سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی با pdf دارای 13 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی با pdf :

بررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سودعملیاتی
شرکت های فعال درصنعت شیمیایی ودارویی بورس اوراق بهادار تهران

چکیده:
هدف اصلی این پایان نامه بررسی سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سود عملیاتی شرکت های فعال در صنعت دارویی و شیمیایی بورس اوراق بهادار تهران است . در راستای این هدف، تعداد 48 شرکت که اطلاعات مورد نیاز برای دوره 5 ساله مورد تحقیق ( 84-88) در مورد آنها قابل دسترسی بود، انتخاب شدند . سپس اطلاعات مربوط به 4 متغیر مستقل )ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، قیمت سهام، سود تقسیمی و سود عملیاتی ( مورد مطالعه قرار گرفت . و رشد سود عملیاتی به عنوان متغیر وابسته محاسبه شد . به منظور آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری رگرسیون چند متغیره و پانل دیتا بهره گرفته شد . همچنین معنی دار بودن الگو ها با استفاده از آماره های tوf صورت گرفت. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که بین سه متغیر مستقل با رشد سود عملیاتی رابطه ی معنی دار وجود دارد . اما رابطه بین سود تقسیمی و رشد سود عملیا تی در سطح اطمینان 95 % رد شده است.

واژه های کلیدی :متغیر های بنیادی-رگرسیون چند متغیره-پانل دیتا- آماره های tوf

مقدمه:
پیش بینی ، عاملی کلیدی در تصمیم گیری های اقتصادی است . سرمایه گذاران ، اعتبار دهندگان، مدیریت و دیگر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند . برای مثال، یک سرمایه گذار در تصمیماتی همچون خرید، فروش یا نگهداری سهام، بطور ویژه مایل است از زمان و میزان سود های تقسیمی و ریسک آنها مطلع باشد . چون آگاهی از این گونه خصوصیات سود های تقسیمی آتی از قبل و با دقت کامل مقدور نیست، پس به ناچار باید به پیش بینی روی آورد . در این میان، پیش بینی سود همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، زیرا از متغیر ها ی موثر بر قضاوت ها و تصمیم گیری های استفاده کنندگان و عاملی مهم در کارآیی بازار های سرمایه به حساب می آید . به همین دلیل تحقیقات زیادی و با روشهای گوناگون برای پیش بینی هر چه بهترسود انجام شده و می شود . یکی از اهداف مهم پیش بینی سود، ارا ئه برآوردی معقول و منطقی از سود آوری آتی شرکت، جهت ارزیابی اوضاع مالی شرکت می باشد.

تحقیقات نشان داده است که سود حسابداری، بار و محتوای اطلاعاتی دارد)بال و براون (1968 به هرحال چه به منظور تمایل به نوعی اندازه گیری واحد از سود که مورد نظرحسابداران حرفه ای است و چه به خاطر اطلاعات ملحوظ در محاسبه سود حسابداری، که تحلیل گران مالی به اندازه گیری و انتشار آن تاکید می ورزند، تقاضای محاسبه سود همواره مطرح است . مثلا هیأت استاندارد های حسابداری مالی (FASB)در بیانیه شماره1مفاهیم حسابداری مالی اظهار می دارد :
«مرکز اصلی توجه گزارشگری مالی آن گونه اطلاعاتی است که با اندازه گیری سود و اجزای وابسته آن تهیه شده باشد و عملکرد واحد تجاری را نشان دهد .. «(کرباسی 1383 ،172)

مساله پژوهش:
حسابداری که ازاوایل قرن بیستم به صورت علمی وکلاسیک پا به عرصه فعالیت نهاده است،در چند دهه اخیر خصوصا بعد از سالهای 1960 با شروع تحقیقات تجربی کسانی چون بال (ball) بران brown) )با سرعت توانست مبانی تئوریک خودرا بر مبنای تفکر اثبات گرایی (positivism) پایه گذاری نماید وتکامل بخشد (حجازی 1375،21 ).یکی از اهداف حسابداری وتهیه صورتهای مالی، فراهم کردن اطلاعات سودمند به منظور تسهیل تصمیم گیری است . یکی از ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری، سودمندی در پیش بینی است. معیار ارزش پیش بینی، احتمال وجود ارتباط بین رویدادهای اقتصادی مورد علاقه تصمیم گیرنده ومتغیرهای پیش بینی کننده می باشد . این مفهوم از مدل های ارزشیابی سرمایه گذاری استخراج شده است . اگر اطلاعات حسابداری برای تصمیم گیری سودمند باشد، باید امکان پیش بینی بعضی از رویدادهایی را فراهم کند که به عنوان داده های ورودی مدل های تصمیم گیری

