سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله خطوط انتقال هوایی با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله خطوط انتقال هوایی با pdf دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله خطوط انتقال هوایی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله خطوط انتقال هوایی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله خطوط انتقال هوایی با pdf :

خطوط انتقال هوایی

خطوط انتقال هوایی :
این خطوط که بیش از 97 درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم می باشند . علت استفاده از این فلزسبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است ، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد . خطوط انتقال هوایی به سهولت قابل نصب و انشعابگیری هستند و به همین جهت دارای

هزینه راه اندازی اندکی می باشند . هم چنین دسترسی به این خطوط برای تعمیر و ایجاد تغییرات در آن بسیار ساده می باشد . این نوع خطوط به علت استفاده از سازه های سیمانی و دیگر سازه های ناخوشایند از لحاظ زیبایی برای مناطق شهری مناسب نیستند . نیز خطراتی چون طوفان ها و رعدوبرق ها همواره برای این خطوط وجود دارند و کلا خطوط هوایی دارای خاموشی بسیار بیشتری به نسبت خطوط زمینی هستند . هم چنین این خطوط از ایمنی کمی به علت لخت بودن سیم ها در اکثر آنها برخوردارند و حفظ نکردن حریم این خطوط به علل مختلف یا برخورد پرندگان با آنها همواره مشکلاتی چون برق گرفتگی یا آتش سوزی را به دنبال داشته است . از نقطه نظر علمی این خطوط دارای راکتانس بالایی بوده و مناسب برای چگالی های بار کم می باشند .
خطوط انتقال زمینی :
اولین خطوط انتقال برق(که در نیروگاه پرل استریت نیویورک به کار گرفته شدند) خطوط زمینی بودند ، اما کم کم جای خود را به خطوط هوایی دادند .راه اندازی خطوط زمینی انتقال برق به علت هزینه های فراوان حفاری و ایجاد کانال های زمینی و زیر زمینی بسیار گران تر از

راه اندازی خطوط هوایی است و گرفتن انشعاب از این خطوط مستلزم وجود ایستگاه های توزیع ، جعبه های انشعاب و تابلو های برق می باشد . نیزعیب یابی این خطوط به علت در دسترس نبودن احتیاج به وسائل مخصوص و گران قیمتی دارد که هزینه های آن را افزایش می دهد . در عوض در خطوط زمینی به ندرت

اشکالی به وجود می آید و خاموشی آن به مراتب از خطوط هوایی کمتر

است . این خطوط ب

ه زیبایی محیط آسیب نمی زنند و چون در دسترس نمی باشند دارای خطرات بسیار کمتری نسبت به خطوط هوایی خواهند بود و چون حریمی برای آنها تعریف نمی شود در اماکن کم عرض

و مسکونی بسیار مفید می باشند . از نظر علمی این خطوط دارای راکتانس سری پایین و مناسب برای چگالی های بار زیاد هستند .
نتیجه آن که خطوط انتقال هوایی به سبب هزینه ها ، درنظر گرفتن راکتانس بالا ، مناسب بودن با چگالی بار کم و آسیب به زیبایی محیط اطراف بایستی در مناطق کم جمعیت ، دور افتاده و بین شهری و خطوط انتقال زمینی به سبب راکتانس پایین ، مناسب بودن برای چگالی های بالای بار ، زیبایی و دیگر مزیت های ذکر شده در مناطق پر ازدحام و شهری به کار گرفته شوند . به نظر می رسد در سال های آتی به علت ازدیاد و تراکم جمعیت ، رشد خطوط انتقال زمینی بسیار بالاتر از رشد خطوط هوایی باشد .با توجه به این مسئله جا دارد مسئولان از هم

اکنون راهکارهایی برای دستیابی به فناوری های نوین این صنعت در جهت استفاده اقتصادی تر در خطوط داخلی و نیز صادرات این نوع محصولات اتخاذ کنند

خطوط هوایی انتقال :

وظیفه انتقال انرژی الکتریکی را از نقاط تولید به مرکز مصرف به عهده دارد .
خطوط انتقال : 1- خطوط هوایی 2- کابل های زیر زمینی

انتخاب سطح ولتاژ انتقال :
پارامترهای مشخص در آغاز طراحی یک خط انتقال نیرو عبارتند از : طول خط ، و قدرت مورد نظر برای انتقال .
ولتاژهای استاندارد شده انتقال در ایران 400kv و 230kv است . ولتاژهای فوق توزیع 132kv و 63kv و ولتاژهای توزیع نیز 20kv و 400v تعیین شده اند .
مسایل اقتصادی در مورد تلفات :
به خاطر مسایل اقتصادی ناگزیر به پذیرش مقداری تلفات در

طول خط هستیم که به این تلفات < تلفات مجاز گویند و طراحان خطوط انتقال مقدار آن را اغلب کوچک تر از 5 درصد توان انتقالی در نظر می گیرند .
طراحی هادی های خطوط انتقال :
مهمترین اجزای هر شبکه انتقال انرژی هادی ها هستند و مسیر جریان از طریق آن ها برقرار می شود .
جنس هادی های خطوط انتقال :

در سال های اولیه جنس هادی ها از مس انتخاب می شد ولی بعدا از آلمینیوم استفاده کردند . در عمل برای دستیابی به سطح مقطع های زیاد و بالا بردن قابلیت انعطاف در خطوط انتقال معمولا از هادی های رشته ای استفاده می شود ، این رشته ها از نظر الکتریکی موازی یکدیگر بوده و در طول هادی به صورت مارپیچ بر روی هم می غلتند . با این کار مقاومت سیم به دلیل اثر پوستی کاهش می یابد . برای افزایش مقاومت مکانیکی هادی ها ، درون آن ها را با رشته های فولادی تقویت می کنند .
• مس :
چون چگالی جریان هادی های مسی زیاد زیاد است برای یک جریان نامی معین سطح مقطع کوچک تری نیاز است و در نتیجه در خطوط هوایی سطح کمتری در برابر فشار باد خواهد داشت . سه نوع سیم مسی در شبکه های برق مورد استفاده قرار می گیرد :
الف ) مس سخت یا زده شده : که دارای مقاومت مکانیکی بالا بوده و حداقل مقاوت کششی آن kg / mm2 38 است . بار مکانیکی مجاز مس سخت kg / mm2 18- 14 است .
ب) مس نیمه سخت : دارای مقاومت مکانیکی و قابلیت هدایت

نسبتا خوبی بوده و مقاومت مکانیکی آن در حد گسیختگی kg / mm2 32 است در شبکه های فشار ضعیف با توجه به این که جریان زیاد است مقرون به صرفه است که از مس سخت یا مس نیمه سخت به صورت هادی های لخت استفاده می شود .
ج) مس نرم : که از آن برای محکم کردن سیم روی مقره استفا

ده می گردد .
• آلمینیوم :
آلومینیوم هادی دیگری است که در شبکه های الکتریکی از آن استفاده می شود . از آن جایی که وزن مس نسبت به آلومینیوم بیشتر است بنابراین در خطوط انتقال انرژی اقتصادی تر است که ازآلومینیوم استفاده می گردد قابلیت هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس کمتر ولی قیمت آن ارزانتر است و تأثیر عوامل جوی و رطوبت بر روی آن به مراتب بیشتر از مس بوده ودر هوای مرطوب بوده زودتر اکسیده می شود استحکام مکانیکی آلومینیوم از مس کمتر است . حداکثر مقاومت کششی آن kg / mm2 18 بوده و بار مکانیکی مجاز آن kg / mm2 9 است .
انواع هادی های خطوط انتقال نیرو :
1- هادی های تمام آلومینیوم (ACC) 2- هادی های آلیاژ آلومینیوم (Bus-Bar) 3- هادی آلومینیومی با مغزی فولادی (ACSR) 4- هادی آلومینیوم با مغزی آلیاژی (ACAR) 5- هادی ها با تلفات کم (SLAC) 6- هادی (GTACSR) 7- هادی فولادی با روکش مس 8- هادی با روکش آلومینیوم
سیم محافظ :
سیم محافظ هوایی که در سرتاسر مسیر خط امتداد می یابد تنها به عنوان چتری محافظ بر روی هادی ها بوده تا آن را از برخورد مستقیم صاعقه و ایجاد اختلال در انتقال انرژی مصون دارد .
مدل های خطوط انتقال انرژی :
خطوط انتقال انرژی را به دسته تقسیم بندی می کنیم :
1- خطوط انتقال کوتاه : اگر طول خط کمتر از 100km باشد خط انتقال را کوتاه می نامند و اثر خازنی (کاپاستیانس ) خط در فرکانس 50Hz صرفه نظر نموده و تنها مقاومت اهمی و اندوکتانس سری (خاصیت سلفی) خط را در نظر گرفت .
2- خط انتقال متوسط و بلند : خطوط انتقال نیرو بین 100 تا 250 کیلومتر را خطوط متوسط و بالای 250km را خطوط انتقال بلند یا طولانی می گویند .
نیروی های وارد بر هادی :
نیروهای خودی : این نیروها ناشی از وزن هادی ، وزن زنجیر

ه مقره و نیروهای ناشی از قرار گیری برج در زاویه است .
نیروهای ناشی از بارگذاری خارجی : این نیروها شامل بار گذاری ناشی از تشکیل قشر یخ روی هادی و نیروی ناشی از باد است .

انواع خطوط انتقال فشار قوی :
1- خط انتقال نوع کلاسیک : به دلیل فاصله نسبتا زیادی که عمدتا میان تولید و مصرف انرژی الکتریکی وجود دارد انتقال آن از محا تولید تا محل مصرف توسط خطوط انتقال انرژی با ولتاژی بالای متناوب یا مستقیم صورت میگیرد .
مشخصات الکتریکی خطوط انتقال کلاسیک :
خطوط انتقال کلاسیک امروزی معمولا به صورت یک یا چند مداره هستند . هدف از چند مداره نمودن خطوط افزایش ظرفیت انتقال آن هاست همچنینی هادی فازها ممکن است به صورت تک هادی یا باندل باشد هدف از باندل نمودن خطوط از یک سو کاهش پدیده کرونا در هادی های خطوط و از سوی دیگر بهبود مشخصات الکتریکی خط است که نهایتا سبب افزایش ظرفیت انتقال خط خواهد شد .
2- خطوط انتقال انرژی نوع مدرن (خطوط فشرده) : از مزایای احداث خطوط مدرن انتقال انرژی با قدرت طبیعی به دلیل این که خطوط از نظر اندازه و حجم برج نسبت به خطوط کلاسیک مشابه خود ابعاد کوچکتری دارند و فضای کمتری را اشغال میکنند و به خطوط فشرده موسوم گردیده اند . و نوع متداول برجی که معمولا برای این نوع خطوط فشرده توصیه می گردد برج نوع لوله ای یا تلسکوپی است .
انواع برج ها در خطوط مدرن (خطوط فشرده ) :
1- برج های مهاری 2- برج های مخروطی 3- برج های پنجره ای
برج های مورد استفاده در سیستم پیوسته برق کشور عبارتند از :
1- برج های یک مداره (Single Circuit) 2- برج های دو مداره (Double Circuit)
برج های چند مداره :
1- برج وسط خط 2- برج زاویه یا کششی 3- برج انتهایی

خط انتقال هوایی نوعی از خط انتقال است که در آن از دکل‌ها و تیرها برای نگه داشتن کابل‌ها بالای سطح زمین استفاده می‌شود. از آنجایی که در این گونه

خطوط از هوا به عنوان عایق کابل‌ها استفاده می‌شود این روش انتقال یکی از کم هزینه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های انتقال است. دکل‌ها و تیرهایی که برای نگهداشتن کابل‌ها استفاده می‌شود می‌توانند از جنس چوب، فولاد، بتون، آلومینیوم و در برخی موارد پلاستیک مسلح باشند. به طور کلی کابل‌ها مورد استفاده در خطوط هوایی از جنس آلومینیوم ال ولتاژ متوسط و ولتاژ پایین و محل اتصال به مصرف‌کننده استفاده می‌شود.
اختراع مقره‌های جداکننده نقش مهمی در امکان افزایش ولتاژ انتقال در خطوط هوایی داشت. در سال‌های پایانی قرن 19 بیشینه ولتاژ قابل انتقال با مقره‌های سوزنی به 69 کیلوولت می‌رسید اما امروزه امکان انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالاتر از 765 کیلوولت و حتی ولتاژهای بالاتر وجود دارد.
خطوط انتقال هوایی معمولا با توجه به سطح ولتاژشان به این صورت طبقه‌بندی می‌شوند:
• ولتاژ پایین: ولتاژهای پایین‌تر از 1000 ولت. مورد استفاده در اتصالات و ارتباطات به مصرف کننده‌های خانگی و تجاری کوچک.
• ولتاژ متوسط (توزیع): ولتاژهای بین 1 تا 33 کیلو ولت. مورد استفاده برای انتقال در مناطق شهری یا روستایی.
• ولتاژ بالا(انتقال میانی): ولتاژهای بین 33 تا 230 کیلوولت. مورد استفاده برای خطوط انتقال میانی.
• ولتاژ خیلی بالا(انتقال): ولتاژهای بین 230 تا 800 کیلوولت. مورد استفاده برای خطوط انتقال طولانی.

ساختار
ساختار یک خط هوایی می‌تواند با توجه به نوع خط شکل‌های بسیار متفاوتی به خود بگیرد. این ساختار می‌توان به سادگی یک سری از تیرهای چوبی باشد که دارای یک یا چند میله صلیبی برای نگه داشتن کابل‌ها باشد. در ولتاژهای بالا نگه دارنده کابل‌های معمولا یک دکل فلزی است که از شبکه منظمی از قطعات کوچکتر ساخته شده‌است. در مناطق دور افتاده و خاصی که امکان حمل دکل‌ها از زمین وجود ندارد از تیرهای آلمینیومی استفاده می‌شود و آنها را با بالگرد به محل منتقل می‌کنند.

استفاده از هر روش با توجه به خصوصیات محیط و خط و همچنین وزن کابل‌ها انجام می‌گیرد. در یک پروژه بزرگ انتقال ممکن است از انواع مختلفی از تیرها و دکل‌ها استفاده شود. در محل‌های تغییر زاویه خط و محل‌های انتهای خط باید از روش‌های مختلفی برای نگه داشتن تیرها و دکل‌ها استفاده شود و در این محل‌ها از تیرهای کاملا متفاوتی استفاده می‌شود. در محل‌های گذرگاه خط از یک جاده یا رودخانه مهم هم باید از دکل‌های خاصی استفاده کرد.
پی‌ریزی دکل‌ها انتقال می‌تواند بسیار پر هزینه باشد به ویژه گر زمین مانند زمین‌های مرطوب برای نگه‌داشتن دکل ضعیف باشد. در برخی موارد پی دکل‌ها با استفا

 

ده از سیم‌های فولادی به دقت در پی محکم می‌شود.

