سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگو

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf :

روانشناسی و تربیت کودکان از نگاه پیامبر اسلام (ص)

مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقی پیرامون روان شناسی کودک به انجام رسانده است که به واقع، نتایج چشمگیری از آن پژوهش ها به دست آمده است؛ هرچند به بسیاری از پژوهش های آنان نمی توان به دیده اطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس، فیلسوف و روان شناس سوئیسی، متوفای 1980م. )، اسکینر، باندورا، کلارک هال، اریکسون و هاینزوانر، با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند.

جمعی کودک را بزرگسالی کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضی او را کاملاً متمایز با بزرگسال تعریف می کنند. عده ای او را متمایل به بدی، و برخی او را پاک سرشت می دانند.
در باره تربیت، تغذیه، رشد، عادت ها و رفتارهای کودک نیز نظریات متفاوت و متناقض بسی

اری میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمی گاه در انتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان می شود.
انبوه نتایج علمی که امروزیان بدان دست یافته اند در سایه آزمایش های سالیان متمادی، استفاده از فن آوری و استمداد از تجربیات گذشتگان است؛ با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدی به دست می آید که گاه به طور کامل، ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینه ها و امکانات پژوهشی وجود نداشته است، از سوی حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان، گفتارها و رفتارهایی مشاهده شده است که امروزیان در ژرفای آن درمانده اند و فهم عمیقی از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش، همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده ای است که بشر از ارائه نمونه آن ناتوان باشد.
در عقاید امروزیان متمدن و متفکر]؟[ چنین آمده است که: اگر کودکان، وحشی و پرخاشگرند باید آنان را رام و مطیع گردانید. زیرا آنان ماهیت حیوانی دارند و غرایز نقش اساسی در انگیزش رفتارشان دارد.
این در حالی است که ما بارها این جمله را از سخنان رسول اکرم(ص) شنیده یا خوانده ایم که: پنج چیز است که تا آستان مرگ آنها را ترک نمی کنم؛ یکی از آنها سلام کردن به کودکان است.
به راستی، ژرفای مفهوم این جمله را کدام متفکر روان شناس درک می کند؟ در افکار خردسالان چه می گذرد که حضرت امام صادق(ع) در پی نقل آنچه از رسول خدا(ص) فرا گرفته، می فرماید: احبوا الصبیان و ارحموهم و اذا وعدتمو هم ففو لهم فانهم لایرون الا

انکم ترزقونهم؛ به کودکان محبت بورزید و مورد شفقت شان قرار دهید و هرگاه به آنان وعده ای دادید، وفا کنید. زیرا

آنها شما را روزی دهنده خود می دانند4 در این رفتار رسول خدا(ص) چه حکمتی نهفته بوده است که همه روزه که صبحگاه از خواب برمی خاست، دست محبت به ی حضرت محمد

(ص) در باره کودکان می پردازیم .
نامطمئن بودن نظریات رایج کنونی و سرمشق بودن رفتار پیامبر(ص) برای ما -به تصریح آیه-6 قرآن ما را بر آن می دارد که به فرموده ها و کردار حضرت رسول اکرم(ص) عمیق تر بنگریم و به واقع اعتقاد داشته باشیم که آنچه او به جای آورده -به فرض درستی روایت- فراتر از اکتشافات علمی امروزیان است. کوچک ترین عمل او در پی ارائه معیاری است که برای معاصران وی ناشناخته ماند و برخی تا این زمان نیز ناشناخته باقی مانده است. از آن نمونه، در جمله ای ساده از آن بزرگوار می خوانیم:
«اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم؛7 فرزندانتان را گرامی بدارید و با آداب و روش پسندیده با آنان رفتار کنید».
در نظر سطحی، این فرموده تنها سفارش به احترام کودکان و رفتار صحیح با آنان است. اما این که چه رفتاری در شأن کودک نیست تا از آن پرهیز شود، و چه روشی نادرست است تا نسبت به وی انجام نگیرد جای گفتگو است. آیا والدین و مربیان برای یافتن پاسخ صحیح این دو پرسش، خود نباید پیش تر پیرامون تربیت کودک آگاهی هایی به دست آورند، پدر ومادری که با آداب و روش صحیح زندگی ناآشنایند چگونه می توانند فرزندشان را با آداب درست تربیت کنند؟! آیا بوسیدن کودکان- دختر و پسر- تا چه سنی روا است؟ آیا از جا برخاستن در برابر بچه های کم سن بجا است یا نابجا؟ آیا تنبیه و کتک آنان تا چه میزان سفارش می شود؟ تفاوت گذاری میان آنان تا چه اندازه صحیح یا ناصحیح است؟ بازی کودک و «بازی با کودک» چه لزوم و فایده ای دارد؟
بنابراین، سفارش به گرامیداشت کودک، تاکید بر تاسیس بنیادی است که به خانواده ها آموزش دهد چگونه با فرزندانشان رفتار کنند. خانواده و مجالس خانوادگی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و مراکز فرهنگی، هر یک بنیادی است که باید بدین مهم توجه کند .
از طرف دیگر باید مشخص شود که بی احترامی به کودک و ترک آموزش وی چه پیامدهایی دارد! اگر اطرافیانش با آداب و روش درست با او برخورد نکنند چه پیش خواهد آ

مد؟ کودک در هر حال بزرگ خواهد شد. اگر او در بزرگسالی دریابد که بسیاری از رفتارهای بزرگسالان با وی در کودکی، ناصحیح بوده است، نسبت به آنان چگونه خواهد اندیشید؟ آیا والدین چنین کودکی اکنون در بزرگسالی این کودک می توانند امیدوار باشند که وی آرای امروز آنان را بپذیرد و بدان عمل کند؟ چگونه بسیاری از والدین بدین امر توجه ندارند که یکی از علت های تمرد نوجوانان و جوانان، پی بردن آنان به اشتباه روش پدر و مادر در کودکی

 

ایشان است !
به هر تحلیل، توجه رسول خدا(ص) به دنیای کودکان را در چندین جنبه می توان جستجو کرد:
.1 کوشش برای تولد فرزندان سالم
برخلاف عقیده بسیاری از نظریه پردازان که تربیت کودک را از شش ماهگی یا دو سالگی به بعد نتیجه بخش می دانند، تعالیم رسول خدا(ص) زمانی پیشتر از این را در تربیت کودک موثر می شمارد. نوزاد بیشتر صفات خوب و بد را از طریق ژن از پدر و مادر به ارث می برد. بنابراین، تربیت او نه از دوران حمل که پیش از ازدواج آغاز می شود.
دختر و پسری که پیش از ازدواج به اصول اخلاقی و دینی پایبند نباشند بسیار دشوار می توان امید داشت که فرزند آنان درستکار تربیت شود. البته سهم محیط تربیتی و عوامل و استثنائات روزگار را نادیده نمی انگاریم .
اگر تربیت کودک از شش ماهگی یادو سالگی آغاز می شود، این دستور رسول اکرم (ص) چه مفهومی می یابد که می فرماید: هر کس صاحب فرزندی شد در گوش راست کودکش اذان و در گوش چپ او اقامه بگوید تا از شر شیطان در امان باشد. امیر مومنان علی(ع) می فرماید: زمانی که دو پسرم حسن و حسین (ع) تولد یافتند، آن حضرت همین عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن ها سوره حمد و آیه الکرسی و آیه های سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند.
اگر کودک دو ماهه استعداد تربیت و پذیرش ندارد و مشاهدات و شنیده های او در درونش تاثیر نمی نهد به چه سبب رسول خدا(ص) می فرماید: هرگز مبادا که کودکی در گهواره، نظاره گر رفتار زناشویی زن و مرد باشد9 اگر در چنین موقعیت صدای زن و مرد را بشنود به راه رستگاری و ]پاکی و خیر[ قدم نمی نهد10
به راستی، آیا سلامتی مادر در دوران حمل، تغذیه، ترس و نگرانی ها و نیز اعتیاد وی بر سلامتی روحی نوزاد اثر نمی گذارد؟! آنگاه چگونه می توان نوزاد ناسالم را درست تربیت کرد؟!
امام باقر(ع) می فرماید: در عصر رسول خدا(ص) مردی از انصار ]در مدینه[ به

 

آن حضرت شکایت کرد که : همسرم دختر عموی من است و خانواده و اجداد ما همه

سفید پوست هستیم و اینک او فرزندی به دنیا آورده که سیاه پوست و شبیه سیاهان حبشی است .
رسول خدا(ص) اندکی تامل کرد و سپس از زن توضیح خواست. زن به پاکی خود سوگند یاد کرد. پیامبر فرمود: بین هر انسان تا حضرت آدم (ع) عرق (پیوند، ژن، ریشه) وجود دارد که در ساختمان فرزند فعالیت می کنند; فرزند شبیه یکی از آنها می شود; این نوزاد سیاه پوست شبیه یکی از اجداد دور شماست. کودک را بگیر که فرزند خود تو است .
هنگامی که نوزاد رنگ پوست خود را به وسیله ژن از اجدادش به ارث ببرد، آیا صفات خوب یا بد به همین وسیله از آنان به وی سرایت نمی کند؟
آن حضرت در همین باره فرموده است: انظر فی ای شیء تضع ولدک فا ن العرق دساس، خوب بنگر که نطفه خود را در چه جایگاهی جای می دهی. زیرا ریشه ها ]و ژن آدمی[ به طور پنهان تاثیر گذار است. ]و از طریق آن، اخلاق اجداد به فرزندان منتقل می شود .[
نیز در جای دیگر فرمود: الشقی شقی فی بطن امه والسعید سعید فی بطن امه، بدبخت در شکم مادر بدبخت می شود و سعادت مند در شکم مادر چنین می شود.
در روایتی دیگر آن حضرت به نقش برادر (دایی فرزندان) در تربیت فرزند اشاره می کند و می فرماید: اختاروالنطفکم فان الخال احدالضجیعین؛14 همسر ]شایسته[ برای نطفه های خود انتخاب کنید. زیرا دایی یکی از دو ستون ]مهم تشکیل دهنده[ نوزادتان است .
و نیز فرموده است: از ازدواج با زنان زیبارویی که در خانواده بد پرورش یافته اند، بپرهیزید15
2- توجه به سلامت جسمی و روحی مادر
فرزندان ما -به ویژه دختران- بیشتر اوقات خود را در کنار مادر سپری می کنند و از تعلیمات او چیزها می آموزند. براین اساس، آنان که دغدغه تربیت فرزند دارند نخست باید به تربیت همسر بپردازند. دختران و زنان نیز تأثیرپذیرتر از پسران و مردان اند. بنابراین در آست

انه زندگی، مرد باید مهم ترین همت خود را آموزش و تربیت همسرش قرار دهد. زمانی که مادر خانواده درست آموزش ببیند و تربیت شود، تربیت فرزندان او با سهولت انجام می پذیرد. چنان که اگر مادر نکوهیده خوی باشد، تربیت فرزند خیلی دشوار است. زیرا او اولین آموزگار کودک شماست .
رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: «ایاکم و تزویج الحمقاء، فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع؛ از ازدواج با زنان کودن بپرهیزید که همنشینی آنها ]نوعی[ بلا و فرز

ندشان تباه است.»

پس از انتخاب همسر شایسته و توجه به آموزش و تربیت او، مهم ترین وظیفه، ایجاد محیط روانی سالم در خانه است. این نخستین ابزار هر طرح تربیتی موفق است. هرکه دلسوز فرزند خود است پیش از هر کار باید بکوشد تا حد امکان فضای خانه آکنده از آرامش و مهرورزی شود. تا زمانی که کودک شما خود را در چنین فضایی نبیند زمینه ای برای شکوفایی استعدادهای خود نمی یابد و بیشتر توان او صرف مبارزه با ترس و اضطراب ها و مقابله با عوامل رنج آور زندگی می گردد. هرچه محیط آنان صمیمی تر و درس آموزتر و روان ایشان مطمئن تر و بی هراس تر باشد ،آموزش و تربیت آنها هموارتر و آموختن هایشان از محیط بیشتر و پایدارتر است .
حضرت محمد(ص) در این باره فرموده است: «حق الولد علی والده; ان یسفره امه;؛
حق فرزند بر پدر این است که ]پدر[ مادر را احترام کند.»
زمانی که فرزند،، مادر را در نگاه پدر محترم ببیند، احساس امنیت و آرامش می کنند.
مادری که در خانه از احترام پدر محروم باشد، نخواهد توانست نقش مادری خود را به درستی ایفا نماید.
3- پیشگیری بهتر از درما ن ن
اصل نامبرده در روان شناسی تربیتی جایگاهی ویژه دارد و کوشش می شود تا پیش از پدید آمدن ناهنجاری های رفتاری، عوامل پدیدآورنده آن شناسایی و پیشگیری شود.
از طرفی امروزه والدین از بسیاری از رفتارهای فرزندان خود ناخشنودند و امید دارند که کسی از راه برسد و فرزندشان را به حقوق والدین آشنا کند، حال آن که گاه کوتاهی خود والدین سبب بروز چنین مشکلی است. زیرا در تربیت و پرورش آنان سهل انگاری نموده اند. رسول خدا(ص) در همین باره فرموده است: «رحم الله من اعان ولده علی بره؛ خدای رحمت کند کسی که فرزند خود را به نیک رفتاری کمک کند. »
از آن حضرت پرسیدند، چگونه؟ فرمود :
1- آنچه کودک در توان داشته و انجام داده، از او بپذیرند .
2- آنچه انجام آن در توانش نیست، از او نخواهند .
3- او را به گناه و طغیان وادار نسازند .
4- به او دروغ نگویند و در برابر او رفتار نابخردانه انجام ندهند .