استفاده می شود . مدل تصمیم گیری را می توان از طریق تئوریهای توصیفی، واکنش سرمایه گذاران وبازار به اطلاعات حسابداری شناسایی کرد . سود حسابداری یکی از اطلاعات اصلی مورد استفاده در این مدل ها است.
پیش بینی سود حسابداری، میزان رشد وتغییرآن مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیلگران مالی، محققان واعتباردهندگان می باشد . این توجه به دلیل استفاده از سود در مدلهای ارزیابی سهام (ارتباط مفروض بین سود وجربان های نقدی )، کمک به کارکرد کارای بازار سهام(ارتباط بین تغییرات سود وتغییرات قیمت سهام )، ارزیابی توان پرداخت (سود سهام، بهره وتعهدات)؛ ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی ومباشرت مدیریت، ارزیابی نحوه انتخاب روشهای حسابداری توسط مدیریت و استفاده از پیش بینی های سود در هموار سازی سود و تحقیق های اقتصادی، مالی وحسابداری است(رحمانی1381، .(51محتوای اطلاعاتی سود واجزای آن و هم چنین موارد افشاء شده غیر از سود، بطور گسترده ای در متون حسابداری ومالی بارها مورد آزمون قرار گرفته است . درکل دو فرضیه در خصوص پیش بینی سود مطرح است . یک فرضیه این است که تغییرات سود قابل پیش بینی نیست و از فرآیند گشت تصادفی پیروی می کند وطبق فرضیه مقابل با این استدلال که بر اساس تئوری انتظارات منطقی، سرمایه گذاران ازمجموعه اطلاعاتی گسترده تری برای پیش بینی سود استفاده می کنند، سو د قابل پیش بینی است . وجود نسبتهای مختلف P/E نیز حاکی از پیش بینی سود توسط بازار می باشد . در تحـقیق حاضر سعـی می شود ارتباط بین پیش بینی رشد سود عملیاتی بعنوان متغیر وابسته و چهار متغیر بنیادی حقوق صاحبان سهام، سودعملیاتی ، سود تقسیمی و قیمت سهام بعنوان متغیرهای مستقل مورد آزمون وبررسی تحلیلی قرار گیرد.
اهمیت و ضرورت پژوهش:
با توجه به فرآیند خصوصی سازی صنایع ایران ، گسترش بورس اوراق بهادار تهران و جلب مشارکت عمومی در اداره شرکتها، ضروری است بمنظور اتخاذ تصمیمات منطقی در مورد سرمایه گذاری در شرکتها وبه لحاظ ارزیابی وضعیت سود آوری واحد تجاری و انعطاف پذیری مالی در یک سرمایه گذاری، شرایطی فراهم شود تا اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران دراختیار آنان قرار گیرد . سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری باید سوالات متعددی را ازجمله سوالات زیر پاسخگو باشند :
سودآوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟
آیا روند سوددهی همچنان ادامه خواهدداشت یا خیر؟
سیاستهای تولیدوفروش شرکت در آتی چگونه خواهد بود؟
شرکت قدرت پرداخت سود سهام را خواهد داشت؟ و;;..
هر یک از سوالات فوق به طریقی به سودآوری آتی مربوط می شود . لذا سرمایه گذار ان برای اتخاذ تصمیم در هر مرحله از خرید، واگذاری یا نگهداری سهام به اطلاعاتی نیاز دارند که بیان کننده وضعیت سود آوری آتی شرکت باشد . از آنجائی که سرمایه گذاران و

