سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله روش صحیح خون گیری از ورید با pdf :

روش صحیح خون گیری از ورید

مقدمه
متغیرهای مختلفی نتایج آزمایش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، که این امرحتی در صورت انجام صحیح و دقیق آزمایش در مرحله آنالیتیک (analytic) امکان پذیر می باشد . لذا شناسایی این متغیرها و بدنبال آن استاندارد نمودن روش‌های آزمایشگاهی جهت تفسیر صحیح و استفاده بهینه از داده‌های آزمایشگاهی ضروری می‌باشد .

گروهی از متغیرهاکه در مرحله قبل ازآزمایش(pre analytic)‌ می توانند برروی نتایج آزمایش موثر باشند عبارتنداز: جمع‌آوری ، جابجایی و نقل و انتقال نمونه ، عوامل غیربیولوژیک( نظیر خطا درشناسایی بیمار) ، عوامل بیولوژیک( نظیر وضعیت بیمار در طی نمونه‌گیری و زمان نمونه‌گیری) ، عوامل فیزیولوژیک نظیر سن ، فعالیت ، در بستر بودن ، نوع غذای مصرفی ، مصرف الکل ، سیکل ماهیانه ، چاقی ، داروهای ضدبارداری خوراکی ، وضعیت قرارگرفتن بیمار ، حاملگی ، نژاد ، جنس ، سیگارکشیدن ، زمان نمونه‌گیری و تغییرات دوره ای (ریتم سیرکادین) که موجب تغییر غلظت مواد طی 24 ساعت در خون می گردد.
از میان متغیرهای ذکر شده نحوه نمونه گیری ، از عواملی است که مستقیما بر روی نتایج آزمایش اثر داشته که با آموزش کارکنان مرتبط می توان بسیاری از خطا های این مرحله را کاهش داد .
بدین منظوراین دستورالعمل شامل روش استاندارد نمونه گیری وریدی و مویرگی جهت بیماران سرپائی و بستری با استفاده از منابع معتبر بین المللی و به منظور آموزش رده های مختلف ارائه کنندگان خدمات تشخیصی-درمانی مانند کارکنان آزمایشگاه وپرستاران گردآوری و تهیه شده است.

تجهیزات لازم جهت اتاق نمونه‌برداری
نمونه‌گیری باید در یک محل مجزا ، تمیز و ساکت صورت گیرد . این اتاق بهتر است دارای دستشویی مجزا بوده، ولی در صورت عدم دسترسی به آب ، باید محلول‌های تمیزکننده دست‌درمحل موجود باشد .
1- صندلی نمونه‌برداری : باید دارای دسته قابل تنظیم

باشد بطوری که بیمار بتواند در راحت‌ترین وضعیت جهت نمونه‌گیری روی صندلی بنشیند . همچنین باید دارای حفاظ ایمنی جهت جلوگیری از افتادن بیمار باشد.
2- تخت معاینه
3- سینی جمع‌آوری ویالهای نمونه
4- دستکش : می‌تواند از نوع لاتکس ، وینیل یا نیتریل

باشد . در صورت حساسیت نسبت به دستکش لاتکس ، می‌توان از نوع نیتریل ، پولی اتیلن یا انواع دیگر و آنهایی که فاقد پودر هستند استفاده نمود . همچنین می‌توان از دستکش نخی در زیر دستکش لاتکس یا پلاستیکی استفاده نمود.
*دستکش در صورت آلود گی و یا در فواصل نمونه گیری ها باید تعویض گردد.
5- سوزن (19 – 23G)
6- سرنگ یا نگه‌دارنده مخصوص (holder) جهت استفاده از لوله‌های خلاء (evacuated tube)
7- لانست یکبار مصرف
8- انواع لوله‌های و ظروف در پیچ‌دار یا لوله‌های خلاء
9- بازوبند (tourniquet)
_ نوع یکبار مصرف ترجیحاً غیرلاتکس
_ دستگاه فشارخون ، در صورت استفاده باید روی فشار mmHg40 تنظیم گردد .
_ نوارهای پلاستیکی استاندارد با گیره یا قلاب قابل تغییر
(در صورت آلودگی بازوبند با خون یا مایعات بدن باید دور انداخته شود)
10- یخچال یا یخ باید در دسترس باشد
11- ضدعفونی کننده‌ها :
_ ایزوپروپیل الکل یا اتیل الکل 70%
_ محلول povidone – iodine 1-10 % یا کلر هگزیدین گلوکونات جهت کشت خون
12- گاز پارچه‌ای در ابعاد cm 5×5 یا cm 5/7×5/7 ، استفاده از پنبه پیشنهاد نمی‌گردد . جهت پانسمان باند و گاز نیز باید در دسترس باشد .
13-ظروف مخصوص دفع سرسوزنهای آلوده (Puncture Resistant Disposal container)
14- وسیله گرم کننده موضع نمونه‌گیری جهت افزایش جریا

ن خون (Warming device)
15- فهرست انواع آزمایش‌ها و درج مقدار خون لازم برای هر آزمایش و نوع لوله مورد استفاده
نمونه گیری وریدی
مراحل نمونه‌گیری
خون‌گیری صحیح نیاز به دانش و مهارت توأم دارد . جهت ج

مع‌آوری نمونه‌ خون وریدی خون‌گیر کار آزموده باید مراحل زیر را پی‌گیری نماید .
1- انطباق مشخصات برگه درخواست آزمایش با مشخصات بیمار
– بیمار سرپایی: این امر باید با سوال و جواب از بیمار صورت گیرد.
– بیمار بستری: نمونه گیر نباید فقط به برچسب بالای تخت یا یادداشت کنار تخت وی اکتفا کند ، در صورت هوشیاری این انطباق با کمک او ودر صورت عدم هوشیاری بیمار این امر با کمک همراه بیمار یا پرستار باید صورت پذیرد.
2- اطمینان ازرعایت رژیم غذایی پیش از نمونه گیری
بعضی از آزمایش‌ها نیاز به ناشتا بودن و حذف بعضی مواد از رژیم غذایی قبل از خون‌گیری دارند . محدودیت غذایی و زمانی براساس نوع آزمایش متفاوت می‌باشد و این محدودیتها جهت حصول نتایج صحیح آزمایش ضروری می‌باشد .
3-انتخاب وسایل مورد نیاز
براساس نوع آزمایش ، سرنگ و سرسوزن مناسب یا لوله خلاء انتخاب شود .
در صورت استفاده از سرنگ باید براساس نوع ورید انتخابی ، محل ورید و حجم خون مورد نیاز سرسوزن مناسب انتخاب شود و نوک آن در ابتدا از نظر بازبودن سوراخ ورود خون بازبینی شود . هم‌چنین پیستون سرنگ نیز از جهت سهولت حرکت کنترل گردد .
نمونه گیر باید براساس نوع آزمایش، لوله مناسب از نظر اندازه و

نوع ماده ضدانعقاد انتخاب نماید.

* بطور کلی توصیه می گردد بدلیل رعایت اصول ایمنی از سرنگ و سرسوزن استفاده نشود و لوله‌های خلاء جایگزین آن گردد .
4- استفاده از دستکش
نمونه‌گیر باید از دستکش استفاده نماید
5- وضعیت بیمار هنگام نمونه گیری
بیمار بر روی صندلی نمونه‌گیری نشسته و با مشت‌کردن (به منظور برجسته شدن وریدها) دست خود را بصورت کشیده روی دسته صندلی نمونه‌برداری قرار می‌دهد به گونه‌ای که بازو تا مچ دست در یک خط مستقیم قرار گیرند . باید توجه داشت که بیمار نباید مشت خود را باز و بسته نماید زیرا باعث تغییر بعضی مواد در خون می‌شود .
در صورت استفاده از تخت ، بیمار باید به پشت خوابیده و در صورت نیاز بالشتی زیر بازوئی که نمونه از آن گرفته خواهد شد قرار می گیرد . بیمار دست خود را کشیده بطوری که از شانه تا مچ در یک خط مستقیم قرار گیرد.
*در هنگام نمونه‌گیری بیمار نباید غذا ، مایعات ، آدامس یا ترمومتر ( دماسنج ) در دهان خود داشته باشد .
6- بستن تورنیکه
به منظور افزایش پرشدن ورید از خون و برجسته شدن رگ مورد نظر ، جهت تسهیل ورود خون بداخل سرنگ یا لوله‌های خلاء از بازوبند یا تورنیکه استفاده می‌شود (قابل ذکر است که در موادی نظیر اندازه گیری لاکتات خون نباید تورنیکه بسته شود).بازوبند باید 10-5/7 سانتی‌متر بالای ناحیه نمونه‌گیری بسته شود و نباید بیش از یک دقیقه بر روی بازوی بیمار بسته بماند . در غیر این صورت توقف موضعی خون موجب تغلیظ خون وانتشارآن بداخل بافتهاگشته،که این امر می‌تواند سبب افزایش کاذب تمام ترکیبات پیوند شده با پروتئین و هماتوکریت گردد. در صورتی که بیمار مشکل پوستی داشته باشد بازوبند باید بر روی لباس بیمار یا گاز بسته شود بطوری که پوست او مورد فشار قرار نگیرد. در مواردی که وریدهای سطحی کاملاً مشخص نباشند می‌توان با ماساژ دادن از مچ تا آرنج بیمار و یا به کمک وسیله گرم کننده موضع نمونه گیری باعث اتساع وریدها گردید .
در صورت استفاده از دستگاه فشارخون ، باید درجه آن روی 40 میلیمتر جیوه تنظیم گردد .
در صورت عدم موفقیت در بار اول توصیه می گردد تورنیکه باز شده وپس از 2 دقیقه مجدداً بر روی بازوی بیمار بسته شود.
7- انتخاب ورید مناسب
اغلب مواردنمونه گیری از وریدهای Median cubital و Cephalic صورت می‌گیرد . (شکل 1)
البته وریدهای پشت دست نیز قابل قبول می‌باشند ولی وریدهای سطح داخلی مچ نباید مورد استفاده قرار گیرند.
ورید median cubital بدلیل سطحی بودن ، درد کمتر و بهتر ثابت شدن در هنگام ورود سوزن و احتمال کمتر آسیب رسیدن به عصب، ( در صورت قرارگیری نادرس

 

ت سوزن در رگ ) ارجحیت دارد . بدلیل نزدیکی ورید بازیلیک به شریان براکیال و عصب مدین ، فقط در صورت عدم دسترسی به سایر وریدها باید مورد استفاده قرار گیرد .
وریدهای نواحی دیگر نظیر قوزک پا یا اندام تحتانی ، بدون اجازه پزشک نباید مورد استفاده قرار گیرد ( بدلیل احتمال ایجاد عوارضی نظیر فلبیت ، ترومبوز ، نکروز بافت ; )
اگر در طی خون‌گیری مشکوک به نمونه‌گیری شریانی شدیم ( بدلیل عبور شریان بر اکیال از ناحیه antecubital ) پس از خارج کردن سوزن، باید برای حداقل 5 دقیقه و تا بند آمدن خون ریزی روی موضع فشار مستقیم وارد گردد و سریعاً به پزشک و پرستار مسئول اطلاع داده شود .
بدلیل تفاوت محتوای مواد موجود در خون وریدی و شریانی ، خونگیری شریانی فقط در موارد خاص نظیر بررسی اسید و باز ، الکترولیت ها و بعضی متابولیت ها کاربرد دارد و بعنوان جایگزین خون گیری وریدی نباید منظور گردد.
مگر در شرایط ویژه(بیمارانی که به هیج وجه امکان نمونه گیری وریدی در آنها مقدور نباشد) ،آن هم با نظارت پزشک.
در نهایت نمونه‌گیر باید با انتخاب مناسب‌ترین ورید ، باعث راحتی بیمار گردیده و کمترین خطر آسیب رساندن به اعصاب و شریان ناحیه خون‌گیری را فراهم سازد .
قابل ذکر است که لمس ورید مورد نظر و تعیین مسیر آن توسط انگشت سبابه جهت تعیین محل خون‌گیری ضروری است . برخلاف وریدها ، شریانها دارای نبض بوده دارای دیواره ضخیم و خاصیت ارتجاعی بیشتری میباشند. از وریدهای ترومبوزه که حالت ارتجاعی خود را از دست داده‌اند و طنابی شکل شده و به راحتی می‌لغزند نباید خون‌گیری صورت گیرد .

*موارد زیر باید در انتخاب ورید مناسب در نظر گرفته شود :
¤ نواحی سوخته التیام یافته نباید انتخاب شوند .
¤ ماستکتومی : قبل از خونگیری از دستی که در طرف ماستکتومی ‌شده قرار دارد حتماً باید با پزشک مشورت گردد ( بدلیل خطر مشکلات ناشی از لنفواستاز  نباید نمونه‌گیری صورت گیرد .
در صورتی که ورید مناسب دیگری قابل دسترسی نباشد باید نمونه‌گیری از ناحیه‌ای دورتر از محل هماتوم صورت گیرد .
¤تزریق وریدی(یا تزریق خون وفراورده های آن): ترجیحا نمونه گیری نباید از بازوئی که متصل به تزریق وریدی است صورت گیرد(بهتر است از بازوی مقابل نمونه جمع آوری شود) در غیر این صورت از محلی دورتر از تزریق وریدی طبق مراحل زیر باید نمونه گیری صورت گیرد:
– باید حداقل برای دو دقیقه تزریق وریدی قطع گردد (با اطمینان کامل از قطع آن) .
– جهت نمونه گیری ، بازوبند باید در محلی دورتر از تزریق وریدی(زیر آن ناحیه)بسته شود (با ترجیح انتخاب ورید دیگر)
– دور ریختن 5 میلی لیتر ابتدای نمونه و پس از آن جمع آوری خون جهت لوله های مورد نیاز
– باید محل نمونه گیری نسبت به تزریق وریدی و بازوئی که از آن نمونه گیری صورت می گیرد در برگه در خواست آزمایش درج شود.
¤کانولا ، فیستولا ،گرافت عروقی:
بازوی متصل به کانولا با مشورت پزشک واجازه او قابل استفاده می باشد.
بازوی متصل به فیستول (جهت دیالیز) نباید به طور معمول جهت خون گیری مورد استفاده قرار گیرد . در صورت امکان باید از بازوی مقابل نمونه گیری صورت گیرد.
¤ وجود لوله (Indwelling Line) یا (Vascular Access Device) VAD
در صورت وجود هرگونه لوله یا VADجهت تزریق دارو ، مایعات…با در نظر گرفتن ملاحظات زیر نمونه گیری مجاز می باشد:
باید اطمینان از عدم نشت هوا (به منظور جلوگیری از ایجاد همولیز) در کلیه ملزومات جمع آوری خون صورت گیرد. در صورت امکان نباید از مسیری که قبلا با هپارین شسته شده است ، نمونه خون تهیه گردد(در صورت اجبار احتمال آلودگی با هپارین و رقیق شدن نمونه باید در نظر گرفته شود). جهت خون گیری ، ابتدا مسیر با 5 میلی لیتر محلول سرم فیزیولو

ژی استریل شسته شده ، 5 میلی لیتر ابتدای خون یا معادل 6 حجم فضای مرده (منظور از فضای مرده حجم خونی است که در داخلVAD می ماند) دور ریخته شود.
8- تمیزکردن محل نمونه‌گیری
ناحیه نمونه‌گیری به کمک گاز آغشته به ایزوپروپیل الکل یا اتیل الکل70 % بصورت حرکت دورانی از داخل به خارج تمیز می‌شود . پس از خشک شدن موضع درهوا به منظور جلوگیری از همولیز و کاهش سوزش ناشی از تماس نوک سوزن با الکل و پوست، نمون

ه‌گیری صورت می‌گیرد .
جهت کشت خون ضروری است دقت بیشتری جهت ضد عفونی کردن محل نمونه‌گیری صورت گیرد . کلرهگزیدین گلوکونات جهت نوزادان دو ماهه و بزرگتر و همچنین بزرگسالان دارای حساسیت نسبت به ید پیشنهاد می‌گردد . ابتدا موضع با الکل70 % تمیز شده سپس با محلول povidne – iodine 1-10% یا کلرهگزیدین گلوکونات ضدعفونی شده و پس از خشک شدن مجدد ، موضع با الکل جهت حذف ید و کلرهگزیدین تمیز می‌گردد . بدنبال خون‌گیری درب شیشه‌های کشت خون نیز باید بر طبق دستورالعمل سازنده آن نیز ضدعفونی گردد .
*در صورت نیاز به تماس مجدد پوست جهت لمس ورید مناسب ، باید مجدداً موضع ضدعفونی گردد .
9- نمونه گیری
با زاویه 30 درجه یا کمتر در حالی که قسمت مورب نوک سوزن به سمت بالا است ، سوزن لوله‌های خلاء (به همراه نگه دارنده) یاسرنگ باید وارد ورید شود .
*به محض ورود خون بداخل سرنگ یا لوله خلاء باید بازوبند بازگردد .
در صورت استفاده از لوله خلاء باید تمهیدات زیر صورت گیرد :
* باید حتی‌الامکان سوزن در رگ ثابت نگه داشته شده و اولین لوله با فشار به سوزن مرتبط شود
* لوله‌ها باید تا خاتمه مکش پر از خون شوند . پس از وقفه جریان خون اولین لوله از سوزن جدا شده و لوله‌های بعدی به سوزن مرتبط می‌شوند .
* لوله‌های حاوی ماده ضدانعقاد وخون باید بلافاصله پس از پرشدن مخلوط شوند (10-5 مرتبه سروته نمودن) .جهت جلوگیری از همولیز نباید لوله ها به شدت مخلوط گردند .
*در صورت عدم ورود خون به سرنگ یا لوله خلاء ، سوزن را کمی جابجا نموده تا بدرستی درون ورید قرار گیرد. جابجایی بیش از حد سوزن پیشنهاد نمی‌گردد ، زیرا برای بیمار ناخوشایند و دردناک است . در بیشتر موارد نمونه‌گیری مجدد در محل زیر نمونه‌گیری اولیه یا از بازوی دیگر بیمار پیشنهاد می‌گردد .