مقره‌ها
مقره‌ها باید این قابلیت را داشته باشند که ولتاژ نامی شبکه و ولتاژهای لحظه‌ای ناشی از کلیدزنی یا رعدوبرق را تحمل کنند. در ساده‌ترین حالت می‌توان مقره‌ها را به دودسته تقسیم کرد مقره‌های سوزنی شکل که هادی یا کابل را بالای خود نگه می‌دارند و مقره‌های آویزان که کابل را از پایین می‌گیرند. تا ولتاژ 33 کیلوولت استفاده از هر دو نوع متعارف است اما در ولتاژهای بالاتر از 33 کیوولت بیشتر از مقره‌های آویزان استفاده می‌شود. مقره‌ها معمولا از جنس چینی، شیشه فشرده و یا پلاستیک ساخته می‌شوند.
مقره‌های آویزی از چندین لایه یا بشقاب تشکیل شده‌اند که با افزایش تعداد لایه میزان ولتاژ قابل تحمل آنها افزایش می‌یابد. تعداد لایه‌های این مقره‌ها با توجه به خصوصیات مختلف خط مانند ولتاژ خط، احتمال برخورد رعد و برق،ارتفاع دکل و خصویات محیط مانند میزان رطوبت و آلودگی هوا انتخاب می‌شود. از طرف دیگر مقره‌ها باید از نظر مکانیکی استحکام کافی را برای تحمل وزن کابل‌ها و همچنین فشار اضافی ناشی از برف یا باد داشته باشند.
مقره‌های چینی ممکن است با لعابی نیمه‌هادی پوشیده شده باشند تا به ترتیب جریان نشیتی کوچکی (در حد چند میلی آمپر) از سطح مقره عبور کند. این جریان موجب گرم شدن سطح مقره و خشک نگه داشتن آن خواهد شد. این لایه نیمه‌ها همچنین باعث خواهد شد تا در صورت ایجاد جرقه، جرقه مسیر طولانی‌تری را بر روی سطح مقره طی کند.

هادی‌ها
اصولا در خطوط هوایی فشار قوی و فشار متوسط از هادی‌های آلمینیومی که با نواری فولادی مسلح شده‌اند (ACSR) استفاده می‌شود. استفاده از هادی‌های آلمینیومی به علت نسبت بهتر وزن به مقاومت آنها در مقایسه با مس انجام می‌گیرد و از طرف دیگر اام

روزه فلز آلمینیوم از مس ارزان‌تر است. البته استفاده از هادی‌های مسی هم به ویژه در ولتاژهای پایین رایج است.
همانطور که می‌دانید با بالابردن قطر هادی افت توان در طول خط پایین می‌آید و از طرفی قیمت تمام شده هادی بالا می‌رود. برای به دست آوردن بهترین نسبت، قانونی به نام قانون کلوین وجود دارد این قانون به این نکته اشاره می‌کند که بهینه‌ترین قطر برای یک هادی در صورتی به وجود می‌آید که هزینه سالیانه انرژی تلف شده در خط برابر میزان سود سرمایه‌گذاری کردن هزینه خرید هادی باشد. البته عواملی مانند تغییر میزان توان انتقالی از خط در طول سال، تغییر قیمت دائمی هادی و ; تعیین میزان قطر بهینه برای هادی‌ها را پیچیده می‌کند.
از آنجایی که هادی‌های مورد استفاده در خطوط هوایی انعطاف‌پذیر هستند در فاصله بین دو تیر یا دکل به سمت پایین خم می‌شوند و این میزان خم شدگی با توجه به

دما در طول سال تغییر می‌کند. یکی از نکات مهم در مورد نصب هادی‌ها بر روی تیر محاسبه حاشیه امنیت بالای سر برای یک خط هوایی است. از آنجایی میزان خم شدگی هادی با حرارت رابطه مستقیم دارد و حرارت هادی نیز با توجه به حرارت محیط و میزان جریان جاری در هادی تغییر می‌کند، میزان خم شدگی کابل نوعی محدودیت برای میزان جریان قابل انتقال توسط یک خط ایجاد می‌کند.
از آنجایی که در ولتاژهای بالا مقداری از توان در اثر پدیده کرونا تلف می‌شود در ولتاژهای بالا از کابل‌های دسته‌ای برای انتقال انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. این کابل‌ها از چند رشته مجزا تشکیل شده‌اند که به وسیله جدا کننده‌ها در کنار هم نگه‌داشته شده‌اند. تعداد رشته‌های هادی شده نسبت به هم در ولتاژهای مختلف متفاوت است مثلا در ولتاژ 220 کیلوولت از کابل دسته‌ای دوتایی و در ولتاژ 380 کیلوولت از کابل دسته‌ای سه‌تایی استفاده می‌شود.
عیب یاب اتوماتیک خطوط انتقال هوایی

شرکت های برق همواره به دنبال اتوماتیک کردن عملیات نگهداری خطوط انتقال هوایی بوده اند. تاکنون بازرسی های مربوط به این خطوط بصورت چشمی و از روی زمین انجام شده است. اگرچه ماشینهای متحرک به همراه ویدئو و یا ضبط کننده های ویدیوئی 8mm نیز وارد بازار شده اند، ولی اینگونه ماشینها نیز متکی به دقت بینایی بشر می باشند. شرک

ت SATO KENSETSU KOGYO اقدام به طراحی و ساخت یک عیب یاب اتوماتیک خطوط انتقال هوایی نموده است که این سیستم با بکارگیری سیم پیچ ها و مدارات عیب یاب، خرابی های روی خطوط انتقال را به شکل سیگنالهای الکتریکی دریافت می نماید. اطلاعات بر روی نوارهای کاست ضبط می گردد و می توان حدود و موقعیت خرابی را به شکل مقادیر عددی بدست آورد. بطور همزمان این سیستم تصاویری را ضبط می نماید که از روی آنها می توان خرابی را به صورت تصویری نیز مشاهده نمود. این دستگاه طوری طراحی شده است که در

صورت وجود موانعی برروی خطوط انتقال به صور

ت اتوماتیک متوقف خواهد شد.
این سیستم از دو بخش که شامل جزء عیب یاب و یک درایو می باشد تشکیل شده است. دستگاه عیب یاب قابلیت حرکت به جلو، توقف و حرکت به عقب را توسط سیستم کنترل از راه دور و از روی زمین دارد (FM radio Controlled system).

حدود و موقعیت خط معیوب بر روی یک ضبط کننده اطلاعات دوکاناله ضبط می گردد. در صورت بیشتر بودن میزان خرابی نسبت به مقدار تنظیم شده از قبل، این دستگاه شروع به گرفتن تصاویر بصورت اتوماتیک خواهد کرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله صدف ایمان با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله صدف ایمان با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله صدف ایمان با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله صدف ایمان با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله صدف ایمان با pdf :

فهرست مطالب

مقدمه
حجاب
احکام شرعی حجاب و عفاف
حجاب و عفاف از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب

صدف ایمان
مقدمه
امام علی ـ علیه‌السّلام ـ می‌فرمایند: من و فاطمه به محضر مبارک رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ مشرّف شدیم و او را در حالی که شدید گریه می‌کرد، مشاهده نمودیم. به او گفتم: «پدر و مادرم به فدایت؛ چه چیزی شما را به گریه واداشته است؟» فرمود: «ای علی! در شب معراج که به آسمان رفتم، زنان امّت خود را در عذاب شدیدی دیدم، به طوری که آن‌ها را نشناختم. از همین رو برای آنچه از شدّت عذاب بر آن‌ها دیدم، گریان هستم.» بعد فرمود: «زنی را دیدم که او را به موهایش آویزان کرده بودند و مغز سرش می‌جوشید. زنی را دیدم که گوشت بدنش را می‌خورد و آتش از زیر آن زبانه می‌کشید;»
حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها‌ ـ خطاب به پدر بزرگوارش عرض کرد: «به من بگو که این زنان چه کرده‌ بودند که خداوند چنین عذابی را برای آنان مقرّر فرموده است؟» حضرت پاسخ داد: «آن زنی که او را به موهایش آویزان کرده بودند، برای این بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی‌پوشانید؛ امّا آن زنی که گوشت بدنش را می‌خورد، بدنش را برای مردم زینت می‌کرد.»

حجاب

کشف حجاب در ایران، به بخشی از تاریخ ایران در دوران رضاشاه پهلوی اطلاق می‌شود که بنابر آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر و روسری منع شدند.
نخستین نشانه‌های کشف حجاب را می‌توان در دربار ناصرالدین شاه قاجار و در محافل روشنفکری می‌توان یافت، ولی رسمیت یافتن آن به دوره حکومت رضا شاه باز می‌گردد.

در دوران قاجار، مسافرت‌های شاه به اروپا و مشاهداتش از وضعیت پوشش زنان اروپائی به دربار تأثیر به سزایی داشت. به تدریج موضوع «کشف حجاب» در قالب تجدد خواهی به محافل روشنفکری و اشعار شعرا نفوذ کرد و درمطبوعات منعکس شد
رضا شاه قانون کشف حجاب را یکباره صادر نکرد.
نخستین شایعات پیرامون قانون جدید، هنگامی پیدا شد که رضاشاه تحت تاثیر اصلاحات دموکراتیک در افغانستان قرار گرفته بود و امان‌الله خان و ملکه ثریا، شاه و ملکه افغانستان در سال 1308 به ایران آمدند. ملکه افغانستان بی‌حجاب بود و جنجالی در میان روحانیون برانگیخت. آنان از رضاشاه خواستند ملکه افغانستان را در ایران مجبور به داشتن حجاب کند که رضاشاه نپذیرفت. در همین زمان شایعاتی درباره تصویب قانون منع حجاب پخش شد.
رضا شاه پس از تنها سفر خارجی‌اش به ترکیه در 12 خرداد 1313، تحت تأثیر اقدامات غرب‌گرایانه آتاتورک قرار گرفت. در این زمان نیز شایعاتی درباره ممنوعیت حجاب در مدرسه‌های دخترانه پخش شد ولی در این زمان نیز قانونی تصویب نشد.
رضا شاه ترجیح می‌داد که مردم لباس متحدالشکل بپوشند، کلاه پهلوی به سر گذارند و نسبت به تقیدات دینی در زمینه حجاب سستی نشان دهند. رضا شاه که شدیداً تحت تأثیر بی‌حجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر 1314 به محمود جم «رئیس‌الوزرا» چنین بازگو کرد:

نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته‌است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری

است بدم آمده‌است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد.
جشن کشف حجاب در قم
از این رو بخشنامه کشف حجاب جهت تصویب رضاشاه در تاریخ 27 آذر 1314 از طرف رئیس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در اول دی سال دستور العمل اجرای غیر رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال گردد. رضا شاه در 17 دی سال 1314 طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی رسماً بر کشف حجاب تاکید کرد.
کشف حجاب در ترکیه اختیاری بود و علاوه بر آن آتاتورک فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده‌ و تبلیغات محتاطانه‌ای برای تشویق زنان به برداشتن حجاب اجرا می‌کرد. مثلا می‌گفت:
« خودتان را به جهان نشان دهید و رودررو به جهان بنگرید. »
اما رضاشاه این کار را با زور انجام داد و به طور ناگهانی حق انتخاب را از زنان گرفت و هیچ روند جامعه پذیری برای این کار طی نشد. بخشی از زنان که مسن‌تر و سنتی بودند و احساس برهنگی می‌کردند عملا در خانه محبوس شدند.
در سال 1320 که رضاشاه ایران را ترک کرد اجرای قانون کشف حجاب سریعا فراموش شد. وزارت فرهنگ حکم داد از ورود زنان بی‌حجاب به دانشگاه جلوگیری شود و معلمان زن مدرسه‌ها و استادان زن دانشگاه‌ها مجبور شدند با حجاب به کلاس درس بروند. در تهران و سایر شهرها دختران دانش‌آموز و زنان به خاطر نداشتن حجاب مورد آزار و اذیت قرار گرفتند

حجاب
حجاب، مایه سالم ماندن جامعه و حفظ شخصیت والای زن و استقلال و کرامت انسانی اوست. حجاب اسلامی، در جهان امروز، نه تنها یک پوشش که یک ابزار سیاسی فرهنگی تبلیغی است. در این میان، پوشش چادر، «حجاب برتر» و «مایه آرامش زن مومن» در جامعه است.
متاسفانه اما حجاب، به دلایل مختلف از جمله نفوذ و گسترش فرهنگ بیگانه، در نسل های جدید کمرنگ شده است که لازمه توجه جدی و تخصصی به این مقوله مهم و فرهنگ ساز را دوچندان نموده است. از طرف دیگر کم توجهی دولتمردان و متصدیان فرهنگ به پرداخت دقیق و جدی این امر مهم، خلاهایی را ایجاد نموده است.

یکی از نکات مهم، لزوم ورود تشکلهای مردمی و غیردولتی به این عرصه است چرا که گستردگی امر اساسا امکان ورود همه جانبه و صحیح دولت به این مساله را سلب می نماید و بسیاری از نقاط خلا را پر نمی نماید.
در همین راستا، مؤسسه فرهنگی تولیدی چادر صدف مشهد، از سال 1382 بعنوان یک جمع خودجوش و دغدغه مند مذهبی، راهی را آغاز نمود تا گامی کوچک برای ترویر باشد.
این مجموعه، اقدامات متعددی را جهت ترویج حجاب برتر صورت داده که از جمله اقدامات مؤثر آن، راه اندازی سایت «خانه حجاب صدف» بوده است.
* موانع:
در ابتدا «آسیب شناسی موانع انتخاب گسترده پوشش حجاب» لازم بود که با مشورت و تبادل نظر با بدنه جامعه و دلسوزان، در سرفصل های زیر احصاء گردید:
1مباحث فکری فرهنگی: که به عهده دستگاههای فرهنگی است اما برای بسیاری از عموم مردم، این بعد ضریب جدی ندارد و می تواند در قالب ارائه الگوهای مناسب و سالم سازی فضا، اقناع ایشان را شاهد بود.
2سختی نگهداری (خصوصا در زنان فعال در جامعه): حداقل یکی از دستهای زنان در چادرهای سنتی مشغول نگداری آن است و این باعث اذیت برخی می شد.
3عدم زیبایی (خصوصا در جوانان): چادرهای سنتی قطعه ای پارچه بودند که حس زیبایی طلبی جوانان با آنها جور نبود.
4گرما (خصوصا در فصل تابستان وبرخی مناطق): لزوم استفاده از مانتو و سایر البسه در چادرهای سنتی، برای برخی که به گرما حساسیت داشتند دشوار بود.
5عدم تنوع (خصوصا در جوانان): جوان، تنوع طلب است و اگر پوشش او نه به عنوان مد که با این روحیه همساز نباشد ترجیح می دهد آن را انتخاب نکند.
* ویژگیهای پوشش:
گام بعدی در حرکتی که ما بنا داشتیم آنرا بر اساس تحلیل موانع فوق انجام دهیم، طراحی چادر و پوشش هایی بود که بتواند خلاهای مذکور را پر نماید لذا چادری با ویژگی های زیر طراحی شد:
1پوشیدگی: این چادر «برخلاف برخی چادرهای آستین دار دیگر» بسیار پوشیده بوده و به هیچ وجه بدن نما نمی باشد و وجه صورت و مچ دست ها را نیز به صورت کامل می پوشاند. همچنین پوشیه دار شدن چادر صدف به راحتی میسر است.
2امکان تنوع بخشی: مقنعه متحرک این چادر امکان تغییر رنگ آن قسمت و تنوع دادن به چادر را مهیا نموده است.

