سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله َهزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َهزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد آن در شرکتهای کوچک با pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َهزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد آن در شرکتهای کوچک با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َهزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد آن در شرکتهای کوچک با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َهزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد آن در شرکتهای کوچک با pdf :

 

 

 

هزینه یابی بر مبنای فعالیت(ABC) و کاربرد آن در شرکتهای کوچک

چکیده
پیشرفت سریع و شگرف فن آوری ، همراه با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی ، مدیران واحدهای انتفاعی را ناگزیر از تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات خوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده کرده است. این انتظارات الزامات بیشتری از لحاظ تامین اطلاعات مورد نیاز برای حسابداری مدیریت ایجاد می کند. بنابراین در این مقاله روشی پیشنهاد می شود که به شرکتهای کوچک کمک می کند تا سیستم هزینه یابی سنتی را به سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت با ریسکی پایین و سرمایه گذاری حداقل، تغییر سیستم دهند. تاکید این مقاله بر آن دسته از شرکتهای کوچک « کمتر از 100 نفر» است که در آنها به کارگیری استاندارد هزینه یابی بر مبنای فعالیت بسیار پیچیده و گران می باشد. این روش به کمک مدل دو مرحله ای سیستم بهای تمام شده بر مبنای فعالیت کوپر « Cooper »، شرکت استفاده کننده را در به کارگیری مرحله به مرحله آن هدایت می کند. در پایان مقاله نیز سادگی استفاده از رویه پیشنهادی با استفاده از داده های واقعی یک شرکت تولیدی کوچک نشان داده شده است.
کلید واژه : هزینه یابی ، ABC ، شرکتهای کوچک، APD ، EAD

مقدمه
وقوع رویدادهایی نظیر توسعه رقابت جهانی، پیشرفت فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دسترسی به سیستم های اطلاعات ارزان طی دو دهه گذشتـه و تلاشهای واحـدهای اقتصـادی جهت احـراز رتبـه جهـانی و ورود به بازارهـای بین المللی، لزوم داشتن نگرشهایی همچون رضایت مشتریان و مدیریت بر مبنای فعالیت را اجتناب ناپذیر کرده است. سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ( (ABCیکی از سیستم های نوین هزینه یابی محصولات و خدمات است که نیازهایی از قبیل محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول، بهبود فرآیند تولید، حذف فعالیت های زائد، شناخت محرکهای هزینه و تعیین راهبردهای تجاری را برای واحد اقتصادی برآورده می سازد. بطوری که دیکین معتقد است؛ هزینه یابی بر مبنای فعالیت یک روش هزینه یابی است که بهای تمام شده محصولات را از جمع هزینه فعالیتهایی که منجر به ساخت محصول می شوند ، بدست می آورد. اگر چه بکارگیری روش ABCتوسط شرکتهای تولیدی مکرر دیده شده است اما تعداد محدودی از شرکتهای تولیدی کوچک « با کارکنانی کمتر از 100 نفر »، سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت را به کار گرفته اند.باید توجه داشت که عواملی مانند نبود داده های مورد نیاز، منابـع فنـی، منابـع مالـی و سیستمهای کامپیوتری مناسب باعث عـدم بکارگیری ایـن روش می شود. در این مقاله یک روش موثر و با صرفه برای به کارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در واحدهای کوچک پیشنهاد و ارائه شده است بطوریکه این روش به صورتی نظام مند، اطلاعات دقیق بهای تمام شده را در اختیار تصمیم گیرنده قرار می دهد تا برای تعیین استراتژیهای موسسه و تعیین بهای تمام شده محصولات از آن بهره بگیرد.

روش شناسی نظام هزینه یابی بر مبنای فعالیت
در مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت، گروه های هزینه سربار مانند اداری، اجاره، حمل و نقل و بیمه شناسایی می شوند. این داده های بهای تمام شده ممکن است به راحتی از حسابداری شرکت گرفته شود. مرحله بعدی، تعیین فعالیتهای عمده ای است که ردیابی اطلاعات بهای تمام شده را ساده می کند. این مرحله ممکن است به وسیله گروه بندی فعالیتها به فعالیتهای اصلی و زیر فعالیتها ( یا مخازن هزینه ) با استفاده از رویکرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت صورت پذیرد. مثالهایی از فعالیتها در شرکتهای کوچک عبارتند از: دریافت سفارش یک مشتری، تهیه پیشنهاد فروش، سرپرستی تولید و حمل ونقل محصولات. در این روش هزینه ها باید به فعالیتهای از قبل تعریف شده از طریق محرکهای هزینه ( هزینه های سربار) مرحله اول تخصیص داده شده و در مرحله دوم، محرکهای هزینه فعالیت برای تخصیص سربار به هر یک از محصـولات،تعیین گردند . شکل 1 روابط میان گروه های هزینه، فعالیتها و محصولات را نشان می دهد.

