بدانیم در بررسی پرهیز و روزه در ادیان دیگر، باید ذهن خود را از معنای مصطلح آن در اسلام و آنچه در شرع اسلام مبطل روزه محسوب می‌شود بخصوص خوردن و آشامیدن فراتر ببریم.
این فرانگری باید عوارض و لوازم آن را نیز دربگیرد، برای مثال روزه سکوت که به واسطه نذر، سوگند و ; واجب می‌شده و در میان قوم یهود متداول بوده به روزه مسلمانان شباهتی ندارد.
با این اوصاف درمی‌یابیم که اکثر ادیان بزرگ دنیا از جمله صائبین، مانویان، بودائیان و اهل کتاب روزه‌های واجب و مستحب دارند.
پس از این مقدمه توجه این مقاله بر مسئله روزه در دو دین یهود و مسیحیت بطور مفصل و بر دیگر مذاهب به صورت اشاره خواهد بود.
1- روزه و روزه‌داری در دین یهود
واژه عبری برای کلمه روزه، لفظ صوم است؛ در آئین یهود روزه جزئی از مجموعه اعمالی است که یک یهودی برای ذلیل ساختن تن و رنجور ساختن آن انجام می‌دهد.
روزه در تمام اوقات در میان هر طایفه و ملت و مذهب موقع ورود اندوه و رحمت غیرمترقبه معمول بوده است (یونس5:3) و می‌توان گفت که حکم طبیعت است که در این مواقع پرورش و نمو را ترک می‌کند.
در عهد قدیم (کتاب مقدس) به هیچ وجه اشاره‌ای نشده که قبل از ایام موسی روزه بطور صحیح معمول بوده، همچنین در تورات به وجوب روزه و حدود آن تصر

یحی نیست ولی روزه‌داران را ستوده است.
قوم یهود غالباً در موقعی که می‌خواستند اظهار عجز و تواضع در حضور خدا نمایند روزه می‌داشتند تا گناهان خود را اعتراف نموده و به واسطه روزه و توبه رضای حضرت اقدس الهی را تحصیل نمایند. (داوود 26:20)
مخصوصاً در مواقع مصیبت عام روزه غیرمرسوم قرار می‌دادند و در این صورت اطفال شیرخوار و گاهی حیوانات را نیز از چرا منع می‌کردند. (یوئیل 16:2)
عهد قدیم از روزه داشتن فردی، همچون روزه داشتن داود، عزرا، الیاس، دانیال و جمعی بسیار سخن گفته که بیانگر یک ارب دینی کاملاً متداول برای نیل به هدف مورد نظر در میان یهودیان بوده است.
برای نمونه چند عبارت از کتاب عهد قدیم را آورده‌ایم:
« ;. پس داود برای (سلامت) طفل از خدا استدعا کرد و داود روزه گرفت و داخل شده تمامی شب را بر روی زمین خوابید». (دوم سموئیل باب 12/16/15)
«و در روز بیست و چهارم این ماه بنی اسرائیل روزه دار و پلاس در بر و خاک بر سر جمع شدند». (نحمیا باب 9/1)
در تورات برای اولین بار دستور تعنیت (روزه) برای روز کیپور (بخشش گناهان) در دهم ماه تیشری ذکر شده ولی روزه‌های دیگر تاریخ یهود با یادبود اتفاقاتی که در مسیر خرابی بت بیت المقدس (همیقداش) روی داد، مناسبت پیدا می‌کنند.
روزه‌های مهم یهودیان عبارت است از:
1- یوم کیپور بزرگترین روزه یهودیان است که با نامهایی چون یوم ادیر یعنی جلیل و باعزت، یوم مقادوش یعنی روز مقدس و یوم عاسورا خوانده می‌شود.
2- روزه 10 طوت آغاز محاصره اورشلیم توسط بخت النصر

3- روزه 17 تموز خرابی دیوار اورشلیم و توقف قربانی و فتح اورشلیم توسط تیطس سردار رومی
4- روزه‌ی 9 آو خرابی دوباره بت همیقداش و یادآوری مصیبت ویرانی بیت المقدس
5- روزه 3 تبشری سقوط یهود و کشته شدن جدلیا حاکم یهودا.
هاگس در کتاب قاموس مقدس می‌نویسد: روزه کفاره روزه مهم سالیانه‌ای است که آرامی و استراحت و روزه دهم ماه تیشری یعنی پنج روز قبل از عید خیمه‌ها نگاه می‌دارند.
2-1- فلسفه روزه یهود
کتاب عهد قدیم تاکید دارد که روزه هدف نیست بلکه وسیله‌ای است که از

طریق آن انسان قادر است از گناهانی که مرتکب شده است اظهار ندامت

و توبه کند و قلب خود را برای خداوند متواضع گرداند و با تغییر در رفتار و عمل خود توبه حقیقی از گناهان را متجلی سازد.
تعنیت (روزه) در دین یهود اهداف خاصی از جمله توبه، طلب بخشش و یادآوری سوگواری را در پی دارد.
از نگاه دین یهود صوم تنها به معنی پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه خودداری از لذایذ جسمانی است.
کتاب مقدس یهودیان بر این مطلب تاکید دارد که روزه داشتن بدون توبه‌ای صمیمی و حقیقی بی‌ارزش و بی‌محتواست و صرف توجه به ظواهر روزه کارساز نیست.
این امر که فلسفه روزه صرفاً اجتناب از برخی نیازهای طبیعی و پرداختن به اموری دیگر چون دعا و ; عبارت – بدون ایجاد اثری مثبت در قلب و روح مومنان- نیست منحصر به آیین یهود نیست و دردیگر ادیان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
قوم یهود در موارد مختلفی مبادرت به روزه گرفتن می‌کردند که از جمله آنها موارد زیر می‌باشد:
1- بر سرلطف آوردن خداوند به منظور پیشگیری پایان بخشیدن به یک مصیبت الهی.
2- هنگامی که یک تهدید یا حمله از سوی دشمنان و یا مصیبت طبیعی متوجه می‌شد به روزه عمومی توجه می‌کردند.
3- روزه داشتن به منظور کسب آمادگی برای قبول امری خطیر یا ملاقات با ارواح مردگان.
آداب و رسوم روزه‌داری
در دین یهود دختران از سن 12 سالگی و پسران در 13 سالگی موظف به گرفتن روزه می‌شوند و بیماران و زنان باردار و شیرده از روزه گرفتن معاف هستند.
آنها همراه روزه بعضی از اعمال را انجام می‌دهند مانند:
1- بیرون آوردن تورات از جایگاه بدون پوشش اصلی.
2- قرائت تورات، خواندن دعا و اعتراف به گناه.
3- زیارت قبور.
4- نواختن شوفار.
5- خوابیدن روی زمین.
6- خودداری از صحبت کردن و شنیدن موسیقی.
بر اساس یک طبقه‌بندی دوره‌های مرسوم در آیین یهود را می‌توان به سه طبقه اصلی تقسیم کرد:
1- روزه‌های حکم شده در کتاب مقدس یا روزه‌های ایجاد شده به مناسبت تذکار وقایع مطرح شده در کتاب مقدس مانند: روزه یوم کیپور، روزه نهم آو، روزه 17 تموز و ;

2- روزه‌های تعیین شده از سوی ربی‌ها مانند: روزه اولین دوشنبه پس از عید فصح، روزه آخر هر ماه موسوم به یوم کیپور کوچک و ;.
3- روزه‌های شخصی که اشخاص در مناسبتهای مختلف خصوصی به آن مبادرت می‌کنند، که این روزه‌ها وقت مشخصی ندارد و با توجه به رخداد پیش آمده برای افراد از سوی آنها روزه گرفته می‌شود مانند: روزه برای فوت والدین یا معلم، روزه عروس و داماد در روز ازدواجشان و ; در روز یوم کیپور و روزه نهم آو، وقت روزه از غروب آفتاب تا شامگاه روز بعد است ولی در دیگر روزه‌ها مدت روزه از هنگام طلوع آفتاب تا شامگاه همان روز است. همچنین اگر یکی از روزه‌ها به استثنای روزه یوم کیپور با روز شنبه مصادف شود، روزه به یکشنبه موکول می‌شود.
2- روزه و روزه‌داری در دین مسیحیت
تاریخ روزه‌داری در دین مسیحیت به قبل از قرن هشتم می‌رسد، روزه در تقویم کلیسا هم ثبت شده و جزو آداب فقهی به شمار می‌رود.
در انجیل آمده که: آنگاه عیسی به قوت روح به پایان برده شد تا ابلیس او را امتحان کند، پس چهل شبانه روز روزه داشته و نهایتاً گرسنه گردید.
در اناجیل به وجوب روزه تصریح شده و روزه‌دار را ستوده و او را از ریا برحذر داشته است.
سنت یهودی تا زمان حضرت عیسی – در صورتهای مختلفش- یعنی

پرهیز از خوراک، پرهیز از سخن و; رایج بوده و پس از او هم میان ح

واریان و کسانیکه مبلغ پیامش در مناطق مختلف جهان شدند، رواج داشته است. بطوری که روزه‌داری از خصوصیات حواریون و رسولان پیام عیسی بوده است.
این امر نشانگر آن است حضرت عیسی خود به روزه عملاً و قولاً توجه داشته و شاگردانش نیز پس از وی به امر روزه توجه داشته‌اند. جیمز هاکس در این باب می‌گوید: حیات حواریون و مومنین- (مسیحی) ایام گذشته ، عمری مملو از افکار، لذت و زحمات بی‌شمار و روزه‌داری بود.
حضرت عیسی بی‌شک پیش از آغاز رسالتش، همچون یک یهودی، ایام روزه‌داری در دین یهود مثل روزه یوم کیپور را مراعات می‌کرده و به نظر برخی ، او تنها اصول را بیان کرده و وضع قوانین را به عهده کلیسا نهاده است.
چند نکته‌ای که در این دین حائز اهمیت است، این است که اولاً در مسیحیت دو واژه روزه و پرهیز وجود دارد که بین این دو تفاوتی وجود دارد به این نحو که در ایامی که باید پرهیز را رعایت کرد، تنها از مصرف گوشت پرهیز می‌کنند ولی در ایام رعایت روزه همراه با پرهیز از گوشت غذای مصرفی و دفعات وعده غذا هم محدود می‌شود، دوماً یکی از روزهای مهم در مسیحیت روز عید پاک یا the easter day است که به مناسبت قیام عیسی از قبر گرامی داشته می‌شود. هفته پیش از این روز «هفته مقدس» گفته میشود که در تعیین بسیاری از روزه‌ها هم نقش مهمی دارد.
2-1- فلسفه روزه در مسیحیت
برخی می‌گویند که روزه و دعا وسایلی برای مقابله با وساوس شیطانی است و روزه حقیقی آن است که هیچ بدی مرتکب نشوی و با قلبی خالص خود را وقف خدمت به خداوند کنی.
مسیحیان معتقدند که روزه ظاهری نیست بلکه باطنی و معنوی است و هدف اصلی آن این است که با فروتنی به خدا تقرب جویند و هدایتهای او را بطلبند. همچنین در کتاب اشعیاء نبی، فصل 58، آیات 6-9 در این باره چنین آمده که: «مگر روزه‌ای که من می‌پسندم این نیست که بندهای شرارت را بگشائید و گره‌های یوغ را باز کنید و مظلومان را آزاد سازید و هر یوغ را بشکنید؟ مگر این نیست که نان خود را بین گرسنگان تقسیم کنی و فقیران رانده شده را به خانه آوری و چون برهنه را بپوشانی و ; آنگاه دعا خواهی کرد و خداوند توبه را اجابت خواهد فرمود و استغاثه خواهی نمود و او خواهد گفت که اینک حاضر هستم».
روزه مسیحی به منظور صواب و ریاضت و یا به دست آوردن دل خدا و نجات از گناه به جا آورده نمی‌شود زیرا آنان معتقدند با ریخته شدن خون مسیح بر صلیب و مرگ و دفن و قیام او از مردگان نجات از گناه و طریق راه یافتن انسان به حضور خدا مهیا گردیده است.
بعضی از دلایل روزه گرفتن مسیحیان به شرح زیر می‌باشد:
1- اینکه دل در حضور خدا نرم و فروتن شود.
2- مسیحیان به صدا و هدایت حضور خدا حساس باشند.
3- نفس سرکش ضعیف و سرکوب باشد.
4- پرستش و دعای مسیحی قوی‌تر و موثرتر باشد.

آنها می‌گویند روزه مسیحی کمک می‌کند که یاد بگیریم از خودخواهی انسان دوری و از خودگذشتگی داشته باشیم و بیشتر قدر و ارزش فداکاری عظیم را درک کنیم.
همچنین باید از ریاکاری و هرگونه ظاهرسازی و خودنمایی به دور باشد. چرا که عیسی در (انجیل متی فصل6، آیات 18-16 ) بدان اشاره کرده و می‌فرماید: «وقتی روزه می‌گیرید مانند ریاکاران خودتان را افسرده نشان ندهید. آنان قیافه‌های خود را تغییر می‌دهند تا روزه دار بودن خود را به رخ بکشند. اما تو وقتی روزه می‌گیری سرت را روغن بزن و صو

رت خود را بشوی تا مردم از روزه تو باخبر نشوند بلکه فقط پدر تو که در نهان است آن را بداند».
روزه در مسیحیت جامع احکام مذهبی نیست به همین دلیل روزه مسیحی در زمان و تحت قوانین خاصی نیست، آنها آزادند در هر زمان و با هدایت روح خدا بطور فردی و جمعی برای یک یا چند روز و حتی برای چند ساعت روزه بگیرند.
روزه‌های مهم مسیحیان عبارت است از:
1- روزه روز جمعه قبل از عید پاک که در قرن دوم متداول بود.
2- روزه غیرکامل دوشنبه تا پنجشنبه هفته مقدس
3- روزه چهل روز قبل از عید پاک
4- روزه چهل روز قبل از هفته مقدس
5- روزه چهارشنبه و جمعه هر هفته؛ به مناسبت روز توطئه یهودیان برای دستگیری عیسی و روز جمعه بدلیل به
لیب کشیدن عیسی
6-روزه‌های فصلی
7- روزه، بعنوان کفاره گناهان
روزه روزهای یکشنبه روز عید پاک، روزه در روز نیطیکاست- بدان سبب که روز جشن و شادمانی است- ممنوع است.
سه فرقه کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان در مسیحیت روزه‌های خاص به خود را دارند و روزه‌هایشان با یکدیگر فرق می‌کند که در زیر به بعضی از آنها اشاره شده است:
1-2-2-کاتولیک‌ها
آنها روزه روز چهارشنبه و جمعه الصلیب را می‌گیرند بعلاوه تمامی روزهای جمعه ماه انابت را که به دوران توبه و تعمق معروف است را روزه می‌گیرند، و در این دوران دو نوع غذای ساده و یک غذای معمولی می‌خورند و از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند.
2-2-2-ارتدوکس شرق
آنها نیز ماه انابت، روزه رسولان، روزه معراج مریم به آسمان، روزه ویژه میلاد مسیح و چند تا روزه یک روزه دارند بعلاوه تمامی روزهای چهارشنبه و جمعه که در این دوران از خوردن گوشت، لبنیات ، تخم مرغ و ماهی پرهیز می‌کنند.