به واقع هر یک از ما دوست داریم فرزندانمان نسبت به ما چگونه رفتار کنند؟ با خود بیندیشیم که اگر ما خویشتن را برای نیل بدین منظور کمک نکنیم، دیگران چگونه و تاچه میزان خواهند توانست ما را در این هدف مدد رسانند! پس همان بهتر که فهرست همه انتظاراتمان را نسبت به فرزندانمان یادداشت کنیم و آن گاه بیندیشیم که برای موفقیت فرزند در این برنامه، خود ما چه

وظایفی بر عهده داریم.
چندی پیش، دوستی از فرزندانش سخت گله مند بود که آنها بیشتر

اوقات روزانه شان را به تماشای تلویزیون می گذرانند. به وی گفتم: کمی به جای گله از آنها خود را نکوهش کن. چون غیبت طولانی شما و همسرت از محیط خانه، سبب دلتنگی آنها را فراهم می آورد. آنها برای رفع این دلتنگی به تماشای تلویزیون پناه می آورند و زمانی که بدین روش عادت کردند، دیگر در وقت حضور شما نیز نمی توانند از عادات خود دور شوند .
4- درمان روحی با اعطای شخصیت
احساس ضعف شخصیت، نه فقط بزرگسالان را رنج می دهد و به ناهنجاری رفتاری وا می دارد، کودکان را نیز دچار مشکل می کند. بعضی می پندارند چون کودک پیکری کوچک تر از بزرگسالان دارد، شخصیت خود را هم کوچک می پندارد؛ حال آنکه چنین نیست و چه بسا بی توجهی به شخصیت کودکان زیانبارتر از بی توجهی به شخصیت بزرگسالان باشد. زیرا احساس ضعف شخصیت در کودکی سبب بروز رفتارهای ناصواب و ویرانگر در بزرگسالی است. به همین سبب است که امام هادی (ع) فرموده است: از شر آن که خود را حقیر و بی مقدار بپندارد، در امان مباش.
از رفتارهای متداول حضرت رسول اکرم (ص) در مقابل فرزندش فاطمه (س) و نیز نوه های عزیزش امام حسن و امام حسین (ع)، احترام وصف نشدنی و برخاستن در مقابل آنان است. شیعه و سنی نقل نموده اند که آن جناب پیوسته با حضور دختر خردسالش، تمام قامت در برابر می ایستاد و احترامش می کرد .
گاه به احترام و نیز مراعات خردسالی نوادگانش، سجده نماز را طولانی می ساخت یا برای برآوردن حاجت آنان، نماز را با سرعت به پایان می برد. هر روز صبح بر سر فرزندان و نوادگانش دست نوازش می کشید و مهربانی و عطوفت نسبت به کودکان، خوی همیشگی آن حضرت بود.
با این همه، در بزرگداشت شخصیت کودکان باید همواره توجه داشت که این امر برای ارضای حس شخصیت طلبی آنان است. بدین سبب باید در انجام آن به شیوه ای گام برداشت که زمینه غرور و نازپروری کودکان فراهم نشود و این امر زمانی است که ما همه شیوه های تربیتی را همگام عمل کنیم؛ چنان که رسول خدا (ص) عمل می کرد .
5- توجه به بهداشت روانی کودکان
در مباحث روانشناسی عمومی، در بخش «یادگیری، حافظه و فراموشی» به عوامل تاثیرگذار بر رشد بدن و حافظه پرداخته می شود و یادآوری می کنند که یکی از مهمترین عوامل اختلال در حواس و حافظه کودکان و مانع جدی از رشد استعدادهای آنان، و بلکه عامل عقب ماندگی ذهنی، محرومیت از بهداشت روانی است. کودک به هر علت آرامش روان خود را از دست دهد، بخشی از فعالیت های مغز وی که تنظیم کننده رشد ذهنی اوست مختل و آینده وی دچار مخاطره می شود. مشکلات خانوادگی، فقر، بدرفتاری والدین با یکدیگر و با فرزندان، خشونت، تاکید بی اندازه بر رعایت نظم و مقررات و ترس های موهوم، همه عواملی است که روان کودک را نابسامان می نماید .
اگر رسول خدا (ص) هر صبحگاه که از خواب برمی میزد و دست نوازش بر سر فرزندان و نوادگانش می کشد، این رفتار از هر هدیه برای کودک مناسب تر است و ما به درستی نمی توانیم تاثیر عمیق این رفتار ساده را لمس کنیم. کودکی که در آغاز صبح از چنین نوازشی بهره مند شود احساس آرامش، امنیت، پذیرفتگی، امید و شادی می کند. اطمینان می یابد که وجودش در خانه زاید نیست. جایگاهش نزد والدین شناخته شده و محفوظ و مورد توجه است .
روانشناسان معتقدند بهره مندی از محبت والدین در ماه های آغاز طفولیت و آغاز هر روز، از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تامین بهداشت روانی کودک است. کودکی که از مهر ومحبت پدر و مادر برخوردار است، نگرش مطلوبی نسبت به خود می یابد و روابط سالم تر و پذیرفته تر

ی با دیگران برقرار می کند. و ترس های موهوم و بی پایه را که مانع شکوفایی ا

ستعدادهای اوست، از وی دور می سازد.
.6 مهرورزی، مهم ترین ابزار تربیت
زمانی که آهن، نرم و گداخته شود به هر صورت که بخواهیم شکل می پذیرد. «مهر ورزی» به افراد -به ویژه کودکان- همان حرارتی است که افراد را نرم، تسلیم و گوش به فرمان می سازد.
تربیت نوعی کوشش برای نفوذ در ناخودآگاه افراد است. رنج و اندوه ها، آرزوها، شکست ها و گفته های ناگفته ، پیوسته در ضمیر ناخودآگاه جای می گیرند. پیرامون این ضمیر، مأمورانی آماده به خدمت وجود دارند که مانع از نفوذ دیگران بدان می شوند. از طرفی تا فردی به درون آن راه نیابد نمی تواند به اسرار آن پی ببرد و راه حلی برای مشکل آن ارائه کند .
پدر و مادری که ابزار نفوذ به ناخودآگاه فرزندان خود را نشناخته و شیوه ورود به آن را ندانند هیچ گاه نخواهند توانست ارتباط صمیمی با ایشان برقرار سازند؛ دردهایشان را بشناسند و درمان کند.
«مهرورزی به کودک» از مهم ترین ابزار نفوذ به ضمیر ناخودآگاه اوست. زمانی که فردی به کودک محبت و مهربانی می کند، قلب او را در اختیار می گیرد و آرام آرام می تواند از رنج هایش آگاه شود و راه درمانش را شناسایی و دنبال نماید .
امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: از همان کودکی، پیامبر خدا(ص) مرا از پدرم برگرفت و من شریک آب و نان او شدم و پیوسته مونس و همسخن وی بودم; او مرا در کنار خود می نشانید و بر سینه خویش جای می داد و در بسترش [کنار خود] می خوابانید، به طوری که تنم را به تن خویش می چسبانید و بوی خوش خود را به مشامم می رساند .
من پیوسته در پی او روان بودم، مانند بچه در پی مادر، هر روز برای من از اخلاق خود

نمونه ای آشکار می ساخت و مرا به پیروی از آن وا می داشت. در سال [چند روزی را] در غار حرا خلوت می گزید. من او را می دیدم و جز من کسی او را نمی دید; او مرا از کودکی در دامن خود پروراند و; هزینه زندگی مرا برعهده گرفت. در هر صبح و شام یک نشست خصوصی با او داشتم که در آن احدی جز من و او شرکت نمی کرد. در این اوقات، من با او بودم و هرجا که او می رفت و از هر دری که سخن می گفت، من با او همراه و هماهنگ بودم .
نیز در همین باره می نویسد: زمانی که رسول خدا(ص) کودکان انصار را می دی

د بر سر آنان دست می کشید و به آنان سلام می کرد و دعایشان می فرمود. روزی پیامبر(ص) از راهی می گذشت که کودکان بازی می کردند. چون نگاهش به یکی از آن ها افتاد نزد او نشست و پیشانی او را بوسید و به وی محبت نمود; و فرمود: روزی دیدم این کودک با فرزندم حسین بازی می کند و خاک های زیر پای حسین را برمی دارد و به صورت خود می مالد. چون او از دوستان حسین است من هم او را دوست دارم.
گاه می شد کودکی را نزد آن حضرت می آوردند و او در دامن حضرت، خود را خیس می کرد. اطرافیان با پرخاش به کودک می کوشیدند از کار او جلوگیری کنند و وی را از دامن رسول خدا(ص) جدا سازند، که آن حضرت آنان را از این کار باز می داشت و می فرمود: با تندی از ادرار کردن کودک جلوگیری نکنید. سپس کودک را به حال خود رها می کرد تا حاجتش برآورده شود. آنگاه خود می رفت و لباسش را تطهیر می کرد .
روزی آن حضرت با گروهی از مردم نماز جماعت می خواند. در هنگام سجده، حسین(ع) که کودکی خردسال بود، بر پشت رسول خدا(ص) می نشست و پاهایش را حرکت می داد. وقتی پیامبر(ص) سر از سجده برمی داشت او را می گرفت و کنار خود روی زمین می گذاشت و در سجده دیگر این رفتار حسین(ع) و آن حضرت تکرار می شد. فردی یهودی که شاهد این صحنه بود پس از نماز به رسول خدا(ص) گفت: با کودکان خود طوری رفتار می کنید که ما هرگز رفتار نکرده ایم. حضرت فرمود: اگر شما به خدا و فرستاده او ایمان داشتید با کودکان خود مهربان

بودید.
آن مرد پس از مشاهده آن رفتار و شنیدن این سخن، مسلمان شد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نویسنده : یوسف غلامی
منبع:سایت تربیت وروانشناسی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خ

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق با pdf :

رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق

رویکردهای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص جنگ ایران و عراق
حماسه 8 سال دفاع مقدس بدون شک یکی از مهمترین و ماندگارترین دوران تاریخ پر فراز و نشیب ایران است که درسهای زیادی به ایرانیان بخصوص نسل جوان ایران زمین آموخت ،حماسه ای که با وجود حمایت همه جانبه کشورهای استکباری و اعراب منطقه و حتی سازمان های به ظاهر بی طرف بین المللی از رژیم متجاوز بعث عراق و مظلومیت و بی پناهی ملت ایران ،با پایمردی و جان فشانی جوانان با غیرت ایرانی ، برگی بیی بدیل از شجاعت و شهامت را در تاریخ کهن ایران زمین به یادگار گذاشت

 

در این مقاله بر آنیم تا نقش بزرگترین سازمان ملل متحد که نقش اصلی در کنترل منازعات و مناقشات غیر متعارف میان کشورهای عضو این سازمان ایفا می کند را در خصوص جنگ ایران و عراق مورد بررسی و مداقه قرار دهیم تا مشخص گردد که این سازمان در کنترل و مهار تجاوز بی رحمانه ارتش عراق و حامیانش _ که با حمایت اکثر کشورهای تاثیر گذار عضو سازمان ملل متحد انجام گرفت _تا چه حد منطقی ،بی طرفانه و موفق عمل کرده است .

مطابق پروتکل شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص نحوه ی صدور قطعنامه های مربوط به منازعه میان کشورهای عضو ،این شورا بایستی شرایط زیر را در مورد صدور قطعنامه ها مد نظر قرار دهد :
1 _ قطعنامه صادر شده بایستی بی طرفانه باشد و یا در صورت مشخص بودن و اثبات متجاوز ،در جهت محکوم نمودن متجاوز و حمایت از طرف مظلوم باشد .
2 _ به موقع و در سریعترین زمان ممکن برای کنترل اوضاع صادر گردد .
3 _ قاطعیت ، جامعیت و بازدارنگی لازم راجهت کنترل اوضاع داشته باشد .
4_منطقی و قابل اجرا بوده و از تحمیل تعهدات غیر منطقی و غیر ضروری به طرفین خود داری شده باشد .
5 _ تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای اجرای دقیق مفاد قطعنامه از سوی سازمان تدارک دیده شده باشد .
در طول 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مجموعا 10 قطعنامه بین المللی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در این خصوص صادر شد که مضمون همه آن ها تا حدودی در جهت کنترل و مهار جنگ بوده است . در ذیل شرایط زمانی صدور این قطعنامه آورده شده و سعی گردیده است تا اوضاع جبهه ی جنگ در جناح عراق و ایران در زمان قبل و بعد از صدور هر قطعنامه برای خوانندگان محترم تبیین گردد و بدین ترتیب در خصوص رعایت تمام شرایط لازم را برای صدور قطعنامه _ مطابق پروتکل تدوین شده شورای امنیت _ از سوی اعضای وقت شورا بحث خواهد شد .

