سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی بررسی فرهنگ و اسطورههای ایرانی با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی بررسی فرهنگ و اسطوره‌های ایرانی با pdf دارای 388 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی بررسی فرهنگ و اسطوره‌های ایرانی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

فولکور چیست؟
«این کلمه را نخستین بار ویلیام، جی، تامس W.J.Thoms باستان‌شناسی انگلیسی (در گذشته به سال 1885 م) وضع کرد و‌آن را طی نامه‌ای با امضای مستعمار آمبروز مرتون «Ambrose.Merton» در نشریّه انجمن ادبی لندن در تاریخ 22 اوت 1846  به چاپ رساند. وی در توضیح این اصطلاح تاکید داشت که مطالب و موضوعاتی «از قبیل عادات و آداب و مشاهدات و خرافات و ترانه‌ها و اصطلاحات و غیر از اینها باید از ادوار قدیم تدوین شود» تا هم در آینده پژوهشگران بتوانند از این طریق به اطلاعات مورد علاقه خود دست یابند و همچنین بدین وسیله بتوان از زوال و فنای آثار و اندیشه‌ها و ادبیات عامّه، جلوگیری کرد.»
برای آنکه تعریف صحیحی از فولکلور کرده باشیم ابتدا باید بگوئیم که لفظ «فولک» یا مردم می‌تواند به دسته‌ای از مردم از هر طبقه و گروهی که می‌خواهد باشد اطلاق شود، بشرط آن که آنان لا اقل در یک چیز با هم مشترک باشند. این وجه اشتراک می‌تواند شغل متشابه، دین مشترک، زبان واحد، و غیره باشد. اما آنچه مهم است آنست که این گروه به هر ترتیب که فرم گرفته باشد باید سنت‌ها و رسومی خاص داشته و آن را از خود بداند.
افراد گروه نباید لزوماً یکدیگر را بشناسند، اما همه‌ی آنها باید آن رسم و سنّت و چیزی را که با هم مشترک دارند آگاه یا ناخودآگاه دانسته و باید توسّط آن رشته به هم مربوط باشند. آن رشته از سنن و آداب را که به آن اجتماع، شخصیّت و هویّت و موجودیّت مخصوص خودش را می‌دهد، فولکلور می‌نامیم.»
«کلمه فولکلور مرکّب است از دو  جزء «فولک» Folk و «لر» Lore که جزء اول را در فارسی به مردم، توده، عامه، خلق و عوام ترجمه کرده‌اند و بخش دوم را به دانش، آگاهی، دانستنی، معلومات، حکمت و کلماتی ازین گونه برگردانده‌اند. روی هم رفته مترجمان پارسی زبان در برابر فولکلور، اصطلاحات فرهنگ مردم، فرهنگ توده، دانش عوام، حکمت عامیانه، فلسفه عوام، معرفت عامه، دانستنیهای عوام، فرهنگ عامه، فرهنگ قومی، آداب و رسوم و اعتقادات عامه، اخلاق عامیانه، توده‌شناسی و عباراتی ازین قبیل آورده‌اند. هنوز بین این مترجمان توافقی دیده نشده که تنها یک اصطلاح را برگزینند و به این اختلاف آرا خاتمه دهند.
در تعاریف گوناگونی که از فولکلور شده است، در مجموع، قلمرو آن بسیار وسیع به نظر می‌رسد. در فرهنگ اصطلاحات ادبی جهان از جوزف شیپلی که در سال 1955 میلادی، منتشر شده است، پس از بحث درباره‌ی پذیرش واژه‌ی فولکلور از سوی کشورهای مختلف، می‌نویسد: در فرانسه و اسکاندیناوی، فولکلور برای موضوعاتی از قبیل شکل‌های خانه‌های سنتی، اعمال کشاورزی، شیوه‌های مربوط به بافتنی‌ها و منسوجات و دیگر جنبه‌های فرهنگ مادی که معمولاَ به انسان شناسی اختصاص دارد، به کار برده می‌شود. در انگلستان، این لفظ، به سنت‌های شفاهی یا کتبی مردم و اظهارات و عبارات در زیبایی‌شناسی سنتی، منحصر می‌شود. سپس می‌افزاید: به نظر می‌رسد هیچ اختلافی نباشد در این که این اصطلاح، شامل همه‌ی انواع آوازها و ترانه‌های باستانی، قصه‌های کهن، خرافه‌ها، افسانه‌های محلی، ضرب‌المثل‌ها و معماها شود.
اما، قلمرو فولکلور یا دانش عامه، به همین جا محدود نمی‌شود. صادق هدایت، می‌نویسد: «امروزه فلکلر توسعه شگفت‌آوری به هم رسانیده، ابتدا محقّقین فلکلر، فقط ادبیات توده مانند: قصه‌ها، افسانه‌ها، آوازها، ترانه‌ها، مثل‌ها، معماها، متلک‌ها و غیره را جستجو می‌کردند. کم کم تمام سنت‌هایی که افواهاً آموخته می‌شود و آنچه مردمان در زندگی خارج از دبستان فرا می‌گیرند جزو آن گردید. چندی بعد جستجوکنندگان اعتقادات و اوهام، پیشگویی راجع به وقت، نجوم، تاریخ طبیعی، طب و آنچه دانش توده نامیده می‌شد مانند گاهنامه، سنگ‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانورشناسی و داروهایی را که عوام به کار می‌بردند به این علم افزودند. سپس اعتقادات و رسومی که وابسته به هر یک از مراحل گوناگون زندگی مانند تولد، بچّگی، جوانی، زناشویی، پیری، مراسم سوگواری،جشن‌های ملّی و مذهبی و عاداتی که مربوط به زندگی عمومی می‌شود، از جمله، تمام پیشه‌ها و فنون توده، جزء این علم به شمار آمد، زیرا هر پیشه ای ترانه‌ها و اوهام و اعتقادات مربوط به خود را دارد، مثلاً فلکلر شکار یا ماهیگیری جداست و هر شغلی ممکن است نزد محقّق این فن بایگانی علیحده داشته باشد، همچنین کتاب‌هایی که از دست توده مردم بیرون آمده مانند: بهرام و گلندام، خاله سوسکه، عاق والدین و غیره باید جمع‌آوری و مطابق تاریخ طبقه‌بندی شود.»
وقتی که از فولکلور ملّتی سخن به میان می‌آید، سخن از افسانه‌ها، ترانه‌ها، عقاید، آداب و رسوم، مذهب، گویش‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، بازی‌ها و هزاران پدیده‌ی دیگر اجتماعی است که بازگوکننده‌ی شیوه‌ی واقعی زندگی، اندیشه و احساسات آن مردم است. در حقیقت، دنیای فولکلور، دنیای واقعی توده‌هاست؛ توده‌های مردمی که از دیر باز زیسته‌اند، اندیشیده‌اند، خندیده‌اند، گریسته‌اند، شکست خورده‌اند، پیروز شده‌اند، نیایش کرده‌اند و عاصی شده‌اند، سپس در همان دنیای شگفت‌انگیز مرده‌اند؛ در حالی که همه چیز خود را چون یادمان و یادگاری گرانبها و مقدّس به نسل‌های پس از خود سپرده‌اند و نسل‌های نسل بدین شیوه روزگارگذرانده‌اند.
سی اس برن (C.S.Burn)، در مقاله‌ای، فولکلور را چنین تعریف می‌کند: «فولکلور، درواقع نحوه جهان‌بینی و روان‌شناسی انسان عامی و اندیشه او در باب فلسفه،دین، علوم، نهادهای اجتماعی، تشریفات و جشنها، اشعار و ترانه‌ها، هنرهای عامیانه و ادبیات شفاهی است.»
