سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله راههای پیشرفت تحصیلی با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله راههای پیشرفت تحصیلی با pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله راههای پیشرفت تحصیلی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله راههای پیشرفت تحصیلی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله راههای پیشرفت تحصیلی با pdf :

راههای پیشرفت تحصیلی

مقدمه :
یکی از عاملهای بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسیولیت

پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درم

اندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود . علاوه بر آن فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان در مدرسه ودر نتیجه در زندگی آینده آنها تاثیر دارد که به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.

تاکید بر رشد عقلانی :
در حالی که هدف تعلیم و تربیت تأکید بر رشد عقلی توأم با رشد عاطفی، سازگاری نوجوان و جوان با خود و سایر افراد خانواده اش می باشد. مدارس تنها بر جنبه عقلانی تأکید می نمایند و این باعث می شود که جوانان تک بعدی و ناموزون به بار آیند.
جو عاطفی مدرسه :
جو عاطفی مدرسه نیز در پیشرفت تحصیلی شاگردان تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده که دانش آموزان در جوی که فشار روانی کمتری داشته باشد. جوی که در آن راهنمایی شده و احساس امنیت کنند، بیشتر سود می برند. دانش آموزان بیشتر از آنکه به عواملی چون امکانات فیزیکی، تعداد کتابهای کتابخانه، اندازه مدرسه و هزینه سرانه توجه نمایند. به عوامل زیر توجه دارند .
معلم و جهت گیری آنها به سمت پیشرفت شاگرد، وجود نظم در دادن تکالیف منزل- اوقاتی که معلم صرف تدریس می کند و نه صرف حفظ نظم و انضباط، ح

ساس بودن معلم نسبت به ارایه بازخوردبه دانش آموزان در مقابل عملکرد خوب . مطالعه دیدگاههای دانش آموزان گویای این است که برخی خصوصیات معلمین از قبیل همدردی و همفکری- انعطاف پذیر بودن- خوش خلقی- آمادگی برای قبول اظهار نظرها و گوش دادن به پرسش های دانش آموزان و علاقه مند بودن به کار و انضباط و به کارگیری روش تدریس مناسب از ویژگیهای معلم خوب وکارامد است .
پیش فرضهای معلمان در مورد شاگردان:

 

بسیاری از معلمان به هنگام تدریس فرض می کنند که دانش آموزان مطالب قبلی را یاد گرفته اند چنین فرضی در اغلب دانش آموزان صدق نمی کند. زیرا گروهی از آنها تنها به این دلیل که پیش نیاز های لازم را برای شروع و ادامه درس جدید ندارند آن را یاد نمی گیرند و در نتیجه به خیل عقب ماندگان تحصیلی می پیوندند و باورشان می شود که برای جبران عقب ماندگیهای خود قادر به هیچ کاری نیستند.
نگرش معلم:
نگرش معلم بر عملکردوی تأثیر داردپژوهشگران در یک تحقیق یک کلاس عادی را به معلمی واگذار نمودند و به او یادآور شدند که این دانش آموزان از استعدادهای خوبی برخوردارند در پایان سال عملکرد آنها نسبت به گروه همسان بهتر شده بود.این بدین معنی است که اگر معلم نگرش مثبتی برکلاس داشته باشد با برخورد های امید بخش بهتر می تواند در تعلیم وتربیت آنها پیشروی نماید .
عقب ماندگی آموخته شده:
وقتی نوجوان بر این باور باشد که هیچ کدام از فعالیتهای وی تغییری در موقعیت ایجاد نمی کند. یا اینکه وی به اندازه کافی با هوش نیست. و یا اینکه تکالیف تعیین شده برای او دشوار می باشد. و یا اینکه معلم او را دوست ندارند در آینده نیز برای خود انتظار شکست دارد و کسانیکه شکست را به صورت متوالی تجربه کنند. ممکن است که به این باور برسند که شکست آنان در هر فعالیتی حتمی و غیرقابل اجتناب است. چنین افرادی دچار درماندگی آموخته شده می شوند. نگرشی که احتمال دارد زمینه های شکست بیشتری را برای آنان فراهمشخیص عملکرد سالم دانسته اند. به عقیده ایشان نوجوانانی که علی رغم برخورداری از هوشبهر طبیعی کارکرد رضایت بخشی در مدرسه نداشته باشند، مسایل روانی قابل ملاحظه ای نشان خواهند داد. وپیشرفت تحصیلی را به عنوان شاهدی برای سلامت روانی دانش آموزان ارزیابی نموده اند.
سیف (1363) به نقل از بلوم می نویسد هنگامی که محیط مدرسه شواهدی حاکی از شایستگی و لیاقت برای دانش آموز در طی چند سال اول فراهم کند و در چهار پنج سال بعد نیز همین تجارب موفقیت آمیز تکرار شود، نوعی مصونیت در برابر بیماریهای روانی برای مدتی نامحدود در فرد ایجاد می شود. چنین فردی قادر خواهد بود که به راحتی بر فشارها و بحرانهای زندگی غلبه کند.
باور شکست در امتحان به هر حال موجب تأثر و تألم خاطر کودکان  می گردند. یکی از علل اساسی شکست در امتحان عدم آشنایی دانش آموزان با شرایط و نحوه برگز

اری امتحان است. ترس دانش آموزان از شکست در امتحان همچنین موجب ار

تکاب تقلب می گردد.

علل ترک تحصیل :
مطالعاتی که درباره ویژگیهای ترک تحصیل کنندگان صورت گرفته نشان می دهد که آنان نسبت به فارغ التحصیلان ، هویت و تصور از خود نامشخص تری دارند. مشکلات عاطفی نیز در ایشان بیشتر بوده و اطمینان کمتری به ارزش خود دارند. آنان همچنین احتمال بیشتری دارند که نسبت به اقتدار، از هر نوع که باشد، عناد، خشم و بیزاری بیشتری داشته باشند. به علاوه، ایشان از نوعی احساس بیهودگی که سعی در فرار از آن دارند، رنج می برند. همچنین فاقد هدفهای بلند مدت بوده، مایلند در زمان حال زندگی کرده، کمتر نقشه بریزند و در فعالیتهای هدفمند شرکت کنند.
این افراد دنیا را مکانی غیر قابل پیش بینی، فریبکار، متخاصم و جنگجو می دانند. به علاوه،داشتن هدفهای بلندمدت برایشان بی معنی بوده و احتمال می دهند که نقشه هایشان به خطا رفته و محکوم به شکست می باشد. همچنین برای آنان ارتباطات انسانی شکننده، تصادفی، بی برنامه، فاقد گرمی و صمیمیت و استثمارگرانه می باشد.
ضمنا عوامل متعددی در ترک تحصیل و افت تحصیلی تأثیر دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می گردد.
عوامل اقتصادی و اجتماعی- نبودیکی از والدین به ویژه مادر- نداشتن جای مناسب برای مطالعه- مردود شدن- کم آموز بودن- فقدان انگیزه ناسازگاری عاطفی- کمبود محبت – شخصیت دانش آموز ورنجش آنها- عوامل درون خانواده ای از قبیل ناخشنودی والدین از ازدواج با یکدیگر- استانداردهای بسیار سخت یا سهل انضباطی- محافظت بیش از اندازه والدین- مجرم بودن ایشان- دوره های طولانی یا منقطع جدایی فرزند از والدین و ارتباط ضعیف اعضای خانواده با یکدیگر- فقر- بیکاری- الکلیسم -اعتیاد- اختلافات خانوادگی- نبود انضباط و فقدان علا

ه والدین به تعلیم و تربیت
راههای کاهش شکست در تحصیل:
فراهم کردن کمکهای جبرانی برای دانش آموزانی است که

قادر نیستند از عهده انجام امور تحصیلی خود بر آیند در چنین حالتی اولین قدم فرصت دادن به دانش آموز است تا موفقیت را هرچند در سطحی پایین تجربه کنند .این امر کمک می کند تا عزت نفس آنان افزایش یافته ونگرش مثبت تری را نسبت به مدرسه کسب نمایند.
تشخیص این نکته که آیا مشکل کودک ناشی از مشکلات اساسی تر شخصیتی است یا خیر اهمیت خاصی دارد زیرا دراین قبیل موارد لازم است تا ابتدا چنین مشکلاتی بر طرف گردد . شواهدی وجود دارد که ناسازگاری در مدرسه وضعف تحصیلی خود معلول عاملهای دیگری هستند .

مثلا وجود رفتارهای ضد اجتماعی که منجر به ایجاد مشکلاتی در رابطه معلم وشاگرد می شود وسرانجام به ایجاد رفتارهای ضد اجتماعی می انجامد در حالی که تجربه وموفقیت اغلب تاثیر مفیدی بر رفتارهای ناسازگارداشته وموجب بهبود امورتحصیلی می گردد .به نوشته سیف (1361)بیان دقیق هدفهای آموزشی ،استفا

ده از تشویق های کلامی ،بهره گیری از آزمونها ونمرات به منظور ایجاد انگیزش ،ارایه محرکهای جالب وتازه ،ارایه مطلب از آسان به مشکل ،پرهیز از ایجاد رقابتهای نامناسب در بین دانش آموزان ،استفاده از روشهای متنوع تدریس می تواند به معلمان در ایجاد انگیزه در دانش آموز کمک موثری بنماید .

روش های مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
خودارزیابی در آموزش
خودارزیابی به معنای آن است که دانش آموزان در امر ارزشیابی دخالت داده شوند و یاد بگیرند که به خود ارزشیابی بپردازند. در این زمینه معلمان باید فرصت هایی را برای دانش آموزان فراهم آورند تا آن ها بتوانند با انگیزه لازم ارتباط مشارکت جویانه ای نیز با معلم برقرار نمایند. خودارزیابی دانش هرچند هم که نتواند مطابق واقعیات صورت گیرد، اما در ایجاد جلب اعتماد بیش تر دانش آموزان به معلم و تقویت حس اعتماد به نفس در آن ها و احساس فضای مطلوب و به دور از هیجان و اضطراب زیان بار در امر ارزشیابی فوق العاده موثر خواهد بود، ضمن آن که این رویکرد متضمن نوعی آموزش و یادگیری غیر مستقیم نیز می باشد. خودارزیابی دانش آموزان به شیوه های متنوعی می تواند صورت گیرد.

از جمله تهیه سوالات پیشنهادی دانش آموزان برای امتحان که در واقع انعکاسی از علایق و توانایی های دانش آموزان نیز خواهد بود. در تکمیل این روش معلم باید با بررسی سوالات و جرح و تعدیل آن ها، مناسب ترین سوالات امتحانی

د آن ها عوامل ارزشیابی بوده اند.

روش دیگر این که معلم با تهیه سیاهه رفتارهایی مناسب که در اختیار دانش آموزان قرار می دهد، از آن ها بخواهد که هر یک از آن ها براساس مندرجات، سیاهه خود را مورد ارزیابی و قضاوت قرار دهند تا بدین گونه به دانش آموزان فرصت تامل و تعمق در رفتارها و اعمالشان را داده باشد. بدیهی است نحوه عملکرد دانش آموزان در هر یک از این روش ها می تواند بازخورد مناسب و قابل توجهی را برای ارزشیابی های معلم از دانش آموزان فراهم آورد.

اغلب معلمان وقتی که به ارزشیابی شاگردان می اندیشند، فکرشان متوجه تعریف محدود انواع آزمون های کتبی و سوالات امتحانی می شود، ولی باید به خاطر داشت که بسیاری از ارزش گذاری های ما براساس مشاهده فعالیت هایی است که شاگردان در درون مدرسه انجام می دهند. مثلا هنگامی که وقت شناسی، انجام مطلوب فعالیت های آموزشی و یا احساس عدم امنیت شاگردی را در مقایسه با شاگردان دیگر می سنجیم، یا درباره حس همکاری آنان در فعالیت های آموزشی قضاوت می کنیم، یا ابتکار شاگردی را در حل مسائل جدید می ستاییم، همه و همه ارزشیابی هایی هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعیت های آموزشی استوار است. لذا اگر معلم خود را از قید ارزشیابی های کتبی و شفاهی معمول برهاند و روش های ارزشیابی را با روش های مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بیش تر می تواند به اعتبار روش ارزشیابی خود متکی باشد و به آن اطمینان کند.

با توجه به مطلب گفته شده و انواع تغییراتی که د

ر حیطه های مختلف یادگیری به وجود می آید، حداقل چهار روش ارزشیابی به شرح زیر پیشنهاد می شود که در این مقاله به شرح مورد اول خواهیم پرداخت.

1- ارزشیابی از طریق مشاهده
2- ارزشیابی از طریق انجام دادن کار
3- ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی
4- ارزشیابی از طریق آزمون کتبی

ارزشیابی از طریق مشاهده
وقتی که از طریق مداخله حواس و به خصوص مشاهده، درباره رفتار و یا عمل معین یک فرد به بررسی و داوری بپردازیم، به روش مشاهده پرداخته ایم. مثلا هنگامی که واکنش دانش آموزی را در برابر دانش آموز زمین خورده ای می بینیم یا حالت بی تفاوتی او را در مقابل یک صحنه یا یک فعالیت آموزشی مورد بررسی قرار می دهیم و به قضاوت می نشینیم، در واقع از روش مشاهده استفاده کرده ایم.
انواع مشاهده
روش مشاهده ممکن است از جنبه های مختلف ممکن است مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
الف)مشاهده از لحاظ تعمق و دقت – در جریان ارزشیابی، ممکن است مشاهده به صورت سطحی و یا عمقی انجام گیرد. در مشاهده سطحی، تکیه بر شناخت صفات ظاهری رفتار است. اما در مشاهده عمقی کوشش بر آن است که حقایق درونی فرد کشف شود.
ب) مشاهده از لحاظ خارجی یا داخلی بودن – اگر به مشاهده

رفتار فرد در موقعیت های طبیعی بپردازیم، دو امکان وجود دارد:

یا می توانیم از طریق مشاهده رفتارهای فرد در حین عمل خصایص او را ثبت کنیم و بعد بخواهیم به اظهار نظر و داوری درباره آن بپردازیم و یا آن که از خود فرد بخواهیم درباره مشخصات و خصوصیات خود، آن چنان که درک می کند گزارشی بدهد. بدین ترتیب دو تصویر کاملا متفاوت که یکی از خارج و دیگری از داخل تهیه شده است به دست می آید.