در صورت عدم موفقیت بیش از دو بار بهتر است از نمونه گیر دیگری جهت خون‌گیری استفاده شود و در صورت نیاز پزشک را مطلع نمود .
پس از جاری شدن روان خون به داخل سرنگ یا لوله‌های خلاء باید مشت بیمار باز شود .
درپایان نمونه‌گیری سرسوزن به آرامی از رگ بیمار خارج گردیده و گاز تمیز با فشار کم بر روی موضع قرار داده می شود .

10-دفع سر سوزن
بدون گذاشتن درپوش سرسوزن باید توسط ظروف مخصوص، سرسوزنهای آلوده از سرنگ جدا ودفع گردند. سپس نمونه خون به آرامی در ظروف مربوطه تخلیه شود .
11-تخلیه خون
نمونه‌هایی که در لوله‌های حاوی ماده ضدانعقاد ریخته می‌شود باید بلافاصله و به آرامی 5 تا 10 بار مخلوط شوند . در صورتیکه نمونه در لوله بدون ماده ضدانعقاد ریخته می‌شود باید به آرامی در جدار داخلی لوله تخلیه گردد .
هنگامی که طی یکبار نمونه‌گیری، از لوله‌های متعدد خلاء پلاستیکی یا شیشه ایی جهت آزمایش‌های مختلف استفاده می‌شود، نمونه خون (به منظور جلوگیری از تداخل ضد انعقادهای مختلف) باید بر طبق اولویت‌های زیر در لوله‌ها جمع‌آوری شود:
1- لوله کشت خون
2- لوله حاوی ضدانعقاد سیترات سدیم جهت آزمایش‌های انعقادی ( درپوش آبی در لوله‌های خلاء )
3- لوله جهت سرم (بدون ضدانعقاد) با یا بدون فعال کننده لخته،بایا بدون ژل (درپوش قرمز در لوله‌های خلاءویا لوله های حاوی ژل جداکننده)
4- لوله حاوی هپارین همراه یا بدون ژل جداکننده پلاسما (درپوش سبز در لوله‌های خلاء)
5- لوله حاوی ضدانعقاد EDTA ( درپوش بنفش در لوله‌های خلاء )
6- لوله حاوی مهارکننده گلیکولیتیک (درپوش خاکستری در لوله‌های خلاء )
ترتیب جمع آوری نمونه در لوله دوم وسوم با توجه به اثر فعال کننده های لخته یا ژل در لوله های پلاستیکی جمع آوری سرم با آزمونهای انعقادی مطرح گردیده است .ولی در صورت استفاده از لوله های شیشه ای بدون افزودنی جمع آوری لوله سرم می تواند قبل از لوله سیتراته صورت گیرد.
در صورتی که از ست پروانه‌ایی (یا اسکالپ وین) استفاده میگردد، جهت آزمونهای انعقادی ابتدا می بایست قسمت اول نمونه دریک لوله (جهت حذف فضای مرده ) تخلیه شده ونمونه مورد نیاز در لوله دیگری جمع آوری گردد.
12- اقدامات پس از نمونه گیری

پس از خاتمه نمونه‌گیری ، باید موضع از نظر بندآمدن خون‌ریزی و یا بوجود آمدن هماتوم کنترل گردد . درصورتی که خون‌ریزی بیش از 5 دقیقه ادامه یابد ، می بایست تا بند آمدن خون بر روی گاز در محل نمونه‌گیری فشار وارد آورده ، سپس روی آن بانداژ مجدد صورت گیرد و به بیمار توصیه شود برای مدت حداقل 15 دقیقه بانداژ را روی محل نگه‌داری کند . در صورت نیاز به پرستار یا پزشک نیز اطلاع داده شود .
13- برچسب گذاری نمونه
* بلافاصله پس از اتمام نمونه‌گیری باید برچسب حاوی اطلاعات زیر بر روی لوله‌ها و ظروف حاوی نمونه خون بیمار الصاق گردد :
– نام ، نام خانوادگی بیمار
– شماره شناسایی

– تاریخ
– زمان نمونه گیری(بخصوص درردیابی دوز درمانی داروها TDM)
– نام فرد خون‌گیر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) با pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب ) با pdf :

رفتار شناسی جوان ( مقایسه نسل اول و دوم با نسل سوم انقلاب )

مقدمه:
کتاب رفتارشناسی جوان ، تحقیقی است میدانی که در استان اصفهان در سطح مدارس دخترانه صورت گرفته است . این تحقیق به بررسی میزان انطباق نظری و عملی جوانان انقلاب اسلامی با هویتی که از سوی مسئولان جامعه به جوانان القاء می گردد می پردازد.

در این تحقیق محققان به صورت میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته اند و در کارگاههای متعددی که به ریاست آقای دکتر منطقی برگزار گردیده به تحلیل مطالب پرداخته و در نهایت جمع بندی توسط ایشان صورت گرفته است .

فصل اول : مساله جوانی در جهان حاضر و ایران
جوانی از گذشته تاریخ با بحران توأم بوده است و این طور نیست که بحران جوانی ،طی دهه های اخیر مطرح شده باشد ولیکن نکته ای که باید بر آن تاکید داشت آن است که بحران جوانی طی دهه های اخیر با توان دو مطرح شده است وبالطبع با همین توان نیز باید با آن برخورد کرد چرا که در غیر این صورت عارضه زا خواهد شد .
یکی دوقرن قبل بلوغ زیستی و اقتصادی همزمان حادث میشد و جوان با رفتن سر مزرعه یادامداریش به بلوغ اقتصادی می رسید . بنابر این می ت

وانست معیشت خود را تامین کرده و تشکیل خانواده د

هد و مشکلات زیستی – جنسی خود را تأمین کند . بعلاوه جوان با مسأله اوقات فراغت به شکل جدی مواجه نبود و زندگی دشوار فرصتی برای وی باقی نمی گذاشت جوانی که سر کار می رفت هویت مطلوب یک بزرگسال را بدست می آورد.
اما در حال حاضر میان بلوغ زیستی و بلوغ اقتصادی شکاف وسیعی رخ داده است . این شکاف باعث مشکلات زیستی ( جنسی ) ، روانی ( فراغتی ) و اجتماعی ( هویتی ) برای جوان می گردد.
نحوه برخورد غرب با این مشکلات : در برخورد با مشکلات جنسی انقلاب جنسی و آزادی جنسی را عنوان کردند . در برخورد با مشکلات روانی در قالب فراغت به برنامه ریزی و تلفیق حوزه های مختلف مثل هنر وورزش برای جذابیت و پرکردن اوقات فراغت جوان پرداخته اند . و دربرخورد با مسایل اجتماعی ( هویت جویی) به ایجاد فرصتهای شغلی پرداخته اند . اشتغال زایی مؤلفه اقتصادی هویت است . مؤلفه های اجتماعی هویت مانند عضویت در حزب سبزها و مانند آنها ویا هویت سیاسی مثل عضویت در حزب ها مانع میشو

 

د تا جوان بودن خود را پوچ و رانده شده به حاشیه بداند .
درایران درارتباط با مساله اول یعنی مشکلات زیستی ( جنسی ) آقای مطهری مسأله متعه یا ازدواج موقت را پیشنهاد کردند ، عده ای ازدواج در سنین پائین و عده ای دوستی دختر وپسر .
در ارتباط با مسائل فراغتی – تفریحی جامعه به مشکلات فراغتی جوان پاسخ مناسبی نداده وباعث عنان گسیختگی بیشتر جوانان انقلاب شده ( مثل ناآرامی در بازیهای ورزشی و فوتبال در استادیوم ها وبعد از پیروزی ایران بر استرالیا)
در مورد بعد هویتی و بعد سیاسی هویتی، جوان بعد از شرکت در پیروزی انقلاب و تشکیل بسیج و سپاه در اوایل انقلاب و سپس تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و تعطیلی دانشگاهها و جنگ علیه عراق نقش داشت اما همین که دولت سازندگی سر کار آمد و نظام تثبیت شد نقش جوان کم رنگ تر شد . دربعد اقتصادی هویت نیز هر ساله تعداد بیکاران بیشتر میشود. در بعد اجتماعی نیز به علت بی برنامگی اسباب هویت یابی جوان محقق نشده است .
فصل دوم چالش بین نسلی :

طبق تحقیق میدانی انجام شده نتایج حاصله از آن می توان به نکات زیر اشاره کرد : ویژگی های روانی – شخصیتی : نسل سوم نسلی آزاده ، هیجان جو ، گریزان از ریاکاری و رک وصریح ، دارای نگرشی عرفانی و دم غنیمتی ، اهل تساهل و تسامح هستند .
ویژگی هایی که نسل سوم برای خود می شمارند: آنان خود را بی انگیزه ، مضطرب ، پرخاشگر و دارای شخصیت تحقیر شده توصیف می کنند .
نسل سومیها ویژگی های روانی – شخصیتی نسل اول ودوم را غالباً مثبت ارزیابی کرده و آنها را افرادی با انگیزه ، مقاوم و صبور ، سختکوش ، پر انرژِی ، بی توقع ، زهد پیشه ، وظیفه شناس ووارسته از قید وبند دنیا می دانند . نسل انقلاب و جنگ از نظر جوانان دارای شخصیتی با ثبات ،آرام ، شجاع ، وطن پرست ، آرمان گرا ، امیدوار ، خانواده دوست ، مودب ، با گذشت و فرو تن هستند . نسل سومیها ، نسل اول و دوم را بی بهره از تفکر انتقادی و پیرو و مطیع امر بزرگترهایشان می دانند که ساده لوح اند و به روز نیستند.

ویژگیهای فرهنگی – اجتماعی :
نسل انقلاب و جنگ از نظر نسل سومیها : قدیمی و کهنه اندیش ، سطحی نگر ، کم سواد ، اطلاعات عمومی اندک ، بی بهره از تفکر انتقادی ، پدر سالار
توصیف نسل سومیها از خود : برخورد مستدل ومنطقی ، باهوش ، کنجکاور ، نوگرا ، ترقی طلب و روشنفکر ، هنجار شکن ، ناباور و معترض ، احقاق حقوق زنان ، متخص

ص در زمینه مورد علاقه ، طرفدار مد و تفریح و تنوع طلبی و لذت جویی ، بی قیدی بیشتر در میان دختران نسل سومی در مقایسه با دو نسل قبل ، استقبال گسترده
ویژگیهای سیاسی : نسل سومیها دو نسل پیش را مبارزه جو ، وفادار به مسولان نظام شرکت کننده در راهپیمایی و تظاهرات اما در عین حال غیر چالشگر ، غیر انتقادی می دانند
نسل سومیها در توصیف خود بیان می دارند از سیاست باز خسته اند وبه سیاستمداران بادیده نفی و تردید می نگرند و آنان را در پی کسب منافع خود می دانند ، اعتقاد به جدایی دین از سیاست دارند و تمایل به دموکراسی غربی و درمواردی نفی نظام دارند

.

ویژگی های عقیدتی :
نسل سومیها نسل بزرگتر را با توکل ، مقیدتر و متدین تر ، اخلاقی تر و دارای اعتقادات قوی می دانند . نسل سومیها خود را دین زده و متمایل به سکولاریسم و لائیسم می دانند واز لحاظ اقتصادی بیکاری وتورم و تجمل گرایی را از خصیصه جامعه حاضر می دانند
نسل اول ودوم طرح آرمان شهر و اصرار بر تحقق شعارها ی اولیه انقلاب دارند ولی نسل سوم به فروریزی آن معتقدند . نسل جدید نوگرا ودو نسل قبل محافظه کارترند. نسل سوم در خانواده ای فرزند سالار ونسل اول و دوم پدرسالار تربیت یافته اند . نسل سوم به جای استفاده ازرویکردی دینی در مسائل مختلف از رویکردی علمی ، فرهنگی – اجتماعی و هنری سود می جوید .

فصل سوم روان شناسی اجتماعی نسل سوم انقلاب
نسل اول انقلاب تجربه شرکت در انقلاب رادارند نسل دوم جبهه و جنگ اند ونسل سوم افراد 29- 15 ساله امروزی ونسل چهارم افراد زیر 15 سال اند .
در جستجوی ریشه های اختلاف بین نسلی :
1) مسأله تحول ارزشها در سطح جامعه : گرچه با وقوع انقلاب حرکتی در جهت پاک ومنزه کردن افراد و جامعه از رفتارهای مبتذل و غیر آرمانی صورت می پذیرد اما پس از یکی دودهه اخلاقیات جامعه در حرکتی عکس نه تنها به حالت نخست برگشته بلکه در مسیری مخالف حرکت خواهد کرد وجامعه مهذب پیشین ، اوجی از انحرافها و هنجار شکنی راتجربه خواهد کرد .

2) انقلاب الکترونیک و انفجار اطلاعاتی : تسلط قدرت های والا بر فرودست و القائات ارزشی توسط آنان .
3) تزلزل هنجارهای سنتی و بروز نوعی هرج و مرج : فاصله بروز هرج ومرج تا جایگزینی هنجاری جدید همواره آسیب زا بوده است .
4) عدم آرمان گرایی های واقعی نظام که باعث تعارض و سردرگمی افراد می گردد
5) عدم اقدام جدی مسئولان در ارتباط با مشکلات فراروی جوانان
آسیب های ایجاد شده در سطح جوانان
1) بحران هویت : بررسی خطوط کلان تربیتی که جوان نسل جدید با آن مواجه بوده و به لحاظ شخصیتی در این فضا ، شکل گرفته است ، می نمایاند که تربیت فرزند سالار در محیط خانواده ، تربیت دیگر پیرو در محیط های آموزشی ، قطع ریشه های تاریخی جوان، بحران در الگوسازی های مورد نیاز جوانان و جامعه پذیر مغشوش جوان در جامعه ، از مهمترین ویژگی های حاکم بر نظام تربیتی جوان انقلاب اسلامی بوده اند .
مجموعه شرایط گفته شده نوعی از بحران را برای نسل سوموچهارم انقلاب رقم زده است که با روی آوردن به فضاهای مجازی ، مصرف مواد الکلی و مخدر و توهم زا ، گسترش روابط نامشروع استقبال از مدهای عجیب و ; همراه است .
جامعه ایران در روند هویت یابی افرادش تأثیری مثبت ندارد بلکه به دلیل برخی از بی نظمی ها و نابسامان بودن برنامه ها ، مسأله بر عکس بوده ، فضای اج

 