«آنچه مسلم است قلمرو فولکلور علاوه بر ادبیات شفاهی، آداب، رسوم و معتقدات عامیانه، شامل تمام علوم، هنرها، تکنیکها، صنایع و حرفه‌های توده مردم نیز می‌شود.
قلمرو فرهنگ عامه گسترده است. ذهنیات هر فرد از باورها، پندارها، اندیشه‌ها و سخن وادب عامه انباشته است. بسیاری از تدابیری را که انسان برای برآوردن نیازهای اولیه خود از قبیل تهیه پوشاک و خوراک و ابزار کار و مسکن به کار می‌گیرد و سهم عمده‌ای از آنچه را که برای گذران اوقات فراغت در نظر دارد و بخشی از رفتار اجتماعی، مثل آداب رفت و آمد، آداب سفره، نشست و برخاست، خیز و خفت، دید و بازدید، تعارفات، مراسم و آداب زندگی از زادن تا مردن، همه اینها گوشه‌ای از فرهنگ عامه را تشکیل می‌دهد. اصولاَ «تصوّر این که فردی در جامعه بتواند بدون تکیه بر فرهنگ عامه زندگی کند، محال می‌نماید».
برای دریافت زمینه و قلمرو فرهنگ مردم، بجاست به نظریه «سی.اس.برن» در همان مقاله، اشاره شود. وی معتقد است «موضوعاتی که به نام فولکلور بررسی می‌شوند در سه مقوله اصلی و چندین مقوله فرعی قرار می‌گیرند:
الف: باورها و عرف و عادات مربوط به زمین و آسمان، دنیای گیاهان و روییدنیها، دنیای حیوانات، دنیای انسانی، اشیای مخلوق و مصنوع بشر، روح و نفس و دنیای دیگر، موجودات مافوق بشر (ربّ النّوعها و ربّه النّوعها و غیره) غیبگویی و معجزات و کرامات، سحر و ساحری، طب و طبابت.
ب: آداب و رسوم مربوط به نهادهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، شعائر و مناسک زندگی انسان، مشاغل و پیشه‌ها، گاه شماری و تقویم و جشنها، بازیها و سرگرمیها اوقات فراغت.
ج: داستانها و ترانه‌ها و ضرب‌المثلها، داستانها (حقیقی و سرگرم کننده)، ترانه‌ها و تصنیفها، مثلها، متلها و چیستانها…»
«فولکلور یا دانش عوام، دانستنی‌های توده، فرهنگ مردم – یا هر چه دیگرش که بنامیم شامل می‌گردد بر: اساطیر، افسانه‌ها، قصّه‌ها، شوخی‌ها، ضرب المثل‌ها، معماها، آوازها، طلسمات، دعاها، لعنت‌ها، قسم‌ها، اهانت‌ها، حاضر جوابی‌ها، طعنه‌ها و سرزنش‌ها، انواع اذیت کردن‌ها، اصطلاحات مشروب خواران، تپق زدن‌های زبان و اصطلاحاتی که برای ممارست در گفتن بکار می‌رود (سه‌شب سه‌شنبه شمس‌الدین سه‌شیشه شراب می‌خورد)، سلام‌ها و درودها، اصطلاحات خداحافظی.
این علم، هم چنین شامل است بر رسوم عامه مثل رسوم مربوط به زایمان، ختنه سواران، عروسی، مرگ و تشییع جنازه، حمام رفتن به مناسبت‌های مختلف و رسوم مربوط به آن، رقص‌های محلی، نمایش‌های محلی بومی، هنرهای دستی محلی، اعتقادات خرافی، زبان عامیانه، تشبیهات عامیانه (سفید مثل گچ دیوار، یک طویله‌خر)، اصطلاحات مجازی عامیانه (پوستش را کند، پدرش را سوزاند)، اسامی و القاب اشخاص و نواحی (حسن کچل، علی بی‌دماغ و غیره) شعر عامیانه از اشعار عاشقانه گرفته تا حماسه، نوشته‌های روی قبور، یادگاری‌های روی دیوار حمام و خانه‌ها و خیابان‌ها، شعرهای بی‌معنی، بازی‌های اطفال و اشعار و وزن‌هائی که در حین بازی می‌خوانند و می‌سرایند (گرگم و گله می‌برم… جم جمک برگ خزون … اتل متل توتوله..)، انواع پشگ انداختن برای انتخاب یک نفر یا بیرون کردن یک نفر از دائره بازی، آوازها و شعرهائی که بچه‌های خرسال می‌خوانند (دس دسی باباش میاد)، طب عامیانه، نام‌های محلی جانوران و پرندگان و اعتقادات در مورد آنها، گاه شماری عامیانه.
به صورت بالا می‌توان مسائل زیر را نیز اضافه نمود: بازی‌های بزرگ سالان (الک دولک، سه قاب ریختن و غیره)، اداها و ژست‌ها، اعتقادات عامیانه مذهبی مثل دعاها، صلوات فرستادن‌ها (موقع و نحوه آن)، مراسم سوگواری در تعزیه و روضه‌خوانی، مسافر از زیر قرآن رد کردن، شیطان را لعنت کردن، عمر سوزان و غیره. و نیز شوخی‌های دستی و یدی، زبان‌شناسی عامیانه (که مثلاَ بیابان را مرکّب ازبی+آب بدانند بمعنای جای خشک). اغذیه مختلف و نحوه و موقع پختن آن مثل آش رشته، آش نذری، شله زرد،‌آش پشت پا. طرز ساختن آب انبار و طویله و قلعه‌های دهاتی، لباس‌های محلی و طبقاتی و نقش ها و شکل آن‌ها، صداهائی که برای فرمان دادن به حیوانات در می‌آورند (مثل چخ برای فرار دادن سگ، هش برای ایستاندن خر و سوت‌زدن برای آب دادن ستوران). جملات و اصطلاحاتی که پس از عطسه و آروغ و سایر صداهای مربوط به بدن گفته می‌شود (صبر آمد، عافیت باشد). مراسم مربوط به جشن‌ها و اعیاد و سوگواری‌ها مثل مراسم شب چهارشنبه سوری، سفره هفت‌سین، سیزده بدر. آداب و رسوم زندگی و برداشتن محصول، اصطلاحات مربوط به حرف و صنایع گوناگون و پیشه‌وران و غیره.
صورت بالا فقط شامل طرح و نمونه‌ای از مسائل مربوط به فولکلورست و بهیچ‌وجه تمام مسائل و بخش‌ها را در بر ندارد.»
فولکلور (فرهنگ عامه) دارای چه ویژگی‌هایی است؟ آندره و ارایناک که فرهنگ عامّه را با بقایای تمدن سنّتی یکسان می‌شمرد، سه ویژگی برای آن قایل بود:
1-    از عناصر متعلق به تمدن باستانی تشکیل شده است؛  یعنی متعلق به گذشته است و ریشه در گذشته‌ی تاریخی جامعه دارد  و فقط در جوامع متمدن یافته می‌شود.
2-    هیچ شیوه‌ی انتقال به صورت علمی را نمی‌پذیرد. پس هر نوع نظریه‌پردازی و تعبیه‌ی قوالب نظری درباره‌ی آن نابجاست . به عبارت دیگر، فاقد زیربنای علمی و تشکیلاتی منظم است  و «دارای هیچ گونه روش علمی و استدلال منطقی نیست و در مجامع رسمی، جایی ندارد.»
3-    «دارای نوعی تسری (بدون آمیختگی) بر عناصری در تمدن جدیدتر است»  و تأثیری نسبی از فرهنگ و تمدن نو می‌یابد.
چنان که گذشت، یکی از ویژگی‌های فولکلور، نگنجیدن آن در قالب‌های علمی و تطبیق نکردنش با موازین علمی و منطقی جامعه است. «وان ژنپ» نیز همین ویژگی را برای فولکلور ذکر می‌کند و معتقد است باورها و اعمال فولکلوریک بر حسب عادت و تقلید و سرگرمی صورت می‌گیرد؛ مانند مراسم و باورهای مربوط به تولد، ازدواج، مرگ و میر و آداب خوراک و پوشاک در جشن‌ها و همچنین آوازها و قصه‌ها.  البته نباید این موضوع را از نظر دور داشت که یکی از عوامل گرایش و اعتقاد به باورها و اعمال مربوط به فرهنگ عامه، این است که بسیاری از آن‌ها، در طی روزگاران، در اعماق ذهن و ضمیر ناخودآگاه ما تثبیت شده و ریشه دوانده‌اند و بنابراین یک حس همراه با خوف و ترس را در ما بر می‌انگیزند.