ج) مشاهده از لحاظ موقعیت – مشاهده ممکن است در موقعیت طبیعی صورت گیرد، یعنی می توان شاگرد را در وضع و موقعیت عادی خود مورد بررسی قرار داد. مثلا مجموعه فعالیت های دانش آموز در حیاط مدرسه و درون کلاس. مانند جهیدن، بازی کردن، همکاری کردن، تمرین های مختلف را حل کردن و غیره مورد مشاهده قرار می گیرد و ثبت می شود. ممکن است شاگرد یا شاگردان را در موقعیتی که برایشان به وجود آورده ایم بدون آن که خود آن ها از آن مطلع باشند، مورد مشاهده قرار دهیم. به چنین مشاهده ای مشاهده در موقعیت تصنعی گفته می شود.
د)مشاهده مستقیم یا غیر مستقیم – مشاهده ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد. در مشاهده مستقیم، مشاهده کننده افراد را مستقیما زیر نظر می گیرد و به ثبت و بررسی حالات رفتاری آن ها می پردازد. در چنین حالاتی ممکن است شاگردان خود بدانند که در معرض مشاهده و آزمایش قرار دارند. در صورت آگاهی دانش آموزان از این جریان ممکن است رفتار واقعی خود را پنهان کنند و رفتاری تصنعی نشان بدهند. در مشاهده غیر مستقیم مشاهده کننده سعی می کند رفتار شاگرد یا شاگردان را در وضع طبیعی یا تصنعی مورد بررسی

قرار دهد. در این نوع مشاهده افراد مورد مشاهده نمی دانند که در معرض مشاهده و ارزشیابی هستند. به کارگیری این روش، معلم را با حقایق و اسرار بیش تری آشنا می کند.
مزایا و محدودیت های روش مشاهده
مشاهده که یک روش ارزشیابی مبتنی بر واقعیت های زندگی و فعالیت

های مستمر روزانه در آموزشگاه است، معمولا محاسن و محدودیت هایی دارد. از مزایای این روش می توان موارد زیر را ذکر کرد:
زمان این گونه ارزشیابی معمولا نامعین است، در نتیجه می تواند نشان دهنده فعالیت های طبیعی دانش آموزان باشد.
این قبیل ارزشیابی، در موقعیت هایی انجام می گیرد که به تناسب افراد مختلف متفاوت است. در نتیجه تفاوت های فردی را می توان در آن مورد توجه قرار داد.
شخصی که مورد ارزشیابی قرار می گیرد، اغلب از جریان ارزشیابی اطلاعی ندارد و در نتیجه رفتار تصنعی از خود نشان نخواهد داد.
برای همه گروه های آموزشی، در سنین و مراحل مختلف تحصیل قابل اجرا است.
محدویت های این روش عبارتند از:
اجرای چنین روشی مستلزم دقت و هوشیاری مداوم است و در نتیجه خسته کننده است.
امکان بررسی دقیق و همه جانبه نیست، چون مستلزم صرف وقت بسیار است.
امکان ایجاد موقعیت مناسب برای همه دانش آموزان فراهم نیست.
کیفیت برداشت، تعبیر تفسیر یک رفتار برای همگان یکسان نیست.
رفتارها با هم آمیختگی دارند و در برخی موارد بیان یک حالت یا رفتار و باز شناختن آن ها از هم ممکن نیست.

در هر صورت زمانی می توان راجع به نتایج مشاهده، تصمیمات جدی اتخاذ

کرد که اولا مشاهدات در زمینه ای خاص مکرر انجام گیرد و ثانیا این نتایج به وسیله ابزارها و روش های ارزشیابی مورد تایید قرار گرفته باشد. بدیهی است بسیاری از قضاوت های عجولانه ای که ناشی از بی اطلاعی و ندانم کاری معلمان و مسئولان آموزشی است، ممکن است برخلاف عدالت و واقعیت باشد و موجب عواقب زیان باری شود.

1-طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب : مطلب یا موضوعی را که می خواهیم کودک و نوجوان یادبگیرد ، به صورت پرسش یا پرسش هایی روشن و جالب که آنها را به فعالیت ذهنی و پویندگی ترغیب نماید ، مطرح کنیم . باید تلاش نمود تا در دانش آموزان احساس نیاز به وجود آید .
2-دانش آموزان در اثر شکست در درسی نسبت به آن نگرش منفی پیدا می کنند باید به آنها کمک کرد تا با کسب موفقیت در درس جدید ، به تصویری مثبت از توانایی خود دست یابند زیرا یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر می شود .
3-تجربه و تماس مستقیم با مطالب درسی : سعی نمایید تا دانش آموزان آنچه را که می خواهند یادبگیرند با آن تماس پیدا نموده و تجربه مستقیم و عملی داشته باشند .
4-اهداف آموزشی مورد انتظار از دانش آموزان را در آغاز درس برای آنها بازگو نمایید . اهداف باید روشن و متناسب با توانایی دانش آموزان باشد .
5-اجرای نقش : بهتر است در زمینه برخی از موضوعات ازجمله تاریخ ، ادبیات ، دینی و … دانش آموزان را تشویق نماییم تا موضوع مورد نظر را به صورت نمایش در آورند . اجرای نمایش در تفهیم مسائل تربیتی و اخلاقی بسیار مفید و مؤثر می باشد .
6-در شرایط مقتضی و مناسب از تشویق های کلامی استفاده کنید . مثلا“‌ خوب ، آفرین ، مرحبا و …
7-باید شرایطی فراهم شود تا دانش آموز موفقیت خود را احساس کند زیرا هیچ چیز همانند خود موفقیت به موفقیت کمک نمی کند .
8-تکالیف ارائه شده نه باید بسیار مشکل باشد و نه ساد .
9-مشخص کردن نحوه انجام کار برای یادگیرنده : کاری را که دانش آموز قرار است انجام دهد باید دقیقا“ مشخص شود .
10-تبادل نظر با دانش آموزان در باره مشکلات درسی و شرکت دادن آنها در طرح نقشه های کار و فعالیت
11-استفاده از نمرات و آزمون ها برای

ایجاد انگیزه در دانش آموزان
12-علاقه مندی یاددهنده به موضوع : دربسیاری از مواقع مشاهده می کنیم که بی علاقه بودن یادگیرندگان به موضوعی خاص ناشی از علاقه مند نبودن والدین و مربیان آنهاست . معلمی که در زنگ انشاء ، ورقه های ریاضی را تصحیح می کند یا در ساعت ورزش به بافندگی مشغول می شود ، عملا“ به یادگیرندگان می گوید که برای این فعالیت ارزش قائل نیست .
13-مطالب آموزشی را باید از ساده به د

شوار ارائه کرد . می توان با فعال سازی دانش آموز به هنگام تدریس در او ایجاد انگیزه نمود .
14-به وضع جسمانی دانش آموزان و وضع ظاهری کلاس باید توجه نمود . کلاس درس را باید از نظر ظاهری و روانی تبدیل به محیطی امن و آرام نمود .
15-از مقایسه نمودن دانش آموزان با یکدیگر خودداری نمایید .
16-قدردانی از کار دانش آموز او را به کوشش و تلاش بیشتر و دلبستگی به درس وادار خواهد نمود .
17-برقراری ارتباط بین مطالب درسی با واقعیات زندگی در ایجاد انگیزه مؤثر می باشد .
18-بلافاصله دانش آموز را از میزان پیشرفت در کارش مطلع نمایید . آگاهی از نتیجه کار در هر مرحله از آموزش ، دانش آموز را از عملکرد خود آگاه نموده و باعث می شود تا به تقویت نقاط مثبت و اصلاح نقاط ضعف و منفی خود بپردازد .
19-استفاده از علائق یادگیرنده : مربیان و والدین می‌توانند با شناسایی علائق دانش آموز از آن استفاده مطلوب نمایند .
20-مقابله با بازدارنده های عاطفی و هیجا

نی که موجب دلسردی و کاهش علاقه دانش آموز به درس و تحصیل می شود . مثلا“ معلمی ممکن است از دانش آموز توقع زیاد داشته باشد و یا پس از ورود به کلاس به هیچ دانش آموزی اجازه ورود ندهد و یا تکالیف سنگین تعیین کند ، زیاد درس بدهد ، سخت نمره دهد و گاهی تبعیض روا دارد .

21-انگیزش از راه سرمشق گیری : معلم در این شیوه از شخصیتی خاص تمجید و تجلیل نموده و او را یک نمونه و سرمشق ارزشمند و قابل احترام معرفی می کند و دانش آموزان نیز از طریق همانند سازی با آن به درس و مدرسه علاقه مند می شوند .
22-تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان
23-آموزش برنامه ریزی به دانش اموزان از طریق رفتار و گفتار و کردار خود در کلاس درس و ارائه نظرات مشورتی به آنها درتهیه برنامه
24-در آمیختن درس با تفریح و بازی دانش اموزان را به یادگیری بیشتر علاقه مند می سازد .

فکر می‌کنید پیشرفت مطلوبی ندارید؟
اول باید ببینید که درست فکر می‌کنید یا نه؟ ملاک شما برای پیشرفت چیست؟ این ملاک تا چه حد عینی است؟ آیا اصلا ملاکی برای پیشرفت دارید یا فقط بر اساس مقایسه خود با دیگران، تصور می‌کنید که پیشرفتتان خوب نیست؟
در هر حال اگر برای‌تان ثابت شد که خوب پیشرفت نمی‌کنید، باید وضعیت را ارزیابی و تحلیل کنید.
ضعف درآمادگی‌های درسی
یک دلیل عدم پیشرفت می‌تواند ضعف پیش‌نیازها باشد. یادگیری‌های جدید بر پایه‌ی یادگیری‌های قبلی ساخته می‌شوند پس اگر در درس یا درس‌هایی ضعیف بوده‌اید و این ضعف را جبران نکرده‌اید، توقع نداشته باشید که همه چیز خوب پیش برود، یا سطح توقعات خود را پایین بیاورید و یا به صورت جدی به دنبال رفع کمبود پیش‌نیازها باشید. فبلا به این نکته اشاره کرده‌ایم که کلاس رفتن اکثر دانش‌آموزان با هدفمندی همراه نیست. درکلاس‌های تقویتی خصوصی و یا کنکور و تست -حتی اگرآموزش‌هاخوب باشند- تفاوت‌های فردی رعایت نمی‌شوند. تعداد زیادی در یک کلاس جمع می‌شوند. در این کلاس همه نوع دانش آموزی وجود دارد، ازضعیف تا قوی، ولی آموزش یکسان است درکلاس‌های کنکور، بیش‌تربرای تشریح مطالب، تست وتمرین و تکرار صرف می‌شود و دانش‌آموزانی که ضعف‌های اساسی در پیش‌نیازها دارند، فرصتی برای
ترمیم این ضعف‌ها پیدا نمی‌کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از زمان و هزینه‌هایی که صرف حضوردرکلاس‌ها می‌کنند، به صورت منطقی‌تری استفاده نمایند.

* اولا لزومی ندارد درهمه‌ی کلاس‌ها شرکت کنید. بایدتشخیص دهید نیازواقعی ما چیست. یعنی در کدام دروس وضع پیش‌نیازهای‌تان خوب است اما نیاز به تمرین و تکرار دارید و در کدام دروس باید وقت‌تان را صرف جبران ضعف‌ها کنید.
* ثانیا برای درس‌هایی که ضعف دارید، به صورت انفرادی یاگروه‌های کوچک (حداکثر 4 نفری) از دبیرانی استفاده کنید که توانایی تشخیص ضعف‌ها و جبران آنها را دارند. به عبارت سادهتر رفع اشکالی کار کنید. به جای این که دبیر مربوط کلیه‌ی مطالب آن درس را آموزش دهد با هم، اما با وقت و دقت بیش‌تر به دنبال رفع اشکال باشید.
کلید: بدون جبران ضعف‌های پایه‌ای در درس‌ها، صحبت از پیشرفت تحصیلی معنایی ندارد.
ضعف درآمادگی‌های روانی
آمادگی‌های روانی (انگیزه‌ها) علی رغم نقش فوق‌العاده‌ای که دارند کمتر مورد عنایت قرار می‌گیرند. در مورد انگیزه‌ها معمولا دو نوع اشکال وجود دارد:
* بعضی‌ها انگیزه ندارند و یا انگیزه‌ی آنان کامل نیست. در این دسته، انگیزه‌ها دچار تغییرات و دگرگونی‌های زیاد است. زمانی ممکن است کاملا سر حال باشند و در آمادگی روانی در سطح بالایی به سر برند و زمانی هم هیچ حال وحوصله‌ای برای درس و کنکور ندارند. این که چرا تعدادی از دانش‌آموزان انگیزه‌ی کافی ندارند و سطح انگیزه در آنان دائما بالا و پایین می‌رود، موضوعی است که در فرصت دیگر بدان پرداخته خواهدشد.
برای آن که میزان آمادگی‌های روانی خود را ارزیابی کنید به سؤالات زیر با بله و خیر پاسخ دهید:
o آیا از درس خواندن لذت می‌برید؟
o آیا تلاش شما بیش از آن که برای خودتان باشد، برای جلب رضایت دیگران است؟
o آیا برای شما دل کندن ازمحرک‌های خوشایند دیگر مث