قطعنامه اول 497 در تاریخ 6/7/59
اولین قطعنامه شورا در مورد جنگ تحمیلی ( شماره ی 497 ) در تاریخ 6/7/59 یعنی یک هفته پس از آغاز تجاوز همه جانبه عراق به داخل مرزهای ایران صادر گردید . مضمون این قطعنامه توصیه به آتش بس دو طرفه ;;.
در همان زمان ، تجاوز و ورود ارتش عراق به داخل مرزهای ایران و پیشروی در داخل خاک ایران کاملا محرز و آشکار بوده است و هزاران کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی در اشغال رژ

یم بعث عراق بوده است . از طرفی با نگاهی به حوادث قبل از آغاز تجاوز همه جانبه عراق ،من جمله تجاوزات گاه و بیگاه هواپیما ها و نیرو های زمینی و دریایی ارتش عراق و از طرفی پاره نمودن قطعنامه 1975 الجزایر توسط صدام حسین در مقابل دوربین های خبر نگاران و اعلان ج

نگ تمام عیار این رژیم علیه ایران ، از همان ابتدا متجاوز معلوم بوده است . از این رو با اینکه اولین قطعنامه تقریبا به موقع بوده است لیکن در متن آن هیچ اشاره ای به متجاوز و محکومیت تجاوز و حمایت از مظلوم نگردیده و از طرفی قاطعیت لازم را برای جلوگیری از ادامه ی تجاوز نداشته و هیچ ساز و کار لازم نیز برای ملزم نمودن متجاوز برای قطع تجاوز اندیشیده نشده بود . به عبارت دیگر شورای امنیت با توصیه طرفین به آتش بس ، با بی تفاوتی کامل ،تنها از خود رفع تکلیف نموده است و این می توانست حتی چراغ سبزی برای ادامه ی تجاوز ارتش عراق از سوی رزیم بعث تلقی شود .

قطعنامه ی دوم (514) در تاریخ21/4/61
شورای امنیت در هنگام اشتغال خرمشهر و تا پایان اشتغال ،هیچ قطعنامه ای در جلوگیری از قتل و تجاوز به شهروندان ایرانی وخروج نیروهایعراقی از سرزمینهای اشغالی ایران صادر نکرد تا اینکه ایرانیان با کسب اعتماد به نفس و تجهیز قوا با چهار عملیات بزرگ ثامن الئمه (شروع در تاریخ5/7/60)،طریق القدس (تارخ8/9/60)،فتح المبین (تاریخ2/1/61)و سرانجام بیت المقدس(تاریخ10/2/61)موفق به آزادی خرمشهر در سوم خرداد 1361گردیدند (در پایان عملیات از مجموع13600کیلومتر مربع که در آغاز سال دوم جنگ تحت اشتغال دشمن بود 8600کیلومتر مربع آزاد و 2500کیلومتر مربع تخلیه گردید آزادی خرمشهر نقطه عطفی در تحولات جنگ بود و از این تاریخ بود که ایران توانایی باز دارندگی و حفظ استقلال خود را به جهانیان اثبات نمود و قدرت مردمی و نظامی خود را به رخ حامیان اشغال کشید . در این زمان بود که قطعنامه ی دوم (514)شورای امنیت در تاریخ21/4/61صادر شد که در آن طرفین توصیه به آتش بس و عقب نشینی به مرزهای بین المللی شدند . که این قصعنامه علاوه بر بی خاصیت بودن با تاخیر و سرفا برای رفع تکلیف صادر شده است .

 

قطعنامه سوم (522) در تاریخ 12/7/61
پس از آزادی خرمشهر،با توجه به افزایش روحیه ی نیروهای ایرانی فکر تنبیه متجاور در ایرانیان قوت گرفت تا با توجه به اینکه سازمانهای بین المللی هیچ اقدام باز دارندگی را بعمل نیاورده اند پس باید خود ایران اسلامی نسبت به تنبیه متجاوز و از کار انداختن ماشین جنگی رژیم عراق

اقدام نموده تا در آتی از جانب هر متجاوزی از جمله تجاوز مجدد عراق در امان باشد .از این رو قوای ایران در تاریخ 23/4/61 یعنی 50روز پی از آزاد سازی خرمشهر ،عملیات رمضان را آغاز کرد که هدف آن عقب راندن نیروهای ارتش عراق و تهدید بصره بود و این ترس خود بخود برای متجاوز و سازمانهای بین المللی بوجود آمد که ممکن است نیروهای ایرانی بخواهند وارد خاک عراق شده و در آن پیشروی نمایند لذا به مرور و با پیروزی هایی که ایرانیان بدست آوردند نگرانی حامیان رژیم بعث عراق از احتمال سقوط این رزیم و شکست آن بیشتر شد . لذا ضمن اقدام عملی کمک بسیار به ارتش از هم پاشیده عراق و حضور فیزیکینیروی انسانی و تجهیزاتی و اطلاعاتی و فنی و مستشاری از سوی آمریکا ، روسیه . فرانسه ، مصر و سایر همقطاران شورای امنیت نیز در تاریخ 12/7/61یعنی کمتر از 3 ماه پس از قطعنامه ی دوم،سومین قطعنامه (522)را صادر کرد که در آن طرفین را به آتش بس فوری و عقب نشینی به مرزهای بین المللی فرا خواند . که خود بخود این موضوع متبادر می شود که قطعنامه مذبور برای بازدارندگی موفقیتهای آتی ایران صادر شده است .

قطعنامه ی چهارم (540) در تاریخ 9/8/62
از زمان آغاز جنگ یعنی دیماه 1359 ، رژیم عراق بارها به مناطق مسکونی و شهرهای ایران حمله و تاسیسات زیر بنایی کشور را تخریب نموده بود از طرفی از همان ابتدای جنگ ، ج

نگ دریایی در مناطقی از خلیج فارس را آغاز کرده و کشتی های تجاری و نفتی ایران را مورد حمله قرار داده بود بطوریکه برای مدتی صدور نفت ایران متوقف گردید . پس از فتح خرمشهر و قدرت گرفتن نیروهای ایرانی ،ایران تهدید کرد که در صورت ادامه حملات عراق ، ایران تنگه ی هرمز را خواهد بست. با توجه به اینکه تنگه ی هرمز یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی جهان درحد فاصلدریای عمان و خلیج فارس بود و روزانه دهها کشتی تجاری و نفتکش متع

لق به کشورهای مختلف از آن عبور و مرور می کردند ،این تهدید برای حامیان عراق بسیار جدی و غیر قابل تحمل می نمود . شورای امنیت که تا پیش از این تاریخ ، حمله به مناطق مسکونی و زیر بنایی و کشتی های تجاری ایران را محکوم نکرده بود در تاریخ 9/8/62 و پس از عملیات های والفجر مقدماتی و والفجر 1و2و3و4 از سوی قوای ایرانی و پس از آنکه ایران نیز با چند موشک مناطقی از عراق را مورد حمله قرار داد قطعنامه ی چهارم (540)را صادر کرد که در آن طرفین توصیه به توقف فوری جنگ گردیده و حمله به منطق مسکونی و کشتی های تجاری محکوم شده بود
قطعنامه ی پنجم(552)در تاریخ 11/3/63
از اردبیهشت ماه سال 63جنگ کشتی ها در خلیج فارس بطور آشکار آغاز شد و با توجه به تداوم تهدید ایران به بستن تنگه هرمز _ در صورت ادامه حملات عراق به کشتی

های ایرانی و حمایت غرب از عراق و مشخص شدن جدیت ایران در دفاع و احتمالا بستن تنگه هرمز ، در این صورت بود که قطعنامه ی پنجم(552)شورای امنیت در تاریخ صادر شد که در آن حفظ آزادی کشتیرانی و محکومیت حمله به کشتی های تجاری مورد تاکید قرار گرفته بود

قطعنامه ی ششم (582)در تاریخ 5/12/64
از مهر ماه سال 63تا مهر ماه سال 64،سال فروکشی موقث آت جنگ و آغاز اقدامات سیاسی از سوی ایران برای پایان جنگ بوده است . اقدامات سیاسی ایران در این سال چندان نتیجه بخش نبود . شورای امنیت هم در این دوران هیچ قطعنامه ای در حمایت از اقدامات ایران برای توقف جنگ صادر نکرد . تا اینکه در تاریخ 20/11/64قوای ایران پس از نا امیدی از تلاش سیاستمداران خود برای توقف جنگ ،دست به اجرای عملیات والفجر 8 نمود که در آن موفق به فتح فاو و اسارت تعداد زیادی از نیروهای عراق گردید .پس از موفقیت قوای ایران قطعنامه ی ششم (582)شورای امنیت در صادر شد که در آن طرفین توصیه به آتش بس فوری و عقب نشینی به مرزهای بین الملل شدند . در این قطعنامه مبادله ی اسرا نیز از طرفین در خواست شده بود .

قطعنامه هفتم(588) تاریخ 16/7/65
در اواخر سال 64 و اوایل سال 65عملیات والفجر 9و کربلای1 از سوی ایران اجرا گردید و در این دوره بود که استراتژی دفاع متحرک عراق به شکست انجامیده بود . پس از این تحولات در تاریخ 16/7/65قطعنامه هفتم(588)شورای امنیت صادر گردید که در آن اجرای قطعنامه ی ششم(582)مورد تاکید قرار گرفته بود .

قطعنامه هشتم (598) تیرماه 1366
در اواخر سال 65 و اوایل سال66 چندین عملیات کوچک و بزرگ من جمله کربلای4و5و10 ..و نصر;4توسط نیروهای ایرانی طراحی و اجرا گردید .در عملیات کربلای 5شدیدترین درگیریهای طول جنگ در پشت دروازه های شهر بصره و تهدید بصره توسط ایران به وقوع پیوست . در این دوران موازنه ی قدرت به نفع ایران بود لذا از اسفند 65(دوباره پس از عملیات کربلای 5 )تلاشی جهانی برای تهیه و تنظیم قطعنامه هشتم شورای امنیت موسوم به 598آغاز شد و در پایان تیر ماه 66 به تصویب شورای امنیت رسید . همزمان تلاش آمریکا برای افزایش تحریم اقتصادی و تسلیحاتی ایران نیز شدت گرفت . در این قطعنامه ، تصمیم به خاتمه دادن به منازعه ایران و عراق گرفته شد و آتش بس فوری و پیدا کردن یک راه حل جامع و شرافتمندانه و عادلانه و عقب نشینی به مرزهای بین المللی و اعزام تیم نظارت به مرزهای دو کشور مورد تاکید قرار گرفت . و می توان اذعان نمود که این قطعنامه تنها قطعنامه ای بود که می توانست حد اقل خواسته های ایران تامین کند و نسبت به سایر قطعنامه های صادر شده سازمان ملل منطقی تر جلوه نماید . ایران بدلیل برخی از ملاحظات سیاسی و نظامی ابتدا از پذیرش آن سر باز زد و پیش شرطهایی را برای پذیرش عنوان کردتبلیغات گسترده جهانی پیرامون قطعنامه 598، جهت تحت فشار قرار دادن ایران آعاز شد، هم زمان ایران با اعزام هیاتی، تحت عنوان گروه کار به نیویورک در خصوص مذاکرات فنی و کارشناسی، پیرامون آشنائی با طرح اجرایی دبیر کل سازمان ملل، تلویحاً موافقت خود را با پیش شرطهائی اعلام کرد. و این در شرایطی بود که عراق صریحاً طرح اجرایی دبیر کل را رد کرده بود ، در این رابطه یک کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک در امریکا چنین گفته بود: دیپلماسی ایران در قالب طرح اجرایی دبیر کل می باید به عنوان پایه مناسبی در مذاکرات مربوط به پایان

جنگ قرار یگیرد و سازمان ملل باید ، حق ایران به عنوان قربانی تجاوز را بپذیرد.

قطعنامه نهم 19/2/67
پس از صدور قطعنامه هشتم (598). با ادامه جنگ و تمایل عراق به خاتمه جنگ در تاریخ 19/2/67قطعنامه نهم (612) شورای امنیت صادر شد که در آن کاربردسلاح های شیمیایی از سوی عراق مورد تائید قرار گرفت و اجرای فوری مفاد پروتکل ممنوعیت

استفاده از گازهای شیمیایی و محکومیت کاربرد آن ها مورد توجه و تاکید قرار گرفته بود . که این وضعیت در حالی بود که تا کنون بارها و بارها در عملیاتهای مختلف ایران مورد حملات و بمبارانهای وحشتناک شیمیائی قرار گرفته بود و آثار زیانبار کاربرد این سلاح کشتار جمعی هنوز هم در ایران هر از چندی یکی را به کام مرگ می کشاند . وشهرحلبچه در مورخه 25/12/1366 مورد بمباران شیمیائی توسط رژیم عراق قرار گرفته شده بود پس این توهم بوجود آمد که شاید ایران نیز به توانائی کاربرد سلاح شیمیائی دسترسی پیدا نموده و اقدام عملی نماید . همانند جنگ شهرها . نفتکشها ! پس این قطعنامه با صورت باز دارندگی ایران از بکارگیری توانمیدیهای احتمالی اش صادر شد . و البته باید اعلام نمود که ایران بمباران شهر حلبچه را تهدیدی شیمیائی علیه شهرهای خود با تلقی نمود .

قطعنامه ی دهم (620) در تاریخ 4/6/67
در اوایل سال 67 پس از نا امیدی سازمانهای جهانی از توقف پیشرفتهای ایران و نگرانی از شکست آمریکا در تئوری جنگ بدون برنده ایران و عراق ارتش آمریکا مستقر در خلیج فارس دست به تحرکات وسیعی علیه ایران زد که مهمترین آن ها در تیر ماه سال 67 بود،ناو وینسنس آمریکا به فرماندهی ویلیام راجرز در یک اقدام تامل بر انگیز و با اطلاع کامل از اینکه هواپیمای در حال پرواز . از نوع مسافربری بوده و مقصد و مبدا آن مشخص است با شلیک یک فروند موشک از خلیج فارس 290 مسافر ایرانی را که تمامی آنان غیر نظامی بودند به شهادت رساند . این تحرکات و نیز تحرکات ارتش عراق در جبهه جنوب،شرایط جدیدی را پیش آورد که بدنبال آن جمهوری اسلامی قطعنامه ی 598 را به رغم عدم تامین پیش شرطهای خود پذیرفت . بدنبال آن پس از اعلام آتش بس در تاریخ 4/6/67 و با فشار دیپلماسی جمهوری اسلامی ،قطعنامه ی دهم (620)شورای امنیت صادر شد که در آن نیز مجددا استفاده از سلاحهای شیمیایی محکوم شده و کاربرد این سلاح ها علیه ایران مورد تایید شورا قرار گرفته بود .

