سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگو

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبودجه ریزی عملیاتی و نقش آن در اصلاح الگوی مصرف منابع در سازمانهای غیر انتفاعی و دولتی با pdf :

روانشناسی و تربیت کودکان از نگاه پیامبر اسلام (ص)

مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقی پیرامون روان شناسی کودک به انجام رسانده است که به واقع، نتایج چشمگیری از آن پژوهش ها به دست آمده است؛ هرچند به بسیاری از پژوهش های آنان نمی توان به دیده اطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس، فیلسوف و روان شناس سوئیسی، متوفای 1980م. )، اسکینر، باندورا، کلارک هال، اریکسون و هاینزوانر، با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند.

جمعی کودک را بزرگسالی کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضی او را کاملاً متمایز با بزرگسال تعریف می کنند. عده ای او را متمایل به بدی، و برخی او را پاک سرشت می دانند.
در باره تربیت، تغذیه، رشد، عادت ها و رفتارهای کودک نیز نظریات متفاوت و متناقض بسی

اری میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمی گاه در انتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان می شود.
انبوه نتایج علمی که امروزیان بدان دست یافته اند در سایه آزمایش های سالیان متمادی، استفاده از فن آوری و استمداد از تجربیات گذشتگان است؛ با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدی به دست می آید که گاه به طور کامل، ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینه ها و امکانات پژوهشی وجود نداشته است، از سوی حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان، گفتارها و رفتارهایی مشاهده شده است که امروزیان در ژرفای آن درمانده اند و فهم عمیقی از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش، همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده ای است که بشر از ارائه نمونه آن ناتوان باشد.
در عقاید امروزیان متمدن و متفکر]؟[ چنین آمده است که: اگر کودکان، وحشی و پرخاشگرند باید آنان را رام و مطیع گردانید. زیرا آنان ماهیت حیوانی دارند و غرایز نقش اساسی در انگیزش رفتارشان دارد.
این در حالی است که ما بارها این جمله را از سخنان رسول اکرم(ص) شنیده یا خوانده ایم که: پنج چیز است که تا آستان مرگ آنها را ترک نمی کنم؛ یکی از آنها سلام کردن به کودکان است.
به راستی، ژرفای مفهوم این جمله را کدام متفکر روان شناس درک می کند؟ در افکار خردسالان چه می گذرد که حضرت امام صادق(ع) در پی نقل آنچه از رسول خدا(ص) فرا گرفته، می فرماید: احبوا الصبیان و ارحموهم و اذا وعدتمو هم ففو لهم فانهم لایرون الا

انکم ترزقونهم؛ به کودکان محبت بورزید و مورد شفقت شان قرار دهید و هرگاه به آنان وعده ای دادید، وفا کنید. زیرا

آنها شما را روزی دهنده خود می دانند4 در این رفتار رسول خدا(ص) چه حکمتی نهفته بوده است که همه روزه که صبحگاه از خواب برمی خاست، دست محبت به ی حضرت محمد

(ص) در باره کودکان می پردازیم .
نامطمئن بودن نظریات رایج کنونی و سرمشق بودن رفتار پیامبر(ص) برای ما -به تصریح آیه-6 قرآن ما را بر آن می دارد که به فرموده ها و کردار حضرت رسول اکرم(ص) عمیق تر بنگریم و به واقع اعتقاد داشته باشیم که آنچه او به جای آورده -به فرض درستی روایت- فراتر از اکتشافات علمی امروزیان است. کوچک ترین عمل او در پی ارائه معیاری است که برای معاصران وی ناشناخته ماند و برخی تا این زمان نیز ناشناخته باقی مانده است. از آن نمونه، در جمله ای ساده از آن بزرگوار می خوانیم:
«اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم؛7 فرزندانتان را گرامی بدارید و با آداب و روش پسندیده با آنان رفتار کنید».
در نظر سطحی، این فرموده تنها سفارش به احترام کودکان و رفتار صحیح با آنان است. اما این که چه رفتاری در شأن کودک نیست تا از آن پرهیز شود، و چه روشی نادرست است تا نسبت به وی انجام نگیرد جای گفتگو است. آیا والدین و مربیان برای یافتن پاسخ صحیح این دو پرسش، خود نباید پیش تر پیرامون تربیت کودک آگاهی هایی به دست آورند، پدر ومادری که با آداب و روش صحیح زندگی ناآشنایند چگونه می توانند فرزندشان را با آداب درست تربیت کنند؟! آیا بوسیدن کودکان- دختر و پسر- تا چه سنی روا است؟ آیا از جا برخاستن در برابر بچه های کم سن بجا است یا نابجا؟ آیا تنبیه و کتک آنان تا چه میزان سفارش می شود؟ تفاوت گذاری میان آنان تا چه اندازه صحیح یا ناصحیح است؟ بازی کودک و «بازی با کودک» چه لزوم و فایده ای دارد؟
بنابراین، سفارش به گرامیداشت کودک، تاکید بر تاسیس بنیادی است که به خانواده ها آموزش دهد چگونه با فرزندانشان رفتار کنند. خانواده و مجالس خانوادگی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و مراکز فرهنگی، هر یک بنیادی است که باید بدین مهم توجه کند .
از طرف دیگر باید مشخص شود که بی احترامی به کودک و ترک آموزش وی چه پیامدهایی دارد! اگر اطرافیانش با آداب و روش درست با او برخورد نکنند چه پیش خواهد آ

مد؟ کودک در هر حال بزرگ خواهد شد. اگر او در بزرگسالی دریابد که بسیاری از رفتارهای بزرگسالان با وی در کودکی، ناصحیح بوده است، نسبت به آنان چگونه خواهد اندیشید؟ آیا والدین چنین کودکی اکنون در بزرگسالی این کودک می توانند امیدوار باشند که وی آرای امروز آنان را بپذیرد و بدان عمل کند؟ چگونه بسیاری از والدین بدین امر توجه ندارند که یکی از علت های تمرد نوجوانان و جوانان، پی بردن آنان به اشتباه روش پدر و مادر در کودکی

 

ایشان است !
به هر تحلیل، توجه رسول خدا(ص) به دنیای کودکان را در چندین جنبه می توان جستجو کرد:
.1 کوشش برای تولد فرزندان سالم
برخلاف عقیده بسیاری از نظریه پردازان که تربیت کودک را از شش ماهگی یا دو سالگی به بعد نتیجه بخش می دانند، تعالیم رسول خدا(ص) زمانی پیشتر از این را در تربیت کودک موثر می شمارد. نوزاد بیشتر صفات خوب و بد را از طریق ژن از پدر و مادر به ارث می برد. بنابراین، تربیت او نه از دوران حمل که پیش از ازدواج آغاز می شود.
دختر و پسری که پیش از ازدواج به اصول اخلاقی و دینی پایبند نباشند بسیار دشوار می توان امید داشت که فرزند آنان درستکار تربیت شود. البته سهم محیط تربیتی و عوامل و استثنائات روزگار را نادیده نمی انگاریم .
اگر تربیت کودک از شش ماهگی یادو سالگی آغاز می شود، این دستور رسول اکرم (ص) چه مفهومی می یابد که می فرماید: هر کس صاحب فرزندی شد در گوش راست کودکش اذان و در گوش چپ او اقامه بگوید تا از شر شیطان در امان باشد. امیر مومنان علی(ع) می فرماید: زمانی که دو پسرم حسن و حسین (ع) تولد یافتند، آن حضرت همین عمل را انجام داد و دستور فرمود تا در گوش آن ها سوره حمد و آیه الکرسی و آیه های سوره حشر و سوره اخلاص و ناس و فلق را بخوانند.
اگر کودک دو ماهه استعداد تربیت و پذیرش ندارد و مشاهدات و شنیده های او در درونش تاثیر نمی نهد به چه سبب رسول خدا(ص) می فرماید: هرگز مبادا که کودکی در گهواره، نظاره گر رفتار زناشویی زن و مرد باشد9 اگر در چنین موقعیت صدای زن و مرد را بشنود به راه رستگاری و ]پاکی و خیر[ قدم نمی نهد10
به راستی، آیا سلامتی مادر در دوران حمل، تغذیه، ترس و نگرانی ها و نیز اعتیاد وی بر سلامتی روحی نوزاد اثر نمی گذارد؟! آنگاه چگونه می توان نوزاد ناسالم را درست تربیت کرد؟!
امام باقر(ع) می فرماید: در عصر رسول خدا(ص) مردی از انصار ]در مدینه[ به

 

آن حضرت شکایت کرد که : همسرم دختر عموی من است و خانواده و اجداد ما همه

سفید پوست هستیم و اینک او فرزندی به دنیا آورده که سیاه پوست و شبیه سیاهان حبشی است .
رسول خدا(ص) اندکی تامل کرد و سپس از زن توضیح خواست. زن به پاکی خود سوگند یاد کرد. پیامبر فرمود: بین هر انسان تا حضرت آدم (ع) عرق (پیوند، ژن، ریشه) وجود دارد که در ساختمان فرزند فعالیت می کنند; فرزند شبیه یکی از آنها می شود; این نوزاد سیاه پوست شبیه یکی از اجداد دور شماست. کودک را بگیر که فرزند خود تو است .
هنگامی که نوزاد رنگ پوست خود را به وسیله ژن از اجدادش به ارث ببرد، آیا صفات خوب یا بد به همین وسیله از آنان به وی سرایت نمی کند؟
آن حضرت در همین باره فرموده است: انظر فی ای شیء تضع ولدک فا ن العرق دساس، خوب بنگر که نطفه خود را در چه جایگاهی جای می دهی. زیرا ریشه ها ]و ژن آدمی[ به طور پنهان تاثیر گذار است. ]و از طریق آن، اخلاق اجداد به فرزندان منتقل می شود .[
نیز در جای دیگر فرمود: الشقی شقی فی بطن امه والسعید سعید فی بطن امه، بدبخت در شکم مادر بدبخت می شود و سعادت مند در شکم مادر چنین می شود.
در روایتی دیگر آن حضرت به نقش برادر (دایی فرزندان) در تربیت فرزند اشاره می کند و می فرماید: اختاروالنطفکم فان الخال احدالضجیعین؛14 همسر ]شایسته[ برای نطفه های خود انتخاب کنید. زیرا دایی یکی از دو ستون ]مهم تشکیل دهنده[ نوزادتان است .
و نیز فرموده است: از ازدواج با زنان زیبارویی که در خانواده بد پرورش یافته اند، بپرهیزید15
2- توجه به سلامت جسمی و روحی مادر
فرزندان ما -به ویژه دختران- بیشتر اوقات خود را در کنار مادر سپری می کنند و از تعلیمات او چیزها می آموزند. براین اساس، آنان که دغدغه تربیت فرزند دارند نخست باید به تربیت همسر بپردازند. دختران و زنان نیز تأثیرپذیرتر از پسران و مردان اند. بنابراین در آست

انه زندگی، مرد باید مهم ترین همت خود را آموزش و تربیت همسرش قرار دهد. زمانی که مادر خانواده درست آموزش ببیند و تربیت شود، تربیت فرزندان او با سهولت انجام می پذیرد. چنان که اگر مادر نکوهیده خوی باشد، تربیت فرزند خیلی دشوار است. زیرا او اولین آموزگار کودک شماست .
رسول خدا(ص) در این باره فرموده است: «ایاکم و تزویج الحمقاء، فان صحبتها بلاء و ولدها ضیاع؛ از ازدواج با زنان کودن بپرهیزید که همنشینی آنها ]نوعی[ بلا و فرز

ندشان تباه است.»

پس از انتخاب همسر شایسته و توجه به آموزش و تربیت او، مهم ترین وظیفه، ایجاد محیط روانی سالم در خانه است. این نخستین ابزار هر طرح تربیتی موفق است. هرکه دلسوز فرزند خود است پیش از هر کار باید بکوشد تا حد امکان فضای خانه آکنده از آرامش و مهرورزی شود. تا زمانی که کودک شما خود را در چنین فضایی نبیند زمینه ای برای شکوفایی استعدادهای خود نمی یابد و بیشتر توان او صرف مبارزه با ترس و اضطراب ها و مقابله با عوامل رنج آور زندگی می گردد. هرچه محیط آنان صمیمی تر و درس آموزتر و روان ایشان مطمئن تر و بی هراس تر باشد ،آموزش و تربیت آنها هموارتر و آموختن هایشان از محیط بیشتر و پایدارتر است .
حضرت محمد(ص) در این باره فرموده است: «حق الولد علی والده; ان یسفره امه;؛
حق فرزند بر پدر این است که ]پدر[ مادر را احترام کند.»
زمانی که فرزند،، مادر را در نگاه پدر محترم ببیند، احساس امنیت و آرامش می کنند.
مادری که در خانه از احترام پدر محروم باشد، نخواهد توانست نقش مادری خود را به درستی ایفا نماید.
3- پیشگیری بهتر از درما ن ن
اصل نامبرده در روان شناسی تربیتی جایگاهی ویژه دارد و کوشش می شود تا پیش از پدید آمدن ناهنجاری های رفتاری، عوامل پدیدآورنده آن شناسایی و پیشگیری شود.
از طرفی امروزه والدین از بسیاری از رفتارهای فرزندان خود ناخشنودند و امید دارند که کسی از راه برسد و فرزندشان را به حقوق والدین آشنا کند، حال آن که گاه کوتاهی خود والدین سبب بروز چنین مشکلی است. زیرا در تربیت و پرورش آنان سهل انگاری نموده اند. رسول خدا(ص) در همین باره فرموده است: «رحم الله من اعان ولده علی بره؛ خدای رحمت کند کسی که فرزند خود را به نیک رفتاری کمک کند. »
از آن حضرت پرسیدند، چگونه؟ فرمود :
1- آنچه کودک در توان داشته و انجام داده، از او بپذیرند .
2- آنچه انجام آن در توانش نیست، از او نخواهند .
3- او را به گناه و طغیان وادار نسازند .
4- به او دروغ نگویند و در برابر او رفتار نابخردانه انجام ندهند .