روش پیشنهادی فرض می کند که میزان هزینه سربار و گروه بندی آن آماده بوده و از حسابداری شرکت قابل دستیابی هستند. گروه های هزینه به روش سنتی بر می گردد که در آن شرکت سربار تولید را تقسیم و تسهیم می کند. این اطلاعات ، مطابقت کل سربار محاسبه شده در آغاز فرآیند، با کل سربار محاسبه شده و تخصیص یافته به محصولات با استفاده از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت را اطمینان بخش می سازد.

شناسایی فعالیتها
در رابطه با به کارگیری سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت، کل فرآیند تولیدی شرکت باید به مجموعه ای از فعالیتها تقسیم شود. تهیه نمودار 5 از فرآیند شرکت، کاربردی ترین وسیله برای شناسایی این فعالیتهای اصلی است. هر کادر، یک فعالیت و هر پیکان، روند و جریان سیستم را نشان می دهد. بنابراین برای تعیین فعالیتهای مورد نیاز در سیستم یاد شده، فرآیند های هماهنگ با یکدیگر باید در یک گروه قرار گیرند. به دیگر سخن، فعالیتهای ناشی از تولید و فعالیتهای ناشی از مشتری باید به طور جداگانه برای تعیین دو گروه از فعالیتهای هماهنگ به کار روند. مثالهایی از فعالیتها برای شرکتهای تولیدی عبارتند از: تهیه پیشنهاد فروش، سرپرستی محصول و جابه جایی مواد.
فعالیتها و محرکهای هزینه مرحله اول
هنگامی که فعالیتهای اصلی شناخته شد، هزینه های کلی از هر فعالیت را می توان محاسبه کرد. در مرحله اول، گروه های هزینه مرتبط به هر فعالیت شناخته می شوند. برای مثال، گروههای هزینه مرتبط با فعالیت « تهیه پیشنهاد فروش » عبارتند از: حقوق، اجاره، خدمات و ملزومات اداری. برای ردیابی صحیح هزینه ها به هر فعالیت، محرکهای هزینه، که به محرکهای هزینه مرحله اول نیز شناخته می شوند، باید برای هر گروه هزینه شناسایی شوند. برای مثال، گروه هزینه « اجاره‌ » که مرتبط با فعالیت « تهیه پیشنهاد فروش » است ممکن است از طریق متراژ سطح زیربنا بدست آید، حال آنکه گروه هزینه « حقوق » ممکن است به وسیله زمان صرف شده توسط کارکنان مربوط در این فعالیت بدست آید.
فعالیتها و محرکهای هزینه مرحله دوم
در مرحله دوم، فعالیتها با استفاده از محرکهای هزینه مرحله دوم به محصولات ردیابی می شوند. مشابه محرکهای هزینه مرحله اول، داده های مورد نیاز برای محرکهای مرحله دوم ممکن است آماده و در دسترس نباشد تا میزان ارتباط مخازن هزینه با محصولات را نشان بدهد. برای مثال، ردیابی مسافت طی شده ، برای هر محصول ممکن است مشکل باشد. هنگامی که داده های واقعی وجود نداشته باشد، میزان مصرف فعالیت توسط هر محصول باید تخمین زده شود.
رویه های جمع آوری اطلاعات
جمع آوری اطلاعات نقشی اساسی در رسیدن به بهای تمام شده صحیح در محصولات نهـایـی دارد. یکـی از داده های مهم مورد نیاز، نسبتهای مورد نیاز در هر مرحله از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت است. هر فعالیت بخشی از یک گروه هزینه را مصرف می کند. بطور مشابه، هر محصولی بخشی از یک فعالیت را مصرف می کند. راههای مختلفی برای بدست آوردن این نسبتها وجود دارد. سه روش موجود در این مورد عبارتند از : تخمین کارشناسانه، ارزیابی نظام مند و جمع آوری داده های واقعی.
• تخمین کارشناسانه
هنگامی که نتوان داده های واقعی را جمع آوری کرد و یا هنگامی که داده های جمع آوری شده نتواند به صورت مالی بیان شود و اثرات مالی آن قابل شناسایی نباشد ، تخمین کارشناسانه در رابطه با این نسبتها ممکن است مفید واقع شود. این تخمین ها باید با همکاری مدیریت ، کارکنان مالی و پرسنل عملیاتی مرتبط با مرکز هزینه یابی مورد نظر صورت پذیرد. این گروه می تواند یک تخمین کارشناسانه از نسبت های هزینه های تخصیص یافته در هر دو مرحله از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت را ارائه دهد. سطح صحت بدست آمده داده ها متاثر از گستردگی ترکیب اعضای گروه در سازمان و میزان دانش آنها در مورد مرکز هزینه مورد نظر است.

