پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟
منابع و مآخذ:
1- نام کتاب: دین بهی و فلسفه زرتشت، مؤلف: مهرداد مهرین، ناشر: انتشارات فروهر. تاریخ چاپ 1362، نوبت چاپ اول
2- نام کتاب: دیدی نو از دینی کهن فلسفه زرتشت، مؤلف: دکتر فرهنگ مهر، ناشر: انتشارات: دیبا، تاریخ چاپ 1374
3- نام کتاب: طراحی نظم به شیوه فنگشویی، مؤلف: کارن کینگستون، ترجمه گیتی خوشدل، نشر پیکان- تهران: 1379
4- نام کتاب: فنگ شویی برای امروز، مؤلف: کوان لائو، ترجمه: محمد قرچه داغی، تهران: پیکان، 1381- ص 134
5- نام کتاب: فرهنگ و زندگی و سکونت بر اساس حکمت سنتی چینی، مؤلف: درک والترز؛ ترجمه جواد سید اشرف- تهران: آویژه، 1376- ص 277
6- http. www. Zartosht 83 Persian blog. Com
7- http. www. Farvahar. Blogsky. Com
8- http. www. Persian language .org. com
9- http. www. gatha. Org. com
پیشدرآمد
ما در جهانی به سر میبریم که امور آن بسیار پیچیده، تودرتو و تا حدودی حیرتآور است. مردم با اعتقادات دینی گوناگون در آن زیست میکنند. تنوع ادیان (religiousdiversity) به قدری زیاد است که حتی یک گزارهی آن ها در یک قالب نمیگنجد. این کثرت ها نه تنها در حوزهی دین و اعتقاد دینی بلکه در حوزههای فرهنگ، زبان، اندیشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و دهها مقولهی دیگر نیز سرایت کرده است.
امروزه انسانها، متدینان، دانشجویان و جهان گردان در اثر ارتباطات بینالمللی، در حال دادوستد علمی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و… می باشند. دهکدهی جهانی به این ارتباطات شدت داده شده است و همین امر، سبب توجه اندیشمندان به فرهنگها، ادیان، علوم و فلسفههای مختلف شده و منشاء کشف اختلافهای فرهنگی و تبیین آن گردیده است.
درحال حاضر، ما با انواع ادیان آسمانی و زمینی از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، و بودیسم و مذاهب شیعی، سنی و فرقههای مورمونیسم وحدت گرایی، پروتستانیسم، کاتولیک، آییننو کنفوسیوسی و… روبه رو هستیم و ناچاریم دربارهی این کثرتها، دیدگاه و تفسیری داشتهباشیم و در زمینهی حقانیت، هدایت یا بطلان و ضلالت آنها داوری کنیم.
هدف:
با وجود تنوع و تکثر ادیان و مذاهب، نمیتوان از ترابط و تشابه ادیان غافل ماند؛ گرچه شاید نتوان در میان تمام ادیان و مذاهب، یک عقیده یا عمل مشترک یافت ولی پارهای از عقاید و مناسک و مراسم در برخی از ادیان و مذاهب بیشباهت با هم نیستند. در این مقاله به مقایسه فلسفه فنگشویی و مذهب زرتشت میپردازیم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهای موجود را بررسی میکنیم.
کلید واژهها:
1- فنگشویی: باد و آب
2- جئومانسی: پیشگیری
3- تای جی: نهایت مطلق
فنگشویی را میتوان هنر طراحی نظم موزون نامید، و ریشههای آن را باید در جهانبینی تائویسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهانبینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت، اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.
در گمان چینی های باستان، موقعیت و جهت پدیدهها در فضا حائز اهمیت والایی است. نحوه قرارگیری محل سکونت و کار، اشیاء و سایر مایملک انسان که او را از هر سو احاطه کرده اند، قادر به تأثیر گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومی و اسطوره های چینی، این تأثیرات شکل رفتار و شخصیت بیرونی انسان را در جهت مثبت یا منفی، دوستانه یا غیردوستانه و بالاخره موزون یا موزون تعیین میکنند.