به واقع هر یک از ما دوست داریم فرزندانمان نسبت به ما چگونه رفتار کنند؟ با خود بیندیشیم که اگر ما خویشتن را برای نیل بدین منظور کمک نکنیم، دیگران چگونه و تاچه میزان خواهند توانست ما را در این هدف مدد رسانند! پس همان بهتر که فهرست همه انتظاراتمان را نسبت به فرزندانمان یادداشت کنیم و آن گاه بیندیشیم که برای موفقیت فرزند در این برنامه، خود ما چه

وظایفی بر عهده داریم.
چندی پیش، دوستی از فرزندانش سخت گله مند بود که آنها بیشتر

اوقات روزانه شان را به تماشای تلویزیون می گذرانند. به وی گفتم: کمی به جای گله از آنها خود را نکوهش کن. چون غیبت طولانی شما و همسرت از محیط خانه، سبب دلتنگی آنها را فراهم می آورد. آنها برای رفع این دلتنگی به تماشای تلویزیون پناه می آورند و زمانی که بدین روش عادت کردند، دیگر در وقت حضور شما نیز نمی توانند از عادات خود دور شوند .
4- درمان روحی با اعطای شخصیت
احساس ضعف شخصیت، نه فقط بزرگسالان را رنج می دهد و به ناهنجاری رفتاری وا می دارد، کودکان را نیز دچار مشکل می کند. بعضی می پندارند چون کودک پیکری کوچک تر از بزرگسالان دارد، شخصیت خود را هم کوچک می پندارد؛ حال آنکه چنین نیست و چه بسا بی توجهی به شخصیت کودکان زیانبارتر از بی توجهی به شخصیت بزرگسالان باشد. زیرا احساس ضعف شخصیت در کودکی سبب بروز رفتارهای ناصواب و ویرانگر در بزرگسالی است. به همین سبب است که امام هادی (ع) فرموده است: از شر آن که خود را حقیر و بی مقدار بپندارد، در امان مباش.
از رفتارهای متداول حضرت رسول اکرم (ص) در مقابل فرزندش فاطمه (س) و نیز نوه های عزیزش امام حسن و امام حسین (ع)، احترام وصف نشدنی و برخاستن در مقابل آنان است. شیعه و سنی نقل نموده اند که آن جناب پیوسته با حضور دختر خردسالش، تمام قامت در برابر می ایستاد و احترامش می کرد .
گاه به احترام و نیز مراعات خردسالی نوادگانش، سجده نماز را طولانی می ساخت یا برای برآوردن حاجت آنان، نماز را با سرعت به پایان می برد. هر روز صبح بر سر فرزندان و نوادگانش دست نوازش می کشید و مهربانی و عطوفت نسبت به کودکان، خوی همیشگی آن حضرت بود.
با این همه، در بزرگداشت شخصیت کودکان باید همواره توجه داشت که این امر برای ارضای حس شخصیت طلبی آنان است. بدین سبب باید در انجام آن به شیوه ای گام برداشت که زمینه غرور و نازپروری کودکان فراهم نشود و این امر زمانی است که ما همه شیوه های تربیتی را همگام عمل کنیم؛ چنان که رسول خدا (ص) عمل می کرد .
5- توجه به بهداشت روانی کودکان
در مباحث روانشناسی عمومی، در بخش «یادگیری، حافظه و فراموشی» به عوامل تاثیرگذار بر رشد بدن و حافظه پرداخته می شود و یادآوری می کنند که یکی از مهمترین عوامل اختلال در حواس و حافظه کودکان و مانع جدی از رشد استعدادهای آنان، و بلکه عامل عقب ماندگی ذهنی، محرومیت از بهداشت روانی است. کودک به هر علت آرامش روان خود را از دست دهد، بخشی از فعالیت های مغز وی که تنظیم کننده رشد ذهنی اوست مختل و آینده وی دچار مخاطره می شود. مشکلات خانوادگی، فقر، بدرفتاری والدین با یکدیگر و با فرزندان، خشونت، تاکید بی اندازه بر رعایت نظم و مقررات و ترس های موهوم، همه عواملی است که روان کودک را نابسامان می نماید .
اگر رسول خدا (ص) هر صبحگاه که از خواب برمی میزد و دست نوازش بر سر فرزندان و نوادگانش می کشد، این رفتار از هر هدیه برای کودک مناسب تر است و ما به درستی نمی توانیم تاثیر عمیق این رفتار ساده را لمس کنیم. کودکی که در آغاز صبح از چنین نوازشی بهره مند شود احساس آرامش، امنیت، پذیرفتگی، امید و شادی می کند. اطمینان می یابد که وجودش در خانه زاید نیست. جایگاهش نزد والدین شناخته شده و محفوظ و مورد توجه است .
روانشناسان معتقدند بهره مندی از محبت والدین در ماه های آغاز طفولیت و آغاز هر روز، از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر تامین بهداشت روانی کودک است. کودکی که از مهر ومحبت پدر و مادر برخوردار است، نگرش مطلوبی نسبت به خود می یابد و روابط سالم تر و پذیرفته تر

ی با دیگران برقرار می کند. و ترس های موهوم و بی پایه را که مانع شکوفایی ا

ستعدادهای اوست، از وی دور می سازد.
.6 مهرورزی، مهم ترین ابزار تربیت
زمانی که آهن، نرم و گداخته شود به هر صورت که بخواهیم شکل می پذیرد. «مهر ورزی» به افراد -به ویژه کودکان- همان حرارتی است که افراد را نرم، تسلیم و گوش به فرمان می سازد.
تربیت نوعی کوشش برای نفوذ در ناخودآگاه افراد است. رنج و اندوه ها، آرزوها، شکست ها و گفته های ناگفته ، پیوسته در ضمیر ناخودآگاه جای می گیرند. پیرامون این ضمیر، مأمورانی آماده به خدمت وجود دارند که مانع از نفوذ دیگران بدان می شوند. از طرفی تا فردی به درون آن راه نیابد نمی تواند به اسرار آن پی ببرد و راه حلی برای مشکل آن ارائه کند .
پدر و مادری که ابزار نفوذ به ناخودآگاه فرزندان خود را نشناخته و شیوه ورود به آن را ندانند هیچ گاه نخواهند توانست ارتباط صمیمی با ایشان برقرار سازند؛ دردهایشان را بشناسند و درمان کند.
«مهرورزی به کودک» از مهم ترین ابزار نفوذ به ضمیر ناخودآگاه اوست. زمانی که فردی به کودک محبت و مهربانی می کند، قلب او را در اختیار می گیرد و آرام آرام می تواند از رنج هایش آگاه شود و راه درمانش را شناسایی و دنبال نماید .
امیرمؤمنان علی(ع) می فرماید: از همان کودکی، پیامبر خدا(ص) مرا از پدرم برگرفت و من شریک آب و نان او شدم و پیوسته مونس و همسخن وی بودم; او مرا در کنار خود می نشانید و بر سینه خویش جای می داد و در بسترش [کنار خود] می خوابانید، به طوری که تنم را به تن خویش می چسبانید و بوی خوش خود را به مشامم می رساند .
من پیوسته در پی او روان بودم، مانند بچه در پی مادر، هر روز برای من از اخلاق خود

نمونه ای آشکار می ساخت و مرا به پیروی از آن وا می داشت. در سال [چند روزی را] در غار حرا خلوت می گزید. من او را می دیدم و جز من کسی او را نمی دید; او مرا از کودکی در دامن خود پروراند و; هزینه زندگی مرا برعهده گرفت. در هر صبح و شام یک نشست خصوصی با او داشتم که در آن احدی جز من و او شرکت نمی کرد. در این اوقات، من با او بودم و هرجا که او می رفت و از هر دری که سخن می گفت، من با او همراه و هماهنگ بودم .
نیز در همین باره می نویسد: زمانی که رسول خدا(ص) کودکان انصار را می دی

د بر سر آنان دست می کشید و به آنان سلام می کرد و دعایشان می فرمود. روزی پیامبر(ص) از راهی می گذشت که کودکان بازی می کردند. چون نگاهش به یکی از آن ها افتاد نزد او نشست و پیشانی او را بوسید و به وی محبت نمود; و فرمود: روزی دیدم این کودک با فرزندم حسین بازی می کند و خاک های زیر پای حسین را برمی دارد و به صورت خود می مالد. چون او از دوستان حسین است من هم او را دوست دارم.
گاه می شد کودکی را نزد آن حضرت می آوردند و او در دامن حضرت، خود را خیس می کرد. اطرافیان با پرخاش به کودک می کوشیدند از کار او جلوگیری کنند و وی را از دامن رسول خدا(ص) جدا سازند، که آن حضرت آنان را از این کار باز می داشت و می فرمود: با تندی از ادرار کردن کودک جلوگیری نکنید. سپس کودک را به حال خود رها می کرد تا حاجتش برآورده شود. آنگاه خود می رفت و لباسش را تطهیر می کرد .
روزی آن حضرت با گروهی از مردم نماز جماعت می خواند. در هنگام سجده، حسین(ع) که کودکی خردسال بود، بر پشت رسول خدا(ص) می نشست و پاهایش را حرکت می داد. وقتی پیامبر(ص) سر از سجده برمی داشت او را می گرفت و کنار خود روی زمین می گذاشت و در سجده دیگر این رفتار حسین(ع) و آن حضرت تکرار می شد. فردی یهودی که شاهد این صحنه بود پس از نماز به رسول خدا(ص) گفت: با کودکان خود طوری رفتار می کنید که ما هرگز رفتار نکرده ایم. حضرت فرمود: اگر شما به خدا و فرستاده او ایمان داشتید با کودکان خود مهربان

بودید.
آن مرد پس از مشاهده آن رفتار و شنیدن این سخن، مسلمان شد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نویسنده : یوسف غلامی
منبع:سایت تربیت وروانشناسی

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله چگونه سالم بمانیم با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله چگونه سالم بمانیم با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله چگونه سالم بمانیم با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله چگونه سالم بمانیم با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله چگونه سالم بمانیم با pdf :

چگونه سالم بمانیم

فهرست :

مقدمه
راههای بهتر کردن زندگی
باور یا نگرش چیست ؟
افکار و باورهای مان چگونه شکل می گیرد؟
نتیجه گیری
منابع

مقدمه :
کیفیت زندگی شهری ایران در سال 2014 افزایش یافته است. در سال 2013 ایران (تهران) جزء 10 کشور انتهای جدول کیفیت زندگی شهری قرار داشت و امسال توانسته است موقعیت خود را بهبود بخشد و در وضعیتی نزدیک سال 2009 قرار گیرد.

 

در نظام رتبه بندی اکومنویست کیفیت زندگی شهری در بهترین و بدترین شرایط ارزیابی می شود و اکومنویست بر اساس معیارهای توسعه یافتگی کشورها و شهرهای جهان را ارزیابی می کند.

هر شهر بر اساس بیش از 30 عامل کیفی و کمی در پنج حوزه ارزیابی می شوند که شامل ثبات، بهداشت، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت ها می باشد. امتیاز هر عامل به پنج دسته قابل قبول، قابل تحمل، ناراحت کننده، نامطلوب و غیر قابل تحمل تقسیم بندی می شوند. امتیازهای کسب شده در هر حوزه با یکدیگر جمع می شوند و امتیاز نهایی هر شهر مشخص می شود. امتیاز نهایی عددی بین 1 تا 100 می باشد و در نهایت کشورها از بالاترین نمره به کمترین نمره مرتب می شوند.