تماعی به شکل منفی در جریان هویت یابی جوان انقلاب اسلامی مؤثر واقع شده . در تحقیق انجام شده داده های حاصله از تحقیق نشان می دهد که فاصله گیری عمیقی در جوانان نسبت به رهنمودهای رهبران انقلاب وجود دارد که بیانگر جامعه پذیری آشفته جوانان است . درضمن عامل سن تأثیر چندانی در نگرشها ندارد بدین معنا که دختران دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی به میزان قابل توجهی درابعاد اعتقادی و رفتاری با یکدیگر هم پوشانی دارند . همچنین با افزایش سن آزمودنی ها دید آنها نسبت به شعارهای اساسی جمهوری اسلامی منفی تر می شود به رسانه ها و نهادهای تبلیغاتی و آموزش وپرورش عالی که تا حدودی براین مبنا شکل گرفته اند بی توجه اند .
2) جامعه پذیری ضد جامعه پذیری :
جامعه پذیری فرآیندی است که در جریان آن جامعه به القای ارزشها و هنجارهای خویش به افراد نایل می آید . فرآیند جامعه پذیری در محیط ایران پس از انقلاب به این امر اشاره دارد که اولیای امور تربیتی جوانان در پی اهداف خود در جهت تربیت انسان کامل بدون توجه به مقدمات وسرمایه گذاریهای لازم ، اقدامات فراگیر و گسترده ای را پی گرفتند که به سبب عدم شناخت لازم نه تنها به نتیجه مطلوبی نینجامید بلکه نتایجی عکس به بار آورد.
روند جامعه پذیری ایران بیشتر مبتنی بر زور ویا همانند سازی مبتنی بر عواطف ودرونی سازی است که پاسخهایی مانند انزوا یا پرخاشگری اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی را در پی داشته است .
3)افسردگی اجتماعی : علائم افسردگی : دو ویژگی اختصاصی : خلق ناشاد ( غم ، اندوه ، ناامیدی ، ناراحتی ) 2) فقدان علاقه ولذت در تمام فعالیتهای عادی وبه علاوه باید دست کم چهار مورد از رفتارها یا احسا سات زیر وجود داشته باشد : 1- کم اشتهایی یا تغییر وزن ( اغلب کاهش ) 2) اشکال در خوابیدن 3) فقدان نیرو 4) آشفتگی روانی – حرکتی یا افزایش کندی پاسخ 5) خستگی یا فقدان انرژی 6) سرزنش خود یا احساس گناه نابه جا7) شکایاتی از ناتوانی در تفکر به طور روشن یا تمرکز حواس 8) افکار دایمی در مورد مرگ یا خودکشی یا آرزوی مردن. در بررسی سازمان ملی جوانان از مراکز همه استانها تقریباً 50 درصد جوانان افسرده اند .
افسردگی اجتماعی صرفاً متأثر از ابعاد محیطی است و در نتیجه برخورد جوان با مشکلات ، تضادها ، تعارض ها وبن بست های حل نشده فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ، اقتصادی جامعه عارض می گردد. پسران بیشتر از دختران مورد افسردگی اجتماعی ودختران بیش از پسران دچار افسردگی فردی می گردند .
علایم افسردگی اجتماعی : عدم استقبال از مشارکت و فعالیت های سازنده اجتماعی ، رخوت ومستی در انجام کلیه امور حتی در تحصیل وکسب معاش ، گذران فراغت به بطالت، بدبینی به آینده ، نداشتن انگیزه پیشرفت و ابداع ، کنار نهادن خلاقیت ها ،

تردید به نوآوری ، پناه بردن به فضاها ی مجازی ، مواد مخدر و انحرافات دیگر ، احساس ناتوانی مفرط از تأثیر گذار ی در جریانها ی سیاسی – اجتماعی موجود و ;
4)هیجان جویی مرضی : بدین معنا که جوان بابسته بودن عرصه های موجود در جامعه در جهت تحقق خواسته های خود و بدست آوردن شادی ، به شکلی مرضی و انحرافی به ارضای نیازها و شادی مطلوب می پردازد . بدلیل بسته بودن عرصه های هیجان جویی مردم و خاصه جوانها آنها در برابر کمترین محرکهای هیجانی به ارایه بیشترین و شدیدترین پاسخ ممکن اقدام می ورزند که واکنش افراطی جوانان به گروههایی مانند رپ ، هوی متال و ; و مدهای ماهواره ای نمونه ای از آن ها می باشد .
5)عشق هرزه : استرنبرگ در مدل سه وجهی که در مورد عشق کامل ارایه کرده از سه عامل هیجانی ( عاطفی ) ، انگیزشی ( جذابیت جسمانی ) و شناختی ( احساس تعهد نسبت به یکدیگر )یاد می کند . تحقق یک یا دوعامل از عوامل مزبور باعث ظهور اشکال دیگر عشق در افراد می گردد مثلاً صرف توجه به بعد انگیزشی ( جسمی ) باعث بوجود آوردن عشق تنها می شود که صرفاً هدف ترضیه خاطر جسمانی است . عشق تنها یا هرزه در سطح انسانهای معمولی و بحران زده وجود دارد و در کنار ترضیه جسمانی از کارکرد مهمتری که مکانیسم جابه جا سازی در تخلیه هیجانی فرد است ، برخوردار است .
6)پناه بردن به فضاهای مجازی :ارتباط با جهان مجازی برای جوان گریز گاهی برای فرار از واقعیات و مشکلات اطراف به حساب می آید .
امنیت بالای محیط های چت روم و امکان عمل های وسیع آن از دلایل دیگر استقبال جوانان است .
روان شناسی نسل سوم انقلاب
نسل سوم بیشتر ریسک پذیر ، نوجو و انعطاف پذیر و نسل اول و دوم محافظه کارتر است نسل جدید بدلیل تربیت فرزند سالار ، متوقع و نسل اول و دوم بدلیل تربیت پدرسالار ، مقاوم است .نسل جدید در صدد جایگزینی رویکردی علمی – فرهنگی – هنری به مسائل اخیر هستند بر خلاف نسل پیشین که رویکردی دینی دارند .
تفاوت های نسل اول و دوم با نسل سوم

ویژگی نسل اول و دوم انقلاب ویژگی نسل سوم انقلاب
تجربه انقلاب و جنگ فقدان ارتباط عاطفی با انقلاب وجنگ
طرح آرمان شهر واصرار بر تحقق شعارهای اولیه انقلاب / شکس

ت اطلاحات دید نقادانه به فروریزی آرمان شهر و شکست اصلاحات
زندگی در گذشته زندگی در آینده
نسل پدر سالار نسل فرزند سالار
عدم استقبال جدی از فن آوریهای اطلاعاتی ( ممنوعیت دید ، ماهواره ; ) استقبال از فناوری
منابع اطلاعاتی محدود منابع اصلاعاتی گسترده / دسترسی به جریان آزاد اطلاعات
روحیه غیر انتقادی روحیه انتقادی
توجه به آداب و رسوم ، رویکرددینی به مسائل سنت شکن – رویکرد علمی – فرهنگی – هنری و اجتماعی
روحیه محافظه کار روحیه نوگرایی وجوانی
تفاوت قرائت دینی نسل اول و دوم با نسل سوم
نسل او ل و دوم نسل سوم
پذیرش آرمان گراییهای غیر واقع نگر نفی آرمان گراییهای غیر

واقع نگر
پذیرش حکومت دینی بعضاً تردید در حکومت دینی
پذیرش ولایت مطلقه فقیه بعضاً تردید در ولایت مطلقه فقیه
غالباً پذیرش وحدت دین و سیاست تاکید بر ضرورت جدایی دین از سیاست
پذیرش حکومت اسلامی بعضاً تمایل به حکومت دموکراتیک
عموماً دید بالنسبه منفی نسبت به غرب دید بالنسبه مثب

ت نسبت به غرب
دید مثبت نسبت به جنگ 8 ساله دید انتقادی نسبت به جنگ هشت ساله
پذیرش دیدگاههای رهبران تردید نسبت به دیدگاههای رهبران سیاسی
روحیه غیر انتقادی روحیه انتقادی
تفاوت قرائت فرهنگی – اجتماعی
نسل اول و دوم نسل سوم
پذیرش آرمان گراییهای بعضاً غیر واقع نگر نفی آرمان گراییهای غیر واقع نگر
رویکرد دینی در مسائل فرهنگی استقبال از رویکرد جامع در مسائل فرهنگی
توجه به بعد اسلامی فرهنگ ایرانی توجه به هر دو بعد فرهنگ ایرانی – اسلامی
عدم استقبال از فن آوریهای ارتباطی استقبال از فن آوریهای ارتباطی
عدم پذیرش فرهنگ جهانی استقبال از فرهنگ جهانی
طرح اندیشه تهاجم فرهنگی عدم پذیرش اندیشه تهاجم فرهنگی
پذیرش هنجارهای سنتی هنجار آفرینیهای جدید
ترجیح اخذ ارزشها از مرجعیت روحانی تغییر تدریجی مرجعیت روحانی به مرجعیت اساتید و هنرمندان و ورزشکاران
تبلیغ ساده زیستی استقبال از رفاه
عدم توجه به مد و تجمل گرایی استقبال از مد و تجمل گرایی
ترجیح مصالح جمعی به جای فردی ترجیح مسایل فردی به جای مسایل جمعی

تفاوت قرائت دینی نسل اول و دوم با نسل سوم

نسل اول ودوم نسل سوم
بالا بودن ابعاد پیامدی و مناسکی کاهش ابعاد پیامدی و مناسکی
عدم اعتقاد به تفکر سکولار شکل گیری تدریجی تفکر سکولار
غلبه دید فقهی به دین غلبه دید عرفانی – فلسفی به دین
عدم پذیرش تسامح دینی پذیرش تسامح دینی
پذیرش مرجعیت دینی ترجیح مرجعیت علمی به جای ینی
پذیرش تمام آموزه های دین به چالش کشیدن برخی آموزه ها

عدم برخورد گزینشی با دین برخورد گزینشی با دین
تفسیر سنتی دین تأویل گرایی در برخی مسائل

روشنگری بیشتر در ارتباط با فضای فرهنگی – اجتماعی جوان انقلاب
1) گذار از سنت به تجدد : بنا به عقیده دورکیم گذار از جامعه با همبستگی مکانیکی به جامعه صنعتی با خلاء ارزشی ، سردرگمی و بی نظمی همراه است . تحولات هنجاری نیز در جامعه ایران به تبع این امر در حال وقوع است که در سطح زنان نسل سومی به صورت بارزی قابل مشاهده است . گذار از نقش شوهر داری ، بچه داری و خانه داری به گسترش
فعالیت های علمی – اجتماعی و فرهنگی ، ورزشی و اقتصادی زنان در کنار تحولاتی نظیر کاهش نسبی تقید دینی ، خوشگذرانی ، لذت جویی ، رفاه طلبی ، غربزدگی و رشد نگرشها فمنیستی دختران از دیگر تحولات هنجاری است .
2) حرکت پاندولی اخلاقیات در جوامع انقلابی : کرین برینتون در کتاب کالبد شکافی چهار انقلاب ( انگلیس 1640 ، فرانسه 1789 ، امریکا 1776 و شوروی 1917 ) خط

مشی های واحدی را می یابد که یکی از آنها حرکت پاندولی اخلاقیات است . بدین معنا که با بروز انقلاب ، شور انقلابی سردمداران و مردم به آرمانگرایی ، انقلاب گرایی ، زهد وپارسایی سوق می یابد .ولی رفته رفته با عدم تحقق آرمانهای مزبور ، رجعت به وضعیت پیشین رخ می دهد و از قطب پارسایی و انقلابی گری به سوی اوجی از انحرافات سوق می یابد . ( رادیکال / میانه رو / میانه روی محافظه کار ) در جریان بازگشت ، سودای مذهبی کمال و جهاد برای برپایی جمهوری پرهیزکاران از میان می رود و این سوداتنها در میان اقلیت ناچیزی به جای می ماند که اعمالشان دیگر در سیاست نقش مستقیم ندارد . ایمان فعال ، نودین ، نابردبار ، ریاضت خواه و رستاخیز گرا به سادگی وبا شتاب به یک ایمان غیر فعال و سازشکار ، آمیخته با شعایر وامور دنیوی تبدیل می گردد. مردمی که در انتظار بهانه ای برای بازگشت قطعی محروم شده بودند رجوع می کنند تا آنکه پس از گذشت مدتی افراط ، به تدریج به حالتی از تعادل بازگردند . در واقع مردان و زنان پس از انقلاب نوعی رجعت به رفتار پدر بزرگها و مادر بزرگهایشان را در پی می گیرند .
با توجه به این نظریه باید شاهد فزونی گرفتن انحراف جوانان طی دهه های سوم وچهارم انقلاب بود .
3) مسأله جهانی شدن : ابتدا درحوزه اقتصاد و سپس با توسعه فن آوریهای ارتباطی به حوزه های فرهنگی – اجتماعی و سیاسی نیز تسری یافت . در این فرایند از تأثیر نهادهای جامعه پذیر کننده داخلی کاسته و بر اهمیت نهادها جامعه پذیر کننده خارجی افزوده شد. جهان شدن گرچه هویت سازی سنتی را مخدوش می سازد ، امکانات وبسترهای جدیدی برای بازسازی هویت فراهم می آورد .
در جهانی شدن با از دست رفتن مفاهیم زمان ، مکان و نسبی شدن فرهنگ و تکثرگرایی روبرو هستیم جهانی شدن ازطرفی فرصت آفرین و از جهتی خطر آفرین است . با از بین رفتن مفهوم مکان هویت سازی مکانی( هویت هایی که با مکان در ارتباط اند) مخدوش میشود . هویت بر تداوم استوار است و تداوم نیز در چارچوب زمان معنا می یابد . زمان خطی ز

مانی بود که فرد با دیگر اجرای جامعه ، گذشت آنرا آگاهانه تجربه می کرد . فشردگی و تحول کنونی زمان آنرا از حالتی خطی و کرونولوژِیک به حال بی پایان تبدیل می کند.
فرآیند جهانی شدن نه تنها منابع هویت ، بلکه امکانات هویت سازی را نیز افزایش می دهد و آزادی عمل فرد را بالا می برد . جهانی شدن در عین تضعیف قومیت گرایی و منطقه گرایی به نوعی در تقویت آن نیز ( به عنوان جریانی در مقابل جهانی شدن ) مؤثر است

.

فصل چهارم : چه باید کرد
برنامه های میان مدت در دو سطح مادی وانسانی یکی از راههای مقابله با مشکلات جوانان است . درسطح امکانات مادی نیاز به سرمایه گذاری برای حل مشکلاتی نظیر بی کاری، مسکن و ; هستیم . و در سطح امکانات انسانی نیازمند برنامه هایی از پایین به بالا در جهت تصحیح بینش تربیتی ، اصلاح ساختارهای مدیریتی ، سود جویی از نوآوریهای لازم در برنامه ریزی و خلاقیت هستیم . همچنین برای برنامه ریزی باید به دیدگاههای نظری نیز توجه داشت .
بررسی دیدگاههای نظری : در این کتاب با بررسی دیدگاههای نظری حول محور تحول جوان می توان اذعان داشت که موضوعاتی نظیر « هویت جویی » ، « هیجان جویی » ، « نوع دوستی » « کنجکاوی » ، « گروه گرایی » ، « عشق » و « خلاقیت و نوآوری » ، « جستجوی ارزش ها » و « عقل گرایی » از نکات بارز مشترکی است که در نظریات تحول مطرح شده اند و می توان با توجه به آنها دست به طراحی برنامه هایی با پایه فطری در جوانان زد .
برناهم های مورد نظر با توجه به عدم سرمایه گذاری کلان از بالا به پایین و برپایه نیازهای فطری و ویژگیهای ذکر شده می تواند به طور خلاصه شامل موارد زیر گردد
الف ) هویت طلبی
الف -1 ) فعالیتهای اجتماعی – فرهنگی
راه اندازی توامان جهاد سازندگی و ایران گردی : خدمت در روستاها + بازدید آثار باستانی
تشکیل کانون سبز : درخت کاری + حفاظ محیط زیست
تشکیل کانون پیشگامان : گردآوری داروهای اضافه از منازل برای موسسات خیریه + امداد رسانی
تشکیل کانون نقد وبررسی فیلم
تشکیل کانون نقد نشریات و نقد صدا وسیما
تشکیل کانون کتاب : گردآوری کتابهای اضافه از منازل
سپردن مدرسه در مدتی کوتاه به دانش آموزان
تشکیل کانون ایران آباد : شرکت در طرحهای ملی
برگزاری دوره های کوتاه مدت حرفه ای وارایه مدرک جهت مربی گری
الف -2) فعالیت های سیا سی

برگزاری جلسات گفتگو بین جوانان و مسوولان
تشکیل شورای همفکری جوانان
زمینه سازی برای تشکیل پارلمان جوانان
تشکیل کانون نهادهای مدنی برای ایجاد ارتباط با آنهاو بررسی نقاط مثبت ومنفی
ایجاد کانونهایی برای بررسی تحولات سیاسی جهان / جهانی شدن و پیامدهای آن
الف -3) فعالیت های دینی و نوعدوستانه
تشکیل کانون گروه نجات برای حمایت کودکان آسیب دیده
تشکیل گروه فرشتگان برای کمک به بیماران خاص
تشکیل گروه امام علی (ع) برای کمک به ایتام

تشکیل گروه مطهرین برای نظافت مساجد و اماکن متبرکه
تشکیل کانون دینی با اهداف دینی – تحقیقاتی