دانش توده، متعلق به مردم است و خاستگاه مرد می‌دارد و نباید آن را دانشی رسمی به شمار آورد. دکتر محمد جعفر محجوب در مقاله‌ای می‌نویسد: در برابر هر یک از رشته‌های دانش یا هنر رسمی، یک رشته‌ی دانش یا هنر عوامانه نیز وجود دارد. این دانش‌ها در میان مردم پدید آمده و در آغوش ایشان پرورش یافته است و زاده‌ی فکر و طبع ساده‌ی مردمی است که برای کسب علم و ترقی دادن دانش به مدرسه نرفته و مکتب ندیده‌اند.
در فرهنگ علوم اجتماعی جولیوس گولد، ذیل عنوان folk culture فرهنگ عامیانه می‌خوانیم: فرهنگ عامیانه، به شکل خالص، فرهنگی است که جلوه‌های رفتاری آن، به شدّت شخصی، مبتنی بر عرف و مبتنی بر خویشاوندی است و به طور غیر رسمی و سنتی و از طریق «مقدّسات، کنترل می‌شود و این فرهنگ، بر بنیاد میراث شفاهی، تکیه دارد.»
فرهنگ اصطلاحات ادبی جهان، از شیپلی، سنتی بودن را ویژگی اصلی فولکور می‌خواند و در ادامه، توضیح می‌دهد: اشخاصی که زندگی‌شان، بیشتر متأثر از دیدگاه فولکوریک است، هیچ فضیلت و هنری در قوّه‌ی ابتکار نمی‌بینند. قدیمی و کهنه، همیشه،  معتبر است و بدون پرسش، به خاطر سن و قدمت، پذیرفته می‌شود. هوا، به وسیله‌ی ضرب‌المثل، پیش‌بینی می‌شود، بیماری‌ها با روش‌هایی که از گذشتگان به جا مانده، درمان می‌گردد تا روش‌های بیمارستانی (و علمی)؛ محصولات در روشنایی و تاریکی ماه، رشد می‌کنند، نه بر اساس آنچه که در آگهی‌های کشاورزی گفته می‌شود؛ ترانه‌های قدیمی، قصه‌ها و افسانه‌های باستان، مرجح هستند.
«اندیشه عامه، در قید و بند چارچوبها و قالبها محصور نمی‌ماند. رها و آزاد است، متحرک و پویاست. همیشه در حال تحول است و با شرایط تازه زندگی سازگاری دارد. فرهنگ رسمی در درون تارهایی که خود تنیده است محصور می‌ماند و به این جهت گرفتار رکود و خمودگی می‌شود. ولی فرهنگ عامّه همگام با جامعه متحوّل شده و در جویبار زمان جریان دارد.
فرهنگ مردم، به شخصی یا گروهی وابسته نیست. نمی‌توان گفت آن را فرد یا شخص معیّنی پیدا کرده و به دیگران عرضه داشته است. اصالت آن در همین نکته است که فرد خاصّی نمی‌تواند خود را موجود و سازنده بخشی از کردار و پندار عامه بداند. فرهنگ عامّه، ریشه،در گذشته‌های دور دارد و با سنتها و ارزشهای بشری که به تجربه پیوسته و نیکی و برجستگی آن به ثبوت رسیده، همراه است. آنها را با اوضاع و موقعیتهای تازه و با نیازها و خواسته‌های عامه مردم زمان ما هماهنگ و همگام می‌سازد. فرهنگ عامّه مجموعه تجربیّات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است و همین تجربیات و آداب و سنتهای مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیّت و هویّت و موجودیّت می‌بخشد.»
از دیگر «ویژگیهای فرهنگ عامه، پیوندی است که این فرهنگ با زندگی تولیدی جامعه دارد. به همین منظور باید به جستجوی این ارتباط در تمام بخشها و شاخه‌های آن پرداخت.
ادبیات شفاهی به عنوان بخشی از فولکلور، محقّق را با مسائل معیشتی و اقتصادی مردم رویارو می‌کند. در جوامعی که معیشت آنها مبتنی بر کشاورزی است ترانه‌ها و قصه‌هاشان حکایت از این شیوه زندگی دارد. در جوامعی که دامداری مبنای زندگی را تشکیل می‌دهد، اثار دامداری را در ادبیات شفاهی شان منعکس می‌‌بینیم.»
همچنین «در فولکلور، امید و خوش بینی موج می‌زند. در داستانهای عامیانه وقتی که قهرمان داستان، دستش از همه جا کوتاه می‌شود، نگاهش متوجه غیب و جادو و انجام کارای خارق‌العاده می‌گردد. و به این ترتیب، پیروزی را برای خود مسلم می‌سازد.
در فرهنگ عامه با نوعی جامعه‌شناسی تعاون روبرو می‌شویم. مشارکت، مساعدت و همکاری در همه امور زندگی‌شان: در نان پختن، خانه ساختن، در عروسی، شیردوشی، ختنه‌سوران، پاکیزگی کوی و برزن، درو کردن و خرمن کوبی و حتی به هنگام فوت و عزا دیده می‌شود.»
در پایان لازم است که فولکلور را از علم نژادشناسی یا قوم‌شناسی باز شناسیم و ببینیم که مواد فولکلور در چه جوامعی قابل تحقیق است. صادق هدایت از قول سن تیو (Sanit Yves) می‌نویسد:
«فلکلر به مطالعه زندگی توده عوام در کشورهای متمدن می‌پردازد؛ زیرا در مقابل ادبیات توده، فرهنگ رسمی و استادانه وجود دارد؛ به این معنی که مواد فلکلر در نزد مللی یافت می‌شود که دارای دو پرورش باشند: یکی مربوط به طبقه تحصیل کرده و دیگری مربوط به طبقه عوام، مثلاَ در هندوچین فلکلر وجود دارد اما نزد قبایل وحشی استرالیا که نوشته و کتاب ندارند، فلکلر یافت نمی‌شود؛ زیرا که همه امور زندگی این قبایل مربوط به علم نژادشناسی است.
نژادشناسی نه تنها وضع سیاسی و مذهبی و عادات و اخلاق آن‌ها را ضبط می‌کند، بلکه مثل‌ها، ترانه‌ها، قصه‌ها و افسانه‌های آن‌ها را نیز جمع‌آوری می‌نماید. فلکلر نزد قبایل بدوی وجود ندارد، چنان که در ملّتی که همه افراد آن دارای پرورش عالی معنوی بوده و از اعتقاد به اوهام و خرافات بر کنار باشند نیز یافت نخواهد شد. ولی چنین ملتی تا کنون وجود ندارد. به طور اجمال فلکلر آشنایی به پرورش معنوی اکثریّت است در مقابل پرورش مردمان تحصیل کرده در میان یک ملت متمدن».
در دایره المعارف بریتانیکا نیز آمده است: در کاربرد جدید و دانشگاهی، فولکلور، شامل مجموعه کلی از ادبیات سنتی، شفاهی و تقلیدی، فرهنگ مادی و رسوم ریز فرهنگ‌های داخل در جوامع با سواد و فنی و پیشرفته می‌شود. تحقیق تطبیقی در بین جوامع بی‌سواد، به نظام قوم‌شناسی و مردم شناسی تعلق دارد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله در مورد چگونه می توان ارتباطات جمعی را در