راههای بهتر کردن زندگی
در این نظام اگر نمره کشوری بین 80 تا 100 باشد، افراد آن جامعه استانداردهای زندگی مناسبی دارند و بین 70 تا 80 بدین معنا است که زندگی روزمره مناسب است اما در برخی از جنبه های زتدگی دشواری وجود دارد. امتیاز 60 تا 70 نشان دهنده آن است عواملی بر زندگی روزمره مردم تاثیر منفی دارند، بین 50 تا 60 حاکی از آن است که سطح زندگی مردم مناس

ب نیست و امتیاز 50 و کمتر حکایت از زندگی نامطلوب مردم دارد. بر اساس گزارش سال 2014 وضعیت زندگی شهری کمی بیشتر از 50 می باشد.

بر اساس این گزارش شهرهای کشورهای که در سال 2014 دارای بالاتریننمره بودند به ترتیب: 1) استرالیا 2) اتریش 3) کانادا 4) فلانلند و 5) نیوزلند می باشد و بدترین شهرهای از انتهای جدول به ترتیب در کشورهای زیر قرار گرفته اند: 1) سوریه 2) بنگلادش 3) گینه 4) نیجریه 5) پاکستان 6) الجزایر 7) زیمباوه 8) کامرون 9) لیبی و ساحل عاج می باشد در صورتی که در گزارش سال 2013 این نهاد تهران و ایران یکی از 10 کشور انتهای جدول بود.

بر اساس این گزارش نمره 20 شهر از کشورهای جهان در سال 2014 تغییر کرده است و موقعیت بقیه ثابت مانده است و کشورهای ایران، لیبی و اردن بعد از چندین سال توانسته اند وضعیت زندگی شهری خود را بهبود ببخشند.

 

همه می دانیم چیزهای کوچکی در زندگی هستند که همیشه بیشترین تاثیر را بر روی ما می گذارند. با این حال همیشه فراموش می کنیم این موارد کوچک را در زندگی

خود به کار ببندیم. کافی است هر هفته یکی از این ده مورد را اجرا کنیم تا شاهد تغییر و بهبودی در زندگی خود باشیم.
به طبیعت پناه ببر
شاید خیلی به این موضوع اهمیت ندهید. ولی وقت صرف کردن در طبیعت باعث کاهش میزان استرس، افزایش خلاقیت، و بهبودی حافظه شما می شود.
ورزش
همه از اهمیت ورزش کردن با خبریم، ولی فقط تعداد کمی از ما به طور ممتد ورزش می کنیم. علاوه بر فواید بی شمار ورزش کردن برای سلامتی فیزیکی، خوابیدن شما راحت تر می شود و میزان شور جنسی تان افزایش پیدا می کند.
بودن در کنار خانواده و دوستان
این مورد یکی از مهم ترین نقش ها را در میزان خوشحالی شما دارد. اینگونه از روابط برای هر فرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. تنها بودن و بی بهرگی از روابط سالم اجتماعی روی سلامتی روح و جسم شما تاثیر منفی خواهند گذاشت.
شکرگزار دیگران باش
شکرگزاری از دیگران شما را خوشحال می کند، روابط تان را با دیگران بهتر می کند و از شما انسان بهتری خواهد ساخت. این کار می تواند زندگی را برای اطرافیان شما بهتر کن

د.
تمرین آرامش درونی (مدیتیشن)

 

تمرین آرامش از سویی باعث خوشحالی، افزایش معنا در زندگی و افزایش تمرکز ذهن می شود. از سوی دیگر خشم، اضطراب، افسردگی و خستگی را از بین می برد. در همین راستا، دعا کردن نیز باعث آرامش درونی می شود حتی اگر اعتقاد مذهبی وجود نداشته باشد.
به اندازه کافی بخواب
تاثیرات کم خوابی بر روی شما اجتناب ناپذیر هستند. خسته بودن از خوشحالی و شادابی جلوگیری می کند و شانس مریض شدن را بیشتر می کند. چرت زدن نیز باعث هوشیاری بیشتر، بهبود فرایند یادگیری، و افزایش انرژی مثبت می شود.
خود را به چالش بکش
یادگیری یک زبان جدید می تواند ذهن شما را تیزتر کند. درس های موسیقی هوش شما را افزایش می دهند. عدم یادگیری و بهره بری از فرصت ها از مواردی است که افراد همیشه حسرت آن را در زندگی می خورند.
بخند
افرادی که از شوخی و خنده برای کنار آمدن با استرس استفاده می کنند، سیستم دفاعی قوی تر دارند احتمال دچار شدن آنها به سکته قلبی و مغزی کمتر است. خنده مانند یک ویتامین روزانه است.
تماس بدنی
تماس بدنی باعث کاهش استرس، بغل کردن باعث خوشحالی، و سکس باعث عدم بروز حمله قلبی، سرطان و طولانی شدن عمر می شوند.

خوش بین باش
خوشبین بودن باعث شادابی، سلامتی، و افزایش طول عمر می شود. حتی در ارتش از خوشبین بودن برای افزایش قدرت روانی سربازان استفاده می شود.

تقریبا هر روز با اشخاصی مواجه می شویم که از احساس خستگی شکایت می
کنند. اغلب اوقات این
شکایت ها بعد از صرف ناهار بیشتر می شود، زیرا افراد احساس افت جسم

ی و
روحی بیشتری پیدا می کنند.
متاسفانه زندگی پرتلاطم امروزی، در واقع به بخش طبیعی از عمر انسان ها تبدیل
شده است، بنابراین بسیاری از مردم نمی توانند برای خستگی خود چاره مناسبی
پیدا کنند.
هر چند با افزایش سن، انرژی فرد کاهش می یابد، اما راه هایی وجود دارد که می
توان بوسیله آنها این روند را آهسته کرد و انرژی حیاتی را در بدن ذخیره نمود. این راه ها عبارتند از :
* فقط وقتی گرسنه هستید غذا بخورید. مصرف غذا در هنگام سیری باعث افت
سلامتی بدن می شود.
* خانم ها در هنگام عادت ماهانه و یک ماه پس از زایمان، از قرار گرفتن در محیط سرد
و مصرف غذاهای سردمزاج خودداری کنند. همچنین استراحت کافی داشته باشند و
از اضطراب بپرهیزند.
عواطف و مشکلات روحی خود را سرکوب نکنید و آنها را با نزدیکان و دوستان دلسوز
خود در میان بگذارید
* ادرار خود را نگه ندارید و به تخلیه کامل روده بزرگ توجه کنید. تعریق کافی برای
سلامتی بدن مفید است.
* در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید تا از گوشت.
* روزهای تابستان یک چرت کوتاه پس از ناهار، انرژی کافی به بدن شما می رساند.
* در شرایطی که تحت فشار عصبی هستید، تمرین تنفس و تمرینات ذهنی آرام
بخش را به کار ببرید.
* در هوای خنک صبح زود یا شامگاه ، ورزش کنید.
* از هوا، محیط و فعالیت هایی که موجب افزایش گرمی، خشکی و کم آب

ی بدن می
شوند، پرهیز نمایید.
* بیش از اندازه چای و قهوه مصرف نکنید.
از بی خوابی و کم خوابی (کمتر از 5 ساعت در روز) و دیروقت به رختخو

اب رفتن
خودداری کنید. 6 تا 7 ساعت خواب شبانه توصیه می شود
* برای حفظ انرژی بدن، آب بنوشید. اگر در روز، به ویژه در هوای گرم 10 تا 15 فنجان
آب بنوشید، می توانید آبی را که از دست می دهید به خوبی تامین کنید. صبر نکنید
تا بعد از احساس تشنگی آب بنوشید، چون بدن دائما در حال از دست دادن آب
است. سعی کنید طبق عادت همیشه لیوان پر از آب روی میزتان باشد.
* وقتی به موقع استراحت کنید، آرامش خود را حفظ کنید و تغذیه مناسب داشته
باشید، فرصت آن را پیدا می کنید که درست از انرژی خود استفاده نمایید. توصیه
می شود که روزی 20 تا 25 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. در شب کمتر از هفت
ساعت نخوابید. هم چنین چرت 15 تا 20 دقیقه نیمروز را فراموش نکنید. به علاوه باید
در روز دو نوبت 10 دقیقه ای حرکات کششی انجام دهید. این کار جریان خود را در
بدن بهبود می بخشد.
تمام این اقدامات مدیریت ذخیره انرژی نامیده می شوند که در حفظ انرژی بدن بسیار
حائز اهمیت هستند.
* موز و هندوانه بخورید. چون این دو میوه، انرژی را به همان سرعت شیرینی ها احیا
می کنند. در واقع موز حاوی قند بالایی است، اما بر خلاف قند و شکر مصنوعی،
میوه های تازه می توانند املاح، ویتامین ها و فیبر طبیعی را نیز به بدن برسانند.
* مصرف هویج و سیب زمینی مهم است. این دو خوردنی خوشمزه می توانند قند
خون را در تمام مدت بالا نگه دارند و در عین حال بر خلاف فست فودها و تنقلات، مواد
مغذی مهمی را برای بدن تامین میکنند، مثل ویتامین C ، A ، اسید فولیک و
پتاسیم.
* برشتوک و گندمک سبوس دار مصرف کنید که حتی بدون ا

فزودن شکر هم حاوی
انرژی بالایی است وجزو مواد غذایی مهم در فهرست صبحانه محسوب می شود.
اثرات مفید چرت زدن
بررسی‌های محققان نشان داده، یک چرت سبک 6 دقیقه‌ای در روز می‌تواند حافظه را
تقویت کند، حتی شاید خیلی بهتر از یک خواب عمیق!
کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و کنترل بهتر فشار خ

ون، یکی از این تأثیرات
است. به‌نظر می‌رسد چرت روزانه، به‌عنوان فرصتی برای کسب آرامش و استراحت
در این دنیای شلوغ و پرتنش، می‌تواند نقش مهمی در عملکرد مغز و نیز سلامت
جسم انسان داشته باشد، حتی اگر این فرصت، تنها 6 دقیقه، و به اندازه چشم
برهم‌ زدنی کوتاه مدت باشد.
عده ای از محققان هنوز نظر صددرصد مساعدی نسبت به این نتایج ندارند، چرا که
عقیده دارند باید مطالعات بیشتری در این مورد صورت گیرد.
مطالعات نشان داده است که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در افرادی که
چرت نیمروزی داشته اند، یک سوم افراد بی بهره از چرت نیمروزی بود.
چرت زدن، استرس مرتبط با کار را که برای قلب مضر است، کاهش می دهد.
چرت زدن می تواند هوشیاری و خلاقیت را با کاهش احتمال اشتباهات بهبود بخشد.
چرت زدن باعث ایجاد حس آرامش، سرزندگی و کاهش استرس می شود.
نتیجه یک خواب خوب، زندگی آرام و سالم است. پس خوب بخوابید

باور یا نگرش چیست ؟

ما همان چیزی هستیم که به آن می اندیشیم. نگرش یا باور شیوه ای که ما به لحاظ ذهنی به دنیای پیرامون خود می نگریم. نگرش یا باور، نحوه ای است که ما به محیط و آینده مان می نگریم. حوزه ادراک ما و اینکه چگونه به محیط می نگریم، به شکل وسیعی نگرش و باور ما را تعیین می کند.