لا تفریح، تلویزیون، فوتبال و…. کار سختی است؟
o آیا اهداف روشنی برای درس خواندن و کنکوردارید؟
o آیا ازسر اجبار درس می‌خوانید و آیا از آمادگی‌های درسی لازم برخوردار هستید؟
* بعضی ازدانش‌آموزان هم در مورد انگیزه‌های خود دچار اغراق وخودفریبی می‌شوند. متاسفانه گاه حتی مشاوران نیز متوجه نوع مشکل این دانش‌آموز نم

ی‌شوند. همان گونه که کافی نبودن انگیزه مشکل‌ساز است، بزرگ‌نمایی در این باره هم موجب پوشیده‌ماندن واقعیت‌ها می‌شود.
این دسته ازدانش‌آموزان حتی اگرحرکت خود را با شور و حرارت شروع کنند، معمولا درادامه دچار کندی می‌شوند. مشاوران باید به این دانش‌آموزان واقع‌گرایی و نحوه‌ی تقسیم انرژی روانی از ابتدا تا انتهای کار را آموزش دهند. دانش‌آموزی که کار خود را با سر و صدا و صرف انرژی زیاد
شروع می‌کند، باید بداند که احتمالا در ماه‌های بعد نخواهد توانست این روند را ادامه دهد، پس آهسته و پیوسته رفتن بهتر از تندرفتن است.
توصیه مفید برای این دانش‌آموزان استفاده از خدمات مشاوره‌ای است.
کلید: انگیزه‌های واقعی خود را بشناسید و هر چند وقت یک بار آن‌ها را مرور نمایید و در صورت لزوم اصلاح کنید.
ملاک‌های ارزیابی
عامل دیگر برای عدم پیشرفت مشخص نبودن ملاک‌های پیشرفت است. دانش‌آموزان در مورد پیشرفت یا عدم پیشرفت احساس کلی و مبهم دارند. مثلا اگر یک روز خوب درس خوانده‌باشند، آن را نشانه‌ی پیشرفت می‌دانند و یا اگر یکی دو روز فرصت مطالعه را از دست بدهند، فکر می‌کنند که خیلی عقب افتاده‌اند. اما در واقع هیچ یک از این موارد چیز خاصی را نشان نمی‌دهند. پس، پیشرفت باید ملاک مشخصی داشته‌باشد. این ملاک می‌تواند بر اساس زمان تعیین شود. مثلا مقدار زمان مطالعه‌ی مفید، در این صورت شما باید سعی کنید با یک برنامه‌ی تدریجی و منطقی ساعات مفید خود را افزایش دهید.
یک ملاک دیگر بر اساس موضوعات درسی است.

مثلا شما در محدوده‌ی یک ماهه تصمیم می‌گیرید که 5 بحث ازفیزیک، 4 بحث ازشیمی، 6 بحث از ادبیات و…. را بخوانید و در ماه بعد موضوعات و مباحث دیگر را مطالعه کنید.
توصیه می‌شود ملاک‌های ارزیابی پیشرفت خود را به صورت جزیی مثلا روزانه و یا حتی هفتگی تعیین نکنید، چرا که باعث دل‌سردی می‌شود. در این خصوص بهتر است کمی کلی عمل نمایید. ارزیابی روند پیشرفت در فرصت‌های دو هفته‌ای

خوب است. همیشه به خودتان امید بدهید که

می‌توانید بهتر از گذشته عمل کنید.
کلید: با تعیین ملاک‌های مشخص، کنترل روند پیشرفت خود را تسهیل کنید
نتیجه‌گیری:
* بدون جبران ضعف‌های پایه‌ای در درس‌ها، صحبت از پیشرفت تحصیلی معنایی ندارد.
* انگیزه‌های واقعی خود را بشناسید و هر چند وقت یک بارآنها را مرور نمایید و در صورت لزوم اصلاح کنید.
* با تعیین ملاک‌های مشخص، کنترل روند پیشرفت خود را تسهیل کنید.

منابع :
-اسپادرینگ . چریل ، انگیزش در کلاس

درس ، ترجمه : اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نائینیان
-بلوم .س ، ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی ، ترجمه : علی اکبر سیف
-بیابانگرد.اسماعیل ، راهنمایی والدین و معلمان در تربیت و آموزش کودکان
-شهرآرای . مهرناز ، روان شناسی یادگیری کودک و نوجوان
-قشلاقی . محمد ، روان شناسی یادگیری

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َگزارشگری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاشها و

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َگزارش‌گری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاش‌ها و نتایج با pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َگزارش‌گری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاش‌ها و نتایج با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َگزارش‌گری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاش‌ها و نتایج با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َگزارش‌گری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاش‌ها و نتایج با pdf :

گزارش‌گری مالی الکترونیکی آنلاین: تلاش‌ها و نتایج

چکیده
گزارشگری سالیانه‌ی ثبت شده بر روی کاغذ (Paper-based‌) ابزاری سنتی برای انتشار اطلاعات مالی شرکت‌هاست‌. گسترش اینترنت‌، فراهم‌آورنده‌ی گزارش‌های آنلاین و الکترونیکی بوده و به نوبه‌ی خود بهبود ارتباطات شرکت‌ها (تعاملات‌) با سهامداران و دیگر سرمایه‌گذاران را موجب می‌شود‌. این پدیده در عین حال سبب افزایش وقایعی می‌شود که موجب بروز چالش در تنظیم (تعدیل‌کنندگان‌) و شغل حسابداری و حسابرسی می‌شود‌. این مقاله توسعه و گسترش گزارشگری مالی

آنلاین را به‌وسیله‌ی شرکت‌های نیوزلند امکان‌سنجی نموده و محتوای چنین گزارش‌هایی را با هدف شناسایی نقاط ضعف و قوت آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کند‌. بسیاری از کمپانی‌های فهرست‌شده‌ی نیوزلند استفاده از اینترنت برای انتشار اطلاعات مالی‌شان به انجام رسانده‌اند‌، اگرچه چنین کاربردی نسبتا در سطح پایینی در مقایسه با دیگر کشورها می‌باشد که افزایش میزان استفاده از چنین محیط‌هایی در آینده پیشنهاد می‌شود‌. کیفیت ارایه و استفاده از پدیده‌های الکترونیکی معاص

ر می‌تواند به‌عنوان استاندارد مقایسه‌ای برای شرکت‌ها در دیگر کشورها نیز تبدیل شود‌. البته کمپانی‌های زیادی‌، صرفا و فقط با فراهم‌آوردن یک نسخه‌ی الکترونیکی از گزارشات سالیانه ثبت شده بر روی کاغذ شانس استفاده از فرمت‌های الکترونیکی را از دست می‌دهند‌. به‌علاوه این مقاله مزیت‌ها و نتایج مرتبط با فراهم کردن اطلاعات مالی در اینترنت را بررسی می‌کند‌. مزایای آنلاین بودن گزارش‌های مالی در مقایسه با گزارش‌های مالی چاپ شده روی کاغذ (گزارش‌گری مالی سنتی‌) شامل موارد زیر است : تمایز نامشخص بودن بین اطلاعات مالی حسابرسی شده و غیرحسابرسی شده‌، دسترسی برای لفراد با ابزار و خدمات پولی و مهارت‌های رایانه و امکان وجود خطا در ورود مجدد اطلاعات از طریق صفحه‌کلید محدود می‌شود‌. بعضی از وقایع چالش‌هایی را برای وضع‌کنندگان استاندارد و تنظیم‌کننده‌ها فراهم می‌کند نظیر این‌که آیا همه‌ی گزارش‌های مالی باید منطبق با اصول پذیرفته شده‌ی باشد یا این‌که همه‌ی گزارش‌های مالی آنلاین بایستی

حسابرسی شود و اگرنه‌، یک رفع‌کننده‌ی مسولیت باید فراهم گردد و این‌که آیا یک سیستم بایگانی اجباری برای گزارش‌های مالی روی یک سرور (server) تنظیم‌کننده- کنترل‌کننده برای تثبیت دسترسی به اطلاعات و صحت آن بایستی وجود داشته باشد‌؟ این مقاله برخی فرصت‌های تحقیق را شناسایی می‌کند‌. نیاز به بررسی مجدد درباره‌ی بسیاری از نتایج تحقیق

در مورد گزارش‌های مالی چاپ شده روی کاغذ (سنتی‌) تحت محیط گزارش‌گری جدید نظیر محتوا‌، زمان‌ و تعیین‌کنندگان اختیاری و داوطلبانه گزارش‌گری مالی آنلاین وجود دارد‌. تحقیقات دیگری وجود دارد که در گزارش‌گری آنلاین مشترک‌اند‌ مانند این‌که آیا گزارش‌گری مالی آنلاین درک گزارش‌گری صنفی را افزایش می‌دهد‌. این‌که آیا کاربران‌، گزارش‌گری آنلاین را به‌عنوان یک جایگزین قابل قبول برای گزارش‌های مالی چاپ شده روی کاغذ (سنتی‌) قبول می‌کنند‌. گزارش‌گری آنلاین احتمالا گزارش‌گری مالی در لحظه (real-time‌) را گسترش می‌دهد که فرصت‌هایی را برای پژوهش بیشتر فراهم خواهد کرد‌.
واژه‌های کلیدی: اینترنت، حسابداری و حسابرسی، سرور (server)، گزارش‌گری مالی آنلاین

مقدمه
از زمان گسترش گزارش‌گری مالی مدرن‌، کاغذ جزو اولین ابزارها برای گسترش و توزیع چنین اطلاعاتی به سهامداران و دیگر علاقه‌مندان بوده است‌. گزارشگری مالی کاغذی هزینه‌هایی از قبیل چاپ‌ و توزیع را تحمیل می‌کند و هم‌چنین با تاخیر زمانی نیز همراه می‌باشد‌. گسترش اینترنت فرصت‌هایی را برای توزیع و پخش اطلاعات مالی به‌صورت آن‌لاین و در مقام مقایسه با هزینه‌ی انتشار و توزیع به مراتب کمتر نسبت به فرم کاغذی فراهم می‌کند‌. با این وجود استفاده از اینترنت برای توزیع اطلاعات مالی چالش‌هایی در حرفه‌ی حسابداری سنتی در تهیه و آماده کردن و حسابرسی چنین اطلاعات و ارایه‌ی بسیاری از مباحث مالی بوجود می‌آورد‌.مطالعاتی که در آمریکا‌، کانادا‌، انگلستان‌، ایرلند و فنلاند به‌منظور بررسی گزارش‌گری مالی شرکت‌ها در اینترنت (پتراویک و گیلت 1996‌، فلین و گالتورپی 1997‌، کورتو 1997‌، لیمر 1997‌، لیمر و تالبرگ 1997‌، ویلداستروم 1997‌، برینان و هوریگان 1998‌، مارستون ولیو 1998‌) صورت گرفته است‌. آن‌ها گزارش کرده‌اند که تعداد شرکت‌هایی که در استفاده از اینترنت برای انتقال اطلاعات مالی استفاده می‌کنند‌، افزایش یافته است‌. با این وجود‌، این مطالعات پیشرفت (بهبود) کمی را در تهییه‌ی چنین اطلاعاتی به‌صورت گزارش‌های آن‌لاین شرکت‌ها گزارش می‌کنند‌. زیرا این گزارش‌ها در شرکت‌ها شامل ارایه‌ی گزارش‌های سالانه‌ی کاغذی (دستی‌) در یک فرمت الکترونیکی می‌باشد‌. این مقاله گزارش‌گری آن‌لاین را در شرکت (کمپانی‌)‌های نیوزلند به منظور ارزیابی گسترش و توسعه‌ی چنین عملکردها و فعالیت‌هایی بررسی می‌کند‌. این مقاله هم‌چنین روند گسترش گزارش‌گری آن‌لاین و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی می‌کند‌. ادامه‌ی مقاله نیز اختصاص به جمع‌بندی نتایج دارد‌. بخش زیر یک بازبینی و بررسی منابع با تاکید بر اهمیت و شناسایی مزایای گزارش‌گری آن‌لاین و فرایندهای تخصصی چنین محیط‌های گزارش‌گری را فراهم می‌نماید‌. بخش سوم تجزیه و تحلیل گسترش و توسعه‌ی گزارش‌گری آن‌لاین به وسیله‌ی کمپانی‌های نیوزلندی و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در بخش نهایی نیز یک خلاصه و بحث مفاهیم نتیج را فراهم می‌نماید‌.
مزایا و فرآیندهای مرتبط با گزارش‌گری مالی آنلاین
بررسی ادبیات گزارش‌گری مالی آن‌لاین ابتدائا یک توجه و تمرکز تخصصی را به ما می‌دهد‌. تعدادی از مطالعات انجام شده درباره‌ی مزایای فراهم آوری اطلاعات مالی در اینترنت بحث می‌کنند (‌مثلا ام.‌سی‌کافرتری 1995‌، لوورس‌، پاسوارک و تیپو 1996‌، گرین و اسپول 1997‌، تریتس و شیحی 1997‌)‌.

