سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآ

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با pdf :

بررسی تأثیر حسابداری منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

چکیده
هدف – ثبت ارزش اقتصادی انسان در گزارش‌های مالی، افزایش کارآیی مدیریت منابع انسانی و ایجاد امکاناتی برای ارزشیابی خط‌مشی‌های پرسنلی نظیر برنامه های آموزشی و توجیهی، ارزیابی منابع انسانی یک سازمان از نظر حفظ شدن، تحلیل رفتن و یا توسعه یافتن، شناسایی سود غیر عملیاتی و بهره‌وری ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در منابع

انسانی و ایجاد پتانسیل‌های جدید در سازمان برای تعیین ارزش منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد. از اینرو، این مقاله با هدف بررسی حسابداری منابع انسانی و تأثیر آن بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر می‌باشد. بدین صورت که با عملیاتی کردن متغیرهای حسابداری منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی در صدد پاسخگویی به این سؤال هستیم که حسابداری منابع انسانی چه تأثیری بر کارآفرینی سازمانی می‌تواند داشته باشد.

روش تحقیق و تجزیه و تحلیل – حسابداری منابع انسانی به وسیله دو روش هزینه یابی منابع انسانی و ارزشگذاری منابع انسانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در تحقیق حاضر از روش هزینه یابی منابع انسانی استفاده کردیده که از دو بخش هزینه‌های اولیه و هزینه‌های جایگزینی تشکیل می‌شود. برای اندازه‌گیری هزینه منابع انسانی از روش اندازه‌گیری‌های غیر

پولی منابع انسانی استفاده گریده است و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه و اطلاعات مربوط به منابع انسانی می‌باشد. همچنین برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و برای تعیین معنی‌داری متغیرها از آماره آزمون t استفاده گردیده است.

جامعه آماری و روش تعین حجم نمونه – جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است.
واژه‌های کلیدی: حسابداری منابع انسانی، هزینه‌یابی منابع انسانی، هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جایگزینی، کارآفرینی سازمانی

1- مقدمه
اهمیت روز افزون سرمایه های انسانی در کل اقتصاد، درک عمیقی از نقش متخصصان منابع انسانی در سازمانها را به وجود آورده است. حسابداری منابع انسانی تحولی سازنده برای سازمانهای در حال توسعه است که با شیوه‌های سنتی سروکار داشته‌اند. و عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها. به عبارت ساده‌تر یک موسسه صنعتی یا بازرگانی باید از ارزش سرمایه‌گذاری در نیروی خود آگاه باشد. همچنین بتواند نرخ بازگشت این سرمایه را نیز محاسبه کند و بداند که آیا بازده سرمایه گذاری رضایت بخش است یا خیر؟ (همتی،1383 ، 8) به عبارت دیگر، تعریف حسابداری منابع انسانی عبارت‌ است از شناسایی و ارزیابی منابع انسانی موسسه و گزارشگری به اشخاص ذینفع. در این تعریف سه بخش اساسی پیرامون منابع انسانی وجود دارد:
– شناسایی: تشخیص کمیت و کیفیت آن و تهیه آمار مناسب.
– ارزیابی: اندازه گیری ارزش اقتصادی و تعیین میزان مالی آن.
– گزارشگری: تنظیم و ارایه گزارش‌های مالی مناسب در مورد آن.

درباره مفاهیم مدیریت و وظایف مدیران، در ادبیات مدیریت بسیار بحث شده است. در سالهای اخیر تحولا‌ت بسیاری در فنون مدیریت رخ داده و رویکردهایی نوین در مدیریت سازمانها مطرح شده و نقش مدیر از نقشهای فرماندهی و کنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی و اثربخشی محور توجه مدیران قرار گرفته است. روند تحولا‌ت در اقتصاد دانش‌محور موجب رشد فزاینده پدیده‌های جهانی شدن و جامعه اطلا‌عاتی شده است و در راستای این تحولا‌ت، الگوی مدیریت تغییر یافته و توجه به رویکرد مشتری‌مداری، توان‌ا‌فزایی کارکنان و تغییر در سبکهای رهبری، الزام‌آور شده است.

تاثیر این تحولا‌ت در سازمانها به صورت انهدام سازمانهای سنتی و تشکیلا‌ت استخدامی مشاهده می‌شود. روند کلی حرکت از سازمانهای کارمندی و مبتنی بر استخدام انبوه، به سمت سازمانهای شبکه‌ای، نیاز به بازنگری در شیوه‌های مدیریتی را دیکته می‌کند (همتی،1383، 65).