 

3-2-2-پروتستان
روزه آنها به خود افراد، کلیساها و سازمانها بستگی دارد و در این مدت بطور کامل از لب زدن به آب و غذا خودداری می‌کنند و برخی مایعات را نمی‌خوردند و از خوردن یک یا چ

ند وعده غذا صرف نظر می‌کنند.
همانطور که قبلاً اشاره شد روزه به عنوان یک مقوله دینی و عبادی امری نیست که به چند دین محدود باشد و اثری از آن در ادیان نباشد. شواهد تاریخی حاکی از آن است که اگر اختلافی هست در صورت و کیفیت توجه به آن است نه در اصل آن و در میان اقوام مختلف در گذشته و حال، روزه و پرهیز جایگاه خاصی برای خود داشته و دارد.
روزه در ادیان و فرق
– صائبین یا مندائیان (پیروان حضرت یحیی) در روزهای ویژه‌ای از سال که آنها را مبطل می‌نامند از خوردن گوشت، ماهی، تخم مرغ خودداری می‌کنند از جمله این روزها 26 و 27 و 28 و 29 و 30 ماه سمبلتا، روزهای ششم و هفتم ماه دولا و روز دوم ماه هطیا است.
آنها روزه واقعی را روزه‌دار بودن اعضا و جوارح آدمی می‌دانند که در کتاب کنزاربا یا صحف آدم مقدس‌ترین کتاب مندائی‌ها آمده است:
«ای مومنان برایتان گفتم که روزه بزرگ فقط نهی از خوردن و آشامیدن نیست بلکه دیدگانتان را از نگاههای هیز و شیطانی و گوشهایتان را از شنیدن حرفهایی که مردم در خانه خود می‌زنند برحذر دارید و زبانهایتان را به گفتارهای دروغ و ناپسند نیالائید و ;. ».
– زاهدان پیرو آئین جین و آئین هندو برای ایجاد آمادگی روحی خود برای برخی جشن‌ها و اعیاد روزه نگه می‌دارند، همچنین پارسایان آئین جین بهترین مرگ را مرگ در اثر پرهیز کامل از غذا و آب می‌دانند و بسیاری از آنها داوطلبانه راه روزه‌دار را در پیش می گیرند تا بدین طریق به زندگی خود پایان بخشند.
– بسیاری از راهبان و راهبه‌های بودایی مذهب، تنها به یک وعده غذا در روز اکتفا می‌کردند و اول ماه و نیمه ماه را روزه کامل می‌گرفتند، امروزه مردم عامی بودائی هر ماه چهار بار روزه داشته و به گناهان خود اقرار می‌کنند و در استقبال از سالروز فوت بودا مدت پنج روز از خوردن گوشت خودداری می‌کنند.
– لامائیست‌ها در هر ماه روزهای 14 و 15 و 29 و 30 تنها از غذای آردی و چای تناول می‌کنند ولی پارسایان این مذهب در طول این چهار روز تا غروب آفتاب هیچ نمی‌خورند.
– مردم تبت مراسمی به نام نانگ نس (روزه مدام) دارند که چهار روز طول می‌کشد. آنها دو روز اول را بادعا، اقرار به گناهان و تلاوت متون مقدس به سر می‌آورند و روز سوم پرهیز شدیدی را رعایت می‌کنند و هیچ نمی‌خورند و حتی آب دهان خود را هم فرو نمی‌برند واین روزه را با دعا و اقرار به گناهان تا طلوع آفتاب در روز چهارم ادامه می‌دهند.
– در میان چینیان کهن بخصوص پیروان مذهب تائو روزه قلب وجود داشت و بر آن بیش

از روزه تن تاکید دارند، پیروان مکتب کنفوسیوس روزه‌داری را بعنوان آماده سازی خود، برای بهتر به انجام رساندن اوقات پرستش ارواح نیاکان مورد توجه داشتند.
– در مصر کهن، پس از مرگ پادشاه رعایای او روزه می‌داشتند و از مصرف گوشت، نان، گندم، شراب و هر تفریحی پرهیز می‌کردند و نیز از استحمام، تدهین (مالیدن روغن به موی سر) و بستر نرم خودداری می‌کردند.
– قبایل بومی آمریکا معتقد بودند روزه گرفتن در کسب هدایت و راهنمایی از روح اعظم موثر است و از جمله مراسم عزاداری آنها پرهیز غذا بوده است.
همچنین در نزد بسیاری از اقوام کهن پرهیز از آشامیدن و خوردن به عنوان اب

زار ندامت به درگاه خدا (یان) و به عنوان فدیه و کفاره گناهان انجام می‌شد

؛ مردم کهن مکزیک امساک از غذا را به عنوان کفاره گناهان بجا می‌آوردند و مدت آن از یک روز تا چند سال متفاوت بوده است و پارسایان آنها در هنگام بروز مصیبتی عام، ماهها راه امساک را در پیش می‌گرفتند.
– زرتشتیان پس از مرگ یکی از نزدیکان، مدت سه شب از پختن یا خوردن گوشت پرهیز می‌کردند.
پی نوشتها:
1 – بوترابی، خدیجه، دائره المعارف تشیع، ج 8، نشر محبی، ص 371
2- طباطبایی، تفسیرالمیزان، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، ج3، دارالعلم، ص8
3- سوره بقره، آیه 183
4-مویدی، احمدرضا، روزه در ادیان، رمضان تجلی معبود، سازمان تبلیغات اسلامی ، ص196
5- کتاب مقدس یهودیان از 39 کتاب در حجمهای مختلف تشکیل شده که 5 کتاب اول موسوم به اسخار خمسه به تورات مشهور است و مجموعه 5 کتاب و 34 کتاب دیگر کتاب عهد قدیم یا کتاب مقدس یهودیان نامیده می شود.
6- هاکس، جیمز، قاموس کتاب مقدس، ج 1، ص 427
7- همان
8- مویدی، همان، صص 208-207
9- بوترابی، همان، ص 373
10- هاکس، همان، ص 428
11-fasting

12-abstinence
13- holy week
14- این ایام روزه و توبه به lent معروف است و چیزهایی از جمله گوشت و دخانیات در این مدت ترک می شود.
15- مویدی، همان، ص 218
16- جعفری، یعقوب، پژوهشی درباره صائبین، هجرت، ص 95
17- برنجی، سلیم، قوم از یاد رفته،‌ دنیای کتاب، ص 268
18- مویدی، ص 219
19- همان، ص 220

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الک

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درصنعت بیمه و ارائه راهکارهای مناسب با pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درصنعت بیمه و ارائه راهکارهای مناسب با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درصنعت بیمه و ارائه راهکارهای مناسب با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درصنعت بیمه و ارائه راهکارهای مناسب با pdf :

بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درصنعت بیمه و ارائه راهکارهای مناسب
)مطالعه موردی شرکت بیمه دانا(

چکیده:
بیمه الکترونیکی یکی از پدیده های مهم حاصل از بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین مدیریت اطلاعات است که تحولی بس عمیق در نحوه فروش بیمه و دریافت خسارت داشته است . بطوریکه از یکسو سطح ارتباط با بیمه گذار را افزایش داده است و از سوی دیگر دامنه خرید و فروش مجازی بعضی از انواع بیمه نامه ها را وسیع تر کرده است. دراین تحقیق به بررسـی و شناسـائی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی (فروش پوشش بیمه ای از طریق اینترنت) در شرکت بیمه دانا و اولویت بندی این موانع می پردازیم.

جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از فنون آمار استنباطی استفاده می کنیم. از آزمون دو جمله ای برای آزمون فرضیه آماری استفاده می شود وبرای رتبه بندی موانع محیطی، سازمانی، رفتاری از روش AHP استفاده می کنیم. در ابتدا با استفاده از نمونه گیری طبقه ای نسبی جامعه آماری خود را که شامل کلیه مدیران، معاون مدیران، روسا و معاونین و مسئولین ادارات و شعب شرکت بیمه دانا در سطح شهر تهران می باشند را تقسیم می کنیم و سپس بر اساس نمونه گیری تصادفی عمل می کنیم.

در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه استفاده شده است، که پرسشنامه اول از23 سوال با توجه به مقیاس 5گزینه ای لیکرت تشکیل شده است که پایایی آن با روش های الفای کرونباخ و دو نیم کردن مورد تاییدقرار گرفت.

و پرسشنامه مقایسه زوجی که میزان قابلیت اعتماد آن ازطریق محاسبه نرخ ناسازگاری کل سیستم محاسبه گردیده است که مقدار آن عدد 06/0 می باشد با توجه به اینکه در تحلیل سلسله مراتبی میزان ناسازگاری کمتراز 1/0 قابل قبول بوده ونیازی به تجدید نظر در قضاوت ها نیست درنتیجه سیستم قابل اتکاء می باشد.

نتایج حاصل ازاولویت بندی معیارها و زیر معیارهای مؤثر بر پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی نشان می دهد که این معیارها و زیر معیارها دارای اولویت های متفاوتی می باشند. که عوامل محیطی، رفتاری و سازمانی به ترتیب اولویت بندی شده اند.در مورد زیر معیار عدم سرویس دهی الکترونیکی بانکها در مورد خدمات بیمه و عدم امنیت قانونی کافی در معاملات الکترونیکی دارای بیشترین و کمترین تاثیر در برقراری پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی می باشند و سایر زیر معیارها در دامنه‌ای بین این دو زیر معیار قرار دارند.

واژگان کلیدی:فناوری اطلاعات،دادو ستد الکترونیکی،بازرگانی الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،بیمه الکترونیکی

مقدمه:
عبارت تجارت الکترونیکی از سال 1996 یعنی 3 سال پس از ورود اینترنت به عرصه تجارت مطرح شده است . این تحول مهم که موجبات ورود شرکتهای کوچک و متوسط و نیز عموم مردم به فعالیتهای تجاری را از طریق اینترنت فراهم کرده ، علی رغم عمر کوتاه خود تأثیرات عمیق بر زندگی بشر گذاشته است و موجبب ایجاد تغییراتی بنیادین در کلیه عرصه ها اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی شده و تحولات مستمری نیز در آینده نزدیک برای آن قابل پیش بینی است .
دوره ای را که در آن به سر می بریم دوره پدیده های الکترونیکی نامیده اند چرا که پدیده های الکترونیکی زیادی را با خود به همراه داشته که از جمله آنها می توان به تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی ، دولت الکترونیکی ، بیمه الکترونیکی و در مجموع زندگی الکترونیکی اشاره کرد.(بهرامعلی،1382، 281)
بیمه الکترونیکی یکی از پدیده های مهم حاصل از بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین مدیریت اطلاعات است که تحولی بس عمیق در نحوه فروش بیمه و دریافت خسارت داشته است . بطوریکه از یکسو سطح ارتباط با بیمه گذار را افزایش داده است و از سوی دیگر دامنه خرید و فروش مجازی بعضی از انواع بیمه نامه ها را وسیع تر کرده است . این پدیده از یکطرف به نفع بیمه گران است که با استفاده از نیروی انسانی متخصص ، سخت افزارهای الکترونیکی پیشرفته قادر خواهند بود در حد توانائی مـالی و مدیریت خود به طیف وسیعی از بیمه گذارن خدمات بیمه ای بفروشند و از طرف دیگر سرعت بررسی ، پرداخت خسارت نیز سریع تر و دقیق تر شده است . (کریمی،1383، 65)

از اینرو نیاز به بررسی و شناسائی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی از بعد (موانع محیطی ، سازمانی ، رفتاری ) در شرکت بیمه دانا می باشد . عدم بکارگیری سیستمهای الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می تواند باعث رکود فعالیتهای بیمه ای در آینده ای نزدیک شود ، بنابراین یافتن موانع شکل گیری و اجرای سیستمهای الکترونیکی که در می تواند راه گشای جذب مشتریان در این نوع شرکتها علی الخصوص شرکت بیمه دانا باشد .

در حال حاضر اگرچه فناوری های الکترونیک در مقایسه با دیگر بخشهای صنعتی ، خدماتی تأثیر بسیار محدودی بر صنعت بیمه داشته است ولی بنظر می رسد که این تأثیر در کوتاه مدت به مقدار زیادی تغییر کند . هم اکنون مسئله فرصتهای جدید برای عرضه خدمات بیمه ای ازطریق اینترنت به شدت مورد توجه قرار گرفته است ، از جمله محرکهای عمده ای که باعث ورود صنعت بیمه به دنیای الکترونیک می شود می توان به عمیق کردن روابط با مشتری ، کاهش هزینه ها ، بهبود خدمات و توسعه منابع جدید درآمد اشاره کرد. (همان منبع،83)

افزایش تقاضای دسترسی عموم به اینترنت برای دریافت اطلاعات و خدمات روشهای کار و زندگی را تحت تأثیر قرار داده است به همین دلیل یکی از پدیده های منبعث از آن که در طول دهه اخیر به گونه ای بسیار گسترده در جوامع پیشرفته مطرح گردیده و سپس در سایر جوامع نیاز با اقبال خوبی مواجه شده ، پدیده بیمه الکترونیکی می باشد .