3زیبایی و سادگی: شباهت این چادر به لباس، آستین دار بودن آن و; در مجموع نوعی زیبایی در عین سادگی را ایجاد کرده است که متفاوت از چادرهای سنتی است. همچنین چادرهای آستین دار از تنوع مدل برخوردارند.
4راحتی: استفاده این چادر، به دلیل پوشیدگی،با لباس معمولی خانه ممکن است که راحتی کاربرد آنرا مهیا نموده و در گرما نیز دشواری را برای بانوا

ن کاهش داده است.
5ارزانی قیمت: نوع استفاده از این چادر به نحوی است که دارنده آن را از خرید مقنعه و مانتو بی نیاز می کند لذا تهیه این نوع چادر مجموعا به لحاظ مالی برای ایشان مقرون به صرفه خواهد بود.
* مخاطبان:
چادر صدف، در کار خود، چند دسته «مخاطب هدف» داشته و دارد که به تناسب ویژگیها و سلایق متنوع آنها، محصولاتی را در مرکز فروش تخصصی خود ارائه نموده است:
1چادری های سنتی: که بدلیل پوشیدگی کامل و راحتی، اکثر ایشان از این چادر استقبال کرده اند.
2نیمه چادری ها: که به دلیل سختی نگهداری دائما از چادر استفاده نمی کردند و حال به این چادر روی آوردند.
3غیرچادری ها: که به دلیل تنوع و زیبایی این چادرها به آنها روی آوردند.
ناگفته نماند که عرضه برخی چادرهای آستین دار متنوع در فروشگاه تخصصی عمدتا برای استفاده مخاطبان سوم بوده است و دأب این مرکز ارائه چادر صدف بعنوان پوشیده ترین چادر آستین دار بوده است.
* ویژگیهای کار:
این مجموعه در راستای دستیابی به اهداف خود ویژگیهایی را در کار خود داشته و دارد که اینک به برخی از آنها اشاره می شود:

1نگاه تبلیغی ایجابی نه سلبی: متاسفانه در

امر حجاب، عمدتا از سلب و نفی استفاده شده اما این مجموعه به هیچ وجه رویکرد خود را انتقادی و سلبی ندان

 

سته و به برخورد ایجابی و اقدام عملی معتقد بوده است.
2نفی ایجابی الگوهای بد: یکی از آسیبهای جدید، تبدیل استفاده از حجاب به «مد» می باشد و برخی نیز همسو با آن، چادرهایی بدن نما را ارائه کرده اند که متاسفانه بعضا در مراکز رسمی نیز از آنها استفاده شده است که این مجموعه سعی داشته در عین آزادگذاشتن افراد در انتخاب، نقاط ضعف آنها را به مخاطبان خود متذکر شود.
3اشتغال زایی:استفاده از دهها نیروی کار به طور مستقیم و فعال سازی دهها نفر دیگر به طور غیرمستقیم از ویژگیهای مهم این شرکت تولیدی بوده است.
4آموزش زنان سرپرست خانوار:از جمله رویکردهای چادر صدف، آموزش نحوه برش زنی و دوخت این چادر به زنان فقیر و سرپرست خانوار بوده است.
5تامین اکثر نیازهای حجاب بانوان: در همه صنوف، توجه ویژه ای به تامین متمرکز همه نیازهای مخاطبان شان وجود داشته است اما در صنف حجاب بانوان، تامین همه نیازها از یک مرکز ممکن نبوده که ما آن را آغاز نمودیم.
6برنامه های فرهنگی جنبی:ارائه انواع سی دی و شعارهای فرهنگی و کتب مفید از جمله ویژگیهای کاری ما می باشد.
7رصد دائم نظرات مخاطبان: احترام به مشتریان

و توجه به میزان رضایت ایشان از کیفیت و مدل چادر، از طریق تماس با ایشان و نظرسنجی از آنان، از جمله رویکردهای جدی ما بوده است.
ر روایتی از پیامبر(ص) حکایت شده که دو گروه اهل آتش‌اند یکی از آنها کسانی هستند که حجاب خود را رعایت نمی‌کنند “کاسیات عاریات”(1)
از این روایت معلوم می‌شود که رعایت حجاب شر

ط ورود به بهشت است.
حتی در همان روایت آمده: “بوی بهشت به مشام آنها نخواهد رسید.”(2)
بنابراین اگر کسی بخواهد به ثواب و بهشت الهی برسد لازم است حجاب و عفت و پاکدامنی خود را رعایت کند.
از طرفی شخص با حجاب، یکی از دستورات الهی را رعایت کرده و این جزیی از تقوای عام است که دستور داده شده؛ زیرا تقوا، حداقل مراتبش این است که انسان گناه انجام ندهد، و واجبات الهی را انجام دهد، پاداش چنین شخص با تقوایی بهشت خواهد بود بنابراین از کلیات مفاهیم قرآنی و روح قرآن برداشت می‌شود: افرادی که حجاب دارند و عفت عمومی را رعایت می‌کنند جزء افراد با تقوا هستند، در نتیجه آن پاداش‌هایی را که برای افراد با تقوا گفته شده (اگر شرایط دیگر هم رعایت شود) برای آنها خواهد بود. مثل بهشت، راحتی، بخشش گناهان، رستگاری و;
زنان با تقوایی هستند که حجاب وحیای خودرا حفظ می کنند و خود را ارزان در معرض نگاه آلوده قرار نمی دهند.

1 . عن النبی(ص): صنفان من اهل النار لم ارهما، قوم معهم سیاط کاذناب البقر یضربون بها الناس، و نساء کاسیات عاریات ممیلات مائلات، رؤسهن کأنسمه البخت المائله، لایدخلن الجنّه و لا یجدن ریحها;، صحیفه الرضا(ع)، ج 3، ص 1680 و میزان الحکمه، ج 2، ص 259
2 . همان
احکام شرعی حجاب و عفاف
کیفیّت پوشش بانوان
پوشش بدن برای بانوان باید چگونه باشد؟

همه مراجع (به جز آیت‌الله صافی): زن باید تمام بدن و موی خود را (به جز گردی صورت و دست‌ها تا مچ) در برابر نامحرم بپوشانند.
آیت‌الله صافی: زن باید تمام بدن و موی خود را در 

پوشیدن لباس رنگ روشن بانوان
آیا پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن ـ نه به قصد جذب نگاه مرد نامحرم ـ حرام است؟
همه مراجع: اگر باعث جلب توجّه نامحرم و مفسده نشود، اشکال ندارد.
تبصره: اگر لباس به گونه‌ای باشد که زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.

پوشش صورت
زنی که می‌داند به جهت چهره زیبایی که دارد، مردان نامحرم به او نگاه می‌کنند، چه وظیفه‌ای دارد؟ آیا پوشاندن آن واجب است؟
آیات عظام امام، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر باعث مفسده نشود، پوشاندن چهره بر او واجب نیست؛ ولی مردان وظیفه دارند به او نگاه نکنند.
آیات عظام بهجت، تبریزی و وحید: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم شود، بنابر احتیاط واجب باید چهره خود را بپوشاند.
آیت‌الله صافی: باید چهره خود را در برابر نامحرم بپوشاند.

پوشیدن زیورآلات
اگر زیورآلات زن (مانند گردن‌بند و النگو) در معرض دید نامحرم باشند، چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز آیت‌الله سیستانی): باید از دید نامحرم پوشانده شود.
آیت‌الله سیستانی: پوشاندن گردن‌بند از دیدنامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن النگو، دست‌بند، حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.

پوشاندن پشت و روی پا
آیا پوشاندن پشت و روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟
همه مراجع (به جز آیت‌الله تبریزی و آیت‌الله مکارم): آری، باید آن را از نامحرم بپوشاند.
آیت‌الله مکارم: خیر، واجب نیست؛ ولی بهتر آن است که بپوشاند.
آیت‌الله تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است؛ امّا پوشاندن روی پا تا مچ بنابر احتیاط واجب است.
تبصره: لازم نیست پشت و روی پا به وسیله جورا

ب پوشانده شود؛ بلکه اگر به وسیله چادر ومانند آن نیز پوشانده شود، کافی است.

پوشیدن جوراب نازک
پوشیدن جوراب نازک چه حکمی دارد؟

همه مراجع: اگر ظاهر پا در آن پیدا باشد، پوشیدن آن جایز نیست.

پوشش زن مقابل کودک نابالغ
آیا بر زن واجب است خود را در مقابل بچه نابالغ بپوشاند؟
همه مراجع ( به جز بهجب، تبریزی و مکارم): اگر خوب و بد را می‌فهمد و احتمال می‌دهد که نگاهش به بدن زن، موجب تحریک شهوتش شود؛ بنابر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.
آیت‌الله بهجت: اگر خوب و بد را می‌فهمد، بنابر احتیاط واجب باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.
آیات عظام تبریزی و مکارم: خیر، لازم نیست؛ ولی بهتر است بدن و موی خود را از پسری هم که خوب و بد را می‌فهمد بپوشاند.

پوشاندن چهره آرایش‌کرده
آیا زن باید چهره آرایش‌کرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
همه مراجع (به جز آیت‌الله مکارم): آری، باید از نامحرم بپوشاند.
آیت‌الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، باید از نامحرم بپوشاند.

آرایش صورت
آیا باید سرمه چشم،‌اصلاح صورت و ابروهای رنگ‌کرده را از نامحرم پوشاند؟
امام: پوشاندن اصلاح صورت واجب نیست؛ ولی پوشاندن سرمه چشم و رنگ ابرو ـ اگر نزد عرف زینت محسوب شود ـ واجب است.
آیات عظام بهجت و صافی: باید آن را از نامحرم پوشاند.
آیت‌الله تبریزی: پوشاندن اصلاح صورت ـ به گونه‌ای که نزد زنان کهنسال و یا کمی کمتر از آن متعارف است ـ واجب نیست.
آیات عظام سیستانی، مکارم و نوری: پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.
آیات عظام خامنه‌ای، فاضل و وحید: اگر زینت مح

سوب شود، باید آن را از نامحرم پوشاند.
تبصره: اگر موارد یاد‌شده به گونه‌ای باشد که باعث مفسده و جلب توجه مرد نامحرم شود، پوشاندنش واجب است.

حکم بی‌توجهی دختران فامیل نسبت به پوشش
آیا عدم پوشش دختردایی، دخترعمه، دخترخاله و دخترعمو ـ که تأثیری در فرد ندارد ـ گناه است؟
همه مراجع: آری گناه است و باید خود را بپوشا

نند و با سایر نامحرمان تفاوتی ندارند و نگاه شما بر مو و بدن آنان جایز نیست.

پوشاندن لباس‌های زینتی
اگر در موردی لباس (مانند روسری، بلوز و;) به جهت رنگ روشن و جذّابش در نظر عرف زینت محسوب شود، آیا پوشاندن آن واجب می‌شود؟
همه مراجع: آری، اگر لباس به گونه‌ای باشد که عرفا زینت محسوب شود، پوشاندن آن واجب است.

آرایش اندک صورت
آیا آرایش خیلی کم، در حدّی که صورت انسان از بی‌حالی در بیاید، اشکال دارد؟
همه مراجع (به جز آیت‌الله مکارم و آیت‌الله نوری): اگر به حدی باشد که زینت شمرده شود، باید آن را از نامحرم بپوشاند.
آیت‌الله مکارم و آیت‌الله نوری: اشکال ندارد.

بیرون آمدن غیر عمدی موی سر
آیا موی زنی به طور غیر عمد بیرون باشد، آیا گناه کرده است؟
همه مراجع: اگر بدون توجه و به طور غیر عمد بیرون باشد، گناه نکرده است و از زمانی که متوجه شد، باید تمام آن را در برابر نامحرم بپوشاند.

حجاب و عفاف از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب
سخنان رهبری در دی ماه سال 1368
مسأله حجاب، به معناى منزوى‌کردن زن نیست. اگر کسى چنین برداشتى از حجاب داشته باشد، برداشتش کاملاً غلط و انحرافى است.
مسأله حجاب، به معناى جلوگیرى از اختلاط و آمیز

ش بى‌قیدوشرط زن و مرد در جامعه است.

سخنان رهبری در دی ماه سال 1370
مسأله‌ حجاب، مسأله‌ای است که اگرچه مقدمه‌‌ای

است براى چیزهاى بالاتر، امّا خود یک مسأله‌ ارزشى است. ما که روى حجاب این‌قدر مقیّدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک مى‌کند تا بتواند به آن رتبه‌ معنوى عالى خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌هاى بسیار لغزنده‌‌ای که سر راهش قرار داده‌اند، نشود.
باید توجه کنید که هیچ بحثى در این زمینه‌هاى مربوط به پوشش زن، از هجوم تبلیغاتى غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد، خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم، امّا چادر نباشد؛ این فکر غلطى است. نه این‌که من بخواهم بگویم چادر، نوع منحصر است؛ نه، من مى‌گویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانه‌ ملّى ماست؛ هیچ اشکالى هم ندارد؛ هیچ منافاتى با هیچ نوع تحرکى هم در زن ندارد. اگر واقعاً بناى تحرّک و کار اجتماعى و کار سیاسى و کار فکرى باشد، لباس رسمى زن مى‌تواند چادر باشد و – همان‌طور که عرض کردم – چادر بهترین نوع حجاب است.

سخنان رهبری در آذر ماه سال 1371
ما زن را به عفّت، به عصمت، به حجاب، به عدم اختلاط و آمیزش بى‌حد و مرز میان زن و مرد، به حفظ کرامت انسانى، به آرایش نکردن در مقابل مرد بیگانه – براى آن‌که چشم او لذّت نبرد – دعوت مى‌کنیم.
در محیط دانشگاه‌ها، خانم‌هاى دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامى را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانى – اگر خداى نکرده در دانشگاه‌هاى کشور هستند – که نسبت به حجاب اسلامى یا زنان و دانشجویان دخترِ مسلمان بى‌احترامى کنند. اجازه ندهید که این‌ها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند.

سخنان رهبری در مهرماه سال 1373

مردم ما چادر را انتخاب کرده‌اند. البته ما هیچ‌وقت نگفتیم که «حتماً چادر باشد، و غیرچادر نباشد.» گفتیم که «چادر بهتر از حجاب‌هاى دیگر است.» ولى زنان ما مى‌خواهند حجاب خودشان را حفظ کنند. چادر را هم دوست دارند. چادر، لباس ملّى ماست. چادر، پیش از آن‌که یک حجاب اسلامى باشد، یک حجاب ایرانى است. مال مردم ما و لباس ملّى ماست.

سخنان رهبری در اسفند ماه سال 1375
حجاب، یکى از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان، هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا مى‌کند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا مى‌کنند.