از طرفی کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. ما بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندیها و قابلیت‌های فردی کارآفرینان در بهره‌گیری از منابع طبیعی و بکارگیری تکنولوژی مدرن اهتمام ویژه‌ای قائل شویم. زیرا از یک

طرف، آنها با بکارگیری روش‌های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دستیابی به کیفیت مطلوب کالا و خدمات آماده می‌سازند. و از طرف دیگر، کارآفرینی تأثیر اقتصادی و اجتماعی همچون، ایجاد اشتغال، بهبود کیفیت زندگی، توضیع متناسب درآمد، بهره‌برداری از منابع و فعال شدن آنها برای بهره‌وری دارد (سالازاروهمکاران،1386، 20). از اینرو؛ امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی پی برده‌اند که این رویکرد در پاسخ به سه نیاز تحمیل شده به آنها می‌باشد:
1- افزایش سریع رقبای جدید

2- ایجاد حس بی اعتمادی نسبت به روشهای مدیرت سنتی در شرکتها
3- خروج بهترین نیروهای کار از شرکتها و اقدام آنها به کار آفرینی مستقل

دست اندرکاران سازمان با استفاده از تحقیقات موردی و مراجعه به رویدادهای گذشته می‌کوشند، سازمان را در مسیری قرار دهند، تا از بسیاری از فرصتهای موجود بهره‌برداری نمایند. این شیوه عمل را می‌توان در بسیاری از بخشهای سازمان بکار برد و هر سازمان و در هر نقطه از جهان قابل کاربرد کرد. سازمانهای کارآفرین، سازمانی هستند که توجه خود را معطوف به رشد و اجرای استراتژی تهاجمی می‌نماید و نه اینکه نیروی خود را صرف بقای خود و تثبیت وضع بازار کند(کارت‌رایت، 1382، 19 و 147).

 

2- بیان مسئله
اصطلاح مخارج و هزینه در حسابداری، به طرق متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مباحث جدید در دانش حسابداری، نگرش نوین به منابع انسانی به عنوان یکی از موثرترین عوامل مولد در ایجاد درآمد موسسات است. در این مبحث، ارزش اقتصادی منابع انسانی به مثابه دارایی با اهمیت موسسه تلقی و امکان ارایه آن در صورت‌های مالی مطرح می‌گردد. در مباحث جدید مدیریتی در موضوع منابع انسانی و راهکارهای ارزیابی این منابع در دهه اخیـــر جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته است که از یک طرف جزو منابع نامحدود تلقی می‌شوند و از طرف دیگر کم توجهی به آن‌، کلیه منابع دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در حسابداری نوین نیز مباحث خاصی را مطرح کرده است، امروز تردیدی نیست که منابع نیروی انسانی نیز باید قیمت‌‌گذاری و به‌عنوان بخشی از دارایی‌های شرکت‌ها در ترازنامه منعکس شوند و استهلاک این منابع نیز به شیوه‌ی خاص محاسبه و منظور ‌شود. همچنان که در بسیاری از کشورها استهلاک منابع انسانی نیز در مجموعه هزینه‌های قابل قبول مالیاتی قرار داده می‌شود که این موضوع به نوبه‌ی خود سود را افزایش می‌دهد(تانگ، 2007، 70). حسابداری منابع انسانی شامل، حسابداری مدیریت و کارکنان سازمان به عنوان سرمایه های انسانی است که منافع آتی را فراهم می کنند. در رویکرد حسابداری منابع انسانی، مصارف مربوط به منابع انسانی به عنوان دارایی در ترازنامه آورده می شود. (ایلر و بولن، 2009، 1).
یکی از ارزان ترین ابزارها، برای رشد و توسعه سازمان، کارآفرینی است، که بهترین نتیجه و بیشترین کارآیی را دارد. برای داشتن یک سازمان موفق، به چیزی بیش از ایده و فکر خوب نیاز است و آن وجود کارآفرین خوب است. پرورش افراد کارآفرین در درون سازمان مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب و ترویج روحیه کارآفرینی است. روحیه کارآفرینی می تواند مزیت رقابتی بسیار ارزشمندی باشد (خدابخشی و وظیفه دمیرچی،1386، 143). به ویژه، برای واحدهای دانشگاهی که از منابع انسانی توانمندی برخوردار بوده و توانایی تشویق و گسترش آن را در سازمان دارند. گسترش این روحیه در این سازمان مستلزم آن است که دانشگاه، استقلال و آزادی لازم را به کارآفرینان واگذار نماید تا با حرکت به طرف گرایش استراتژیک، تعهد به فرصت، تعهد به منابع، کنترل منابع، ساختار مدیریت و فلسفه پاداش در رشد و پیشرفت و همچنین رقابت‌پذیری کردن آن سهیم باشند.
تحقیق حاضر بر آن است که به بررسی تاثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر، براساس نظریه‌های هزینه منابع انسانی و نظریه کارآفرینی سازمانی استیونسون، با پاسخگویی به این سوال (تأثیر هزینه منابع انسانی بر کارآفرینی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر چگونه است؟) بپردازد.