• ارزیابی سیستماتیک
روشی علمی تر نسبت به روش قبلی برای بدست آوردن نسبت های مورد نیاز برای تخصیص هزینه ها، استفاده از یک فرآیند نظام مند نظیر فرآیند سلسه مراتبی تحلیلی (AHP ) است. این فرآیند ابزاری مناسب برای تبدیل نظرات ذهنی افراد به اطلاعات آشکار است. برای مثال، در نظر بگیرید که تخصیص هزینه بنزین در سه مخزن هزینه با نامهای فروش، تحویل و نگهداری ضروری باشد. با پرسیدن از واحدها و قسمت های مصرف کننده بنزین در مورد میزان مصرف شان و محاسبه درصد کیلومتر راهی را که در طی یک زمان خاص پیموده اند، فرآیند یاد شده خواهد توانست درصد این هزینه و تخصیص آن را به مخزن هزینه مناسب انجام دهد.
قسمت دوم که فرآیند یاد شده می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، در تخصیص مخازن هزینه به هر کدام از محصولات است. در این مرحله، تعیین یک محرک هزینه مناسب جهت بدست آوردن نسبت مورد نیاز مهم و ضروری است. برای مثال، فرض کنید می خواهیم مخزن هزینه فروش را به محصولات تسهیم کنیم. یک قسمت از کار، تخمین سطح فعالیت فروش مورد نیاز برای هرکدام از محصولات است. فرض کنید شرکتی 5 نوع محصول تولید می کند. محصول A، محصول بسیار مشهوری است زیرا زمانی که نمایندگان فروش با مشتریان صحبت می کنند حداقل نیاز به تغییر در آن را احساس می کنند. از طرف دیگر محصولاتB و C وD در وسط چرخه حیات خود قرار دارند و در نهایت محصول E، محصول جدیدی است که زمان زیادی از کار نمایندگان فروش را به خود اختصاص داده است. به جای تخصیص مساوی هزینه فروش به هر یک از محصولات، فرآیند سلسه مراتبی تحلیلی می تواند تخمین دقیق تر و صحیح تری در تخصیص هزینه به محصولات داشته باشد. روشی که فرآیند یاد شده بکار می برد، نیاز به تعیین فاکتورهایی دارد که ارتباط میان هزینه، فعالیت و محصول را نشان دهند. در این مثال مشخص، موقعیت های مسافرتی برای فروش هر محصول و زمان سپری شده با مشتری در مورد هر محصول می تواند نمونه هایی از این فاکتور ها باشد. در گام بعدی، نمایندگان فروش محصولات را بر اساس مسافت مورد نیاز برای حمایت و پشتیبانی آنها رتبه بندی خواهند کرد. رتبه بندی دومی نیز بر اساس مقدار زمان صرف شده با مشتری برای هر محصول صورت میگیرد. در نهایت، رتبه های ارائه شده توسط نمایندگـان فـروش به وسیله فرآیند سلسه مراتبی تحلیلی جمع آوری می شود و نسبتها برای تخصیص هزینه فروش بین پنج محصول بدست می آید.
• جمع آوری داده های واقعی
صحیح ترین و در عین حال پر هزینه ترین رویه برای محاسبه نسبتها، جمع آوری داده های واقعی است. در این روش در بیشتر مواقع باید یک رویه گردآوری داده ایجاد و توسعه پیدا کند و حتی تجهـیزات مـورد نیاز برای گردآوری داده ها نیز خریداری شود. علاوه بر آن، جمع آوری داده ها نیازمند زمان زیاد و استفاده از افراد ماهر است. نتایج، اغلب باید بوسیله مدلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. برای مثال، انتخاب و نمونه گیری از سفارشها ممکن است برای بدست آوردن نسبت زمان اختصاص یافته به سرپرستی تولید یک محصول مشخص ضروری باشد. در این حالت، در زمانهای مختلف نام محصولی که سرپرستی می شود به صورت تصادفی از سرپرست تولید، پرسیده خواهد شد. بر مبنای ایـن داده ها، می توان اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.
رویه پیشنهادی برای ردیابی و تخصیص هزینه سربار به موضوع هزینه
o مرحله اول : دسته های هزینه را مشخص کنید.
o مرحله دوم : فعالیت های اصلی را بشناسید.( مرحله دوم را می توان همگام با مرحله اول انجام داد)
o مرحله سوم : با ترسیم یک ماتریس EAD هزینه ها را به فعالیتها مرتبط سازید.
در این مرحله فعالیتهای دخیل در هر یک از هزینه ها مشخص می شوند و ماتریس هزینه، فعالیت وابستگی EAD ترسیم می شود. دسته های هزینه، ستون های ماتریس ارقام EAD را تشکیل می دهند و فعالیت های مشخص شده در مرحله 2 ردیف ها را تشکیـل می دهنـد. اگـر فعالیتi به دسته هزینه j مربوط باشد در خانه j، i یک علامت تیک زده می شود.
o مرحله چهارم : با استفاده از نسبتهای ماتریس EAD علامت های تیک بزنید.
در هریک از خانه ها یک علامت شامل تیک، با استفاده از هر یک از شیوه هایی که قبلاً ذکر شده نسبت برآورد شده جایگزین می شود. هر یک از ستونهای ماتریس EAD باید به 1 رسانده شود.
o مرحله پنجم : ارزش پولی فعالیتها را بدست آورید.
برای بدست آوردن ارزش پولی هر یک از فعالیتها معادله زیر را بکار ببرید.