آیا نیمه لیوان پر است یا خالی؟ زمانی که به بیرون نگاه می کنیم، آیا منظره ای زیبا می بینیم یا پنجره ای کثیف را؟ آیا امروز نیمه ابری است یا نیمه آفتابی؟
همه چیز بستگی به ما دارد. بدانیم که حتی ارتباط غیر کلامی ما پیامی بسیار روشن در باره باورهایمان ارسال می کند. به صدای بلند و واضح می گوید که این باور، منفی، بی تفاوت و یا مثبت است. ما باید باور کنیم که آنچه در ذهنمان می گذرد به شکل معناداری نگرش یا باور ما را تعیین می کند. اگر دنبال مثبت ها بگردیم، آنها را می یابیم. اگر در پی منفی ها هستیم، می توانیم بسیاری از آنها را در اطراف و اکناف خود بیابیم. ما همان چیزی هستیم و همان چیزی خواهیم شد که به آن می اندیشیم.
اجازه دهید داستان واقعی خودم را بیان کنم. یک روز میزبان شما تحصیل کرده رشته مهندسی صنایع با گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها، به عنوان یک محقق، سخنران، مدرس و مشاور توامندسازی فردی و سازمانی با بیش از 12 سال تجربه کاری، از خودم این سوال را پرسیدم: چرا؟ ، چرا یک نفر با داشتن تجربه ارائه خدمات مشاوره ای به شرکت ها و موسسات در زمینه استاندارهای مدیریتی که باعث بهبود بهره وری و در نهایت موفقیت آنها شده است، خود در زمان انتخاب و تصمیم گیری بویژه در زمینه مالی و سرمایه گذاری، تصمیم گیری های ضعیفی داشته است و نتوانسته ام از فرصت های مالی و اقتصادی که برایم فراهم شده خوب استفاده نمایم؟ چرا در زمانی که به نظر می رسید از نظرکاری همه چیزعالی است، نتایج مالی چیز دیگری را نشان می داد؟ چرا از نظر مالی ضعیف عمل می کنم و شرایط خوبی بدست نمی آورم؟
در پاسخ باید بگویم ازیک طرف من در یک خانواده متوسط با عقاید و باورهای فقیرانه نسبت به پول و ثروت بزرگ شده ام. و ازطرف دیگر تجربیات کاری و خدمات مشاوره ای ارائه شده در زمینه سیستم ها و روش ها و استانداردهای مدیریتی بخصوص درزمینه های کیفیت، محیط زیست، و ایمنی و بهداشت شغلی ارتباط مستقیمی با مهارتهای مال

ی نداشت. به بیان ساده با توجه به نیازمندیهای استانداردهای مدیریتی در شرکت ها با کارکنان تمامی واحدها جلسات کاری و آموزشی داشته ام ولی با کارکنان واحد مالی جلسه ای نداشتم. و به عنوان یک مهندس احساس می کردم که نیاز

ی به دانستن مهارت های مالی ندارم. من از نظر ق

وانین بازی ثروت یک ذهن فقیر داشتم.
پس از آنکه به این باور رسیدم که باید افکار و باورهای فقیرانه خود را نسبت به پول تغییر دهم، تصمیم گرفتم که دانش مالی خود را تقویت کنم و باورهای طلایی ذهن ثروتمند را جایگزین باورهای فقیرانه ذهن فقیر کنم. با این هدف در محل کارم شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) از واحد مدیریت کنترل و تضمین کیفیت به واحد مدیریت کنترل هزینه و بودجه جابجا شدم. طی چند سال کار درآن واحد هم از نظر تئوری با مطالعه کتب مختلف و شرکت در کلاس و سمینارهای آموزشی مالی و اقتصادی و هم از نظر عملی با برنامه ریزی بودجه و کنترل هزینه پروژه های مختلف، شم اقتصادی خاموش خود را روشن و پرورش دادم. در نتیجه به سرعت خود را از دست تنگناها و مشکلات مالی خلاص کردم. امروز که این مطالب را می نویسم، هیچ نگرانی مالی ندارم، چرا که ذهنی ثروتمند دارم و افکار فقیرانه را از خود دور ساخته ام.
پول یکی از نمادهای قدرت است، اما آموزش استفاده درست از پول، قدرت بیشتری را به همراه می آورد. پول می آید و می رود، ولی اگر انسان درباره نحوه استفاده صحیح ازآن آموزش درستی دیده باشد، می تواند بر آن مسلط شده، ثروتمند شود.

افکار و باورهای مان چگونه شکل می گیرد؟
در فرهنگ باور به معنی یقین، اعتقاد و عقیده معنی شده است و باور داشتن یعنی اعتقاد داشتن و سخن کسی را درست پنداشتن آمده است. باور نگرش یک شخص را منعکس می کند. نگرش و باورهای ما رفتار و عملکرد مان را معین می کند. باور، سکاندار کشتی وجود است. آیا تا به حال از خود پرسیده ایم اگر قرار است سکاندار یا ناخدای یک کشتی بشویم آیا نیاز به آموزش و یادگیری فن کشتیرانی و شناخت شرایط جوی نداریم؟ واقعا فرمانده کشتی کیست؟ و آیا این فرمانده تا کجا با فن کشتیرانی آشنایی دارد؟ آیا بدون آگاهی از فن کشتیرانی، کشتی وجود به ساحل آرامش، صفا، موفقیت و سعادت می رسد؟
برای بدست آوردن آب به هیدروژن و اکسیژن با تنا

سبی معلوم نیاز داریم و اگر به جای یک اتم هیدروژن یک اتم کربن با اکسیژن ترکیب شود مونو اکسید کربن خواهد شد که گازی سمی است. و

اگر بجای یک اتم کربن دو اتم کربن به اکسیژن اضافه کنیم، دی اکسید داریم که گازی بی خطر است. لذا برای سر و سامان دادن و اصلاح باورها و مشخصات اخلاقی خود نیز در ابتدا باید چگونگی شکل گیری آنها، تاثیر عوامل بیرونی در آنها، خصوصیات و توانایی های اجزاء و رابطه بین اجزاء را شناخته باشیم. و به جای اینکه زندگی را به شانس و تصادف واگذار کنیم با اراده و استفاده از عقل، زندگی را به سمتی که شایسته است هدایت کنیم. مراحل شکل گیری باورها:
مرحله 1: جمع آوری اطلاعات
انسان در تمام مراحل زندگی اعم از دوران کودکی، نوجوانی، میانسالی و پیری از طریق حواس خود در حال جمع آوری اطلاعات می باشد. او با چشم نظاره گر حوادث محیط و جهان است، با گوش خود از دنیای دور و بر مطلع می گردد، و با حواس چشایی و بویایی و لامسه از خصوصیات اشیاء پیرامون خود با خبر می شود.
در دوران قبل از دبستان کودک شاهد وقایع بسیاری در محیط خانواده و وابستگان می باشد، گریه، خنده، عصبانیت، پرخاشگری و غیره را می بیند. او همچنین نظاره گر رفتارها، رفت و آمدها، غیبت ها و حضور ها می باشد، به گفته های معلم و رفتار او توجه می کند. به تدریج در محیط جامعه با اطلاعات متنوعی مواجه می شود که بعضی ها کمتر و بعضی ها بیشتر توجه او را به خود جلب می کند. در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی و تا زنده است با حوادث جدیدی روبرو می شود. او بطور مستمر و تا پایان عمر در حال جمع آوری اطلاع

ات می باشد.
مرحله 2: برقراری ارتباط
انسان سعی می کند بین مشاهدات، شنیده ها و اطلاعاتی که به دست آورده، ارتباط برقرار کند. او همچنین بین حوادثی که از نظر مکانی، زمانی، اکثریت و اقلیت هماهنگی مشاهده کرده رابطه برقرار کند. برای مثال وقتی ورود پدر به منزل با شادی

مادر همزمان شود و کودک بین این دو واقعه یک ارتباط مشاهده می کند، با تکرار این ارتباط بیشتر در ذهنش تثبیت می شود. یا وقتی میهمان به خانه می آید و یا خانواده به میهمانی می روند و حوادثی پیش می آید به طور مثال والدین با هم جر و بحث می کنند یا از هم ایراد می گیرند، کودک بین این حوادث ارتباط برقرار می کند. در محیط مدرسه، محل کار و جامعه اتفاقاتی می افتد و انسانها در ذهن خود بین آنچه می بینند و می شنوند و حس می کنند و ارتباط برقرار می نمایند.
مرحله 3: پی بردن به علت و معلول
برقراری ارتباط بین حوادثی که در اطراف ما اتفاق می افتد، مقدمه ای است که ما را به علت حوادث راهنمایی می کند. انسان موجودی کنجکاو است و به منظور ارضای این حس همواره در تلاش برای پی بردن به علل جریانات می باشد.

نتیجه گیری :
هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید.برای 5 دقیقه هم که شده است، هر گونه گرفتاری و مشکلات زندگی روزمره خود را فراموش کنید و به راه های زیادی که برای بهبود کیفیت زندگی، آسان کردن زندگی و افزایش سال های باقی مانده عمر وجود دارد، فکر کنید. اگر چه فهرست ذیل که در سایت «Prevention» آمده است کامل نیست، اما نقطه آغازی است تا شما به سلامت خود بیشتر توجه کنید. پس سعی کنید چند مورد از این روش ها را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

فرد مورد علاقه خود (والدین، فرزندان) را در آغوش بگیرید تا هورمون هایی مانند اکسی توسین که مانع از افسردگی می شود، بیشتر ترشح شود.
حداقل 10 نعمتی را که برای آن سپاسگزار خداوند هستید، بنویسید. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد، سپاسگزاری باعث نشاط و سلامت بیشت

ر می شود.
در طبیعت گل ها را بو کنید تا آرامش و انرژی شما بیشتر شود. با بو کردن گل، مولکول های موجود در اسانس طبیعی آن ها وارد سیستم عصبی می شود و این امر باعث تعادل هورمونی می شود.
آب تازه صیفی جات را بخورید تا بدن انرژی لازم را کسب کند.
بین وعده های غذایی، تنقلات سالم مانند بادام، سبزیجات و نان های سبوس دار میل کنید تا نه تنها خلق و خوی شما بهتر شود بلکه به علت نظم پیدا کردن میزان قند، وزن بدن نیز تعادل پیدا کند.
هر چند ساعت به مدت 5 دقیقه نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق با کاهش دادن هورمون های استرس باعث کاهش اضطراب می شود. این امر برای داشتن خواب بهتر و وزن مناسب نیز مفید است.
با چند ساعت مدیتیشن و دور بودن از فناوری های روز می توانید به احساس آرامش بیشتری دست یابید.
سالاد سبزیجات را که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و کلروفیل است به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
حداقل یک وسیله حاوی ماده شیمیایی سمی را از محیط زندگی خود حذف کنید. به عنوان مثال خوش بوکننده هوا.
یک کار خیر، هر چه که باشد، انجام دهید.
با استفاده از برس نرم از قسمت پایین پا به طرف قلب، بدن را ماساژ بدهید تا جریان خون بهبود یابد و جریان لنف عادی و تراکم سموم در بافت ها کمتر

شود.
کمی سولفات منیزیم را به آب وان اضافه کنید. منیزیم موجود از طریق پوست جذب می شود و باعث شل شدن عضله، کاهش درد و حفظ سلامت قلب می شود.
90 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. با خوردن آب کافی بسیاری از دردها مانند سردرد کاهش می یابد.
در طبیعت پیاده روی کنید. درختان و گیاهان به طور م

نظم دی اکسیدکربن را به اکسیژن غنی تبدیل می کند. هوای اکسیژن دار باکتری و ویروس را از بین می برد، تنفس را بهبود می دهد و مانع از بروز سرطان می شود.
روزی 2تا3 وعده میوه بخورید. میوه هایی با رنگ های شاد، سرشار از فیتونیوترینت است.فیتونیوترینت از بدن در برابر بیماری مغز محافظت می کند.

منابع :
سایت خبری خراسان
دانشنامه رشد
سایت زندگی زیبا

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی با pdf :

راهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینی

چکیده
کارآفرینی، مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است. به تعبیری دیگر، کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت بشر در عصر مدرنیته، تلقی می‌شود. به زبان ساده، ”کارآفرینی“ همان فرایند تاسیس و یا توسعه کسب‌وکار، برمبنای یک فکر و ایده نو است. کارآفرینی، به منظور رشد و نمو در جوامع، نیازمند وجود فرهنگ خاصی است. با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین (ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)،‌ کشورهای مختلف

، برنامه‌های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده‌اند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویایی‌شان را ادامه دهند. بنابراین، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و

توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان شغلی یک فرد در دنیای امروزین به عنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می¬شود؛ به گونه¬ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورش‌دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه¬گذاری و بهره¬وری در نیروی انسانی تلقی می-شود. از همین رو مقاله حاضر نیز با دیدگاه توصیفی- تحلیلی، مؤلفه¬ها و عوامل تأثیرگذار بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در ساز

مانها را برشمرده و به تشریح هر یک از آنها می¬پردازد.
مقدمه
فرهنگ را می‌توان مجموعه‌ای از باورها، آیینها، اندیشه‌ها، آداب و رسوم، و ارزشهای حاکم بر یک جامعه دانست. به دیگر سخن، فرهنگ مقوله‌ای است که در سطح جامعه، گروه و در تعامل میان آنها معنا می‌یابد و شیوه برقراری ارتباط و تعامل میان افراد آن جامعه را بیان می‌کند. (Joseph & Igor، 1999)