عراق پس از برقراری آتش بس و عقب نشینی از خاک ایران ،مناطقی از مرز که وسعت آن به2500 کیلومتر مربع می رسید را تا استانه تجاوز به کویت در اختیار داشت .طی این مدت نه تنها سازمان ملل برای عقب راندن عراق از مناطق ایرانی تحت اشغال ارتش عراق اقدامی نکرد بلکه تا قبل از حمله عراق به کویت حاضر نشد تجاوز عراق به ایران را تایید کند .با حمله عراق به کویت در مرداد ماه 69 از |آنجا که این رژیم نمی خواست همزمان در دو جبهه درگیر باشد از مناطق اشغالی ایران خارج شد، اسیران ایرانی را آزاد کرد و پایبندی خود به قرار داد 1975 الجزایر را اعلام نمود .
با نگاهی به 10 قطعنامه ی صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و بررسی حوادث قبل و بعد از صدور این قطعنامه ها مشخص می گردد که در هیچ کدام از ای

ن قطعنامه ها تمامی شرایط مدون صدور قطعنامه توسط این شورا لحاظ نشده و تمهیدات لازم برای اجرای کامل آنها اندیشیده نشده بود . از طرفی با توجه به شرایط زمانی صدور این قطعنامه ها ، همگی آنان در زمانی صادر می شد که ایران در عرصه نبرد پیشرفت هایی بدست می آورد یا موازنه به نفع ایران رقم می خورد . لذا صدور این قطعنامه ها در آن زمان ها نه تنها کمکی به ایران و خاتمه جنگ نمی کرد ، بلکه در جهت تضعیف طرف مظلوم جنگ و محدود کردن اقدامات دفاعی آن و حمایت و پشتیبانی تلویحی از متجاوز بوده است .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله زن در دوره ساسانی با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله زن در دوره ساسانی با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله زن در دوره ساسانی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله زن در دوره ساسانی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله زن در دوره ساسانی با pdf :

زن در دوره ساسانی

ساسانیان مظلومترین سلسله تاریخ ایران هستند به این دلیل که با سقوط آنها، سقوط ایران هم آغاز میشود و دلخوریها متوجه آنان میگردد. این که می گویند ساسانیان در تاریخ دست برده‌اند درست نیست و نسخه‌های تاریخی این حکومت، منابع اندیشمندان ایرانی آن دوران بوده است.

ساسانیان تعصبات دینی نداشتند، به عنوان مثال در دانشگاه «جندی شاپور» مسیحیان نیز درس میخواندند و فردوسی هم در شاهنامه از این حکومت تعریف کرده است. اختلاف طبقاتی در زمان ساسانیان وجود نداشته و برپایه منابع تاریخی، خواندن و نوشتن برای همه آزاد بوده است. اردشیر بابکان نظام نوینی را در این سلسله ایجاد میکند که از ایران وارد غرب می شود. اقتصاد

ساسانیان ترکیبی از سرمایه داری و سوسیالیسم بود و نکته بسیار جالب این است که همه مردم بیمه بودند، بدون این که حق بیمه و عوارض پرداخت کنند.
عصر ساسانی از درخشانترین دوران تاریخ ایران است. در هنگام فرمانروایی ساسانیان، زن ایرانی از ارج و پایداشت والایی برخوردار بود. تحصیل و کار برای زنان آزاد بوده است. «گردیه» خواهر «بهرام چوبین» به سپهسالاری و نیز فرمانروایی قلمرو ری رسید. دو بانو: آزر

مدخت و پوراندخت بر تخت شاهنشاهی ایران زمین نشستند. در داستان ها، بارها میبینیم که شاه ساسانی به گونه ای ناشناس در خانه شبان یا کشاورز مهمان بوده و از میان همین مردم، دختری به زنی گرفته وبعدها فرزندی که از همان دخترشبان یا کشاورز به دنیا آمده بود، به پادشاهی ایران برگزیده می شد. قباد با دختر یکی از دهقانان اهواز زناشویی می کند و کسرا (انوشیروان) زاده میشود.

 

سکه شاه بانو: پوراندخت

«سعیدی سیرجانی» در کتاب «سیمای دو زن» هنگام سنجش میان دو زن ایرانی و عرب (شیرین ـ‌ لیلی) مینویسد: در دیار «شیرین» منعی بر مصاحبت و معاشرت مرد و زن نیست. پسران و دختران با هم می نشینند، با هم به گردش و شکار می روند و با هم در جشن ها ومهمانی ها شرکت می کنند. و عجبا که در عین آزادی معاشرت، شخصیت دختران، پاسدار عفاف ایشان است که به جای ترس از پدر و بیم بدگویان، محتسبی در درون خود دارند و حرمتی برای خویشتن قایلند. دخترها، مادران و پیران خانواده را مشاوران نیک اندیش

خویشتن می دانند، و هشداری دوستانه چنان در دل و جانشان اثر می کند که وسوسه های شهزاده جوان عشرت طلبی چون پرویز نمی تواند در حصار پولادین عصمتشان رخنه کند. در سرتاسر داستان خسرو و شیرین بیتی و اشارتی به چشم نمی خورد که آدمی زاده خیرخواه مصلحت اندیشی از عمل نامعقول شیرین انتقادی کرده باشد. در دیار شیرین مردم چنان گرم کار خویشتن اند و مشاغل روزانه، که نه از ورود نامنتظر ولیعهد شاه ایران به سرزمین خود با خبر می شوند و نه پروای سرگذشت عشق شیرین و پر

 

ویز دارند. حتی یک نفر هم در این

مملکت بی در و دروازه متعرض این نکته نمی شود که در بزم شبانه مهین بانو چه می گذرد و جوانانی چون پرویز و همراهانش چرا با دختران ولایتشان مسابقه اسب تازی و چوگان بازی می گذارند. گویی احدی را عقده ای از میل های سرکوفته بر دل ننشسته است. دختری سرشناس یکه و تنها بر پشت اسب می نشیند و بی هیچ ملازم و پاسداری از نا

ف ارمنستان تا قلب تیسفون می تازد و وقتی که محروم از دیدار یار نادیده به دیار خود برمی گردد، یک نفر مرد غیرتی در سرتاسر مملکتش پیدا نمی شود تا بپرسد چرا رفتی و کجا رفتی؟ دنیای شیرین دنیای گشاده ی بی پروایی ها است، دنیایی است که جزییاتش با یکدیگر هماهنگی دارد. شیرین دست پرورده زنی است که سترگی از مردان بیشتر دارد، دختری ورزشکار، نشاط طلب و طبیعت دوستی است که بر اسب گردش زمانه و اندیشه و رفتار برمی نشیند و با جماعتی از دختران هم سن و سال خویش که از برقع نیست ایشان را روی بندی، هر یک با فنون سوارکاری و جنگ آوری و دفاع از خویش چنان آشنایی دارند که در معرکه مبارزه کنند. دختری که در چنین محیطی بالیده است در مورد طبیعی حق مشروع خویش یعنی انتخاب شوهر نه گرفتار حیای مزاحم است و نه در بند ریای محبت کش. آخر در محیط او هیچ دختری را به جرم زیبایش به قداره نکشیده اند و به جرم نگاه محبتی به زندان سرای حرم نسپرده اند و داغ بدنامی و رسوایی بر جبین بختش ننهاده اند، تا او بترسد و عبرت گیرد و در نخستین برخوردش با تصویر پرویز ابرو در هم کشد و روی بگرداند و دزدانه ای از گوشه چشم قناعت ورزد. او به حکم تربیتش و محیش با نخستین جرقه عشق احساس درونی خود را بر زبان می آورد. شیرین خود یک پ

ا مرد است، دور از تحکمات متعصبانه و آسوده از بد زبانی ها و شایعه سازی های مردم محیط و بلفضولان قبیله اش. دخترک با اسب و چوگان سر وکار دارد نه دوک و چرخه، مرد محبوبش را شخصن انتخاب می کند و روزها و شب ها در میدان چوگان و بزم طرب با می نشیند و می گوید

و می خندد، بی آنکه حریم حرمتش در هم شکند و به گستاخی های مستانه طرف مجال تجاوزی دهد. در داستان خسرو و شیرین هم واسطه و دلاله‌ای هست اما نه میان همسر آینده و پدر دختر، و نه برای جوش دادن قضیه! در همچو حال و هوایی است

که شیرین با همه فوت و فن های دل ربایی آشنا و در همه م

قولات لوندی استاد، یک تنه جامه سفر می پوشد و بر اسب می نشیند و به شکار شوهر می رود بی آنکه از رهزنان بیابان و ولگردان شهرهای سر راهش بیمی داشته باشد. ملاحظه می فرمایید چه هم دست و هماهنگ شیخ گنجوی صحنه های داستان را آفریده و پروراند

ه است. در محیطی بدین آسودگی و استغناست که جوان پر شر و شوری چون پرویز در جنگل انبوه مسیرش، بر سطح آبگیری لبریز از طراوت هوس انگیز بهاری چشم می گشاید و دختر زیبای برهنه ای را مشغول آبتنی می بیند، و عکس العملی هماهنگ با دیگر اجزا و صحنه های داستان نشان می دهد. اگر همچو صحنه در کویر دیار لیلی اتفاق می افتاد تصور می فرمایید رهگذر به گنج رسیده وگرچه نوفل شمشیرزن باشد بدین سادگی و بزرگواری از این خلوت بی مدعی و سفره بی انتظار دست بر می داشت؟! اما در حال و هوای داستان خسرو و شیرین مجال این خشونتها نیست. در این گوشه جهان شاهزاده ای هوس پرست و شهوت زده ای چون پرویز هم چاره ای ندارد جز به صبری آورد فرهنگ در هوش، دیده بستن و دندان بر جگر گذاشتن و به آیین جوانمردی بر فرق هوای نفس پای مردانگی کوفتن و از تماشای اندام لخت زن به سیر طبیعت پرداختن. اینجا است که خواننده بی اختیار مجذوب ظرافت هنر نمایی نظامی می شود و تسلطش در رعایت فن

ون داستان سرایی در همچو فضای داستانی زن نه تنها احساس حقارت و بی چارگی نمی کند که خودش را یک سر و گردن از مردان بالاتر می بیند و شاه مغرور و محتشمی چون پرویز را از لب آب تشنه برمی گرداند.

«کریستیان بارتلمه» در رساله «زن در حقوق ساسانی» اشاره میکند که: تربیت

علمی در میان زنان شاهنشاهی ساسانی شیوع داشته است. کتاب حقوقی «مادیکان هزار دادستان» گزارشی را از نوشته یک قاضی محقق نقل می کند که وی را روزی، 5 زن در سر راهش به دادگاه نگه می دارند. یکی از زنان سوالاتی راجع به مسایل حقوقی مربوط به ضمانت و اهلیت می کند. قاضی مذکور یادآور می شود که نخست پرس و گو به خوبی برگزار شد لیکن در پاسخ آخرین سوال در جای خود ایستاده و هیچ گونه جوابی برای آن نمی دانستم. در این هنگام یکی از زنان، قدم پیش نهاده می گوید: «استاد بیهوده به مغز خود فشار نیاورید و به آسانی بگویید: نمی دانم! و ضمنا می توانید پاسخ این سوال را در فلان کتاب بیابید»! در اینجا ملاحظه می کنیم که حتی مطالعه و تحصیل علم حقوق در میان زنان عصر ساسانی بیگانه و نامأنوس نبوده است. و تصور نمیرود که این علاقه به مطالعه، در مورد رشته های عمومی تر و غیر اختصاصی تر کمتر موجود بوده است. دختر می توانست به پدر و یا قیم خود اظهار دارد که از قبول ازدواج پیشنهادی او خودداری خواهد کرد، و پدر نیز ناگزیر از قبول سخن وی می گردید. بدین ترتیب، پدر مجاز نبوده است که دختر خود را به ازدواج مجبور کند و یا حتی هنگام اجتناب دختر خود از ازدواج، نمی توانسته است او را از ارث محروم سازد و یا به وسیله دیگری او را کیفر دهد. در مورد این گونه مسایل، مردم عصر ساسانی، کم تعصب و دارای سعه‌ی صدر و افق نظر و بینشی بلند بوده اند. زن می توانسته است در دادگاه به نفع خود اقامه دعوی کند. در موارد متعددی گزارش شده است که شوهری حق تصرف در قسمت معینی از اموال خانوادگی و یا بهای آن را صریحن به زن خود واگذ

ار کرده است. در یک مورد جالب دیگر می خوانیم که مردی با دو زن قراردادی می بندد که یک شرکت سهامی تجارتی تشکیل دهند و در این شرکت هر یک از سه طرف دارای حقوق برابر باشند به استثنای حق فسخ قرارداد که از برای مرد باقی می ماند. از آنچه که منابع

و مآخذ ما با اطمینان خاطر در اختیار ما می گذارند، می توانید ملاحظه کنید که زن در شاهنشاهی ساسانی، به راستی راه تعالی و استقلال حقوقی خود را می پیموده و نیز بخش بزرگی از این راه را در پشت سر داشته است. لیکن پیروزی عرب و سقوط شاهنشاهی ساسانی دوباره موجب شد که این موفقیت های زن، همه یکباره طریق زوال و تباهی در پیش گیرند.