تحلیل گران مالی از سود بعنوان یکی از معیارهای اصلی جهت ارزیابی شرکتها استفاده می کنند ، وآنها تمایل به اندازه گیری میزان سودآوری آتی دارند تا نسبت به نگهداری ویا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند . آنان با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می نمایند .زیرا دراصل تفاوت در این پیش بینی هاست که تخصیص منابع سرمایه به بخشها و واحدهای مختلف تجاری را تعیین می کند . واین موضوع برای سرمایه گذاران بالقوه نیز اهمیت دارد زیرابا پیش بینی جریانهای نقدی و سودهای آتی، نسبت به سرمایه گذاری وتخصیص منابع سرمایه خود اقدام می نمایند . بطور کلی ارزش اطلاعات حسابداری با ارزش ومحتوای پیش بینی آن سنجیده می شود . از اینرو هر گونه تحقیق که توان حسابداری را برای شناخت محتوای اطلاعات حسابداری، به خصوص از نظر توان پیش بینی افزایش دهد، به همان نسبت برای حسابداری مهم است وبه همین ترتیب برای زمینه های مربوط به حسابداری نظیر مدیریت امور مالی اهمیت دارد (آقایی 1373،45).در این پژوهش رابطه بین سودعملیاتی، حقوق صاحبان سهام، سود تقسیمی و قیمت سهام با سودهای آتی را مورد بررسی قرار می دهیم تا توان پیش بینی رشد سود حسابداری را ارزیابی نمائیم.
اهداف تحقیق:
اهداف تحقیق و استفاده کنندگان از نتایج آن به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:
1 ارزیابی سودمندی ارقام حسابداری از لحاظ پیش بینی سود وشناخت محتوای اطلاعاتی حسابداری به خصوص از نظر توان پیش بینی.
2 جمع آوری شواهد تجربی و کمک به ادبیات موجود در خصوص رفتار سود حسابداری و پیش بینی آن.
3 توسعه و ارزیابی مدل های آماری پیش بینی سود.
چارچوب نظری تحقیق:
ازآنجا که هر تحقیقی بر پایه و بستری از مفاهیم تئوریک و نظری شکل می گیرد و بدون این چارچوب پژوهش مورد نظر از پشتوانه علمی لازم برخوردار نبوده و نتیجتاً با استفاده از ادبیات موجود فاقد اعتبار لازم می باشد، لذا در این قسمت سعی میشود که چارچوب نظری که این تحقیق بر پایه آن بنا شده است، مورد بحث قرار گیرد.
پایه نظری این تحقیق بر پنج عامل کلیدی که در مجموع یک ساخت نظری یکپارچه را برای این رساله فراهم می سازد، بنا شده است . این عوامل که به طور مشروح در زیر مورد بحث قرار می گیرد، اگر چه به طور مجزا به بحث گذاشته شده است، ولی هر کدام سهمی مشخص از یک پیکره واحد را در این رساله به خود اختصاص می دهند.
الف) اهمیت و کاربرد پیش بینی سود :
پیش بینی سود حسابداری و تغییرات آن بعنوان یک عامل تاثیر گذار در تصمیم گیریهای مربوطه از دیرباز مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیل گران مالی، محققین و اعتبار دهندگان بودهاست. این توجه ناشی از استفاده از سود در مدلهای ارزیابی سهام(ارتباط مفروض بین سود وجریان های نقدی)، کمک به کارکرد کارآی بازار سرمایه (ارتباط مفروض بین تغییرات سود وتغییرات قیمت سهام (، ارزیابی توان پرداخت(سود سهام ، بهره و سایر تعهدات)ارزیابی ریسک ،ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی و مباشرت مدیریت، ارزیابی نحوه انتخاب روشهای حسابداری توسط مدیریت و استفاده از پیش بینی های سود در هموار سازی سود و تحقیقات اقتصادی ،مالی و حسابداری می باشد . پیش بینی سود برای تصمیم گیری سودمند و مرتبط با مدل های تصمیم گیری می باشد.
ب( اهداف پیش بینی های سود:
گزارش کمیته تروبلا د به دنبال بررسی افشاء اطلاعاتی بود که به “پیش بینی، مقایسه و ارزیابی جریانات نقد” و” قضاوت در مورد توانایی مدیریت برای تخصیص بهینه منابع شرکت “کمک می نماید. نتایج این مطالعه بیانگر این مطلب است که “پیش بینی های مالی، هنگامی که قابلیت اتکا پیش بینی های مالی استفاده کنندگان را افزایش می دهند، می بایست افشاء شوند.”
ج) استفاده کنندگان پیش بینی سود:
یکی از اهداف اصلی حسابداری ارائه اطلاعاتی است که بتوان با استفاده از آن رویدادهای تجاری آینده را پیش بینی کرد . از دیدگاه روش مبتنی بر پیش بینی ، برای تدوین و ارائه یک تئوری حسابداری باید روشها ی گوناگون حسابداری را، از نظر توانایی آنها جهت پیش بینی رویدادهای اقتصادی یا تجاری، ارزیابی کرد . بطور کلی شاخص سودمندی در پیش بینی عبارت است از رابطه احتمالی بین رویدادهای اقتصادی مورد نظر تصمیم گیرنده و متغیر های پیش بینی کنند ه مربوطه، که تا حدی، از اطلاعات حسابداری نشات می گیرد .
د) ویژگیهای سود
اسکینر در تحقیقی درباره اصول حسابداری کانادا ویژگی های اطلاعات حسابداری منتشر شده برای استفاده کندگان را مختصرا شرح می دهد او اظهار می داردکه» : این اطلاعات می بایست قابل اتکا بوده، بگونه ای موثر به استفاده کنندگان منتقل شده و در ضمن مقرون به صرفه نیز باشند«. اسکینر این نکته را متذکر می شود که “اطلاعات برای قابلیت اتکاء داشتن می بایست قابل اندازه گیری و قابل تاکید باشند و برای اینکه اطلاعات بگونه ای موثر انتقال یابد ، بایدعاری ازهر گونه جانبداری، کمیت پذیری، افشاء کامل، ساده و به موقع باشند و بالاخره برای مقرو ن به صرفه بودن، اطلاعات می بایست از نظر تهیه عملی باشند”.
پیشینه تحقیق:
تحقیقات اثباتی در زمینه سود را می توان به پنج طبقه زیر تقسیم کرد:
.1 تحقیقات مرتبط با سری های سالانه که به بررسی توانایی پیش بینی سودهای سالانه گذشته در پیش بینی سودهای آینده می پردازد.
.2 تحقیقاتی که توانایی سودهای فصلی گذشته در پیش بینی سود را بررسی می کنند.
3 .تحقیقاتی که نقش اجزاء تشکیل دهنده در پیش بینی سود را بررسی می کنند.