سخنان رهبری در مهر ماه سال 1376
هر حرکتى که براى دفاع از زنان انجام مى‌گیرد، باید رکن اصلى آن رعایت عفاف زن باشد. عفّت در زن، وسیله‌اى براى تعالى و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتّى در چشم خودِ مردان شهوت‌ران و بى‌بندوبار است.
عفّت زن، مایه احترام و شخصیت اوست. این مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود.
عفّت در زن، وسیله‌اى براى تعالى و تکری شخصیّت زن در چشم دیگران، حتّى در چشم خودِ مردان شهوت‌ران و بى‌بندوبار است. عفّت زن، مایه احترام و شخصیّت اوست. این مسأله حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیه عفاف در این بین سالم نگه داشته شود.

سخنان رهبری در مهر ماه سال 1377
ما حجاب را لباس «مشارکت اجتماعى» زنان مى‌دانیم و اگر نباشد، واقعاً در عرصه اجتماع، مشکل داریم و واقعاً هیچ‌وقت احساس نکرده‌ایم که این براى ما سختى و مشکلى به وجود آورده است. ما با داشتن حجاب، احساس راحتى خیلى بیشترى مى‌کنیم.

سخنان رهبری در بهمن ماه سال 1377
ما در مورد خانم‌ها، حجاب و آن حفاظ زنانه را – که در واقع احترام به زن است – مظهر تقوا مى‌دانیم.

سخنان رهبری در اردیبهشت ماه سال 1382
عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوس‌رانان را به خودش جلب کند؛ این افتخارى براى یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیس

ت؛ این تحقیر زن است. عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزّت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه.

سخنان رهبری در خرداد ماه سال 1383
اگر شما آقا، محرم و نامحرم را رعایت نکردید، اگر دوستِ جنس مخالف پیدا کردید، اگر با همه گرم گرفتید، اگر حجاب رعایت نشد، اگر صد جور زن با آرایش‌های گوناگون در مقابل شما رژه رفتند؛ و نیز اگر شما خانم، هرجا یک مرد چنین و چنانی را دیدید و به او خیره شدید و نگاه کردید و چه و چه کردید، نتیجه چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که همسر خودت از نظر تو دیگر آن جاذبه‌ای را که محبّت ایجاد کند، نخواهد داشت. شما هر کس هم که باشد، ولو حضرت یوسف، بعد از یک ماه یواش یواش عادی می‌شود. حضرت یوسف هم اولش خیلی برجسته است؛ زلیخا هم اولش خیلی برجسته است؛ امّا بعد یواش یواش عادی می‌شود؛ ولی آن بیرونی نو است.

سخنان رهبری در خرداد ماه سال 1390
سیاست راهبردىِ اساسىِ بنیانى غرب بر عرضه شدن و هرزه شدن زن است و حجاب مخالف آن است.

سخنان رهبری در اردیبهشت ماه سال 1391
خانم‌ها خیلى باید مراقبت کنند مسئله حجاب را، مسئله عفاف را؛ وظیفه‌ آن‌هاست، افتخار آن‌هاست، شخصیّت آن‌هاست.
حجاب مایه‌ تشخّص و آزادى زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه‌ مادّی‌گرایان، مایه‌ اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌هاى خود، با عریان‌کردن آن چیزى که خداى متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک می‌کند، خودش را سبک می‌کند، خودش را کم‌ارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذارى زن است، سنگین شدن کفه‌ آبرو و احترام اوست؛
این را باید خیلى قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌هاى الهى است.

حجاب در آیین مسیحیت
همان طور که اشاره شد، ادیان الهی، به خاطر تناسبشان با فطرت و احکام کلی، جهت و شیوه واحدی دارند. در مسیحیت، همانند دین زرت

شتت و یهود، حجاب زنان امری واجب به شمار می آمده است.
«جرجی زیدان»، دانشمند مسیحی در این باره می گوید:
«اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است، این وضع، قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور دین مسیح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است».
مسیحیت نه تنها احکام شریعت یه

ود در مورد حجاب زنان را تغییر نداده و قوانین شدید آن را استمرار بخشیده است، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاده و با تاکید بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخته است، زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج، امری مقدس محسوب می شد و حتی در کتاب «تاریخ تمدن» آمده است که: «ازدواج در سن بیست سالگی اجباری بود، اما از دیدگاه مسیحیت که تجرد، مقدس شمرده شده است جای هیچ شبهه ای باقی نخواهد ماند که برای از بین رفتن تحریک و تهییج، این مکتب، زنان را به رعایت پوشش کامل و دوری از آرایش و تزیین، به صورت شدیدتری فراخوانده است.»
در این ارتباط، نگاهی به انجیل می اندازیم:
«;و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مروارید و رخت گرانبها* بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کند به اعمال صالحه*;»
«همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نمایید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد* چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند* و شما را زینت ظاهری نباشد از بافتن موی و متحلی شدن به طلا و پوشیدن لباس* بلکه انسانیت باطنی قلبی در لباس غیر فاسد روح حلیم و آرام که نزد خدا گران بهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکل به خدا بودند، خویشتن را زینت می نمودند و شوهران خود را اطاعت می کردند* مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا می خواند و شما دختران او شده اید»
در روایات ما نیز چنین آمده است: حضرت عیسی فرمود: از نگاه کردن به زنان بپرهیزید، زیرا شهوت را در قلب می رویاند و همین، برای ایجاد فتنه در شخص نگاه کننده کافی است.
حواریون و پس از آنها پاپ ها و کاردینال های بزرگ که دستورهای دینی آنان از طرف کلیسا و مذهب مسیحیت لازم الاجرا شمرده می شد، با شدتی هرچه تمام تر زنان را به پوشش کامل و دوری از آرایش های جسمی فرا می خوانده اند.
دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن در کتاب«زن و آزادی» پس از تشریح وضعیت زن نزد اروپاییان، در مورد حکم پوشش و حجاب زن

نزد مسیحیت، عقاید «کلمنت» و «ترتولیان»، (دو مرجع مسیحیت و دو اسقف بزرگ) را درباره حجاب بازگو می کند:
«زن باید کاملا در حجاب و پوشیده باشد، الا آن که در خانه خود باشد، زیرا فقط لباسی که او را می پوشاند، می تواند از خیره شدن چشم ها به سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورت

ش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد، زیرا برای بینندگان خطرناک است»
تصویرهایی که از پوشاک مسیحیان و مردم اروپا انتشار یافته است، به وضوح نشان می دهد که حجاب در بین زنان، کاملا رعایت می شده است. «براون و اشنایدر»، در کتاب «پوشاک اقوام مختلف»، برخی از تصاویر مربوط به زنان مسیحی را آورده اند که نشان می دهد همگی آنها دارای لباسی بلند و پوشش سر می باشند.

منابع
سایتهای الکترونیکی
www.daneshnamehroshd.ir
www.wikipedya.com
f.zahra.m.loxblog.com
hijabemaryam.blogfa.com/category/6

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرم

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی با pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی با pdf :

ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی

چکیده:
سرمایه گذاری یکی از عناصر اصلی رشد اقتصادی و بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در تخصیص منابع و سرمایه‌های ملی ایفا می‌نماید. نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب و هدایت منابع سرگردان در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است. اما این مهم منوط به وجود کارایی بازارهای مالی است. برای دستیابی به اهداف اشاره شده، لازم است که بازار سرمایه دارایی کارایی های تخصیصی، عملیاتی و اطلاعاتی باشد. زمانی بازار از کارایی تخصیصی برخوردار است که بتواند به

بهترین وجه سرمایه‌های موجود را در طرح‌ها و یا شرکت‌هایی که در اقتصاد کشور دارای مزیت نسبی هستند، قرار دهد. بازارهایی که کارایی عملیاتی بیشتری دارند، از سرعت، دقت و تسهیل مبادلات بیشتری برخوردار هستند و هزینه انجام

معاملات در پایین‌ترین سطح است. این نوع کارایی، منجر به افزایش سرعت نقد شوندگی دارایی‌ها (اوراق بهادار) خواهد شد. منظور از کارایی اطلاعاتی این است که اطلاعات در اختیار همگان قرار می‌گیرد. در بازار کارا قیمت سهام در بازار بورس با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هیچ قاعده مشخصی وجود ندارد که بیان کننده رفتار قیمت سهام باشد. این تحقیق برای ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی انجام گرفته است. با توجه به اینکه در سالهای اخیر، اقدامات مختلفی در محیط عملیاتی بور

س اوراق بهادار تهران برای بهبود کارایی اطلاعاتی صورت گرفته است، انتظار میرود که این اقدامات بتواند کارایی اطلاعاتی را در بازار سرمایه ایران بهبود بخشد. برای آزمون این فرضیه، همبستگی تغییرات قیمت بعنوان شاخص عکس العمل سرمایه گذاران به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی اساسی شامل: سود هر سهم، سود نقدی هر سهم، ارزش شرکت، بازده سرمایه گذاری هر سهم و بازده صاحبان هر سهم، طی یک دوره شش ساله با استفاده از داده های 102 شرکت پذیرفته

شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که همبستگی بین متغیرهای مستقل با تغییرات ارزش سهام در همه سال های مورد مطالعه معنی دار نبوده و همبستگی در بین متغیرها با گذشت زمان بهبود نیافته است. در نتیجه مطابق با پایه های نظری بازار سرمایه ایران کارا ارزیابی نشده است.
واژگان کلیدی:
بازار کارا،تغییرات قیمت سهام،سود هر سهم، شاخص کیو توبین ،نسبت بازده حقوق صاحبان سهام،بازده سرمایه

مقدمه
بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در تخصیص منابع و سرمایه‌های ملی ایفا می‌نماید. وظیفه اصلی بازار سرمایه به حرکت انداختن موثر سرمایه‌ها و تخصیص بهینه منابع است. در یک بازار کارآ، قیمت اوراق بهادار، منعکس کننده مجموعه‌ای از تمامی اطلاعات موجود بوده به نحوی که اطلاعات جدید به سرعت بر روی اوراق بهادار منعکس می‌شود و سرمایه‌گذاران با توجه به اطلاعات در دسترس و انتظاری که از بازده اوراق بهادار در آینده دارند تصمیم‌گیری می‌نمایندبرای تمامی کشورهایی که دارای نظام مالی پیشرفته و بازارهای مالی و پولی توسعه یافته‌ هستند، کارآ بودن بازار از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در صورت کارآ بودن بازار سرمایه، هم قیمت اوراق بهادار به درستی و عادلانه تعیین می‌شود و هم تخصیص سرمایه، که مهمترین عامل تولید و توسعه اقتصادی است، به صورت مطلوب و بهینه انجام می‌پذیرد.

ضرورت خاص بازار مالی کشور و ناشناخته بودن بین عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر این بازار انجام بررسی های متفاوتی را ایجاب می کند، از طرف دیگر تأیید عملکرد صحیح بازار نیز به انجام تحقیقات مختلف نیاز دارد. پایه و اساس تئوری بازار کارا بر این فرض استوار است که در یک بازار کارا، قیمت ها باید بدون درنگ با اطلاعاتی که در بازار منتشر می شوند خود را تطبیق دهند. به عبارت دیگر تغییرات در قیمت سهام به طور تصادفی بوده و مستقل از تغییراتی است که در گذشته بر اساس اطلاعات همان زمان ایجاد شده است. کارایی بازار سرمایه می تواند منجر به تخصیص بهینه منابع مالی محدود جامعه شود. (جهانخانی و عبده تبریزی، 1372: 11)

مشارکت و سرمایه گذاری مردم در تولید به عنوان شیوه ای بسیار مهم در راه رسیدن به توسعه اقتصادی کشورها است. این مهم از طریق بازارهای سرمایه به ویژه بوسیله بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد. شرکتها برای تامین مالی در جهت سرمایه‌گذاری های جدید و کسب نقدینگی، به بازارهای سرمایه روی می آورند. از طرف دیگر تعادل اقتصادی و توزیع عادلانه تر درآمد میان کلیه اقشار جامعه و عدم امکان کسب درآمدهای فوق العاده از طریق سرمایه‌گذاری در امور غیر مولد یا کاذب،

عامه مردم را وا می‌دارد در سهام شرکتهای تولیدی و تجاری سرمایه گذاری نمایند. نقش اصلی بورس اوراق بهادار جذب و هدایت پس اندازها و نقدینگی سرگردان و پراکنده در اقتصاد به سوی مسیرهای بهینه آن است. به گونه ای که منجر به تخصیص بهینه منابع کمیاب مالی شود. اما این مهم منوط به وجود کارایی بازارهای مالی است. در یک بازار کارای مالی وجود اطلاعات کافی در بازار و انعکاس سریع و به موقع آن در مورد قیمت‌ها مانع از کسب سودهای غیر متعارف می شود. در یک چنین بازاری یک رابطه خطی بین ریسک و بازده وجود دارد. الگوی بازار کارا، مدعی است که بازده و در نتیجه قیمت اوراق بهادار به نیروهای متعددی بستگی دارد. اولین نیروی عمده، اثر تحولات بازار بر تغییرات قیمت اوراق بهادار است که خارج از کنترل سرمایه گذاران و بنگاههای موجود در بازار قرار دارد. سایر نوسان‌های قیمت ناشی از سایر عوامل مثل اثر صنعت، اثر بنگاه و;است. عامل بازار در قیمت گذاری دارایی سرمایه ای موثر و حایز اهمیت است و تعدیل اثر آن بر بازده از طریق ایجاد تنوع، امکان پذیر نمی باشد. (نصرالهی، 1383: 16)
به اعتقاد ویش واناث وکافمن (1999) بازارهای مالی و حاکمیت شرکتی از جمله محرک های وابسته به هم برای گسترش توسعه و افزایش رفاه جوامع هستند. اهمیت دسترسی به اطلاعات جهت اتخاذ تصمیمات منطقی و صحیح به حدی است که در جوامع دموکراتیک شفافیت اطلاعات و امکان دسترسی به آن را در شمار حقوق بشر در نظر می گیرند. (Bellver and Kaufmann, 2005)

افزایش درآمد ملی، ارتقای بهره‌وری، توسعه صادرات و گسترش اشتغال در سطح جامعه مستلزم رشد و تداوم آن و افزایش و انباشت سرمایه است. سرمایه‌گذاری نیز، مستلزم تجهیز منابع مالی بلندمدت جامعه است. تجهیز پس‌اندازها و سرمایه‌های کوچک و بزرگ اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت تامین مالی نیازهای واحدها صورت می‎گیرد که مجموعه‌ای از شبکه تولیدی و اقتصادی توسط بازارهای مالی، بانکی، موسسات بیمه، بورس اوراق بهادار و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. هر اندازه که تجهیز منابع مالی شفاف‌تر، روشن‌تر و قانونمندتر باشد، پس‌انداز بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی تجهیز و در نتیجه سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد. هر قدر سهم اطلاعات در جوامع بیشتر باشد، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و پاسخگویی بخش خصوصی و دولتی در مورد چگونگی تحصیل و مصرف منابع بیشتر می شود و امکان رشد فساد کاهش می یابد. (Vishwanath and et, al, 1999)

در کشور ما بخشی از تشکیل سرمایه ناخالص از طریق دولت انجام می‌شود که میزان آن، به درآمدهای نفتی یا مالیات وابسته است. بخش دیگر، توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد که انجام آن مستلزم فراهم بودن شرایط لازم، از جمله امنیت سرمایه‌گذاری، بازدهی قابل‌قبول و تامین مالی اعتبارات مورد نیاز است.