3- تعریف‌های مفهومی و عملیاتی متغیرها
3-1) متغیر مستقل
حسابداری منابع انسانی: حسابداری منابع انسانی عبارت است از معیارها و استانداردهای اندازه‌گیری نیروی انسانی در یک سازمان صنعتی، بازرگانی یا خدماتی با توجه به تجزیه و تحلیل کمی و کیفی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها.به عبارت دیگر حسابداری منابع انسانی شامل، تعیین، بودجه بندی ، گزارش دهی و هزینه منابع انسانی موجود در سازمان، از جمله دستمزد و حقوق و هزینه آموزش است .

1- هزینه اولیه مربوط به گزینش: هزینهی هستند که به منظور جذب نیرو های جدید مدیریت واقع می‌شوند.
2- هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی: هزینه‌ای هستند که به منظور جذب نیروی جدید برای اشتغال یک پست سازمانی واقع می شوند.

3- هزینه آموزش رسمی و آشناسازی: هزینه‌ای هستند که معمولا پس از استخدام و یا انتقال فرد از یک پست سازمانی به پست دیگر سازمانی واقع می شوند.

4- هزینه آموزش غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند آموزش فرد جدید به منظور سازگاری توانایی های وی با موقعیت جدید واقع می شوند.
5- هزینه آشنا سازی غیر رسمی: هزینه‌ای هستند که در فرآیند پیچیده پیوستن یک مدیر جدید به سازمان تا حدی که به صورت یک عضو کاملا موثر سازمان درآید،واقع می شود.

6- هزینه آموزش حین خدمت: هزینه‌ای هستند که در زمان آموزش حین خدمت و پس از آشنا سازی فرد واقع می شود و انتظار می رود برای شرکت ورای دوره جاری از ارزش برخوردار باشند.

7- هزینه پرورش: هزینه سرمایه گذاری‌هایی است که به منظور افزایش توانایی‌های مدیر خارج از مهارت های فنی در ارتباط با موقعیت سازمانی است(دمیرچی، 2010، 103-112).

3- 2) متغیر وابسته
کار آفرینی سازمانی- فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هائی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار می باشد.
1 گرایش استراتژیک : گرایش استراتژیک بعدی از سازمان است که عوامل جهت دهنده به شکل گیری استراتژی سازمان را تشریح می کند. مدیر کارآفرین الزاما با دگرگون سازی و ایجاد زمینه های جدید سرو کار ندارد؛ بلکه او می تواند فرصت ها را در ترکیب جدیدی از ایده های قدیمی با کاربرد خلاقانه رویکردهای سنتی بیابد و از آنها با رویکرد کارآفرینانه بهره گیرد.
2 تعهد به فرصت : در بعضی سازمان ها، متفکران نوآوری حضور دارند که هرگز کاری انجام نمی‌دهند، لذا ضروری است تا علاوه بر شناسایی فرصت ها، حرکتی برای تعقیب آنها صورت گیرد. این افراد کسانی هستند که به اقدام در چارچوب زمانی بسیار کوتاه برای پیگیری سریع فرصت تمایل دارد، که ممکن است کم و بیش موثر باشد، اما آنها با قبول تعهد درگیر کار می‌شوند و به شیوه انقلابی گری عمل می نمایند.
3 تعهد به منابع : مشخصه دیگر کارآفرینان این است که تعهد چند مرحله ای به منابع توام باتعهد، حداقل در هر مرحله یا نقطه تصمیم گیری دارند. مدیریت کارآفرینی سازمانی می‌گوید: «من به هر منبعی که برای پیگیری فرصت ها وجوددارد، نیاز ندارم، من بند کفش هایم را محکم می بندم». از ویژگی‌های مدیریت کارآفرینانه این است که فرد بیاموزد که از کمترین منابع بیشترین استفاده را به عمل آورد.
4 کنترل بر روی منابع : وقتی موضوع کنترل منابع مطرح می شود، یک مدیر ترفیع گرا با خود می گوید:«هرآنچه از منابع مورد نیاز من است ، توانایی استفاده از آن را دارم». مدیران کارآفرین در استفاده از مهارت ها، استعدادها و ایده های دیگران ورزیده هستند.
5 ساختار مدیریت : مدیران کارآفرین دانش مربوط به پیشرفت و ترقی خود را از طریق تمام مستقیم با تمامی عوامل اصلی طلب می کنند.
6خط مشی پرداخت حقوق و جبران خدمات(فلسفه پاداش) : سازمان های کارآفرینانه به فلسفه پاداش و جبران خدمات توجه دارند و آنها با وضوح بیشتری بر ایجاد ارزش و بهره‌برداری متمرکز هستند؛ از این رو این سازمانها تمایل دارند که جبران خدمات مبتنی بر عملکرد باشد(خدابخشی و وظیفه دمیرچی، 1387، 151 – 158).