بیمه الکترونیکی فرصت هائی را فراهم می کند تا کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان بهبود یافتـه و آنها قـادر باشند در هـر دقیقه از شبـانه روز به خدمات یا اطـلاعات جهت صدور بیمه نامه مورد نظر یا استعلام نرخ یا اعلام خسارت دسترسی داشته باشند . (کریمی،1383، 68)

استقرار بیمه الکترونیکی و استفاده از فناوری اطلاعات در تعامل میان شرکتهای بیمه و مشتریان می تواند مزایای بیشماری همچون قابلیت ارائه خدمات در تمام اوقات شبانه روز ، عدم مراجعه حضوری برای دریافت خسارت ، ارائه خدمات سریع و مطمئن ، جلوگیری از تقلبات بیمه ای و افزایش درآمد شرکت بیمه را در پی داشته باشد . اما پیاده سزی بیمه الکترونیکی مستلزم آگاهی از توانمندی ها و ظرفیت های شرکتی دارد که قصد ایجاد آنرا دارد. (کریمی،1383، 65)

بنابراین باید بیش از هر چیز موانع استقرار و پیاده سازی آنرا در شرکت شناسائی کرد . در این زمینه بجزء در 2-3 سال اخیر ما کمتر شاهد بحث های کارشناسی بوده ایم ، البته به تازگی شورای فناوری اطلاعات در پژوهشکده بیمه مرکزی گامهائی را در این زمینه برداشته است ، که هر چند لازم ، ولی کافی نیست .

این تحقیق ضمن مروری بر ادبیات این موضوع توجه خود را به بررسـی و شناسـائی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی (فروش پوشش بیمه ای از طریق اینترنت) در شرکت بیمه دانا و اولویت بندی این موانع خواهد بود .
ایجاد و توسعه بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا با چالش ها مختلفی روبرو می باشد که شناسائی و سپس ارائه راه کارهائی برای غلبه بر این موانع مهمترین هدف این تحقیق است . بنابراین در این تحقیق سعی می شود تا این موانع با توجه به الگوی 3 شاخگی دکتر میرزائی اهرنجانی به طرز صحیح شناسائی شوند و با یک تجزیه و تحلیل دقیق راه کارهائی برای حل آن ارائه شود و بر طبق این الگو موانع به 3 دسته کلی به شرح زیر تقسیم می شوند :(میرزایی اهرنجانی،1381، 7)
1-موانع محیطی (زمینه ای):منظور از موانع محیطی عبارت است از موانعی که خارج از حیطه اختیارات سازمان بوده و زمینه ساز موانع سازمانی و رفتاری می باشد این موانع از 3 بعد قانونی – فرهنگی و تکنولوژی مورد بحث قرار می گیرد. .
2- موانع سازمانی(ساختاری):منظور از موانع سازمانی عبارت است از عوامل غیرانسانی سازمان مانند ساختار ، تکنولوژی داخلی ، قوانین و مقررات داخلی که از 4 بعد سیاستها و خط مشها ، قوانین بیمه ای ، ساختار و تکنولوژی داخلی مورد بحث قرار می گیرد .
3-موانع رفتاری(محتوایی) :منظور از موانع رفتاری عبارت است از عوامل مربوط به نیروی انسانی که از 3 بعد کمبود نیروی متخصص،عدم پشتیبانی مدیران ارشدو مقاومت پرسنل در برابر تغییر مورد بررسی قرار می گیرد.(همان منبع،8)
ایجاد و توسعه بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا با چالش ها مختلفی روبرو می باشد که شناسائی و سپس ارائه راه کارهائی برای غلبه بر این موانع مهمترین هدف این تحقیق است .
همچنین اهداف فرعی را می توان به صورت زیر عنوان کرد:
-شناسایی زیر معیارهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی

-اولویت بندی معیارها و زیر معیارها
امروزه دنیا به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود ، کسب و کار الکترونیکی یکی از مشهورترین تمایلات در تجارت الکترونیک امروز است که نه فقط به دلیل جذابیت بی نظیر شبکه اینترنت بلکه به سبب کسب و کار الکترونیک که شامل فرآیندهای مجازی از قبیل زنجیره ای از عرضه و تقاضا ، گزارشهای مالی و گزارشهای مربوط به مشتریان را در بر می گیرد .
کسب و کار الکترونیکی مزایای متعددی دارد که عبارت است از افزایش کارآئی از طریق بهبود فرآیندهای کسب و کار ، در عالم کسب و کار الکترونیک امکان ورود به بازارهای جدید فراهم تر است و شرکتها فرصتهائی برای ورود به بازار بین المللی می یابند . (نیک بخش تهرانی، آذر صابری،1382، 24)

سوالات اصلی تحقیق عبارتند از:
1-آیا عوامل محیطی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
2-آیا عوامل سازمانی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد ؟
3-آیا عوامل رفتاری مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟

وسوالات فرعی تحقیق نیز عبارتند از:
1-آیا عوامل قانونی(حقوقی) مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
2-آیا عوامل فرهنگی جامعه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟

.
3-آیا عوامل تکنولوژی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
4-آیا عوامل سیاستها و خط مشی های داخلی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درشرکت بیمه دانا می باشد؟
5-آیا عوامل قوانین بیمه ای مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
6- آیا عوامل تکنولوژی داخلی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
7-آیا عوامل ساختاری مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی درشرکت بیمه دانا می باشد؟
8-آیا عوامل کمبود نیروی متخصص مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
9-آیا عوامل عدم پشتیبانی مدیران ارشد بیمه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد؟
10-آیا عوامل مقاومت پرسنل در مقابل تغییر مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می باشد ؟.
روش تحقیق:
این پژوهش از نظر تحقیق، یعنی از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، روش تحقیق ما روش تحقیق توصیفی می باشد. در بین انواع مختلف روشهای تحقیق توصیفی نیز این تحقیق از نوع پیمایشی است. بنابراین روش تحقیق در پژوهش ما، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است.
روش گردآوری داده های تحقیق حاضر بطور عمده از طریق پرسشنامه بدست آمده است، این پرسشنامه از23 سوال با توجه به مقیاس 5 گزینه ای لیکرت تشکیل شده است.
در این پرسشنامه سوالات1 تا 8 مربوط به فرضیه اول،9 تا 17 مربوط به فرضیه دوم،18 تا 23مربوط به فرضیه سوم بوده است.
در بخش مربوط به رتبه بندی موانع موثر برپیاده سازی بیمه الکترونیکی از دیدگاه خبرگان، از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد بدین ترتیب که پس از شناسایی موانع موثر برپیاده سازی و نیز مصاحبه با تعدادی از کارشناسان بخش بیمه و مصاحبه با آنان و پس از نهایی نمودن موانع موثر برپیاده سازی و دسته بندی این معیارهادرخت تصمیم ترسیم گردید.سپس با استفاده از درخت تصمیم نهایی ، پرسشنامه تحقیق جهت اولویت بندی موانع موثر برپیاده سازی بیمه الکترونیکی طراحی گردید

در این پژوهش، جامعه مورد بررسی ما عبارتست از کلیه مدیران، معاون مدیران، روسا و معاونین و کارشناسان ارشد ساختمان مرکزی و شعب در سطح شهر تهران.

نمونه و روش نمونه گیری در تحقیق بدین صورت است که در ابتدا با استفاده از نمونه گیری نسبی جامعه آماری خود را که شامل کلیه مدیران، معاون مدیران، روسا و معاونین و مسئولین ادارات و شعب در سطح شهر تهران می باشند را تقسیم می کنیم و سپس بر اساس نمونه گیری تصادفی عمل می کنیم.

از آنجا که چارچوب جامعه آماری ما محدود و در دسترس می باشد برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده می کنیم:

جهت تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از فنون آمار استنباطی و ناپارامتریک استفاده می کنیم. از آزمون دو جمله ای برای آزمون فرضیه آماری استفاده می شود وبرای رتبه بندی موانع محیطی، سازمانی، رفتاری از روشAHP استفاده می کنیم.(آذر مؤمنی،1381 ،9).
.تجزیه و تحلیل داده ها:

تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحله‌ای است که طی آن داده‌هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده‌اند، خلاصه، کدبندی، دسته بندی،;. ودر نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید.
فرضیه اهم اول:عوامل محیطی مانع پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می‌باشد.
برای بررسی و آزمون فرضیه اهم اول تحقیق از سه فرضیه اخص به شرح ذیل استفاده خواهد شد:
آزمون فرضیه اخص(1-1):

فرضیه صفر : عامل قانونی(حقوقی) مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل قانونی(حقوقی) مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 71% پاسخ دهندگان عامل قانونی را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.

آزمون فرضیه اخص(2-1):
فرضیه صفر : عامل فرهنگی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل فرهنگی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 69% پاسخ دهندگان عامل فرهنگی را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(3-1):
فرضیه صفر : عامل تکنولوژی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل تکنولوژی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست
.
نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 79% پاسخ دهندگان عامل تکنولوژی را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
فرضیه اهم دوم:عوامل سازمانی مانع پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می‌باشد.
برای بررسی و آزمون فرضیه اهم دوم تحقیق از چهار فرضیه اخص به شرح ذیل استفاده خواهد شد:
آزمون فرضیه اخص(1-2):

فرضیه صفر : عامل سیاستها و خط‌مشی‌داخلی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل سیاستها و خط‌مشی‌داخلی مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 81% پاسخ دهندگان عامل سیاستها و خط‌مشی‌داخلی را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(2-2):

فرضیه صفر : عامل قوانین بیمه‌ای مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل قوانین بیمه‌ای مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 68% پاسخ دهندگان عامل قوانین بیمه‌ای را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(3-2):

فرضیه صفر : عامل تکنولوژیکی بیمه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل تکنولوژیکی بیمه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 81% پاسخ دهندگان عامل تکنولوژیکی بیمه را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(4-2):
فرضیه صفر : عامل ساختاری مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل ساختاری مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 80% پاسخ دهندگان عامل ساختاری را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
فرضیه اهم سوم:عوامل رفتاری مانع پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می‌باشد.
برای بررسی و آزمون فرضیه اهم سوم تحقیق از سه فرضیه اخص به شرح ذیل استفاده خواهد شد:
آزمون فرضیه اخص(1-3):
فرضیه صفر : عامل کمبود نیروی متخصص مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل کمبود نیروی متخصص مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری (p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 76% پاسخ دهندگان عامل کمبود نیروی متخصص را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(2-3):

فرضیه صفر : عامل عدم پشتیبانی مدیران ارشد بیمه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل عدم پشتیبانی مدیران ارشد بیمه مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 78% پاسخ دهندگان عامل عدم پشتیبانی مدیران ارشد را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
آزمون فرضیه اخص(3-3):

فرضیه صفر : عامل مقاومت پرسنل در برابر تغییر مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا نیست.
فرضیه مقابل : عامل مقاومت پرسنل در برابر تغییر مانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا هست.

نتایج آزمون فرضیه فوق عنوان می کند که در سطح اطمینان 95% با توجه به اینکه سطح معناداری(p-value) کوچکتر از میزان خطاست لذا فرض H0 رد و H1 پذیرفته می شود و به عبارت دیگر 73% پاسخ دهندگان عامل مقاومت پرسنل در برابر تغییر را مانعی برای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در شرکت بیمه دانا می دانند.
نتایج حاصله آزمون تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی(AHP)

اطلاعات موجود در جداول مربوط به معیارها و زیر معیارهای مؤثر بر پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی نشان می دهد که این معیارها و زیر معیارها دارای اولویت های متفاوتی می باشند و با توجه به اینکه نرخ ناسازگاری مدل کل برابر با 06/0 می باشد، این مدل دارای سازگاری بوده و قابل اتکا می باشد. همچنین ناسازگاری عوامل محیطی با مقدار 09/0، عوامل سازمانی با مقدار 08/0، عوامل رفتاری با مقدار 06/0 است و نرخ ناسازگاری معیارهای(عوامل محیطی، عوامل سازمانی و عوامل رفتاری) اصلی 06/0 است. با توجه به اینکه مقادیر نرخ ناسازگاریهای به دست آمده کمتر از 10/0 است، در نتیجه نتایج به دست آمده از تحلیل سلسله مراتبی قابل اتکا است. اولویت معیارها در پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در جدول و شکل شماره1زیر نمایش داده شده است.