در افسانه ها، بارها می بینیم که شاه ساسانی به گونه ای ناشناس در خانه شبان یا کشاورز مهمان بوده و از میان همین مردم، دختری به زنی گرفته وبعدها فرزندی که از همان دخترشبان یا کشاورز به دنیا آمده بود، به پادشاهی ایران برگزیده می شد. قباد با دختر یکی از دهقانان اهواز زناشویی می کند و کسرا(انوشیروان)زاده می شود.
«سیرجانی» می نویسد: در دیار«شیرین» منعی بر مصاحبت ومعاشرت مردوزن نیست.پسران ودختران با هم می نشینندبا هم به گردش وشکار می روند وبا هم در جشن ها ومهمانی ها شرکت می کنند.وعجبا که در عین آزادی معاشرت،شخصیت دختران پاسدار عفاف ایشان است، که به جای ترس از پدر و بیم بدگویان، محتسبی در درون خود دارند و حرمتی برای خویشتن قایلند. دخترها، مادران و پیران خانواده را مشاوران نیک اندیش خویشتن می دانند، و هشداری دوستانه چنان در دل و جانشان اثر می کند که وسوسه های شهزاده جوان عشرت طلبی چون پرویز نمی تواند در حصار پولادین عصمتشان رخنه کند. در سرتاسر داستان خسرو و شیرین بیتی و اشارتی به چشم نمی خورد که آدمی زاده خیرخواه مصلحت اندیشی از عمل نامعقول شیرین انتقادی کرده باشد.

در دیار شیرین مردم چنان گرم کار خویشتن اند و مشاغل روزانه، که نه از ورود نامنتظر ولیعهد شاه ایران به سرزمین خود با خبر می شوند و نه پروای سرگذشت عشق شیرین و پرویز دارند. حتی یک نفر هم در این مملکت بی درودروازه متعرض این نکته نمی شود که در بزم شبانه مهین بانو چه می گذرد و جوانانی چون پرویز و همراهانش چرا با دختران ولایتشان مسابقه اسب تازی و چوگان بازی می گذارند. گویی احدی را عقده ای از میل های سرکوفته بر دل ننش

سته است. ظاهرا” این دیار ولنگاری ها و بی اعتنایی ها نمونه همان

سرزمین بی حساب و کتابی است که در آن کسی را با کسی کاری نباشد.
دختری سرشناس یکه و تنها بر پشت اسب می نشیند و بی هیچ ملازم و پاسداری از ناف ارمنستان تا قلب تیسفون می تازد و وقتی که محروم از دیدار یار نادیده به دیار خود برمی گردد، یک نفر مرد غیرتی در سرتاسر مملکتش پیدا نمی شود تا بپرسد چرا رفتی و کجا رفتی؟
دنیای شیرین دنیای گشاده ی بی پروایی ها است، دنیایی است که جزییاتش با یکدیگر هماهنگی دارد. شیرین دست پرورده زنی است که سترگی ازمردان بیشتر دارد، دختری ورزشکار نشاط طلب طبیعت دوستی است که بر اسب گردش زمانه و اندیشه و رفتار برمی نشیند و با جماعتی از دختران هم سن و سال خویش که از برقع نیست ایشان روی بندی، و هر یک با فنون سوار کاری و جنگ آوری و دفاع از خویش چنان آشنایی دارند که در معرکه مبارزه کنند از چنگ شیر از پیل دندان به چوگان بازی می رود. دختری که در چنین محیطی بالیده است در مورد طبیعی حق مشروع خویش یعنی انتخاب شوهر نه گرفتار حیای مزاحم است و نه در بند ریای محبت کش. آخر در محیط او هیچ دختری را به جرم زیبایش به قداره نکشیده اند و به جرم نگاه محبتی به زندان سرای حرم نسپرده اند و داغ بدنامی و رسوایی بر جبین بختش ننهاده اند، تا او بترسد و عبرت گیرد و در نخستین برخوردش با تصویر پرویز ابرو در هم کشد و روی بگرداند و دزدانه ای از گوشه چشم قناعت ورزد. او به حکم تربیتش و محیش با نخستین جرقه عشق احساس درون

ی خود را بر زبان می آورد.
شیرین خود یک پا مرد است، دور از تحکمات متعصبانه و آسوده از بد زبانی ها و شایعه سازی های مردم محیط و بلفضولان قبیله اش. دخترک با اسب و چوگان سروکار دارد نه دوک و چرخه، مرد محبوبش را شخصا” انتخاب می کند و روز ها و شب ها در میدان چوگان و بزم طرب با می نشیند و می گوید و می خندد بی آنکه حریم حرمتش در هم شکند و به گستاخی های مستانه طرف مجال تجاوزی دهد. در داستان خسرو و شیرین هم واسطه و دالا ای هست اما نه میان همسر آینده و پدر دختر، و نه برای جوش دادن قضیه، وظیفه اش تحقیق در این مسئله مقدماتی است که علیا مخدره اصلا سر پیوند مردم زاده دارد، یا نه. در همچو حال و هوایی است که شیرین با همه فوت و فن های دل ربایی آشنا و در همه مقولات لوندی استاد، یک تنه جامه سفر می پوشد و بر اسب می نشیند و به شکار شوهر می رود بی آنکه از رهزنان بیابان و ولگردان شهرهای سر راهش بیمی داشته باشد ملاحظه می فرمایید چه هم دست و هماهنگ شیخ گنجوی صحنه های داستان آفریده و پرورانده است. در محیطی بدین آسودگی و استغناست که جوان پر شر و شوری چون پرویز در جنگل انبوه مسیرش، بر سطح آبگیری لبریز از طراوت هوس انگیز بهاری چشم می گشاید و دختر زیبای برهنه ای را مشغول آبتنی می بیند، و عکس العملی هماهنگ با دیگر اجزا و صحنه های داستان نشان می دهد. اگر همچو صحنه در کویر دیار لیلی اتفاق می افتاد تصور می فرمایید رهگذر به گنج رسیده وگرچه نوفل شمشیرزن باشد بدین سادگی و بزرگواری از این خلوت بی مدعی و سفره بی انتظار دست بر می داشت؟ اما در حال و هوای داستان خسرو و شیرین مجال این خشونت ها نیست. در این گوشه جهان شاهزاده ای هوس پرست شهوت زده ای چون پرویز هم چاره ای ندارد جز به صبری آورد فرهنگ در هوش ، دیده بستن و دندان بر جگر گذاشتن و به آیین جوانمردی بر فرق هوای نفس پای مردانگی کوفتن و از تماشای اندام لخت زن به سیر طبیعت پرداختن.
اینجا است که خواننده بی اختیار مجذوب ظرافت هنر نمایی نظامی م

ی شود و تسلطش در رعایت فنون داستان سرایی در همچو فضای داستانی زن نه تنها احساس حقارت و بی چارگی نمی کند که خودش را یک سر و گردن از مردان بالاتر می بیند و شاه مغرور و محتشمی چون پرویز را از لب آب تشنه برمی گرداند.
کریستیان بارتلمه: زن در حقوق ساسانی
تربیت علمی در میان زنان امپراطوری ساسانی شیوع داشته است. کتاب حقوقی مادیکان هزار دادستان گزارشی را از نوشته یک قاضی محقق نقل می کند که وی را روزی، 5 زن در سر راهش به دادگاه نگه می دارند. یکی از زنان سوالاتی راجع به مسایل حقوقی

مربوط به ضمانت و اهلیت می کند. قاضی مذکور یادآور می شود که ن

خست امتحان به خوبی برگزار شد لیکن در پاسخ آخرین سوال در جای خود ایستاده و هیچ کونه جوابی برای آن نمی دانستم. در این هنگام یکی از زنان، قدم پیش نهاده می گوید:
استاد بیهوده به مغز خود فشار نیاورید و به آسانی بگویید: نمی دانم! و ضمنا می توانید پاسخ این سوال را در فلان کتاب بیابید.
در اینجا ملاحظه می کنیم که حتی مطالعه و تحصیل علم حقوق در میان زنان عصر ساسانی بیگانه و نامأنوس نبوده است. و تصور نمی رود که این علاقه به مطالعه، در مورد رشته های عمومی تر و غیر اختصاصی تر کمتر موجود بوده است دختر می توانست به پدر و یا قیم خود اظهار دارد که از قبول ازدواج پیشنهادی او خودداری خواهد کرد، و پدر نیز ناگزیر از قبول سخن وی می گردید.
بدین ترتیب، پدر مجاز نبوده است که دختر خود را به ازدواج مجبور کند و یا حتی هنگام اجتناب دختر خود از ازدواج، نمی توانسته است او را از ارث محروم سازد و یا به وسیله دیگری او را کیفر دهد; در مورد این گونه مسایل، مردم عصر ساسانی، کم تعصب و دارای سعه ی صدر و افق نظر و بینشی بلند بوده اند; زن می توانسته است در دادگاه به نفع خود اقامه دعوی کند; در موارد متعددی گزارش شده است که شوهری حق تصرف

در قسمت معینی از اموال خانوادگی و یا بهای آن را صریحا به زن خود واگذار کرده است;. در یک مورد جالب دیگر می خوانیم که مردی با دو زن قرادادی می بندد که یک شرکت سهامی تجارتی تشکیل دهند و در این شرکت هر یک از سه طرف دارای حقوق برابر باشند به استثنای حق فسخ قرارداد که از مرد باقی می ماند از آنچه که منابع و مآخذ ما با اطمینان خاطر در اختیار ما می گذارند، می توانید ملاحظه کنید که زن در امپ

راطوری ساسانی، جدا راه تعالی و استقلال حقوقی خود را می پیموده و نیز بخش بزرگی از این راه را در پشت سر داشته است. لیکن پیروزی عرب و سقوط امپراطوری ساسانی دوباره موجب شد که این موفقیت های زن، همه یکباره طریق زوال و تباهی در پیش گیرند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با ا

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با استفاده از شبیه¬سازی تئوری اطلاعات با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با استفاده از شبیه¬سازی تئوری اطلاعات با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با استفاده از شبیه¬سازی تئوری اطلاعات با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با استفاده از شبیه¬سازی تئوری اطلاعات با pdf :

ارائه مدلی جهت تحلیل فرایند حسابداری با استفاده از شبیه¬سازی تئوری اطلاعات
مطالعه موردی: شرکت تراکتورسازی ایران

چکیده
اطلاعات تهیه شده توسط سیستم حسابداری همواره مورد توجه استفاده کنندگان بوده و آنها را در اتخاذ تصمیماتشان کمک می¬نماید. اگر به اعداد و ارقام تهیه شده توسط سیستم مزبور با این دید بنگریم که آنها تا چه حد ارزش¬های واقعی بازار را منعکس می¬کنند، می¬توان ادعا نمود که صورت¬های مالی با توجه به شرایط اقتصادی و ناکارایی بازارها در این زمینه با شکست مواجه شده و از عهده کار برنیامده¬اند. با این وجود دیده می¬شود اهمیت ارائه آنها هر روز مورد توجه و تاکید

صاحبنظران قرار می¬گیرد. لذا پیروان مکتب اطلاعات اقتصادی معتقدند حسابداری سیستم اندازه¬گیری ارزش¬های بازار نیست بلکه سیستمی است که با اندازه¬گیری¬های خود در پی انتقال اطلاعاتی در زمینه تاریخچه مالی واحد اقتصادی است و ارقام مندرج در صورت¬های مالی به جهت اینکه ارزش¬¬های واقعی را منعکس کنند ارائه نمی¬شوند؛ بلکه کدهایی هستند که در صورت رمزگشایی به استفاده¬کننده اطلاعاتی را منتقل می¬سازند، که دارای محتوای اطلاعاتی

بوده و می¬تواند در تصمیم¬گیری به او کمک نماید. از سوی دیگر شانون (1948) در تئوری اطلاعات سه نوع کانال انتقال اطلاعات را معرفی می¬کند که هر کدام با توجه به نوع ساختارشان ارزش¬های اطلاعاتی مختلفی از داده¬های یکسان منتقل می¬نمایند. در پژوهش پیش رو ترازنامه به عنوان جزیی مهم از صورت¬های مالی که منعکس کننده وضعیت مالی

شرکت است به عنوان کانال انتقال اطلاعات در نظر گرفته شده و مدلی ارائه می¬شود تا محتوای اطلاعاتی آن با ساختارهای مختلف اندازه¬گیری و مورد بررسی قرار گرفته و مناسبترین شکل آن که محتوای اطلاعاتی بیشتری را منعکس می¬کند معرفی گردد. برای این منظور ترازنامه شرکت تراکتورسازی ایران طی سال های 83 تا 88 مورد بررسی قرار گرفت و ارزش اطلاعاتی آن با طبقه بندی¬های مختلف اندازه گرفته شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است در صورتیکه در مورد برخی ارقام بزرگتر اطلاعات بیشتری ارائه شود محتوای اطلاعاتی ترازنامه افزایش خواهد یافت.