مزایای گزارش‌گری مالی آن‌لاین در اینترنت شامل موارد زیر می‌باشد :
الف) کاهش هزینه‌های مرتبط با تولید و توزیع‌(انتشار‌) مرتبط با گزارش‌های سالانه مرتبط با کاغذ
ب) فراهم کردن دستیابی غیرمتوالی به اطلاعات از طریق استفاده از هایپرلینک‌ها
پ) توانایی فراهم‌آوری اطلاعات ویژه به کاربرانی که به چنین اطلاعات ویژه‌ای نیاز دارند

ت) کاهش درخواست‌های شایع از کاربران غیرسهامدار صورت مالی
ث) فراهم آمدن فرصت برای فراهم‌آوری اطلاعات بیشتر از گزارش‌های سالانه‌ی در دسترس
ج) امکان تهیه‌ی اطلاعات به‌صورت لحظه به لحظه

چ) توانایی فراهم‌آوری اطلاعات با یک شیوه‌ی تعاملی و پویا با توان جستجوی محتوای گزارش‌ها با استفاده از اصطلاحات کلیدی
ت) بهبود دسترسی به اطلاعات که منتج به انتشار عادلانه‌ی اطلاعات می‌شود
لوورس‌، پاسیوارک و تیپو (1996‌) خاطرنشان کرده‌اند که آینده‌ی گزارش‌های مالی آن‌لاین ممکن است مشتمل بر موارد زیر باشد :
الف) توسعه‌ی اقشای‌(افشاییات‌) ماورای تکثیر در گزارش‌های سالانه‌ی مبتنی بر کاغذ
ب) بهبود به‌هنگام‌، گسترش آزادی عمل و قلمرو و مجوز یک تعامل با درجه‌ی بالا
پ) بهبود فراهم‌آوری اطلاعات مالی برای عموم به‌محض ایجاد از طریق افشای داده‌های گزارش سالیانه روی اینترنت قبل از اینکه به‌صورت مبتنی بر کاغذ در دسترس باشد
ت) افزایش درک و فهم بالقوه‌ی اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای مانند صوت‌، انیمشن و ویدیو
البته مزایای گزارش‌گری مالی آن‌لاین‌، میزان انتشار آن را نیز افزایش می‌دهد که شامل :
الف) گزارش‌‌گری لحظه به لحظه آن‌لاین برتری و امتیاز مابین اطلاعات مالی فعلی را که توسط مدیریت مورد استفاده قرار گرفته و اطلاعات حسابرسی شده قبلی مالی که برای عموم در دسترس قرار می‌گیرد مبهم خواهد کرد (گرین و اسپاول 1997‌) این گزارش‌گری ممکن است جایگزین اطلاعات حسابرسی شده‌ای باشد که هم‌اکنون در دسترس سهامداران و هیات موسس شرکت با فراهم کردن اطلاعات مالی استفاده شده توسط مدیریت باشد (لاین 1997‌) این شیوه ممکن است درخواست‌های بزرگتر و در سطح بالاتری را بر حسابرسان در فراهم کردن چنین داده‌هایی ایجاب نماید (ترتیس و شی‌هی 1997‌).
ب) دسترسی به اطلاعات آن‌لاین به دلایلی مانند تجهیزات هزینه‌بر و مهارت‌های کامپیوتری و خدمات اینترنتی کماکان به صورت محدودتری است. برای تضمین تساوی حقوق و کارایی نیاز به اعتمادسازی است که اطلاعات فراهم شده‌ی آن‌لاین قبلا افشا شده‌اند یا به صورت همزمان با استفاده از دیگر شکل‌های تبادل اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند (مک کافرتی 1995‌).
پ) کمپانی‌هایی که یکی از دو روش استخراج مجدد داده‌ها را از گزارش‌های سالیانه انخاب کرده‌اند ممکن است با خطاهایی مواجه شوند که بر یکپارچگی و درستی اطلاعات تاثیر می‌گذارند. قرار دادن افراد غیرمسول در تکمیل اطلاعات کاربران را از وجود چنین خطاها و اطلاعات توام با اشتباه مطلع خواهد کرد (هوسی و سولنیسکا 1999‌).
ت) کمپانی‌ها مسولیت تضمین، امنیت و تمامیت اطلاعات مالی قرار داده شده در اینترنت را دارا می‌باشند. البته تنظیم کننده‌ها بایستی‌، سیستمی بایگانی الزامی برای گزارش‌گری مالی در سرور کنترل‌کننده‌ی دولتی انتشار داده و ارسال نمایند (هوسی و سولنیسکا 1999).

ث) آیا اطلاعات مالی موجود در اینترنت افزایش درک اطلاعات مالی شرکتی را موجب می‌شود
ج) آیا بایستی اصول پذیرفته‌شده‌ی حسابداری (GAAP‌) به منظور پوشش همه‌ی اطلاعات مالی الکترونیکی توسعه داده شود

چ) آیا کاربران گزارش‌های اینترنتی را جایگزین قابل قبول گزارش‌های سالیانه‌ی دستی (کاغذی‌) می‌دانند
ح) کمپانی‌هایی که از وب‌سایت‌های خودشان برای اهداف زیادی استفاده می‌کنند و بنابران ممکن است قرارگیری اطلاعات مالی روی وب‌سایت با مشکل مواجه شود.
3 گزارش‌گری مالی آن‌لاین شرکت‌ها در نیوزلند

31 شناسایی وب‌سایت‌های شرکت‌ها
در آگوست 1999‌، دو وب‌سایت (http://www.globalregister.co.nz و http://www.knowledge-basket.co.nz/datex/free/webs.htm ) که فراهم‌کننده‌ی فهرست شرکت‌ها و آدرس‌های وب‌سایت‌های آن‌ها بودند در شناسایی وب شرکت‌های فهرست شده نیوزلندی مورد استفاده قرار گرفتند. برای شرکت‌هایی که ما نمی‌توانستیم وب‌سایتشان را شناسایی کنیم با مدیران آن‌ها تماس تلفنی گرفته می‌شد برای این‌که آیا شرکت آن‌ها دارای وب‌سایت است یا نه و اگر هست آدرس اینترنتی آن‌ را ارایه دهند. از مجموع کل 230 شرکت فهرست شده، 84 شرکت یعنی 5/36 درصد در اینترنت دارای وب‌سایت بودند. چنین به نظر می‌رسد که نسبت کمپانی‌های فهرست شده دارای وب‌سات در نیوزلند پایین‌تر لز دیگر کشور هاست.

32 محتوای اطلاعاتی وب‌سایت‌های شرکت‌ها
وب‌سایت‌های شرکت‌ها برای فراهم نمودن انواع مختلفی از اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدول 1 تجزیه و تحلیلی از محتوای وب‌سایت‌های کمپانی‌های نیوزلند را نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل‌ها تصریح می‌کنند که وب‌سایت‌ها چهار نوع از اطلاعات را فراهم می‌کنند که عبارتند از : اطلاعات خدماتی تولیدی، پروفایل و تاریخچه‌ی کمپانی، اخبار و آگهی‌ها و اطلاعات مالی. دیگر اطلاعات کمتر متداول شامل لینک‌های سایت‌های دیگر در وب شامل دادوستدهای تولیدی در شبکه (E_commerce‌) و فرصت‌های استخدام می‌باشد. به تدریج نصف کمپانی‌ها با وب‌سایت‌هایشان فراهم کننده‌ی اطلاعات مالی کمپانی‌ها می‌باشند.

33 تجزیه و تحلیل‌های اطلاعات مالی در وب
ما گسترش وب‌سایت‌هایی را که آرشیوی برای اطلاعات مالی به منظور ارایه‌ی اطلاعات برای سال‌های قبل فراهم می‌کنند مود بررسی قرار دادیم. جدول 2 تعدادی از سال‌هایی را که بخش‌های مختلف (بافت) اطلاعات مالی ایجاد شده در وب‌سایت‌‌ها در دسترس قرار می‌گیرد نشان می‌دهد. این جدول بیانگر این است بسیاری از شرکت‌ها اینترنت (محیط وب) را همانند یک انبار برای اطلاعات مالی خود مورد استفاده قرار می‌دهند. این آرشیو یا مخزن دسترسی به اطلاعات سابق را به آسانی در دسترس کاربران قرار داده و هم‌چنین مقایسه‌ی چنین اطلاعات مالی را تسهیل می‌کند.

اطلاعات مالی در شبکه شامل گزارش‌های کامل سالیانه و یا نکات برجسته و مهم اضافی مالی می‌باشد.
پانل A از ضمیمه‌ی یک نشان‌دهنده‌ی کمپانی‌ها و آدرس‌های وب‌سایت‌ شرکت‌ها در هر دسته‌بندی است در حالی که پانل B از ضمیمه نشان‌دهنده‌ی شرکت‌ها با وب‌سایت‌هایشان است اما اطلاعات مالی را فراهم نمی‌کند. جدول 2 نشان می‌دهد که 8 تا از کمپانی‌ها فراهم‌کننده‌ی فقط نکات برجسته‌ی مالی و 25 تا از کمپانی‌ها نیز فراهم‌کننده‌ی نکات برجسته‌ی مالی به‌علاوه‌ی گزارش‌های کامل سالانه می‌باشند. محتوای نکات برجسته فراهم شده به وسیله‌ی این کمپانی‌ها در جدول 3 نشان داده شده است. به نظر می‌رسد که نکات مهم و برجسته‌ی مالی شامل : استخراج از گزارش‌های سالیانه، تجزیه و تحلیل‌های مجدد و اضافی داده‌های مالی، اندازه‌گیری‌های عملکرد غیرمالی و یا ارتباطات شرکتی است.

34 ارایه‌ی اطلاعات مالی
اطلاعات مالی روی اینترنت می‌تواند با تعدادی از فرمت‌ها مانند HTML و PDF فراهم شود.
جدول 4 انواعی از اطلاعات مالی آن‌لاین شرکت‌های فراهم شده و فرمت‌های الکترونیکی در هر کدام از انواع اطلاعات برای چهل شرکت با اطلاعات مالی بر روی وب‌سایت‌هایشان ارایه شده است توصیف می‌کند. 80 درصد از کمپانی‌های فراهم‌کننده‌ی اطلاعات مالی شرکت‌ها گزارش‌های سالیانه را به صورت در دسترس بر روی وب‌سایت‌هایشان قرار داده‌اند. اغلب کمپانی‌ها گزارش‌های سالیانه را در فرمت PDF تهیه کرده‌اند. مسنجر( 1999‌) تاکید داشته است فرمت PDF در تحویل سند بر روی وب مزایای بیشتری در مقایسه با HTML خواهد داشت مانند‌:
الف) پیوستگی بصری کامل سند (عنوان، قلم‌ها، رنگ، صفحه‌گذاری)

ب) نوع برنامه‌ی کامپیوتری PDF و استقلال عملکرد آن
پ) بهینه کردن و امکان فشردگی فایل
ت) نمایش روی صفحه دقیق و پرینت مطالب
ث) توانایی ایجاد دوباره‌ی اسناد و مدارک کاغذی درون فایل‌های الکترونیکی قابل مشاهده و جستجو

مشخصه‌های الکترونیکی زیادی وجود دارند که قابلیت ارایه، مطالعه و درک اطلاعات مالی را روی وب افزایش می‌دهند. به عنوان مثال هایپرلینک‌ها به کاربران اجازه می‌دهند در محدوده‌ و مابین اسناد مرتبط با اطلاعات مالی توان حرکت وجستجو داشته باشند. ترتیب بندی عناوین اولیه و کلی وب‌سایت در مقایسه با ترتیب‌بندی عناوین یک صفحه به کاربر این اجازه را می‌دهد که بدون نیاز به جابجا شدن بر روی متن سند موجود به آسانی اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده نماید. جدول 5 مشخصه‌های الکترونیکی و گسترش کاربرد آن‌ها را به‌وسیله‌ی کمپانی‌های فراهم کننده‌ی اطلاعات در وب‌سایت‌هایشان را توصیف می‌کند‌. این جدول بیان‌گر این است که تعدادی از مشخصه‌ها و ویژگی‌ها به‌طور مرتب در ارایه‌ی اطلاعات مالی استفاده می‌شوند‌.

اینترنت فرصت‌هایی را برای شرکت‌ها در بهبود ارتباط مستقیم خود با سرمایه‌گذاران و مشتریان فراهم می‌کند‌. سی‌و‌هشت مورد (95‌درصد) از شرکت‌ها فراهم‌کننده‌ی اطلاعات مالی، اطلاعات تماسشان (contact information‌) را با استفاده از امکاناتی مانند رایانامه (email‌) و یا صفحه‌ی ثبت‌نام (Sign up page‌) برای اخبار هفتگی در دسترس کاربران قرار می‌دهند‌.
4 نتایج و بحث

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله حق الناس با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله حق الناس با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله حق الناس با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله حق الناس با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله حق الناس با pdf :

حق الناس

مقدّمه:
حقوق بشر یکی از مهمترین مباحث مطرح در ایران معاصر است. اگرچه ایران «منشور ملل متحد»، «اعلامیه جهانی حقوق بشر»، «میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» و «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» را (به‌ترتیب در سال‌های 1324، 1327، 1354 و 1354) رسماً پذیرفته ‌است و بخش‌های مهمی از این اسناد بین‌المللی در قوانین اساسی ایران از جمله فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجانیده شده‌است؛ اما

نظام حقوق بشر چه در نظر و چه در عمل در جامعه ما با مشکل مواجه ‌است. اما به لحاظ نظری، بسیاری از اصول بنیادین آن (از قبیل تساوی حقوقی همه انسان‌ها فارغ از جنس و دین و تعلقات سیاسی) نادرست و معارض آموزه‌های الهی پنداشته می‌شود. اما به‌لحاظ عملی، بسیاری از مواد اعلامیه و میثاقین و اصول مرتبط در قانون اساسی به شکل نهادین

ه نقض می‌شود.
در جامعه‌ای که به‌نام دین در آن حکومت می‌شود، و همه امور رسماً از منظر دین (ولو قرائتی خاص از آن) تبیین و تفسیر می‌شوند؛ طبیعی است که بحث «نسبت اسلام و حقوق بشر» یا «تعیین تکلیف حقوق بشر از منظر اسلام» بحثی ضروری و درعین حال چالش برانگیز باشد.