4- اهداف تحقیق
4-1) اهداف کلی
آگاه شدن از تاثیر هزینه منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر بر کارآفرینی سازمانی آن
4-2) اهداف فرعی
1- تعیین تاثیر هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
2- تعیین تاثیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
3- تعیین تاثیر هزینه آموزش‌رسمی‌وآشناسازی کارکنان بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4- تعیین تاثیر هزینه آموزش غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
5- تعیین تاثیر هزینه آشنا سازی غیر رسمی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
6- تعیین تاثیر هزینه آموزش حین خدمت بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
7- تعیین تاثیر هزینه پرورش بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر

4-3) اهداف خاص
1 تهیه اطلاعات تکمیلی برای مدیران در ارتباط با منابع انسانی که بتواند آنان را در تصمیم گیری یاری نماید.
2 تجهیز سازمان و تشکیلات دانشگاه با یک سیستم دقیق تر حسابداری و بازده کل دارایی های به کار گرفته شده اعم از دارایی های فیزیکی و غیر فیزیکی و قادر ساختن مدیران نسبت به تحلیل چگونگی تغییرات در وضعیت دارایی‌های به کار گرفته شده که می توانند در دست یابی به اهداف دانشگاه موثر باشند.

5- فرضیه‌های تحقیق
1 بین هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
2 بین هزینه‌اولیه مربوط به‌گزینش‌و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
3 بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
4 بین هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی کارکنان و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
5 بین هزینه آموزش غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
6بین هزینه آشناسازی غیررسمی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری وجود دارد.
7 بین هزینه آموزش حین خدمت و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه‌معنی‌داری‌وجود دارد.
8 بین هزینه پرورش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.

6- روش تحقیق و تجزیه و تحلیل داده‌ها
تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی‌- همبستگی است. از آنجا که منبع تعیین میزان هزینه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی خود افراد دانشگاه هستند، روش پیمایشی برای این تحقیق برگزیده و پرسشنامه نیز برای جمع‌آوری اطلاعات درنظر گرفته شده است.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار استنباطی استفاده شده بدین صورتکه؛ با فرض عدم وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در و وجود رابطه بین فرضیه‌های تحقیق در ، ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره، همبستگی و برازش فرضیه‌ها با بهره‌گیری از نرم افزار SPSS محاسبه گردیده و سپس برای آزمون معنی داری r از آزمونt استفاده شده و برای تعیین میزان درصد تاثیر از ضریب تعیین استفاده گردیده است(دلاور، 1385).

7- جامعه و نمونه مورد تحقیق
جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تشکیل می‌دهد که برای نمونه برداری از جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شده است که کلنمونه برابر با 106نفر می‌باشد.

8- ابزار و شیوه گردآوری داده‌ها
برای‌گردآوری‌اطلاعات موردنیاز تحقیق از دو پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده گردیده که دارای مشخصات زیر بودند.
1- پرسشنامه هزینه منابع انسانی: این پرسشنامه دارای 28 سؤال به شرح زیر شکل گرفت: که هزینه اولیه مربوط به گزینش (از سؤال 1 تا 4)، هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی (از سؤال 5 تا 8)، هزینه آموزش رسمی و آشنا سازی (از سؤال 9 تا 12)، هزینه آموزش غیر رسمی (از سؤال 13 تا 16)، هزینه آشنا سازی غیر رسمی (از سؤال 17 تا 20)، هزینه آموزش حین خدمت (از سؤال 21 تا 24) و هزینه پرورش (از سؤال 25 تا 28) شامل می‌شد.

2- پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی سازمانی: این پرسشنامه حاوی 14 سوال بود که ابعاد آن شامل؛ گرایش استراتژیک (از سؤال1تا3)، تعهد به فرصت(از سؤال 4تا6)، کنترل منابع(از سؤال 7تا8)، تعهد به منابع(از سؤال 9تا10)، فلسفه پاداش(از سؤال 11تا12) و ساختار مدیریت(از سؤال 13تا14) بودند.