کلید واژه: تئوری اطلاعات، کانال انتقال اطلاعات، منبع اطلاعاتی، محتوای اطلاعاتی.
Exhibition a Model for Accounting Process Analytic with Using Information Theory Simulation
Case study: Iran Tractor Manufacturing Company

Abstract
Shanon (1948) introduced information theory. He applied three communication channels for information transmission. This theory was used in accounting by thiel (1969). By this application, accounting is a source of information that transferred financial information by financial statements for example balance sheet. In this meaning balance sheet is an information channel that could have variety formations. Each form of channel cans transfer dissimilar information content. In this research we apply three forms of Iran Tractor Manufacturing Company balance sheet and calculate their information value by using shanon entropy. Our result of research show if balance sheet presented by detail in some classes, the entropy and information content will increase in this form.
Keywords: Information Theory, Information Channel, Information Source, Information Content.
مقدمه

اهمیت صورت¬های مالی به عنوان محصول نهایی سیستم حسابداری همواره مورد توجه و تاکید صاحبنظران بوده و تحقیقات بسیاری در مورد ساختار و چگونگی ارائه آنها انجام شده است. در بسیاری از پژوهش¬های صورت گرفته با موضوع مزبور، اغلب شاهد بحث¬های مرتبط با اندازه¬گیری بوده و بیشتر مطالعات انجام شده با این رویکرد صورت پذیرفته است که بتواند ارقام مندرج در صورت¬های مالی را به واقعیت نزدیکتر سازد (دمسکی و دیگران، 2006). لیکن چنانچه به شرایط

اقتصادی موجود و ناکارایی بازارها توجه گردد، مشاهده می-شود که آنها از انجام این کار بازمانده و صورت¬های مالی ارزش¬های بازار را منتقل نمی¬نمایند. در مقابل این رویکرد که به مکتب اندازه¬گیری معروف است، مکتب اطلاعات اقتصادی معتقد است، صورت-های مالی هدفی والاتر از نمایش ارزش¬های واقعی را دنبال می-کنند و آن نشان دادن تاریخچه مالی واحد اقتصادی است. در این راستا و با توجه به این نگرش، می¬توان حسابداری را به عنوان منبع اطلاعاتی دانست که با کانال¬های اطلاعاتی¬ای همچون ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود جامع و غیره در پی انتق

ال اطلاعاتی به استفاده کنندگان است، که در تصمیم¬گیری آنها نقش داشته و اگرچه قیمت¬های بازار را منعکس نمی¬کند؛ اما مورد استفاده قرار می¬گیرد (لی و بدفورد، 1969؛ دمسکی و کریستنسن، 2003). در حقیقت صورت¬های مالی رمزهایی را به گیرنده منتقل می¬کند که در صورت رمزگشایی، اطلاعات بدست آمده در امر تصمیم¬گیری مفید و موثر خواهد بود (والکر، 2009). در این دیدگاه می¬توان برای بررسی منبع و کانال¬های اطلاعاتی از نظریه اطلاعات بهره گرفت.

نظریه اطلاعات توسط کلود شانون (1948) مطرح شد؛ وی در این نظریه، نحوه مدل سازی مساله ارسال اطلاعات در کانال¬های مخابراتی را به صورت پایه¬ای بررسی کرده و روشی نوین برای مدل¬سازی ریاضی منبع اطلاعات، کانال ارسال اطلاعات و بازیابی آن ارائه داده است. در مقاله¬ای که شانون با همین عنوان منتشر کرده، در نظامی ارتباطی که متشکل از فرستنده، رسانه، گیرنده و فرایندهای رمز گذاری و رمز گشایی است، چگونگی رمز گذاری پیام، وجود اختلال و یا پارازیت

، ساختار و ظرفیت کانال را با تحلیل و توصیف آماری بیان داشته و از انتروپی برای اندازه¬گیری محتوای اطلاعاتی کانال¬¬های ارتباطی استفاده کرده است. کاربرد این نظریه بعدها توسط هنری ثیل (1969) در حسابداری بکارگرفته شد. ثیل حسابداری را به عنوان منبع اطلاعات و صورت¬های مالی را به عنوان کانال اطلاعات در نظر گرفته و با استفاده از انتروپی به محاسبه محتوای اطلاعاتی ترازنامه و صورت سود و زیان می¬پردازد. از سوی دیگر لی و بدفورد (1969) از انوا

ع کانال¬های معرفی شده در نظریه اطلاعات استفاده کرده و سعی نموده¬اند با وارد کردن این مفاهیم در حسابداری، فرایند طبقه¬بندی و ثبت را در چارچوب کانال¬های مختلف اطلاعاتی بررسی نمایند. با توجه به اهمیت ترازنامه به عنوان عنصر نمایشگر وضعیت مالی سازمان، در این پژوهش سعی می¬گردد تا با تلفیق رویکردهای بکارگرفته شده توسط ثیل، لی و بدفورد مدلی ارائه و ساختارهای مختلف ترازنامه به لحاظ انتقال میزان محتوای اطلاعاتی در چارچوب کانال¬های اطلاعاتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ادبیات موضوع
از آنجا که موضوع تئوری اطلاعات در دهه¬های 60 و 70 یکی از مطرح-ترین موضوعات مورد بررسی بوده و تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است؛ قسمت بیشتری از پیشینه تحقیق را تشکیل می¬دهد. شانون (1948) نشان داد جنبه¬های معناشناختی ارتباطات به مسائل فنی آن ارتباط ندارد، بلکه نکته مهم آن است که یک پیام از میان مجموعه¬ای از پیام¬های ممکن انتخاب گردد. او برای مدلسازی منبع اطلاعات از یک متغیر تصادفی ساده، که مقدار آن با استفاده از

احتمالات ممکن در انتقال پیام محاسبه می¬گردید استفاده کرد و آن را «انتروپی» نامید. طبق نظریه او مقدار اطلاعات بر مبنای تغییر در عدم اطمینان در یک سیستم، اندازه گیری می¬شود. در دهه 60 میلادی دامنه نفوذ تئوری اطلاعات به حسابداری نیز گسترش یافت. اولین بار بدفورد و انسی (1966) برای تعیین ارزش اطلاعات مندرج در صورت¬های مالی

از تئوری اطلاعات بهره گرفتند. بنابر عقیده آنها اگر یک پیام موجب تغییر در تصمیم¬گیری دریافت کننده آن نباشد، حاوی اطلاعات نخواهد بود. فلتهم (1968) با بهره گیری از نتایج بدفورد و انسی سعی در برقراری یک چارچوب رسمی برای ارزیابی اطلاعات با بکارگیری مفاهیمی همچون مربوط بودن، به هنگام بودن و صحت اعداد حسابداری نمود. ثیل (1969) با ارائه کاربردهایی از تئوری اطلاعات در تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی، از مفهوم آنتروپی شانون برای اندازه¬گیری ار

زش اطلاعاتی صورت¬های مالی با مقیاس مشترک بهره گرفت؛ نتایج تحقیقات او نشان داد، در صورتیکه اقلام مندرج در ترازنامه و صورت سود و زیان در طبقات جزیی¬تر ارائه گردد؛ ارزش اطلاعات منتقل شده افزایش خواهد یافت. لی و بدفورد (1969) با وارد کردن مسایل مربوط به مراحل انتقال اطلاعات و کانال¬های انتقال دهنده، که از کارهای شانون در تئوری اطلاعات الهام گرفته شده بود، بر فرآیند پردازش اطلاعات حسابداری تمرکز نمودند. لو با استفاده از مفاهیم تئوری اطلاعات، پیشنهاد کرد از انتروپی، به عنوان معیاری برای اندازه¬گیری اطلاعات مورد انتظار در صورت¬های مالی استفاده گردد. بال و همکاران (1976) رابطه میان تغییرات درآمد و ساختار ترازنامه را با استفاده از تئوری اطلاعات بررسی نمودند. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد؛ با افزایش میزان انتروپی، اطلاعات به دست آمده از ترازنامه نیز ارزش بیشتری می¬یابد. دمسکی و فلتهم (1994) با انجام مطالعاتی پاسخ بازار به صورت¬های مالی را مورد بررسی قرار دادند؛ نتایج تحقیقات آنها نشان داد، صورت¬های مالی منتشر شده دارای محتوای اطلاعاتی است.
دمسکی و کریستینسن (2003) در پژوهشی با رویکرد اطلاعات، نگرشی نوین در تئوری حسابداری ایجاد نمودند، آنها تئوری حسابداری را در دو مکتب اندازه¬گیری و اطلاعات اقتصادی مورد بحث قرار داده و شیوه¬های هر یک از این دو روش را با یکدیگر مقایسه نمودند. ایجیری و همکاران (2006) و (2009) نظریه اطلاعات کوانتومی را در ارتباط با صورت¬های مالی بررسی کرده و نتیجه گرفته¬اند اطلاعات حسابداری دامنه وسیعی دارد که می¬تواند همگام با تغییر شرایط محیطی تغییر نماید و قضایای اطلاعات کوانتوم در مورد آن مصداق دارد. لاتریدیز (2010) با روش داده¬کاوی، محتوای اطلاعاتی صورت-های مالی را بررسی نموده و در این راستا استانداردهای بین-المللی حسابداری را نیز در نظر گرفته است.
در ایران نیز همزمان با مطرح شدن کاربرد تئوری اطلاعات در حسابداری پژوهش¬هایی صورت گرفته است. آقایی و کوک (1374) با استفاده از مفهوم تئوری اطلاعات و انتروپی، تغییرات مورد انتظار در ترکیب ترازنامه را به صورت تجربی بررسی نمودند. نتایج حاصل از تحقیق آنها نشان داد، میان تغییرات سود و تغییرات در ترکیب ترازنامه، رابطه مثبت قوی مشاهده نشده که احتمالا به دلیل دولتی بودن اکثر شرکتها می¬باشد. فقیه و نمازی (1376) در مطالعه¬ای، به تکمیل کارهای لو و ثیل در تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی با استفاده از مفهوم تئوری اطلاعات و انتروپی پرداخته و راه را برای کاربردهای جدیدتر تئوری اطلاعات در تحلیل صورت¬های مالی هموار نمودند. نوروش و همکاران (1376) ارتباط انتروپی وضعیت مالی را با اصلاحات حسابرسان مورد بررسی قرار داده و انتروپی اقلام ترازنامه را شیوه¬ای برای کمک به حسابرسان در انجام روش¬های تحلیلی معرفی نمودند. بهرامفر و همکاران (1376) ارتباط تغییرات سود و آنتروپی اقلام صورت وضعیت مالی را

مورد بررسی قرار دادند. آقایی و همکاران (1377) رابطه آنتروپی وضعیت مالی را با ریسک سیستماتیک بتا مورد بررسی قرار دادند، نتایج تحقیقات آنها نشان داد میان ریسک سیستماتیک و تغییرات ترکیب دارایی¬ها، ترکیب ساختار سرمایه و ترکیب ترازنامه ارتباطی قوی و معنادار وجود دارد. بنابراین با استفاده از اطلاعات ترازنامه و به سهولت می-توان ریسک سیستماتیک سهام عادی را محاسبه نمود. اسدی و همکاران (1382) نیز تغییرات اقلام ترازنامه و سود و زیان را با مفهوم آنتروپی محاسبه نموده و اثر تغییرات آن را بر بازده سهام مورد مطالعه قرار دادند. آنها معتقدند با استفاده از انتروپی اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان می¬توان بازده سهام را پیش¬بینی نمود.

پژوهش¬های مشابهی در زمینه استفاده از انتروپی؛ بعنوان ابزاری جهت اندازه¬گیری میزان محتوای اطلاعاتی صورت¬های مالی انجام شده است، که همگی به نوعی بر نتایج قبلی صحه گذاشته¬اند. در این پژوهش نیز سعی گردیده تا با استفاده از مفهوم انتروپی و کانال-های اطلاعاتی، مدلی بهینه در ارتباط با چگونگی ارائه اطلاعات ترازنامه طراحی و در ترازنامه شرکت¬ تراکتورسازی ایران از سال-های 83 تا 88 پیاده¬سازی گردد.

معرفی مدل پیشنهادی پژوهش
همانطور که اشاره شد از مفاهیم مفید بدست آمده از تئوری اطلاعات، در علوم مختلفی همچون حسابداری، روانشناسی و زبان¬شناسی استفاده گردید. از آنجا که برخی از این مفاهیم، در پژوهش پیش رو نیز بکار گرفته شده؛ برای معرفی مدل پیشنهادی بطور اجمالی به تشریح مطالب مزبور و کاربرد آنها در مدل خواهیم پرداخت.