.4 تحقیقاتی که تو انایی اقلام صورتهای مالی سودوزیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد در پیش بینی سود را مور توجه قرار داده اند . در بعضی از تحقیقات متغیرهای مربوط به صنعت یا متغیرهای کلان اقتصادی نیز بررسی شده است.
5 .تحقیقاتی که دقت وتوانایی پیش بینی سود ارائه شده توسط مدیریت، تحلیل گران مالی و یا مدل های آماری را مورد بررسی قرار داده اند و یا این پیش بینی ها را با هم مقایسه نموده اند.
تحقیق حاضر با توجه به بررسی اثر متغیرهای سودخالص، حقوق صاحبان سهام،سود تقسیمی و قیمت سهام بر پیش بینی سود های آتی، در گروه تحقیقات چهارم قرار می گیرد که به اختصار به سرفصلهای زیر طیقه بندی شده است.
• بار اطلاعاتی ارقام حسابداری )غیر از سود( در پیش بینی سودآتی
• توانایی سود در پیش بینی جریان های وجوه نقد و سودهای آتی
• ارتباط بین سود و بازده سهام .

• نرخ بازده دفتری و پیش بینی تغییرات سود های آتی
• سایر مطالعات انجام شده بر سود و رفتارهای مختلف سود
سئوالات پژوهش:
سؤالاتی که این پژوهش در صدد پاسخ به آن است به شرح زیر میباشد:
1 آیا ارتباطی بین رشد سود عملیاتی سال بعد و متغیرهای بنیادی وجود دارد ؟
2درصورت وجود رابطه، جهت آن چگونه است؟
3 در صورت وجود رابطه، شدت و اهمیت آن به چه میزانی است؟

فرضیات تحقیق:
فرضیه اصلی :
“بین متغیرهای بنیادی و رشد سود عملیاتی سال آتی رابطه معنی دار وجود دارد .”