هنر بومی چین موسوم به فنگشویی، یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیتآمیز است. این حکمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم میسازد؛
استقرار اشیاء به گونهای که مردم (انسان)، محیط زیست (خاک) و روان (آسمان) با تشکیل وحدتی موزون، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند. در سنتهای جوامع غربی نیز نظریات مشابهی وجود دارد که جئومانسی یا پیشگویی از طریق تفسیر اشکال و خطوط محیط اطراف نامیده میشود.
معنای لغت چینی فنگ باد و معنای شویی آب میباشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله کوه» و «اوج گیری آب درموج» است که در صورت همنوایی، رفتار و کردار انسان را به سوی تعالی پیش میبرند. ریشههای فنگشویی را باید در ستارهشناسی کهن، علم جغرافیایی قدیم، حکمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی، و طالع بینی چینی مندرج در ئیجینگ (یکی از متون کلاسیک چینی که ئی چینگ یا کتاب دگرگونیها نیز نامیده میشود) جستجو کرد.
حکمت سنتی فنگشویی (در تمامی مکاتب مختلف آن) عموماً از طریق ارتباط استاد با شاگرد و یا پدر با پسر از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
قطبنمای سنتی چینی علاوه بر جهت یابی، در واقع دایره المعارف متحرکی است که با طراحی ویژه خود تمام اطلاعات مورد نیاز پیروان مکاتب مختلف فنگشویی را ارائه میکند.
قطب نمای فنگ شویی
در مرکز این دایره یک قطبنمای فلزی معمولی با عقربهای مغناطیسی نصب شده است که نیمی از آن قرمز (نشان دهنده شمال) است. دور قطب نمای فلزی دایرههای هم مرکزی به رنگهای قرمز و سیاه قرار دارند که حاوی اطلاعات فنگ شویی هستند.
تاریخ مختصر فنگ شویی:
توسعه تاریخی فنگشویی و توسعه ستارهشناسی طالعبینی چینی به هم پیوستهاند. شروع فنگشویی به عصر اساطیر باز میگردد، هر چند هیچ سند تاریخی قابل اتکایی درباره زمان دقیق آن و ابداعکنندهاش در دست نیست. ارتباط فنگ شویی با قطبنما باعث شده که آغاز آن را با اختراع قطبنما همزمان بدانند، که به امپراطور زرد نسبت داده میشود.
فهرست هفت مکتب اصلی فنگشویی که در زمان سلسلههای تانگ و سونگ به وجود آمدند و تا امروز نیز اعتبار خود را در نزد پیروان فنگشویی حفظ کردهاند، ذکر میشود:
1 روش مرکب نه ستاره، هشت ورودی و باگوا
2 ورودی حیرتانگیز و جای فراری
3 پنج عنصر کهن
4 کوههای دوگانه، سه توازن، و پنج عنصر
5 باگوا و پنج عنصر
6 خلاء عمیق و پنج عنصر
7 پنج عنصر هونگفن
نظریه فنگشویی کیهان شناسانه است و بر اساس نظریات انتزاعی تائوئیسم درباره رابطه کیهان و انسان شکل گرفته است. هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان، زمین، انسان و ماده از طریق نیرویی به نام تایجی (نهایت مطلق) است.
نمودار کیهان شناسی فنگ شویی
جنبههای اصلی کیهان شناسی فنگ شویی در عبارات زیر نهفته است:
آسمان مفهومی است که در برگیرنده خدایان، ارواح، ستارگان (با دو معنای نجومی و اسطورهای)، زمان (گردش فصول و تأثیرات آن) و تمامی مسائلی است که مربوط به نیروهای مرئی و نامرئی کیهان میگردد.
به اعتقاد چینیهای باستان، تایجی منشاء و مبداء کائنات بوده، حاوی دو نیروی متضاد یین و یانگ است.