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد چگونه می توان ارتباطات جمعی را در خدمت جامعه بکار گرفت با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد چگونه می توان ارتباطات جمعی را در خدمت جامعه بکار گرفت با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد چگونه می توان ارتباطات جمعی را در خدمت جامعه بکار گرفت با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد چگونه می توان ارتباطات جمعی را در خدمت جامعه بکار گرفت با pdf :

چگونه می توان ارتباطات جمعی را در خدمت جامعه
بکار گرفت

مقدمه:
قافله بشری در سیر بسوی کمال علمی به قله های رفیعی از علم و دانش دست یافته است . هر چند راهای ناپیموده ی بسیاری را فرا روی خود دارد ،عوامل متعددی در فتح این قله های رفیع موثر بوده اند که تبادل اطلاعات از مهمترین این عوامل است همواره به میزان رشد امکانات تبادل اطلاعات ،سرعت پیشرفت علم و دانش افزایش دو چندان داشته است ،بطوریکه در جهان امروز جریان اطلاعات در همه ی حوزه های معرفت بشری نقشی تعیین

کننده و کارساز دارد.از سوی دیگر ارتباطات و پیام رسانی به پشتوانه ی رشد و گستر- ش فناوری ،کل جهان را تحت پوشش خود گرفته است به گونه ای که هیچ فرد و کشوری نمی تواند خود را مصون از تاثیر پیامهای ناخواسته و مستغنی از شرکت در جریان بین الملی اطلاعات بداند،بنابرین هم برای بهره وری از دانش بشر معاصر و در نتیجه رشد و پیشرفت علمی و هم به لحاظ مقابله ی مؤثر با ابعاد مخرب جریان بین الملی اطلاعات که میان مذهبی و ملی ما را هدف گرفته است ،ناگذیر از حضور قوی و مؤثردر این جریان مستقیم .

از لوازم اولیه ی این حضور شناخت و هر چه بیشتر ابعاد جریان بین الملی اطلاعات است . اطلاعات و ارتباطات رگهای هر سیستم حیاتی است.
تعاریف ارتباط:
درباره ی ارتباط تعاریف زیادی شده است:((توماس نیلسون)) دررساله ای پیرامون تعریف ارتباط می گوید:معنی لغت ارتباط از یک سو روشن و واضح ازسوی دیگر پیچده وغامض است . در استفاده ی معمول از این لغت مفهوم آن روشن است ولی وقتی به جهت وجوی این تعیین حدود و کاربرد آن می پردازیم مسأله پیچده و دشوار است. در وبستر آمده است که محل برقراری ارتباط می تواند از طریق کلمات ، حروف ، پیامها کنفرانسها، مکاتبه و دیگر راهها انجام می گیرد.
ارتباط،خطوط ارتباطی،مبادله،گزارش،ابداغیه،ابداع،اطلاعیه ، نقل وانتقال،مراوده اخبار،مشارکت،جلسه ی رسمی و سری فراماسیونها و مهل رساندن کاغذ نویسی ،مکاتبه،راه وسایل نقل وانتقال.
فرهنگ فارسی معین ، ارتباط را یکبار بصورت مصدر متعدی و بار دیگر اسم معنا کرده است:
1مصدر متعدی:ربط دادن ،بستن، بربستن، بستن چیزی با چیزدیگر
2اسم مصدر :بستگی ،پیوند، پیوستگی ،رابطه.
ارسطو فیلسوف یونانی اولین اندیشمندی باشد که نخستین بار2300سال پیش در زمین ارتباط سخن گفت . او در کتاب مطالعه معانب بیان (ریطوریک ) که معمو لا” آنرا مترادف ارتباط می دانند در تعریف ارتباط می نویسد :
ارتباط عبارت است از جستجو برای دست یافتن به کلیه ی مسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اوضاع دیگران .
مانیوس اسمیت در تعریف ارتباط می گوید: هر گونه عملی که به وسیله ی فردی انجام شود که طی آن فرد دیگری بتواند آنرا درک کند ((ارتباط)) نامیده می شود. خواه ای

ن عمل با استفاده از یک وسیله انجام شودیا بدون وسیله .
مهره ای دیگر داشتن علایم مشابه با شیوه ی مشابه را شرط ارتباط دانسته اند .لاسول می گوید: یک مهل ارتباطی بین دو نفر، وقتی کامل است که آنها از علایم مشابه آگاه باشد.
جیفر واتسون در کتاب فرهنگ ارتباطی می گوید:ارتباط عبارت است از فراگرد تولید محتوایی نمادی از سوی یک فرد بر اساس یک کد با پیش بینی مصرف آن از سوی دیگر بر اساس همان کد.
-ارتباط عبارت است از فراگرد و انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده ،مشروط بر آن که در گیرنده ی پیام مشابهت معنی با معنی مورد نظر فرستنده ی پیام ایجاد شود.
ارتباط جمعی:
ژان استوتزل در کتاب روانشناسی اجتماعی می نویسد :ارتباط جمعی یا بهتر بگویم ارتباط در میان توده ها عبارت از انتقال اندیشه ها به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد است .