انتروپی و محتوای اطلاعاتی
فرض کنید رویداد E در این لحظه از زمان دارای احتمال رخداد p است؛ در لحظه بعد، خبری به دست می¬آید که بیان می¬کند؛ رویداد E اتفاق خواهد افتاد، این خبر قطعی و قابل اتکا است. مسلم است که هرچه p اولیه کوچکتر باشد، خبری که مبنی بر رخداد آن اتفاق به دست ما رسیده است دارای ارزش و محتوای اطلاعاتی بیشتری خواهد بود. بعبارت دیگر، هرچه احتمال رخدادن یک رویداد معین کمتر باشد، و خبری مبتنی بر اتفاق افتادن آن منتشر شود؛ محتوای خبر بیشتر از حالتی خواهد بود که احتمال رخداد آن در مرحله اول نیز بالا باشد. با توجه به مفاهیم تئوری اطلاعات، می¬توان تابعی برای

سنجش و اندازه¬گیری محتوای اطلاعاتی چنین اخباری تعریف نمود؛ این تابع بصورت log 1/p بهترین و مناسبترین تابعی است که می¬توان با آن ارزش اطلاعات را اندازه¬گیری نمود (آقایی و کوک، 1374). یکی از دلایل انتخاب این تابع آن است که اصل اولیه را در خود دارد؛ یعنی هرچه p از صفر تا یک افزایش یابد، محتوای اطلاعاتی از بینهایت تا یک کاهش می¬یابد. اگر همین مطلب را برای مجموعه¬ای از رویدادها بشکل {E1,E2,…,En} در نظر بگیرید که دارای احتمال رخداد اولیه {p1,p2,…,pn} هستند؛ در آن صورت خواهیم داشت:

فرض کنید دو رویداد E1 و E2 را دارید که احتمال رخداد هرکدام 1/2 است، ارزش اطلاعاتی پیامی که به ما بگوید کدامیک از این دو رویداد رخ می¬دهد برابر با log 2 خواهد بود که اگر آن را در مبنای 2 در نظر بگیریم، برابر با 1 می¬شود. در تئوری اطلاعات از آنجا که مبنای 2 ملاک است، این عدد را واحد ارزش اطلاعات می¬دانند و به شکل bits بیان می¬کنند. مفاهیم گفته شده با این فرض عنوان شد که ما می¬خواهیم ارزش اطلاعاتی پیامی را محاسبه نماییم که دقیقا رخداد Ei را بطور قطعی تعیین می¬نماید، در حالیکه عملا اخباری که بدست ما می¬رسند از چنین قطعیتی برخوردار نیستند و اغلب ممکن است اخباری باشند که احتمال قبلی یعنی pi را به احتمال جدیدتری مانند qi تغییر دهند. حال باید مفاهیم و روابط بالا را در اندازه¬گیری ارزش اطلاعاتی چنین اخبار و پیام¬هایی بکار بگیریم که در آن صورت خواهیم داشت:

مفاهیم اجمالی فوق که در ارتباط با تئوری اطلاعات مطرح گردید، به ما کمک خواهد نمود تا از آنها در ارزیابی و تحلیل صورت¬های مالی استفاده نماییم.
کانال¬های اطلاعاتی
در تئوری اطلاعات علاوه بر معرفی روش انتروپی برای اندازه¬گیری محتوای اطلاعاتی، انواع کانال¬های اطلاعاتی و ظرفیت آنها نیز تشریح می¬شود. لی و بدفورد (1969) از سه کانال تئوری اطلاعات؛ در مدل سازی طبقه¬بندی اطلاعات حسابداری استفاده نمودند. آنها معتقدند اطلاعات حسابداری به سه شکل محدود، بدون اتلاف و باپارازیت قابل ارائه هستند. هر کدام از شکل¬های ارائه اطلاعات را در حقیقت، کانالی تعیین می¬کند که برای انتقال استفاده می-شود. بعنوان مثال چنانچه ا

ز داده¬های ورودی به سیستم اطلاعاتی حسابداری حداقل ارزش اطلاعاتی انتقال یابد، کانال مربوطه محدود و چنانچه حداکثر ارزش اطلاعاتی منتقل شود کانال مزبور کانال انتقال اطلاعات بدون اتلاف خواهد بود. لیکن در صورتیکه ارزش اطلاعات نسبت به داده¬های ورودی کاهش یابد، کانال انتقال اطلاعات پارازیتی مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین این پژوهش برای اولین بار نشان داد؛ اگر سیستم حسابداری به درستی تعریف و بکارگرفته نشود ممکن است موجب کاهش محتوای اطلاعاتی گردد.

تلفیق روش انتروپی و رویکرد کانال¬های اطلاعاتی در ارائه مدلی جهت افزایش محتوای اطلاعاتی ترازنامه
در این پژوهش با ترکیب رویکردهای پیش¬گفته، ترازنامه شرکت تراکتورسازی بگونه¬ای تغییر ارائه می¬یابد، که در چارچوب سه کانال اطلاعاتی مزبور مورد بررسی قرار گیرد. در حقیقت شکل کنونی ترازنامه به عنوان کانال محدود، مدل پیشنهادی به عنوان کانال بدون اتلاف و شکل سومی که با ارائه اطلاعات تفصیلی بیشتر، کانال پارازیتی را تداعی خواهد کرد؛ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این روند برای ترازنامه شش دوره شرکت مزبور از سال¬ 83 الی 88 مشخص شده که به روایی نتیجه اخذ شده کمک شایانی خواهد نمود.

اجرای مدل پیشنهادی پژوهش
از آنجا که شرکت تراکتورسازی ایران فعالیت تولید ادوات سنگین کشاورزی و صنعتی را در طولانی مدت بر عهده داشته و از گستردگی و تنوع بیشتری در حساب¬های خود برخوردار است؛ به همین جهت برای اجرای مدل پیشنهادی پژوهش از ترازنامه شرکت مزبور استفاده خواهد شد.

با استفاده از مفاهیم تئوری اطلاعات، محتوای اطلاعاتی ساختار ترازنامه شرکت در سه حالت؛ محاسبه شده و در هر حالت به بررسی کانال اطلاعاتی خواهیم پرداخت.
اگر فرض کنیم شخصی به اندازه یک ریال در سال 1387 در شرکت تراکتورسازی ایران سرمایه¬گذاری کرده و حال می¬خواهد بداند که یک ریال او صرف خرید دارایی¬های جاری گشته است و یا در دارایی¬های غیر جاری سرمایه¬گذاری شده است؛ با توجه به ترازنامه سال 1387 می¬توان اینگونه پاسخ داد، احتمال اینکه آن یک ریال در دارایی¬های جاری صرف شده باشد برابر با 3,595,522/4,364,062 p1= و احتمال اینکه در دارایی¬های غیر جاری صرف شده باشد، برابر با p2=768,540/4,364,062 خواهد بود. حال که ترازنامه سال 1388 ارائه شده در حقیقت به منزله خبر و یا پیامی است، که احتمالات قبلی را عوض نموده است. بنابراین احتمالات اولیه p1 و p2
داراییها 1388 1387 بدهیها و حقوق صاحبان سهام 1388 1387
داراییهای جاری بدهیهای جاری
موجودی نقد 163,905 59,943 حسابها و اسناد پرداختنی تجاری 418,270 432,877
حسابهاواسناد دریافتنی تجاری 585,730 723,076 سایر حسابها و اسناد پرداختنی 502,292 838,560
سایر حسابها و اسناد دریافتنی 785,795 818,099 پیش دریافتها 145,275 156,724
موجودی مواد و کالا 968,586 1,318,829 ذخیره مالیات 0 8,366
سفارشات و پیش پرداختها 539,987 675,575 سود سهام پرداختنی 317,676 243,028
تسهیلات مالی دریافتی 1,337,015 1,846,058
جمع داراییهای جاری 3,044,003 3,595,522 جمع بدهیهای جاری 2,720,528 3,525,613
داراییهای غیرجاری بدهیهای غیر جاری
داراییهای ثابت مشهود 231,197 236,453 حسابها و اسناد پرداختنی بلندمدت 3,145 2,584
دارییهای نامشهود 906 918 تسهیلات مالی دریافتی بلند مدت 187,433 46,050
سرمایه گذاریهای بلند مدت 446,871 446,871 ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان 59,549 58,809
سایر داراییها 38,808 84,298 جمع بدهیهای غیر جاری 250,127 107,443
جمع داراییهای غیرجاری 717,782 768,540 جمع بدهیها 2,970,655 3,633,056
حقوق صاحبان سهام
سرمایه 900,000 900,000
اندوخته قانونی 56,190 56,190
اندوخته احتیاطی 465 465
سود انباشته (165,525) (225,649)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآ

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf :

بررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

چکیده
هدف – ثبت ارزش اقتصادی انسان در گزارش‌های مالی، افزایش کارآیی مدیریت منابع انسانی و ایجاد امکاناتی برای ارزشیابی خط‌مشی‌های پرسنلی نظیر برنامه های آموزشی و توجیهی، ارزیابی منابع انسانی یک سازمان از نظر حفظ شدن، تحلیل رفتن و یا توسعه یافتن، شناسایی سود غیر عملیاتی و بهره‌وری ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در منابع

انسانی و ایجاد پتانسیل‌های جدید در سازمان برای تعیین ارزش منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد. از اینرو، این مقاله با هدف بررسی حسابداری منابع انسانی و تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر می‌باشد. بدین صورت که با عملیاتی کردن متغیرهای حسابداری منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی در صدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که حسابداری منابع انسانی چه تأثیری بر کارآفرینی سازمانی می‌تواند داشته باشد.

روش تحقیق و تجزیه و تحلیل – حسابداری منابع انسانی به وسیله دو روش هزینه یابی منابع انسانی و ارزشگذاری منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در تحقیق حاضر از روش هزینه یابی منابع انسانی استفاده کردیده که از دو بخش هزینه‌های اولیه و هزینه‌های جایگزینی تشکیل می‌شود. برای اندازه‌گیری هزینه منابع انسانی از روش اندازه‌گیری‌های غیر

پولی منابع انسانی استفاده گریده است و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و اطلاعات مربوط به منابع انسانی می‌باشد. همچنین برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و برای تعیین معنی‌داری متغیرها از آماره آزمون t استفاده گردیده است.

جامعه آماری و روش تعین حجم نمونه – جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است.
واژه‌های کلیدی: حسابداری منابع انسانی، هزینه‌یابی منابع انسانی، هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جایگزینی، کارآفرینی سازمانی

1- مقدمه
اهمیت روز افزون سرمایه های انسانی در کل اقتصاد، درک عمیقی از نقش متخصصان منابع انسانی در سازمانها را به وجود آورده است. حسابداری منابع انسانی تحولی سازنده برای سازمانهای در حال توسعه است که با شیوه‌های سنتی سروکار داشته‌اند. و عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها. به عبارت ساده‌تر یک موسسه صنعتی یا بازرگانی باید از ارزش سرمایه‌گذاری در نیروی خود آگاه باشد. همچنین بتواند نرخ بازگشت این سرمایه را نیز محاسبه کند و بداند که آیا بازده سرمایه گذاری رضایت بخش است یا خیر؟ (همتی،1383 ، 8) به عبارت دیگر، تعریف حسابداری منابع انسانی عبارت‌ است از شناسایی و ارزیابی منابع انسانی موسسه و گزارشگری به اشخاص ذینفع. در این تعریف سه بخش اساسی پیرامون منابع انسانی وجود دارد:
– شناسایی: تشخیص کمیت و کیفیت آن و تهیه آمار مناسب.
– ارزیابی: اندازه گیری ارزش اقتصادی و تعیین میزان مالی آن.
– گزارشگری: تنظیم و ارایه گزارش‌های مالی مناسب در مورد آن.

درباره مفاهیم مدیریت و وظایف مدیران، در ادبیات مدیریت بسیار بحث شده است. در سالهای اخیر تحولا‌ت بسیاری در فنون مدیریت رخ داده و رویکردهایی نوین در مدیریت سازمانها مطرح شده و نقش مدیر از نقشهای فرماندهی و کنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی و اثربخشی محور توجه مدیران قرار گرفته است. روند تحولا‌ت در اقتصاد دانش‌محور موجب رشد فزاینده پدیده‌های جهانی شدن و جامعه اطلا‌عاتی شده است و در راستای این تحولا‌ت، الگوی مدیریت تغییر یافته و توجه به رویکرد مشتری‌مداری، توان‌ا‌فزایی کارکنان و تغییر در سبکهای رهبری، الزام‌آور شده است.

تاثیر این تحولا‌ت در سازمانها به صورت انهدام سازمانهای سنتی و تشکیلا‌ت استخدامی مشاهده می‌شود. روند کلی حرکت از سازمانهای کارمندی و مبتنی بر استخدام انبوه، به سمت سازمانهای شبکه‌ای، نیاز به بازنگری در شیوه‌های مدیریتی را دیکته می‌کند (همتی،1383، 65).

از طرفی کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. ما بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندیها و قابلیت‌های فردی کارآفرینان در بهره‌گیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن اهتمام ویژه‌ای قائل شویم. زیرا از یک

طرف، آنها با بکارگیری روش‌های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده می‌سازند. و از طرف دیگر، کارآفرینی تأثیر اقتصادی و اجتماعی همچون، ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توضیع متناسب درآمد، بهره‌برداری از منابع و فعال شدن آنها برای بهره‌وری دارد (سالازاروهمکاران،1386، 20). از اینرو؛ امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی پی برده‌اند که این رویکرد در پاسخ به سه نیاز تحمیل شده به آنها می‌باشد:
1- افزایش سریع رقبای جدید

2- ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به روشهای مدیرت سنتی در شرکتها
3- خروج بهترین نیروهای کار از شرکتها و اقدام آنها به کار آفرینی مستقل

دست اندرکاران سازمان با استفاده از تحقیقات موردی و مراجعه به رویدادهای گذشته می‌کوشند، سازمان را در مسیری قرار دهند، تا از بسیاری از فرصتهای موجود بهره‌برداری نمایند. این شیوه عمل را می‌توان در بسیاری از بخشهای سازمان بکار برد و هر سازمان و در هر نقطه از جهان قابل کاربرد کرد. سازمانهای کارآفرین، سازمانی هستند که توجه خود را معطوف به رشد و اجرای استراتژی تهاجمی می‌نماید و نه اینکه نیروی خود را صرف بقای خود و تثبیت وضع بازار کند(کارت‌رایت، 1382، 19 و 147).