هدف نام معیار وزن نهایی و رتبه
پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی عوامل محیطی 6/0 1
عوامل سازمانی 13/0 3

عوامل رفتاری 27/0 2
جدول 1- رتبه و وزن نسبی و اولویت معیارها اصلی پیاده سازی بیمه الکترونیکی

شماره 1- رتبه و وزن نسبی و اولویت معیارها اصلی پیاده سازی بیمه الکترونیکی

در خصوص زیر معیارهای مورد مطالعه از دیدگاه خبرگان نتایج به دست آمده از تحلیل سلسله مراتبی قابل اتکا بوده و اولویت این زیرمعیارها در پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی در جدول زیر نمایش داده شده است.
اولویت زیر معیار وزن نهایی اولویت
1 عدم سرویس دهی الکترونیکی بانکها در مورد خدمات بیمه ای 245/0 1
2 عدم وجود بستر مخابراتی مناسب 093/0 2
3 عدم اطمینان به گذاشتن اطلاعات شخصی برروی اینترنت 090/0 3
4 عدم تعهد مدیران ارشد به پیاده سازی بیمه الکترونیکی 085/0 4
5 عدم وجود فرهنگ استفاده اینترنت بین مردم و بیمه گذاران 061/0 5
6 عدم امنیت شغلی و ترس از بیکاری پرسنل 054/0 6
7 کمبود مراکز ارائه دهنده خدمات اینترنتی 053/0 7
8 عدم وجود قانون مربوط به امضا الکترونیکی 039/0 8
9 امکان ارائه تنها 41 تا 60 % خدمات بیمه ای اینترنتی 036/0 9
10 عدم آگاهی مدیران ارشد از مزایای بیمه الکترونیکی 036/0 10
11 عدم تدوین قانونی برای رسیدگی به سوء استفاده از اینترنت ه 034/0 11
12 عدم وجود نیروهای آموزش دیده در زمینه بیمه الکترونیکی 033/0 12
13 عدم آموزش کافی در مورد اینترنت و بیمه الکترونیکی 021/0 13
14 عدم پذیرش بیمه الکترونیکی به عنوان یک مزیت 020/0 14
15 تنوع پوشش های بیمه ای 018/0 15
16 عدم وجود امکانات نرم افزاری در ارتباط شبکه ای بین شعب 016/0 16

17 سنتی عمل نمودن و ترس ازتغییر روشهای انجام کار 012/0 17
18 صدور تعرفه های بیمه ای از طرف مرکز و محدودیت در تصمیم گیری 011/0 18
19 عدم دسترسی پرسنل به اینترنت در محل کار 010/0 19
20 عدم تسلط اکثر پرسنل به زبان انگلیسی 010/0 20
21 پیچیدگی بعضی از پوششهای بیمه ای 007/0 21
22 عدم وجود امکانات سخت افزاری و تجهیزات کافی 006/0 22
23 عدم امنیت قانونی کافی در معاملات الکترونیکی

005/0 23

جدول 2- جدول اولویت زیر معیارهای موثر در در پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی
همان گونه که مشاهده می گردد به ترتیب زیر معیار عدم سرویس دهی الکترونیکی بانکها در مورد خدمات بیمه و عدم امنیت قانونی کافی در معاملات الکترونیکی دارای بیشترین و کمترین تاثیر در برقراری پیاده‌سازی بیمه الکترونیکی می باشند و سایر زیر معیارها در دامنه‌ای بین این دو زیر معیار قرار دارند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) با pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) با pdf :

سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS)

خلاصه: مسائل و مشکلات حمل و نقل از قبیل آلودگی های زیست محیطی، کاهش منابع انرژی، افزایش خسارت های مادی و معنوی ناشی از تصادفات، مشکلات نظارت و مدیریت در حمل و نقل برونشهری، افزایش زمانهای تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل نقل بویژه در ساعات اوج به یک مشکل جدی تبدیل شده است. افزایش تسهیلات حمل نقل به دلیل نیاز به سرمایه گذاری

 

کلان و زمان زیاد جهت اجرا همواره با محدودیتهای گسترده ای روبه رو است. بنابراین به منظور غلبه بر مشکلات فوق و با توجه به اینکه حل محدودیتهای مذکور با روشهای سنتی غیرممکن می باشد، با نیم نگاهی به پیشرفتهای حاصل در تکنولوژی ارتباطات و الکترونیک، از دهه 1980، سیستمهای حمل و نقل هوشمند(ITS) مورد توجه قرار گرفت. ITS به معنی استفاده و به کارگیری تکنولوژی های نوین (از قبیل: الکترونیک، ارتباطات و سیستمهای کنترل) به منظور ارتقا سطح ایمنی، کارایی و ارزانی در حمل و نقل است که برای شیوه های مختلف حمل و نقل از قبیل: جاده، راه آهن، هوایی و دریای قابل تعمیم است.

مزایای حاصل از ITS هم از لحاظ نسبت منفعت به هزینه و هم از لحاظ ماهیت فواید حاصل از آن بی نظیر و قابل توجه است. به طور مثال مطالعات انجام شده در خصوص پروژه های انجام شده در آمریکا نشان می دهد که نسبت منفعت به هزینه به طور میانگین در نواحی شهری آمریکا برابر 2/5 می باشد و در شهرهای بزرگ و عمده این میزان به حدود 2/8 می رسد. ضمن آنکه بر اساس پیش بینی های انجام شده بازار ITS در سالهای آینده رشد قابل توجهی کرده و براساس تخمینها این بازار در دنیا تا پایان سال 2015 به حدود 420 میلیارد دلار خواهد رسید.

به منظور بهره برداری بهینه از ITS لازم است که طرح معماری آن با توجه به نیازهای هر کشور مشخص و تعیین گردد. منظور از معماری ITS ، چیدمان سیستم های حمل و نقل هوشمن

د با توجه به روابط منطقی هر سیستم و در نظر گرفتن نیازهای جامعه و رعایت استانداردهای مربوط به سیستمهای حمل و نقل می باشد. در معماری سیستم توجه به نیازها و شرایط موجود هر کشور و رعایت استانداردهای مربوط به هر بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع طرح معماری سیستم باعث جلوگیری از تکرار سرمایه گذاری در ITS و هدر رفتن انرژی و هزینه صرف شده در این بخش خواهد شد.
با توجه به مسائل فوق، کشورهای پیشرفته از قبیل آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، کره، کشورهای اروپایی و ; از مدتها قبل در این خصوص اقدام و برنامه ریزی های گسترده ای انجام داده اند. تمام کشورها به منظور حل مسائل و مشکلات حمل و نقل، هماهنگی حمل و نقل خود با سایر کشورها و کسب بخشی از بازار گسترده ITS در دنیا، نیازمند به کارگیری ITS می باشند، بنابراین برنامه ریزی دقیق و طرح معماری سیستم حمل و نقل هوشمند در هر کشور امری ضروری است. کشور ایران به عنوان نقطه ارتباطی مهم در مسیر حمل و نقل منطقه، جهت دستیابی به بخشی از بازار گسترده ITS در دنیا و برخورداری از مزایای منحصر به فرد این سیستم و جلوگیری از سرمایه گذاریهای موازی در این بخش باید در اولین فرصت، ضمن اولویت بندی نیازهای حمل و نقل کشور، اقدام به تهیه و تدوین معماری سیستم حمل و نقل هوشمند در ایران نماید.
تاریخچه ITS در حمل و نقل جاده ای
مبدأ کنترل آمد و شد، به پیشینه اتومبیل یا به دهه 1860 در لندن بازمی گردد، زمان

ی که یک چراغ راهنمایی(1) برای ایمنی اعضای پارلمان در یک تقاطع نزدیک پارلمان نصب شد. در آمریکا، بعضی از شکلهای اولیه کنترل ترافیک از انواع چراغهای قدیمی که در دهه 1910 نصب شده بود هم اکنون نیز وجود دارد. اولین چراغ راهنمایی به شکل امروزی در سال 1920 در دیترویت و میشیگان مورد استفاده قرار گرفت. از این شروع ساده، سیستمهای کنترل آمد

 

و شد که در برگیرنده گستره وسیعی از تجهیزات، از قبیل: چراغهای هوشمند کنترل تقاطعها، تابلوهای متغیر(2)، سیستمهای کنترل سرعت و ; است، بوجود آمد. به مرور زمان چراغهای کنترل ترافیک از شکل ابتدایی با زمانبندی ثابت به شکل امروزی خود یعنی کنترل تقاطع براساس شمارش ترافیک موجود ارتقا یافت ودر سال 1920 در 5 نقطه ایالات متحده سیستمهایی نصب شده که با استفاده از رایانه های آن زمان (IBM1800) برنامه ریزی شده بود. انجام کارهای فوق در آن زمان در واقع آغازی برای استفاده از سیستمهای هوشمند کنترل ترافیک بود، زیرا این روشها، نحوه پیشرفت و سیستماتیک شدن را برای کنترل ترافیک دنبال می کردند. این تاریخچه در علم ترافیک نشاندهنده تلاش برای یافتن راههای مناسب به منظور ایجاد یکنواختی در جریان آمد و

شد، افزایش ایمنی کاربران و حصول کارایی بیشتر از زیرساختهای موجود د

 

ر راهها بود.
برنامه ITS که در دهه 90 میلادی بسیار مورد توجه قرار گرفت، ریشه های مشخصی دارد که به فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه ای که در دهه 60 میلادی توسط دولت فدرال آمریکا و همکاری صنعت ودانشگاه آغاز شد، باز می گردد. در آن زمان پروژه ای توسط دفتر راههای عمومی(3) (BPR) که در حال حاضر اداره بزرگراههای دولت فدرال(4) (FHWA) نامیده می شود، برای بهبود ایمنی و افزایش کارایی سفرهای بین شهری تعریف شد. این برنامه از نظر حجم، دیدگاه و مفاهیم، با فعالیتهای تحقیقاتی گذشته تفاوت برجسته ای داشت. در بطن این برنامه ایجاد و به کارگیری ارتباطات الکترونیکی و سیستمهای پیشرفته کنترل، جهت استفاده در وسایل نقلیه و راه، به منظور بهره گیری جامعه و کاربران مدنظر قرار گرفته است.

به طور کلی در دهه 60 میلادی پیشرفتهای زیادی در جهان در خصوص ساخت ترانزیستورها، رادیو و تلویزیون بوجود آمد و اولین ماهواره هواشناسی در سال 1962 به فضا پرتاب شد و در پایان دهه 60 اولین انسان قدم به ماه گذاشت. در این عصر کامپیوترهای ترانزیستوری بزرگ دیجیتالی ساخته شد و در توسعه و استفاده از این سیستمها، جنبه کاربردی آن در حمل و نقل مدنظر قرار گرفت.
از اواخر دهه 60 پروژه های گسترده ای در خصوص ITS در آمریکا به اجرا در آمد که از آن جمله می توان به پروژه های سیستم راهنمای الکترونیکی مسیر(5) (ERGS)، سیستم کنترل ترافیک شهری (6)(UTCS)، سیستم راهنمای سبقت (7) (PAS) ، سیستم اعلام خطر فلش(8) و غیره اشاره نمود. اجرای این پروژه ها در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 باعث فعال شدن

زمینه های کاری در خصوص تحقیقات حمل و نقل گردید و در این راستا صنعت و دانشگاه نیز در مسائل تحقیقاتی با هدف به کارگیری تکنولوژی های الکترونیکی در راهها فعال شدند.
در سال 1971 یکی دیگر از برنامه های دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده آمریکا با استفاده از سیستمهای ITS ارائه گردید. در این برنامه رانندگان بین شهری براساس مسیرهای موجود و زمان واقعی سفر در هر مسیر، در انتخاب مسیر راهنمایی می شدند. دو هدف بلند مدت در این برنامه مدنظر قرار گرفته بود:
الف- گسترش برنامه های تحقیقاتی و توسعه ای در خصوص هوشمند نمودن راهها و تعریف پروژه ها و ارزیابی آنها.
ب- آماده سازی راههای در حال ساخت برای دارا بودن قابلیت راههای هوشمند در آینده.
در دهه 70 علایق بین المللی به رشد سیستم های خانواده ITS دیده شد. ژاپن از سال 1973 تا سال 1978 با استفاده از برنامه ERGS، سیستم ارتباطی خودرویی(9) (CACS) را راه اندازی کرد و در اروپا (آلمان و انگلستان) نیز به ترتیب مشابه سیستم راهنمای مسیر که به نام ALI معروف است، راه اندازی شد.

 

در اواسط دهه 80 تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده و تغییرات عمده ای در الکترونیک و کامپیوتراتفاق افتاد. همزمان تراکم ترافیک در جاده ها نیز به یک مشکل جدی برای دولتها تبدیل شد و با توجه به هزینه بالا و زمان مورد نیاز برای ایجاد ظرفیت بیشتر در راهها، کم کم تفکر افزایش ظرفیت راههای موجود تقویت شد. در این راستا در طی سالهای اخیر کشورهای زیادی از جمله آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا، کره، استرالیا، مالزی، سنگاپور و; اقدام به تشکیل ساختار سازمانی ITS در جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات حمل و نقل افزایش ایمنی نمودند.
تعریف ITS و کاربردهای آن
با وجود اینکه تعداد زیادی از سیستم های حمل و نقل هوشمند به ثبت رسیده اند اما به دلیل جوانی و تازگی آن، هنوز تعریف کاملی از ITS ارائه نشده است. تعریفی که در سال 1998 توسط انجمن حمل و نقل هوشمند آمریکا (10) در ارتباط با ایده ITS به صورت عام مورد قبول قرار گرفت به این شرح بود که مردم از تکنولوژی در حمل و نقل برای صرفه جویی در وقت و پول در زندگی روزمره استفاده می کنند. تعریف رسمی تری که در آوریل سال 1999 توسط اداره حمل و نقل آمریکا (11) منتشر گردید به ا ین شرح است که سیستم های حمل و نقل هوشمند، اط

 

لاعات مربوط به جابه جایی مسافر و کالا را جمع آوری، نگهداری، پردازش و توزیع می نماید.
امروزه تعاریف بسیاری از ITS در کشورهای مختلف ارائه شده است، که با توجه به مطالبی که تاکنون عنوان شد، متداولترین تعریفی که می توان از ITS ارائه نمود به شرح زیر است:
سیستم حمل ونقل هوشمند یا ITS با استفاده و بکارگیری تکنولوژی های نوین(از قبیل: الکترونیک، ارتباطات و سیستم های کنترل) باعث ارتقاء سطح ایمنی، کارایی و ارزانی در حمل و نقل می شود که برای شیوه های مختلف حمل و نقل از قبیل: جاده، راه آهن، هوایی و دریایی قابل تعمیم است.
با توجه به تعاریف ارائه شده از ITS و به منظور روشن شدن موضوع لازم است که به برخی از مهمترین کاربردهای ITS در این قسمت اشاره شود. آ شنایی با کاربردهای ITS باعث هر چه روشن تر شدن تعریف آن می شود. ITS طیف گسترده ای از کاربردها را دربر می گیرد، به نحوی از سیستم های پیشرفته کنترل چراغهای راهنمایی شروع شده، کنترل تراکم آزادراه از طریق رمپ های ورودی و سیستم های اعلان خطر تصادف را نیز دربرمی گیرد. کاربردهای ITS را می توان به دو گروه اصلی «زیرساختهای هوشمند» و «وسایل نقلیه هوشمند» تفکیک نمود. هر یک از این گروههای اصلی خود شامل زیر گروههای دیگری است که در آن کاربردهای ITS به وضوح مشخص شده است.