هرچیز که حقى از مردم در آن باشد، درحیطه حق الناس قرار مى‏گیرد. تاکید اسلا

م بر رعایت حق الناس آنچنان موکد است که مى‏گوید آنگاه که انسان از گناهان پیشین خود به درگاه الهى توبه مى‏کند، تا زمانى که حقوق ضایع کرده مردم را ادا نکند، توبه‏اش پذیرفته نخواهد بود. یعنى خدا حق خود را در کوتاهى‏ها و تقصیرها و اهمال‏ها در شرایطى که نشانه‏هاى ندامت واقعى در فرد مسلمان آشکار شود، مى‏بخشد. اما حق مردم را در هیچ شرایطى نه.
آنانکه با پایمال کردن حقوق مردم (به انحاء مختلف) به ثروت و مکنتى رسیده‏اند آنانکه که مستقیم و غیرمستقیم به حقوق دیگران تجاوز مى‏کنند و از این راه درآمدهایى بدست مى‏آورند و زندگیشان را اداره مى‏کنند، باید بدانند که چوب پایمال کردن حق‏الناس را هم دراین دنیا و هم

در روز بازپسین به سختى خواهند خورد و هیچ توجیه و دلیل تراشى دراین مقوله کارساز نیست.
حق الناس، چونان اخگرى سرخ و سوزان است که بر دستان هرکس قرار گیرد، تا مغز استخوان را مى‏سوزاند، اما گاه فاصله زمانى پایمال کردن حق دیگران تا درک این سوزش، فاصله‏اى طولانى است. خیلى‏ها را در اطرافمان مى‏شناسیم که زندگى شیرین و مرفهى را براى خود وخانواده‏اشان فراهم کرده‏اند، اما ناگهان در اوج لذت‏هاى دنیایى، بلایى سخت بر آنها نازل مى‏شود. عزیزشان سرطان مى‏گیرد، جوانشان به مرگى ناگهانى پرپر مى‏شود، ثرورتشان بناگهان بر باد مى‏رود، کانون وفاى خانوادگى‏شان لکه‏دار مى‏شود و; آنان انگشت حیرت به دهان مى‏گ

زند که این بلا از کجا برآنها نازل شد. اینطور مواقع- غیر ازمواردى که به امتحان الهى از مؤمن برمى‏گردد و حیطه‏اى کاملاً متفاوت است- باید در جستجوى ظلم به مسلمانى یا مسلمانانى در روابط گذشته برآمد و ردپاى این ظلم را در زندگى سرپرست خانوار جستجو کرد.
ایمان ما به ما مى‏گوید، آنکه حق الناس را پایمال مى‏کند، هیچ راه فرارى ندارد.
انسانى که اشرف مخلوقات نامیده شده و جهان با تمام امکانات، نعمات و مواهب براى وى و در خدمت او است در هر وضع و موقعیت و صرف نظر از جنس، نژاد، رنگ، خصوصیات موروثى و اجتماعى، مشخصات اخلاقى و عقیدتى، موجودى است آزاد و برخوردار از یک سلسله حقوق و باید در تمام جوامع با هر نوع حکومت و تحت هر سلیقه و برداشت بتواند از همه این حقوق و آزادیها بطور کامل برخوردار شود و تا زمانیکه در راستاى حق و قانون و در غیر جهت صدمه زدن به اجتماع و افراد دیگر حرکت کند هیچکس نباید در راه او مانعى ایجاد کند و به مقام والاى انسانیت او لطمه وارد آورد. اما هر گاه انسان از این حقوق و آزادیهای خداداد سوءاستفاده کند و یا دیگران را از تمامى یا برخى از این حقوق و آزادیها محروم سازد نه تنها زندگی اندوهباری پیدا

خواهد کرد و با انواع مشکلات و مصائب روبرو خواهد شد بلکه از زندگى دیگران نیز سلب آسایش خواهد نمود و باعث دردسر و گرفتارى براى آنان خواهد شد.
هر فردى با توجه به حقوق طبیعى و الهى که خداوند دراختیار او قرار داده باید سعى کند که هم از حقوق خود صیانت و حفاظت بعمل آورد و هم با رعایت همه مصالح فرد و جامعه در راه اعتلاى یک جامعه انسانى و ایده‏آل گام بردارد.
بدیهى است تحقق جامعه‏اى مترقى، ایده‏آل و مدینه‏اى فاضله آرزوى ر کسى است. رسیدن به چنین جامعه‏اى چندان دور از انتظار نیست بشرط آنکه هر کس به سهم خود تلاش کند به حقوق و آزادى‏هاى دیگران احترام بگذارد و با قاطعیت جلوى انحرافات و ناهنجاریهاى اجتماعى بایستد.

حقوق مسلمانان نسبت به یکدیگر
رسول گرامى اسلام حضرت محمد(ص) فرمودند: براستى براى هر مسلمانى برعهده برادر مسلمانش شش حق وجود دارد: هنگام ملاقات بر او سلام کند، هنگام بیمارى به عیادتش برود، زمانى که عطسه کرد او را با عبارت یرحمک الله دعا کند و زمانى که مرد او را تشییع جنازه نماید، هنگامى که او را دعوت نموده دعوتش را اجابت نماید و آنچه براى خود دوست مى‏دارد براى او هم بپسندد و آنچه براى خود نمى‏پسندد براى او هم ناخوش بدارد.
هنگامى که سخن از حق و حقوق افراد نسبت به یکدیگر به میان مى‏آید م

عمولا در ذهن افراد حق و تکلیف فرزندان نسبت به پدر و مادر، حقوق والدین نسبت به فرزندان، زن و شوهر نسبت به یکدیگر، همسایه ها نسبت به یکدیگر، حقوقی که معلم

بر شاگردان و بالعکس دارد و مواردى از این نمونه متبادر مى‏گردد لیکن حق

و حقوقى که افراد نسبت به یکدیگر دارند از هر قشر و طیف و دسته‏اى، از هر جنس و صنف و طایفه ای دامنه‏اى بس وسیع دارد و در حقیقت وسعتی به اندازه جامعه اسلامى پیدا مى‏کند البته این امکان وجود ندارد که یک مسلمان نسبت به همه مسلمانان دیگر تمام این حقوق را مراعات کند اما در قرآن و احادیث مکررا توصیه شده است که هر فرد مسلمانى باید آمادگى اداى این حقوق را داشته باشد و آنچه که برعهده او گذاشته شده نسبت به دیگر مسلمانان بجا آورد و فکر نکند که وظیفه او منحصرا محدود به فرزند، والدین و همسایه مى‏شود. به عبارت دیگر همین که فردى مسلمان شد با اتکاء به همین خصیصه مسلمانى یک سری حقوق و وظایف بر او مترتب می گردد که باید در ایفاى آن تلاش نماید.
بطور مثال هر کس فریاد مظلومى را بشنود که کمک مى‏خواهد و او را کمک نکند مسلمان نیست. مسعود حسینى کارشناس حقوقى در این باره مى‏گوید: اگر حقوق افراد در جامعه پایمال شود و هر کس خودسرانه و بدون رعایت اصول قانونى در حیطه کارى دیگرى وارد شود امنیت و ثبات جامعه و نیزآزادى و حرمت افراد از بین رفته و به تدریج هرج ومرج و تباهى و استبداد و خودکامگى حاکم می گردد و جامعه به انحطاط کشانده مى‏شود.
وی اضافه مى‏کند اگر هر کس به سهم خودش حقوق دیگران را در همه زمینه‏ه

 

ا اعم از سیاسى، قضایى، اجتماعى و اقتصادى رعایت کند و متقابلا صیانت و رعایت حقوق خود را از جامعه مطالبه نماید در آن جامعه هیچگاه چیزى به نام تضییع حقوق نخواهیم داشت و محدوده حقوق فردى و اجتماعی افراد کاملا مشخص و شناخته شده خواهد بود.
این کارشناس مى‏گوید: خداوند با آنکه خود خالق و مالک هستى است و همه جا حاضر و ناظر بر اعمال بندگان خویش است با این حال به بندگان خویش اختیار و آزادى داده است و آنها را در حیطه کارى خودشان آزاد گذاشته است و حتى خودش در اعمال و افعال اختیارى آنان وارد نمى‏شود و دخالت نمى‏کند از این رو جاى دارد مردم نیز در حیطه کارى خداوند وارد نشوند و حق الهى را محترم شمارند و حرمتش را نگاه دارند همچنین شایسته است که مردم با رعایت آزادى و اختیار خودشان در امور دیگران دخالت نکنند و حقوق یکدیگر را رعایت نمایند چرا که رعایت این حقوق از اختصاصات جامعه مدنى نبوى است.
وى تصریح مى‏کند: فرآیند رشد و هدایت در یک جامعه الهی با رعایت اصل آزادى و حفظ حقوق متقابل تحقق مى‏یابد نه با زور و سلطه و از این جاست که وظیفه خطیر مسئولین نظام اسلامى مشخص مى‏شود که باید آنچنان به عدالت و انصاف رفتار نمایند که ضمن راهنمایى و هدایت مردم موجبات رعایت حقوق آنان را به گونه‏اى فراهم سازند که حتى به اندازه ذره ناچیزى حقوق آنان تضییع نگردد.

حق الناس وظیفه بزرگی بر گردن مردم و مسئولین
«حق الناس» یکى از عالى‏ترین مفاهیم حقوقى در اسلام است. عباسعلى کامرانیان پژوهشگر مسائل دینى در این باره معتقد است که رعایت حقوق مردم یا به عبارت دیگر «حق الناس» یکى از وظایف بزرگى است که برعهده مسئولین و مردم گذاشته شده است و عدم رعایت آن توسط مسئولین و مردم، موجب بروز مشکلات عدیده فردى و اجتماعى در جامعه مى‏شود.
به عنوان مثال یکى از حقوق مردم که بر مسئولین مترتب است اجراى عدالت اجتماعى است. اگر مسئولین در عرصه اقدامات و کارهای خویش عدالت را مدنظر قرار داشته باشند، مى‏توان گفت که حقوق مردم را به تمامی رعایت کرده‏اند و زمینه لطمه به حق الناس را از بین برده‏اند، زیرا یکى از اهداف بزرگ انبیاء برقرارى عدالت بوده است چنانکه خداوند متعال در آیه 25 س

 

وره حدید مى‏فرمایند: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسایى حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند;
اگر به عدالت اجتماعى از این دیدگاه بنگریم که عدالت یعنی دادن حق هر کس به او، متوجه خواهیم شد که یکی از سرفصل‏هاى بزرگ اداى حقوق مردم، بسط و گسترش عدالت اجتماعى است.
از این که بگذریم در بین مردم نیز اگر قاعده و قانون درست حکمفرما نباشد، زمینه‏هاى تضییع حقوق عمومى فراهم مى‏شود.
وی مى‏افزاید: رعایت حقوق مردم در محل کار و کسب و در عرصه اجتماع شامل مصادیق مختلفى مى‏شود مثلا کسانى که حقوق شرعى خویش مانند خمس و زکات را پرداخت نمى‏کنند به حق خود و دیگران و خصوصاً فقرا و نیازمندان تجاوز مى‏کنند.
خداوند متعال در آیات 35 و 34 سوره توبه به این حقیقت اشاره مى‏فرمایند: کسانى که طلا و نقره را ذخیره مى‏کنند و بخاطر دنیا دوستى آنها را در راه خدا انفاق نمى‏کنند را به عذاب دردناک بشارت بده، روزى که طلا و نقره هایشان در آتش گداخته شود و با آنها پیشانى، پشت و پهلوهایشان را داغ کنند و فرشتگان عذاب به آنها گویند:
این است نتیجه ذخیره‏سازى زر و سیم در دنیا و نپرداختن حقوق فقرا. اکنون عذاب آتش و سیم و زرى را که می اندوختید بچشید.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به مصادیق بزرگ دیگر تضییع حق الناس مى‏گوید: کم‏فروشى و گرانفروشى نیز از مصادیق بزرگ و رایج ضایع کردن حق‏الناس است که در سطح بسیار وسیعى حقوق عامه را مورد دستبرد قرار مى‏دهد خداوند متعال حتى از این کار تعبیر به فساد فرموده است، در آیه 85 سوره اعراف در این باره آمده است:

 

کم نفروشید و گرانفروشى نکنید و در سنجش وکیل و وزن با مردم عدل و درستى پیشه سازید و کم فروشى در جنس و وقت و کار و; نکنید و در زمین فساد ایجاد نکنید.
کامرانیان در باره مصادیق دیگر عدم رعایت حق الناس اضافه مى‏کند در هر جامعه‏اى، معمولا افراد ضعیف و کودکان و کسانى که قدرت استیفای حقوق خود را ندارند، بیشتر در معرض تضییع حقوق قرار مى‏گیرند. از این گروه‏ها مى‏توان به عنوان مثال به ایتام و فقرا به عنوان دو گروه مهم اشاره کرد. خداوند متعال درباره رعایت حقوق ایتام در آیه 10 سوره نساء مى‏فرمایند: کسانى که اموال یتیمان را به ظلم و ستم مى‏خورند در حقیقت فقط آتش مى‏خورند و بزودى در شعله‏هاى آتش دوزخ مى‏سوزند.
همچنین خداوند متعال به پیامبر اسلام و همه مؤمنان و دست اندرکاران امور امر فرموده‏اند که از حقوق فقرا پاسدارى کنند و حتى لحظه‏اى از آنها غافل نشوند زیرا اغنیاء و پول پرست‏ها و هوس بازها و گناهکاران این افراد ضعیف را زودتر استثمار مى‏کنند و حقوقشان را ضایع مى‏سازند.
در آیه 28 سوره کهف خطاب به پیامبر آمده است:
همیشه خود را در نهایت بردبارى به محبت کسانى که صبح و شام خدا را مى‏خوانند و طالب رضاى او هستند وادار کن و یک لحظه از آنها چشم نپوش که به زینت‏هاى دنیا مایل شوى;
به عقیده این کارشناس: به عدالت سخن گفتن، واسطه ازدواج شدن، شهادت حق دادن، دفاع از جان و مال و ناموس مردم، حمایت از مظلومان، برخورد با ظالمان و برخورد با متقلبان و; از جمله مواردى است که مى‏تواند موجبات عدم تضییع حق عمومى مردم را فراهم سازد.
امام على(ع) درباره اهمیت توجه به حقوق مردم در خطبه 167 نهج‏البلاغه مى‏فرمایند: هرکس حقوق بندگان خدا را بجای آورد در حقیقت حدود خداوند را بجا آورده است.
وى اضافه مى‏کند: رعایت حقوق مردم شامل مصادیق مختلفى مى‏شود از جمله در محل کار و تحصیل، در خانواده و در جامعه;