از سوی دیگر اگر از دیدگاه ”شیوه زندگی“ به فرهنگ بنگریم، نمی‌توانیم آن را از مقوله کار و نحوه کسب درآمد نیز جدا بدانیم. کار و فرهنگ همواره و در تمام جوامع بر یکدیگر تاثیر متقابل داشته‌اند. روشهای رایج کسب درآمد تا حد زیادی بر نحوه رفتار افراد و تعامل آنها با یکدیگر موثر است. گسترش کارآفرینی نیز به عنوان عامل ایجاد اشتغال و تولید ثروت در جامعه، نتایج فرهنگی ویژه‌ای را در پی خواهد داشت که قابل تامل و بررسی است. در واقع بدون توجه کافی به مقوله «توسعه فرهنگ کارآفرینی» نمی‌توانیم به شـاخصهای رشد و توسعه که از طریق تغییر در رونــد تولید،‌ بهره‌وری و توان¬افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. (Joseph & Igor، 1999)
ادبیات کارآفرینی
فرایندی که بتوان با استفاده از خلاقیت، عنصر جدیدی را همراه با ارزش جدید با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به کارگیری دیگر عوامل، به وجود آورد، کارآفرینی گویند. کارآفرینی فقط فردی نیست، سازمانی هم می‌تواند باشد. (Thompson & ALVY، 2000)
به عقیده «آرتورکول» کارآفرینی عبارت است از فعالیت هدفمند که شامل یک سری تصمیمات منسجم فرد یا گروهی از افراد برای ایجاد، توسعه یا حفظ واحد اقتصادی است. از دیگر سو «روبرت نشتات» فرهنگ کارآفرینی را قبول مخاطره، تعقیب فرصتها، ارضای نیازها از طریق نوآوری و تأسیس یک کسب ‌و ‌کار می‌داند. (داریانی، 1380)

جامعه¬شناسان و روانشناسان، ابعاد فرهنگی و اجتماعی تأثیرات محیط بر فرد و ویژگیهای شخصیتی آن را بررسی کرده¬اند. بی¬شک در توسعه فرهنگ کارآفرینی نیز عوامل متعددی دخیل هستند که ضروری است، درجه تاثیرگذاری هر یک از آنان مشخص شود.
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی پارسنز
پارسنز، جامعه شناس شهیر آمریکایی که نظریه‌ها

ی خود را در چهار نظام زیستی، فرهنگی، نظام اجتماعی و دینی بیان کرده است، توسعه فرهنگ خلاقیت و ابتکار را محصول نظام اجتماعی و تحت تاثیر نهاد خانواده و مدرسه می¬داند که در پرتو آن، انگیزه کنشگران برای به عهده گرفتن نقشهای تولیدی بالا می¬رود. در همین خصوص باید به شیوه جامعه¬پذیری، میزان رشد و انسجام شخصیت، استقلال فردی، طرز تلقی از کار در جامعه، سخت¬کوشی، پشتکار و وقت شناسی اشاره کرد.
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی ماکس وبر
ماکس وبر جامعه¬شناس بزرگ آلمانی در تشریح تبیین چگونگی شکل¬گیری تمدن نوین صنعتی و سرمایه¬داری در مغرب زمین به مفهومی اشاره می¬کند که این مفهوم به زبان امروزی، همان فرهنگ کارآفرینی است.
وبر توسعه فرهنگ کارآفرینی را متأثر از چهار عامل تشویق به کار برای سعادت، خطرپذیری برای تغییر سرنوشت، برنامه‌ریزی برای آینده و صرفه جویی می‌داند. (Haug & Pardy,1999)
نظریه¬ فرهنگ کارآفرینی مک‌کله‌لند
مک کله¬لند، روانشناس اجتماعی معاصر، نظریه نیاز به موفقیت را برای اولین بار در مباحث اجتماعی مطرح کرد. وی معتقد بود جوامعی که دارای نیاز به موفقیت پایین هستند، نرخ سرمایه¬گذاری، خطر¬پذیری در آنها پایین است و به تبع آن توسعه¬نیافته هستند و در جوامعی که نیاز به موفقیت بالا است، نرخ سرمایه¬گذاری و خطر¬پذیری نیز بالاست. در این جوامع، افرادی پیدا می¬شوند که کسب و کار جدیدی راه¬اندازی می¬کنن

د، شرکت یا واحد اقتصادی را سازماندهی می کنند و ظرفیت تولیدی و بهره¬وری آن را افزایش و بهبود می¬بخشند. مک کله¬لند چنین افرادی را کارآفرین می¬نامد و عواملی نظیر شیوه جامعه¬پذیری، شیوه¬های تربیتی والدین، طبقه اجتماعی والدین، ایدئولوژی حاکم، مذهب و تحرک اجتماعی را عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی می¬داند. توجه خاص او به فرهنگ در امر کارآفرینی است و مناسبترین نوع جامعه¬پذیری را تقویت ا

ستقلال فردی و ایجاد اعتماد به نفس می¬داند که موجب کارآفرینی می¬شود. (Brockhaus & Hurwitz,2000)
ویژگیهای فرهنگ کارآفرینی
– کارآفرینی؛ فرهنگ درک تغییر و کشف فرصت
کارآفرینان و شرکتهای کارآفرین، همگام با تغییرات گام برمی‌دارند و می‌کوشند فرصتهای ایجاد‌شده در جریان این تغییرات را کشف و از آنها بهره‌برداری کنند. همگامی با تغییرات، مستلزم بستری فرهنگی است که به تغییر بها می‌دهد و به استقبال آن می‌رود. بستری که می‌تواند در صورت لزوم، رهیافتها و عملکردهای سنتی و قدیمی را کنار گذارد و رهیافتهای نوینی را برگزیند (Jeffrey & Baron, 2000).
در عمیقترین لایه‌های فرهنگ کارآفرینی یک باور اساسی نهفته است و آن اینکه:
”نمی‌توان در امواج سهمگین تحولات، جزیره‌ای کوچک و باثبات ساخت و با قراردادن حصارهای به ‌ظاهر مستحکم، جامعه را از تبعات مثبت و منفی تحولات، مصون نگاه داشت“.
– کارآفرینی؛ فرهنگ مشارکت

در شرکتهای کوچک، کارآفرینی، ساختار سازمانی ساده‌تری دارد و سلسله مراتب، بسیار مختصر و مفید است. درحالی‌ که در ساختارهای منسجم و گسترده سازمانهای سنتی، سلسله مراتب گسترده‌ای حکمفرماست. در این سازمانها، فرهنگ تضمین امنیت شغلی، در مقابل ”اطاعت“ شکل می‌گیرد. اما در کارآفرینها بیشتر ساختار شبکه‌ای وجود دارد و به ‌جای فرایندهای عمودی، فرایندهای افقی در آنها جاری است. با کم‌شدن سلسله

مراتب و برداشتن مرزها، روابط بیشتر بر مبنای مشارکت و درک متقابل شکل می‌گیرد. (Jeffrey & Baron, 2000)
– کارآفرینی؛ فرهنگ خلاقیت
کارآفرینان، افراد خلاقی هستند که ایده‌های نو تولید می کنند و آن را در قالب یک شرکت به سرانجام می‌رسانند. به علاوه در شرکتهای کارآفرین، کارکنان می‌توانند به دنبال ناشناخته‌ها بروند و روشهای جدید را به محک تجربه بگذارند. در این شرکتها افراد با خلاقیت و ابتکار عمل، تشویق می‌شوند. بها دادان به خلاقیت نه‌ تنها در درازمدت باعث رشد و توسعه شرکتها می‌شود،‌ بلکه زمینه مناسبی را برای رشد و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای انسانی فراهم می‌کند. (Jeffrey & Baron,2000)
– کارآفرینی؛ فرهنگ استقلال‌طلبی و قبول مسئولیت
کارآفرینان، افرادی هستند که روحیه استقلال‌طلبی (روی پای خود ایستادن) را دارند و حاضرند مسئولیت کار و اشتغال خود (و حتی دیگران) را برعهده گیرند. این افراد معتقدند باید برپایه تواناییها، شایستگیها و فکرهای خود، امرار معاش کنند و اساساً روحیه ”کارمندی“ ندارند. در ساختار سازمانهای گسترده و سنتی ”امنیت شغلی“ بهایی بود که در مقابل ”اطاعت“ به کارکنان پرداخت می‌شد. اما در شرکتهای کوچکِ کارآفرین، نه ”امنیت شغلی“ به معنای فراگیر آن وجود دارد و نه ”اطاعت“. در چنین شرکتی کارکنان، خودگردان، خطرپذیر و مسئولیت‌پذیرند و همه خود را در برابر منافع خود و شرکت و جلب رضایت مشتری، مسئول و پاسخگو می‌دانند. (Joseph & Igor,1999)
– کارآفرینی؛ فرهنگ مخاطره‌پذیری
کارآفرینان، باید مخاطره‌پذیر باشند، یعنی بتوانند نسبت به موقعیت

، شرایط، امکانات و در یک کلام آینده خود خطرکرده و برای کسب ”موفقیتی محتمل“ مبارزه کنند. باید دولت یا دیگر حامیان مستقل، حاضر به پذیرش مخاطره مورد نیاز کارآ‏فرین باشند و ”سرمایه مخاطره‌پذیر“ برایش فراهم و او را در مراحل مختلف کارآفرینی همراهی کنند. افرادی که دارای روحیه محافظه‌کاری و یا کارمندی هستند، اســاساً کارآفرینان موفقی نخواهند بود. (Elwood & Eliza,1999)

چنانکه می دانیم کارآفرینی را فرایند خلق چیزی نو و با ارزش به کمک راه اندازی یک کسب و کار از طریق اختصاص زمان و تلاش بسیار زیاد ، پذیرش ریسک های مالی ، روحی و اجتماعی به منظور رضایت شخصی ، استقلال و دریافت پاداشهای مالی تعریف کرده اند . این برداشت که راه اندازی شرکتی جدید امری است لازم ،از مطالب مختلفی از قبیل فرهنگ ، خرده فرهنگ ، خانواده ، معلمان و هم قطاران نشأت می گیرد .فرهنگی که برای مؤسس موفق فعالیت اقتصادی جدید ارزش قائل است در مقایسه با فرهنگی که این ارزش را قائل نیست در شکل گیری فعالیتهای کار آفرینانه ، نقش مؤثری دارد . در فرهنگی که برای تمام جنبه های کارآفرینی همچون رئیس خود بودن ، فرصتهای شخصی ر ا دنبال کردن ، موفقیت و پول درآوردن ، ارزش زیادی قائل است ، درصد بالای تشکیل شرکت تعجب آور نیست . از سوی دیگر در بسیاری از کشورهای تاسیس موفقیت آمیز فعالیت اقتصادی جدید و بدست آوردن پول چندان با ارزش نیست و شکست و رسوایی به شمار می رود .این کشورها درصد تشکیل فعالیت اقتصادی بالایی ندارند. هیچ فرهنگی بصورت تمام و کمال موافق یا مخالف کارآفرینی نیست . بسیاری از خرده فرهنگها که سیستم ارزشی را شکل می دهند درون چارچوب فرهنگی عمل می کنند . در خرده فرهنگهایی که حامی و حتی مشوق کارآفرینی هستند و کارآفرینی را یکی از مهمترین مشاغل قلمداد می کنند جای تعجب نیست که افراد بیشتری بطورفعالانه بنگاههای اقتصادی جدید را طرح ریزی می کنند.در این مقاله از طریق مروری بر موضوع فرهنگ ، فرهنگ کارآفرینی و مشخصه های فرهنگی به بررسی ارتباط فرهنگ و کارآفرینی و نقش فرهنگ در توسعه کارآفرینی پرداخته می شود.

چرا کارآفرینی؟
دلیل اوّل آن مطالبات حیاتی شهروندان از مسوولان است. مسائلی مثل جامعه امن تر، فرصت های فراوان تر، سرمایه گذاری بیشتر در آموزش و بهداشت، محیط زیست پاکتر و برخورداری از اقتصادی سالم و رشد کافی از جمله این مطالبات است.
در آینده سه حوزه اساسی برای ایجاد اشتغال است. یکی اقتصاد بدون نفت (یعنی تولید انرژی غیر وابسته به نفت) که دنیا در این جهت بسیج شده است. حوزه دیگر حوزه مواد است و حوزه سوم که خیلی مهم و مد نظر ما است حوزه ساخت انسان است یعنی حوزه ای که شغل پیامبران است.
مطالبات مهم مردم ما از دولت عبارتند از: رفع بیکاری، افزایش درآمد، آموزش عالی، توسعه بهداشت.