کی فاقد شکل، حجم و بعد است اما از طریق آن تمام آنچه در کائنات وجود دارد، اعم از مرئی و نامرئی، موجودیت مییابد.
چینیها تصور میکردند که مردم باید با تقویت کی و حفاظت از آن، رشد مداوم و جاری بودن آن را تضمین می کنند.
عوامل طبیعی
آب: آب در فنگشویی ابزاری مفید شناخته میشود. به عبارت دیگر هر جا آب وجود دارد، حیات و رونق نیز موجود است.
در فنگشویی معاصر، آب نماد ثروت است دارای نیروی جادویی برای نابودی عوامل مزاحم در محیطهای داخلی و خارجی میباشد.
علم عداد: معانی نمادین اعداد، که در فنگشویی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
2 9 4
7 5 3
6 1 8
مربع لوئوشو از نه مربع کوچک تر تشکیل شده که به نه کاخ معروف هستند و در هر یک از آنها عددی درج شده است. این اعداد از هر جهتی که خوانده شوند (راست، چپ، بالا، پایین و یا قطری) در مجموع عدد پانزده را میسازند. عدد پانزده ترکیبی از پنج و ده است. پنج نماد افتخار و ده معرف وحدت و کمال است.
کاربرد علم اعداد در فنگشویی انعطافپذیر است و در برخورد با آن باید خلاقیت و تخیل را به کمک طلبید. اعداد تقربیاً در تمام موارد مرتبط به نظم مبلمان، اشیاء و خصوصیات درون یک فضا قابل استفادهاند.
مشخصات معماری
در فنگشویی باید از استقرار ورودی اصلی خانه و پنجرههای آن در محدوده ورودیهای وسیع ساختمانهای بزرگ یا ورودی گورستان شدیداً اجتناب کرد.
گوشههای داخلی و تقاطع دیوراها:
تقاطعات تند دیوارها و زوایای تیز ْ90 : در فنگشویی مقبول نیستند و گوشههای گرد، اشکالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده میشوند. نورپردازی شاید بهترین روش برای تلطیف گوشهها و لبههای تیز داخلی باشد.
آشپزخانه و سرویس
محل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم به روی سلامتی ساکنان خانه دارای اهمیت ویژه است در فنگشویی به قرارگیری آشپزخانه در مرکز نام «قلب سوزان» اطلاق میشود و باید کلی اجتناب کرد. و این که باید همواره دارای هوای تازه باشد.
سرویسهای بهداشتی اگر چه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگشویی عنصری دوستانه تلقی میشود به دلیل ارتباط آنها با فضولات، کثیفی باید به طور صحیحی مکان یابی شوند. فنگشویی به این باورند که استقرار سرویسهای بهداشتی در قسمتهای بد موجب دفع نحوست میشود .
نتیجه:
بنابراین آیین فنگشویی معرف ذهن بشر و روح او است که برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.
فلسفه دین زرتشت:
پیش درآمد
خدایا چنان ساز کاین داستان شود گرم از آتش باستان
که یاد آورد این نام ز ایران زمین ز آیین نیک و ده راستین
زرتشت پیامبر بزرگ اریائی، یکی از جمله نوادر اندیشمندان جهان است. درباره دوران زندگی وی آگاهی درستی در دست نیست، اما قدر مسلم آن است که دانشمندان بر اساس و پایه پژوهشها و بررسیهای انجام شده زمان زندگی وی را از 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد میدانند.
آموزشها و فلسفه و جهانبینی زرتشت از همان دورههای کهن مورد توجه حکما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. اندیشمندان جهان باستان چون فیثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وی یاد کردهاند. در حکمت اشراق اهمیت و اعتبار و دیدگاههای وی زمینه ساز بسیاری از تحولات در فلسفه و حکمت شد. فلسفه عمیق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبههای متفاوت و سرشار خود برخوردار کرده است و نیچه مرد برتر را در وجود این بزرگ مرد تاریخ یافته و معرفی نموده است.