این پژوهشگر همچنین ادامه مى‏دهد مثلا در محیطهاى کارى افراد باید تلاش کنند که حقوق یکدیگر را تضییع نکنند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند، از ایجاد سرو صدا و مزاحمت، خنده‏هاى بلند، صحبت‏هاى بلند نامناسب و آلوده سازى محیط جلوگیرى کنند تا دیگران به راحتى بتوانند به انجام وظیفه خود بپردازند مخصوصاً در محیطهاى جمعى این مسئله حتماً باید رعایت شود.
وى به مسئله استفاده شخصی از وسائل عمومى نیز در این رابطه اشاره مى‏کند و مى‏گوید: استفاده از وسایل عمومی ادارات مثل اتومبیل ها، منازل، رایانه ها، اوراق و دفاتر و سایر وسایل موردنیاز ادارات براى استفاده‏هاى شخصى در حقیقت نوعى تجاوز به حقوق دیگران و بیت‏المال و عدم رعایت عامه مردم است، یا مثلا در محیطهاى تحصیلى وقت گذرانى درکلاس، گرفتن وقت اساتید به بهانه‏هاى مختلف با بحث‏هاى شخصى و بیهوده، ایجاد مزاحمت و; از جمله مسایلى است که به حقوق دانش آموزان، طلبه‏ها و دانشجویان لطمه‏هاى جدى وارد مى‏سازد.
به عقیده این کارشناسان البته بوجود آوردن فضاى بحث و گفت وگو در محیطهاى آموزشى اگر بصورت عمومى، علمى و فراگیر باشد و جنبه آموزشى هم براى دیگران داشته باشد، نه تنها بد نیست بلکه اطلاعات عمومى دیگران را هم بالا مى‏برد و براى دیگران بسیار سودمند خواهد بود لیکن مزاحمت‏هاى شخصى و گرفتن وقت کلاس نه تنها استفاده‏اى براى عموم ندارد بلکه وقت دیگران هم گرفته مى‏شود، و به ضرر آنان خواهد بود.

برخی گفته‌اند: «هر آنچه که اولاً‌ و بالذات معصیت الله و بالعرض تجاوز به حقوق افراد باشد، حق الله و هر چه که عکس آن باشد حق الناس است» و نیز در تعریف حق الله آمده است: «حق الله سلطنت خداوند بر بازخواست بندگان است عموماً بر انجام یا ترک عملی که در مورد آن نهی یا امر شارع به مکلف متوجه شده است» و عده‌ای این دو مفهوم را به آثارش تعریف کرده و گفته‌اند: «هر آنچه که بنده می‌تواند آن را ساقط کند حق الله و هر آنچه که بنده حق اسقاط آن را ندارد حق الله است»و تکالیف را به سه دسته حق الله و حق الناس و حق مختلط تقسیم کرده‌اند «برخی از محققان نیز تأسیس حقوق حق الله را مطابق با حقوق عمومی و حق الناس را معادل با حقوق خصوصی تلقی کرده‌اند» آیت الله اردبیلی پس از ذکر اقوال فقها و حقوقدانان می‌نویسد: «حق الله در دو معنا بکار می‌رود:

1- حق ولایت مطلقه خداوند و آن امر و احکام خداوند و وجوب پیروی از آنهاست و این همان معنای سخن پیامبر است که فرمود: «حَقَّ اللهِ عَلَی العِبادِ اَنْ یَعْبُدوه ولایشرکوا به شیئاً» این معنا منظور بحث ما در اینجا (حکم غیابی) نیست.
2- هر آنچه که ملاک حکم در آن مصالح عامه و خاصه‌ای است اختیارش به دست مکلف نیست اگر چه مصلحت متعلق به او باشد مثل حرمت خودکشی یا فرزندکشی و مقصود از حق الناس چیزی است که ملاک (حکم) در آن مصلحت شخصی است و اختیار آن به دس

ت شخص است مثل وجوب قصاص ودیه که منوط به مطالبه ولی دم است و هر وقت عفو کند منتفی است» از نظرکمیسیون استفتائات شورای عالی قضایی «هر جرمی که موجب تضرر شخص یا اشخاص خاص بشود حق الناس و هر جرمی که باعث اخلال و اختلال در نظم گردد و موجب لطمه بر مصالح اجتماعی و حقوق عمومی باشد حق الله محسوب می‌شود;»

ب) مصادیق حق الله و حق الناس در حقوق کیفری
بر مبنای تقسیم‌بندی مجازات می‌توان گفت تمام جرایم مستوجب مجازات حدی به جز قذف و سرقت قبل از رفع الی الحاکم حق الله و همه دیات و قصاص حق الناس می‌باشند. جرایم تعزیری نیز با توجه به تعریف حق الله و حق الناس، برخی حق الله مثل روابط نامشروع مادون زنا و برخی مثل توهین حق الناس می‌باشندجرایم مستوجب مجازات بازدارنده هر چند که طبق تعریف‌های حقوق، حق الله محسوب می‌شوند در عین حال نظریه‌های مشورتی 5086/7 – 19/7/1384 و 4456/7- 24/8/77 جرایم مذکور در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 17/8/76 مجمع تشخیص مصلحت نظام که از مصادیق روشن جرایم بازدارنده می‌باشند را از شمول حق الله و حق الناس خارج دانسته و بیان داشته‌اند «جرایم مذکور در قانون مبارزه با مواد مخدر نه جنبه حق‌اللهی دارد و نه جنبه حق الناسی;»

ج)آثار تفکیک حق الله و حق الناس
آثار مختلفی بر تفکیک بین این دو حق در نظام قضایی اسلام مترتب است که مؤلفین فقهی و حقوقی به احصار و بررسی آن پرداخته‌اند در بین کتب حقوقی می‌توان به کتاب «جرایم علیه اموال و مالکیت» دکتر میر صادقی و از بین کتب فقهی به کتاب «فقه القضاء» آیت الله اردبیلی اشاره کرد که در کتاب اخیر تعداد چهارده اثر مترتب بر این تفکیک، برشمرده ش

ده است که برخی از آنها عیناً‌ درج می‌شود.
1- حق الله مبتنی بر تخفیف است برخلاف حق الناس؛
2- صدور حکم غیابی در حق الناس جایز است برخلاف حق الله؛
3- شهادت بر شهادت در حق الناس پذیرفته برخلاف حق الله؛
4- صدور حکم و اجرای آن در حق الناس منوط به مطالبه شاکی است برخلاف حق الله؛
5- در حقوق الله در برخی موارد حاکم حق عفو دارد برخلاف حق الن

اس.

منابع :
1- ماهنامه کوثر
2- شیری، عباس؛ سقوط مجازات در حقوق کیفری اسلام و ایران، تهران، مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، سال 1372، ص 112
3- آشوری، محمد؛ عدالت کیفری (مجموعه مقالات)، تهران،‌کتابخانه گنج دانش،‌1376، چاپ اول، ص 214
4- موسوی اردبیلی، عبدالکریم؛ فقه القضاء، قم، موسسه النشر لجامعه مفید، 1423 ق، الطبعه الثانیه، ص 188
5- آشوری، عمر؛ آیین دادرسی کیفر، تهران، سمت، 1383، هشتم، ج1، ص 169
6- مجموعه جرائم و مجازات‌ها، تهران، معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح

قوانین و مقررات، 1385، چاپ سوم، ویرایش دوم، ج 2، ص 605 و 606
7- میرمحمدصادقی، حسین؛ جرایم علیه اموال و مالکیت، تهران، نشر میزان، سال 1381، نهم، صص 46و 47

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان با pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان با pdf :

اهمیت و ضرورت دوستی برای کودکان و نوجوانان

مقدمه :

دوستی به کودکان کمک می کند تا مهارت های عاطفی – اجتماعی خود را گسترش دهند. آنها از داشتن روابط صمیمی و نزدیک با هم سالان شان، به نکات و ارزش هایی پی می برند که نمی توانند از بودن با والدین و اعضای بزرگسال خانواده شان بیاموزند. برای مثال آنها یاد می گیرند که چگونه باید با دیگران رفتار کنند، چگونه باید از قوانین و مقررات پیروی کنند و چگونه باید تصمیم گیری کنند.

 

کودکان در جمع دیگر دوستان شان با مفهوم ترس، خشم، عصبانیت و اعتراض کردن آشنا می شوند. آنها می آموزند که چگونه باید پیروز شوند، چگونه باید کمبودها را تحمل کنند و چگونه باید رفتار مناسبی داشته باشند. کودکان یاد می گیرند که چگونه از مراجع قدرت بای

 

د پیروی کنند. آنها یاد می گیرند که چگونه باید نظرات دیگران را بشنوند و درک کنند. دوستی، حس همدلی و نوع دوستی را در دل آنها زنده می کند. آنها در جمع دوستان شان، استعدادها و ویژگی های خود را بهتر می شناسند و می توانند خودشان را با آنها مقایسه کنند. کودکان از طریق مشاهده هم سن و سالان شان به شباهت ها و تفاوت های شان با آنها پی می برند.
کودکان از بودن در جمع به حس تعلق و ارزشمندی دست پیدا می کنند و همین امر موجب افزایش عزت نفس آنها می شود. دلگرمی و حمایت هایی که کودکان از دوستا

ن شان دریافت می دارند، صبر و بردباری آنها را در سازگاری با محیط های ناآش

نا و غریبه (مثل رفتن به مدرسه، ورود به مرحله نوجوانی، مقابله با فشارها و ناکامی و;) افزایش می دهد.
دوستی عاملی برای سلامت و بهداشت روانی کودک است. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در جمع بزرگ می شوند، کمتر دچار مشکلات ارتباطی می شوند. از طرف دیگر، کدن می کنند و در سازگاری با محیط های آموزشی ناتوان تر هستند.

دوست یابی
کودکان اغلب دوستان بی شماری دارند. هر چه تعداد دوستان آنان در دوران کودکی بیشتر باشد، در دوران بزرگسالی برای دوستی ارزش بیشتری قائلند. تقریباً 75 درصد کودکان خود را درگیر دوست شدن با هم سالان شان می کنند و تقریباً 90 – 80 درصد نوجوانان 2 الی 3 نفر از بهترین دوستان شان را از بین هم سالان دوران کودکی خود انتخاب می کنند. اغلب کودکان و نوجوانان بر این باورند دوستی رابطه ای دوطرفه است که هر دو نفر باید بدان پای بند باشند. ( هارتاپ و استیونس، 1999) یک کودک نوپا ممکن است به کودک هم سال خود کمک کند تا با مکعب هایش خانه ای بسازد، یا یک کودک دبستانی ممکن است به دوستش کمک کند تا تکالیفش را انجام دهد، یک نوجوان ممکن است دوست هم سالش را بهتر از پدر و مادرش نصیحت کند. با گسترش دوستی، مفهوم رابطه متقابل هم شکل جدیدی به خود می گیرد و هر یک از دوست ها سعی می کنند در خوبی کردن به دیگری پیشی بگیرند. مهارت های دوست یابی هم از جمله مهارت هایی است که باید از همان دوران کودکی آموخته شود تا جایگاه خود را در زندگی کودک پیدا کند.