Expense j x EAD i.j = TAC i
در معادله فوق (i) TAC مساوی بهای تمام شده کل فعالیت i است.
در معادله فوق M مساوی تعداد دسته های هزینه ها است.
هزینه j مساوی است با ارزش پولی دسته هزینه j .
در معادله فوق، ( i.j) EAD(مساوی است ورودی (i.j) در ماتریس هزینه، فعالیت، وابستگی EAD.
o مرحله ششم : با ترسیم یک ماتریس APD فعالیتها را به محصولات مرتبط کنید.
در این مرحله فعالیتهای صرف شده توسط هر یک از محصولات مشخص می شوند و ماتریس فعالیت محصول، وابستگی APD ترسیم می گردد. فعالیت ها ستونهای ماتریس APD را تشکیل می دهند و محصولات، ردیفهای این ماتریس را تشکیل می دهنـد. اگـر محصـول i فعـالیت j را بـه مصرف برساند در خانه j ، i یک علامت تیک گذاشته می شود.
o مرحله هفتم : در ماتریس APD نسبتها را جایگزین علامتهای تیک کنید.
هر خانه ای که شامل یک علامت تیک باشد با استفاده از هر یک از شیوه هایی که قبلاً ذکر شد نسبتی جایگزین آن می شود. هر یک از ستونهای ماتریس APD باید به 1 رسانده شود.
o مرحله هشتم : ارزشهای پولی محصولات را بدست آورید.
برای بدست آوردن ارزشهای پولی هر یک از محصولات معادله زیر بکار می رود.