 

2- بیان مسئله
اصطلاح مخارج و هزینه در حسابداری، به طرق متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. در این مبحث، ارزش اقتصادی منابع انسانی به مثابه دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می‌گردد. در مباحث جدید مدیریتی در موضوع منابع انسانی و راهکارهای ارزیابی این منابع در دهه اخیـــر جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته است که از یک طرف جزو منابع نامحدود تلقی می‌شوند و از طرف دیگر کم توجهی به آن‌، کلیه منابع دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در حسابداری نوین نیز مباحث خاصی را مطرح کرده است، امروز تردیدی نیست که منابع نیروی انسانی نیز باید قیمت‌‌گذاری و به‌عنوان بخشی از دارایی‌های شرکت‌ها در ترازنامه منعکس شوند و استهلاک این منابع نیز به شیوه‌ی خاص محاسبه و منظور ‌شود. همچنان که در بسیاری از کشورها استهلاک منابع انسانی نیز در مجموعه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قرار داده می‌شود که این موضوع به نوبه‌ی خود سود را افزایش می‌دهد(تانگ، 2007، 70). حسابداری منابع انسانی شامل، حسابداری مدیریت و کارکنان سازمان به عنوان سرمایه های انسانی است که منافع آتی را فراهم می کنند. در رویکرد حسابداری منابع انسانی، مصارف مربوط به منابع انسانی به عنوان دارایی در ترازنامه آورده می شود. (ایلر و بولن، 2009، 1).
یکی از ارزان ترین ابزارها، برای رشد و توسعه سازمان، کارآفرینی است، که بهترین نتیجه و بیشترین کارآیی را دارد. برای داشتن یک سازمان موفق، به چیزی بیش از ایده و فکر خوب نیاز است و آن وجود کارآفرین خوب است. پرورش افراد کارآفرین در درون سازمان مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب و ترویج روحیه کارآفرینی است. روحیه کارآفرینی می تواند مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی باشد (خدابخشی و وظیفه دمیرچی،1386، 143). به ویژه، برای واحدهای دانشگاهی که از منابع انسانی توانمندی برخوردار بوده و توانایی تشویق و گسترش آن را در سازمان دارند. گسترش این روحیه در این سازمان مستلزم آن است که دانشگاه، استقلال و آزادی لازم را به کارآفرینان واگذار نماید تا با حرکت به طرف گرایش استراتژیک، تعهد به فرصت، تعهد به منابع، کنترل منابع، ساختار مدیریت و فلسفه پاداش در رشد و پیشرفت و همچنین رقابت‌پذیری کردن آن سهیم باشند.
تحقیق حاضر بر آن است که به بررسی تاثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر، براساس نظریه‌های هزینه منابع انسانی و نظریه کارآفرینی سازمانی استیونسون، با پاسخگویی به این سوال (تأثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر چگونه است؟) بپردازد.

3- تعریف‌های مفهومی و عملیاتی متغیرها
3-1) متغیر مستقل
حسابداری منابع انسانی: حسابداری منابع انسانی عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها.به عبارت دیگر حسابداری منابع انسانی شامل، تعیین، بودجه بندی ، گزارش دهی و هزینه منابع انسانی موجود در سازمان، از جمله دستمزد و حقوق و هزینه آموزش است .

1- هزینه اولیه مربوط به گزینش: هزینهی هستند که به منظور جذب نیرو های جدید مدیریت واقع می‌شوند.
2- هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی: هزینه‌ای هستند که به منظور جذب نیروی جدید برای اشتغال یک پست سازمانی واقع می شوند.

3- هزینه آموزش رسمی و آشناسازی: هزینه‌ای هستند که معمولا پس از استخدام و یا انتقال فرد از یک پست سازمانی به پست دیگر سازمانی واقع می شوند.

4- هزینه آموزش غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند آموزش فرد جدید به منظور سازگاری توانایی های وی با موقعیت جدید واقع می شوند.
5- هزینه آشنا سازی غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند پیچیده پیوستن یک مدیر جدید به سازمان تا حدی که به صورت یک عضو کاملا موثر سازمان درآید،واقع می شود.

6- هزینه آموزش حین خدمت: هزینه‌ای هستند که در زمان آموزش حین خدمت و پس از آشنا سازی فرد واقع می شود و انتظار می رود برای شرکت ورای دوره جاری از ارزش برخوردار باشند.

7- هزینه پرورش: هزینه سرمایه گذاری‌هایی است که به منظور افزایش توانایی‌های مدیر خارج از مهارت های فنی در ارتباط با موقعیت سازمانی است(دمیرچی، 2010، 103-112).

3- 2) متغیر وابسته
کار آفرینی سازمانی- فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هائی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار می باشد.
1 گرایش استراتژیک : گرایش استراتژیک بعدی از سازمان است که عوامل جهت دهنده به شکل گیری استراتژی سازمان را تشریح می کند. مدیر کارآفرین الزاما با دگرگون سازی و ایجاد زمینه های جدید سرو کار ندارد؛ بلکه او می تواند فرصت ها را در ترکیب جدیدی از ایده های قدیمی با کاربرد خلاقانه رویکردهای سنتی بیابد و از آنها با رویکرد کارآفرینانه بهره گیرد.
2 تعهد به فرصت : در بعضی سازمان ها، متفکران نوآوری حضور دارند که هرگز کاری انجام نمی‌دهند، لذا ضروری است تا علاوه بر شناسایی فرصت ها، حرکتی برای تعقیب آنها صورت گیرد. این افراد کسانی هستند که به اقدام در چارچوب زمانی بسیار کوتاه برای پیگیری سریع فرصت تمایل دارد، که ممکن است کم و بیش موثر باشد، اما آنها با قبول تعهد درگیر کار می‌شوند و به شیوه انقلابی گری عمل می نمایند.
3 تعهد به منابع : مشخصه دیگر کارآفرینان این است که تعهد چند مرحله ای به منابع توام باتعهد، حداقل در هر مرحله یا نقطه تصمیم گیری دارند. مدیریت کارآفرینی سازمانی می‌گوید: «من به هر منبعی که برای پیگیری فرصت ها وجوددارد، نیاز ندارم، من بند کفش هایم را محکم می بندم». از ویژگی‌های مدیریت کارآفرینانه این است که فرد بیاموزد که از کمترین منابع بیشترین استفاده را به عمل آورد.
4 کنترل بر روی منابع : وقتی موضوع کنترل منابع مطرح می شود، یک مدیر ترفیع گرا با خود می گوید:«هرآنچه از منابع مورد نیاز من است ، توانایی استفاده از آن را دارم». مدیران کارآفرین در استفاده از مهارت ها، استعدادها و ایده های دیگران ورزیده هستند.
5 ساختار مدیریت : مدیران کارآفرین دانش مربوط به پیشرفت و ترقی خود را از طریق تمام مستقیم با تمامی عوامل اصلی طلب می کنند.
6خط مشی پرداخت حقوق و جبران خدمات(فلسفه پاداش) : سازمان های کارآفرینانه به فلسفه پاداش و جبران خدمات توجه دارند و آنها با وضوح بیشتری بر ایجاد ارزش و بهره‌برداری متمرکز هستند؛ از این رو این سازمانها تمایل دارند که جبران خدمات مبتنی بر عملکرد باشد(خدابخشی و وظیفه دمیرچی، 1387، 151 – 158).

4- اهداف تحقیق
4-1) اهداف کلی
آگاه شدن از تاثیر هزینه منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر بر کارآفرینی سازمانی آن
4-2) اهداف فرعی
1- تعیین تاثیر هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
2- تعیین تاثیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
3- تعیین تاثیر هزینه آموزش‌رسمی‌وآشناسازی کارکنان بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4- تعیین تاثیر هزینه آموزش غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
5- تعیین تاثیر هزینه آشنا سازی غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
6- تعیین تاثیر هزینه آموزش حین خدمت بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
7- تعیین تاثیر هزینه پرورش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4-3) اهداف خاص
1 تهیه اطلاعات تکمیلی برای مدیران در ارتباط با منابع انسانی که بتواند آنان را در تصمیم گیری یاری نماید.
2 تجهیز سازمان و تشکیلات دانشگاه با یک سیستم دقیق تر حسابداری و بازده کل دارایی های به کار گرفته شده اعم از دارایی های فیزیکی و غیر فیزیکی و قادر ساختن مدیران نسبت به تحلیل چگونگی تغییرات در وضعیت دارایی‌های به کار گرفته شده که می توانند در دست یابی به اهداف دانشگاه موثر باشند.

5- فرضیه‌های تحقیق
1 بین هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
2 بین هزینه‌اولیه مربوط به‌گزینش‌و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
3 بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
4 بین هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
5 بین هزینه آموزش غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
6بین هزینه آشناسازی غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
7 بین هزینه آموزش حین خدمت و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری‌وجود دارد.
8 بین هزینه پرورش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.

6- روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها
تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی‌- همبستگی است. از آنجا که منبع تعیین میزان هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی خود افراد دانشگاه هستند، روش پیمایشی برای این تحقیق برگزیده و پرسشنامه نیز برای جمع‌آوری اطلاعات درنظر گرفته شده است.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار استنباطی استفاده شده بدین صورتکه؛ با فرض عدم وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در و وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در ، ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، همبستگی و برازش فرضیه‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS محاسبه گردیده و سپس برای آزمون معنی داری r از آزمونt استفاده شده و برای تعیین میزان درصد تاثیر از ضریب تعیین استفاده گردیده است(دلاور، 1385).

7- جامعه و نمونه مورد تحقیق
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است که کلنمونه برابر با 106نفر می‌باشد.

8- ابزار و شیوه گردآوری داده‌ها
برای‌گردآوری‌اطلاعات موردنیاز تحقیق از دو پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردیده که دارای مشخصات زیر بودند.
1- پرسشنامه هزینه منابع انسانی: این پرسشنامه دارای 28 سؤال به شرح زیر شکل گرفت: که هزینه اولیه مربوط به گزینش (از سؤال 1 تا 4)، هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی (از سؤال 5 تا 8)، هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی (از سؤال 9 تا 12)، هزینه آموزش غیر رسمی (از سؤال 13 تا 16)، هزینه آشنا سازی غیر رسمی (از سؤال 17 تا 20)، هزینه آموزش حین خدمت (از سؤال 21 تا 24) و هزینه پرورش (از سؤال 25 تا 28) شامل می‌شد.

2- پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی: این پرسشنامه حاوی 14 سوال بود که ابعاد آن شامل؛ گرایش استراتژیک (از سؤال1تا3)، تعهد به فرصت(از سؤال 4تا6)، کنترل منابع(از سؤال 7تا8)، تعهد به منابع(از سؤال 9تا10)، فلسفه پاداش(از سؤال 11تا12) و ساختار مدیریت(از سؤال 13تا14) بودند.

 

9- روائی و پایائی ابزار سنجش
در تحقیق حاضر برای تعیین روائی ابزار جمع‌آوری اطلاعات، از روایی صوری یا نمادین استفاده گردیده است، بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه تنظیم شده، ابتدا در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار داده شده تا در رابطه با روایی پرسشنامه، اینکه سوالات طرح شده، آنچه را که مد نظر است، اندازه‌گیری می‌کند یا نه؟ اظهار نظر نماید. بعد نظرهای اساتید و کارشناسان در پرسشنامه لحاظ و تغیرات لازم در سوالات بوجود آمد.

برای برآورد پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر این اساس مقدار آلفا با لحاظ کردن تعداد30پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی برابر با 86/0 درصد و پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی برابر با 92/0 درصد بدست آمده است. بناب

راین می‌توان گفت؛ اولاً سوالات پرسشنامه همبستگی با یکدیگر دارند و دوماً پرسشنامه از پایایی بالاتر برخوردار می‌باشد.

10- بحث و نتیجه‌گیری
تحلیل به کار رفته در این تحقیق شامل تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی ‌پرسشنامه و تحلیل استنباطی سؤالات اصلی پرسشنامه و فرضیه های تحقیق می‌باشد. که به صورت جداگانه به آنها پرداخته می‌شود.

10-1- تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی‌پرسشنامه
نتایج به دست آمده در خصوص جنس پاسخگویان نشان داد که 38% از پاسخگویان زن و 59%مرد و 3% بدون پاسخ بوده‌اند. همچنین نتایج به دست آمده در خصوص میزان تحصیلات پاسخگویان بیانگر این است که ، 6% از پاسخگویان دیپلم،19% فوق دیپلم، 32 %لیسانس، 42%فوق لیسانس و بالاتر بوده‌اند. یعنی اکثریت پاسخگویان دارای تحصیلات عالی می‌باشند.
10-2- یافته‌های استنباطی تحقیق
در این قسمت یافته‌های بدست آمده از پرسشنامه با توجه به هریک از فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است که جدول 1 به اختصار آورده شده است.

جدول1: :نتایج آزمون فرضیه‌ها
فرضیه r سطح اطمینان t قبول یا رد فرضیه ضریب تعیین
R 2
فرضیه اصلی 721/0 95% 1639 قبول
52%
فرضیه فرعی اول 520/0 95% 963 قبول
27%
فرضیه فرعی دوم 670/0 95% 1241 قبول
4489%
فرضیه فرعی سوم 389/0 95% 671 قبول
1513%
فرضیه فرعی چهارم 61/0 95% 1220 قبول
3721%
فرضیه فرعی پنجم 409/0 95% 620 قبول
1673 %
فرضیه فرعی ششم 589/0 95% 1015 قبول
3469%
فرضیه فرعی هفتم 238/0 95% 39 قبول
56 %

فرضیه فرعی اول: بین هزینه اولیه مربوط به گزینش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
براساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر 520/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمون t، مقدار t بدست آمده برابر با 63/9 بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196)در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه اولیه مربوط به گزینش 52 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 52 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر به هزینه اولیه مربوط به گزینش کارکنان بستگی دارد.

فرضیه فرعی دوم: بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
بر اساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر670/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمونt، مقدار t بدست آمده برابر با 41/12بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196) در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تأثیر گذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی 89/44 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 89/44 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان ناشی می‌شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