فر ضیات فرعی :
(1 بین حقوق صاحبان سهام وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(2 بین سودعملیاتی و پیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(3 بین سود تقسیمی وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد.
(4 بین قیمت سهام وپیش بینی رشد سود عملیاتی رابطه معنی داری وجود دارد .

تدوین الگوی تحقیق:
الف-روش تحقیق:
روش تحقیق بر حسب نحوه جمع آوری داده ها )طرح تحقیق (، روش همبستگی / مقطعی میباشد و برای کشف همبستگی بین متغیرهای مندرج در صورتهای مالی و علامت تغییرات سود و نیز رشد سود ( متغیرپیش بینی شونده ) روش پس – رویدادی بکار رفته است . در ادامه ابتدا با استفاده از روش همبستگی به آزمون تک تک فرضیات پرد اخته شد.سپس با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره و روش پانل دیتا ارتباط بین متغیرمستقل (متغیرهای بنیادی ) ومتغیروابسته(پیش بینی رشد سود عملیاتی ) شناسایی شد. سپس با استفاده از روش آماری مناسب مذکور مدل آماری مورد نظربرازش شد.
مدل آماری بر اساس معادله زیرآزمون شد.
ERi,t+1/N= 1* PRi,t + 2* Bvi,t/N – 3*ERi,tN – 4*Dvi,t+i,t
که در معادله مزبور:
:PR قیمت سهام عادی در پایان سالt ام
:ER سود قبل از اقلام غیر مترقبه و تغییرات حسابداری، اقلام استثنایی واقلام غیر عملیاتی
:Bv ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام شامل کلیه حقوق باقیمانده و حقوق سهامداران عادی بجز حقوق صاحبان سهام ممتاز
:Dv سود تقسیم شده درپایان سالtام
:N تعداد سهام های منتشره شرکت
:I تعداد مشاهدات
:T زمان
نحوه جمع آوری اطلاعات:
اطلاعات مورد نیاز تحقیق از بانک های اطلاعاتی دنا سهم، تدبیر پرداز و صحرا گردآو ری شده اند. لازم به ذکر است که در برخی موارد برای برخی شرکتها و متغیرها نیاز به مراجعه به صورتهای مالی شرکتها، گزارشهای هفتگی، سالنامه های بورس اوراق بهادارو CDآرشیو بورس بوده است. که در مجموع همگن نمودن و قابلیت اتکای متغیرها، قسمت عمده ای از تحقیق را به خود اختصاص داد.

در تحقیق حاضر سعی می شودارتباط بین پیش بینی رشد سود عملیاتی بعنوان متغیر وابسته و چهار متغیر بنیادی حقوق صاحبان سهام، سودعملیاتی ، سود تقسیمی و قیمت سهام بعنوان متغیرهای مستقل مورد آزمون وبررسی تحلیلی قرار گیرد.

 

تعریف عملیاتی واژه ها:
پیش بینی :فعالیتی است برای محاسبه یا پیشگویی برخی وقایع / وضعیت آتی، که معمولا نتیجه یک مطالعه منطقی یا تجزیه وتحلیل داده های مربوطه می باشد . که هدف ما از پیش بینی در این تحقیق، پیش بینی رشد سود عملیاتی سال آتی با استفاده از متغیرهای بنیادی سال جاری است.

متغیرهای بنیادی : چهار متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام، سود عملیاتی، سود تقسیمی و قیمت سهام در این تحقیق بعنوان متغیرهای بنیادی در نظر گرفته شدند.
حقوق صاحبان سهام : برای مقاصد این تحقیق منظور از حقوق صاحبان سهام، ارزش دفتری حقوق صاحبان سرمایه که شامل کلیه حقوق باقیمانده و حقوق سهامداران عادی می باشد که باتقسیم بر تعداد سهام های منتشره شرکت در مدل استاندارد می شود.

سود: برای مقاصد این تحقیق منظور از سود، سود قبل از اقلام غیر مترقبه و تغییرات حسابداری، اقلام استثنایی واقلام غیر عملیاتی می باشدکه با تقسیم برتعداد سهام های منتشره شرکت درمدل استاندارد می شود
سود تقسیمی : عبارت است از توزیع سود های شرکت به صورت وجه نقد برای هر سهم بین سهامداران به تناسب تعداد سهام منتشره از هر گروه سهام می باشد.