TAC (j) x APD (i.j) = OCP (i)
در معادله فوق (i) OCP مساوی با اقلام بهای سربار محصول i است.
N مساوی است با تعداد فعالیت ها.
( j )TAC مساوی است با ارزش پولی فعالیت (i).
APD (i.j) مساوی است با i.j در ماتریس فعالیت ، محصول ، وابستگی.
البته با استفاده از نرم افزارهای رایج و استاندارد صفحه های گسترده شیوه ذکر شده به آسانی قابل اجرا است. حال برای روشن تر شدن موضوع، مراحل فوق در قالب مثال ارائه می شود.
در این بخش اقلام بهای سربار یک شرکت کوچک و عادی تولیدی با استفاده از روش شناسی پیشنهادی مشخص می شوند. در این نمونه میانگین هزینه های واقعی جدول بندی شده از چند شرکت تولیدی بکار می رود تا اقلام بهای تمام شده یک شرکت تجاری و تولیدی کوچک بدست آید. شرکت تولیدی ابزار یک شرکت تولید کننده کوچک در غرب پنسیلوانیاست که تولید سه محصول اصلی و عمده را بر عهده دارد به دلیل استفاده از دستگاههای CNC برای تولید محصولات عملیات مهندسی همواره صورت می پذیرد بیش از 80 % ‌کل تجارت این شرکت با 10 خریدار عمده صورت می گیرد چون این شرکت 20 سال سابقه فعالیت دارد با افزودن 3 تا 5 کارمند جدید در هر سال رشد کرده است. اخیراً مجموعه نیروی کار انسانی این شرکت تقریباً به 100 کارمند رسیده است با وجود رشد این شرکت از نظر وسعت و حجم در طول چند سال اخیر سود این شرکت کاهش یافته است. در طول 2 سال اخیر این شرکت برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود ضرر دیده است. مدیران این شرکت معتقدند که دیگر بهایابی بر اساس شم بازار یا کاربرد شیوه های سنتی مناسب نیست در نتیجه آنان تصمیم گرفتند سیستم بهایابی ABC را بکار ببرند از آنجا که داده های مورد نیاز برای سیستم ABC موجود نبود و هزینه جمع آوری همه آن داده ها برای این شرکت گران تمام می شد مدیران تصمیم گرفتند از حدس قریب به یقین برآورد سیستماتیک و داده های واقعی استفاده کنند مرحله اول بررسی دسته های هزینه شامل صورت درآمد متوسط شرکت و انتخاب محرکهای بهای تمام شده بود.تصویر 2 این تقسیم بندی را نشان می دهد.
در مرحله دوم این شرکت فعالیت های اصلی و محرکهای بهای تمام شده دوم معادل آن فعالیت را چنانکه در تصویر 3 نشان داده می شود.
مرحله سوم تعیین می کند که کدام فعالیت ها در هر یک از دسته های هزینه شامل هستند به عنوان مثال فعالیتهایی شامل در دسته هزینه حمل و نقل، دریافت مواد و حمل محصول می باشد. برای توصیف سیستماتیک شامل بودن فعالیتها در دسته های هزینه از ماتریس هزینه، فعالیت و وابستگیEAD استفاده می شود. ماتریس EAD برای این شرکت در تصویر 4 نشان داده می شود یک علامت تیک در خانه i.j نشان می دهد که فعالیت i در دسته j هزینه بردار است. در مرحله چهارم هزینه های هر یک از دسته های هزینه به فعالیت ها ارتباط داده می شوند. هر یک از دسته های هزینه بر اساس نسبت شامل بودن آن در فعالیت ها توزیع و تقسیم می شوند. به عنوان مثال دسته هزینه حمل و نقل به دو فعالیت “حمل و نقل” و “دریافت مواد و حمل محصولات” تقسیم می شود.

نمودارشماره 2 ( طبقه بندی هزینه و محرکهای بهای تمام شده مربوط آنها )
طبقه هزینه مبلغ محرک بهای تمام شده
اجرا 270000 زمان ( ساعت)
استهلاک 180000 ارزش منابع استفاده شده ( پول )
اجاره و خدمات رفاهی 150000 فضا ( متر مربع / فوت مربع )
اداری 70000 سطح استفاده از منابع اداری ( %‌ )
حمل و نقل 50000 فاصله ( کیلومتر / مایل )
بهره 45000 سطح بهای تمام شده فعالیت
ارسال کالا 45000 وزن محموله ( پوند / کیلو)
ماموریت 45000 فاصله (کیلومتر / مایل )
بیمه تجاری و هزینه های قانونی 40000 بهای تمام شده منابع استفاده شده توسط فعالیتها ( پول )
آگهی 40000 سطح سود دهی ( %‌)
پذیرائی 20000 سطح اهمیت مشتری ( %‌ )
هزینه های متفرقه 45000 غیر قابل پیش بینی