تشکیل کانون جوانان در هیات امنای مساجد با هدف خارج کردن فضای مسجد از رخوت و سکون و برنامه ریزی درجهت سودجویی بهینه از امکانات مساجد برای پرکردن اوقات فراغت جوان
الف – 4 ) فعالیت های اقتصادی
ایجاد کانونهای کارآفرینی : کارآفرینی هنری + کارآفرینی خدماتی + کارآفرینی تولیدی
برگزاری کلاسهای هنری مختلف در فرهنگسراها با هدف پرورش استعدادها
الف – 5 ) فعالیتهای علمی – تحقیقاتی
تشکیل کانونهای علمی – تحقیقاتی با هدف انجام پژوهشهای نظری
تشکیل کانونهای علمی – آموزشی برای یاری رساندن به دانش آموزان ضعیف
تشکیل کانون ترجمه مقالات علمی / کانون سمینارهای پژوهشی / کانون ایرانگردی وایرانشناسی
الف – 6 ) فعالیتهای ورزشی و هنری
تشکیل کانونهای هنری مختلف
تشکیل نمایشگاههای هنری
برگزاری مسابقات هنری
تشکیل کانونهای ورزشی و کانونهای مسابقات ورزشی
ب) هیجان جویی جوان
ب -1 ) برنامه های ورزشی
ب -2 ) برنامه های ادبی – هنری
مسابقات شعر ، داستان و نمایش نامه نویسی
مسابقات طنز نویسی / نقالی / فن بیان
مسابقات هنری
مسابقات طراحی و گرافیک و کاریکاتور و طراحی مد

ب -3 ) برنامه های تفریحی : مثل مسابقات بادبادک سازی و موشک پرانی و ;
ب -4 ) برنامه های علمی
مسابقات معلومات عمومی

مسابقات رایانه ای
مسابقات زیست شناسی
مسابقات روان شناسی
مسابقات تحقیقاتی
ب -5 ) برنامه های دینی
دیدار اماکن متبرکه ، عالمان دینی ، رصد ستاره ها ، بیابان نوردی وغارنوردی با هدف شناخت عظمت خدا
مسابقه تهیه نمایش نامه های مذهبی
ب -6 )برنامه های فرهنگی – اجتماعی – اقتصادی
مسابقه بیشترین بازیافت ، گردآوری زباله ازطبیعت
اهدای خون / تبلیغ عضویت در مراکز خیریه / طراحی لباس مد جدید
ج ) نوعدوستی جوان
انجام تبلیغات در زمینه مسایل انسانی و نوعدوستانه مثل دادن جایزه به افراد اهداکننده عضو
برگزاری مسابقاتی با مضامین نوع دوستانه
سازمان دادن ونهادینه کردن فعالیت های نوعدوستانه
د) کنجکاوی جوان
مسابقات تحقیقاتی : انجام مسابقات پژوهشی درزمینه نظری و عملی در جهت ارضاء کنجکاوی جوان
مسابقات خلاق : مسابقاتی که به گسترش خلاقیت کمک می کند مثل مسابقه تهیه رباتهای فوتبالیست ، نظافتچی و مانند آن

 

مسابقات ایده یابی
مسابقات رایانه
مسابقات علمی
مسابقات ادبی – هنری
برنامه های اطلاع رسانی در زمینه مورد نیاز جوانان
ایجاد مراکز تحقیقاتی وکاهش هزینه های تحقیق نظیر آزمایشگاه و موزه وپارک
انجام بازدیدهای علمی / تشکیل کانونهای علمی و نقد وبررسی علمی
و) گروه گرایی جوانان
گروههای علمی – تحقیقاتی
گروههای هنری
گروههای تفریحی
گروههای دینی
گروههای سیاسی – اجتماعی
گروههای ورزشی
گروههای کمک رسانی

هـ ) عشق در جوانان
هـ-1 ) اطلاع رسا نی
برگزاری کارگاه روان شناسی عشق در مراکز فرهنگی
تشکیل جلسات پرسش و پاسخ در زمینه عشق
ایجاد مراکز ارایه خدمات مشاوره تلفنی
تهیه بروشورهای اطلاع رسانی درباره عشق
تهیه صندوق محرم راز
هـ – 2 ) برخورد تحقیقاتی با مساله عشق
هـ -3 ) برگزاری مسابقات مختلف
رفتار شناسی جوان در دهه های سو م وچهارم انقلاب (نتیجه گیری )
نفی و انکار یکی از ویژگی های دوره جوانی است بدین معنا که جوان سعی دارد با انکار دیگران به اثبات خویش بپردازد . ویژگی دیگر گروه گرایی جوان است که در مقطع 12-11 تا 16-15 سال که به آن دوره از شیر گرفتن روانی گویند رخ می دهد . دراین دوره جوان تمایل به روی آوردن به ارزشهای گروه همسالان خود دارد .
رفتا رهای جوانان نسل سوم وچهارم انقلاب چگونه خواهد بود ؟
با توجه به نظریه های ناکامی – پرخاشگر دو نوع پرخاشگری پنهان ( افسردگی ، اعتیاد به مواد ، فرار از خانه ، و آشکار( نظیر مسابقات فوتبال ) وجود دارد . پرخاشگری پنهان جوان نسل حاضر به تدریج رو به پرخاشگری آشکار نهاده است . و جوان نسل جدید پس

ازروی آوردن به رویکرد فرهنگی و هنجار آفرینیهای جدید در این مسیر ، در صورت عدم موفقیت و شکست در مسیر راهی که پیش گرفته است به شرایط پرخاشگری آشکار و جدی خواهد انجامید . عدم توجه مسوولان و برنامه ریزی صحیح در این راه وضع را بدتر خواهد کرد لذا مسوولان امر باید توجه بیشتری از خود نشان دهند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبرازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران با pdf :

برازش خطی و غیر خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
یکی از موضوعاتی که همواره ذهن محققان را به خود مشغول ساخته است، بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه سهام است، مطالعات متعددی که در این زمینه انجام شده گواه این ادعا است. در این تحقیق روابط خطی و غیر¬خطی نسبت¬های مالی و بازده غیر¬عادی کوتاه مدت عرضه¬¬های اولیه سهام را بررسی و دو مدل برای پیش¬بینی بازده

غیرعادی ارائه می¬گردد. دوره¬های کوتاه¬ مدت در این تحقیق 1 و3 ماه بعد از عرضه اولیه سهام در نظر گرفته شده است. در مجموع 105 شرکت در یک دوره زمانی 10 ساله مورد بررسی قرار گرفته و برای آزمون وجود یا عدم وجود رابطه بین متغیر¬ها و معنی¬دار بودن مدل¬های برآورد شده از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می-دهد، عرضه¬های اولیه در ماه¬های اول و سوم پس از عرضه به ترتیب 15و 29 درصد بازده غیر¬عادی دارند و روابط ضعیف غیر¬خطی بین نسبت¬های مالی و بازده غیر¬عادی کوتاه مدت عرضه¬های اولیه در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
واژه های کلیدی: نسبت¬های مالی، بازده غیر عادی، عرضه اولیه سهام

 

1- مقدمه
میل به کسب سود و بازده کافی و ریسک¬گریز بودن، موجب می¬شود سرمایه¬گذاران در دارایی¬هایی سرمایه گذاری کنند که احتمال کسب منفعت آن بیشتر باشد. در چند سال اخیر عرضه¬های اولیه سهام بازده قابل توجهی داشته¬اند، و یکی از دلایل روی¬آوری سرمایه گذاران به سمت بورس اوراق بهادار بوده¬اند، به نحوی که سرمایه¬گذاران در مدت کوتاهی توانسته¬اند بازده غیر عادی فراوانی را بدست آورند. تمایل به پیش بینی عواید حاصل از این سرمایه¬گذاری، سبب شده است سرمایه¬گذاران به دنبال علل این بازده غیر¬عادی باشند.
تحقیقات در خصوص قیمت و بازده سهام نیز منجر به پیدایش دو دیدگاه متضاد شده است،¬ که به وضعیت رقیب معروف است. یکی از این فرضیه¬ها، فرضیه گشت تصادفی است که بر غیر قابل پیش بینی بودن قیمت سهام تاکید می¬کند. فرضیه مقابل آن اعتقاد دارد که بر اساس مجموعه¬ای از اطلاعات می¬توان قیمت سهام را پیش بینی کرد. مطرح شدن فرضیه بازار کارا، مدل قیمت¬گذاری دارایی¬های سرمایه¬ای، مدل¬های عاملی(شاخص)، مدل آربیتراژ، تحلیل فنی و بنیادی، جملگی به دو فرضیه فوق ارتباط دارند(ثقفی وشعری،88:1384 .(در این تحقیق برخی نسبت¬های مالی مهم که از اطلاعات حسابداری منتج شده¬اند به عنوان علل پیش بینی بازده غیر عادی عرضه¬های اولیه سهام در نظر گرفته شده است. همچنین مهم¬ترین فایده این تحقیق بررسی میزان توجهی است که سرمایه¬گذاران ایرانی به اطلاعات حسابداری مندرج در امیدنامه¬های شرکت¬های تازه وارد شده به بورس دارند.
2- پیشینه تحقیق

تحقیقات زیادی در ارتباط با تاثیر عوامل موثر بر بازده غیر عادی عرضه¬های اولیه سهام انجام پذیرفته است. ولی با این حال هنوز دلایل اصلی این پدیده در بازارهای بورس اوراق بهادار به خوبی مشخص نشده است. عموماً محققان دلیل چنین بازده غیر عادی را وابسته به سه عامل دانسته¬اند که عبارتند از عرضه زیر قیمت، عکس¬العمل بیش از اندازه سرمایه¬گذاران و عدم تقارن اطلاعاتی. در این قسمت تعدادی از تحقیقات انجام شده در ارتباط با این پدیده ذکر می¬شود. تی¬سونگ چن

(2006)، به بررسی تاثیر نسبت¬های مالی (نسبت جاری، نسبت آنی، گردش دارایی¬های ثابت، نسبت بدهی، ROE ,ROA) بر بازده عرضه اولیه سهام در بورس تایلند پرداخت. نتایج تحقیق حاکی از وجود رابطه معنی¬دار بین هر شش نسبت مالی در نظر گرفته شده و بازده عرضه اولیه سهام بود و نسبت¬های جاری و آنی دارای رابطه معنی¬دار بیشتری با باز

ده غیر عادی بودند. گائو (2009) به بررسی دلایل عرضه زیر قیمت و بازده غیرعادی عرضه¬های اولیه در بورس چین پرداخت. وی به دلایل قانع کننده¬ای در ارتباط با انتشار زیر قیمت عرضه اولیه سهام دست نیافت، ولی دلیل این بازده غیرعادی اولیه را چیزی جز عوامل رفتاری ندانست. بطوریکه عواملی مانند احساسی رفتار کردن سرمایه-گذاران و حجم معاملات بودند که

با بازده غیر عادی عرضه اولیه رابطه مستقیم داشتند. امیراد (2007) به بررسی تاثیر عوامل موثر بر بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام در بورس کشورهای عضو GCCپرداخت. او به این نتیجه رسید که میزان تخفیف در عرضه اولیه سهام در این کشورها بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته است، بطوریکه میزان بازده غیر عادی چیزی در حدود 271درصد بود. همچنین یافته¬های وی نشان داد ارزش بازار و عمر شرکت، ارتباط معنی¬داری با بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام دارند. فاریا (2007) به بررسی رابطه متغیرهای حسابداری و بازده غیرعادی عرضه اولیه سهام در بورس برزیل پرداخت. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که در طی چند سال اخیر میزان این بازده غیر عادی در بورس برزیل روبه افزایش بوده است و همچنین رابطه معنی¬داری بین بازده غیر عادی و نسبت¬های مالی نظیر گردش دارایی¬های ثابت و نسبت بدهی و ROA وجود ندارد. بورلی (2004) به بررسی تاثیر نسبت¬های مالی بر فروش زیر قیمت عرضه اولیه سهام پرداخت. نتایج تحقیقات وی نشان داد که نسبت های مالی تعیین کننده¬های خوبی در پیش-بینی عرضه زیر قیمت هستند، و هرچه شرکت های تازه وارد به بورس مشکلات نقدینگی بیشتری داشته باشند، بازده غیر عادی سهام های عرضه شده آنها نیز بیشتر خواهد بود. تحقیقات دورکان و همکاران(2002) در بورس ترکیه حاکی از آن بود که نسبت P/E قادر به توصیف بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه اولیه نیست. و متغیرهای اندازه، فروش، عمر و نسبت بدهی از نظر آماری قادر به توصیف این بازده غیر عادی هستند. همچنین یک

همبستگی مثبت بین نسبت بدهی و عمر موسسه با بازده غیر عادی اولیه سهام وجود دارد. آنها به این نتیجه رسیدند که علت اصلی بازده غیر عادی اولیه سهام چیزی جز ارزشگذاری بیش از اندازه سهام توسط سرمایه¬گذاران نیست. عبده تبریزی و فیروزی (1387) به بررسی اثر نوع صنعت، شرایط بازار و عوامل رفتاری سرمایه¬گذاری بر بازده عرضه اولیه سهام در بورس پرداختند و از مدل دو مرحله¬ای کشف قیمت برای دوره کوتاه مدت استفاده کردند. نتایج پژوهش نشان داد که رفت

 

 

ار قیمتی سهام عرضه اولیه از مدل دو مرحله¬ای کشف قیمت پیروی کرده و از لحاظ آماری نوع صنعت و شرایط بازار (رونق، رکود، متوسط) بر بازده کوتاه مدت، بازده غیرعادی اولیه (تعدیل شده نسبت به بازار)، دوره خوش بینی و طول دوره¬های اوج و ثبات اثر ندارد، همچنین تملک سهامدار عمده از لحاظ آماری بر دوره رسیدن به اوج اثر ندارد. طبری و بستانیان(1385) به بررسی عوامل موثر (اندازه شرکت، عمر شرکت، نوع مالکیت، نوع صنعت، اهرم مالی) بر بازده کوتاه مدت و بلند مدت عرضه¬های اولیه در در بورس پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که در طی دوره مورد نظر (1381-1377) بازده کوتاه مدت شرکت¬های پذیرفته شده در بورس بیشتر از بازده بلند مدت آن بوده است که از این نظر رفتار بازار بورس اوراق بهادار تهران

مشابه کشور¬های دیگر است. همچنین هیچگونه رابطه آماری بین متغیر¬های ذکر شده و بازده بلند مدت عرضه های اولیه وجود نداشت. حجازی و حق¬بین(1387) به بررسی انواع ناهنجاری¬های مربوط به عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار پرداختند. آنها در پی آن بودند تا با تعیین انواع ناهنجاری¬ها در بورس اوراق بهادار، به این سوال پاسخ دهند که آیا علت این ناهنجاری¬ها، ارزشگذاری زیر قیمت واقعی است؟ یا علت آن افت قیمت در بلند مدت است؟ نتایج نشان داد که در بورس به هیچ وجه ارزان فروشی عرضه اولیه سهام وجود ندارد بلکه در ارتباط با آن گران فروشی هم می¬شود. همچنین افت قیمت عرضه اولیه سهام در بلند مدت با وقفه زمانی شش ماه بعد از عرضه سهام آغاز می¬شود.

3- فرضیات تحقیق
تحقیق حاضر به دنبال ارائه دو مدل برای توضیح بازده غیرعادی عرضه اولیه سهام بر اساس نسبت¬های مالی است. متغیرهای مستقل تحقیق عبارتند از نسبت جاری(CR)، نسبت آنی(QR)، نسبت بدهی(DR)، گردش دارایی¬های ثابت (FAT)، گردش کل دارایی¬های(TAT)، نسبت حاشیه سود ناخالص(GMP)، بازده دارایی¬ها(ROA)، بازده ارزش ویژه(ROE) و سود هر سهم(EPS). فرضیات تحقیق به صورت زیر ارائه می¬گردد:
1- بین نسبت جاری و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
2- بین نسبت آنی و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
3- بین نسبت بدهی و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
4- بین نسبت گردش دارایی¬های ثابت و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه¬ معنی دار وجود دارد.
5- بین نسبت گردش کل دارایی¬ها و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
6- بین نسبت حاشیه سود ناخالص و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
7- بین نسبت بازده دارایی¬ها و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
8- بین نسبت بازده ارزش ویژه و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
9- بین نسبت سود هر سهم و بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام رابطه معنی¬دار وجود دارد.
4- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که در میان تمامی عناصر جامعه آماری مشترک بوده و متمایز کننده جامعه مورد نظر از سایر جوامع باشد(خاکی،1387: 115). با توجه به توضیح فوق، جامعه آماری این تحقیق، کلیه شرکت-هایی است که از تاریخ 1/1/79 تا 29/12/ 88 برای اولین بار اقدام به عرضه سهام خود در بورس اوراق بهادار نموده¬اند، مشروط بر اینکه:
1- جزء شرکت¬های سرمایه¬گذاری و واسطه گری مالی نباشند.
2- فاصله زمانی بین دو معامله متوالی کمتر از یک ماه باشد.
3- اطلاعات مالی مورد نیاز به منظور استخراج داده¬ها در دسترس باشد.
لذا تعداد 105 شرکت کلیه شرایط گفته شده را احراز نموده اند، و تعداد جامعه آماری را تشکیل می¬دهند.
به منظور انتخاب نمونه¬ها از میان اعضای جامعه، روش¬های مختلفی اعم از نمونه¬گیری تصادفی ساده، نمونه گیری منظم(سیستماتیک)، نمونه¬گیری لایه¬ای(قشری) و روش خوشه ای وجود دارد. در این تحقیق از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده نموده و تمامی اعضای جامعه آماری را به عنوان نمونه¬های تحقیق محسوب گردیده¬اند، به عبارت دیگر اعضای جامعه آماری و نمونه تحقیق یکسان هستند. لذا حجم آن شامل 105 شرکت از شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشند که کلیه شرایط گفته شده را احراز نموده¬اند.