قیمت سهام : منظور قیمت آخرین معامله سهام در پایان هر سال می باشد که تابلوی بازاربورس منعکس و مورد استفاده خریداران و فروشندگام این سهام قرار می گیرد.

دوره زمانی تحقیق:
برای سنجش متغیرهای تحقیق و به منظور انتخاب نمونه های تحقیق، دوره زمانی تحقیق از سال 1384تا سال 1388 در نظر گرفته شده است . دوره زمانی با توجه به تعداد متغیرهای مستقل تحقیق که 4 متغیر می باشند و تعداد سالهای دوره در برنامه eviews بایستی از تعداد متغیرها حداقل یکی بیشتر باشد، تا رگرسیون معنی داری را تهیه کند، حداکثر بازه زمانی 5 ساله انتخاب شده است.
جامعه و نمونه آماری:

جامعه آماری عبارت است از مجموعه افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند که پژوهشگر مایل است درباره صفت متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد . جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه شرکتهای فعال در صنعت شیمیایی و دارویی در بورس اوراق بهادار تهران که سهام آنها در طول بازه زمانی تحقیق (1384 تا1388) بطور مداوم مورد معامله قرار گرفته باشد . تعداد این شرکتها 64 شرکت می باشد که بعنوان جامعه آماری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.

 

اطلاعات شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فعال در صنعت شیمیایی ودارویی از بانک اطلاعاتی صحرا، دنا سهم و تدبیر پرداز انتخاب شدند . و با توجه به معیارهای انتخاب زیر 48 شرکت بعنوان نمونه نهایی تحقیق باقی ماندند.
.1اقلام صورتهای مالی آنها به نحوی که توسط شرکت گزارش شده است، برای دوره1384تا 1388 موجود باشد.

.2سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند ماه باشد با توجه به اینکه در ایران آغاز هر سال دستمزدها و نیز خدمات عمومی افزایش می یابد و عملا موجی از افزایش قیمت را ایجاد می کند، علی رغم عدم کنترل تورم در طرح تحقیق، سعی شده است حداقل تمام شرکتها به گونه ای انتخاب شوند که اقلام صورتهای مالی هر سال آنها متاثر از نرخهای تورم یکسان باشد.
.3 سهام شرکتهای مذکور از سال 1384تا سال 1388 در بورس اوراق بهادارتهران معامله شده باشد.
خلاصه و نتیجه گیری تحقیق:

بطور معمول سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری باید سوالات متعددی را از جمله سوالات زیر پاسخگو باشند :
سود آوری شرکت در آینده چگونه خواهد بود؟
آیا روند سوددهی همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟
سیاستهای تولیدوفروش شرکت در آتی چگونه خواهد بود؟
شرکت قدرت پرداخت سود سهام را خواهد داشت؟ و;..

هر یک از سوالات فوق به طریقی به سودآوری آتی مربوط می شود . لذا سرمایه گذاران برای اتخاذ تصمیم در هر مرحله از خرید، واگذاری یا نگهد اری سهام به اطلاعاتی نیاز دارند که بیان کننده وضعیت سود آوری آتی شرکت باشد . از آنجائی که سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی از سود بعنوان یکی از معیارهای اصلی جهت ارزیابی شرکتها استفاده می کنند ، آنان با پیش بینی سود، نسبت به وضعیت یک شرکت قضاوت می نمایند . زیرا در اصل تفاوت در این پیش بینی هاست که تخصیص

منابع سرمایه به بخشها و واحد های مختلف تجاری را تعیین می کند. همچنین این موضوع برای سرمایه گذاران بالقوه نیز اهمیت دارد . بطور کلی ارزش اطلاعات حسابداری با ارزش و محتوای پیش بینی آن سنجیده می شود . در واقع هدف اصلی حسابداری تهیه اطلاعات سودمند برای تصمیم گیری است . یکی از جلوه های این سودمندی توان پیش بینی اقلام