سئوال این است که شاه کلید پاسخ به این مطالب چیست؟
این کار دو شاه کلید دارد اول فرصت سازی و دوم ثروت سازی که حاصل این دو جامعه ای سرآمد خواهد بود. باید یک کارآفرین ما از اوّل در ذهنش باشد که هدفش گرفتن بازارهای بین‌المللی است.
در کتاب رویارویی بزرگ سه اقتصاد در حال خیزش یعنی آم

ریکا، آلمان و ژاپن را با هم مقایسه می کند و در مورد ژاپن می گوید اگر شرکتی یک نفره هم در ژاپن تشکیل شود از ابتدا هدفش گرفتن بازارهای دنیا است.
کارآفرینی شاه کلید تولید فرصت و ثروت است. کارآفرینی یعنی ایجاد تغییر و تحول که شکلی از آن انقلاب است. پس ما اگر انقلاب اقتصادی می خواهیم باید کارآفرینی را توسعه دهیم. البته هر تغییری کارآفرینی نیست و از دید شومپیتر تغییری کارآفرین است که مبتنی بر علم و نوآوری باشد. کارآفرینی یعنی تبدیل علم و ثروت یا همان ازدواج علم و ثروت.
کارآفرینی با ایده شروع می شود امّا ایده نوآوری نیست و می تواند تبدیل به اختراع شود امّا هنگامی نوآوری است که مردم آن را بخرند و به بازار بیاید. (برود سر سفره مردم) پذیرش ریسک تبدیل این ایده ها به نوآوری کاری است که کارآفرین می کند. امّا در کشور ما بانک ها از ایده های ریسک پذیر حمایت نمی کنند. دانشگاههای ما کار جو تحویل می دهند نه کارآفرین. لذا ازدواج علم و ثروت به یک رویا تبدیل شده است.
کارآفرین کسی است که فرصت شناس است و شامه تیزی دارد. بعضی از کارآفرینها می توانند خودشان فرصت خلق کنند و خالق ارزش برای جامعه باشند.
ما سه نوع مدیریت در طول زمان داشته ایم. ابتدا مدیریت بر مبنای قوانین و دستورالعملها مرسوم بود. بعد مدیریت مبتنی بر هدف جای آن را گرفت که اکنون منسوخ شده و مدیریت بر پایه ارزشها جای آن را گرفته است.
ابتدا ما باید ارزشهایمان را بشناسیم تا بتوانیم یک کارآفرین چطور می تواند ارزش تولید کند.
انسان فرزانه و سازمان فرزانه کسی است که ارزشهایش

را بشناسد. لذا شرکتها ابتدا مأموریت و سپس ارزشهای

شان را تعریف می کنند. یک کارآفرین ارزشهایی که جامعه (مشتریانش) ارج می نهند تولید می کند.
یک مسلمان باید به ایجاد کسب و کار ارزش قائل باشد. چون اسلام نوعا مزدبگیری را تأیید نمی کند و تأکید به کسب و کار آزاد دارد.
پس برمبنای تعریف دیگری کارآفرینی به معنی آفرینش فرصتها فراتر از منابع و امکاناتی که در اختیار دارید می باشد. اسرائیل یکی از شاخصهای موفقیت خود را ایجاد سالانه 100 شرکت کوچک و متوسط و بزرگ می داند.
پس اگر هر کسی در همان جایگاه خودش کارآفرین باشد می تواند با دست خالی فرصت بسازیم. از خصوصیات کارآفرینی نیز ایجاد رقابت است.
ما سه راه برای نوآوری داریم: اول ایجاد محصول نو، دوم از طریق انتقال تکنولوژی و دانش مثلا از یک شرکت خارجی. روش اول از طریق ابتکار و اختراع فردی است، مثل هنری فورد که خودرو را اختراع کرد که ابتدا همه او را مسخره می کردند روش سوم از طریق واحدهای تحقیق و توسعه که بدون آن بهبود رخ نمی دهد.
کارآفرین هم حقیقی است و هم حقوقی. هر نهادی که بخواهد یک کسب و کار جدید دایر کند می تواند کارآفرین باشد.
کارآفرینی به طرق مختلفی تقسیم می شود:
یک نوع تقسیم بندی بر اساس مضمون است.یک نوع آن کارآفرینی سیاسی است نوع دیگر کارآفرینی آموزشی است (مثل موسسات آموزش) مدل د

یگر کارآفرینی فرهنگی است یعنی بتوانیم از فرهنگ پول تولید کنیم.تا فرهنگ فقط پول مصرف کن و بودجه گیر نباشد.
نوع دیگر کارآفرینی از لحاظ مضمون کارآفرینی فکری است مثل کانونهای تفکر و کارآفرینی بهداشتی. نوع دیگر تقسیم بندی بر اساس شالوده و پایهاست که به تکنولوژیک و غیر تکنولوژیک تقسیم می شود.
متأسفانه الآن کارآفرینی سخت افزاری و کا رخانه ای اصل شده در حالی که الان با وجود کشوری مثل چین این مدل بسیار کم سود است و باید به سم

ت کارآفرینی نرم حرکت کرد یعنی کارآفرینی فکر و بهداشتی.
سه رویکرد به تأسیس SME های تکنولوژی محور وجود دارد. اوّلین رویکرد ایجاد شرکت‌های تازه تأسیس از کنار دانشگاهها است. رویکرد دوم Spin-off یا زایش است. یعنی در جایی کار می کنیم بعد از آنجا بیرون آمده و با دانش و تجربه کسب شده کارآفرینی می کنیم. رویکرد سوم هم انتقال تکنولوژی می باشد.
محیط در تبدیل علم به ثروت خیلی مهم است. محیط کارآفرینی 5 آیتم دارد. اوّل آدم کارآفرین، دوّم نهادهای کارآفرینی (کارخانه ها، مراکز تحقیقاتی،خوشه هاو …) سوّم داشتن سیاست کارآفرینی. این که از چه نوع کارآفرینیهایی دولت باید حمایت کند. مورد چهارم وجود فرهنگ کارآفرینی است.
قانونی وجود دارد به نام 65 در برابر 35 به این معنی که در هر کاری %65 فرهنگ سازی نقش دارد و %35 اصل کار. که این %65 وظیفه نهادهای فرهنگی است مثل صدا و سیما و مدارس و دانشگاه ها و …
فن بازارها نقش مهمی در بحث کارآفرینی دارند. کارآفرین 3 چیز لازم دارد: پول، ایده، تکنولوژی. نهاد فن بازار ایده ها و تکنولوژیها را به کارآفرین ارائه می دهد و بفروش می رساند.
بر اساس یافته های بنیاد کافمن توسعه کارآفرینی در مناطق8 الزام دارد: اول حمایت مالی است. سیاستهای مناسب، زیر ساختهای مناسب، برنامه‌های آموزشی با کیفیت، زیر ساختهای فیزیکی، فرهنگ کارآفرینی و خدمات دولتی مناسب از سایر

الزامات این امر هستند.
برای ایجاد توسعه متوازن نیاز به یک مرکز واحد است که تمام دستگاههای متولی اشتغال در آن جمع شوند و یک مرکز هدایت و سیاستگذاری باشد.
نقش شایسته کارآفرینی و تاثیر آن در رشد و تو

سعه اقتصادی، رقابت، شغل‌آفرینی، اشتغال‌زایی پایدار، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی، حضور گسترده و فعال در بازارهای جهانی، فقرزدایی و افزایش امید به زندگی، شاد زیستی و سایر آرمان‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. دستاورد راهبردی سیاست کارآفرینانه، دو پیامد مهم ایجاد اشتغال و ایجاد رفاه است که این دو با هم در خد

مت توسعه اجتماعی خواهند بود.
از سوی دیگر، تحولات و دگرگونی‌های شگرف و عظیمی که به دلیل رشد فزاینده افزایش دانش، صنعت و فناوری در زندگی نوع بشر رخ داده موجب شده تا کشورهای مختلف راهکارهای مناسب و موثری را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این تحولات بیابند و به کار بندند. اندیشمندان و خردورزان کارآفرینی را از مهمترین این راهکارها دانسته‌اند که در جهان کنونی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.
دستیابی به اهداف آرمانی سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و نیز تحقق کامل اهداف برنامه چهارم توسعه و شعارهای چهارگانه د

 

ولت نهم (عدالت گستری، خدمت به بندگان خدا، مهرورزی و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی ) مستلزم توسعه فرهنگ و دانش کارآفرینی به عنوان عامل و محرک اصلی است.
گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، ارزش آفرینی، تولید و توسعه خدمات و محصولات ارزشمند بیش از هر جا، زیبنده و شایسته جامعه اسلامی است. از این رو لازم است برای توسعه کارآفرینی در سطح ملی، نسبت به موارد ذیل اهتمام جدی به عمل آید.
1- شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی کشو

ر در قالب الگوهای سازماندهی خبرگان ملی به منظور شناسایی دورنماها، چالش‌ها، استراتژی‌ها و اهداف استراتژیک توسعه فعالیت‌های کارآفرینی در کشور.
2- تدوین سند ملی توسعه کارآفرینی در قالب لوایح قانونی
3- توسعه انواع کارآفرینی فردی، سازمانی ، عمومی ، اجتماعی به ویژه فعالیت‌های کارآفرینانه بخش خصوصی به عنوان استراتژی توسعه ملی
4- طراحی و بکارگیری هوشمندانه نظام‌های سنجش و توسعه کارآفرینی و ارزشیابی محیط کارآفرینی در کشور به منظور هدایت اثر بخش استراتژی‌ها و سیاست‌های توسعه کارآفرینی.
5- توسعه نهادهای آموزشی – پژوهشی توانمند برای توسعه کارآفرینی در کشور
6- جهان آموزش عالی پس از دو انقلاب بر محور آموزش و پژوهش، اکنون انقلاب کارآفرینی را فرا روی خود دارد و در انقلاب کارآفرینی ماموریت دانشگاه‌ها ایفای نقش در توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور است. اینک که ظرفیت‌های آموزش عالی کشور به حد نیاز نزدیک می‌شود، رویکرد آموزش عالی باید به تربیت دانش آموختگان توانمند و متناسب با نیازهای بازار کار و کارآفرینی باشد. دانشگاه‌ها باید با مطالعه بازخور فعالیت‌های خود هرچه بیشتر توسعه کارآفرینی را بین دانشجویان و اعضای هیات علمی مورد توجه قرار دهند و بخش مهمی از تحقیقات دانشگاهی را در خدمت نیازهای اقتصادی – اجتماعی جامعه قرار دهند. حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین، رویکرد نوین آموزش عالی.
7- وزارت علوم با بهره‌گیری از قابلیت‌های دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، هرچه سریع‌تر برنامه‌های مربوط به ایجاد رشته‌ها و گرایش‌های کارآفرینی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشگاه‌ها تدوین نماید. به طوری که درآینده هر دانشگاه متناسب با نیازهای توسعه کشور و استان و بر اساس مزیت‌های موجود در دانشگاه رشته تخصصی کارآفرینی خاص خود را اجرا نماید.
8- دستگاه‌های دولتی مسوول بخش های اقتصادی – اجتماعی در حوزه فعالیت خود امکانات رشد کسب و کار را برای دانشجویان کارآفرینی فراهم نمایند تا در آینده شاهد تاسیس شرکت‌های دانش محور در بخش‌های مختلف کشور باشیم.
9- وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، فرآیند توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌ها را تسریع و تسهیل نماید به طوری که دانشگاه‌های فنی و صنعتی به محل تولید و فناوری و نوآوری تبدیل شوند و دانشجویان بر اساس مسایل واقعی جامعه آموزش ببینند و درصد بالایی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها ، شرکت دانش محور تاسیس نمایند.

اینجانب همکاری وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری را درتاسیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عنوان قطب علمی کارآفرین

ی ارج می‌نهم و انتظار دارم با مساعی دانشگاه تهران، هر چه سریع‌تر برنامه توسعه دانشکده کارآفرینی برای ایفای نقش ملی برای اینجانب ارسال شود.

منابع و ماخذ

http://medu.ir
http://www.rie.ir/
http://www.roshd.ir/roshd

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله طرح تجاری یا برنامه کسب و کار با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله طرح تجاری یا برنامه کسب و کار با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله طرح تجاری یا برنامه کسب و کار با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله طرح تجاری یا برنامه کسب و کار با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله طرح تجاری یا برنامه کسب و کار با pdf :

طرح تجاری یا برنامه کسب و کار

مقدمه:
حقیقت این است که در زندگی ما، بادها خواهند وزید، باران خواهد بارید و رودخانه ها طغیان خواهند کرد و ما نمی‌توانیم ز آمدنشان جلو گیری کنیم. تنها می توانیم برای آمدنشان مهیا شویم. یکی از دلایل اصلی موفقیت افراد این است که آنچه را که آرزو می کنند، عینا در تصوراتشان ایجاد می‌کنند. آینده ای را که امروز تجسم می کنیم دست نیافتنی نیست، اگر بدانیم که می خواهیم چگونه به آن برسیم. به راستی که در عصر تغییرات باید مسئول سرنوشت خویش باشیم. گاهی تغییرات شبیه به ظرافت ارتعاش هوا بر اثر حرکت بالهای یک پروانه است، اما بر فعالی

ت یک شرکت، یک کشور و یا حتی سراسر جهان تاثیر شگرفی دارد.