5- روش تحقیق
تحقیقات علمی با توجه به شیوه جمع¬آوری داده¬ها به دو دسته تحقیق آزمایشی و تحقیق توصیفی تقسیم میشوند. تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی است که در آن برای آزمودن رابطه بین متغیرها و معنی¬دار بودن مدل های برآورد شده از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. در ضمن برای بررسی خود همبستگی متغیرها و فرض نرمال بودن داده¬ها از آزمون دوربین- واتسون(DW) و آزمون کولموگوروف – اسمرینوف (KS) استفاده شده است.

مدل¬های رگرسیونی این تحقیق که برای بررسی رابطه بین نسبت-های مالی و بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه های اولیه سهام استفاده شده¬اند در شکل زیر نشان داده شده¬اند.

جدول 1) مدل های رگرسیون خطی و غیر خطی برای بررسی آزمون فرضیات تحقیق
رابطه فرمول نوع مدل علامت اختصاری

linear A1

logarithm A2

inverse A3

quadratic A4

cubic A5

6- بازده کوتاه مدت (بازده اولیه)
به دلیل آنکه در دوره مورد بررسی اطلاعیه جدیدی منتشر نشده است، افزایش سرمایه و سود نقدی نیز جود نداشته است پس نیاز به تعدیل بازده نسبت به افزایش سرمایه و سود نقدی نیست. برای محاسبه بازده عرضه اولیه سهام از فرمول زیر استفاده می¬شود.
1)
= قیمت سهام در پایان ماه اول و سوم، بعد از انتشار عرضه اولیه سهام
= قیمت پایانی اولین روز عرضه اولیه سهام
= بازده اولیه
7- بازده بازار
بازده بازار با استفاده از محاسبه درصد تغییرات روزانه شاخص بازده قیمتی طی دوره 1379تا 1388 بدست آمده است که در فرمول زیر با I نشان داده شده است. برای محاسبه بازده شاخص طی ماه اول و سوم بعد از عرضه اولیه از فرمول زیر استفاده می¬شود.

2)
= شاخص بازار در پایان ،یک ماه و سه ماه بعد از عرضه اولیه
= شاخص بازار در پایان اولین روز عرضه اولیه سهام
= بازده شاخص بازار
8- بازده غیر عادی عرضه اولیه سهام در کوتاه مدت(abnormal return)
بازدهی غیر عادی هر سهم از تفاوت بازدهی واقعی و بازدهی مورد انتظار بدست می آید. برای محاسبه بازده مورد انتظار نیز از مدل بازدهی تعدیل شده بازار( ( market-adjusted return استفاده شده است. طبق این مدل فرض می¬شود که بازده مورد انتظار، برای تمامی اوراق بهادار مشابه و برابر با بازده بازار است. در نتیجه برای بدست آوردن بازده غیر عادی با استفاده از فرمول زیر تفاوت بازده واقعی سهم و بازده بازار برای هر یک از نمونه ها محاسبه می شود.
نرخ بازده غیر عادی (تعدیل شده نسبت به بازده بورس)سهم i در ماه t برابر است با
3)
= بازده غیر عادی عرضه اولیه در کوتاه مدت
چون هدف محاسبه بازده کوتاه مدت است. بازده ماه اول و سوم سهام عرضه شده نسبت به شاخص بازار باید بدست آورد.
9- یافته های تحقیق
به منظور درک بیشتر متغیر¬های تحقیق، در ابتدا لازم است، اطلاعاتی در مورد نمونه تحقیق داده شود. از میان شرکت هایی که در بین سال های 1379 تا 1388 وارد بورس شدند، بیشترین عرضه اولیه در سال 82 و کمترین تعداد عرضه اولیه در سال 85 بوده است. همچنین بیشترین بازده غیر عادی یک ماهه و سه ماهه مربوط به سال 84 بوده است. جدول زیر به تشریح بیشترین بازدهی غیر عادی عرضه¬های اولیه در دوره¬های مورد بررسی می¬پردازد.
جدول2) بازده غیر عادی کوتاه مدت عرضه های اولیه سهام در دوره های مورد بررسی

نمونه

عرضه های اولیه بازده غیرعادی سه ماهه بازده غیرعادی یک ماهه دوره
سال

5 5 83/3%- 49/9% 79
8 8 52/10% 71/9% 80
10 11 3/11% 86/1% 81
37 44 09/23% 11/11% 82
24 31 73/39% 35/25% 83
9 13 21/49% 51/35% 84
2 3 31/33% 85/17% 85
5 8 5/5% 06/2% 86
3 5 5/38% 5/8% 87
2 6 34% 61/15% 88

جدول 3) آماره های توصیفی متغیر های وابسته به قرار زیر است.
مدل
متغیر میانگین مد میانه انحراف معیار
1 Month
% 10/15 3- 12/6 94/2
3Months
% 97/28 .0 7/7 57/6
CR مرتبه 75/2 4/1 31/1 76/9
QR مرتبه 1/1 5/. 64/. 47/3
DR مرتبه 58/. 68/. 62/. 19/.
FAT مرتبه 90/3 7/1 9/2 36/3
TAT مرتبه 89/. 8/. 8/. 63/.
GPM % 75/44 17 34 04/108
ROA % 66/20 14 16 14/36
ROE % .511/ 15/. 39/. 98/65
EPS ریال 7/287 638 792 88/817
در این تحقیق رابطه هریک از 9 متغیر مستقل تحقیق و بازده غیر عادی عرضه های اولیه سهام را در طی دو دوره آزمون می-شود. بنابراین در این تحقیق 90 مدل رگرسیونی را آزمون می-کنیم. در جدول¬های 4و5 نتایج آین آزمون¬های ارائه شده است.

cubic

quadratic

inverse

logarithm

linear مدل

متغیر
095/. 011/. 047/. 008/. 0

CR
025/. 589/. 033/. 379/. 872/.
تائید رد تائید رد رد
084/. 084/. 022/. 004/. 039/.

QR
016/. 016/. 144/. 551/. 05/.
تائید تائید رد رد تائید
004/. 004/. 0 003/. 004/.

DR
942/. 838/. 843/. 621/. 554/.
رد رد رد رد رد
023/. 022/. 005/. 015/. 013/.

FAT
544/. 35/. 5/. 239/. 257/.
رد رد رد رد رد
093/. 036/. 065/. 056/. 024/.

TAT
027/. 179/. 012/. 02/. 129/.
تائید رد تائید تائید رد
.013/. 013/. 003/. 004/. 0

GPM
536/. 551/. 584/. 548/. 92/.
رد رد رد رد رد
01/. .005/. 001/. 003/. .002/.

ROA
826/. 792/. 795/. 621/. 668/.
رد رد رد رد رد
024/. 008/. 001/. . 001/. 001/.

ROE
516/. 682/. 808/. 768/. 789/.
رد رد رد رد رد
009/. 008/. 0 013/. 008/.

EPS
834/. 681/. 861/. 265/. 389/.
رد رد رد رد رد

Cubic

quadratic

inverse

logarithm

Linear
مدل

متغیر
058/. 036/. 045/. 026/. 001/.

CR
132/. 536/. 036/. 114/. .759/.
رد رد تائید رد رد
079/. 077/. 018/. 035/. 0

QR
02/. 022/. 188/. 066/. 978/.
تائید تائید رد رد رد
048/. 035/. 004/. 025/. 034/.

DR
22/. 186/. 521/. 12/. 069/.
رد رد رد رد رد
028/. 027/. 004/. 01/. 004/.

FAT
441/. 268/. 517/. 338/. 513/.
رد رد رد رد رد
072/. 01/. 009/. 0 009/.

TAT
069/. 609/. 354/. 971/. 361/.
رد رد رد رد رد
002/. .002/. 0 004/. 002/.

GPM

907/. 906/. 989/. 537/. 687/.
رد رد رد رد رد
003/. 003/. 0 0 001/.

ROA
957/. 879/. 833/. 959/. 788/.
رد رد رد رد رد
008/. 008/. 0 003/. 007/.

ROE

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َچارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی با pdf :

چارچوب مفهومی برای سرمایه گذاری های مشترک بین المللی

چکیده
در شرایط اقتصادی کنونی حاکم بر جهان یکی از عوامل مهم درتوسعه و موفقیت سازمان ها و باقی ماندن در عرصه رقابت، مشارکت با سازمان های دیگر و استفاده از فرصت هـای جسورانه در دیگر کشورهـا می باشد.در این مقـاله ادبیات سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی شـامل معـرفی انـواع سرمـایه گـذاری مشترک، رویکردهـای اصلی شکل گیری آن و مزایا و معایب سرمایه گذاری مشترک بیان می گردد.همچنین این مقاله انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین

المللی و ویژگی های انتخاب شریک را بررسی می کند.ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاری مشترک بین المللی و موفقیت آن امری پیچیده است.درنهایت یک چـارچوب یکپـارچه برای سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی معـرفی می گـردد.نتـایج بررسی هـا نشـان می دهد کـه علیرغم تغییرمحیط حقوقی وسیاسی، شرکت های موفق در کشورهای در حال توسعه، تمایل به شکل گیری سرمایه گذاری مشترک نشان می دهند.

 

واژه های کلیدی
سرمایه گذاری مشترک، مشارکت، سرمایه گذاری مشترک بین المللی، رقابت، شریک

مقدمه
در دهه اخیر شواهدی مبنی بر یک رشد فزاینده جهانی در محیط کسب و کار وجود دارد، که تا حدودی به یکپارچگی سریع اقتصاد کشورهای صنعتی، جهانی شدن محصولات، بازارها، سلیقه مصرف کننده و شیوه زندگی بستگی دارد.سازمان ها در کشورهای توسعه یافته، نیازمند پیگیری فرصت های جسورانه در دیگر کشورها هستند و در تاکید به باقی ماندن در عرصه رقابت، در این بازار جهانی گامی سریع برداشته اند.همچنین ادامه فعالیت کسب و کار بین المللی با رشد سازمان ها در هر نقطه از این کره خاکی، مشارکت هایی با موسسات دیگر کشورها برقرار کرده است.
پژوهشگران و کـارورزان بیـان کـرده اند کـه توسعه هر مشـارکتی یک کلید موفقیت در بـازار جهـانی است.با وجود اینکه نرخ بالای شکست برای سرمایه گذاری مشترک وجود دارد، شرکت ها خواستار ورود به این چنین همکـاری برای دسترسی به منافع بـازارهـای جهانی هستند.یکی از پژوهشگران که در پایان نامه خود، مدیران سرمایه گذاری مشترک را بر اساس رضایت شغلی بالاتر رتبه بندی کرده بود، پی برد که این مدیران کاملاً بر مدیران واحدهای فرعی (تابعه) مسلط بوده اند (مدینا، 1996).
مشارکت های بین شرکت ها می تواند شکل های مختلفی داشته باشد.یک راه برای پیمان های راهبردی آینده، رویکرد هزینه معاملاتی است این رویکرد بیان می کند که اختیار معامله (خرید و فروش)، پیمان های راهبردی به طور مستمر (زنجیروار) واقع می شود.از یک طرف، پایان این زنجیره روش بازار آزاد (شرکت تعاونی غیر رسمی) است و در طرف دیگر سلسله مراتب اجرای روش ادغام و تحصیل در کسب و کار است (ویلیام سون، 1975).
سرمایه گذاری های مشترک مـرکز این زنجیره هستند.اصطلاحات سرمایه گذاری مشترک و سرمایه گذاری مشترک بین المللی به طور مترادف استفاده شده اند.با توجه به اینکه این تحقیق بر سرمایه گذاری مشترک بین المللی تمرکز دارد، از اینرو هر دوی اصطلاحات به سرمایه گذاری مشترک بین المللی عطف داده می شوند.

اهداف و اهمیت تحقیق
اهداف این تحقیق بررسی ادبیات سرمایه گذاری مشترک بین المللی و پیشنهاد یک مدل یکپارچه شده مبتنی بر تحقیق می باشد.این تحقیق با بررسی انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی آغاز شده و از طریق بررسی روی شاخص انتخاب شریک ادامه پیدا می کند.

مفاهیم اساسی برای انتخاب شریک از اعتماد و تعهد، دانش و یادگیری، قدرت مذاکره و کنترل ناشی شده اند.مقدمه این مقاله اهمیت مشارکت های بین شرکت هـا را در تاکـید به باقی ماندن در عرصه رقابت بیان نمود.تحقیق در این حوزه از یک سو به کارورزان اجازه می دهد تا با توجه به شکل گیری چنین مشارکت هایی تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند، و از سوی دیگر پژوهشگران همواره خواستار منافعی از یک تئوری یکپارچه شده از سرمایه گذاری مشترک بین المللی بوده اند.

ادبیات تحقیق
در تاکید به بحث درباره مسائل مختلف درگیر در سرمایه گذاری مشترک بین المللی لازم است سرمایه گذاری مشترک بین المللی تعریف شود.
سرمایه گذاری مشترک بین المللی این چنین تعریف شده است:

«یـک واحـد سـازمـانی قـانـونی مجـزا که مـالکیت جزئی دو یـا چند شرکت اصلی کـه حـداقل یـک شعبه اصلی خـارج از کـشور بـرای عملیـات سرمایه گذاری مشترک تعیین شده است را نشان می دهد» یا به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری مشترک (JV) به روابط کسب و کاری اطلاق می‌شود که بین دو یا چند طرف برقرار می‌گردد تا با یکدیگر به انجام برخی فعالیت‌های اقتصادی بپردازند، به طوریکه شخصیت حقوقی هر یک از طرفین حفظ می‌شود و توافق می‌کنند تا در سود و زیان‌های ناشی از سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند و مخاطره آن تنها برای یک پروژه خاص می‌باشد.

این تحقیق انگیزه برای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی و ویژگی های انتخاب شریک را مورد آزمون قرار می دهد.این تحقیق همچنین تعامل بین اعتماد و شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی را مورد مطالعه قرار می دهد.
ادبیات تحقیق، ابتدا انگیزه ها بـرای شکل گیری از طریق ویژگی هـای انتخـاب شریک را دنبال کرده و سپس مسئله اعتمـاد در سرمـایـه گـذاری مشترک بین المللی را مـورد بررسی قرار می دهد.بحث دربـاره دانش، تجربه و پـایـداری سرمـایه گذاری مشترک بین المللی از طریق نتیجه بخش ادبیات تحقیق ادامه یافته که آن هم سعی برای یکپارچگی تمامی مسائل بحث شده دارد.

 

شکل 1 رابطه بین انگیزه ی سرمایه گذاری مشترک بین المللی و شکل گیری سرمایه گذاری مشترک بین المللی را نشان می دهد:

نوع سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی شرکت هـا به دلایل گونـاگونی انجام می گیرد.تصمیم برای ورود به سرمایه گذاری مشترک متکی بر مدیریت عالی یک سازمان است که همه گزینه های موجود و انتخاب یک شیوه بـرای ورود به این گونـه گزینه هـا را امتحـان می کند.(هریـگن، 1985)، انگیزه هـایی را برای شکـل گیری سرمـایه گـذاری مشترک تعریف نموده است.انگیزه هـا به سه دسته تقسیم بندی شده اند:
مزایـای داخـلی: سرمـایه گـذاری هـای مشترک اغلب برای بوجود آوردن استحکـام داخلی شکل داده شده اند.مزایای داخلی شامل، تسهیم ریسک و هزینه، تحصیل منابع کمیاب، کسب تامین مالی، کسب اطلاعات، کسب دانش (مهارت) مدیریتی، حفظ کارکنان خلاق (مبتکر)، توسعه دسترسی به منابع مالی، بهره‌مندی از صرفه‌جویی به مقیاس، دسترسی به فن آوری و مشتریان جدید، بهره‌مندی از مزایای مالیاتی حاصل از شرکت می باشد.
مزایای رقابتی: سرمایه گذاری های مشترک یک ابزار قدرتمند برای ایجاد رقابتی قوی از طریق ادغام عمودی یا تلفیق شرکت ها هستند.مزایای رقابتی شامل، تاثیر (نفوذ) بالا بر ساختار صنایع، پیش دستی کردن بر رقبا (قبضه کردن رقبا)، عکس العمل (واکنش) جهانی و ایجاد اثر بخشی بیشتر رقبا، غلبه بر موانع ورود به بازار و نفوذ در تحولات صنایع، بهره‌مندی از مزایای رقابتی، نفوذ موثر بر اتحادیه‌ها و تراست‌ها، ورود کالاها به بازارهایی که قبل از تولید نمی‌توانستند وارد آنجا شوند.
مـزایـای استراتـژیـک (راهبـردی): سرمـایـه گـذاری هـای مشتـرک شرکـت هـا را در انجـام تغییرات در وضعیت راهبـردیشـان مـسـاعـدت می کنند.مزایای راهبردی شامل، ایجاد و بهره برداری از هم افزایی ها (اقـدامـات جمعی)، انتقال تکنولوژی و تنوع بخشیدن، محـدودیت‌های سیاسی در مورد گزینه‌های دیگر می باشد.