دوستی در سنین مختلف
کودکان از همان ماه های آغازین تولد خود درتلاشند با گرداندن سرشان به سوی صدای گفت و

گوی افراد با اطرافیان شان ارتباط برقرار کنند. تعاملات و واکنش های ظریفی که کودک با محیط پیرامونش برقرار می کند، نشان می دهد که کودک قادر است وابستگی های عمیق عاطفی بین خود و اطرافیانش را به وجود آورد. پژوهش های مختلف نشان می دهد کودکانی که در جمع کودکان دیگر بزرگ می شوند، با کودکانی که تنها در جمع افراد بالغ بزرگ می شوند، تفاوت های شخصیتی بسیاری دارند. کودکان در خردسالی، آشنایی و تثبیت روابط شان با یکدیگر را شروع می کنند و سعی می کنند به تدریج ارتباط خود را با چند نفر از دوستان شان صمیمی تر کنند. کودکان پیش دبستانی، دوست های شان را از بین 15 – 10 نفر انتخاب می کنند و در عین آن ک

ه با همه رابطه ای دوستانه برقرار می کنند، با یکی دو نفر نزدیک تر و صمیمی تر می شوند. اغلب دوستی های دوران خردسالی کلامی نیستند، بلکه دوستی آنها به میزان فعالیت مشترکی که با هم انجام می دهند، بستگی دارد. کودکان در دوران پیش دبستانی و سال اول دبستان، با گروهی از بچه هایی دوست می شوند که علایق و سرگرمی های مشترک داشته باشند. کودکان در این سن تمایل دارند روابط گروهی شان را گسترش دهند و بهترین دوست ها، کسانی هستند که بهتر بتوانند روابط جمعی خود را سازمان دهند (در گروه فعال تر باشند و از بودن در جمع دیگر کودکان احساس رضایت و شادمانی کنند). تحقیقات نشان می دهد کودکانی که دارای دوستی های با سابقه طولانی تر بوده اند، برای حفظ و نگه داری دوستی شان تلاش بیشتری می کنند. (لاد، 1990)

 

ویژگیهای دوست خوب برای کودکان و نوجوانانسبب می گردد دوستان بیشتری در کنار خود داشته باشند. بنابراین با تغییر رفتار خود به جرگه این افراد بپیوندید.
1 یک دوست خوب حرفهایی که به صورت محرمانه به وی زده شده است را نزد خود نگه داشته و راز دار شما می باشد
2 وقت شناس بوده و در قرار ملاقات ها و یا میهمانی ها قابل اطمینان بوده و سر موقع حضور می یابد.
3 یک دوست خوب به موفقیت موفقیت و یا دوستان شما حسادت نمی ورزد.
4 یک دوست خوب هنگامی که دچار بیماری و کسالت می گردید با شما تماس گرفته و حالتان را جویا می شود وبه عیادت شما می آید.
5 وی می داند که چه زمانی صحبت و چه زمانی سکوت نموده تنها گوش دهد.
6 هنگامی که حالتان مساعد نبوده و یا دل و دماغ کاری را ندارید و پکر هستید وی از شما دلخور نمی شود.
7 اگر شما به فضای بیشتری نیاز داشته باشید و یا می خواهید تنها باشید آنها این رفتار شما را طرد شدگی تلقی نکرده و دلگیر نمی شوند.
8 یک دوست خوب همه چیز های بدتان را تحمیل می کند.
9 وقتی نظر او را در مورد مسئله ای جویا شوید با جان و دل و صادقانه نظرات و عقاید خوشد را در اختیارتان قرار می دهد و حتی اگر به نصایحش نیز عمل نکنید ناراحت نمی شود.
10 وی با شما می خندد گریه می کند و کارهای ماجراجویانه انجام می دهد اما به دیگران چیزی در مورد آنها نمی گوید.
11 پیش از سر زدن به منزلتان شما را مجبور نمی کند که خانه را تمیز کنید
12 وی اجازه نمی دهد کسی پشت سر شما و در غیاب شما در موردتان بد گویی کند و به دفاع از شما خواهد پرداخت.

13 شما را به کارهای ماجراجویانه رشد دهنده و پیشرفت در کار تشویق خواهد کرد.
14 هنگامی که خودروی شما دچار نقص فنی گردد شما را به مقصدتان خواهد رساند.
15 روز تولدتان همیشه به یادش بوده و اگر برنامه خاصی برای آن روز تدارک ندیده باشید شما را به بیرون برده و برایتان کیک سفارش می دهد.

16 دوست خوب از شما انتظار ندارد که اتوماتیک وار با عقاید وی در خصوص مسائلی همچون مد لباس باشید. و به عقاید شما حتی اگر بر خلاف عقایدش باشد احترام می گذارد.
17 هیچ گاه شما را نزد دیگران خرد و تحقیر نکرده بلکه همواره به شما احترام می گذارد و در حضور دیگران از شما تعریف می کند.
اگر دوستی را سراغ ندارید که با شما اینگونه رفتار کند شاید یک دلیل آن این باشد که شما نیز با آنان چنین رفتاری تا به حال نداشته اید

منابع :

– مجلات رشد ، پیوند مهر و آبان سال 86
– شناخت کودکان استثنائی ، مراکز تربیت

معلم
– جامعه شناسی آموزش و پرورش ، دکتر علاقه مند
– روانشناسی رشد 1 و 2 دکتر لطف آبادی
– روانشناسی بازی ، دکتر سیامک رضا مهجور

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هد

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره با pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره با pdf :

بررسی موانع اجرایی هزینه یابی بر مبنای هدف در شرکتهای تولیدی آبمیوه و کنسانتره

چکیده پژوهش
هزینه‌یابی بر مبنای هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول وخدمات در شرایطی که قیمت فروش براساس رقابت تعیین می‌گردد و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده‌است.

هدف از انجام پژوهش شناخت موانع بکارگیری سامانه هزینه‌یابی بر مبنای هدف می‌باشد.
جامعه آماری این پژوهش شامل 188 شرکت تولید آبمیوه و کنسانتره می باشد که تا سال 1385 فعالیت داشته اند. تعداد نمونه مورد نیاز برای آزمون فرضیه‌ها در سطح اطمینان 95% به طور تصادفی از بین سه گروه اصلی، مدیر مالی،‌ مدیر بازرگانی، مدیر فنی و مهندسی این شرکتها گزینه شده اند.

روش انجام کار در این پژوهش قیاسی ـ استقرایی است.جمع آوری اطلاعات از راه پرسش‌نامه با طیف پنج گزینه‌ای لیکرت صورت گرفته است. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss 13 و با تکنیک آزمون کای ـ دو در کل فرآیند به آزمون فرضیات پرداخته شد.

تحلیل یافته‌های آماری نشان می دهد که می توان در شرکتهای تولید آبمیوه و کنسانتره از سامانه هزینه یابی بر مبنای هدف استفاده نمود.

واژگان کلیدی
مدیریت هزینه(Cost Designing ) – هزینه یابی(Costing) – زنجیره ارزش(Value Chain ) – هزینه یابی برمبنای هدف( Target Costing) – کیفیت(Quality ) – مهندسی ارزش (value Engineering)

مقدمه:
امروزه ، شرکت ها برای بقا در بازار علاوه بر سود آوری باید با تولید محصولات دارای کیفیت و کارکرد مطلوب رضایت مشتریان را فراهم نمایند. بسیاری از شرکت‌ها برای حصول اطمینان از کسب سود مورد انتظار ، موفقیت در بازار و جلب رضایت مشتریان از ویژگی ها و قیمتهای محصولات خود از هزینه‌یابی برمبنای هدف استفاده می‌کنند.
هزینه یابی برمبنای هدف یکی از روش‌های نوین در حسابداری مدیریت می‌باشد که در طول سالهای گذشته در ژاپن ایجاد شده است و سهم زیادی در موفقیت صنایع این کشور در تسخیر بازارهای جهانی و افزایش صادرات داشته است. با وجود این، موضوع هزینه‌یابی برمبنای هدف در بسیاری از کشورها موضوعی جدید تلقی شده. و از آن به عنوان ابزاری مهم در افزایش قدرت رقابت یاد می‌شود
این سامانه ، فرصت کافی برای ایجاد خلاقیت، نوآوری، نوسازی، پیشرفت در سطوح مختلف واحدهای اقتصادی را فرآهم می‌آورد و برای برنامه ریزی هزینه محصول تلاش می‌نماید با این هدف که کارکرد و کیفیت تعیین شده برای محصول با توجه به سطوح سود مشخص شده و قیمت فروش پیش‌بینی شده شرکت حاصل گردد. هزینه یابی بر مبنای هدف ،کل چرخه عمر محصول را در نظر می گیرد و می‌بایست به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت جامع سود مورد توجه قرار گیرد نه فقط به عنوان کاهش دهنده هزینه. امروزه به همراه افزایش روزافزون رقابت و کاهش سود، هزینه یابی بر مبنای هدف تقویت شده و شرکت‌ها روش شناسی های مؤثرتری را به کار می‌گیرند که یکی از عوامل مهم موفقیت در میدان رقابتی سازمانی محسوب می‌شود.

سامانه هزینه یابی بر مبنای هدف بیشتر در صنایع خودروسازی کاربرد داشته ولی با مقداری تلاش می‌توان آن را در صنایع دیگری همچون صنایع تولید آب میوه و کنسانتره که اهمیت ویژه‌ای در بازارهای داخلی و خارجی دارند، استفاده نمود.زیرا برای رقابت در اینگونه صنایع نیز باید از راه کاهش و مدیریت هزینه‌های تولیدی اقدام کرد. دلیل دیگر بر انتخاب این موضوع اهمیت مشتری‌مداری می‌باشد که یکی از اصول هزینه‌یابی بر مبنای هدف است. می‌توان با مدنظر قراردادن خواسته‌ها و سلایق مشتریان در طراحی محصولات، مقدار فروش و به دنبال آن سود را افزایش داد.

البته برای اجرای هر سامانه جدیدی باید اصول آن سامانه و پیش نیازهای ضروری برای اجرای آن را شناخت و آگاهی پیدا کرد و موانع ومشکلاتی که بر سر راه اجرای آن وجود دارد را شناسایی نمود لذا این سؤال مطرح میشود که آیا اصول هزینه یابی بر مبنای هدف در این صنعت شناخته شده است؟. از این رو برای پاسخ به سؤال مطروحه این پژوهش در نظر دارد :
موانع بکارگیری هزینه‌یابی هدف در صنعت مواد غذایی تولید آبمیوه را بررسی نماید.

در این راستا 4 فرضیه مطرحشده است و با استفاده از روش میدانی، داده ها جمع آوری و با روش کای –دو ،فرضیات آزمون شده است.

در مقاله حاضر ابتدا نگاهی بر پیشینه پژوهش خواهیم داشت، سپس مروری میکنیم بر مبانی نظری
پیشینه پژوهش
تاریخچه هزینه‌یابی بر مبنای هدف
نوشته‌های هزینه‌یابی هدف به اواخر 1980 برمی‌گردد. بنابراین مدت زیادی نیست که این مبحث مطرح شده است. ولی بازشناسی مفاهیم آن به گذشته‌های دورتر برمی‌گردد به طوریکه در سال 1947 در شرکت جنرال الکتریک به کار گرفته شده در سال 1963 شرکت تویوتا آن را به کار گرفت. تویوتا هزینه‌یابی هدف را به عنوان ابزاری برنامه‌ریزی هزینه تولید یک خودرو به مبلغ 1000 دلار به کار گرفت. در واقع هزینه‌یابی هدف را شرکت تویوتا در طول دهه 1960 شرح و بسط داد. مجله بررسی‌های تجاری هاروارد از توشیروهیروموتو مقاله ” دیگر زمین‌های پنهان حسابداری مدیریت ژاپنی” را به چاپ رساند که نخستین مقاله انگلیسی زبان در زمینه مدیریت هزینه است. جالب است که نگاه او به این مفاهم تحت عنوان «هزینه یابی هدف» بوده است. متأسفانه این عنوان که امروزه نیز مستعمل شده است نامناسب است چرا که هزینه‌یابی هدف گسترده‌تر از یک سامانه هزینه‌یابی محض است و در واقع یک فرآیند جامع کنترل و برنامه‌ریزی تولید است که شامل عناصر هزینه‌یابی نیز می‌شود. از زمان معرفی هزینه‌یابی هدف، استفاده از آن در سراسر ژاپن رایج شده است. بیش از 80 درصد شرکت‌های قطعه‌سازی ژاپنی استفاده از این فن را پیش از 1990 آغاز کردند. (اعتمادی ـ آقایی، 1383، 27)
پژوهش‌های انجام شده در ایران:
پژوهش‌هائی که در زمینه هزینه‌یابی هدف صورت گرفته یکی پایان‌نامه کارشناسی ارشد زراعی در تحت عنوان عوامل مؤثر بر لزوم استفاده از فن‌های هزینه‌یابی بر مبنای هدف و مهندسی ارزش در صنعت خود رو می‌باشد این تحقیق پژوهش می‌دهد اگرچه مدیریت سود، کسب رضایت مشتریان، طراحی محصول جدید، و نحوه ارتباط با تأمین‌کنندگان قطعات در واحدهای خودرو ساز حیاتی و حساس شده است اما مدیریت واحدهای تولیدی قادر به ایجاد ساختار سازمانی مناسب برای پشتیبانی و حمایت از این فن‌ نمی‌باشد.
پژوهش دیگر توسط اسماعیلی در دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی، تحت عنوان بررسی میزان قابلیت اجرای نظام قیمت‌گذاری هزینه‌یابی هدفمند از سوی شرکت‌های قطعه ساز خودرو در ایران انجام گرفته‌است نتایج پژوهش حاکی از این است که نظام قیمت‌گذاری کنونی موسوم به (Cost- plus) موجب افزایش نامعقول و غیرقابل توجه بهای تمام شده محصولات شده است.
پژوهش دیگر در این موضوع در سال 1381 توسط خانم ایزدی در دانشکده حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز صورت گرفته‌است. موضوع این پژوهش عبارت است از موانع اجرایی هزینه‌یابی هدف در شرکت‌های تولیدی(بررسی موردی در صنعت خودرو) نتایج پژوهش بیان‌گر این است که به دلیل نبود رقابت در بازار داخلی خودرو، عدم توجه به نیازهای مشتری در مرحله طراحی، نبود شناخت کافی مدیران و کارکنان و نبود کار تیمی اجرا و پیاده سازی این سامانه به مطالعه و پژوهش بیشتری نیاز دارد. و گودرزی در صنعت آلومینوم تحقیق کرده است.
تعریف هزینه‌یابی برمبنای هدف
وسعت هزینه‌یابی بر مبنای هدف برتر از جنبه‌های تخصصی است. این هزینه‌‌یابی، ساز و کار یکپارچه‌ای است که باعث می‌شود تا واحدهای اجرایی مختلف شرکت با یکدیگر در یک سامانه یکپارچه فعالیت کنند. اجرای هزینه‌یابی بر مبنای هدف بطور مؤثری موانع ارتباطات درونی بین کارمندان را حذف می‌کند. هیروموتو ( 1989 ) تأثیر انگیزش و انرژی زا بودن هزینه‌یابی هدف را مورد تأکید قرار داده است. او معتقد است که هدف حسابداری مدیریت، انگیزش کارمندان و فراهم کردن ابزاری است تا آنها را قادر به تفکر و عمل در راه درست کند.(یعقوب‌نژاد ، 1385 ، 21 )