استیگلیتز (1999) استدلال می کند که کل جامعه شفافیت بیشتر و باز بودن را ترجیح می دهند. از نظر مفهومی هم در اقتصاد عنوان می شود که اطلاعات بهتر به تخصیص منابع و افزایش کارآیی در اقتصاد کمک می کند. افشای اطلاعات مالی به سرمایه گذاران در ارزیابی بهتر شرکت ها کمک می کند و فرآیند تصمیم گیری با آگاهی بیشتر و ابهام کمتر صورت می گیرد که نتیجه آن سرازیر شدن سرمایه به سمت مولدترین آن خواهد بود که در نهایت منجر به کارآیی تخصیصی در بازار می شو

و حاصل نهایی آن افزایش رشد و کارآیی برای کل جامعه است. عدم شفافیت از هر نوع آن برای جامعه مضر است. مضرات اقتصادی پنهان کاری (عدم شفافیت) به هم خوردن تعادل بین ریسک و بازدهی است. زمانی که اطلاعات شفاف در دسترس همگان نباشد افراد غیر آگاه با ریسک بیشتر بازدهی کمتری خواهند داشت و برعکس، که نتیجه آن جابجایی ثروت بین عده ای اندک است و عملاً ثروت تولید نمی شود. بارزترین زیان عدم شفافیت “فساد” است که بر سرمایه گذاری و رشد اقتصادی اثرات منفی دارد. از سوی دیگر ممکن است شفافیت با برخی ارزش های اجتماعی و منافع قدرتمندان سیاسی در تضاد باشد. (Fung and et, al, 2003)

بنابراین برای توسعه اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری است و با توجه به کمیابی آن، بازارهای سرمایه از اهمیت بارزی برخوردارند و برای امنیت آن نیاز به کارایی بازار است. تغییرات قیمت سهام یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه هر سرمایه گذار است. سرمایه گذاردنی که با اهداف بلند مدت نیز سرمایه گذاری می کنند به نوعی به قیمت سهم و تغییرات آن حساس و از خود واکنش نشان می دهند. تغییرات قیمت یک منبع مهم اطلاعاتی و موثر در ارزیابی وضعیت بنگاه ها، ارزیابی تطبیقی با سایر واحدها، ارزیابی مدیران و از همه مهمتر موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران است. (افشاری، 1382: 103)

بازار سهام علاوه بر فراهم کردن نقدینگی برای شرکت‌هایی که سهام منتشر کرده‌اند، وسیله‌ای برای ارزش گذاری مستمر و دائمی شرکت‌ها و تخصیص وجوه نقد بین آنها است. از قیمت‌های سهام شرکت‌ها به عنوان شاخص‌هایی برای انتقال وجوه نقد به درون آنها استفاده می‌شود. مفهوم کارایی در تخصیص منابع به این نکته اشاره دارد که وجوه نقد باید به درون شرکت‌های کارا و مطلوب و وجوه نقد بیشتر باید به درون شرکت‌هایی که سودآوری بالاتر و مخاطره کمتر دارند، انتقال یابد.

این بدین معنی است که سهام منتشره چنین شرکت‌هایی باید قیمت‌های بالاتری در بازار به خود اختصاص دهند. قیمت‌های سهام نشانگر ارزش ذاتی سهام است. وجود کارایی در امر قیمت‌گذاری سهام به عنوان شرط لازم جهت تخصیص براساس کارایی در نظر گرفته می‌شود و لذا در هر لحظه، قیمت‌های سهام باید برابر ارزش ذاتی خود باشند و ارزش ذاتی مربوط به خود را نمایش دهند. برابری بین قیمت یک سهم و ارزش ذاتی مربوط به آن، تنها زمانی به‌دست می‌آید که کارایی اطلاعاتی وجود داشته باشد. کارایی اطلاعاتی نشان می‌دهد که هیچ‌گونه تأخیری در انتشار اطلاعات وجود ندارد و شرط مذکور

(کارایی اطلاعاتی) به عنوان یک شرط لازم در کارایی قیمت‌گذاری محسوب می‌شود. دیگر شرط لازم در امر کارایی قیمت‌گذاری، کارایی عملیاتی است. کارایی عملیاتی به این معنا است که مبادلات یک شرکت با کم‌ترین هزینه انجام شود. در فرآیند جهانی‌شدن، رقابت شدید کشورها برای جذب سرمایه به منظور تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، در راستای تحقق رشد و توسعه اقتصادی، از اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار می‌شود. کشور ما نیز به ناچار در برابر این فرایند قرار دارد.

از این رو ضروری است تا با تحقیقات علمی گسترده در این مقوله پیش‌زمینه‌های مناسب برای قرار گرفتن در جریان حرکت جهانی سرمایه شناسایی و به مرحله اجرا در‌آید. با توجه به اینکه در طول چند سال گذشته اقدامات و تغییراتی به منظور بهبود شرایط محیط عملیاتی بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است، بنابراین بررسی نتایج اقدامات و تغییرات به عمل آمده در محیط عملیاتی بورس اوراق بهادار در مورد کارایی اطلاعاتی می تواند مقیاس و ابزاری برای ارزیابی و قضاوت در مورد مقررات وضع شده و پیامدهای آن باشد. در دهه شصت مطالعاتی در مورد پیش بینی قیمت، تاثیر اطلاعات بر قیمت، رفتار

بازار سرمایه و چگونگی تغییر قیمت و ارتباط این تغییرات بر بازار سرمایه صورت گرفت. نتیجه این تحقیقات منجر به پیدایش فرضیه ای در مورد چگونگی کارکرد بازار سرمایه تحت عنوان بازار کارا گردید. هدف از انجام این تحقیقات، بررسی واکنش بازار سهام در کسب و پردازش اطلاعات بود و اینکه اطلاعات به فوریت و بدون تمایل و گرایش خاصی بر قیمت سهام تاثیر می گذارد. (افشاری، 1382: 105)
گذرا به سه دهه قابل تفکیک در فعالیت بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده آن است که کارایی در فعالیت این بورس از کمترین جایگاه برخوردار بوده است.. تخصیص غیر بهینه منابع مالی کشور سبب اتلاف منابع مالی شده که نتایج زیان باری را برای اقتصاد کشور دربر خواهد داشت. با توجه به آمارهایی زیر، نقش بورس اوراق بهادار تهران در مقایسه با سایر بورس های معتبر و مطرح، آشکار می شود: در کشور آلمان 58 درصد از سرمایه گذاری ها از طریق فروش سهام و اوراق بهادار در بورس تامین می شود. این رقم در انگلیس برابر 38 درصد، در مالزی 27 درصد، در کره جنوبی 19 درصد و در ایران، تنها 5 صدم درصد از سرمایه گذاری ها از طریق فروش سهام و اوراق مشارکت، صورت می گیرد. واقعیت بازار سهامداران، این است که میزان بورس بازی کورکورانه بیشتر از بورس بازی منطقی است و این نوع بورس بازی در بازار، مسلط است. (عباسی، 1384: 41).

در این تحقیق اهداف مختلف مد نظر است. هدف آرمانی تحقیق، افزایش اطلاعات در مورد وضعیت کارایی بازار سرمایه کشور و تولید پیشینه تحقیق برای بازار سرمایه کشور است که پیامد آن می تواند به ساختار مناسب بازار سرمایه کمک نماید. هدف کاربردی تحقیق، ارزیابی نتیجه اقدامات و تغییرات ایجاد شده در محیط بازار سرمایه و نقش آن در کارایی بازار سرمایه است که در صورت بهبود وضعیت بازار سرمایه می توان با ادامه اقدامات به سطح مطلوب دست یافت و در صورت عقیم بودن اقدامات انجام گرفته، برنامه ریزی های دیگری در زمینه بهبود بازار سرمایه انجام داد. همچنین ارایه راهکارها و

پیشنهادها جهت بالا بردن کارایی بازار سرمایه از دیگر اهداف کاربردی تحقیق است که از نتایج تحقیق، موسسات آموزشی و تحلیل گران مالی، سرمایه گذاران و مدیران سرمایه گذاری، سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان حسابرسی، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی سازی و; به منظور ارزیابی اقدامات به عمل آمده در خصوص افزایش کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه استفاده نمایند.

از زمان تاسیس بورس اواق بهادار و شروع مجدد فعالیت آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مختلفی در محیط عملیاتی بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته که انتظار میرود که این اقدامات بتواند کارایی اطلاعاتی را در بازار سرمایه ایران بهبود بخشد. بخشی از اطلاعات مورد نیاز بازار سرمایه از طریق انتشار صورتهای مالی تامین می گردد. به منظور پاسخ به این سوال که آیا اقدامات بعمل آمده در محیط عملیاتی بورس اوراق بهادار منجر به بهبود کارایی اطلاعاتی شده است، همبستگی تغییرات قیمت بعنوان شاخص عکس العمل سرمایه گذاران به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی اساسی طی یک دوره شش ساله مورد آزمون قرار گرفته است. انتظار می رود این همبستگی طی دوره مطالعه بهبود یافته باشد.

روش شناسی تحقیق
در این تحقیق برای مطالعه موضوع، از روش میدانی استفاده شده است. برای نیل به اهداف تحقیق و پاسخ به سوالات آن از داده های شش سال که از اسناد سازمانی گردآوری شده است، استفاده شده و با توجه به پایه های نظری بررسی گردیده است. برای استخراج داده های تحقیق از فرمول های استاندارد شده موجود در مدیریت مالی، برای محاسبه صورت های مالی استفاده شده است. این تحقیق با روش همبستگی اجرا شده و هدف از آن استفاده کاربردی است. قلمرو زمانی داده های تحقیق، دامنه بین سالهای 1379 تا 1384 و قلمرو مکانی بورس اوراق بهادار تهران و تعداد نمونه 102 شرکت است.
جامعه آماری
جامعه آماری تحقیق را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهد که حائز شرایط زیر باشد: 1) حداقل تا پایان سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشد؛ 2) صورت حساب سالی مالی پایان سال یعنی آخر اسفند ماه باشد و 3) اطلاعات و داده های مربوط به متغیرهای مورد مطالعه را در طول سال های مورد مطالعه (1384-1379) داشته باشد. با توجه به شرایط لحاظ شده تعداد 102 شرکت، جامعه آماری تحقیق را تشکیل می دهد.
نمونه آماری و روش نمونه گیری
با توجه به اینکه تمامی شرکت های جامعه آماری طبق تعریف، انتخاب شده است، بنابراین نمونه آماری تحقیق را همان جامعه آماری تحقیق تشکیل می دهد و واحد نمونه شرکت است. اما از این دیدگاه که اطلاعات مربوط به تعدادی از سالها انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است، بنابراین واحد نمونه را سال های مورد مطالعه تشکیل می دهد. در این تحقیق اطلاعات 6 سال شرکت ها طی سالهای 1379 تا سال 1384 به صورت هدفدار انتخاب شده است..

تجزیه و تحلیل داده ها
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی رابطه بین تغییرات ارزش سهام با تغییرات: سود نقدی هر سهم، بازده سرمایه گذاری هر سهم، بازده صاحبان هر سهم، ارزش شرکت و سود هر سهم است. برای بیان آماری ارتباط بین دو متغیر، به شاخص عددی نیاز است که درجه همبستگی را نشان دهد. این شاخص اصطلاحا ضریب همبستگی نامیده می شود و بزرگی آن نمایش درجه همبستگی در توزیع فراوانی داده هاست. (فریمن، 1366: 219) با توجه به ماهیت موضوع و روابط بین متغیر ها، مناسب ترین آزمون برای پاسخ به فرضیه های تحقیق، آزمون همبستگی است. برای استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نیاز به رعایت مفروضه هایی شامل: حداقل فاصله ای بودن مقیاس اندازه گیری، نرمال بودن توزیع متغیرها، مستقل بودن داده های مشاهده شده وجود دارد. داده های تحقیق با مقیاس نسبتی اندازه گیری شده و تحقیق مستقل از همدیگر است، اما توزیع متغیرها نرمال نیستند. هر چند به دلیل بزرگ بودن حجم نمونه میتوان نرمال تلقی کرد، اما به دلیل پراکندگی گسترده مقادیرو وجود داده های بسیار بزرگ مثبت و منفی در بین مشاهدات، از آزمون ناپارامتریک همبستگی اسپیرمن که نیازی به رعایت مفروضه های اشاره شده ندارد، استفاده شده است.

آزمون فرضیه اول: بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات سود هر سهم (EPS) در هر سال همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و این همبستگی طی دوره مورد مطالعه بهبود یافته است.

rs= 208/0 p= 000/0 p<01/0
برای بررسی رابطه بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات سود هر سهم از آزمون آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. شدت همبستگی اسپیرمن با مقدار 208/0 در سطح 01/0 خطا معنی دار است. بنابراین با 99 درصد اطمینان فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق به عنوان فرضیه سالم حفظ شده است. در نتیجه می توان ادعا کرد که رابطه بین دو متغیر در دوره مورد مطالعه مثبت و معنی دار است.
با توجه به اینکه هدف مطالعه ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی است، بنابراین همبستگی بین این دو متغیر در هر یک از سالهای مورد مطالعه به تفکیک بررسی شده است. نتایج همبستگی بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات سود هر سهم در طول سالهای 1379 تا 1384 بدست آمده است. و. نتایج آزمون بیانگر این است که:
1) رابطه بین دو متغیر در سال 1379 با مقدار 193/0 در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است.
2) رابطه بین دو متغیر در سال 1380 با مقدار 158/0 معنی دار نیست.
3) رابطه بین دو متغیر در سال 1381 با مقدار 305/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
4) رابطه بین دو متغیر در سال 1382 با مقدار 214/0 در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است.
5) رابطه بین دو متغیر در سال 1383 با مقدار 322/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
6) رابطه بین دو متغیر در سال 1384 با مقدار 115/0 معنی دار نیست.

بر اساس تئوری بازار کارا با گذشت زمان رابطه بین دو متغیر بیشتر و شدیدتر می گردد. مقادیر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده این است که در روند زمانی شش سال، شدت ارتباط بین دو متغیر نوسان زیادی دارد و همبستگی بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات سود هر سهم در طی دوره مورد مطالعه بهبود نیافته است. در نتیجه اطلاعات موجود بیانگر این است که اطلاعات بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات سود هر سهم، کارا نیست.