امروزه مدیران اکثر شرکتهای ایرانی به تفکر دررابطه با حل مشکلات موجود مشغولند، درصورتی که دیروز می‌توانستند با صرف اندکی وقت و هزینه و با اندیشه بهتری از بروز مشکلات جلوگیری کنند. اگر خواهان استفاده بیشتر از فرصتها و پذیرش ریسک کمتری باشیم، لازم است که تغییرات را بهتر درک کنیم. کسانی که علت و سمت و سوی تغییرات را می فهمند، برای رسیدن به مقصود، انرژی کمتری مصرف می کنند و بهتر می توانند از این تغییرات در فعالیتهایشان بهره برداری کنند و به جای آن که در مقابل آن واکنش نشان دهند، آن را به خدمت می‌گیرند. مدیران شرکتها بایستی آینده شرکت خود را تجسم کنند. (حداقل اهداف کوتاه مدت و بلندمدت تجاری خود را تعیین کنند) سپس به چگونگی رسیدن به این آینده بیندیشند. ترسیم خطوط چگونگی رسیدن به آینده تجاری تعیین شده شرکت و مراحل آن موضوع این نوشتار است.
تعریف طرح تجاری

طرح تجاری عبارت است از برنامه ریزی برای کلیه اموری که در یک تجارت ض برخورد با تهدیدها و بهره برداری از فرصتها.
طرح تجاری درواقع، راهنمای مسیر، برای عملکرد تجاری و اندازه گیری میزان پیشرفت در طول مسیر رسیدن به اهداف است. علاوه بر این می توان از طرح تجاری به عنوان یک ابزار ارتباطی برای انتقال اطلاعات به طیف وسیعی از افراد مانند سرمایه گذاران، شرکای تجاری آینده، کارکنان و مدیران، نیز استفاده کرد.
بسیاری از مردم فکر می کنند که طرح تجاری فقط برای شروع یک کسب و کار جدید کاربرد دارد. اگرچه تهیه طرح در ابتدای کسب و کار بسیار ضروری و حیاتی است، اما طرح تجاری کاربردهای دیگری نیز دارد که عمده‌ترین آنها به شرح زیر است:
– کسب موافقت برای فعالیتهای برنامه ریزی شده (در 12، 24 و; ماه آتی) از مراجع ذی‌صلاح (مانند هیئت مدیره)
– فراهم کردن سرمایه از بانکها و سایر سرمایه گذاران
– کمک به فروش یا ارزش گذاری کار
– اخذ تایید ناظران یا مسئولان اعطای کمکهای دولتی و;
محتوای یک طرح تجاری
هدف تهیه طرح تجاری و مخاطبان آن، بیشترین تاثیر را بر روی محتوای طرح خواهند داشت. به عنوان مثال اگر مخاطبان طرح، سرمایه گذاران هستند، اطلاعات مالی و تشکیل تیم مدیریت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می شود و اگر روی صحبت با مدیر بازاریابی یک شرکت تجاری بالقوه است، باید وقت بیشتری به توضیح همیاری در بازار اختصاص یابد. اما اگر طرح برای مقاصد داخلی (داخل شرکت (تهیه می شود و مخاطب آن کارکنان شرکت هستند، باید آنان را از خواسته های کاری مطلع سازد و در آنها اشتیاق کافی برای برآوردنشان به وجود آورد.

رئوس کلی یک طرح تجاری
اغلب انتظار می رود یک طرح تجاری، حاوی اطلاعاتی درخصوص شرکت، محصول و خدمات بازار، تیم مدیریت، استراتژی کسب و کار، جزئیات اجرایی و تجزیه و تحلیلهای مالی باشد. آنچه مهم است، ارائه شفاف و صادقانه اطلاعات فوق است. ترتیب و شکل ارائه آن هم از اهمی

ت کمتری برخوردار است. یک طرح تجاری عموما موارد زیر را دربردارد:
1-خلاصه اجرایی (شامل ماموریت، اهداف و موفقیتهای کلیدی شرکت): این بخش در جلب توجه خواننده بسیار حائزاهمیت است. پس باید در تهیه آن دقت لازم به کار گرفته شود تا بسیار جذاب باشد. خلاصه اجرایی معمولا 1 و حداکثر 2 صفحه است. هرچند که این بخش، اولین بخش یک طرح تجاری است، اما توصیه می شود این بخش پس از تدوین تمام جزئیات تهیه شود. به این منظور ابتدا نکات اصلی طرح را برگزینید، هماهنگی نسبی بین آنها برقرار سازید سپس آنها را خلاصه کنید.
2 – تشریح شرکت (شامل: تعریف شخصیت حقوقی شرکت، تاریخچه – برای شرکتهایی که فعالند – و یا طرح‌ریزی اولیه – برای شرکتهای تازه تأسیس – توانمندیها و داراییهای شرکت): این بخش از طرح درواقع مانند تدارک صحنه و صحنه‌آرایی در تئاتر است و در شکل گیری ذهن خواننده طرح و درک بهتر موضوع، بسیار موثر است.
3 – محصول یا خدمات (شامل: تشریح محصول یا خدمات، مزیتهای رقابتی، تکنولوژی ساخت، منابع، محصول یا خدمات آینده): گاه مخاطبان درباره حرفه و تجارت شما هیچ اطلاعاتی ندارند و یا بدتر، ممکن است تصور کنند که دارند، اما کاملا در اشتباه باشند. پس باید خواننده را آگاه کنید و اطلاعات مهم را بسرعت دراختیار او بگذارید. به خاطر داشته باشید اگر محصول یا خدمات شما منحصر به فرد است، این مطلب را بیان کنید. با ذکر جزئیات توضیح دهید که چرا نسبت به رقبا برتری دارید. برتری امتیازی است که باید آن را فریاد بزنید، پس این کار را بکنید.
4 – تجزیه و تحلیل بازار (شامل تشریح بازار هدف، نیازها، گرایشها و رشد بازار، کانالهای توزیع، الگوهای رقابت و خرید، رقبای اصلی و شرکای صنعت): در طرح تجاری باید محیطی

که شرکت در آن به فعالیت مشغول است، تشریح شود و در این تشریح باید مشتری، نیازها، محل و راههای رسیدن به مشتری بدرستی تعریف شود. علاوه بر این موارد، گاهی ممکن است مقررات و نظارتهای کیفی خارجی خاصی درمورد محصول یا خدمات اعمال شود، در این صورت این موارد در این بخش توضیح داده خواهدشد.

 

5 – استراتژی و جزئیات اجرایی آن: در این بخش به تشریح موارد زیر پرداخته می شود:
– هرم استراتژی (بیان استراتژی، تاکتیک ها و برنامه ها)
– ارزشهای سازمانی
– توانایی رقابت و کسب برتری
– استراتژی بازاریابی (استراتژی‌های قیمت گذاری و پیشبرد فروش، کانالهای توزیع و برنامه های بازاریابی(
– استراتژی فروش (پیش بینی فروش، جدولهای زمانی فروش(
– شرکای مهم
– زمانهای بررسی و بازنگری
6 – تیم مدیریت: ساختار سازمانی، تیم مدیریت و سوابق اعضای کلیدی آن و استراتژی نیروی انسانی در این بخش تشریح می شود. تحقیقات نشان می دهد که مهمترین عامل ازنظر سرمایه گذاران در ارزیابی هر پیشنهاد، گروه مدیران است. در طرحهای جلب حمایت مالی، بهتر است در ضمیمه ای، سابقه شغلی جامع‌تر هریک از مدیران اصلی ارائه شود. این بخش می تواند شامل: جزئیات تحصیلات و اطلاعات مربوط به مسئولیتها و دستاوردهای افراد در سمتهای پیشین باشد.
7 – طرح ریزی مالی: فرضهای مهم (مانند نرخ بهره، وضعیت مالیات و;) شاخصهای مالی کلیدی (نرخ بازگشت سرمایه و;) تجزیه و تحلیل نقطه سربر، پیش بینی شود و زیان، پیش بینی جریان نقدینگی، نسبتهای تجاری و طرح‌ریزی بلندمدت، در این بخش از طرحهای تجاری ارائه می شود.
ترتیب صحیح یا غلطی برای ارائه این گزارشها وجود ندارد، اما بهتر است ابتدا عملکرد تجاری مشخص شود. سپس ترازنامه و در آخر گردش وجوه نقدی ارائه شود. پیش بینی ها نیز باید مانند حسابهای گذشته تنظیم شود تا هر نوع پیشرفتی قابل رؤیت باشد. بهتر است در متن اصلی زیاد به جزئیات حسابها پرداخته نشود و این جزئیات در ضمیمه بیان شود.
8 – پیشنهاد (درخواست): افراد اغلب، انرژی بسیاری را صرف نوشتن طرح تجاری می‌کنند. اما پیشنهاد (درخواست) خود را عنوان نمی کنند. در طرح باید با وضوح کامل، بیان شود که از مخاطبان چه می خواهید. پیشنهاد را به گونه ای مطرح نکنید که گویی مخاطب باید جواب بدهد و جای بحث هم ندارد. در این صورت پاسخ بله یا خیر خواهدبود، درحالی که شاید زمینه مذاکره وجود داشته باشد. پیشنهاد (درخواست) خود را در خلاصه ابتدای طرح نیز بیان کنید. اطمینان حاصه کسی دریافت کنید، آنگاه برای حصول آن تلاش کنید. برای مثال اگر واقعا سعی دارید که طرح خود را به فروش برسانید، آن را به سند جلب حمایت مالی تبدیل نکنید. به مخاطبان خود بیندیشید: آنان چه کسانی هستند؟ در طرح تجاری دنبال چه چیزی هستند؟ چه زبانی برایشان مفهوم است؟ اگر مخاطبان شما سرمایه گذارانند، باید اطلاعات مالی بیشتری ارائه دهید. اگر با کارمندان خود سخن می گویید، باید آنان را از خواسته های کاری خود مطلع سازید و در آنان اشتیاق کافی برای برآوردن اهداف به وجود آورید. اطلاعاتی در اختیار مخاطب خود بگذارید که به آنها نیاز دارد و اگر دقیقا نمی دانید که طرح شما را چه کسانی می خوانند، سعی کنید پاسخگوی تمام مخاطبان باشید.
از بکاربردن اصطلاحات تخصصی، علائم اختصاری و; تاحد ممکن خودداری کنید. معمولا دریافت کننده اول طرح، مدیران مالی هستند که احتمال دارد با اصطلاحات فنی آشنایی زیادی نداشته باشند و اصطلاحات برای آنان گیج‌کننده و ناخوشایند باشد. از زبان ساده استفاده کنید و مفاهیمی را که ممکن است برای افراد غیرحرفه ای نامفهوم باشد، به خصوص هنگامی که با اداره های دولتی و یا ناظران سروکار دارید.
به طرح خود به دیده داستان ماجراجویانه ای بنگرید نه نقد ادبی. تاحد امکان برای اینکه بگویید چه خواهید کرد و چه موقع وارد عمل خواهید شد، به جای توصیف کردن، کلمات جنبشی بکار ببرید. توصیف، برخی موارد لازم است، اما فراموش نکنید که رعایت اختصار و بکاربردن کلماتی که عمل و فعالیت را القا می کنند، تاثیرگذاری طرح را بیشتر می کند.
نکته آخر اینکه این نوشتار، یک دستورالعمل نیست. سازمانها، با یکدیگر فرق دارند. درنتیجه طرحهای تجاری نیز متفاوت خواهندبود. با این وجود، برخی مسائل اولیه ضروری، (موارد هشت‌گانه) برای نوشتن یک طرح تجاری خوب، لازم است.
طرح تجاری جمع بندی است از چگونگی سازماندهی یک کسب و کار و تعریف ابزار نرم افزاری و سخت افزاری لازم و ضروری برای آن . این طرح در درون سازمان برای مدیریت و طراحی و در بیرون از آن برای ترغیب سرمایه گذاران یا وام دهنگان یا دیگر ذینفعان بکار میرود.این طرح ابتدا و مقدمه شروع هر کسب و کاری است و در آن اهداف ، استراتژی ها و بودجه و کنترل لازم مطرح میگردد.

راههای شروع یک کسب و کار کوچک

به منظور تحلیل آماری و با قاعده در خصوص کسب و کار کوچک ، باید گفت که این مقوله دارای قوانین اجرایی تجاری است. هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه ، اندازه استانداردی را برای خود تعریف می‌کند. در بیشتر موارد این تعریف به واسطه نمایندگی‌های دولتی تعریف می‌شود تا تحت قوانین تغییرپذیر دولتی تحلیل ‌هایی را صورت دهند. بکارا می‌باشد. کسب و کار کوچک بصورت مستقل است و هر شرکتی با کمتر از 500 پرسنل در این حیطه قرار می‌گیرد. این اندازه مرسومترین استاندارد تعریف شده است. در آمریکا حدود 5/22 میلیون کسب و کار مستقل از کشاورزی و زراعت وجود دارد که 99 درصد آن کسب و کار کوچک(Small Business) به حساب می‌آیند.