نمودارشماره 3 ( فعالیتهای اصلی و محرکهای بهای تمام شده مرحله دوم )
فعالیت محرک بهای تمام شده
ارتباط مشتری تعداد ارتباط مشتری
تهیه مظنه تعداد مظنه ها
کار فنی ساعت کار فنی
خرید مواد تعداد سفارشهای خرید
تدارک تولید تعداد چرخش محصول
دریافت مواد و جابجائی تعداد پذیرش
مدیریت برتولید و سرپرستی ترکیب محصول
بیمه کیفیت ترکیب محصول
حمل محصول فاصله
پرداخت های مشتری تعداد پرداختها
مدیریت عمومی و اداره امور شدت فعالیتها

) EAD نمودار 4 ( ماتریس هزینه ، فعالیت ، وابستگی
هزینه های متفرقه پذیرایی آگهی هزینه بیمه و
هزینه های قانونی ماموریت حمل محصول بهره حمل و نقل هزینه های اداری اجاره و
خدمات رفاهی استهلاک اجرا طبقه هزینه

فعالیتها
ارتباط مشتری
تهیه مظنه
کار فنی
خرید مواد
تدارک تولید
دریافت وبارگیری مواد
مدیریت تولید و سرپرستی
بیمه کیفیت
حمل محصول
پرداخت مشتری
مدیریت عمومی

اعداد نشان داده شده در تصویر 5 جایگزین علامت تیک جدول ارقام EAD می شوند. توجه کنید که ارقام هر یک از ستون ها با هم جمع بسته شده و به 1 رسانده شوند. بدین معنا که کل دسته هزینه در کل فعالیتها پخش می شود. ضرایبی که در تصویر 5 نشان داده می شوند. با استفاده از سه شیوه ای که قبلاً شرح داده شده بدست می آیند. این سه شیوه شامل داده های واقعی، برآورد سیستماتیک AHP و حدس قریب به یقین است. هنگامی که داده ها موجود باشند ضرایب بر اساس محرک هزینه مرحله اول مشخص می شوند به عنوان مثال این شرکت تولید ابزار برای فعالیتهای دریافت مواد اولیه و نگهداری و ارسال محصولات چندین مایل را طی می کرد ( مسافت محرک بهای تمام شده مرحله اول برای حمل و نقل است )‌ دفاتر ثبت نشان می دادند که برای دریافت مواد اولیه و نگهداری و ارسال محصولات به ترتیب 400000 و 600000 مایل طی شد. به همین ترتیب ظرایب دسته حمل و نقل نیز 06 و 04 بودند. از طرفی دیگر در دفاتر این شرکت مسافت طی شده برای مسافت های تجاری ثبت نشده بود مسافت محرک بهای تمام شده مرحله اول برای دسته هزینه مسافت تجاری است فعالیتهائی که هزینه های مسافرت تجاری را باعث می شوند شامل تماس با مشتریان و کارهای مهندسی و فنی و مدیریت عمومی هستند در این موقعیت با استفاده از AHP ضرایب مربوطه تخمین زده شدند از کارکنان این شرکت که در این فعالیتها فعالیت داشتند درخواست شد مسافت نسبی ( محرک بهای تمام شده ) را که برای هر یک از این فعالیتها طی می کنند تخمین بزنند به عنوان مثال سه پرسش زیر از آنها سوال شد :
• مسافت کلی که جهت تماس با مشتریان طی شد در مقایسه با مسافت کلی جهت کارهای مهندسی چقدر بود ؟
• مساف کلی که جهت تماس با مشتریان طی شد در مقایسه با مسافت کلی طی شده برای مدیریت کلی چقدر بود؟
• مسافت کلی برای کارهای مهندسی طی شده در مقایسه با مدیریت کلی چقدر بود؟

) EAD نمودار 5 ( ماتریس هزینه ، فعالیت ، وابستگی
هزینه های متفرقه پذیرایی آگهی بیمه و هزینه های قانونی ماموریت ارسال محصول بهره حمل و نقل هزینه های اداری اجاره و خدمات استهلاک اجرا طبقه هزینه