نتیجه: روند مشخص و رو به بهبودی مشاهده نمی شود، اگر چه بیشترین همبستگی در سال 81 و 83 مشاهده شده است، اما در سال 1379 و 1384 به ترتیب همبستگی 193/0 و 115/0 است. از این رو فرضیه اول تائید نمی شود.
آزمون فرضیه دوم: بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات تقسیمی هر سهم (DPS) در هر سال همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و این همبستگی طی دوره مورد مطالعه بهبود یافته است

rs= 164/0 p= 000/0 p<01/0
برای بررسی رابطه بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات سود نقدی هر سهم از آزمون آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. شدت همبستگی اسپیرمن با مقدار 164/0 در سطح 01/0 خطا معنی دار است. بنابراین با 99 درصد اطمینان فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق به عنوان فرضیه سالم حفظ شده است. در نتیجه می توان ادعا کرد که رابطه بین دو متغیر در دوره مورد مطالعه مثبت و معنی دار است.
با توجه به اینکه هدف مطالعه ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی است، بنابراین همبستگی بین این دو متغیر در هر یک از سالهای مورد مطالعه به تفکیک بررسی شده است. نتایج همبستگی بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات سود هر سهم در طول سالهای 1379 تا 1384 بدست آمده است نتایج آزمون بیانگر این است که:
1) رابطه بین دو متغیر در سال 1379 با مقدار 193/0 در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است.
2) رابطه بین دو متغیر در سال 1380 با مقدار 087/0 معنی دار نیست.
3) رابطه بین دو متغیر در سال 1381 با مقدار 257/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
4) رابطه بین دو متغیر در سال 1382 با مقدار 199/0 در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است.
5) رابطه بین دو متغیر در سال 1383 با مقدار 182/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
6) رابطه بین دو متغیر در سال 1384 با مقدار 027/0 معنی دار نیست.
براساس تئوری بازار کارا با گذشت زمان رابطه بین دو متغیر بیشتر و شدیدتر می گردد. مقادیر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده این است که در روند زمانی شش سال، شدت ارتباط بین دو متغیر نوسان زیادی دارد و همبستگی بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات سود تقسیمی هر سهم در طی دوره مورد مطالعه بهبود نیافته است. در نتیجه اطلاعات موجود بیانگر این است که اطلاعات بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات سود تقسیمی هر سهم، کارا نیست.
نتیجه: روند مشخص و رو به بهبودی مشاهده نمی شود، اگر چه بیشترین همبستگی در سال 1381 و 1382 مشاهده شده است، اما در سال 1379 و 1384 به ترتیب همبستگی 193/0 و 026/0 است. از این رو فرضیه دوم تائید نمی شود.
آزمون فرضیه سوم: بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات ارزش شرکت (شاخص Q توبین) در هر سال همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و این همبستگی طی دوره مورد مطالعه بهبود یافته است.

rs= 180/0 p= 000/0 p<01/0
برای بررسی رابطه بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات ارزش شرکت از آزمون آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. شدت همبستگی اسپیرمن با مقدار 180/0 در سطح 01/0 خطا معنی دار است. بنابراین با 99 درصد اطمینان فرضیه صفر رد و فرضیه تحقیق به عنوان فرضیه سالم حفظ شده است. در نتیجه می توان ادعا کرد که رابطه بین دو متغیر در دوره مورد مطالعه مثبت و معنی دار است.
با توجه به اینکه هدف مطالعه ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی است، بنابراین همبستگی بین این دو متغیر در هر یک از سالهای مورد مطالعه به تفکیک بررسی شده است. نتایج همبستگی بین تغییرات ارزش سهام و تغییرات سود هر سهم در طول سالهای 1379 تا 1384 بدست آمده است نتایج آزمون بیانگر این است که:
1) رابطه بین دو متغیر در سال 1379 با مقدار 121/0 معنی دار نیست.
2) رابطه بین دو متغیر در سال 1380 با مقدار 073/0 معنی دار نیست.
3) رابطه بین دو متغیر در سال 1381 با مقدار 244/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
4) رابطه بین دو متغیر در سال 1382 با مقدار 257/0 در سطح 95 درصد اطمینان معنی دار است.
5) رابطه بین دو متغیر در سال 1383 با مقدار 169/0 در سطح 99 درصد اطمینان معنی دار است.
6) رابطه بین دو متغیر در سال 1384 با مقدار 05/0 معنی دار نیست.
بر اساس تئوری بازار کارا با گذشت زمان رابطه بین دو متغیر بیشتر و شدیدتر می گردد. مقادیر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان دهنده این است که در روند زمانی شش سال، شدت ارتباط بین دو متغیر نوسان زیادی دارد و همبستگی بین تغییرات قیمت هر سهم و تغییرات ارزش شرکت در طی دوره مورد مطالعه بهبود نیافته است. در نتیجه اطلاعات موجود بیانگر این است که اطلاعات بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات ارزش شرکت، کارا نیست.
نتیجه: روند مشخص و رو به بهبودی مشاهده نمی شود، اگر چه بیشترین همبستگی در سال 1381 و 1382 مشاهده شده است، اما در سال 1379 و 1384 به ترتیب همبستگی 121/0 و 051/0 است. از این رو فرضیه سوم تائید نمی شود.
آزمون فرضیه چهارم: بین تغییرات قیمت هر سهم و نرخ بازده مجموع دارایی های (ROI) آن در هر سال همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد و این همبستگی طی دوره مورد مطالعه بهبود یافته است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی با pdf :

اهمیت و ضرورت بازی در کودکان دبستانی و پیش دبستانی

بازی، حیات کودک

بازی و رشد
محرکی چون بازی بر رشدِ شناختی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی کودک تأثیر بسزایی دارد. تحقیقی نشان داده است، محیطی که کودک در آن شانس بازی ندارد، چه تأثیراتی بر او می گذارد؟ تعدادی از این کودکان در محیط هایی کاملاً ایزوله زندگی کردند حتی تختهایشان طوری قرار داشت که بچه های هم اتاقی شان را نمی دیدند. یعنی نه تنها نمی

توانستند433 با یکدیگر بازی کنند بلکه حتی از داشتن ساده ترین اسباب بازی هم محروم بودند. بچه های دو ساله مانند بچه های ده ماهه رفتار می کردند، قادر به راه رفتن و حرف زدن نبودند و حتی مانند آنها تغذیه نمی شدند، هیچ یک در مورد دستشویی رفتن هم آموزشی ندیده بودند. آنها وقتی بزرگترها نزدیکشان می رفتند گریه می کردند و نیز مستعد انواع بیماری های کودکان بودند. برای همه بچه های هشت ساله فقط یک مراقب وجود داشت، اوبه قدری گرفتار بود که نمی توانست، توجه لازم را به هریک داشته باشد.
برعکس، بچه های مهد کودک به اسباب بازی علاقه نشان می دادند و با آنها بازی می کردند، با بزرگترها ارتباط نزدیک داشتند؛ از بودن در کنار کسانی که در مجاورتشان بودند لذت می بردند. مادرانشان هر روز با کودکان خود بازی می کردند، آنها را در آغوش می گرفتند، غذا می دادند، حمام می کردند، تعجبی ندارد که این کودکان در سن دو سالگی می توانستند راه بروند، صحبت کنند و به تنهایی غذا بخورند. بچه هایی که در مهد کودک نگهداری می شدند، در همه زمینه ها با بچه هایی که در خانواده رشد کرده اند، برابری داشتند. در این پژوهش اهمیت بازی به همراه پرستار مهربان آشکار شد، چه او مادر باشد یا مربی مهد کودک. هیچ زمانی جز سالهای اولیه زندگی، بازی تأثیر خود را نشان نمی دهد. پس توجه به سالهای کودکی

و تأثیر بازی، ضرورت بسیاری دارد.
کودک هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. به راستی بازی می تواند به کودک اعتماد به نفس دهد، بازی کردن بچه ها راهی است به سوی شکل گیــری شخصیتـی سالم و مفید. در نتیجه برای این که کودک در آینــده، زندگی خوب و بالنده ای داشته باشد، فرایند بازی ب

سیار ضروری است.

بازی و شناخت
یکی از امتیازهای بازی این است که رشد شناختی کودک را گسترش می دهد. برای مثال بازیهای حسی – حرکتی، درک کودک را از دنیای اطرافش افزایش می دهد. بازیهای جسمی به او کمک می کند تا ناتوانی های خود را بشناسد و آنها را برطرف سازد. بازیهای نمادین، به او اجازه می دهد تا واقعیات را تغییر دهد. (به حال تعلیق در آورد.)
توانایی کودک در بازی نمادین، نشانه نقطه عطفی در رشد شناختی اوست. چرا که به تدریج ذهن او قدرت شکافتن ظاهر واقعیات را نمایان می کند. در تخیلات او خرس عروسکی می تواند ناگهان زنده شود و سخن بگوید.
همانطور که قوه درک کودک قوی تر می شود، بهتر می تواند با استفاده از تخیلاتش به خیالپردازی بپردازد. زمانی می رسد که او قادر است مانند بزرگترها تفکر انتزاعی داشته باشد. در طی بازی، کودک با مفاهیمی چون بزرگ – کوچک، بالا – پائین، پُر یا خالی آشنا می شود و آنها را با وضوح بیشتری درک می کند.
بازی تخیلی به کودک کمک می کند تا بفهمد چه چیزی واقعی است و چه چی

زی واقعی نیست و چه چیزی با تخیل قابل تغییر و چه چیزی تغییر ناپذیر است.
بازی کردن ، کودک را قادر می سازد بر بعضی از امور پیرامونش تسلط پیدا کند، و دریابد که نمی تواند کاملاً همه امور را تغییر دهد و همه چیز را دست کاری کند. پس او این درس را یاد می گیرد که دنیای واقعی را نمی توان کاملاً تغییر داد.

بازی و گویش

بازی به عنوان آزمایشگاه زبان نیز عمل می کند. مثلاً فرزند یک ساله شما کلمات جدید را تجربه می کند تا ذخایر لغوی اش را غنی تر سازد و حتی در مورد درک مطلب مهارتهای خود را افزایش دهد. در طی این مراحل بچه ها همواره لغات طنز آمیز را کشف می کنند، خودشان و دیگران را با کلماتی طنز که از خود در می آورند، سرگرم می کنند. برای خود همبازی خیالی تصور می کنند و مانند بهترین دوستشان با او مشغول گفتگو می شوند، چنین بازی های کلامی موجب می شود بینش زبان شناختی کودکان گسترده تر گردد. اگر کودک در محیطی رشد کند که آرامش بر آن حاکم باشد، می تواند به آزمایش و اکتشاف دست بزند. بازی هم قابلیت تسلط به اطرافش را به او می دهد. او به تدریج که بزرگتر می شود، از طریق بازی مهارتهای حل مسئله و خلاقیت را نیز فرا می گیرد و از طریق بازی های نمادین می تواند مشکلاتش را در فضایی امن تر تصورکند و راه حلهای متفاوت آن را با هم مقایسه کند.
تخیل انعطاف ناپذیر کودک، به او اجازه می دهد تا با استفاده از اشیاء اطراف خود، به خلاقیت بپردازد. بطور مثال یک قوطی را به جای طبل، یک تکه چوب رابه جای اسب و یک برگ بزرگ و پهن را به جای بشقاب در نظر بگیرد.
همچنین یک تجسم فعال به کودک کمک می کند تا از حالت بی حوصلگی و کسالت بیرون بیاید. مثلاً انتظار در مطب دکتر به نظرش کوتاه تر می آید. اما کودکی که خیالپرداز نیست، منتظر ماندن درمطب دکتر برایش یک عمر طول می کشد.
بازی کردن قدرت تمرکز حواس کودک را پرورش می دهد. از نتایج تحقیقات چنین بر می آید که بین خیالپردازی و آستانه دقت کودک ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. چرا که کمی خیالپردازی به کودک کمک می کند تا بتواند حسابی سرگرم باشد. پژوهشی بر کودکان پیش دبستانی ثابت کرده است بچه هایی که قادر نیستند خیالپردازی کنند، از دقت کمتری برخوردار هستند و تمایل بیشتری به پرخاشگری و رفتار مخرب ( شیطنت ) دارند.

بازی ونظم
از دیگر فواید بازی می توان درک نظم، ترتیب و توالی مشارکت را نام برد. قوانین بازی، نحوه شروع، ادامه و خاتمه آن، فرصت مناسبی برای کودک فراهم می کند تا درباره نظم نکات بیشتری بیاموزد.
بازیهای نمایشی نیز همین فواید را دارند، مثلاً فرزند شما هنگام خاله بازی، ابتدا به میهمانهایش که ممکن است چند حیوان عروسکی باشد، خوش آمد می گوید و آنها را روی صندلی شان می نشاند و با چای و کیک از آنها پذیرایی می کند. سپس ظرفها را تمیز می کند و در آخر به بدرقه شان می رود و با آنها خداحافظی می کند. تمام این مراحل بیانگر آن است که رشد درک کودک از ترتیب و توالی به شکل مناسبی صورت گرفته است.

فواید عاطفی
همانقدر که بازی فواید شناختی دارد، برای بهزیستی کودکان، ف

واید عاطفی را نیز به همراه دارد. بازی های تخیلی سهم بزرگی در خنده و شادی های کودکانه دارد. چنین شادمانی کودک را از حالتی خشک و ثابت بیرون می آورد. البته رضایت خاطر (خوشحالی ) کودک بازتابی احساسی است که از خود دارد. بهترین بازی، آن است که عزت نفس را در کودک به جریان اندازد. بازی به بچه ها اجازه می دهد تا با شرایط کنار بیایند، از این رو موجب توانمندی و موفقیت در بزرگسالی می شود. هنگامی که فرزندتان موقع بازی، در تصور خود، خرس عروسکی اش را زنده فرض می کند یا بعضی از غولها را می

 

کُشد یا اینکه وانمود می کند که مامور پُست است، احساس برتری حاصل از آن به وضوح، شکوفا شدن اعتماد به نفس را نشان می دهد. بازی کردن راهی برای بیان احساسات است چرا که به کودک این شانس را می دهد تا هیجانات منفی چون خشم، عصبانیت را خالی کند یا مفاهیم تلخی چون مرگ، بیماری و یا جدایی را درک کند. کودکی که به تازگی تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفته، شاید هنگامی که به خانه برمی گردد، تجربه بیماری اش را با دکتر بازی نشان دهد. با این تفاوت که این باراو دکتر است و تمام امور تحت اختیار اوست. از این رو هنگام خشم ممکن است یک حیوان عروسکی را مثلاً به دلیل خطایی که مرتکب شده توبیخ کند و او را مورد عمل جراحی قراردهد. با دوباره اجرا کردن چنین حوادثی و معکوس کردن نقش ها، کودک به تدریج در اثر بهبودی جراحات عاطفی، ترس یا خشم باقی مانده را از بین می برد. بازی به کودک کمک می کند با چنین وضعیت های ترسناکی مانند رفتن به مطب پزشک یا رفتن به مدرسه، کنار بیاید و بهتر برخورد کند. گاهی کودک در برخورد با چنین بحرانهایی با خواهر، برادر، هم بازی اش و یا حتی خانواده اش دکتر بازی می کند. شاید هم همه سربازها یا حیوانات عروسکی اش را جمع کند و وانمود کند که در مدرسه جلسه گرفته اند. بطور کلی باید گفت علاقه به مسابقه و بازی اضطراب را تسکین می دهد و تا حدودی آن را درمان می کند.
بازی به کودک اجازه خشونت می دهد تا تخلیه شود، به عبارتی از طریق بازی می تواند خشم خود را خالی کند و این امر برای او نوعی پذیرش اجتماعی محسوب می شود. بازی و ایفای نقش غول یا قهرمان ها به او اجازه می دهد حس کند قوی شده است ونیز بازی، بچه ها را درمیان احساسات قوی درونی شان توانا می سازد، احساساتی که ناپیدا است.