نمونه های علمی از کاربردهای ITS
به منظور ارائه نمونه های عملی از کاربردهای ITS در کشورهای مختلف به برخی از پروژه های عملی اشاره خواهد شد:
استفاده بخش دولتی از سیستم های مدیریت ترافیکسیدنی استرالیا سیستم مذکور سالهای زیادی با کارایی مناسب در حال کار است و با تنظیم چراغها، این سیستم توانسته ترافیکی نزدیک به ظرفیت یک آزاد راه را از یک خیابان شریانی شهری عبور دهد.
ژاپن استفاده از تجهیزات داخل وسیله نقلیه (12) برای کمک به رانندگان در حرکت به سمت مقصد تعیین شده را رواج داده است. چنین تجهیزاتی، چندین سال پیش در ایالتهای فلوریدا و ارلاندو در ایالات متحده آمریکا آزمایش شده بود. در حال حاضر تجهیزات داخل وسیله نقلیه در ایالات متحده در حال گسترش است و بر اساس سیستم مکانیابی جهانی (13) (GPS) و نقشه دیجیتالی که در داخل وسیله نصب می شود عمل می کند.
در حال حاضر در عرصه ایمنی، تجهیزات می دی (14) در آمریکا در حال توسعه است. این تجهیزات می تواند موقعیت تصادف را شناسایی و ضمن ارسال اطلاعات لازم به مرکز کنترل ، کمک های خاص برای امدادرسانی به وسایل نقلیه درگیر در تصادف را خواستار و سرعت امدادرسانی را افزایش دهد.
از دیگر کاربردهای ITS می توان به دریافت عوارض خودکار اشاره نمود. این سیستم که در ایالات متحده توسعه یافته است می تواند عوارض مربوط به عبور وسایل نقلیه از یک راه یا پل را بدون توقف خودروها اخذ نماید.
در بخش خصوصی، تعدادی از شرکتهای حمل و نقل استفاده از تکنولوژی ITS برای مدیریت بهینه ناوگان از طریق سیستم ردیابی وسایل نقلیه با استفاده از GPS، انتخاب تجهیزات ارتباطی جدید برای اطلاع رسانی به راننده در مورد جریان ترافیک، تغییرات مرتبط با برنامه سفر راننده و استفاده از اطلاعات گسترده ترافیکی برای تنظیم زمان واقعی عملیات وسایل نقلیه ایجاد شده است. به علاوه این تکنولوژی، اطلاعات وسایل نقلیه مسافری را برای ا

ستفاده مرکز مدیریت ترافیک و برنامه ریزی های لازم جمع آوری می نماید.
با توجه به نکات فوق، عمده دست اندرکاران معتقدند که کاربردهای ITS در آینده توسعه و گسترش بیشتری خواهد یافت و از آن کارایی های بیشتری انتظار می رود. برای مثال مطالعاتی در مورد استفاده از ماهواره های با سطح گردش نزدیک به زمین در دست انجام است. نتایج حاصل از این مطالعه امکان ردیابی تمام وسایل نقلیه را در بزرگرا

هها و جاده های یک کشور امکانپذیر می سازد. بنابر این عوارض هر استفاده کننده را می توان براساس مدت استفاده یا کیلومتر طی شده در شبکه راه ها محاسبه نمود. هدف از این مطالعات، دستیابی به ایده های جدید برای دریافت عوارض، مالیات سوخت و دیگر مالیاتها است. درست مانند روشی که برای دریافت پول آب، فاضلاب، برق و; انجام می شود. این روش ممکن است بر روی تصمیم راننده در استفاده از شبکه راه ها و خیابان ها تأثیر گذاشته و باعث کاهش تراکم در خیابان ها یا بزرگراه ها گردد.
معماری ITS
معماری سیستم شمایی از سیستم ITS را نشان می دهد که در آن چارچوب کاملی از سیستم براساس عناصر تشکیل دهنده آن و همینطور روابط بین عناصر نشان داده شده است. به بیان دیگر، معماری سیستم شکل کاملی از سیستم را طرح ریزی می کند. برای توسعه و طراحی سیستم، در نظر گرفتن تمامی عناصر مورد نیاز که با عملکرد هماهنگ، توانایی تأمین اهداف و ارائه خدمات از پیش تعیین شده را داشته باشند، امری ضروری است. بنابر این معماری سیستم ITS برای هر کشور باید به صورت خاص و با در نظر گرفتن نیازها، محدودیت ها و انتظارات آن کشور طراحی گردد و قابل کپی برداری از کشورهای دیگر نیست.
در اکثر سیستم ها، چندین فناوری در قالب یک سیستم یکپارچه در کنار یکدیگر قرار گرفته و مزایای بی شماری را فراهم می سازند که از مزایای هر فناوری به طور جداگانه بسیار بزرگتر است. این نکته که کدام فناوری ها و ترکیبات آنها بیشترین مزایا را بوجود می آورند، بسیار حایز اهمیت است. به طوری که سیستم مدیریت جابجایی مسافر انجام می شوند و مدیریت ترافیک در زیرسیستم های مدیریت ترافیک انجام می شود.

جدا کردن عملیات هایی را که ممکن است در آینده به خاطر ارایه کنندگان خدمات ثالثی از هم جدا شوند. (به عنوان مثال تهیه اطلاعات در زیرسیستم های ارایه کننده خدمات اطلاعات و شکستن اطلاعات در زیر سیستم اداره وسایل نقلیه تجاری(
بنابر این به منظور دستیابی به انعطاف پذیری کافی برای تحریک رشد بازار، زیر سیستم ها ممکن است در طی طراحی سیستم در داخل ابزار، بناها، وسایل نقلیه و غیره ترکیب شوند. این بدین معناست که مرکز مدیریت ترافیک ممکن است عاید یک زیر سیستم مدیریت اورژانس باشد.
لایه ارتباطات نشان دهنده تکنولوژی ای است که ارتباط های بین عملیات های حمل و نقل را پشتیبانی می کند. هر جریان داده مورد نیاز عملیات حمل و نقل با توجه به نوع خدمات ارتباطی که لازم است، ارزیابی می شود. اسناد تحلیل ارتباطات برخی از نتایج مورد توجه قابلیت های فنی فعلی را برای پشتیبانی ملزومات ترسیم می کند.
لایه سازمان ها(15) نشان دهنده تعیین کنندگان خط مشی ها، برنامه ریزان و دیگر استفاده کنندگان از خدمات ITS می باشد. این دفاتر خدماتی و سازمان ها علاوه بر آن در تکمیل اسناد استراتژی آدرس دهی می شوند.

استراتژیها و اصول
در ادامه استراتژیها و اصولی که تیم معماری برای توسعه معماری فیزیکی و منطقی دنبال می کند تا بهتر به اهداف ITS دست یافته و نیازهای خدمات کاربر را تأمین نمایند، آورده شده است. خلاصه ای از استراتژیها و اصول مورد نظر در ادامه ارایه می شود.
الف- هزینه اولیه پایین
معماری ما خدمات بی واسطه برای تمام کاربران را بدون توجه به میزان تجهیزات ویژه در دسترس برای آنها فراهم می کند. معماری با استفاده از تمام اطلاعات موجود از همه ترمیناتورها به منظور ساخت استراتژی مدیریت عمل نموده و سپس انتشار اطلاعات لازم به کاربران را از طریق اطلاعات وسایل در دسترس آنها انجام دهد. در حقیقت کاربران به کانال های پیشرفته ای دسترسی دارند که می توانند خدمات پیشرفته که دلایلی برای توسعه تجهیزات ITS هستند را دریافت کنند، اما بطور کلی این خدمات به کاربرانی که دارای چنین کانال

هایی نیستند ارایه نمی شود. خدمات پایه و اساسی برای کاربران اخیر (فاقد کانال های خاص) به صورت عمومی از طریق کانال های عمومی موجود از قبیل DMS و RDS و HAR ارایه خواهد شد.
تیم معماری علاقه مند است که فواید ITS بدون پردا

خت هزینه یا با هزینه کم در دسترس تعداد بیشتری از مسافران شخصی و عملیات تجاری باشد. چند مثال برای فهم این مطالب که چطور این موضوع تأمین شده است به صورت زیر ارایه می شود:
Cvo -1 با یک برچسب شناسایی
معماری اجازه می دهد که یک وسیله نقلیه باربری تنها یک برچسب شناسایی الکترونیکی کم هزینه به منظور اشتراک در عبور از موانع الکترونیکی در ایستگاه های کنار جاده ای داشته باشد. علاوه بر آن معماری اجازه می دهد تا تکنولوژی برچسب هایی را که ممکن است جزئیات اطلاعات ایمنی و بار را برای اهداف ویژه ذخیره کند، ارتقا دهد.
-2 خدمات اطلاع رسانی بدون هزینه/ کم هزینه
در این حالت مسافران از پخش رادیویی اطلاعات مسافری منطقه ای که به وسیله گرداننده های AM/FM/cable منتشر می شود بهره مند خواهند شد، در صورتی که این گرداننده ها از اطلاعات مسافری که در دسترس TMCها و ISPهای محلی است از طریق ارتباطات رسانه ای ITS استفاده کنند. بنابر این، رادیوی راهنمای راهها (HAR) برای ارایه اطلاعات مشاو

ر محلی براساس زمان واقعی سفر با توجه به نظارت TMCها می تواند به کار گرفته شود. همچنین اطلاعات برای مسافران از طریق کیوسکهای عمومی ارائه خدمات اطلاعات در دسترس عموم قرار می گیرند.
-3 خدمات سنتی اخذ عوارض معماری برچسبهای اخذ عوارض را که در حال حاضر قابل استفاده می باشد را پشتیبانی می نماید.
ب- ارائه گزینه هایی (از نظر هزینه، اجرا) برای مسافران تا خدمست بلکه در بسیاری حالتها از تعداد زیادی مکملها با خصوصیات اجرایی مختلف و با هزینه های مشترک برای کاربران را حمایت و پشتیبانی می کند. برای مثال، در قسمتی از راهنمایی مسیر معماری سه روش مجزا از مدهای مختلف عملکردی را پشتیبانی می کند:
-1 انتخاب مسیر براساس مسافر، جایی که کل تجهیزات پردازش انتخاب مسیر به علاوه کل اطلاعات ناوبری برای انتخاب مسیر همراه مسافر قرار داده می شود (هم در وسیله نقلیه شان و هم در وسایل متحرک همراه مسافر)
2- انتخاب مسیر براساس مسافر و اطلاعات زیرساختها که زمان تأخیر و طول صف را مشخص می کنند. در این روش سیستم انتخاب مسیر براساس مسافر به وسیله اطلاعات زیرساختار درباره جریان ترافیک موجود و پیش بینی ترافیک زمانهای سفر مسافرین در خطوط شبکه و تأخیرها و صف در تقاطعها محاسبه خواهد شد. با استفاده از این نوع اطلاعات، مسافر قادر خواهد بود با استفاده از تجهیزات خود برای انتخاب مسیر مناسب تر با روشهای مناسب تر از حالت قبل اقدام کند، چون در این روش مسیر حرکت وسیله نقلیه با اطلاعاتی درباره جریان فعلی و پیش بینی تراکم آینده محاسبه شود.
3- سیستم راهنمای مسیر داخل وسیله نقلیه و با استفاده از سیستم انتخاب مسیر برمبنای زیرساختها. در این روش زیرساختها (در ISP معماری ما) مسیر را بر مبنای تقاضای مسیر مسافر انتخاب می کند. در نتیجه این روش تجهیزات مسافر ساده تر می شود زیرا در این روش به پایگاه اطلاعاتی نقشه ناوبری یا قدرت پردازش برای محاسبه

بهترین مسیر نیاز نیست (فقط قدرت پردازش برای نمای

ش راهنمای مسیر نیاز است).
ج- ارائه اطلاعات شخصی (محرمانه) به مسافرین:
در این قسمت اطلاعات شخصی از معماری ITS نیازهای شخصی یا فردی مسافرین درباره اطلاعات شخصی مورد نظر قرار گرفته و تواناییهای معماری برای پاسخگویی به این نیازها ارائه شده است. انتخاب مسیر یک طیف از پیشنهادات را برای مسافرینی که از ITS استفاده می کنند به صورت محرمانه ارائه می کند. مسافر استفاده کننده از ITS می تواند مسیرهای خود را به طور مستقل از هر نوع زیرساختار براساس وضعیت موجود انتخاب کند، یا اینکه می تواند یک سطح بالاتری از خدمات ITS را انتخاب کند که در آن خدمات شخصی و محرمانه به صورت پیامهای شخصی برای مسافرینی که از آن تجهیزات خاص استفاده می کنند فرستاده می شود.
د- ارتقاء سطح سرویس دهی با هماهنگی سیستمها:
معماری ITS نه تنها برای معرفی تکنولوژیهای جدید طراحی شده بلکه قادر است به منظور افزایش توانایی پیشرفتهای حاصل در تکنولوژی با استفاده از هماهنگی سیستمها، سطوح بالاتری از خدمات رسانی و اجرای تکنولوژیهای جدید ارائه نماید. چنین مفاهیم پیشرفته ای می توانند به عنوان تخصیص پویای ترافیکی(16) به وسیله معماری ارائه شوند. از طریق اتصال سیستمهای کنترل ترافیک و راهنمای مسیر براساس زیرساختار معماری قادر خواهد بود زمانی که روشهای تکنولوژیکی اجازه دهد بهترین روش اجرایی را ارائه نماید.