ژوزفساتی کلاپر در کتاب تاثیر ارتباط جمعی می نو یسد ارتباط جمعی عبارت است از رساندن اطلاعات ،ایده ها و برداشت ها ازطریق وسایل ارتباطی و دریافت این اطلاعات بوسیله ی عده ی زیادی از انسانها در یک زمان.
وی در این مورد اضافه می کند که ویژگیهای ارتباط جمعی عظمت نفوذ آن است.
واژه ی ارتباط جمعی دارای پنج ویژگی است:
1تعداد گیرندگان وسایل ارتبط جمعی نسبتا”زیاد است.
2ترکیب شدگان بسیار متنوع است.
3با ارسال پیام از طریق وسایل ارتباط جمعی نوعی تکثیر پیام موجود می آید.
4توزیع پیام سریع است.
5هزینه برای مصرف کنندگان اندک است.
وقتی ارتباط ،ارتباط جمعی است که دارای سه ویژگی زیر باشد:
1جنبه ی عمومی داشته باشد و مردم بتوانند آنرا مورد مشاهده و بررسی و کنترل قرار دهند.
2جنبه ی گزران داشته و برای مصرف در زمان حاضر تهیه شده باشد.
3علاوه بر آن در ارتباط جمعی فرستنده ی پیام یا بر قرار کننده ی ارتباط نیز دارای ویژگی های خاصی است.
فرید سون در تعریف ارتباط می نویسد :ارتباط جمعی از این نظر ممکن است از سایر اقسام ارتباط متمایز باشد که بخش بزرگی ازعامه را مورد خطاب قرار می دهد نه تعدادی محدود یا بخش خاصی را همچنین ارتباط جمعی این تصویر مجازی را از پاره ای وسایل فنی انتقال ارتباط نیز بوجود می آورد. وسایل فنی که قادرند در یک زمان انتقال ارتباط را مردمی که بخشی از عامه هستند انجام دهد.

توجه به فراگرد ارتباط:
ارتباط جزء عناصر مهم زندگی اجتماعی است و دیگر بعنوان یک پدیده ی مکانیکی نمی شود.بتدریج ارتباط گران ،جنبه های بیشتری از وضعیت های ارتباطی و حالت نسبی آنها را در نظر گرفتند و به این نتیجه رسیدند که یک امر ممکن است از سوی افراد مختلف ،با ادراکات و ا

شتباهات گوناگون روبرو شود.
بنابرین واقعیت امری عینی و مطلق نیست. به همین دلیل جمله ی ((معنی ها را نه در کلمات بلکه درمردم باید جستجو کرد))بصورت یک کلیشه درآمد.
این گرایش در بسیاری از کارگزاران تغییرات اجتماعی که معتقد بودند ((پیامی که از لحاظ تخصص درست است ،به سبب درست بودن آن باید مورد قبول همگان قرار گیرد )) دگرگونی عظیمی ایجاد کرد.
دیدگاه قبلی بر اهمیت ((فراگرد)) کارشناسان ارتباط را بر آن داشت تا درباره ی متغیرها ی موثر در فراگرد ارتباطی ،شناخت تخصصی بیشتری بدست آوردند و به این منظور از منابع رشته های مختلف علوم اجتماعی مانند انسان شناسی ، جامعه شناسی ،رمان شناسی اجتماعی ،علوم سیاسی و اقتصاد کمک بگیرند.به این ترتیب متخصصان ارتباطی غربی به کمک مطالعات جامعه شناسی ،آگاهی های علمی جدیدی بدست آمدند که در میان آنها، مفاهیم نظامهای اجتماعی و نشر ن

و آوریهای بیش از همه توجه را به خود جلب کرد.
نظامهای اجتماعی بعنوان ساختار های اجتماعی فعال نظیرخانواده یا اجتماع روستایی که هدف ها ،هنجارها ،نقش ها ،قدرتها،مراتب اجتماعی ،تسهیلات و قلمروها ی خاص دارند، معرفی می شوند.زندگی نظامهای اجتماعی از طریق مذاکرههای عمده ی متعددی چون ارتباط ،تصمیم گیری ،حفظ محدوده هاوپیوندهای اجتماعی ،فرهنگی صورت می گیرد. در غالب این دیدگاه ارتباط نیز به عنوان فراگردی که از طریق آن اطلاعات ،تصمیم ها ،رهنمودها به نظام اجتماعی منتقل می شوند و شناختها ،عقاید و رفتارهاشکل می گیرند و تغییر می کنند تعریف می شود. طرز تفکر برنشر نو آوریها ، اشتیاق بسیاری نیز در مورد استفاده از رهبران عقاید بعنوان مجراهای اطلاعات و تاثیرگذاری پدید آورد و در مقابل عده ای از محققان نیز تلاش کردند نفوذ رهبران عقاید رابی اساس جلوه دهند . اما این مفهوم به زودی با انتقاد های زیادی روبرو شد. بی اعتنایی به محدودیتهای تحصیلی از

طریق ساختارهای اجتماعی در کشورهای در حال توسعه ،عدم توجه کافی به کیفت عملکردهای مورد نشر وصلا احیت کار گذاران . جلب پذیرش و استوار بودن این الگو بردید گاه تراوش چکه به چکه و ازبالا به پایین نوآوریهای توسعه بخش که ایجاد یک برخورد و برقراری ارتباط از سوی کشاورزان به سر چشمه های نوآوری جلوگیری می کند. جزءاین انتقادها به شمار می روند.

ارتباطات و ساختارهای اجتماعی :
در دهه های اخیر ، بتدریج محققان و متخصصان ارتباطی ، به نقش ساختارهای اجتماعی در

مطالعات و تحقیقات خویش نیز توجه کرده اند.از دیدگاه مطالعه کنندگان ساختار اجتماعی ،جامعه به مثابه ی شبکه ای از مقررات و نقش ها است که در آن بعضی از افراد از نظر قدرت و کنترل عمومی ، نسبت به دیگران موقعیت ممتازتری دارند . براین مبنا سلسله مراتب اجتماعی خاص در جامعه برقرار است که عبارتند از : گروه کوچک، سرآمدان
صاحب قدرت ، گروه های وسیع طبقه ی متوسط و انبوه عظیم عامه ی مردم . در بسیاری از کشورها ی جهان سوم در کنار این گروه ها ، بعضی گروههای خارجی نیز وجود دارند که از نظر سلسله مراتب نسبت به سرآمدان صاحب قدرت نیز دارای مقام مهم تری هستند و قادرند تصمیمات معیارها ،ارزشها و استراتژیها ی خود را به جامعه تحلیل کنند.