فواید اجتماعی
بازی مهارت های اجتماعی کودک را افزایش می دهد. به ویژه نمایشی که نوعی بازی نمادین است می تواند همدلی را در کودک پرورش دهد. در این صورت او نه تنها وانمود می کند هویت دیگری دارد، بلکه عقاید و احساسات دیگران را نیز باید به نمایش بگذارد. بنابراین خاله بازی به کودک این شانس را می دهد که از رفتار فرزند خود خوشحال یا عصبانی شود. پرستار بازی به او کمک می کند نسبت به بیمارانش احساس همدردی کند. چنین بازی های نمادین به کودک کمک می کند، درک و شناخت او از دیگران بیشتر شود و نسبت به رفتار دیگران صبور باشد و تغییرات محیطی را بهتر بپذیرد.
بازی به کودکان اهمیت سازگاری و ارزش سازش را می آموزد. دهد و بیشتر تمایل دارد، در بازی و مسابقات گروهی شرکت کند. بازی پایه های دوستی را بنا می نهد که شاید تا سالیان درازی ادامه یابد. سپس با وسیع شدن دنیای پیرامون کودک و تغییر یافتن تعاملات اجتماعی اش، به تدریج تأثیر نقش ها و رتبه های اجتماعی و روش برخورد با مردم را یاد می گیرد.
کمترین عملکرد اجتماعی بازی را می توان نقش انجام وظیفه ای دانست که هریک از کودکان در بازی های گروهی عهده دار می شوند. حتی ساده ترین شکل بازی به کودک نکات مهمی می آموزد، نکاتی چون رعایت نوبت، همکاری، رقابت عادلانه و بُرد و باخت منصفانه. بیشتر بازی های پیچیده براساس مهارت های اجتماعی ساخته شده و می شود که بدین وسیله ارزش کار گروهی و روح حاکم بر تیم را تقویت می کند. چرا که ازاین طریق کاملاً محدودیت های مربوط به رقابت و بازی گروهی کاملاً نمایان می شود.

فواید فیزیکی
شاید آشکارترین فایده بازی تأثیر آن بر رشد جسمی کودک باشد. این تأثیر شامل رشد ماهیچه و توانایی کنترل آن است، مانند هماهنگی چشم و دست. همچنین می توان گفت عضلات بزرگ از طریق فعالیت های جسمی مانند دویدن، پریدن، دوچرخه سواری و شنا قوی می شود و عضلات کوچک از طریق فعالیت های حسی – حرکتی تقویت می شود. مانند نوزادی که تلاش می کند جغجغه اش را بگیرد یا پسری که برای نقاشی کردن و خط خطی کردن تلاش می کند. بازی نمادین می تواند فرصت های زیادی برای رشد فیزیکی فراهم کند در انواع مسابقات، مهارت های حرکتی و هماهنگی اعضا بدن افزایش می یابد. تجربه بازی حسی – حرکتی مانند جویدن جغجغه، به طفل سفتی و مزه پلاستیک را می آموزد. فعالیت های حسی – حرکتی به بچه های بزرگتر این فرصت را می دهد تا اَشکال، رنگ ها و سایزها را آزمایش کنند. همچنین فعالیت های جسمی منبع تحرک حسی است. برای مثال شنا به کودک اجازه می دهد خاصیت شناوری

آب و کشش جاذبه زمین را تجربه کند. قدم زدن در جنگل و یا پارک به فرزند پیش دبستانی شما این شانس را می دهد که سنگ ها، برگ ها و پوست درخت را بشناسد، صدای پرندگان و شُر شُر آب جویبار را بشنود و گل ها را ببوید. در مجموع می توانید واکنش های

کودک تن را نسبت به محیط اطرافش تقویت کنید چرا که این تشویق در تمام طول عمر، او را تغذیه می کند و زنده نگه می دارد.

یکی ازمهم ترین نکاتی که باید به یاد داشته باشید ، این است که کودکان ، به ویژه درسه سال اول زندگی ، به سرعت تغییر می کنند واسباب بازیی که یک کودک دو ماهه راسرگرم می کند، برای یک کودک دوساله سرگرم کننده نیست وبرعکس ، کودکان همگام با رشد خودبه محرک های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی باید براساس نیازهای متغیر آنها باشد .تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده باسن کودک بسیار مهم است .اگر اسباب بازی خیلی پیشرفته باشد، کودک نمی داند چگونه با آن بازی کند ولذت زیادی ازآن نمی برد، اگر هم بسیار ابتدایی باشد، حوصله کودک زودسر می رود . کودکان خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارند که هرپنچ حس آنها را تحریک کند . اسباب بازی های مناسب برای کودک زیر یک سال آنهایی هستند که رنگ ها ، حالات مختلف سطح ( نرمی یا زبری وغیره ) مواد وشکل های جالب و متنوع رابه کودک می نمایانند.
اسباب بازی هایی که صدا در می آورند ونسبت به عملی که با آنها انجام می شود ، واکنش نشان می دهند ، مثل جغجغه به کودک احساس تسلط وکنترل می دهند و رشد مهارت های دستی وهماهنگی اورا تسریع می کنند. کودکان نوپا از بازی های داخل گذاشتن و بیرون آوردن لذت می برند لذا مکعب هایی با اندازه ها وشکل های مختلف ، فنجان های پلاستیکی ، قاشق ، اسباب بازی های داخل حمام ، پیاله ، صفحه های گردی که روی قطعات چوبی عمودی سوار می شوند وهرم های اسباب بازی همگی ازاسباب بازی های مورد علاقه آنها هستند.
درحدود دوسالگی کودکان مهارت چرخش مچ دست راکسب می کنند که آنها را قادر می سازد ، چیزهای مختلف را بپیچانند ودرها را باز کنند . اسباب بازی هایی که درپوش پیچی دارند ، مکعب هایی که داخل هم چفت می شوند، مجموعه اشکال پیشرفته تر با قطعاتی به شکل های مختلف که هریک فقط در داخل یک سوراخ جا می گیرد تابلو شکل ومیزنجاری همگی اسباب بازی های مناسب برای رشد کودکان دراین مرحله سنی به شمار می روند . کودک پیش دبستانی همچنان از بازی با مکعب ها وسایل نقاشی و رنگ آمیزی وهرچیزی که محرک بازی های تخیلی باشد، لذت می برد .او می تواند شروع به بازی های ساده با کارت های بازی کند . تمام بچه ها بازی کردن را دوست دارند .
واین برای کودکان مفید است ، زیرا قوه دور اندیشی آنها را تقویت می کند و توانایی پیش بینی عواقب کار را درآنها ایجاد می کند.
همچنین بازی فرصتی است که کودکان گاهی هم بر شما غلبه کنند.

به یاد داشته باشید که اگر شماهم در بازی ها شرکت کنید ، جنبه آموزشی بازی برای کودکانتان بیشتر می شود ، مثلا بازی های کارتی نه تنها تسلط کودکان براعداد رابیشتر می کند ، بلکه مسلط شدن بر راهبردها رانیز تقویت می کند ، این کیفیت برای کمک به کودکان در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف مختلف حایز اهمیت است همچنین سبب تمرکز حواس و پشتکار دراهتمام به یک کار بخصوص تا تمام کردن آن می شود و رشد ذهنی کودکان را سرعت می بخشد.

یکی از راه هایی که می توانید رشد کودک خود را تسریع کنید ، تش

ویق به بازی های خلاق دریک محیط جذاب است .روشی که شما برای چیدن ونمایش اسباب بازی های کودکتان به کار می برید تاحدود زیادی درتعیین این که آیا او با آنها بازی خواهد کردیا نه نقش دارد اگر اسباب بازی ها به صورت درهم وبرهم داخل جعبه ای ریخته شدند ، برای کودک جذابیتی نخواهد داشت درحالی که اگر اسباب بازی ها را خوب به نمایش بگذارید او را به بازی کردن و ترتیب دادن آرایش های ابتکاری دیگر تحریک می کنند .
وجود فضاهایی برای بازی درحوزه فعالیت های خاص ، مثل یک سینی پرازشن ، یک میزرنگ آمیزی وجایی که کودک بتواند آب بازی کند،مفید است درصورتی که از لحاظ ایمنی احتیاط های لازم رابه عمل آورید .

آشپزخانه محل ایده آل برای بازی کردن است ، بخصوص اگر میز وصندلی مناسب کودک ، اجاق اسباب بازی و مقداری ظرف وظروف ودیگ و ماهیتابه برای بازی وجود داشته باشد . می توان گوشه ای را برای عروسک ها در نظر گرفت که کودک بتواند هرشب عروسک ها رابخواباند وصبح روز بعد آنها را برای صبحانه بیدار کند . اسباب بازی ها می توانند ساده باشند ، گهواره ها می توان از سبدهایی که یک لایه پارچه داخل آنها انداخته شده است ، ساخت وافزودن یک صندلی بچه بسیار کوچک و یک کمد کشویی برای لباس های عروسک ها به ایجاد فضایی واقعی برای خانه عروسک ها کمک می کند . یک محیط جالب فقط به داخل منزل محدود نمی شود . اگر شانس داشتن یک باغچه بزرگ یا باغ را دارید ، می توانید آنجا را باوسایلی مناسب مانند جعبه شن ، تاب ، سرسره ، نردبان ، تخته تعادل وتپه کوچک ایجاد شده درزمین چمن ، که همگی محرک قوه تخیل کودکتان هستند ،مجهز کنید . شیوه طبیعی یادگیری برای کودک بازی کردن است .برای کودکان بازی کردن ویادگیری متضاد یکدیگرنیستند . کودکان از موقعیت های یادگیری لذت بخش بهره می برند. مثلا با استفاده از اسباب بازی های نخ کردنی وجور کردن رنگ ها ، جنس ها وشکل ها کودکان مهارت های اساسی را فرا می گیرند که بعد ها آنها راقادر می سازد خواندن ،نوشتن وشمردن رابیاموزند.

اسباب بازی های حاضری جهت یادگیری الزامی نیستند .
هرچه اسباب بازی شکل غیر اختصاصی ترو بنیادی تر داشته باشد ، قوه تخیل کودک فعال تر می شود.

کودکان همگام با رشد خود به محرک های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی باید براساس نیازهای متغیر آنها باشد.
کودکان خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارند که هرپنج حس آنها را تقویت کند.
هنگام خرید اسباب بازی برای کودک علاوه برتوجه به تناسب آن با محدوده سنی وی بایداز بی خطر بودن وسرگرم کنندگی آن هم مطمئن بود.
زیرا کودکان درهرحال بازی ها واسباب بازی هایی برای خودشان ابداع می کنند .ولی اسباب بازی های مناسب می توانند محرک لازم برای جستجو وکشف چیزهای جدید رافراهم کنند. نیازی هم نیست اسباب بازی ها گران یا پیچیده باشند . بهترین اسباب بازی ها آنهایی هستند که کودک رامجذوب خود می کنند وکودک بارها وبارها به سراغ آنها می رود. غالبا یک وسیله خانگی مثل لگن لباسشویی ،که می توان ازآن به عنوان قایق ،اتومبیل با استخر استفاده کرد. زمینه ساعت ها بازی تخیلی رافراهم می آورد .درحقیقت برای فراهم کردن نوع وسایل بازی که برای تضمین پیشرفت عقلی وآتی کودک ضروری است ، لازم نیست حتی یک اسباب بازی ، غیر از توجه به تناسب آن برای محدوده سنی کودک ، باید به چند نکته دیگرنیزدقت کنید .اول این که آیا کاملا بی خطر است ودوم این که آیا تحریک بخش است ؟ و سوم آیا ارزش بازی کردن دارد و به عبارت دیگر آیا اسباب بازی آن قدر چند منظوره هست که برای انواع بازی ها کار برداشته باشد وبا افزایش سن کودک هنوزقابل استفاده باشد چهارم خیلی ساده آیا سرگرم کننده هست ؟
برای این که مقایسه بسیار ساده ای کرده باشیم ، یک بسته مکعب اسباب بازی مناسبی است زیرا می توان در سنین مختلف به یک اندازه از آن لذت برد و محرک قوه تخیل وبازی فعال است .اسباب بازی های مکانیکی این اندازه مفید نیستند . زیرا نمی توان کارزیادی با آنها کرد وکودکی خیلی زود حوصله اش ازآنها سرمی رود همه ما می دانیم که اسباب بازی ها می توانند ارزش آموزشی داشته باشند ولی این را نیز باید بدانید که اسباب بازی ها می توانند ادراکات کودکان راغنی سازند .اسباب بازی هایی که ازاین نظر بیشترین فایده را دارند ، آنهایی هستند که کودک شما می تواند با آنها کاری انجام دهد نه این که صرفا مجبور باشد به صورتی کلیشه ای واز پیش تعیین شده با آنها بازی کند. مثلا اسباب بازی هایی که به هم چفت می شوند یا به هم می چسبند و با استفاده از آنها می توان چیزهای مختلفی را ساخت ، ازسنین پایین به کودکان می آموزند که می توانند چیزها را با استفاده از مهارت دستی وذهنی خود تغییر دهند. به علاوه هوش فضایی وعمق ادراک آنها رانیز افزایش می دهند . از آنجا که پسرها عموم

ا دراین زمینه ها استعداد بیشتری دارند ، این قبیل اسباب بازی ها بخصوص برای دخترها مفیدند.
اگر کودک شما هنوز درپوش ماهیتابه راترجیح می دهد. مایوس نشوید ،زیرا وسایل خانه می توانند اسباب بازی های بسیارمفید ،سرگرم کننده و بی خطر باشند .برای داشتن ارزیابی صحیح از این که آیا شما درهربرهه زمانی خاص ، بهترین اسباب بازی ممکن راانتخاب کرده اید یاخیر؟ واکنش کودک شما بیشترین اهمیت را دارد .شما مجبور نیستید جدیدترین اسبا

ب بازی های آموزشی راخریداری کنید ،زیرا هر چیزی که کودک شما را مجذوب کند برای او جنبه آموزشی دارد . کودکان ذاتا یادگیرنده هستند و هرچیزی که مورد علاقه کودک قرار بگیرد ، چیزی به او می آموزد .