 

ه- رعایت عدالت
ارائه یک تعادل مناسب بین مزایا و هزینه ها، یک استراتژی کلیدی در طراحی برای تیم معماری می باشد. با جداسازی المانهای کلیدی زیرساختار ITS بین وضعیت موجود بخش خصوصی و دولتی معماری قادر است از رعایت تعادل بین هزینه ها و پرداختها اطمینان حاصل نماید. بودجه های دولتی توسط آژانس های دولتی (برای مثال اجرای TMC ها و تسهیلات کنار جاده ای) برای استفاده تمام مسافران به طور مساوی و سرمایه های خصوصی برای تهیه خدمات اضافی و ارزش افزوده به آن افرادی که برای آن خدمات پول اضافی پرداخت خواهند کرد استفاده می شوند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله شبکه در لینوکس با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله شبکه در لینوکس با pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله شبکه در لینوکس با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله شبکه در لینوکس با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله شبکه در لینوکس با pdf :

شبکه در لینوکس
فرامین شبکه‌ای در لینوکس

یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران علاقه‌مند به لینوکس گنگ‌بودن امکانات این سیستم‌عامل است. سؤالی که اغلب کاربران لینوکس پس از نصب این سیستم‌عامل با آن مواجه می‌شوند این است که چگونه می‌توان شبکه‌ای مطمئن و امن را تنظیم کرد و چگونه می‌توان از امکانات لینوکس بهره‌مند شد‌. برای انجام تنظیمات سیستمی باید به کدام بخش مراجعه کرد، تنظیمات

شبکه در لینوکس به چه شکل است و; بیشترکاربران لینوکس نسبت به این موضوع آگاهی دارند که اغلب کارهایی که در ویندوز می‌توان انجام داد در لینوکس نیز انجام پذیر اس

ت. اما در روش پیاده‌سازی آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به مرور با این تفاوت‌ها آشنا شد. در این مقاله سعی شده که بخشی از همین مبحث مورد بررسی قرار گیرد. چنان‌چه شما به تنظیمات شبکه‌ای علاقه‌مند باشید، به‌یقین یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت‌ها، راه‌اندازی شبکه در محیط لینوکس و تنظیمات شبکه است. از آنجا که کاربران شبکه، کاردر محیط خط‌فرمان را به راهنماهای بصری ترجیح می‌دهند، به طور مستقیم سراغ فرامین شبکه‌ای در لینوکس می‌رویم.

یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران علاقه‌مند به لینوکس گنگ‌بودن امکانات این سیستم‌عامل
است. سؤالی که اغلب کاربران لینوکس پس از نصب این سیستم‌عامل با آن مواجه می‌شوند این است که چگونه می‌توان شبکه‌ای مطمئن و امن را تنظیم کرد و چگونه می‌توان از

امکانات لینوکس بهره‌مند شد‌. برای انجام تنظیمات سیستمی باید به کدام بخش مراجعه کرد، تنظیمات شبکه در لینوکس به چه شکل است و;

 

بیشترکاربران لینوکس نسبت به این موضوع آگاهی دارند که اغلب کارهایی که در ویندوز می‌توان انجام داد در لینوکس نیز انجام پذیر است. اما در روش پیاده‌سازی آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که باید به مرور با این تفاوت‌ها آشنا شد. در این مقاله سعی شده که بخشی از همین مبحث مورد بررسی قرار گیرد. چنان‌چه شما به تنظیمات شبکه‌ای علاقه‌مند باشید، به‌یقین یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت‌ها، راه‌اندازی شبکه در محیط لینوکس و تنظیمات شبکه است. از آنجا که کاربران شبکه، کاردر محیط خط‌فرمان را به راهنماهای بصری ترجیح می‌دهند، به طور مستقیم سراغ فرامین شبکه‌ای در لینوکس می‌رویم.
پینگ در لینوکس
پینگ (Ping) یک دستور رایج در تمام سیستم‌عامل‌ها برای بررسی دسترسی به شبکه است. زمانی که شما در ترمینال یک دستور ping و یک IP آدرس را وارد می‌کنید، در واقع ماشین تلاش می‌کند تا یک سری بسته ICMP را به ماشینی با آدرس IP موردنظر شما ارسال کند. کاربرد اصلی این فرمان مطلع شدن از وضعیت یک هاست در شبکه است، اگر یک هاست در شبکه باشد (و فایروالی جلوی ICMP آن را نبسته باشد) باید به بسته‌های دریافتی پاسخ داده و با نمایش Reply حضور خود را به طرف مقابل اعلام دارد. ضمن آن‌که مدت پاسخ‌گویی به هر بسته ارسالی نیز، نشان از وضعیت سلامت مسیر ارتباطی دارد. اما اگر بخواهیم کمی از این فرمان به‌صورت پیشرفته‌تر استفاده کنیم و با استفاده از آن از وضعیت سیستم‌هایی که در شبکه هستند، مطلع شویم ابتدا باید به محیط ترمینال لینوکس مراجعه کرده و Vim را با دسترسی Root

اجرا کرده و خطوط زیر را وارد کنیم.

# vim /usr/bin/netup.sh
#/bin/bash
for i in 192.168.1.{1..255};
do
ping -c2 $i > /dev/null;

 

[ $ -eq 0 ] && echo $i is up.
trap “Exit” SIGINT
done

پس از ذخیره کردن فایل در آدرس /usr/bin/netup.sh جهت اجرایی کردن آن دستور زیر را وارد کنید.

chmod a+x /usr/bin/netup.sh

حال اسکریپت ایجاد شده را اجرا کنید.

[slynux@gnuxbox ~]$ netup.sh
192.168.1.1 is up.
192.168.1.3 is up.

19216814 is up.

همان‌طور که مشاهده می‌کنیدآدرس‌های آی‌پی‌ای که در شبکه وجود دارد در این اسکریپت در وضعیت UP قرار می‌گیرند.

تنظیم یک شبکه
برای راه‌اندازی یک سیستم در شبکه ابتدا باید به آن آدرسIP داده شود، برای انجام این‌کار هم می‌توانید به‌صورت دستی آدرسIP را به سیستم معرفی کرده و هم می‌توانید (در صورت وجود DHCP سرور) آن‌را به‌صورت خودکار پیاده سازی کنید.برای تنظیم دریافت خودکار IP دستور dhclient را وارد کنید تا تقاضای دریافت نشانی IP را به سرور DHCP منتقل سازید. با این عمل سرور DHCP با توجه به IPهای موجود نشانی را به سیستم تخصیص خواهد داد. توجه داشته باشید، IP تخصیص داده شده در هر بار وارد‌کردن دستور فوق می‌تواند متفاوت باشد.

اطلاع از وضعیت کارت‌های شبکه
اگر می‌خواهید از وضعیت کارت‌های شبکه روی سیستم آگاه شوید یا آدرسIP آن‌ها را بیابید، در ترمینال فرمان ifconfig –a را وارد کنید:

[slynux@gnuxbox ~]# ifconfig -a
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1C:23:FB:37:22
inet6 addr: fe80::21c:23ff:fefb:3722/64 Scope:Link
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:9724 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2720 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:2400589 (2.2 MiB) TX bytes:645396 (630.2 KiB)
Interrupt:17
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:76320 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

TX packets:76320 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:87151068 (83.1 MiB) TX bytes:87151068 (83.1 MiB)
wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1C:BF:87:25:D2
inet addr:192.168.1.143 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::21c:bfff:fe87:25d2/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

 

RX packets:45302 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:37510 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:31091293 (29.6 MiB) TX bytes:9734025 (9.2 MiB)

در اینجا ما سه کارت شبکه به نام‌های eth0 ، lo و wlan0 داریم:
eth0: که معادل همان کارت‌های شبکه کابلی است و نشانی IPV6 دارد (fe80::21c:23ff:fefb:3722).
lo: که معادل حلقه بازگشتی (Loop Back) اشاره به Local Host یا کامپیوتر جاری است (127001).
wlan0: معادل با یک کارت شبکه LAN بی‌سیم است و نشانیIPV4 دارد (1921681143).

تخصیصIP به‌صورت دستی
برای تخصیصIP به‌صورت دستی دستور زیر را اجرا کنید:
ifconfig ><نام کارت شبکه> IP< نشانی
به عنوان مثال:

ifconfig eth0 192.168.0.2

اگر بخواهیم وضعیت کارت شبکه eth0 را ببینیم، دستورifconfig eth0 را وارد خواهیم کرد.

[root@gnubox slynux]# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1C:23:FB:37:22
inet addr:192.168.0.2 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fe80::21c:23ff:fefb:3722/64 Scope:Link

 

UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:9724 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2720 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:2400589 (2.2 MiB) TX bytes:645396 (630.2 KiB)
Interrupt:17

برای تغییر Subnet Mask از حالت پیش فرض به حالتی که مدنظرتان است این دستور را وارد کنید:

ifconfig eth0 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0

اگر بخواهیم کارت شبکه‌ای را فعال کنیم، از فرمان ifup و برای غیر‌فعال‌کردن آن از ifdown استفاده خواهیم کرد.

ifup eth0
ifdown eth0

شبکه‌های بی‌سیم
برای یافتن نام (ESSID) شبکه‌های مجاورتان باید از دستور iwlist استفاده کنید.

[root@gnuxbox~]# iwlist wlan0 scan
wlan0 Scan completed :
Cell 01 – Address: 00:08:5C:52:E9:83
ESSID:”slynux”
Mode:Master
Channel:11

Frequency:2.462 GHz (Channel 11)
Quality=92/100 Signal level:-39 dBm Noise level=-78 dBm
Encryption key:off
Bit Rates:1 Mb/s; 2 Mb/s; 5.5 Mb/s; 11 Mb/s; 18 Mb/s
24 Mb/s; 36 Mb/s; 54 Mb/s; 6 Mb/s; 9 Mb/s
12 Mb/s; 48 Mb/s
Extra:tsf=00000000fc021187

دستورات فوق فهرستی از شبکه‌های مختلف بی‌سیم را که توسط کارت شبکه‌تان قابل شناسایی هستند، نمایش خواهند داد.پس از یافتن نام شبکه، از دستور دیگری به نام iwconfig برای اتصال به یکی از این شبکه‌ها استفاده خواهیم کرد. این دستور شباهت زیادی به ifconfig دارد، با این تفاوت که پارامترهای دیگری را که برای اتصال به شبکه‌های بی‌سیم نیاز دارید نیز در اختیار شما قرار خواهد داد. در این مثال فرض بر این است که نام (ESSID) شبکه بی‌سیم ما slynux است و کلمه عبور (Pass Key) آن 8c140b2037 است.

iwconfig wlan0 essid slynux key 8c140b2037

پس از اتصال به شبکه موردنظر با اجرای دستور ifconfig یک نشانیIP به کارت شبکه خودتان اختصاص دهید:

ifconfig wlan0 192.168.0.5

چنان‌چه نقطه دسترسی(AP) موردنظر امکان تخصیص IP را به‌صورت خودکار داشته باشد(DHCP)، به‌جای دستی وارد کردن IP از دستور زیر استفاده کنید:

dhclient wlan0

تنظیماتی که شما با دستور ifconfig اعمال می‌کنید تنها تا زمانی که سیستم را راه‌اندازی دوباره نکنید، قابل استفاده هستند. به همین دلیل، پس از هر بار راه اندازی دوباره، تنظیمات به حالت اولیه باز خواهد گشت. برای اجتناب از این امر کافی است کدهای اسکریپتی را که در ادامه خواهیم گفت، در محل مناسب ذخیره‌سازی کنید. چنان‌چه شما از سیستم‌عامل اوبونتو (و یا هر سیستم‌عامل دیگری که بر پایه دبیان طراحی شده است) استفاده می‌کنید، کافی است به این مسیر مراجعه کنید. /etc/networks/interfaces سپس تغییرا

ت لازم را در آنجا اعمال کنید.

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet static
address 164.164.32.101
netmask 255.255.255.240
gateway 164.164.32.97

1- چنان‌چه مایل هستید eth0 از DHCP سرور IP دریافت ک

ند، دستورات زیر را به این بخش اضافه کنید:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

2 –چنان‌چه تمایل دارید تا IP استاتیک خود را تنظیم کنید، دستورات زیر را وارد کنید.

auto eth0
iface eth0 inet static
address <ip_address>
netmask <netmask>
gateway <gateway_ip>

3- چنان‌چه از شبکه‌های بی سیم استفاده می‌کنید دستورات زیر را به خطوط فرمان قسمت قبلی اضافه کنید.

wireless-essid <network_name>
wireless-key <key>

حال برای راه‌اندازی دوباره سرویس شبکه، دستور زیر را در شاخه root ترمینال وارد کنید:

/etc/init.d/network restart

جعل کردن آدرس MAC

همان‌طور که می‌دانید آدرسMAC یک شناسه یکتا برای هر ابزار شبکه‌ای به شمار می‌آید. این یکتا بودن در بعضی از موارد محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند، به‌عنوان مثال، برخی از سرویس‌دهندگان اینترنتی بر‌اساس آدرس MAC مشتریان به آن‌ها سرویس می‌دهند. از این‌رو، فرض کنید قرار باشد یک سیستم جدید وارد شبکه داخلی شما شود (که به یقین آدرس MAC جدید خواهد داشت).