ارتباطات و مطالعه ی سیستم ها:
سیستم ها اساس یک ساخته ی ذهنی و یک دیگری نگرش به جهان شمرده می شوند.معمولا” هر چند از جمله بدن انسان یک درخت ، یک کارخانه و یا یک برنامه ی ارتباطی می تواند به عنوان یک سیستم تلقی شود. یک سیستم ممکن است جنبه ی مکانیکی ومنفی داشته باشد و نتواند در برابرمحیط اطراف خود عکس العمل نشان دهد.نمونه ی چنین سیستمی ، ساعت است.یک سیستم ممکن است دارای خصوصیت واکنشی باشد مانند
ماهواره های فضایی . همچنین با یک سیستم مانند یک موسسه تجارتی می تواند با اهداف مشخص خود ،نقش تحول آمیزی داشته باشد. یک برنامه ی ارتباطی ،سیستمی با هدفهای مشخص است، زیرا مسئولان چنین سیستمی ، مجموعه ای از اهداف بر آن در نظر گرفته اند.که می توانند آنها را به موازات عملکرد این برنامه ،تغییر دهنده ی آنها همچنین میتوانند وسایل نیل به این اهداف را انتخاب کنند و با شرایط اجرای برنامه ،منطبق بسازند.توجه دقیق به چگونگی کارکرد های دقیق انسانی ،نشان می دهد که ارتباط از عناصر اساسی آنها است . ارتباط سبب می شود که انسان درباره ی نیازها و شرایط محیط زندگانی خویش اطلاعات لازم را بدست آورد. کنش های متقابل و هماهنگی با محیط نیز با تبادل اطلاعات ساده می شوند . ارتباط از طریق پیامهای

خود ، مجراهای نفوذ بر محیط را نیز آماده می کند و در مقابل ازطریق پس خورد پیامها اطلاعات مربوط به عکس العملهای محیط ونیازهای متغیر های آنها را به سیستم می رساند. با آنکه اندیشه عکس العمل و پاسخ تازه ای نیست اما این دیدگاه مطالعات مربوط به سیستم است که اهمیت کامل این عناصر ارتباطی را که در حال حاضر بعنوان پس خورد یا باز خورد شناخته می شود آشکارکرده است . حال پس خورد نه تنها عنصر مکمل سیستم ارتباطی بلکه هر نوع سیستم واکنشی است ،بخوصوص که باعث ایجاد مکانیسم های تصیح کننده است و کارکرد سیستم را ب

ا توجه به هدف مشخص آن ،حفظ و کنترل می کند.

وسایل ارتباط جمعی:
ورود وسایل ارتباط جمعی نظیر روزنامه،رادیو،تلویزیون،ویدئووماهواره به درون یک قبیله دور افتاده یا یک روستایی منزوی موجب باز شدن آن بسوی دیگر قبایل و روستاها و بطور کلی بسمت جهان فراهم می سازد ،بطوریکه هم اقتصاد معیشتی متحول می شود و جامعه بسوی اقتصاد و بازار و بطور کلی پیدایی عنصر مبادله چه بصورت پایاپای و چه با استفاده از ابزار مبادله تحول می پذیرد

. هم زبان جمعی از محورت بدوی و انزوا بیرون می آید و در برابر هجوم واژگان دیگر قرار می گیرد و هم آداب و رسوم دیگران جمال برخورد با آداب سونون محلی را می یابد.با ورود وسایل ارتباط جمعی به همه ی زوایای یک جامعه ، همبستگی ملی گسترش و قوام می پذیرد . قبایل دور افتاده از تعلق خود به یک واحد ملی آگاهی می یابند و تبادل ،جریان کالا و اطلاعات بین آنان سبب توسعه ی این همبستگی دارد ومهل فراهم می سازد.
ورود وسایل ارتباط جمعی به حریم گروه های اجتماعی موجب می شود که هر واحد آنها یا سازمان ابعادی نویابد . برای مثال اگر خانواده در همه ی قرنها فقط واحد مصرف یا تولیدو یا هر دو بود ،در حال حاضر ابعاد تازه ای می یابد ،بطوریکه در خانه نیز می توان از طریق برنامه های رادیو وتلویزیون و ماهواره آنرا آموخت .فراغتی فرهنگی داشت و در جریان آخرین رویدادهای جهانی قرار گرفت.

تاثیر وسایل ارتباط جمعی:
ممکن است تاثیر مستقیم وسایل ارتباط جمعی به توده های مطمح نظر قرار گیرد. لیکن نظریه ی پیشرفت در دو مرحله را نیز می توان همراه با دیگر روشها در این زمینه مورد توجه قرار داد و اثرات دراز مدت وسایل ارتباط جمعی را در دگرگونی شخصیت توسعه بخشید.
نویسندگان در جستجوی آنند که نشان دهند باید پیوندی یک جانبه بین توسعه ی اجتماعی و

گسترش وسایل ارتباط جمعی تصور کرد به بیان بهتر وسایل ارتباط جمعی را باید بین دو سلسله متغیرهای فرهنگی در نظر گرفت . بعضی پیشین وبعضی پسین ،این خود ما را به نظریه های مربوط به شخصیت اساسی با همه ی تغییرهایی که باید در آن داده شود نزدیک می سازد.متغیرهای پیشین ، یعنی آنهایی که شرایط لازم را جهت گسترش وسایل ارتباط جمعی فراهم می آورند ((عواملی نظیر منزلت اجتماعی ،اقتصادی ،آموزشی و سنی و;.))

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی بررسی کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیر تکا

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی بررسی کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیر تکاملی آنها با pdf دارای 216 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی بررسی کاربرد سی تی اسکن ها در علم پزشکی و سیر تکاملی آنها با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه

با اینکه ظهور دستگاه CT اسکن و عرضه انواع spiral و mutislice آن ابزار توانمندی را برای تصویربرداری از اندامهای درون بدن فراهم کرده اند ، ولی هنوز هم تصویربرداری از اندامهای متحرک مثل قلب یکی از محدودیتهای این ابزار است . هر نوع حرکتی در حین تصویربرداری باعث ایجاد آرتیفکت و ناواضحی و در نتیجه کاهش قدرت تفکیک فضایی می شود .
با پیشرفت سیستم های CT زمان لازم برای اسکن کوتاهتر می شد ولی هنوز هم این زمان برای تصویربرداری از قلب به اندازه کافی کم نبود زیرا برای تصویربرداری از قلب زمانهایی در حد یک دهم ثانیه یا کمتر لازم است تا آرتیفکت های ناشی از حرکت ایجاد نشود . این محدودیت با استفاده از CT اسکن با اشعه الکترونی ( EBCT) رفع شد
. EBCT یک سیستم CT اسکن با سرعت بسیار زیاد است که مخصوص تصویربرداری از قلب در حال ضربان طراحی شده است . EBCT با عناوینی همچون CineCT ، Fifth .generationCT CT ، Scanning electron beam CT و ultra fast CT نامیده می شود . - مراحل تکامل اسکنر EBCT اساس و کارکرد اسکنر EBCT برای اولین بار توسط colleagues و Douglas Boyd در سال 1979 در نتیجه تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا واقع در سانفرانسیسکو در دهه هفتاد میلادیبیان گردید  . 
در سال 1983 شرکت Imatron اسکنر CT بسیار سریع Boyd را برای تصویربرداری از قلب و سیستم گردش خون بهبود بخشید . در آن زمان این دستگاه با نامهایی چون cardiovascular computed tomography ( CVCT ) یا CineCT شناخته می شد . امروزه این دستگاه EBCT نامیده می شود و انتظار می رود در آینده ای نزدیک تعداد بسیار بیشتری از این دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد . ( تا اواخر سال 2000 میلادی تعداد 25 دستگاه EBCT در امریکا و 30 دستگاه نیز در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفته اند ) توانمندی های بالقوه EBCT موجب تولید تصاویری با قدرت تفکیک بالا از اندامهای متحرک مثل قلب بدون آرتی فکت ناشی از حرکت می شود .
از این اسکنر می توان برای تصویربرداری از قلب و سایر قسمتهای بدن در کودکان و بزرگسالان استفاده کرد زیرا طراحی این دستگاه امکان جمع آوری اطلاعات را ده برابر سریعتر از CT های مرسوم فراهم کرده است .
اصول و اجزاء EBCT طراحی سیستم EBCT با CT های مرسوم متفاوت است که این تفاوتها در زیر آورده شده است :
1- مبنای اسکنر EBCT استفاده از فن آوری اشعه الکترونی است و در این سیستم ها تیوب اشعه x وجود ندارد .
2- در این سیستم ها حرکات مکانیکی در اجزاء دستگاه وجود ندارد
3- نحوه جمع آوری اطلاعات در EBU با CT های مرسوم متفاوت است . در انتهای دستگاه EBCT یک تفنگ الکترونی قرار دارد که یک دسته الکترونی با انرژی 130 کیلوالکترون ولت تولید می کند. این دسته الکترونی بوسیله یک کویل الکترومغناطیسی شتاب می گیرد و کانونی می شود که با یک زاویه معین منحرف می شود و به یکی از چهار حلقه هدف تنگستنی برخورد می کند . حلقه های هدف ثابت هستند و شعاع آنها cm 90 است که یک قوس 210 درجه را تشکیل می دهند . شعاع الکترونی در طول حلقه هدایت می شود که می تواند به صورت منفرد یا به صورت توالی به کار رود . در نتیجه پخش حرارت مشکلی مانند آنچه در سیستمهای CT اسکن مرسوم وجود دارد ایجاد نمی کند . وقتی که شعاع الکترونی با هدف تنگستنی برخورد می کند اشعه x تولید می شود . محدود کننده ها دسته اشعه x تولید شده را به شکل یونی در می آورند که از یون بیمار عبور می کنند . که در یک میدان اسکن 47 سانتی متر قرار دارد تا به دتکتورها به صورت یک قوس در دو ردیف کنار هم قرار گرفته اند برخورد کنند . دتکتورها در مقابل حلقه تنگستنی قرار دارند و در دو ردیف جداگانه قرار گرفته اند که شعاع آنها 5/67 سانتی متر است که تشکیل یک قوس 216 درجه را می دهند . ردیف اول شامل 864 دتکتور است که اندازه هر کدام نصف دتکتورهای حلقه دوم است که 432 دتکتور دارد . این نحوه قرارگیری دتکتورها این امکان را فراهم می کند که در زمان استفاده از یکی از حلقه های هدف اطلاعات مربوط به دو مقطع جمع آوری شود وقتی به طور متوالی از هر چهار حلقه استفاده می شود می توان اطلاعات مربوط به هشت مقطع را جمع آوری کرد . دتکتورها از مواد جامد که شامل کریستالهای لومینسانت و کادمیوم تنگستن هستند تشکیل شده اند ( که اشعه x را به نور تبدیل می کنند ) این قسمت به یک سلیکونی چسبیده است که نور را به جریان تبدیل می کندکه خود این قسمت نیز به یک پیش تقویت کننده متصل است . خروجی دتکتورها به سیستم جمع آوری اطلاعات data acquisition system ( DAS ) فرستاده میشود

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح گیاهان در جهت

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح گیاهان در جهت مقاومت به تنشهای شوری با pdf دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح گیاهان در جهت مقاومت به تنشهای شوری با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح گیاهان در جهت مقاومت به تنشهای شوری با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله کاربرد بیوتکنولوژی در اصلاح گیاهان در جهت مقاومت به تنشهای شوری با pdf :

چکیده

با توجه به تلاش ها و تحقیقات گسترده محققان در دهه های اخیر بـرای افـزایش عملکـرد محصـولات کشاورزی ، تامین غذای بشر هنوز چالش عمده ای محسوب می شود . عوامـل اصـلی کـاهش عملکـرد محصولات ، تنشهای زیستی و غیرزیستی می باشد . شوری یکی از شایع تـرین تـنش هـای محیطـی هستند که بر رشد و نمو و عملکرد محصولات کشاورزی در سراسر جهان می گذارند. برای مقابله با این محدودیت ها و بهبود عملکرد گیاهان تحت تـنش ، اصـلاح گیاهـان حـائز اهمیـت اسـت . بـر اسـاس تحقیقات ، تعدادی از ژن ها به وسیله شوری تحریک شده و انتظار می رود کـه در پاسـخ و تحمـل بـه تنش نقش داشته باشند . شناسایی ژنهای درگیر و تعیین الگوهای بیان آنهـا در پاسـخ بـه تـنش هـا و درک عملکرد آنها در سازگاری با تنش ، بستر لازم را برای یافتن راهکارهـایی کارآمـدتر بـرای افـزایش تحمل به تنش فراهم خواهد ساخت . استفاده از بیوتکنولوژی گیاهی جهت غلبه بـر مشـکلات و موانـع تولید نظیر تنش های زیستی و غیر زیستی می تواند ، مفید واقع شود.

بیوتکنولوژی شامل هر استفاده تکنیکی از سیستمهای بیولوژیکی ، ارگانیسم زنده و یا مشتقات آنها بـه منظور ایجاد و تغییر فراورده ها جهت مصارف خاص می باشد . این مفهوم نـه تنهـا تکنولـوژی DNA

نوترکیب نظیر مهنسی ژنتیک برای تولید ارگانیسم های ترا ریخت را شامل می شود بلکـه سـایر جنبـه های بیوتکنولوژی غیر تراریخت نظیر ژنومیکس ، پروتئومیکس ،اصلاح به کمک مارکرها ، ریز ازدیادی و ابزارهای تشخیصی را نیز شامل می شود.

کلمات کلیدی

تنش شوری ، اصلاح گیاهان ، بیوتکنولوژی

مقدمه

پیشرفتهای علمی و تحیقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی در کشورهای پیشـرفته و در حـال توسـعه حـاکی از آن است که در سالهای اخیر توجه زیادی به بخش بیوتکنولوژی خصوصا گیاهی شده است .

افزایش گرایش به سمت استفاده از بیوتکنولوژی جهت ایجاد امنیت غذایی برای نباتات کلاسیک به تنهایی قادر به تامین امنیت غذایی و غلبه بر مشکلات رایج در کشاورزی نیست . استفاده از بیوتکنولوژی گیاهی را می تـوان در دو بخش کلی غیر تراریخت( non-GM )و تراریخت( ( GM طبقه بندی نمود که مهمترین آنها بیوتکنولوژی تراریخـت

یا تولید واریته های تراریخت مقاوم به تنشهای زیستی و غیر زیستی می باشد . مقبولیت محصولات تراریخت بـه گونـه ای بوده است که سطح زیرکشت این گیاهان از17میلیون هکتار در سال1996به 81 میلیـون هکتـار در سـال 2004

رسیده است و کشورهای پیشرفته بیشترین سهم سطح زیر کشت و سـرمایه گـذاری را بـه خـود اختصـاص داده انـد .

کشورهای در حال توسعه نظیر برخی کشورهای آسیایی ، در حال توسعه صـنعت بیوتکنولـوژی مـی باشـند تـا درآمـد اقتصادی خود را افزایش داده و مشکل نیاز غذایی انسانها را مرتفع نمایند.