 

با وجود دلایل ذکر شده فوق، سرمایه گذاری مشترک دارای معایبی نیز به شرح زیر می باشد (رهنمای رودپشتی و دیگران، 1385):
1 مخاطره ایجاد یک رقیب جدید،
2 ترکیب فرهنگ‌های ناسازگار،
3 فقدان کنترل در مورد تکنولوژی،
4 نرخ بالای شکست،

5 توانایی محدود در شناسایی منحنی تجربه و صرفه اقتصادی،
6 توانایی محدود برای هماهنگی استراتژی بین‌المللی در برابر رقبا،

7 تعارض بین طرفین در مورد اهداف سرمایه‌گذاری مشترک و فعالیت کاری ارتباط بین خرید و سرمایه‌گذاری مشترک.
سرمایه‌گذاری مشترک مانند خرید، نوعی سرمایه‌گذاری مستقیم بین‌المللی تلقی می‌شود، با این تفاوت که در فرآیند ادغام، فعالیت اقتصادی بلند مدت نه در یک پروژه خاص بلکه در مجموعه‌ای از فعالیت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد اما در سرمایه‌گذاری‌ مشترک، سرمایه‌گذاری در یک پروژه مورد توجه است (رهنمای رودپشتی و دیگران، 1385).

انواع سرمایه‌گذاری مشترک

1 سرمایه‌گذاری مشترک اولیه: دو شریک از دو کشور مختلف
2 سرمایه‌گذاری مشترک بین گروهی: دو شریک از دو کشور در یک گروه از کشورها نظیر کشورهای درحال توسعه
3 سرمایه گذاری مشترک فراشرکتی: دو شعبه خارجی از یک کشور
4 سرمایه‌گذاری مشترک بین ملیتی : دو شریک با یک ملیت مشابه، شراکت محلی در کشورهای مختلف
5 سرمایه‌گذاری مشترک جدید: با شیوه نوین متفاوت از بندهای مذکور صورت می‌گیرد.

رویکردهـای دیگری بـرای سرمـایه گـذاری مشترک وجـود دارد (کوگوت، 1988).وی، پیشنهـاد کـرده است که سرمایه گذاری های مشترک اصولاً به دلیل سه انگیزه وجود دارد.این سه انگیزه را در سه رویکرد یا چشم انداز بـرای شکل گیری سرمایه گذاری مشترک مورد بحث قرار داده است.آنها عبارتند از:

1- رویکـرد هزینه معـاملاتی: سرمـایه گـذاری های مشترک کمترین (حداقل) هزینه تولید را برای شرکت شکل داده اند.زمانی که هزینه های تولید داخلی از هزینه منابع یابی خارجی (بیرونی) تجاوز کند، پس سرمایه گذاری های مشترک با قابلیت دوام معامله شکل می گیرد.
2- رویکرد رفتار راهبردی: این رویکرد فرض می کند که سرمایه گذاری های مشترک به عنوان یک واکنش (عکس العمل) برای فشارهای محیطی بیرونی شکل گرفته اند.
وی بیان می کند، شرکت ها برای حداکثر کردن سود خود از طریق بهبود وضعیت رقابتی خود، سرمایه گذاری مشترک را انتخاب می کنند.
3- رویکرد یـادگیری سـازمانی: سرمایه گذاری های مشترک امکان کسب دانش یا مهارت از یک شرکت دیگر را برای شرکت فراهم می آورد.

سـازمان ها قبل از اینکه قصد ورود به یک سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی را داشته بـاشند، باید مقاومت، ناتوانی، فرصت ها و تجزیه و تحلیل خطرها را که تعیین کننده برای شکل گیری یک پیمان است را رهبری کنند.

شاخص انتخاب شریک

در سرمـایه گـذاری هـای مشترک نـرخ بـالایـی از شکست وجـود دارد کـه گـواه بـر این حقیقت است که بسیـاری از آنها منحل می شوند.شرکاء در یک سرمایه گذاری مشترک می توانند اهداف مختلفی داشته باشند و تفاوت ها در این اهداف می تواند منجر به شکست سرمایه گذاری مشترک شود.انتخاب شریک یکی از تصمیمات استراتژیک (راهبردی) مهمی است که باید بوسیله شرکتها قبل از تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک انجام شود.عدم موفقیت سرمایه گذاری های

مشترک برای شرکاء پر هزینه است، بنابراین شرکت ها تلاش می کنند تا از اینگونه انحلال ها بوسیله انتخاب شریک مناسب خودداری کنند.برخی از دلایل این شکست شامل ناسازگاری شرکاء، عمل نکردن به تعهدات از سوی شرکاء، ناتوانی مدیران در ایجاد هماهنگی بین شرکای مختلف جهت همکاری با یکدیگر و از دست دادن بازارها می باشد (کولن و دیگران، 1995).

در رابطه بـا سرمـایـه گـذاری مشتـرک بین المللی شرکت هـا شریـک بومی خـود را با توجـه به انگیزه هـای شکل گیری سرمـایه گـذاری مشترک انتخـاب می کنند.نیاز به شریک بومی می تواند ناشی از دلایلی نظیر فقدان دانش درباره بازار بومی، فقدان دانش درباره فرهنگ بومی، هنجارها و سنن کسب و کـار، قوانین و مقررات دولت و غیره بـاشد.(بیمیش، 1994)، مطالعه جامعی را در این رابطه انجام داده است که در برگیرنده 66 سرمایه گذاری مشترک بین المللی واقع در کشورهای در حال توسعه بوده است.با توجه به این تحقیق وی نیازهای شرکاء را در پنج دسته طبقه بندی نموده است:
1 موارد مربوط به امور مالی و سرمایه: نظیر نیاز به سرمایه، نیاز به عرضه مواد خام (شنکار و زیرا، 1987) و نیاز به تکنولوژی و تجهیزات (گومز و کاسارس، 1989).

2 نیاز به منابع انسانی: نیاز به نیروی کار بومی شامل مدیران اجرایی و مدیران عمومی (داتا، 1988).
3 نیاز به دسترسی به بازار: دسترسی بهتر به بازار بومی برای کالاهای تولید شده و در نتیجه دسترسی بهتر به بازارهای خارجی برای کالاهای تولید شده در بازارهای بومی و در نهایت سرعت وارد شدن به بازارهای بومی و خارجی (داتا 1988، شنکار و زیرا 1987).

4 نیـازهـای دولتـی: قـوانین و مقـررات وضع شـده توسط دولـت کـه بیـان کننده نیاز به شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با حضور شرکای بومی می باشد.سرمایه گذاری های مشترک بین المللی همچنین به این دلیل شکل می گیرد تا نگاهدارنده سیاست های بومی باشد که از طریق کسب و کارهای بومی و ملی اجرا می شوند (داتا 1988، گومز و کاسارس 1989، شنکار و زیرا 1988).

5 نیاز به دانش: فقدان وجود دانش بومی، قوانین و مقررات تولیدی، روش ها و رویه های بازاریابی (داتا و ریلی، 1988).

بر اساس چارچوب ارائه شده توسط (بیمیش، 1994)، واضح و مشخص است که شرکت ها قبل از شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با شرکای بومی خود اقدام به انجام تحقیقاتی می نمایند.مدیران در این گونه موارد به دنبال شریک سرمایه گذاری مشترک بین المللی هستند که دارای مکملی در رابطه با وظیفه شرکت و بر اساس مبانی انتخاب شریک می باشد.مولف همچنین بیان می کند که شرکاء بایستی توانایی ارائه مهارتهای وظیفه ای خاص و منابع مورد نیاز را به منظور بر طرف کردن شکاف میان دو سازمان را داشته باشند (گرینگر، 1991).

 

سرمـایه گذاری های مشترک خطرات ناشی از ورود به بازار را کاهش می دهد، هر چند امکان دارد در این امر سختی هایی نیز برای آنها بوجود آید.اگر چه شکل گیری سرمایه گذاری مشترک با شریکی که از نظر فرهنگی تفاوت هایی دارد مشکل است، اما چنانچه یکبار چنین همکاری ایجاد شود، مدیریت روابط میان آنها به صورت اثر بخش از ضروریات می باشد (آرینو و دیگران، 1997).با استفاده از ابعاد مطالعات فرهنگی (هافستد و دیگران، 1997)، به این نتیجه رسیدند که تفاوت در ارزش های فرهنگی مانند تمایل به برنامه ریزی های بلندمدت و اجتناب از عدم اطمینان باعث تعارض میان شرکـای بین المللی می شود.تفـاوت در سه بعُد دیگر شامل: فاصله قدرت، فرد گرایی و زن سالاری باعث ایجاد تعارض در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی نمی شود.

موقعیتی که باعث ایجاد خصومت دو طرفه در میان شرکای بین المللی می باشد عملکرد هر دو شرکت را تا حدودی ارتقاء می دهد (کوگوت، 1988).با این حال (بیمیش 1994 ، کولن 1995)، بیان می کنند که اعتماد و تعهد متقابل موفقیت سرمایه گذاری های مشترک بین المللی را امکانپذیر می سازد.

 

اعتماد و تعهد
تفاوت هـای فرهنگی و تجـاری میان شرکـای سرمـایه گـذاری مشتـرک بین المللی اغـلب بـاعث ایجاد تعارض می شود.روابط کاری باید بر اساس اعتماد باشد.سرمایه گذاری مشترک نیازمند مدیریت و سازماندهی فرایندهایی جهت خلق اعتماد و ظرفیت همکاری میان شرکاء می باشد.اعتماد را می توان توانایی شریک در انجام فعالیت بر اساس انتظارات طرف مقابل و هنجارها تعریف نمود، در حالیکه تعهد خواسته پـایـدار به منظور نگهداری ضوابط ارزشمند تعریف کـرده اند.اعتماد و تعهد بـرای موفقیت سرمـایـه گـذاری هـای مشترک بین المللی امری ضروری و حیاتی است.اعتماد فراتر از یک دوره زمانی شکل گرفته و اغلب وقت گیر و هزینه بر می باشد (ماتورک، 1995).اعتماد یک رفتار هنجاریست که اصطکاک و تعارض میان دو طرف را کاهش می دهد (پارخه، 1993).

(کولن و دیگران، 1995)، بیان می کنند که در روابط میان طرف های مشارکت کننده تعهد امری ضروری است.مولفان به این نتیجه رسیدند که هر چه سرمایه گذاری مشترک برای شرکت مادر (اصلی) اهمیت راهبردی تر داشته باشد عملکرد اقتصادی سرمایه گذاری مشترک بیشتر بـوده و هـر چـه میزان رضایت شریـک از روابط ناشی از سرمایه گذاری مشترک بیشتر باشد میزان تعهد شریک به سرمایه گذاری مشترک بیشتر خواهد بود.ساختار سرمایه در سرمایه گذاری مشترک بین المللی در مقایسه با سرمایه گذاری مشترک بومی آسیب پذیرتر می باشد.سرمایه نابرابر در سرمایه گذاری مشترک مجارستان به علت خوشبینی دوطرف به همدیگر در حل مسائل خود موفق بود (زیرا و دیگران، 1997).
از مبـاحـث فـوق به این نتیجه می رسیم کـه اعتمـاد و تعهد عوامل کلیدی در موفقیت سرمـایه گـذاری مشتـرک می باشند.مدیریت ارشد بایستی در طراحی فرایندهای مدیریتی به منظور تسهیل شکل گیری فعالیت های مشترک استراتژیک نقش داشته، روابط ساختاری را خلق و هماهنگی های هر روزه را ایجاد نمایند و در نهایت استراتژی برد- برد را در همکاری حاکم کند.تمامی این فرایندها زمانبر بوده و ایجاد چنین جو اعتمادی در سازمان مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد، اما در نهایت پایایی سرمایه گذاری مشترک بین المللی را افزایش می دهد (تیچی، 1988).با این حـال عوامل دیگـری نظیر دانش، یـادگیری، و تجـربه نیز در پایایی سرمایه گذاری مشترک بین المللی تاثیر گـذار می باشند که در بخش بعدی به آنها پرداخته می شود.

دانش، یادگیری و قدرت مذاکره
دانش متغیری مهم در فرایند مذاکره برای سرمایه گذاری مشترک می باشد (اینکپن و بیمیش، 1997).رویکرد یادگیری سازمانی (کوگوت، 1988)، بیـان می کند کـه قصد شرکت هـا از سرمـایه گذاری مشترک به دست آوردن دانش می بـاشد.شرکت هایی که از مزیت دانش برخوردار می باشند در فرایند مذاکره از قدرت بیشتری برخوردار می بـاشند.(یان و گـری، 1994)، بیـان می کنند که قـدرت نسبـی مـذاکـره کـدام یـک از طرفین درگیر در سرمـایـه گـذاری مشترک شکل دهنده الگـوی مدیـریت کنترل در فـرایند مـذاکـره می باشند.کنترل شرکت ها عامل مهمی در تعیین عملکرد سرمایه گذاری مشترک فرض شده است.مولفـان بیـان می کنند کـه به موازات افزایش سطح دانش بومی شریـک خـارجی قدرت مـذاکره طرف خـارجـی نیز افزایش می یابد.از طرف دیگر برای طرف خارجی اهمیت دارد تا محیط بومی را شناسایی نماید تا قدرت مذاکره بیشتری بدست آورد.تئوری یادگیری سازمانی بیـان می کند که یـادگیری اولیه فرایند یـادگیری و پیـاده سـازی یادگیری های انجام شده را و دانش مربوط به آنرا تسهیل می بخشد.با در نظر گـرفتن سرمـایه گـذاری های مشترک بین المللی شرکت ها می آموزند که چگونه سرمایه گذاری های مشترک بین المللی را مدیریت کرده و در بازارهای خارجی با طرف شریک خـود از فـرهنگ دیگر فعـالیت کنند.پـژوهشگـران مطالعه ای را بـه منظور ارزیـابـی فرایند یـادگـیری در سرمـایـه گـذاری مشتـرک بین المللی انجـام داده اند.مولفان به این نتیجه رسیده اند که تجربه فعالیت سرمایه گذاری مشترک بومی و شعبات با مالکیت کـامل شرکت های خـارجی باعث افزایش دانش شرکت های بومی می شود (بارکما و دیگران، 1997).سرمایه گذاری

مشترک در صنایع مادر در مقایسه با سرمایه گذاری مشترک در صنایع غیر مـادر از اثر بخشی کمتری برخـوردار می بـاشد (زیرا و دیگران، 1997).نمونـه گرفته شده توسط (بارکمـا و دیگران، 1997)، احتمالاً شرکت هـایی را در بر می گرفته است که قبلاً تجربه همکاری با صنایع مادر را داشته اند و بنابراین اثر بخشی سرمایه گذاری های مشترک کمتر بر روی آن تاثیر داشته است.

 

کنترل
مفهوم کنترل یعنی فـرایندی کـه از طریق آن یک سازمان در درجات مختلف بر رفتار و بازده یک هویت دیگر تأثیر می گذارد و در این راستا از مکانیسم های رسمی یا غیررسمی استفاده می¬کند.کنترل نقش مهمی در تعیین توانایی شرکت برای رسیدن به اهداف استراتژیک آن ایفا می¬کند، زیرا بر توانایی سـازمـان در نظارت، همـاهنـگ¬سـازی و یکپـارچـه ¬ســازی فعـالیت هـای عملیـات تجـاری متعـدد آن ازجـمله سرمـایه گذاری مشترک بین المللی تأثیر می گذارد.کنترل فعال بر برخی یا تمامی فعالیت های سرمایه گذاری مشترک سبب می-شود از وارد شدن مضرات مخرب ابعاد بحرانی استراتژی بر منشاء فعالیت ها، هسته تکنولوژیکی یا سایر بدعتهای اختصاصی یا استدلال¬ها جلوگیری شود.

درجه کنترل اعمال شده از سوی منشاء بر فعالیت های سرمایه گذاری های مشترک از یک کنترل کامل توسط یک منشاء تا کنترل برابر توسط هر یک از منشاء و یا مدیران ریسک، تا کنترل کامل توسط مدیران سرمایه گذاری های مشترک متغیر است.برخی محققان معتقدند که ساختارهای کنترل غالب، اغلب مدیریت سرمایه گذاری های مشترک را آسان¬تر ساخته و در صورتی که کنترل اتخاذ تصمیم در میان منشاءهای مختلف بصورت مشترک انجام شود با موفقیت بیشتری به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.(گرینگر و هبرت، 1991و1989) با این عقیده مخالف بوده و معتقد بودند که یک ساختار کنترل مجزا که در

آن هر منشاء یا هر مدیر سرمایه گذاری مشترک کنترل غالبی بر یک یا چند فعالیت مختلف سرمایه گذاری مشترک اعمال می¬کند، به اندازه فرایند کنترل کامل که در بالا اشاره شد، برای هر دو طرف مفید واقع خواهد شد.ساختار کنترل مدیریت بین دو منشاء سرمایه گذاری مشترک بر عملکرد ریسک تأثیر می گذارد (یان و گری، 1994).خصوصیات سرمایه گذاری مشترک بحث شده در بخش های قبلی همچون اعتماد و تعهد رابطه بین عملکرد و کنترل را تعدیل می¬کند.