در این سناریو شما مجبورهستید، آدرس MAC جد

ید را به سرویس‌دهنده اینترنت‌ خود گزارش دهید. امروزه، استفاده از قابلیت فیلتر کردن آدرس MAC یا MAC Filtering در شبکه‌های بی‌سیم بسیار رایج است. مک فیلترینگ در حقیقت این امکان را فراهم می‌سازد که شما به نقطه دسترسی خود دستور دهید فقط آدرس‌های MAC خاصی امکان اتصال به شبکه را داشته باشند. از این‌رو اگر سیستم جدیدی وارد مجموعه شود که در فهرست مک فیلترینگ قرار نگرفته باشد، حتی اگر کلمه عبور شبکه (Pass Key) راهم در اختیار داشته باشد، بازهم قادر به اتصال به شبکه نخواهد بود. برای از میان برداشتن این مسئله شما می‌توانید با چند دستور ساده در لینوکس یک آدرس MAC جدید به دستگاه خود (به‌صورت مجازی) اختصاص دهید و این محدودیت‌ها را پشت سر بگذارید. آدرس MAC سیستم در خط اول خروجی ifconfig قابل رؤیت است.

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1C:23:FB:37:22

حال می‌خواهیم دو رقم آخر این آدرس را به 23 تبدیل کنیم.

ifconfig eth0 hw ether 00:1C:23:FB:37:23

برای ملاحظه خروجی کار دوباره ifconfig را وارد کنید.

[root@gnubox slynux]# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1C:23:FB:37:23
inet addr:192.168.0.2 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX p

ackets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:17

 

 

تعیین سرور DNS
ارتباط در دنیای شبکه از طریق IP و آدرس MAC و; سیستم‌ها صورت می‌پذیرد. اما به حافظه سپردن این‌گونه نشانی‌ها برای انسان‌ بسیار مشکل و گاهی امکان ناپذیر خواهد بود. به‌عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید ایمیل‌های خود را در سایت جی‌میل بررسی کنید. برای این کار کافی است در مرورگر اینترنتی خود نشانی جی‌میل (www.gmail.com) را تایپ کنید. اما در حقیقت شبکه چیزی به نام نشانی gmail.com را متوجه نخواهد شد و اگر هزاران بار این اسم را ارسال کنید، جوابی نخواهید یافت.

در حقیقت، زمانی که شما این آدرس را وارد می‌کنید سیستم شما این نشانی را برای سروری که به آن DNS سرور می‌گویند، ارسال کرده و نشانی IP آن را دریافت می‌کند. به‌عنوان مثال، نشانی 209,85,229,19 جوابی خواهد بود که DNS سرور به سیستم شما خواهد داد. پس از دریافت این نشانی سیستم شما آن‌را به نخستین روتر (درگاه ورود به اینترنت شبکه داخلی) ارسال خواهد کرد و سپس صفحه جی‌میل در مرورگر شما نمایان خواهد شد.

اگر سیستم شما به‌صورت خودکار (DHCP) نشانی IP دریافت می‌کند، در این شرایط نشانی سرور DNS برای سیستم شما به احتمال قوی از قبل تعریف شده است. اما اگر به‌صورت دستی مایل به وارد کردن نشانی IP هستید، باید نشانی DNS را با اضافه‌کردن آدرسIP،Subnet Mask و Default Gateway برای سیستم‌تان تعریف کنید، این کار به راحتی با وارد کردن خطوط زیر در فایل /etc/resolve.conf امکان‌پذیر است:

nameserver 208.67.222.222

 

nameserver 208.67.220.220

توجه داشته باشید لزومی ندارد که از DNS تعریف‌شده توسط ISPتان استفاده کندی. برای امنیت بیشتر بهتر است از DNSهای باز یاOpen DNSها استفاده کنید. دراین‌باره می‌توانید به سایت opendns.org مراجعه کنید.

ارتباط از راه دور به‌وسیله SSH
شاید مایل باشید از راه دور به یکی از سیستم‌های موجود در شبکه‌تان متصل شوید. این کار به‌صورت امن و راحت از طریق SSH امکان‌پذیر است. البته به شرطی که IP و شناسه کاربری و گذرواژه‌ آن سیستم را بدانید.
به‌عنوان مثال، در این سناریو ما به سیستمی با آدرسIP فرضی 19216813 متصل خواهیم شد. اگر شناسه کاربری مجازی در سیستم داشته باشید (که در این مثال نام شناسه ما test خواهد بود) می‌توانید با توجه به میزان دسترسی‌های شناسه کاربری خود در آن سیستم کارهای مختلفی انجام دهید.

[root@gnubox ~]# ssh test@192.168.1.3
The authenticity of host ‘19216813 (19216813)’ can’t be established.
RSA key fingerprint is 9f:61:ae:ac:8f:75:bb:3a:02:4a:f4:6c:7d:b9:0d:07.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no) yes
Warning: Permanently added ‘19216813’ (RSA) to the list of known hosts.
test@192.168.1.3’s password:
-sh-3.2$ echo I am on 192.168.1.3 Machine
I am on 192.168.1.3 Machine
-sh-3.2$

 

 

پس از اتصال به سیستم موردنظر شما قادر خواهید بود کارهای مختلفی (با توجه به سطح دسترسی شناسه کاربریتان) روی آن انجام دهید. به‌عنوان مثال، سی‌دی رام آن را باز و بسته کنید، سیستم را دوباره راه‌اندازی یا حتی خاموش کنید. یکی از ملحقات ssh ، setp است که به‌وسیله آن می‌توانید فایل‌ها را از یک سیستم به سیستم دیگری منتقل کنید. در setp برای دانلود فایل از دستور get و برای آپلود از put استفاده
خواهیم کرد.

[root@localhost ~]# sftp test@192.168.1.3
Connecting to 192.168.1.3;
test@192.168.1.3’s password:
sftp> ls
Desktop Documents Download Music Pictures Public Templates
Videos a.out test.bin file.cpp t.c
sftp> get t.c
Fetching /home/test/t.c to t.c
/home/test/t.c 100% 239 0.2KB/s 00:00
sftp>

در این مثال پس از ورود به سیستم از طریق sftp ما فایلی به نام t.c را دانلود کردیم. یکی دیگر از ملحقات ssh، sshfs نام دارد که به‌وسیله آن می‌توان دایرکتوری در سیستم ریموت شده را در سیستم دیگر Mount کنید. در مثال زیر ما یک دایرکتوری را از سیستم 3,1,168,192 به سیستم خودمان Mount کردیم.

root@localhost ~]# sshfs test@192.168.1.3:/home/test /mnt/test
test@192.168.1.3’s password:

تنظیمات پراکسی
بسیاری از شبکه‌های اداری، قبل از ورود سیستم‌ها به دنیای اینترنت آن‌ها را از فایروال خود عبور می‌دهند. اینگونه اتصال‌ها اغلب توسط پراکسی انجام می‌شود. به این ترتیب که به عنوان مثال، مرورگر به طور مستقیم درخواست‌های خود را به اینترنت متصل نمی‌کند، بلکه ابتدا به پراکسی سرور (که می‌تواند همان فایروال شبکه هم باشد) ارسال کرده و پس از مجاز شناخته شدن، درخواست سیستم به اینترنت هدایت خواهد شد.
برای تعریف پراکسی برای پروتکل‌های HTTP و FTP دو دستور زیر را

وارد کنید.

exp

ort http_proxy=”http://192.168.0.1:3128” ; // HTTP proxy
export ftp_proxy=”19216801:3128” ; //FTP proxy

اگر مایل بودید هر بار که به سیستم وارد می‌شوید این دستورها به‌طور خودکار اعمال شوند، آن‌ها را در فایل ~/.bash_profile وارد کنید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود د

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با pdf :

بررسی رابطه بین اقلام تعهدی و کیفیت سود در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اقلام تعهدی اعم از اختیاری و غیراختیاری و کیفیت سود طبق دو مدل دیچو و دیچو (2002) و مدل ریچاردسون و همکاران (2004) در گزارش¬گری مالی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای انجام این پژوهش تعداد 71 شرکت در طی دوره زمانی 1386-1382 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه¬ها از مدل¬های رگرسیونی در حالت تلفیقی (با اثرات ثابت) و مقطعی در نرم¬افزار اقتصادسنجی Eviews 6 استفاده شده است. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد که در حالت کلی بین اقلام تعهدی اختیاری (مدیریت سود) و میزان کیفیت سود طبق دو مدل دیچو و دیچو و مدل ریچاردسون و همکاران رابطه منفی ولی غیرمعنی¬دار وجود دارد و به ترتیب 04/0 و 12/0 از تغییرات کیفیت سود طبق دو مدل فوق به طور معکوس تحت تأثیر اقلام تعهدی اختیاری قرار دارد. این موضوع نشان می¬دهد که تا حدودی مدیریت سود در طی دوره پژوهش باعث کاهش میزان کیفیت سود شده است، یعنی مدیریت سود از نوع فرصت¬طلبانه بوده است. هم¬چنین بین اقلام تعهدی غیراختیاری و میزان کیفیت سود طبق مدل ریچاردسون و همکاران در حالت کلی رابطه منفی و غیرمعنی¬دار وجود دارد و 11/0 از تغییرات کیفیت سود به طور معکوس تحت تأثیر اقلام تعهدی غیراختیاری قرار دارد که این موضوع تا حدودی دلالت بر اثربخش نبودن رویه¬ها و روش¬های استاندارد در افزایش کیفیت سود در طی دوره پژوهش دارد. لازم به ذکر است که رابطه بین اقلام تعهدی غیراختیاری و میزان کیفیت سود طبق مدل دیچو و دیچو مثبت بوده است که به دلیل پایین بودن پایداری این مدل، چندان قابل اتکا نیست.
واژه¬های کلیدی: اقلام تعهدی ، کیفیت سود ، بورس اوراق بهادار تهران.
مقدمه
گزارش¬های مالی، مهم¬ترین فرآورده سیستم حسابداری است که از اهداف عمده آن فراهم آوردن اطلاعات لازم برای ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری بنگاه اقتصادی است. شرط لازم برای دست¬یابی به این هدف، اندازه¬گیری و ارائه اطلاعات به نحوی است که ارزیابی عملکرد گذشته را ممکن سازد و در سنجش توان سودآوری و پیش‌بینی فعالیت‌های آتی بنگاه اقتصادی مؤثر افتد. یکی از اقلام حسابداری که در گزارش¬های مالی ارائه می¬شود «سود خالص» است که کاربردهای متفاوتی دارد. معمولاً سود به عنوان عاملی برای تدوین سیاست¬های تقسیم سود و راهنمایی برای سرمایه¬گذاری و تصمیم‌گیری و بالاخره عاملی برای پیش‌بینی به شمار می‌آید.
سود، معیاری برای پرداخت سود تقسیمی و معیاری در تأمین مالی داخلی سرمایه‌گذاری‌ها است. به سبب تفاوت بین سود حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی، یک سازمان می¬تواند مبلغی را به عنوان سود گزارش نماید ولی وجوهی برای پرداخت سود تقسیمی نداشته باشد.
اختیار عمل مدیران در استفاده از اصول تحقق و تطابق و برآورد و پیش‌بینی از جمله عواملی است که کیفیت سود را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از یک¬سو به دلیل آگاهی بیش¬تر آن¬ها از شرکت، انتظار می-رود اطلاعات به گونه¬ای تهیه و ارائه شود که وضعیت شرکت را به بهترین نحو ممکن منعکس کند. از سوی دیگر ممکن است بنا به دلایلی نظیر ابقا در شرکت، دریافت پاداش و سایر عوامل، مدیر خواسته یا ناخواسته وضعیت شرکت را مطلوب جلوه دهد. بنابراین، کیفیت سود شرکت¬ها تحت تأثیر مبانی گزارش¬گری و صلاحدید مدیران قرار می¬گیرد. مطالعات انجام گرفته در خصوص تأثیر مدیریت سود بر روی کیفیت سودهای گزارش شده، عموماً بیان¬گر مفهومی واحد از ارتباط بین این دو موضوع است. در پژوهش حاضر سعی خواهد شد تا بدین سئوال پاسخ داده شود که آیا اقلام تعهدی اختیاری (مدیریت سود) و غیراختیاری در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، منجر به افزایش کیفیت سودهای گزارش شده گردیده است یا کاهش آن؟
ادبیات و پیشینه پژوهش
همان طوری که از تعریف مدیریت سود برمی¬آید، مدیران برای رسیدن به اهداف خاصی که منطقاً منافع عده¬ای خاص را تأمین می¬کند، سود را طوری گزارش می¬کنند که با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت داشته و منجر به گمراه¬کننده شدن صورت¬های مالی می¬شود، این در حالی است که صورت¬های مالی از نظر قرار گرفتن در چارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی¬توانند بر صورت¬های مالی اشکال بگیرند (استولی و برتون ، 2000). امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث برانگیز و جذاب در پژوهش¬های حسابداری به شمار می¬رود، چرا که سرمایه¬گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم¬گیری، توجه خاصی به رقم سود دارند. کیفیت سود شرکت¬ها ممکن است تحت تأثیر اقدامات و صلاحدید مدیریت جهت بهتر نشان دادن وضعیت مالی، دست¬خوش تغییرات گشته و موجب پایین آمدن کیفیت سود گردد (خواجوی و ناظمی، 1384). کیفیت سود مفهومی است که دارای جنبه¬های متفاوتی می¬باشد، یکی از مواردی که می¬تواند بر کیفیت سود اثرگذار باشد، نحوه ارائه اطلاعات مربوط به سود است، بدین معنی که هر چه اطلاعات سود از مربوط بودن و قابلیت اتکای بالاتری برخوردار باشد، کیفیت سود، بالاتر خواهد بود (احمدپور و احمدی، 1387).
ژاو و چن در پژوهش خود درخصوص کیفیت سود و قوانین بازدارنده تصاحب شرکت¬ها به این نتیجه رسیدند که شرکت¬های مقید به قوانین فوق، در گزارش¬گری مالی، اقلام تعهدی غیر عادی کم¬تری داشته و در نتیجه از کیفیت سود بالا و مدیریت سود پایین¬تری برخوردارند (ژاو، چن ، 2009).
فرضیه¬های پژوهش
فرضیه‌ اصلی: بین مدیریت سود و کیفیت سودهای گزارش شده توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی-داری وجود دارد.
فرضیه فرعی اول: بین عوامل اختیاری مدیریت سود و کیفیت سودهای گزارش شده توسط شرکت¬های پذیرفته سود در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی¬داری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم: بین عوامل غیراختیاری مدیریت سود و کیفیت سودهای گزارش شده توسط شرکت¬های پذیرفته شده در بورس رابطه معنی¬داری وجود دارد.
جامعه آماری، دوره زمانی مورد مطالعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش، شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. وجود برخی ناهمگنی¬ها در بین شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موجب گردید تا برخی شرایط ویژه برای انتخاب شرکت¬های مورد مطالعه در نظر گرفته شود که به شرح زیر می¬باشد:
1- شرکت¬های نمونه انتخابی می¬بایستی از سال 1380 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
2- شرکت¬ها بایستی در دوره زمانی پژوهش (1386-1381) تغییر دوره مالی نداده و سال مالی آن¬ها منتهی به 29 اسفند هر سال باشد.
3- جزء شرکت¬های سرمایه¬گذاری و واسطه¬گری مالی نباشد.
با در نظر گرفتن شرایط فوق، 71 شرکت (355 سال-شرکت) انتخاب و بررسی شده است.
روش پژوهش و متغیرهای مورد مطالعه
از آن¬جایی که این پژوهش در پی یافتن رابطه بین دو گروه اطلاعات در یک جامعه یعنی مدیریت سود و کیفیت سود می¬باشد، در زمره پژوهش¬های همبستگی قرار دارد. از طرفی دیگر، پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی است، یعنی بر مبنای تجزیه و تحلیل اطلاعات گذشته (صورت¬های مالی شرکت¬ها) انجام می¬گیرد. در پژوهش حاضر مدیریت سود به عنوان متغیر مستقل و کیفیت سود به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
مدل¬های آماری اندازه¬گیری متغیرهای پژوهش
برای آزمون فرضیه¬های پژوهش، کیفیت سود با استفاده از مدل¬های دچو و دیچو (2002) و ریچاردسون و همکاران (2004) و مدیریت سود با استفاده از مدل تعدیل شده جونز (1995) محاسبه گردیده است. این مدل¬ها در زیر توضیح داده شده است:
مدل اندازه¬گیری مدیریت سود
در این پژوهش برای اندازه¬گیری مدیریت سود، از مدل تعدیل شده جونز (ارائه شده توسط دچو، سلوان و سویینی، 1995) استفاده شده است زیرا این مدل قادر به حل مسأله پژوهش در دست می¬باشد. افزون بر این پژوهش¬گران فوق (1995) بر اساس 4 سری آزمون¬های انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که روش جونز تعدیل شده، آزمون مناسب¬تر و قوی¬تری برای بررسی مدیریت سود می¬باشد. این مدل به شرح زیر است (به نقل از بولو و حسینی، 1386، 79):
= جمع اقلام تعهدی (سود قبل از اقلام غیرمترقبه منهای جریان¬های نقدی عملیاتی) در سال برای شرکت تحت مطالعه
= جمع دارایی¬ها در سال برای شرکت تحت مطالعه
= تغییرات درآمد طی سال تا برای شرکت تحت مطالعه
= تغییرات حساب¬ها و اسناد دریافتنی طی سال¬های تا برای شرکت تحت مطالعه
= مبلغ ناخالص اموال، ماشین آلات و تجهیزات در سال برای شرکت تحت مطالعه
= مجموع خطای رگرسیون، فرض بر این است که بصورت مقطعی ناهمبسته و دارای توزیع نرمال با میانگین صفر هستند.
سپس این ضرایب برآوردی حاصل از رگرسیون¬های شرکت کنترل برای برآورد میزان اقلام تعهدی مدیریت شده برای هر شرکت نمونه از طریق کسر نمودن اقلام تعهدی مدیریت نشده از جمع اقلام تعهدی به شرح زیر بدست می¬آید.
= اجزای مدیریت شده اقلام تعهدی شرکت تحت مطالعه در سال که معادل جمع اقلام تعهدی اختیاری است (همان منبع، 80).
مدل¬های اندازه گیری کیفیت سود
در این پژوهش برای اندازه¬گیری کیفیت سود از دو مدل دچو و دیچو (2002) و مدل ریچاردسون و همکاران (2004) به شرح زیر استفاده شده است:
مدل دچو و دیچو (2002)
این مدل با این فرض ایجاد شده است که زمان تحقق درآمدها و وقوع هزینه¬های شرکت اغلب متفاوت از زمان دریافت¬ها و پرداخت¬های نقدی است که اقلام تعهدی در نتیجه این تفاوت، ایجاد و گزارش می¬شوند. این مدل بر دو رقم اقلام تعهدی سرمایه در گردش و جریان¬های نقدی عملیاتی به علت سهولت در ردیابی آن¬ها، متمرکز می¬شود، زیرا این اقلام تعهدی ظرف مدت حداکثر یک سال تسویه می¬شود. در این پژوهش از قدرمطلق باقیمانده حاصل از رگرسیون اقلام تعهدی سرمایه در گردش سال جاری و جریان¬های نقدی حاصل از فعالیت¬های عملیاتی سال گذشته، سال جاری و سال آینده به عنوان معیاری معکوس از کیفیت اقلام تعهدی استفاده شده است. هر چه¬قدر این معیار بزرگ¬تر (کوچک-تر) باشد نشان دهنده کم¬تر (بیش¬تر) بودن کیفیت اقلام تعهدی است.
اقلام تعهدی سرمایه در گردش شرکت i در سال t که برابراست با تغییرات دارایی¬های جاری منهای تغییرات در وجه نقد و معادل¬های وجه نقد و منهای تغییرات در بدهی¬های جاری.
جریان وجه نقد ناشی از عملیات شرکت i در سال t-1, t , t+1
میانگین کل دارایی¬های شرکت i در سال t
مدل ریچاردسون و همکاران (2004)
بر اساس این مدل، اقلام تعهدی به عنوان شاخص سنجش کیفیت سود مورد استفاده قرار می¬گیرد، به این صورت که هر چه اقلام تعهدی کمتر باشد، انتظار می¬رود تداوم یا پایداری سود بیش¬تر و کیفیت سود بالاتر باشد.