منابع :

مجله رشد – مجله پیوند – روانشناسی رشد 1و2
دبستان استاد شهریار – علی اکبر محمدوند

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ت

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ترازپرداختهای ایران با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ترازپرداختهای ایران با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ترازپرداختهای ایران با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ترازپرداختهای ایران با pdf :

بررسی اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر ترازپرداختهای ایران

چکیده
جریان سرمایه در دهه آخر قرن بیستم یکی از عوامل اساسی ادغام گستره اقتصاد جهانی بود.در همین راستا، بسیاری از کشورهای در حال توسعه سیاستهایی را اتخاذ کرده اند که بتوانند این سرمایه های مستقیم خارجی را جذب کنند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله اثرات نرخ ارز ، جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی و برخی عوامل دیگر بر شاخص تراز تجاری ایران در قالب یک مدل اقتصادسنجی و با استفاده از نرم افزار Eviews مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان می دهد که اثرات ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی و نرخ ارز بر شاخص تراز تجاری مثبت ولی اندک است.همچنین اثر این متغیرها بر صادرات غیر نفتی نیز مثبت است.

کلید واژه: نرخ ارز، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، شاخص تراز تجاری ایران، صادرات غیر نفتی
1)مقدمه
جریان سرمایه در دهه آخر قرن بیستم یکی از عوامل اساسی ادغام گستره اقتصاد جهانی بود. نوع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بین سایر جریان‌ها نقش مهمتری در این فرآیند داشته است. نقش و اثر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر متغیرهای کلان اقتصادی کشورهای در حال توسعه موضوع بحث اکثر مطالعات بوده است. سؤال اساسی عمده این مطالعات این است که آیا جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، تجارت بین‌المللی یا سایر متغیرهای یک کشور را افزایش می‌دهد یا آنها را محدود می‌کند؟ آیا FDI جایگزین صادرات می‌شود یا آنرا افزایش می‌دهد؟ در حالیکه در مباحث تئوریکی دلایلی مبنی بر اثرات جانشینی و مکملیFDI ذکر می‌شود. اما کارهای تجربی تقریباً نشان می‌دهند که رابطه مکملی بین صادرات و سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در ایران نیز با توجه به وجود مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ورودFDI سالهاست که شروع شده است (حداقل از سال 1372 به بعد این جریانات مثبت شده است). هر چند که میزان آن هنوز به اندازه کشورهای دیگری چون کشورهای شرق آسیا نرسیده است. ولی این مسأله برای اقتصادی ایران قابل بررسی است بطور کلی، از آنجا کهFDI یکی از منابع اساسی تأمین مالی پروژه‌ها می‌باشد لذا بررسی اثر آن بر سایر متغیرهای کلان اقتصادی از جمله تجارت خارجی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بنابر این در این مطالعه بدنبال پاسخ به این سؤالات هستیم که:
اولا:اثرات ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) بر شاخص تراز تجاری ایران به چه صورت است؟
ثانیا، آیا اثراتFDI بر صادرات غیرنفتی مثبت است؟

ثالثا، سایر متغیرها چون نرخ ارز GDI چه تأثیری بر صادرات و شاخص تراز تجاری ایران داشته است؟
در راستای سوالات فوق عمده ترین فرضیه این تحقیق آن است که اثرFDI بر شاخص تراز تجاری و صادرات غیرنفتی ایران مثبت است.

شایان ذکر است که در راستای هدف این مقاله می توان گفت که با چنین مطالعاتی در واقع نقش و اثرFDI بر تجارت بین‌المللی ایران روشن می‌شود. در واقع این نکته روشن خواهد شد که اثرپذیری صادرات از مزایای ورودFDI مثل تکنولوژی به چه صورت می‌باشد.

3) پیشینه تحقیق
ارصلان رزمی (2006) در مقاله خود تحت عنوان « اثرات سرمایه گذاری مستقیم خارجی(باسیاست صادرات محور) بر ترازپرداختها در کشورهای در حال توسعه» بعد از برآورد مدل ، ضمن بیان اینکه اثرات چنین سیاستهایی چندان در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار نگرفته، نتیجه گیری می کند که اثرات کوتاه مدت سیاستهای جذب FDI بر تراز پرداختها منفی باشد و این ممکن است به دلیل ماهیت سرمایه گذاری و نوع سیاستها باشد.

گریفین در اوایل دهه 1970 طی تحقیقاتی به این موضوع اشاره دارد که سرمایه‌های خارجی به جای ایجاد افزایش منابع داخلی که از آن طریق کمک به رشد و توسعه اقتصادی نماید، در حقیقت به کاهش پس‌انداز داخلی منجر گشته و اثر منفی بر رشد اقتصادی کشورها دارد.

دان،برونشیر و رابینسون با استفاده از روش مقطعی فیمابین کشورها جهت برآورد تأثیر سرمایه‌گذاری خارجی و کمکهای بلاعوض خارجی و رشد اقتصادی به این نتیجه رسیدند که چنین انتقالاتی از سرمایه‌های خارجی، در ضمن ایجاد عدم برابری اقتصادی در درون کشور منجر به افزایش رشد نسبی کشورها می‌شود اما این نتیجه فقط در کوتاه‌مدت به وجود می‌آید و در بلندمدت این کشورها با کاهش نسبی رشد مواجه می‌شوند. البته این مسئله تا حد زیادی بستگی به سطح توسعه‌یافتگی کشور جذب‌کننده دارد.
جان هاتزیس (2000)، در بررسی خود تحت عنوان ” سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و عامل کشش تقاضا” استدلال می‌کند که آزادسازی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هزینه نیروی کار را برای سرمایه‌گذاری داخلی مهمتر ساخته است و تقاضای نیروی کار را بلندمدت نموده است و این نظر را با داده‌های انگلستان و آلمان تصریح می‌کند. ابتدا با افزایش هر واحد نیروی کار منجر به خروج سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌شود و کاهش آن منجر به ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌شود. همچنین فاطمه نظیفی (1995) در تحقیق خود با عنوان “اثر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر رشد کشورهای در حال توسعه” نتیجه می‌گیرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری داخلی و سطح سرمایه‌ انسانی رابطه مستقیمی دارد.

4) بررسی روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران
همانگونه که نمودار(1) نشان می دهد طی سالهای 88- 1381 معادل 1290میلیون دلار سرمایه خارجی درمناطق آزاد کشور جذب شده است که 804 میلیون دلار آن (62 درصد) مربوط به سال های 88 – 1387 بوده است. از این میزان درحدود 2/49 درصد درمنطقه آزاد قشم، 7/49 درصد درمنطقه آزاد کیش و 92/0 درصد درچابهار سرمایه گذاری شده است.(جدول شماره 1). آمار حکایت از این واقعیت دارد که سازمان های مناطق آزاد نتوانسته اند درحدظرفیت های موجود اقدام به جذب سرمایه

گذاری خارجی نمایند، که عمدتاً نشات گرفته از عدم وجود زیربناها و امکانات اولیه جهت جذب سرمایه های خارجی بوده است. البته انتظار می رود با افزایش یا تکمیل زیرساخت های لازم و همچنین اقدامات انجام گرفته درجهت رفع خلاء های قانونی درمناطق آزاد ازجمله تصویب قانون پولی و بانکی مناطق آزاد و قانون جلب و تشویق سرمایه گذاری خارجی، این روند درسال های آتی بهبود یابد.

جدول(1): میزان جذب سرمایه گذاری خارجی درمناطق آزاد طی سال های 88-1386 (میلیون دلار)
مناطق آزاد 1386 1387 1388 جمع
کیش 315 302 300 917
قشم 143 217 100 460
چابهار 3/0 2/1 5/53 55
جمع سالیانه 3/458 2/520 5/453 1423

5) معرفی مدل:
برای بررسی اثرات متغیرهایی چون سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI)، تولید ،GDP، نرخ ارز و رابطه مبادله بر شاخص‌ تراز تجاری ایران از مدل لگاریتمی زیر استفاده شده است:
(1)
که در معادله فوق متغیرهای مستقل عبارتند از:

تولید ناخالص داخلی
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی
نرخ ارز اسمی(غیررسمی)
نسبت قیمتهای صادرات به قیمتهای واردات
براساس مباحث تئوریک کلان اقتصادی انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی اثر مثبت بر روی شاخص تراز تجاری داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی براساس مباحث تئوریکی که در بحثهای قبلی بدانها اشاره شد انتظار بر آن است که شاخص تراز تجاری را بهبود ببخشد. نرخ ارز براساس مباحث نظری باعث افزایش صادرات(در صورت کشش‌پذیر‌بودن) و کاهش واردات می‌گردد لذا انتظار قبلی بر مثبت‌بودن اثرات تغییرات آن می‌باشد.
همچنین در یک مدل جداگانه واردات را خارج کردیم تا اثرات همان متغیرها را بر صادرات غیرنفتی نیز مشخص کنیم. لذا در مدل دوم بجاش شاخص تراز تجاری، متغیر وابسته فقط صادرات غیرنفتی ایران می‌باشد که بشرح زیر تصریح شده است:
(2)
در مدل فوق و همچنین در مدل قبلی بیانگر درآمد خارجیان می‌باشد که در مباحث نظری از آن به عنوان متغیر مهم و تأثیرگذار بر صادرات یاد می‌شود. در این مدلها نیز ، تولید ناخالص کشور کره‌جنوبی را نشان می‌دهد. این انتخاب بدان دلیل می‌باشد که در سالهای اخیر کشور کره‌جنوبی یکی از بزرگترین شرکای تجاری ایران بوده است. همچنین یکی از ساختارهای مشابه ساختار اقتصاد ایران را در دهه‌های گذشته داشته و روابط تجاری آن کشور با ایران در چند سال اخیر گسترش یافته است.
گام نخست در تحلیل الگوها، بررسی پایایی متغیرها می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
5-1) پایایی متغیرها:
از آزمون دیکی-فولر تعمیم‌یافته برای بررسی پایایی متغیرها استفاده کرده‌ایم که نتیجه این بررسی در جدول شماره(2) خلاصه و گزارش شده است.
بطور کلی بر اساس آزمون دیکی فولر تمام متغیرهای الگو در سطح ناپایا هستند. بنابراین در راستای پایاکردن متغیرها از تفاضل‌گیری استفاده می‌شود. لذا ما از تفاضل مرتبه اول متغیرها استفاده کرده‌ایم که نتیجه آن در جدول شماره(2) گزارش شده است:
جدول(2): بررسی پایایی متغیرها در تفاضل مرتبه اول آنها
نام متغیر عرض از مبدأ وقفه بهینه آمارهADE محاسبه‌شده مقادیر بحرانی
1% 5% 10%
DLTRADE ندارد صفر 32/2- 75/2- 96/1- 62/1-
D LERAN دارد یک 01/3- 068/4- 122/3- 704/2-
D LGDP دارد یک 4/5- 068/4- 122/3- 7/2-
D LPXPD ندارد یک 22/5- 77/2- 96/1- 62/1-
D LyF دارد صفر 27/3- 01/4- 10/3- 69/2-
D LFDIR ندارد یک 63/1- 77/2- 96/1- 62/1-
مأخذ: براساس نرم‌افزارEviews و یافته‌های تحقیق، تخمین، خلاصه و گزارش شده است.

جدول فوق نشان می‌دهد که تمام متغیرهای الگوها در تفاضل اول پایا شده‌اند. به عبارت دیگر در تفاضل مرتبه اول فرضیه مبنی بر وجود ریشه واحد رد می‌شود. به عنوان مثال DLTRADE در وقفه بهینه صفر و با آمارهADF،32/2- در سطح اطمینان 95% پایا شده است زیرا مقدار آمارهADF محاسبه‌شده در سطح بحرانی1% و از 5% به بعد نیز بزرگتر از مقادیر بحرانی(به لحاظ قدرمطلق) می‌باشد که بیانگر پایا‌شدن متغیر می‌باشد. چنین توضیحی در مورد سایر متغیرها بسته به وقفه بهینه آنها و همچنین مقادیر آمارهADF آنها قابل بیان می‌باشد.
5-2) تخمین مدل:
جهت تخمین اثرات متغیرهای مستقل مدل بر متغیر وابسته(شاخص تراز تجاری) از روشOLS استفاده کرده‌ایم که نتیجه آن بصورت زیر قابل بیان می‌باشد.

(3)

در مدل فوق اثراتGDP با یک دوره تأخیر بر شاخص تراز تجاری ایران مثبت است. همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اثر مثبت و معنی‌داری بر شاخص تجاری ایران گذاشته است هر چند این اثر کمتر از 1% می‌باشد. چون مقدار ورودیFDI به کشور چندان قابل توجه نمی‌باشد. شاید بخاطر همین قضیه اثرات چندانی بر سایر متغیرهای کلان اقتصادی ایران نمی‌گذارد ولی اثرگذاری مثبت آن بیانگر این است که کشور بایستی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی بصورت اصولی گام‌های اساسی بردارد. انتظار می‌رود با افزایش حجم ورودFDI به کشور سرمایه‌گذاری آن بر متغیرهای کلان اقتصادی قابل‌توجه‌تر شود. اثر نرخ ارز بر شاخص تراز تجاری ایران مثبت است اما به لحاظ آماری ضعیف‌تر از دو متغیر قبلی معنی‌دار می‌باشد. همچنین ضریب79/0 این متغیر بیانگر آنست که حساسیت صادرات و واردات ایران و یا نسبت این دو هنوز چندان به نرخ ارز حساس نیست و یا به عبارت بهتر کشش‌پذیر نیست و یا دلالت ضمنی بر آن دارد که هنوز شرط مارشال-لرنول کشش صادرات+کشش واردات بزرگتر از یک در اقتصاد بین‌الملل(تجارت خارجی) ایران برقرار نیست.
اثر رابطه مبادله بر شاخص تراز تجاری منفی، ولی از نظر آماری بی‌معنی می‌باشد. همچنین اثر درآمد خارجیان با یک دوره وقفه بر شاخص تراز منفی می‌باشد و این در واقع بیانگر منفی‌بودن تراز تجاری ایران با کشور کره جنوبی می‌باشد که بیشتر وارد‌کننده کالاها از این کشور بوده‌ایم تا صادرکننده. متغیر دامی در واقع بیانگر عدد یک برای سالهایی است که سیاستهای تعدیل و آزادسازی نرخ ارز در آنها صورت گرفته برای بقیه سالها می‌باشد.
بطور کلی، اثرات متغیرهای مستقل، بر متغیر وابسته مدل تقریباً براساس مباحث تئوریک و انتظارات قبلی می‌باشد. به عبارت دیگر عدم حساسیت شاخص تراز تجاری برابر متغیر نرخ ارز و همچنین اثرگذاری مثبتFDI بر شاخص تراز تجاری از نکات بارز نتیجه تخمین مدل می‌باشند. برای بررسی بهتر تأثیر متغیرها، روی متغیر وابسته مدل دوم که برای تخمین انتخاب‌شده، اثر متغیرهای مستقل را روی متغیر صادرات غیرنفتی مطالعه می‌کند. به عبارت دیگر مدل در نظر گرفته شده عبارت خواهد بود از:
(4)
که در مدل فوق متغیرLEXPNO ، صادرات غیرنفتی را نشان می‌‌دهد و سایر متغیرها همان تعریف قبلی، در این مدل نیز وارد شده‌اند.
بعد از تخمین مدل، ضرایب بدست‌آمده بصورت زیر قابل گزارش است:
(5)

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<      1   2   3   4   5   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