 

9- روائی و پایائی ابزار سنجش
در تحقیق حاضر برای تعیین روائی ابزار جمع‌آوری اطلاعات، از روایی صوری یا نمادین استفاده گردیده است، بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه تنظیم شده، ابتدا در اختیار چند تن از اساتید دانشگاه و کارشناسان امر قرار داده شده تا در رابطه با روایی پرسشنامه، اینکه سوالات طرح شده، آنچه را که مد نظر است، اندازه‌گیری می‌کند یا نه؟ اظهار نظر نماید. بعد نظرهای اساتید و کارشناسان در پرسشنامه لحاظ و تغیرات لازم در سوالات بوجود آمد.

برای برآورد پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. بر این اساس مقدار آلفا با لحاظ کردن تعداد30پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه کارآفرینی سازمانی برابر با 86/0 درصد و پایایی پرسشنامه هزینه منابع انسانی برابر با 92/0 درصد بدست آمده است. بناب

راین می‌توان گفت؛ اولاً سوالات پرسشنامه همبستگی با یکدیگر دارند و دوماً پرسشنامه از پایایی بالاتر برخوردار می‌باشد.

10- بحث و نتیجه‌گیری
تحلیل به کار رفته در این تحقیق شامل تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی ‌پرسشنامه و تحلیل استنباطی سؤالات اصلی پرسشنامه و فرضیه های تحقیق می‌باشد. که به صورت جداگانه به آنها پرداخته می‌شود.

10-1- تحلیل توصیفی سؤالات کلی و مشخصات عمومی‌پرسشنامه
نتایج به دست آمده در خصوص جنس پاسخگویان نشان داد که 38% از پاسخگویان زن و 59%مرد و 3% بدون پاسخ بوده‌اند. همچنین نتایج به دست آمده در خصوص میزان تحصیلات پاسخگویان بیانگر این است که ، 6% از پاسخگویان دیپلم،19% فوق دیپلم، 32 %لیسانس، 42%فوق لیسانس و بالاتر بوده‌اند. یعنی اکثریت پاسخگویان دارای تحصیلات عالی می‌باشند.
10-2- یافته‌های استنباطی تحقیق
در این قسمت یافته‌های بدست آمده از پرسشنامه با توجه به هریک از فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد تجریه و تحلیل قرار گرفته است که جدول 1 به اختصار آورده شده است.

جدول1: :نتایج آزمون فرضیه‌ها
فرضیه r سطح اطمینان t قبول یا رد فرضیه ضریب تعیین
R 2
فرضیه اصلی 721/0 95% 1639 قبول
52%
فرضیه فرعی اول 520/0 95% 963 قبول
27%
فرضیه فرعی دوم 670/0 95% 1241 قبول
4489%
فرضیه فرعی سوم 389/0 95% 671 قبول
1513%
فرضیه فرعی چهارم 61/0 95% 1220 قبول
3721%
فرضیه فرعی پنجم 409/0 95% 620 قبول
1673 %
فرضیه فرعی ششم 589/0 95% 1015 قبول
3469%
فرضیه فرعی هفتم 238/0 95% 39 قبول
56 %

فرضیه فرعی اول: بین هزینه اولیه مربوط به گزینش و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
براساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر 520/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمون t، مقدار t بدست آمده برابر با 63/9 بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196)در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه اولیه مربوط به گزینش بر کارآفرینی سازمانی تأثیرگذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه اولیه مربوط به گزینش 52 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 52 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر به هزینه اولیه مربوط به گزینش کارکنان بستگی دارد.

فرضیه فرعی دوم: بین هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر رابطه معنی‌داری وجود دارد.
بر اساس یافته‌های تحقیق، مقدارr با سطح اطمینان 95% برابر670/0 بدست آمده که بعد از قرار دادن آن در فرمول آزمونt، مقدار t بدست آمده برابر با 41/12بوده که بزرگتر از قدرمطلق نقطه بحرانی جدول (196) در سطح خطاپذیری 05/0= قرار می‌گیرد، بنابراین می‌توان فرضیه صفر را رد کرد، و بیان داشت که هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی بر کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر تأثیر گذار است.
همچنین با در نظر گرفتن ضریب تعیین بدست‌‌ آمده، متغیر هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی 89/44 درصد از واریانس متغیر وابسته کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر را تبیین می‌کند. یعنی 89/44 درصد تغییرات در کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر از هزینه جذب و استخدام نیروی انسانی کارکنان ناشی می‌شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