کل اقلام تعهدی شرکت i در پایان سال t
تغییرات سرمایه در گردش شرکت i در پایان سال t
تغییرات دارایی¬های عملیاتی غیرجاری شرکت i در پایان سال t
تغییرات دارایی¬های مالی شرکت i در پایان سال t
تغییرات در دارایی¬های عملیاتی جاری–تغییرات در بدهی¬های عملیاتی جاری شرکت i در پایان سال t
دارایی¬های عملیاتی جاری= جمع دارایی¬های جاری– (سرمایه¬گذاری¬های جاری + وجه نقد)

بدهی¬های عملیاتی جاری= جمع بدهی¬های جاری–تسهیلات مالی دریافتی کوتاه مدت
تغییرات در دارایی¬های عملیاتی غیرجاری– تغییرات در بدهی¬های عملیاتی غیرجاری شرکت i در پایان سال 
دارایی¬های عملیاتی غیرجاری= جمع دارایی¬های غیرجاری– سرمایه-گذاری¬های بلند مدت
بدهی¬های عملیاتی غیرجاری= جمع بدهی¬های غیرجاری – تسهیلات مالی دریافتی بلند مدت
تغییرات در دارایی¬های مالی – تغییرات در بدهی¬های مالی
دارایی¬های مالی= سرمایه¬گذاری کوتاه مدت + سرمایه¬گذاری بلند م

دت
بدهی¬های مالی= بدهی¬های کوتاه ¬مدت + بدهی¬های بلند مدت + حقوق صاحبان سهام قابل تبدیل
لازم به توضیح است که به دلیل تأثیر اندازه بر روی نتایج پژوهش، اقلام تعهدی و اجزای آن در هر دو مدل ذکر شده، بر حسب میانگین دارایی¬های شرکت استاندارد می¬شوند.

آزمون فرضیه¬های پژوهش و تجزیه و تحلیل یافته¬ها
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در حالت تلفیقی در جدول 1 نشان می-دهد که در بین متغیرهای مستقل، اقلام تعهدی اختیاری (DACC) (مدیریت سود) دارای کم¬ترین ضریب تغییرات (حاصل تقسیم انحراف معیار بر میانگین) است و بالعکس متغیر مستقل اقلام تعهدی غیر اختیاری (NDACC) دارای بیش¬ترین ضریب تغییرات است و این در حالی است که در بین متغیرهای وابسته پژوهش، کیفیت سود در گزارش¬گری مالی طبق مدل ریچاردسون و همکاران (REQ) در مقایسه با مدل دچو و دیچو (DDEQ) دارای ضریب تغییرات و پراکندگی بسیار کم¬تری است. این موضوع نشان می¬دهد که مدل ریچاردسون و همکاران در اندازه¬گیری میزان کیفیت سود از قابلیت اتکا و ثبات بیش¬تری برخوردار است و پایین بودن میزان پراکندگی مدیریت سود در شرکت¬های تحت بررسی در مقایسه با میزان پراکندگی کیفیت سود بر اساس دو مدل فوق¬الذکر دلالت بر این موضوع دارد که میزان کیفیت سود تحت تأثیر عوامل دیگری به جز مدیریت سود (اقلام تعهدی اختیاری) قرار دارد که باید با انجام پژوهش¬های آتی این عوامل شناسایی و تعیین گردد.
جدول 1: آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در حالت تلفیقی

DDEQ REQ DACC NDACC
میانگین 00000000001/0- 03/0 00000004/0 002/0
میانه 005/0- 006/0- 005/0- 01/0
بیشینه 84/1 86/4 58/3 03/1
کمینه 2/1- 14/4- 28/11- 99/2-

انحراف معیار 25/0 71/0 72/0 38/0
مشاهدات 355 355 355 355
بررسی ایستایی (پایایی) متغیرها در حالت تلفیقی
به منظور آزمون پایایی (ایستایی) متغیرهای پژوهش در طی دروه پژوهش از آزمون ریشه واحد تلفیقی استفاده شده است. نتایج آزمون¬های ریشه واحد تلفیقی از نوع آزمون لوین، لین چو ، آزمون ایم، پسران و شین و سایر آزمون¬های ریشه واحد در جدول 2 نشان می¬دهد که تمام متغیرهای پژوهش اعم از مستقل و وابسته در طی دوره پژوهش در سطح پایا بوده¬اند.
جدول 2: آزمون ایستایی (پایایی) متغیرها در طی دوره پژوهش
DDEQ REQ DACC NDACC
Levi, Lin & Chu t 33/135- (0000/0) 76/28- (0000/0) 35/51- (0000/0) 16/32- (0000/0)
Breitung t-stat 82/3- (0001/0) 25/3- (0000/0) 89/2- (0000/0) 31/1 (9056/0)
Im, Pesar

an & Shin W-stat 34/26- (0000/0) 34/9- (0000/0) 96/8- (0000/0) 98/3- (0000/0)
ADF-Fisher Chi-square 53/309(0000/0) 02/279(0000/0) 31/233 (0000/0) 67/132 (1161/0)
PP-Fisher Chi-square 58/351 (0000/0) 26/331 (0000/0) 37/289 (0000/0) 56/197 (0014/0)
Hadri Z-stat 79/14 (0000/0) 99/11 (0000/0) 48/8 (0000/0) 88/9 (0000/0)
بررسی آزمون فرضیه¬ها در حالت تلفیقی
برای بررسی آزمون فرضیه¬ها ابتدا اثر عوامل اختیاری و غیر اختیاری مدیریت سود بر میزان کیفیت سود طبق مدل دیچو و دیچو در جداول 3 و 4 ارائه و سپس اثر عوامل اختیاری و غیر اختیاری مدیریت سود بر میزان کیفیت سود طبق مدل ریچاردسون و همکاران در جداول 5 و 6 ارائه شده است. مجدداً لازم به ذکر است که DDEQ و REQ به ترتیب معیارهای معکوس از کیفیت سود بر اساس مدل¬های دیچو و دیچو و ریچاردسون و همکاران هستند.

نتایج اثر اقلام تعهدی اختیاری (عوامل اختیاری مدیریت سود) بر روی کیفیت سود در گزارش¬گری مالی طبق مدل دیچو و دیچو در جدول 3 نشان می¬دهد که رابطه بین این دو متغیر در طی دوره پژوهش منفی است، یعنی با افزایش اقلام تعهدی اختیاری (عوامل اختیاری مدیریت سود) در شرکت، کیفیت سود در گزارش¬گری مالی طبق مدل دیچو و دیچو کاهش می¬یابد. لازم به ذکر است که رابطه بین اقلام تعهدی اختیاری (عوامل اختیاری مدیریت سود) و کیفیت سود در گزارش¬گری مالی طبق مدل دیچو و دیچو با توجه به ضریب رگرسیونی متغیر عوامل اختیاری مدیریت سود ضعیف بوده و از لحاظ آماری با توجه به مقدار احتمال آماره t معنی¬دار نمی¬باشد.

ضعیف و غیرمعنی¬دار بودن ضریب رگرسیونی متغیر عوامل اختیاری مدیریت سود نشان می¬دهد که عوامل دیگری به جز عوامل اختیاری مدیریت سود در کاهش میزان کیفیت سود در گزارش¬گری مالی شرکت¬ها تأثیرگذار است.
نتایج مربوط به آماره F نشان می¬دهد که مدل در حالت کلی معنی¬دار نبوده ولی با توجه به آماره دوربین-واتسون، فاقد مشکل خودهمبستگی است.
نتایج مربوط به ضریب تعیین نشان می¬دهد که در طی دوره پژوهش، 4% از تغییرات کیفیت سود در گزارش¬گری مالی طبق مدل دیچو و دیچو تحت تأثیر عوامل اختیاری مدیریت سود بوده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