صورتهای مالی است. پیش بینی سود حسابداری و تغییرات آن بعنوان یک رویداد اقتصادی از دیرباز مورد علاقه سرمایه گذاران، مدیران، تحلیل گران مالی، محققین و اعتبار دهندگان بوده است. چنانچه با استفاده از اقلام حسابداری بتوان سود را پیش بینی کرد، ضمن کسب رضایت استفاده کنندگان مختلف، اعتبار و منزلت این دانش نیز افزایش می یابد. در خصوص پیش بینی رشد سود بر اساس سری سودهای گذشته، تلاش تحقیقی زیادی انجام شده است . نتیجه این رشته از

تحقیقات این است که رفتار سود حسابداری تصادفی و غیر قابل پیش بینی است . همچنین برخی تحقیقات با این فرض که بر اساس تئوری انتظارات منطقی، سرمایه گذاران از مجموعه اطلاعات گسترده تری برای پیش بینی سود استفاده می کنند، به بررسی نقش اطلاعات خاص ) اقلام صو رتهای مالی(و یا متغیرهای کلان اقتصادی)شرایط اقتصادی، تورم و یا صنعت، رقابت، اندازه، نوع محصول،سرمایه بری(پرداخته اند . تلاش های زیادی نیز برای پالایش روش های تحقیق و ابزارهای آماری شده است. این پژوهش با هدف ارزیابی تجربی ارزش پیش بینی متغیرهای بنیادی در پیش بینی سود،
انجام شده است . مدل آماری اصلی پژوهش پانل دیتا است، هر چند که به منظور مقایسه عملکرد مدل های مختلف در پیش بینی، از مدل رگرسیون چند متغیره نیز استفاده شده است .
یافته های حاصل از آزمون فرضیه ها به شرح زیر است:

در فرضیه اول ارتباط بین متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی در فاصله زمانی 1384الی 1388 مورد سنجش قرار گرفت که نتا یج حاصل از کلیه روشهای آماری مذکور مورد استفاده حاکی از آن است که ارتباط معکوس بین این متغیر با سود عملیاتی وجود دارد که در سطح کمتر از 5%معنی دار می باشد، لذا نتا یج ارتباط معنی داری را بین متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی تایید می کند . ضریب رگرسیونی بدست آمده با استفاده از روش پانل دیتا ارتباط متغیر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام با سود عملیاتی را -275 نشان میدهد.

تحقیق فریمن، اوهلسان و پن ما ن در سال 1982 نشان می دهد که نرخ بازده دفتری (BROR) از یک فرآیند برگشت به میانگین پیروی می کند . آنها با این استدلال که تفاوت گسترده در نسبت های P/E بدلیل وجود انتظارات در مورد سود سالهای آینده شرکتهای مختلف و نیز در طی زمان است، نتیجه گرفتند که سرمایه گذاران منطقی احتمالاّ از مجموعه گسترده ای از اطلاعات ممکن برای پیش بینی استفاده می کنند . اطلاعات صورتهای مالی بغیر از سود ممکن است در

چنین مجموعه گسترده اطلاعات وجود داشته باشد . اگر سرمایه گذاران می توانند بر اساس مجموعه اطلاعات سود را پیش بینی نمایند که به معنی رد فرضیه گشت تصادفی است، همین امر می تواند در مورد مجموعه اطلاعات مبتنی بر صورت های مالی نیز صادق باشد. بنظر میرسد BRORیکی از این اطلاعات باشد. در مدل این تحقیق ارتباط بین دو متغیر مذکور برای شرکتهای فعال در صنعت شیمیایی بورس تهران منفی می باشد یعنی رفتار متغیرحقوق صاحبان سهام همانند تحقیق اوهلسان برگشت به میانگین می باشد.

فرضیه دوم این پژوهش که بررسی ارتباط معنی دار بین متغیر سود عملیاتـی و رشد سود عملیاتـی سال آتـی می باشد توسط روشهای آماری استفاده شده اثبات گردید. وجود رابطه معنی دار بین متغیر سود عملیا تی و رشد سود عملیاتی سال آتی در روش پانل دیتا با سطح اطمینان 99 % بدست آمده و بطور میانگین 47 % از تغییرات رشد سود عملیاتی سال آتی راتبیین می کند. در اکثر تحقیقات انجام شده نظیربیور در سال 1970 ، واتس ولفت و ویچ )سال(1977 و فاما وفرنچ در سال 2004 ، رفتار سود از رفتار برگشت به میانگین یا انتظارات ثابت تبعیت می کند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