مکـانیسم¬هـای کنترل می¬تـوانـد مثبت بـاشد کـه منشـاء¬هـا می-تـواننـد جهت ارتقـاء رفتـارهای خاص از آن استفاده کنند.این مکـانیسم¬هـا، به صورت منفی نیز می تـوانند بـاشند که توسط منشـاء و بـرای توقف یـا امتناع از اجـرای فعـالیت هـای خـاص یا اتخـاذ تصمیمـات خـاص توسط سرمـایه گـذاری مشترک بین المللی بکـار گـرفته می شوند.کنترل های مثبت سعی دارند از طریق مکانیسم¬های غیررسمی ازجمله کادرگرایی، گزارش روابط، و مشارکت در فرایند برنامه¬ریزی اعمال شوند.از سوی دیگر کنترل های منفی بروکراتیک¬تر شامل وابستگی به این مکانیسم¬ها در قالب توافق¬های رسمی، تأئید یا رای¬دهی از سوی منشاء¬ها و استفاده از هیئت ریسک مدیران مشترکشان می¬باشد.

نقایص مرتبط با کنترل در صورتی رخ می¬دهند که عملکرد کنترل بار دیگر و در واکنش به تغییرات شرایط و محیط مورد ارزیابی و اصلاح قرار نگرفته باشد: این کار، وظیفه هر دو منشاء در سرمایه گذاری مشترک بین المللی است.

چارچوب مطرح شده سرمایه گذاری مشترک بین المللی
بعد از بـررسی ادبیـات مـربوط به سرمـایـه گـذاری مشترک بین المللی، چـارچـوبـی بـه شـرح ذیل بـرای سرمـایه گـذاری مشتـرک بین المللی مـطرح می شود(شکل 2).چـارچوب مـذکور نشـانگر ایده¬ای است کـه در ابتدای این مقاله مطرح شد.این چارچوب بیان می¬کند که اگر سرمایه گذاری مشترک بین المللی طبق انتظار عمل نکند، سازمـان ها باید مسئله اعتمـاد، تعهد، کنترل و غیره را ارزیـابی کنند و مطمئن شونـد کـه آیـا سرمـایه گذاری مشتـرک بین المللی برای هر دو طرف مفید واقع می¬شود.پیش از این اعتقاد بر این بود که سرمایه گذاری مشترک بین المللی به علت مشکلات مربوط به کنترل و مسائل یادگیری دچار نقص یا شکست می¬شود.حلقه بازخورد از عملکرد به مسائل موجود در سرمـایـه گـذاری مشترک

بین المللی (اعتمـاد، تناقض و غیره) اهمیت این مسائل را برای موفقیت سرمایه گذاری مشترک بین المللی توضیح می¬دهد.تأثیر اعتماد و تعهد بر تداوم روابط در ادبیات مختلف بحث شده است و شواهدی در آن مورد ارائه شده است (یان و

گری،1994).ارزیابی محیط داخلی و خارجی قبل از ورود به سرمایه گذاری مشترک و حتی بعد از ارزشیابی آینده سرمایه گذاری مشترک از وضعیت فعلی حائز اهمیت تر است.تفاوت های فرهنگی بخش اصلی محیط خارجی را تشکیل داده و باید در طول مرحله شکل گیری سرمایه گذاری مشترک مورد توجه قرار گیرند.متغیر بحرانی دیگر که در طول مرحله شکل گیری مورد توجه قرار می¬گیرد قدرت مذاکره است.ارزیابی ¬قدرت مذاکره به محض تشکیل ریسک بسیار مهم است.

شکل2) سرمایه گذاری های مشترک بین المللی: یک چارچوب یکپارچه شده

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیف

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی با pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی با pdf :

َارزیابی نحوه تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زود بازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از مدل برنامه ریزی آرمانی

]
گذشته از جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، امروزه نظام بودجه بندی به علت گستردگی و پیچیدگی سامانه ها و برنامه های بودجه، جنبه های فنی و تکنیکی بودجه از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است. در استان کهگلویه و بویراحمد نیز نیازهای اساسی و متنوع، محدودیت های بودجه، اهمیت توسعه استان، مسئله اشتغال و بهره وری منابع تصمیم گیری در این خصوص را به مسئله ای پیچیده و استراتژیک تبدیل کرده است. اتخاذ تصمیم مناسب تا حد زیادی می تواند ضامن نتایج مطلوب باشد.

در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روشهای علمی، راه کارها و الگوهای مناسبی برای تصمیم گیری مالی مدیران تعیین شود چه بسا فقدان روش علمی، موجب می شود که مدیران به روش های سعی و خطا متوسل شده و هزینه های هنگفتی را متحمل شوند. استفاده از روش علمی این پژوهش ، بهینه سازی و دسترسی به بهره وری منابع را تسهیل می کند و زمینه کاربرد علمی آن را در سرمایه گذاری های بلند مدت فراهم می سازد. هدف اصلی این پژوهش ارائه

الگوی مناسب وعلمی برای تخصیص بهینه اعتبارات بودجه است. به گونه ی دقیق تراین پژوهش نحوه تخصیص اعتبارت بنگاههای زودبازده را به بخشهای مختلف کشاورزی ، صنعت و خدمات ، با توجه به نیازها و اولویتهای استان کهگیلویه وبویراحمد مورد مطالعه قرار می دهد. داده های مورد استفاده از آمار و اطلاعات موجود در دبیر خانه کار گروه اشتغال و

 

سرمایه گذاری استان استخراجمی گردد و با استفاده از ((الگوی برنامه ریزی آرمانی)) تخصیص بودجه محدود به بخش های بالا نشان داده خواهد شد. روش پژوهش از نوع شبه تجربی است.که با ارائه مدل های برنامه ریزی خطی(آرمانی)تلاش در بهینه نمودن تسهیلات نموده و برای انجام پژوهش در زمینه یکی از فرضیه ها به صورت پیمایشی، میدانی اقدام شده است و انجام آن به صورت قیاسی و استقرایی است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که الگوی برنامه ریزی خطی( آرمانی) تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای تفاوت معنی داری است و در استان کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده) در کاهش بیکاری موثر بوده است.

 

بیان مسئله و چگونش برگزیدن موضوع پژوهش:
یکی از مشکلات فعلی در نظام تخصیص منابع به بخشهای مختلف در ایران نبود رویکرد علمی والگوهای ریاضی برای انجام این مهم بوده که بیشتر از روش های سنتی وچانه زنی صورت می پذیرد. در این شرایط تخصیص اعتبارات از رویکرد سیاسی ونفوذهای غیر رسمی صورت می گیرد ،در حالی که می توان برای انجام این کار از الگوهای ریاضی از جمله ( برنامه ریزی آرمانی )استفاده نمود تا بتوان اعتبارات را در مسیرهای مشخص ومهم بر حسب اولویت اختصاص داد. یکی از خلاء های که نگارنده در مصاحبه با کارشناسان بودجه معاونت نظارتی – راهبردی به آن پی برده است، نبود الگو علمی اقتصادی برای انجام این کار است، با توجه به مطالب بالا تلاش شده تا با بررسی بایسته، الگوی علمی برای بهینه نمودن تخصیص اعتبارات به بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی ارائه گردد، به نحوی که ضمن رعایت اولویتهای تعیین شده برای فعالیت ها ، بیشینه اشتغال زایی و بهره وری حاصل گردد. قابل یادآوری است که فعالیتها عبارتند از : کشاورزی ، صنعت و معدن ، خدمات .
پژوهشگر در این پژوهش تلاش دارد به این پرسش ها پاسخ دهد :
آیا الگوی برنامه ریزی آرمانی برای تخصیص اعتبارات بودجه الگوی مناسبی است ؟
آیا اعتبارات بنگاههای زودبازده استان کهگیلویه وبویراحمد به بخش های متفاوت در بودجه به صورت بهینه تخصیص نیافته است؟
آیا اعتبارات بنگاههای زودبازده در استان کهگیلویه وبویراحمددر کاهش بیکاری موثر بوده است ؟
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش:

گذشته از جنبه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، امروزه نظام بودجه بندی به علت گستردگی و پیچیدگی سامانه ها و برنامه های بودجه ، جنبه های فنی و تکنیکی بودجه که شامل انواع برنامه ریزی ها (خطی و غیر خطی) ، استفاده از انواع الگوهای کمی ، آماری و ریاضی و انواع نرم افزارهای رایانه ای برای تصمیم گیریهای بودجه ای استفاده می شود ، از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است. در اینجا هم نیازهای اساسی و متنوع ، محدودیت های بودجه ، اهمیت توسعه استان ، مسئله اشتغال و بهره وری منابع تصمیم گیری در این خصوص را به مسئله ای پیچیده و استراتژیک تبدیل کرده است. اتخاذ تصمیم مناسب تا حد زیادی می تواند ضامن نتایج مطلوب باشد.

در این پژوهش تلاش می شود تا با استفاده از روشهای علمی ، راه کارها و الگوهای مناسبی برای تصمیم گیری مالی مدیران تعیین شود چه بسا فقدان روش علمی ، موجب می شود که مدیران به روش های سعی و خطا متوسل شده و هزینه های هنگفتی را متحمل شوند. استفاده از روش علمی این پژوهش ، بهینه سازی و دسترسی به بهره وری منابع را تسهیل می کند و زمینه کاربرد علمی آن را در سرمایه گذاری های بلند مدت فراهم می سازد.

فرضیات پژوهش:
این پژوهش دارای دو فرضیه می باشد که عبارتست از:
فرضیه1: الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار دارد.

فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (نگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
روش پژوهش :
روش پژوهش از نوع شبه تجربی است.که با ارائه مدل های برنامه ریزی خطی(آرمانی)تلاش در بهینه نمودن تسهیلات نموده .وبرای انجام پژوهش در زمینه یکی از فرضیه ها به صورت پیمایشی،میدانی اقدام شده است.و انجام آن به صورت قیاسی و استقرایی است.
3 جامعه آماری:
جامعه آماری در این پژوهش متقاضیان ودریافت کنندکان تسهیلات تکلیفی بنگاههای زودبازده بوده.که به منظور راه اندازی وفعال سازی طرح های کشاورزی ، صنعتی وخدماتی در مناطق استان کهگیاویه و بویراحمد(یاسوج ، کهگیلویه ،گچساران، بهمئی و دنا ) درطی سا ل های 1384تا1387متقاضی دریافت وام بودند. در مجموع بر اساس اطلاعات جمع آوری شده کل طرح هایی که از موضوع بنگاه های زود بازده استفاده نموده و به بهره برادری رسیدند 7500 طرح می باشد .]پیوست [ یک نمونه 325تایی از جامعه 7500تایی طرح های استان کهگیلویه وبویراحمد با استفاده از روش های نمونه گیری انتخاب گردیدند. و به منظور دستیابی به اطلاعات مورد نیازبه دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان و همچنین دستگاههای اجرایی و بانکهای عامل مرتبط با آئین نامه موصوف و دریافت اطلاعات از این مراجع اطلاعات لازم برای بررسی ها ی بعدی سازماندهی شدند.که در ادامه این مطالب با آنها بیشتر آشنا خواهیدشد
-8- ابزاراندازه گیری اطلاعات :
از نوع پرسشنامه وطیف لیکرد یا پنج گزینه ای(خیلی زیاد ،زیاد،متوسط،کم،خیلی کم.) استفاده شده است.لیکن به دلیل کیفی بودن گزینه ها آن ها را به مقیاس کمی (1تا5)تبدیل نموده ایم.
3-9– روایی پرسشنامه:
در دو قالب محتوایی و سازه ای انجام شده است.
الف) روایی محتوایی : پرسشنامه با پرسش های مندرج درآن تدوین وبین صاحب نظران واندیشمندان توزیع شد.و پس از کسب نظرآن ها با نظر استاد راهنما و استاد مشاور بین پرسش شوندگان توزیع گردید.
ب) روایی سازه ایی: یافته های این پژوهش با یافته های پژوهش های انجام شده دیگران همگن(یکنواخت) می باشدیا نمی باشد.
3-10- پایایی پرسشنامه:
پایایی ابزارپژوهش (پرسشنامه) که از آن به اعتماد واعتمادپذیری نیزتعبیر می شود.عبارت است از این که اگر یک ابزار اندازه گیری که برای سنجش متغییر یا صفتی شناخته شده است در شرایط مشابه در زمان و مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد،نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به سخن دیگر ابزار پایایی معتبر،ابزاری است که از خاصیت تکرار پذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد.
برای تعیینپایایی پرسشنامه از ضریب پایایی که دامنه آن یعنی صفر و 1+ است استفاده می کنیم. به طوری که هرچه ضریب پایایی به صفر نزدیک باشد ،معرف پایایی کمتر درابزار اندازه گیری و هر چه به یک نزدیکتر باشد بیانگر پایایی بیشتر پرسشنامه می باشد.برای محاسبه ضریب پایایی ازمعیار آلفای کرونباخ استفاده شده است.
روش ((آلفای کرونباخ)) یکی از متداولترین روش های اندازه گیری اعتمادپذیری پرسشنامه هاست که براساس سازگاری درونی پرسشنامه شکل گرفته است.
• روش محاسبه آلفای کرونباخ:

محاسبه این شاخص با استفاده از راتبطه زیر امکانپذبیر خواهد بود.دراین رابطه k تعداد پرسش هاو siانحراف معیارامتیازپرسش-iام و سیگما انحراف معیار امتیاز کل پرسش ها است.هرچه این شاخص به یک(1) نزدیکتر شود به معنی همبستگی درونی بالاتر و همگن تر بودن پرسش ها خواهد بود.بدیهی است در صورت پایین بودن مقدارآلفا بایستی بررسی نمود که با حذف کدام پرسش ها مقدار آن افزایش خواهد یافت.