فعالیتها
9% 58% 64% 63% 24% 1% 6% ارتباط مشتری
9% 14% 5% 10% تهیه مظنه
9% 14% 8% 12% 70% 10% کار فنی
9% 80% 9% 9% 8% خرید مواد
9% 3% 11% 4% تدارک تولید
9% 11% 40% 6% 9% 5% دریافت و بارگیری مواد
9% 1% 13% 20% مدیریت تولید و سرپرستی
9% 2% 20% 30% 10% بیمه کیفیت
9% 23% 100% 60% 5% 12% 5% حمل محصول
9% 46% 8% 1% 4% پرداخت مشتری
9% 42% 36% 20% 23% 20% 20% 7% 18% مدیریت عمومی
پاسخی که به هر یک از این پرسش ها داده شد با استفاده از جدول نموداری مدیریت که در تصویر 7 نشان داده می شود به ارقامی تبدیل شدند و سپس برای تخمین ضرایب مربوطـه در دستـه نـرم افـزاری انتخـاب کـارشناس قرار داده شدند.
نمودار شماره 6 ( جدول مقیاس اندازه گیری )
کمی کردن ارزشها تعریف
1 مهم
3 کمی بیشتر مهم
5 مهمتر
7 خیلی مهم
9 مهمترین
2 ، 4 ، 6 ، 8 متوسط ارزشها

در مرحله پنجم هر یک از خانه های j.i از جدول ارقام EAD با ارزش پولی حاصله جایگزین شد. این کار با به کارگرفتن بهای تمام شده دسته هزینه j و ضرایب i.j انجام گرفت.ماتریس بعدی مصرف منبع مالی هریک ازفعالیتها رانشان می دهد.کل بهای تمام شده صرف شده برای هریک ازفعالیت ها با افزودن هریک ازستونها بدست آمد. تصویر8 جدول EAD جدیدی برای شرکت تولیدی ابزار براساس مصرف منبع مالی حاصله برای هریک ازفعالیتها ترسیم می کند در مرحله ششم بعد از اینکه کل اقلام بهای تمام شده هر یک از فعالیتها محاسبه گردید اقلام بهای تمام شده فعالیت به هر یک از محصولات نسبت داده شد. این شیوه در حقیقت مشابه همان شیوه ای است که برای ارتباط هزینه به فعالیت ها در مرحله اول انجام شد در هر حال محرک های بهای تمام شده مرحله دوم به این شرکت اجازه می دهند مقدار مصرف فعالیت برای تولید محصول را تعیین کرده یا تخمین بزنند. در این مرحله از ماتریس APD برای شرکت ابزار در تصویر 9 نشان داده می شود. در این جدول نیز مانند گذشته یک علامت تیک در خانه j.i نشانه این است که محصول iفعالیتj را به مصرف می رساند در مرحله هفتم ضرایب متناظر جایگزین علایم تیک خانه های جدول می شوند. مانند گذشته در اینجا نیز با استفاده از حدس قریب به یقین و برآورد سیستماتیک AHP و داده های واقعی ضرایب محاسبه می شود. برای مثال سه محصول عمده این شرکت فعالیت خرید مواد را صرف می کنند برای تخمین ضرایب درست از کارمندان فعال در تولید تقاضا شد تعداد نسبی سفارشات خرید ( محرک بهای تمام شده برای خرید مواد ) را که برای هر یک از محصولات مورد نیاز است اعلام کنند برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای AHP پرسشهای ذیل پرسیده شد.
• تعداد کل سفارشات خرید برای محصول 1 در مقایسه با محصول 2 چقدر بوده است؟
• تعداد کل سفارشات خرید مواد برای محصول 1 در مقایسه با محصول 3 چقدر بوده است ؟
• تعداد کل سفارشات مواد برای محصول 2 در مقایسه با محصول 3 چقدر بوده است ؟

نمودار 7 ( ماتریس هزینه ، فعالیت ، وابستگی EAD) (10000 دلار )
– 5/4 2 4 4 5/4 5/4 5/4 5 7 15 18 27 هزینه های کل
بهای تمام شده کل هزینه های متفرقه پذیرایی آگهی بیمه و هزینه های قانونی ماموریت ارسال محصولات بهره حمل و نقل هزینه های اداری اجاره و خدمات رفاهی استهلاک اجرا طبقه هزینه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