زرتشت نخستین پیغمبری بود که در آن دوران کهن خدای واقعی را شناخت و یکتاپرستی را مطرح کرد. در فلسفه بران بود که دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پیدایی یافتند که یکی نیکی و آن دیگری بدیست.
سرودههای زرتشت که در میان تمام آثار دینی جهان مشخص و متمایز میباشد. موسوم است به گاثهها، گاثسرودی است که با سدای خوش و آهنگین خوانده میشود و 17 قطعه میباشد.
یکی از بزرگترین مسائلی که فلاسفه و انبیاء با آن روبرو بودهاند توجیه علت وجود زشتی و بدی در جهانی که پر از نیکی، زیبایی و هوشی نیز میباشد بوده است.
از دو گوهر همزاد را که یکی بنام سپنتا مینو (روح افزایشی) و دیگری بنام انگرهمینو (روح کاهشی) خوانده میشود میتوان بصورت ذیل درآورد:
سپنتامینو= سپنته+ مینو
مقدس و روشن خوی = خوی نیک
نیک منش
انگره مینو و با انگرمن (اهریمن) = انگره + مینو
= خوی بد
بد خوی
زرتشت که در طول عمر با بدیها به مبارزه پرداخت، و با تیره درونان جنگ کرد ثابت نمود که او یک زاهد گوشهنشین نیست بلکه یک مبارز دلیر است.
هدف زندگی آدمی بطور قطع تعیین شده است و آن طی راه درستی جهت وصول به خدا و نیکی است. این عمل را میتوان به سه طریق بانجام رساند.
1- از طریق دانش
2- از طریق محبت
3- از طریق عمل
درباره این سه طریق اشاراتی در اوستا شده است ولی راهی که روی آن تاکید گردیده راه عمل است.
پیام زرتشتی «عمل» است. عمل صحیح و درست که از طریق آن بتوان انگره مینو را کاملاً مغلوب و دربند کرد.
آتش: نماد راستی و زندگی
از آن بدیر مغانم عزیز میدارند که آتشی که نمیرد همیشه دردل ماست
آتش زیباترین و مهمترین نمودی است ک ما میشناسیم. بعلاوه پاکترین شئی هم هست و در عین حال که کثیفترین اشیاء را در خود حل و نابود می کند و خود هرگز ناپاک نمیشود.
هدف زرتشت از فراخواندن مردم به نیایش آتش آن است که از اهمیتی که این عنصر زیبا و مفید در زندگیشان دارد متبه بشوند و بآتش بصورت یک فرشته آبادکننده جهان احترام بگذارند و از آن در ویران کردن جهان سوء استفاده ننمایند.
اندیشه نیک
قوانین اخلاقی که زرتشت تعلیم داده یکی از عالیترین و سادهترین مقررات اخلاقی جهان است. منظور اخلاق ساده زرتشت، شعار اندیشه نیک، کردار نیک و گفتار نیک باشد که در واقع جوهر اخلاق است و با پیروی از آن میتوان بکمالات انسانی رسید.
این سه اصل آن چنان پایه و اساس محکمی دارد «کاخی که زرتشت بر روی سه ستون بلند و زیبای اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک استوار داشته هیچگاه ویران نخواهد شد.»
آری، پاکی اندیشه سنک بنای کاخ با شکوه اخلاق است. بقول نگرکار «زرتشت روح حقیقی دین خود را در شعار معنوی معروف خود یعنی اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک گنجانیده است.
گاتها
مهمترین و اصلیترین قسمت اوستا، گاتهاست که هم قدیمیترین کتاب ادبی و فلسفی ایران بشمار میرود و هم کهنترین کتاب مقدس دینی جهان محسوب می شود یک قسمت از گاتها سروده خود زرتشت است قسمتهائی را هم شاگردانش سرودهاند.
اوستا
اوستا مهین نامه مینوی ایران به شکلهای گوناگون بیان گردیده است از قبیل اوستا- ابستا- استا- وستا، ایستا- اویستا- اوستاک.
کلمات کلیدی:
ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده
به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.