= مجموع انحراف معیار امتیاز کل است.
= واریانس تک تک سؤالات می باشد.
= k تعدادسؤالات می باشدکه تعداد آن ها در این پژوهش برابر با 13 است.
محدوده مقادیر آلفا: بین07تا1 عالی،بین 04تا07 خوب ،و کمتر از04 ضعیف.
برای محاسبه آلفای کرونباخ از نرم افزارآماری SPSS استفاده شده است که نتیجه محاسبات در نگاره زیر آمده است پس از توزیع سی وشش(36) پرسشنامه، سی ویک(31) موردقابل استفاده بود.که مقدارآلفای کرونباخ 0968 به دست آمد که نشان دهنده همبستگی درونی بالا و همگن تر بودن پرسش ها (پایایی بسیار بالای )پرسشنامه است.(بیش از 07) ]نگاره پیوست[

Reliability Statistics

Cronbach’s Alpha N of Items
.968 5

Case Processing Summary

N %
Cases Valid 31 100.0
Excluded(a) 0 .0
Total 30 100.0

a Listwise deletion based on all variables in the procedure.
روش گرد آوری اطلاعات :
برای جمع آوری اطلاعات مربوط به بنگاهای زودبازده استان کهگیلویه و بویراحمد در طی سالهای 1384تا1387از آمار و اطلاعات موجود در دبیرخانه کار گروه و اشتغال و سرمایه گذاری استان ، و مراجعه به دستگاههای اجرایی و بانک های عامل مرتبط با آیین نامه مذکور از جمله سازمان جهاد کشاورزی ، صنایع و معادن ، تعاون ، بهزیستی ، کمیته امداد ، آموزش و پرورش ، دانشگاه علوم پزشکی و ; و بانک های نظیر رفاه ،ملی ، ملت ، صادرات ، تجارت ، سپه ، صنعت و معدن و مسکن و استخراج آمار وعملکرد بنگاههای زودبازده در دستگاههای مذکور و همچنین آمار و اطلاعات دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اطلاعات مورد نیاز استخراج و جمع آوری گردیده است.ونحوه جمع آوری اطلاعات برای فرضیه شماره دو(2) ازپرسشنامه استفاده شده است. -3- حجم نمونه:
اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده است.که توضیح کامل آن به صورت زیر است:
اندازه جامعه مورد مطالعه 7500 طرح بوده است و اندازه نمونه 325طرح می باشد که ازهر فعالیت به نسبت طرح های به بهره برداری رسیده و به صورت تصادفی ساده تعدادنمونه انتخاب و اطلاعات استخراج شده است.
N=7500 ; T2=(2.58)2

d=.07

تعداد پرسشنا مه ها در سال 1387 عدم برگشتی بدون پاسخ تعداد دریافتی
325 صفر صفر 325

متغیر های پژوهش :
1-8-1- اعتبارات ابلاغی( تسهیلات ابلاغ شده ) :
عبارت است از میزان تسهیلات ابلاغ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید شده توسط مراکز زیربط از جمله وزارت کار و امور اجتماعی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و هئیت دولت در آیین نامه بنگاههای زودبازده .
1-8-2- بخش فعالیت :
عبارت است از بخشهای مختلف اقتصادی استان شامل کشاورزی ، صنعت و معدن و خدمات
1-8-3- برنامه ریزی آرمانی :
هدف برنامه ریزی گسترش وتعدیل برنامه ریزی خطی می باشد. با روش برنامه ریزی هدف می توان حل همزمان سامانه هدف های پیچیده را به دست آورد.به عبارت دیگر روشی است که توسط آن می توان مسائل تصمیم گیری که مربوط به یک هدف یا چند زیر هدف می شوند را حل نمود.از طرف دیگر تابع هدف می تواند از چند واحد اندازه گیری مختلف تشکیل شده باشد. اغلب اوقات هدف های چند گانه تصمیم گیرندگان با هم در تضاد می باشدو حصول به یکی از آنها به قیمت از دست دادن هدف های دیگری می شود.
بنابراین حل چنین مسئله ای احتیاج به مرتب نمودن اهداف از لحاظ اهمیت آنها دارد.
در صورتی که مدیریت تصمیم گیرنده بتواند اولویت های مورد نظر خود را از لحاظ درجه اهمیت آنها حتی به طور ذهنی هم مرتب نماید، به شرطی که تمام محدودیت ها رابطه خطی داشته باشند، مسئله بالا را با استفاده برنامه ریزی آرمانی می توان حل نمود.(لیبرمن،جرالد،هیلیر،فردریک،1376،ص168).
تعریف دیگر از برنا مه ریزی خطی:
برای واکاوی و حل مسائلی که مستلزم اهداف و آرمان های متعددمی باشند الگوی جدید و معتبری برای تکمیل تکنیک بر نامه ریزی خطی بوجود آمده است که ((بر نامه ریزی آرمانی)) نامیده می شود.
1-8-4- میزان اشتغال ایجاد شده :
عبارت است از تعداد افراد مشغول شده به کار طی دوره پژوهش که ناشی از میزان هزینه کرد تسهیلات ابلاغی بوده است .
1-9- قلمرو پژوهش :
قلمرو این پژوهش از نظر موضوعی ، مکانی و زمانی به شرح زیر است.
1-9-1- قلمرو موضوعی :
ارزیابی نحوه تخصیص تسهیلات تکلیفی بنگاههای زودبازده استان کهگیلویه وبویراحمد با استفاده از الگو برنامه ریزی آرمانی

1-9-2- قلمرو مکانی :
این پژوهش در سه فعالیت اقتصادی ( کشاورزی ،صنعت و معدن ، خدمات ) در استان کهگیلویه وبویراحمد ( بویراحمد ، گچساران ، کهگیلویه ،دنا و بهمئی ) انجام می شود.
1-9-3- قلمرو زمانی :
اعتبارات را از سال 1384 الی1387 به مدت 4 سال که اطلاعات آن موجود است را مورد مطالعه قرار می دهد. (لازم به ذکر است که بیشترین اعتبارات اشتغال زایی در این سالها به استان تخصیص یافته است به همین خاطر این محدوده زمانی مورد استفاده قرار می گیرد.)
عبارت ریاضی ،متغیر ها به صورت زیر تعریف می شوند:
متغیر های تصمیم مسئله
= K تعداد آر مان هایی که مورد توجه می باشند .
=ضریب برای هر هدف در تابع هدف
=آر مان هدف Kام .
جواب مطلوب برای مسئله بر نامه ریزی آرمانی ،جوابی است که حتی الامکان به حصول آر مانها نزدیک باشند . بنابراین :

اگر تصمیم گیرنده نتواند به دقت اهمیت نسبی اهداف را مشخص نماید، استفاده از روش بر نامه ریزی آرمانی باز دارنده می تواند مفید واقع شود. برای به کار گیری برنامه ریزی آرمانی باز دارنده تصمیم گیرنده باید آرمان های خود را از مهمترین به کم اهمیت ترین اولویت بندی کند . ضریب تابع هدف برای متغیر نشان دهنده آرمان I, pjخواهد بود . فرض کنید که :
P1>p2>…>pn
برقرار باشد بنابر این وزن آرمان 1 بسیار بزرگتر از وزن آرمان 2 است و وزن آرمان 2 بسیار بزرگتر از آرمان 3 است وتعریف ( ) تضمین می کند که تصمیم گیرنده اول می کوشد و مهمترین آرمان را بر آورده
می سازد و آنگاه در میان همه نقاطی که آرمان یک را بر آورده می سازد تصمیم گیرنده می کوشد تا جای ممکن به آرمان2 نزدیک می شود و به همین طریق ادامه می دهد تاجایی که نزدیک شدن به ارضای یک آرمان از هدف با تقدم بالاتر دور شود .
الگوی برنامه ریزی آرمانی باز دارنده با توسعه روش سیمپلکس که به ((سیمپلکس بر نامه ریزی آرمانی)) معروف است حل می شود . در بر نامه ریزی آرمانی باز دارنده n سطر صفر وجود دارد که هر کدام متناظر با یک هدف است. و در این روش جوابی بهینه خواهد بود که همه اهداف را برآورده نماید .
الگوی ارائه شده :
الف- تابع هدف :

ب- محدودیت ها :
1- محدویت ها ی مربوط به مقادیر هدف و تعادلی :

2- محدودیت های حد دار :

تعریف متغیر ها :
: B1اعتبار کل در سال i
: Xijk اعتبار مر بوط به فعالیت j در سال i
کشاورزی j=1 صنعت ومعدن j=2 خدمات j=3
: Xijk اعتبار تخصیص یافته به شهر ستان k و فعالیت j در سال I
بویر احمد k=1 دنا k=2 بهمئی k=3کهگیلویه k=4 گچسارانk=5
: di1+ مازاد اعتبار کل در سال i
: di1- کسری اعتبار کل در سال i
: dijl+مازاد اعتبار فعالیت j در سال i
: dij1- کسری اعتبار فعالیت jدر سال i
dik3+مازاداعتبار شهرستان kدرسالi
: dik3-کسری اعتبار شهرستان kدرسالi
: Lij حدپایین اعتبارفعالیت jدر سالi
: Uij حدبالای اعتبارفعالیت jدر سالi
: Lijk حدپایین اعتنبار شهرستان kبراساس فعالیتjدرسالi
: Uijk حدبالا اعتنبار شهرستان kبراساس فعالیتjدرسالi
تابع هدف :
تابع هدف مجموع انحراف ها از اهداف تعیین شده را کمینه می کند. از آنجا یی که در الگو اولویت ها منظور شده است. درتابع هدف برای انحراف از اهداف ضرایب خاصی در نظر گرفته شده که متناسب با ترتیب اولویت ها است . برای استفاده از بر نامه ریزی آر مانی مجموع انحراف از هدف ها باید مینیمم شود، تا جواب بهینه به دست آید . برای به کار گیری بر نامه ریزی آر مانی باز دارنده تابع هدف مجموع انحرافات ارائه شده در الگو به 9 جز تقسیم می شود .
که هر جز بر اساس یکی از هدف ها ی تعریف شده در قبل به ترتیب تقدم اولویت ها قرار دارد . اگر این جز 9 تابع هدف با الگوی ارائه شده مینیمم می شود و جواب بهینه تخصص اعتبارات برای هر سال مشخص می شود. ترتیب اولویت ها بر اساس بر نامه پنچ ساله دوم و مصوبات هیئت وزیران و نظر کار شناسان سازمان مدیریت و بر نامه تعیین شده است .
پژوهش های انجام شده در برون از کشور :
الف- بودجه ریزی بر مبنای صفر:
سامانه بودجه ریزی بر مبنای صفر از سال 1970 در آمریکا به گنگره پیشنهاد شد . در این روش بودجه ریزی که تاکید،آن بررعایت تناسب حجم عملیات دستگاها و مؤسات دولتی با وظایف محول شده به آنها می باشد. و درواقع یک نوآوری در امر مدیریت اداری سازمان های دولتی و نیز مکملی بر سامانه بودجه طراحی گردیده است .
وآن (بودجه ریزی برنامه ای¬¬- عملیاتی سامانه بودجه و برنامه) می باشد.در بودجه ریزی بر مبنای صفر هدف این نیست، که تمام عملیات از نو مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد بلکه معیار عملکرد سال قبل و میزان جذب اعتبارات سال گذشته رامنسوخ می شمارد ، کنترل هزینه های عمومی مسؤلیت ها را توام با اختیارات به واحدهای تصمیم گیری واگذار می کند. و حرکت بودجه نویسی از پایین ترین سطح هرم حرکت و در هریکازرده های تصمیم گیری مورد بازنگری وتعدیل قرار می گیرد تا در نهایت درراس هرم بودجه نهائی می گردد .
پژوهش های انجام شده در درون کشور:
1- الگوی ریاضی تخصیص بودجه ایران :
کلی ترین الگوی که در خصوص بودجه ی در سازمان ها ی دولتی ایران ارئه شده است مربوط به آذر و سید اصفهانی (1376) است . الگوی ریاضی تخصیص بودجه ایران دارای دو دسته متغیر تصمیم است :
الف : متغیر های تصمیم برونزاکه بانماد( (X نشان داده شده اند.
این دسته از متغیرهای بر پایه سطوح زمانی(t) و فعالیت(j) برنامه(k) بیان شده اند.
بر اسا س سطح فعالیت می توان متغیر هایی را تعریف کرد که بیانگر مقدار بودجه ی اختصاص یافته به هر یک از فعالیت ها باشند . این مجموعه از متغیر ها را ((متغیر ها ی برونزا)) می نامیم .
ب : مربوط به ساختار درونی بودجه که متغیر های تصمیم آنها را بانماد y)) نشان می دهند.
و بر گرفته از فصول ومواد بودجه هستند . این دسته از متغیر ها را ((متغیر های درونزا)) می نامیم.
فرضیات پژوهش:
این پژوهش دارای دو فرضیه می باشد که عبارتست از:
فرضیه1: الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار دارد.
فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (نگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
3-10- تابع آماره ی آزمون آزمون t :
برای آزمون این که یک نمونه متعلق به یک جامعه با میانگین مشخص ،اما انحراف معیار نا مشخص است آماره ای را محاسبه می کنیم که((آماره t)) نامیده می شود وبا استفاده از رابطه زیر به دست می آید:

: میانگین نمونه اول
: میانگین نمونه دوم
: واریانس نمونه یک
: واریانس نمونه دوم
: اندازه نمونه یک
:اندازه نمونه دوم

• نحوه داوری t:
اگر مقدار tبه دست آمده از مقدارنگاره با درجه آزادیdf =(n1+ n2-2)بیشتر باشد فرض H0رد و فرض H1را می پذیریم.و اگر مقدارtبه دست آمده از مقدارنگاره با درجه آزادیdf =( n1+ n2-2)کمتر باشد فرض H0پذیرفته و فرض H1را رد می کنیم.

• برای فرضیه دوم از آزمون خی دواستفاده شده است.
برای محاسبه خی دو از رابطه زیر استفاده می شود.
X2=(fe-fo) 2/f0

X2= خی دو
fe= فراوانی مشاهده شده
fe= فراوانی مورد انتظار

• نحوه ی داوری:
اگر مقدارخی دو به دست آمده از مقدار نگاره با درجه آزادیdf=(k-1)(c-1)بیشتر باشد فرض H0رد و فرضH1را می پذیریم.و اگر خی دو به دست آمده از مقدار نگاره با درجه آزادیdf=(k-1)(c-1)کمتر باشد فرض H0پذیرفته و فرضH1را رد می کنیم.
نتایج پژوهش نشان می دهد که ازمجموع325طرح144طرح که معادل 443درصد ازنمونه آماری پژوهش است جدید تاسیس و 177 طرح که معادل544درصد از نمونه آماری پژوهش است ،وسعه ایو2طرح که معادل 90درصد نیمه تمام و 1طرح که معادل 20درصد سرمایه در گردش می باشند
آزمون فرضیات:
آزمون فرضیه1: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی(آرای منتخبین) تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی دار وجوددارد.
درمورد فرضیه ی وجود تفاوت معنی دار بین دو الگوی تخصیص اعتبارات تسهیلات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد، فرض آماری H1و H0در آزمون به صورت زیر تنظیم می شود:
H0: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
H1: بین الگوی برنامه ریزی آرمانی تسهیلات تکلیفی با الگوی برنامه ریزی سنتی تسهیلات تکلیفی تفاوت معنی داری وجود دارد.
آزمون t :
برای آزمون یکنواختی میانگین دو الگوی برنامه ریزی سنتی و آرمانی تخصیص اعتبارات تکلیفی در استان کهگیلویه و بویراحمد دو فرض زیر را آزمون می کنیم:
H1=µ1µ2را در مقابل H0=µ1=µ 2 در این جا فرض می کنیم، واریانس دو الگو برنامه ریزی متفاوتند یعنی
وحالا H0 با آماره tبه صورت زیر محاسبه می شود.
نگاره 4- 11- اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387با استفاده از الگوهای سنتی- آرمانی
الگوهای برنامه ریزی تسهیلات تکلیفی
تخصیص آرمانی 1297597 941907 152079
تخصیص سنتی 2160000 1500000 1247000

نگاره 4-12- محاسبه واریانس الگوی آرمانی داده های اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387
تخصیص آرمانی(xi) ) (x I –
(xi- )2
1297597 50040267- 250402828807.11
941907 144712.67- 20941755893.78
152079 645115.33 416173793301.78
= 435723.16433
(xi-x¯)2 = 68751837800267

df = n-1 2=1-3
e +11 3.43759=

محاسبه واریانس الگوی سنتی داده های اعتبارات تخصیصی تسهیلات تکلیفی استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1385تا1387
تخصیص سنتی (x i ) ) (x i-
(xi-x¯)2
2160000 -52433333- 27492544444444
1500000 150000000- 225000000000000
1247000 12470000000- 1555009000000
=1635666667
40799344444444 (xi-x¯)2 =
df = n-1 2=1-3
e +12 2.03997


t =
مقدار t محاسبه شده 2955474 می باشد .و مقدار t درنگاره کانتیل (پیوست شماره 10) در سطح 005با درجه ی آزادی 4به صورت زیر است:
t (4و005) = 2776 t (4و001) = 4604
به دست آمد بیشتراز تی نگاره است،در نتیجه فرض صفررد و فرض یک پذیرفته می شود. t
آزمون فرضیه2: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
درمورد فرضیه ی مؤثر بودن اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) دراستان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری ،فرض آماری H1و H0در آزمون به صورت زیر تنظیم می شود:
H0: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) دراستان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر نبوده است.
H1: اعتبارات تسهیلات تکلیفی (بنگاههای زودبازده ) در استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش بیکاری موثر بوده است.
نگاره 4-14-فراوانی گویه های سوالات 8تا13 پرسشنامه برای آزمون خی دو .

شماره سؤال خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم جمع
سوال 8 35 92 146 45 7 325
سوال 9 48 127 85 61 4 325
سوال 11 33 133 97 57 5 325
سوال 12 48 127 85 61 4 325
سوال 13 53 136 71 59 6 325
جمع 217 615 484 283 26 1625

نگاره 4-15 محاسبات مربوط به خی دو
جدول کای اسکور دو بعدی
آیتم خیلی زیاد زیاد متوسط کم خیلی کم
نوع فراوانی fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0 fe fo (fe-f0)2/f0
سوال 8 35 434 16296 92 123 7813 146 97 250066 45 566 2377385 7 5 0623076
سوال 9 48 434 0489 127 123 01301 85 97 143843 61 566 0342049 4 5 0276923
سوال 11 33 434 2498 133 123 0813 97 97 000041 57 566 0002826 5 5 0007692
سوال 12 48 434 04887 127 123 01301 85 97 143843 61 566 0342049 4 5 0276923
سوال 13 53 434 21285 136 123 1374 71 97 687645 59 566 010176 6 5 0123076
جمع 217 217 72333 615 615 1026 484 484 347603 283 283 316607 26 26 1307692
X 2 56.73
d f 16
t(0.05,5)=56.73
t(0.05,5)=26.296
در نگاره بالا خی دو محاسبه شده با درجه آزادی16 df= برابر 5673= x2 و خی دو مربوط به نگاره کانتیل 26296= x2 می با شد.و چون خی دو به دست آمده از مقدار نگاره بیشتر است فرض H0رد و فرض H1را می پذیریم.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<      1   2   3   4   5   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