بدون استقرار و بهره‌برداری از سامانه مدیریت هزینه، عملاً دستیابی به مزیت رقابتی و در ارزیابی و قضاوت متکی به تجارت موجود در بنگاههای اقتصادی نشان می‌دهد که نتیجه تداوم و پایداری بنگاه‌ها میسر نخواهد بود. در شرایط پررقابت کنونی محصولات و خدمات باید با توجه به ملاحظات اساسی زیر تولید شوند:

-انطباق با کارکرد مورد نیاز مشتری
-کیفیت بالا
-بهای تمام شده پایین
-ایجاد حاشیه سود.
هزینه یابی بر مبنای هدف یک رویکرد ساختار یافته و منظم برای تعیین هزینه تولید می‌باشد که با تلفیق چهار عنصر فوق، محصولی با سطح مشخصی از کیفیت و کارکرد، با قیمت فروش پیش‌بینی شده، به منظور ایجاد یک سطح مشخصی از سودآوری تولید می‌کند. به عبارت دیگر، هزینه‌یابی بر مبنای هدف فرآیندی است برای حصول اطمینان از این که آیا یک محصول با ویژگی‌های مشخص از لحاظ کیفیت کارکرد و قیمت می‌تواند سطح رضایت بخشی از سودآوری ایجاد کند یا خیر.این هزینه یابی یک ابزار راهبردی قوی است که سازمانها را هم زمان قادر به یافتن سه بعد کیفیت، هزینه و زمان می‌کند و هزینه‌ها را قبل از وقوع کنترل می‌کند همچنین فرهنگی را مقرر می‌کند که به مشتری ارزش می‌دهد، کارکردهای هم عرض را هماهنگ و اطلاعات را شفاف می‌کند و بالاخره همه فعالیت‌های هزینه‌یابی بر مبنای هدف را نیازهای مشتریان هدایت می‌کند.(اعتمادی ،1383 ،27)
هزینه‌یابی بر مبنای هدف با هزینه‌یابی سنتی که هزینه‌های اضافی را در نظر می‌گیرد کاملاً متفاوت است.
در هزینه‌یابی سنتی بهای فروش محصول از بهای تمام شده به دست می‌آید ولی در هزینه‌یابی برمبنای هدف، بهای تمام شده هدف، از قیمت فروش هدف و سود مورد انتظار بدست می‌آید.علاوه بر آن، بهای تمام شده هدف قبل از اینکه محصول طراحی گردد تعیین می‌شود
هزینه‌یابی هدفمند دارای تعاریف متعددی می‌باشد، که بر کاهش هزینه‌ها تأکید دارند بعضی از تعاریف در برگیرنده کل طول عمر محصول است، در حالی که بعضی دیگر تنها فعالیت‌های ویژه‌ایی را در نظر گرفته یا فقط بر فرآیند توسعه محصول متمرکز می‌شوند.هاروات با در نظر گرفتن کل طول عمر محصول، هزینه‌یابی هدفمند را به صورت ذیل تعریف می‌کند: « هزینه یابی بر مبنای هدفمند یک مجموعه روش مدیریتی و ابزارهایی برای هدایت هزینه‌ها، تعیین اهداف فعالیتهای طراحی و برنامه‌ریزی محصول جدید، تأمین کنترل‌های اولیه برای فازهای بعدی عملیات و حصول اطمینان از اینکه این محصولات به اهداف سودآوری تعیین شده در طول عمر خود خواهند رسید».می باشد. ( حجازی ، 1384 ، 11 )
اصول هزینه‌یابی برمبنای هدف:
در حال حاضر هزینه‌یابی هدف را می‌توان به عنون فرآیند سیستماتیک مدیریت هزینه و برنامه‌ریزی سود توصیف کرد که کاهش هزینه‌ها را با متمرکز کردن تلاش تمامی دوایر مربوط به یک شرکت، مانند بازاریابی، مهندسی، تولید و حسابداری انجام می‌دهد. که فرآیند کاهش هزینه‌، در مراحل قبل از تولید انجام می‌شود.
شش اصل عمده در هزینه‌یابی هدف عبارتند از:
1 هزینه‌یابی مبتنی بر قیمت
2 تمرکزبر مشتری مداری
3 طراحی محصولات و فرآیندهای تولید
4 عملکرد متقابل واحدها
5 کاهش هزینه‌ چرخه عمر محصول
6 زنجیره ارزش((DAN SWENSON 2003 3
ماهیت هزینه یابی بر مبنای هدف

هزینه‌یابی هدف تکنیکی برای مدیریت سود است که هدف از آن اطمینان یافتن از این امر است که سودهای حاصل از محصولات آتی با سودهای تعریف شده در برنامه بلند مدت بنگاه اقتصادی برابر است. این هدف فقط زمانی بدست می‌آید که محصول جدید رضایت مشتری را برآورده و نظر او را تأمین کرده باشد و با هزینه‌های بر مبنای هدف ساخته شده باشد. بازار رقابتی مؤثر بر هزینه که بنگاه اقتصادی با آن مواجه است از راه هزینه‌یابی بر مبنای هدف را به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. (شکل1)

بخش اول: بهای تمام شده مجاز محصول را مشخص میکند، این بهای تمام شده‌ای است که محصول با این بها باید ساخته شود تا حاشیه سود مورد انتظار از آن در صورت فروش با قیمت هدف بدست آید.

بخش دوم: بهای تما م شده بر مبنای هدف سطح محصول را مشخص می‌کند، که در صورتی قابل دستیابی است که طراحان محصول کوشش و خلاقیت قابل توجهی را به کار گیرند و بهای تمام شده محصول را تا بهای تمام شده هدف اقزایش می دهد بهای تمام شده هدف چیزی است که شرکت با در نظر گرفتن قابلیت های خود و عرضه کنندگان مواد اولیه به طور معقول انتضار دارد به آن دست یابد

.( COOPER&SLAMULDER,1998,14)
بخش سوم: هزینه‌های بر مبنای هدف سطح قطعات را مشخص می‌کند، تامین کنندگان قطعات واحد تولیدی انتظار دارند راه‌حل‌هایی را پیدا کنند که بتوانند بر مبنای آن قطعات را بر مبنای قیمت فروش بر مبنای هدف تعیین شده توسط تولید‌کنندگان تولید و به آنها انتقال دهند و بازده مناسبی نیز برای آنها حاصل شود. (رهنمای رودپشتی،جلیلی،1386،51)

شکل1: سطوح مختلف هزینه‌یابی بر مبنای هدف

تأمین کنندگان مهندسی ارزش طراحان
مأخذ: (حجازی ـ البدری، 1384، 66)
فرضیات پژوهش
با توجه به مطالب گفته شده فرضیه‌های مطرح شده در این پژوهش به صورت زیر تدوین شده‌است.
1 تعیین قیمت فروش محصول جدید در مرحله طراحی با توجه به شرایط رقابتی بازار انجام می‌پذیرد.
2 طراحی محصول جدید براساس مشتری‌مداری انجام می‌پذیرد.
3 آگاهی و حمایت مدیران رده بالای سازمان برای اجرای سامانه لازم است.
4 مشارکت و همکاری گروهی در کل فرآیند توسعه محصول برای اجرای سامانه نیاز است.
برای آزمون فرضیه‌های بالا پرسشهایی در چهارچوب پرسشنامه طرح شده که در شکل-2 نشان داده شده‌است.

شکل-2: تعداد و شماره پرسش‌ها
تعداد پرسش‌ها شماره پرسش‌ها
فرضیه اول 3 3-1
فرضیه دوم 7 10-4
فرضیه سوم 4 15-12
فرضیه چهارم 5 19-16و11

روش پژوهش
پژوهش حاضر از نوع علمی ـ کاربردی می‌باشد بنابراین استفاده از دو روش قیاسی ـ استقرایی از ویژگی‌های بارز این نوع پژوهش ما می‌باشد.
با استفاده از روش کتابخانه‌ای تاریخچه و مبانی نظری پژوهش جمع‌آوری شده و با رویکرد قیاسی هدفها تعیین، سپس فرضیات پژوهش مطرح گردید.

برای تأیید و یا رد فرضیات اطلاعات مورد نیاز از نمونه‌های انتخابی با استفاده از پرسشنامه، جمع‌آوری و سپس با تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده صحت و سقم فرضیات تحقیق آزمون می‌گردند. بنابراین برای رد یا تأیید فرضیه‌ها از روش استقرایی استفاده شده‌است
جامعه آماری و حجم نمونه
جامعه مطالعه شده این پژوهش مدیران شرکت‌های سازنده آبمیوه و کنسانتره می‌باشند که به تعداد 188 شرکت تا سال 1385 فعالیت داشته و اسامی آنها براساس اطلاعات موجود در اداره صنایع و معادن شده است.. بنابراین تعداد جامعه آماری 564 می‌باشد که شامل، مدیران مالی، بازرگانی و فنی و مهندسی شرکت‌های سازنده آبمیوه و کنسانتره است.
با توجه به اینکه اطلاعات ما کیفی است، آنگاه با معلوم بودن حجم جامعه(N)، و از آنجا که حدود تغییرات واریانس برای صفات کیفی در فاصله 25/0 V(x)< < 0 تغییر می‌کند. در نتیجه در این حالت حداکثر نمونه مورد نیاز براساس حداکثر واریانس(پراکنش) از فرمول زیر بدست می‌آید:

n: تعداد نمونه
N: حجم جامعه آماری
d: میزان خطا
Pq: 25/0
: کوانتیل از نگاره
بنابراین با توجه به امکانات پژوهشگر 5/0 p = q = و 1/0= در نظر گرفته شده‌است. و کمینه نمونه طبق فرمول و حجم جامعه آماری برابر است با:

با توجه به اینکه زیر جامعه‌ها مساوی می‌باشند حجم نمونه 129تایی به طور مساوی بین زیرجامعه‌ها به شرح زیر تسهیم شده‌است.

زیرجامعه‌های مورد آزمون اندازه زیرجمعیت نسبت زیر جامعه
مدیران مالی 188 43
بازرگانی 188 43
مدیران فنی و مهندسی 188 43
جمع 564 129
ابزار اندازه‌گیری
در این پژوهش برای اندازه‌گیری متغیرها از مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده شده‌است.
و با توجه به اینکه پاسخهای پرسشها به صورت گزینه‌های کیفی(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی‌زیاد) می‌باشد بنابراین برای تبدیل آنها به پاسخهای کمی به هر کدام از گزینه‌ها به ترتیب ضرائب(1، 2، 3، 4و5) اختصاص داده شده‌ است
قضاوت و تصمیم‌گیری
قضاوت در مورد نتایج آزمون با توجه به ناحیه بحرانی(مرز H0 و H1) صورت می‌گیرد که تعیین ناحیه بحرانی نیز براساس سطح معنی‌داری و نوع آماره آزمون صورت می‌گیرد.
میزان خطا: 05/0 =
آماره آزمون:
فرض صفر وقتی رد خواهد شد که آماره بدست آمده، از (1-k)، (05/0) کوانتیل جدول بزرگتر باشد و در ناحیه بحرانی قرار گیرد. به سخن دیگر فرض H1 که فرضیه پژوهش می‌باشد با اطمیناه 95% پذیرفته می‌شود.
4، 05/0

آزمون فرضیه ها :
آزمون فرضیه اول
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-3 به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-3:نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه اول
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

1 1 6/28 8/24 0 3/12 3/12 8 14 57/2 69 3/49 87/7 51 6/24 3/28
2 1 6/28 8/24 4 3/12 6/5 22 14 57/4 79 3/49 917 23 6/24 1/0
3 84 6/28 3/107 33 3/12 8/34 12 14 28/0 0 3/49 3/49 0 6/24 6/24
جمع 86 86 9/156 37 37 7/52 42 42 42/7 148 148 75 74 74 53

نتیجه آزمون کوانتیل جدول
درجه آزادی آماره آزمون فرضیه اول
قبول 5/15 8 02/345

چون مقدار برابر 02/345 است و از مقدار کوانتیل جدول با درجه آزادی 8 بیشتر است بنابراین فرض H0 رد و فرض H1 با اطمینان 95% پذیرفته می شود.
آزمون فرضیه دوم
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-4 به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-4 :نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه دوم
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

4 16 85/58 2/31 74 7/51 6/9 37 17 5/23 0 7/0 7/0 1 14/0 3/5
5 72 85/58 9/2 44 7/51 1/1 11 17 1/2 2 7/0 4/2 0 14/0 14/0
6 56 85/58 1/0 42 7/51 8/1 30 17 9/9 1 7/0 13/0 0 14/0 14/0
7 38 85/58 4/7 68 7/51 1/5 21 17 9/0 2 7/0 4/2 0 14/0 14/0
8 46 85/58 8/2 65 7/51 4/3 17 17 0 0 7/0 7/0 0 14/0 14/0
9 101 85/58 30 27 7/51 8/11 1 17 15 0 7/0 7/0 0 14/0 14/0
10 83 85/58 9/9 42 7/51 8/1 3 17 5/11 0 7/0 7/0 0 14/0 14/0
جمع 412 412 3/84 362 362 6/34 120 120 9/62 5 5 73/7 1 1 14/6

نتیجه آزمون کوانتیل جدول
درجه آزادی آماره آزمون فرضیه اول
قبول 415/36 24 67/195

چون مقدار برابر 67/195است و از مقدار کوانتیل جدول با درجه آزادی 24 بیشتر است بنابراین فرض H0 رد و فرض H1 با اطمینان 95% پذیرفته می شود.یعنی:
آزمون فرضیه سوم
نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها در پرسش‌نامه در شکل-5 به صورت چکیده بیان شده است:
شکل-5:نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از پرسش‌نامه برای فرضیه سوم
پرسشها خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