علیرغم نقش اصلاح نباتات در جریان انقلاب سبز ، تلاشهای انجام شده بـرای تـامین امنیـت غـذایی میلیونهـا انسان گرسنه با موفقیت چندانی همراه نبوده است . به عنوان نمونه از حدود 3 میلیارد انسان که در نواحی آسیا زندگی می کنند حدود 900 میلیون نفر از فقر غذایی رنج می برند که تنها 80 میلیون نفر آنها کودکان هستند. بـا توجـه بـه افزایش سریع جمعیت و تقاضای بیشتر مواد غذایی چنین برآورد شده است که تا 50 سال آینده تولید مواد غذایی باید به دو برابر افزایش یابد . تنها بخش کمی از این افزایش از طریق بالا بردن سطح زیر کشت و کاهش خسارت هـای بعـد از برداشت میسر می شود و به نظر می رسد روشهای کلاسیک موجود نتوانند چنـین هـدفی را تـامین نماینـد . بـدین

ترتیب امید به تکنولوژیهای جدید نظیر بیوتکنولوژی در جهت تامین غذایی جمعیت رو به رشد ، در حال افزایش است

.

.11 عرصه های بیوتکنولوژی

امروزه تحقیقات بیوتکنولوژی در حال ایجاد فرآورده های جدیدی است که می توانند راه حلهـای بهتـری بـرای مشکلات کشاورزی سابق باشند . تولید غذای آسان تر و با کیفیت بیشتر و استفاده از کشاورزی بـرای تـامین نیازهـای غیر غذایی نظیر فیبر ، سوخت و سایر فراورده ها حائز اهمیت است . در زمینـه تولیـد غـذای بیشـتر و آسـان تـر سـه استراتژی توسط بیوتکنولوژی دنبال می شود .

• ایجاد مقاومت به عواملی که باعث کاهش عملکرد می شوند نظیر تنشـهای زیسـتی و غیـر زیسـتی و علفهای هرز.

• پیدا کردن روشهایی برای بهبود راندمان گیاهی جهت تولید غذای بیشتر با تولید همان مقدار غذا بـا نهاده کمتر.

• بهبود توانایی گیاه برای رشد در خاکهای فقیر ، شور و سمی .

متن اصلی

.12 شوری

در کشاورزی ، یک ویژگی از خاک و یا آب است که با حضور بیش از حد یونها ناشـی مـی شـود. در بـین ایـن یونها ، نوع یک ظرفیتی آنها شامل یون سدیم و پتاسیم به رغم تفاوتهای موجود نقش موثر و تعیین کنده ای در ویژگی های بیوشیمیایی گیاه بر عهده دارند. با توجه به قابل انحلال بودن کاتیونها و آنیونها در آب ، حضور بـیش از حـد آنهـا علاوه بر ایجاد مسمومیت ، پتانسیل آب را کاهش می دهد. به رغم وجود مولکولهای آب در محیط به علت آنکه ظرفیت واکنش این مولکولها در اشغال یونهای موجود قرار می گیرد ، گیاه قادر به جذب آب نیست و با نوعی تـنش کمبـود اب نیز مواجه می شود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی تحقیق انرژی هستهای با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق انرژی هسته‌ای با pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق انرژی هسته‌ای با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق انرژی هسته‌ای با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق انرژی هسته‌ای با pdf :

داستان کشف و گسترش انرژی هسته‌ای، که در مفهوم این پژوهش انرژی‌ای است که در اثر شکافت اوارنیم و احتمالاً عناصر سنگین دیگر آزاد می‌شود، به سال 1311/1932، که چادویک در آزمایشگاه کاوندیش، واقع در کمبریج، نوترون را شناسایی کرد، بر می‌گردد.
این کشف از چند نظر دارای اهمیت بود. اولاً، تشریح ساختار اتم به شکل قابل قبول‌تری امکان پذیر شد و نشان داده شد که هر عنصر بخصوص ممکن است چندین ایزوتوپ مختلف، یعنی گونه‌های مختلفی که تعداد نوترون‌های آنها فرق می‌کند، داشته باشد. ثانیاً، نوترون ذره جدیدی بود که برای بمباران هسته اتم و ایجاد واکنشهای مصنوعی در اختیار دانشمندان فیزیک اتمی قرار می‌گرفت. در سالهای قبل از آن، دانشمندان برای این منظور از ذرات پروتون و آلفا (هسته عنصر هلیم) استفاده می‌کردند، اما بلافاصله بعد از کشف نوترون این دانشمندان، بخصوص دانشمند ایتالیایی فرمی که در رم کار می‌کرد، دریافتند که این ذره به علت بی‌بار بودن (برخلاف پروتون و ذره آلفا) آسان‌تر به درون سد پتاسیل هسته اتم نفوذ کرده با آن برهم کنش می‌کند.
چند سال بعد، فرمی و همکارانش در رم عناصر طبیعی زیادی را با نوترون بمباران کردند و فرآورده‌های واکنشهای حاصل را مورد مطالعه قرار دادند. در بسیاری موارد فرمی دریافت که ایزوتوپ‌های پرتوازی عنصر اصلی تولید می‌شدند، و وقتی این ایزوتوپ‌ها وا می‌پاشیدند عناصر دیگری، کمی سنگین‌تر از عناصر اصلی است، تولید می‌شدند. با این روش اورانیم، سنگین‌ترین عنصر طبیعی، در اثر بمباران با نوترون به عناصر سنگین‌تر فرا اوارنیم، که به صورت طبیعی روی زمین یافت نمی‌شدند، تبدیل شد. در این برهه، فرمی دو کشف بزرگ دیگر هم صورت داد، یکی اینکه نوترون‌های کم انرژی بطور کلی برای تولید واکنشهای هسته‌ای مؤثرند از نوترون‌های پر انرژی هستند، و دیگر
اینکه مؤثرترین راه کند کردن نوترون‌های پر انرژی پراکندگیهای متوالی آنها از عناصر سبک مثل هیدروژن در ترکیباتی مثل آب و پارافین است. نقش مهم این دو کشف در گسترش انرژی هسته‌ای در سالهای بعد به ثبوت رسید.
آزمایشهای فرمی روی اورانیم توسط دو شیمیدان آلمانی به نامهای هان و استراسمن تکرار شد. این دو نفر در سال 1317/1938 کشف کردند که یکی از فراورده‌های برهم کنش نوترون با اورانیم، باریم است که عنصری است در میانه جدول تناوبی. ظاهراً واکنشی رخ داده بود که در آن هسته سنگین اورانیوم، در اثر بمباران با نوترون، به دو هسته با جرم متوسط تقسیم شده بود. دو فیزیکدان، به نامهای مایتنر و فریش، با شنیدن خبر این کشف و بر مبنی مدل قطره ـ مایعی هسته اتم توضیحی برای این فرایند پیدا و محاسبه کردند که انرژی بسیار زیادی (خیلی بیش از آنچه که در فرایندهای شناخته شده پیش از آن دیده شده بود) از این فرایند که نام شکافت بر آن گذاشته شد آزاد می‌شود.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