طی دو دهه گذشته تحولا‌ت عمده‌ای در محیطهای کسب و کار در عرصه جهانی پدید آمد که تاثیرات عمیق و همه جانبه‌ای برکارکرد و فعالیت شرکتها و بنگاههای اقتصادی برجا گذاشته است. از جمله این تحولا‌ت می‌توان به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و سرمایه‌های فکری، افزایش ریسک و مخاطرات بنگاه، اهمیت‌یافتن مسئولیتهای اجتماعی و رعایت اخلا‌ق سازمانی، تحول سریع در تکنولوژی و در محور آن تکنولوژی اطلا‌عات و تشدید رقابت و ضرورت مشتریمداری اشاره کرد. با توسعه و تعمیق این عناصر در حیات اقتصادی بنگاهها و تاثیرات آن بر نحوه اداره سازمانها، ادامه حیات و پایداری شرکتها بیش از پیش در گرو ارزشآفرینی برای همه ذینفعان (یعنی سهامداران، مشتریان، کارکنان و جامعه) است.

مراحل مدیریت استراتژیک در کسب و کار های الکترونیکی
سازمانهای کوچک ومتوسطی (اصطلاحا SME نامیده میشوند) که قصد دارند با مدل کسب وکار الکترونیک سازگار شوند، اغلب بایستی تغییرات عمده ای درفرایندهای تجاری خود ایجاد کرده وبه این طریق با مشتریان و تامین کننده ها تعامل برقرار نمایند. هرگونه قصور درانجام این تغییرات میتواند موجب تهدید موجودیت سازمان گردد. از اینرو طرح ریزی استراتژیک برای این سازمانها بسیار مهم میباشد.
فرایند مدیریت استراتژیک کسب و کار الکترونیک (شرح داده شده در شکل

یک)، بر پایه مدل سنتی مدیریت استراتژیک قرار دارد. این یک فرایند سیستماتیک و دربرگیرنده 4 مرحله پیوسته میباشد:
9 روش سودمند برای تضمین موفقیت در این راه به شما پیش نهاد می کنم:

1 تهیه خلاصه ای دقیق از اهداف مورد نظر شغلی:

این خلاصه روند فعالیت شغلی شما را به اطلاع موسسات مالی و اعتباری می رساند و در واقع مهم ترین معرف شما به این مراکز است. اگر نتوانید اهمیت شغل خود را به مامور مربوطه بقبولانید کاری از پیش نمی برید. این برنامه هم چنین ابزار ارتباطی کارکنان و مشتریان احتمالی شما به عنوان پشتیبان فعالیت های شما است.

2 تاریخچه ی مختصر شرکت:
تاریخچه فعالیت و نحوه پیدایش شرکت را به وضوح توضیح دهید.

3 اهداف شرکت:
در چند پاراگراف کوچک اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را بیان کنید: فکر می کنید درچه مدت به رشد نهایی مورد نظر خود برسید؟ مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند؟

4 بیوگرافی تیم مدیریت:
در این مرحله باید نام و سوابق گروه مدیریت و مسئولیت های این افراد را در دسترس و اطلاع عموم قرار دهید.

5 خدمات یا تولیدات احتمالی مورد نظر شرکت:
در این بخش باید به بررسی تفاوت های تولیدات شما با محصولات موجود در بازار بپردازید.

6 پاسخ بازار با تولیدات یا خدمات شرکت:
به خاطر داشته باشید که شما باید موسسات مالی، کارکنان و دیگران را قانع کنید که بازار تولیدات شما رشدی فراوان خواهد داشت. برای این کار باید تحقیق کنید. اگر شرکت کوچکی را اداره می کنید باید میزان استقبال مشتریان را در شعاع بی نهایت برآورد کنید. اگر شرکت شما خدمات روی خط ارایه می کند یا شیوه تجارت کهن را با این روش درآمیخته است، باید با

تبلیغ مناسب، میزان تقاضا را افزایش دهید. یک گزارش تحقیقاتی از موسسه تحقیق فورستر هزاران دلار هزینه در بر دارد. با این حال شما می توانید اطلاعات ابتدایی و پایه ای را از موتورهای جستجو و دایرکتوری ها به دست آورید.

 

7 برنامه ای مشخص برای بازاریابی:

آیا شما چگونه حضور خود را در عرصه تجارت به اطلاع جهان تجارت می رسانید؟ آیا فقط به روش بازاریابی دهان به دهان اکتفا می کنید؟(من این روش را توصیه نمی کنم مگر آن‌که به اندازه کافی مشهور باشید) آیا در روزنامه، تلویزیون یا صفحات وب تبلیغ می کنید؟( یا در هر سه رسانه). آیا از ابزارهای بازاریابی الکترونیکی برای عضویت شرکت خود در موتورهای جستجو استفاده می کنید؟ هم چنین شما باید از همین ابتدا مشخص کنید که چه میزان بودجه برای این بخش در نظر گرفته شده است؟

8 پیش بینی 3 یا 5 ساله وضعیت مالی شرکت:
این بخش در واقع برآورد مالی چند ساله و روش تحقق این پیش بینی ها است. هم چنین باید میزان وام مورد نیاز شرکت را در این قسمت ذکر کنید. صحت این برآورد موفقیت یا شکست مالی شرکت را تعیین می کند. اگر در انتخاب الگوی مناسب مالی شرکت دچار تردید هستید می توانید از کارشناسان امور مالی کمک بگیرید. این کار ارزش هزینه کردن را دارد.

9 تنظیم برنامه ای برای گریز از خطرات احتمالی:
تمام شرکت های بزرگ و موفق روش هایی برای اجتناب از وضعیت خطر و نجات از آن در نظر می گیرند. در این بخش باید رشد درآمد، بازدهی، موفقیت و عدم موفقیت در بازار را در نظر بگیرید.

منابع
1-علی خوش دهان، «طرح تجاری»، انتشارات کیفیت بهره وری آسیا، چاپ دوم، 1384، تهران
2- گروه مترجمان، «نوشتن طرح تجاری در 30 دقیقه»، برایان فینچ، انتشارات نگاه فردا، چاپ سوم، 1380، تهران
3 – TIM BERRY, “DESIGN YOUR PLAN TO FIT YOUR BUSINESS”, BLPLANS.COM, JUNE 2004.
4 – TIM BERRY, “A STANDARD BUSINESS PLAN OUTLINE”, BLPLANS.COM, 2004.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله َبررسی نقش حسابداران دربرنامه ریزی منابع س

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله َبررسی نقش حسابداران دربرنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با pdf دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله َبررسی نقش حسابداران دربرنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله َبررسی نقش حسابداران دربرنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله َبررسی نقش حسابداران دربرنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با pdf :

بررسی نقش حسابداران در
برنامه¬ریزی منابع سازمانی (ERP)

چکیده:
تحولات سریع تکنولوژی در دهه¬های اخیر باعث بوجود آمدن فرصت¬ها و چالش¬های جدیدی در عرصه¬های مختلف، بخصوص در زمینه¬ی اطلاعات سازمانی گردیده است. مولفه¬های متعددی در رشد و توسعه¬ی هر سازمان دخیل می¬باشند که در هر دوره از زمان با تغییرات روز دگرگون می¬شوند و تعاریف جدیدی از رشد و توسعه را بوجود می¬آورند.

امروزه استفاده از سیستم¬های اطلاعات حسابداری(AIS 1) کامپیوتری در هر سازمان به جزء لاینفک و زیربنایی تبدیل شده است و استفاده کنندگان از اطلاعات(درون سازمانی و برون سازمانی)، علاقه-مند به دریافت اطلاعات صحیح، سریع و بموقع از طریق فضای مجازی (HLI 2)می¬باشند تا برپایه¬ی این اطلاعات تصمیمات مناسبی را اتخاذ نمایند و منافع خود را حداکثر

سازند، توجه به این نکته ضروری است که سیستم¬های اطلاعاتی قدیمی بخش¬های مختلف سازمان را به صورت تفکیک شده و جدا از هم مورد بررسی قرار می¬دادند و نگاه کلی و یکپارچه، چه از نظر نرم¬افزاری و چه از نظر سخت¬افزاری در سازمان حاکم نبوده است؛ ولی در برنامه¬ریزی منابع سازمان (ERP 3) کلیه-ی سیستم¬های سازمان بصورت یکپارچ

ه حرکت می¬کنند؛ در این سیستم بخش¬های مختلف سازمانی جدا از هم مورد بررسی قرار نمی¬گیرند بلکه در یک ارتباط دوسویه و بی¬واسطه با هم قرار دارند؛ در فرایندERP حسابداران¬ بازیگران اصلی و تعیین کننده خواهند بود؛ نقش حسابداران در ERP بصورت زیر خلاصه می¬شود: 1) ارائه خدمات مشاوره¬ای حسابداران در ERP. 2) رابط بین سیستم¬های حسابداری و سیستم¬های مدیریت اطلاعاتی¬. 3) فرصت¬ها و چالش¬هایی برای حسابدران به دلیل ERP.

در نهایتERP، لزوم آشنایی حسابداران با برنامه¬نویسی به زبان رایانه و همچنین آشنایی با ارائه اطلاعات در محیط¬های مجازی که لازمه¬ی تجارت امروز می¬باشد را متذکر می¬گردد.

مقدمه:
سازمان¬های امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می-کنند که این رقابت در سطوح بسیار متنوعی دنبال می¬گردد. بازارهای رقابت جهانی و سازمان¬ها به یافتن راه¬حل¬های کاری بهتری با ساختارهای انعطاف¬پذیر و قابل اطمینان نیاز دارند. بسیاری از زیرساخت¬های سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم¬های اطلاعاتی( که فرآیندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می¬کنند) توانمندتر شده¬اند. با اداره موثر این فرآیندها، از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس¬دهی مشتریان مزایای رقابتی می¬تواند حاصل شود.
سیستم¬هایERP حول تفکر برنامه¬های کاربردی پیش¬ساخته تکامل یافته¬اند. فروشندگان، برنامه¬های کاربردی را برای هر بخش خاص از صنایع تولید کرده و سازمان¬ها نیز مطابق با نیازهایشان آنها را خریداری می¬کنند. در این برنامه¬های کاربردی مدل¬های گردش کار جاسازی شده¬اند. همچنین برنامه-های کاربردی آماده، بمنظور برخی انعطاف¬پذیری¬ها در پیکربندی و شکل¬دهی فرآیندهای کاری، پارامتری شده¬اند. هر یک از برنامه¬های کاربردی در بردارنده¬ی داده¬ها و اطلاعاتی می¬باشند که بواسطه آنها فرآیندهای سازمانی را کنترل می¬نمایند. به منظور بایگانی بهتر یا بعبارت دیگر متناسب شدن با سازمان¬های اجرایی، غالباً برنامه¬های کاربردی نیاز دارند با تنظیم و بکارگذاری هزاران پارامتر، در خور سازمان¬های مورد نظر باشند. در سیستم¬های ERP معمولاً مدل گردش کار در نرم¬افزار برنامه¬ی کاربردی جاسازی می¬شود. برای مثال جریان فروش کالا در یک واحد تجاری از زمان ورود سفارش توسط مشتری تا رسیدگی به درخواست وی و تحویل کالا توسط یک نرم افزار بشرح نمودار زیر کنترل می¬شود.

 

همان طور که در نمودار مشخص گردیده؛ ابتدا مشتری درخواست خود را از طریق نماینده¬ی خود ارسال نموده سپس تغییرات نیازمندی خود را در برنامه کاربردی مربوطه ثبت می¬کند. و در نهایت با اعمال نظر مدیر اعتباری و مدیر تولید و مدیر فروش تغییرات مورد نظر اعمال و نتیجه¬ی این فرآیند انجام یا عدم انجام سفارش خواهد بود. کلیه¬ی مراحل فوق توسط یک نرم¬افزار کنترل می¬گردد که به سهولت باعث ارتباط بخش¬های مختلف سازمان گردیده و نتیجه مطلوب را در کمترین زمان و هزینه و بالاترین کارائی در پی دارد.

سیستم¬های ERP جهت خودکار کردن وظایف کاری پدید آمده¬اند و راه¬حل داده¬ای ( اطلاعاتی) یکپارچه¬ای در سرتاسر زیر ساختار سازمانی ارائه می¬دهند. سیستم¬های برنامه¬ریزی منابع سازمان¬، سیستم¬های اطلاعاتی پیکربندی شده می¬باشند که اطلاعات و فرآیندها را در داخل و در میان نواحی وظیفه¬مند در سازمان یکپارچه می¬کنند.

بطور متداول شرکت¬ها جهت رفع نیازهای هر یک از سیستم¬های وظیفه¬مند نظیر حسابداری خرید، برنامه¬ریزی و موجودی، برنامه¬های کامپیوتری کاربردی مجزایی ایجاد می-کنند. چنین سیستم¬هایی درون جزایر متناقض اطلاعاتی رشد می¬کنند، بنابراین تحکیم و اتحادشان ممکن نمی¬باشد. در نتیجه راه¬حل سیستم¬های ¬ERP¬ توانایی اداره کردن را فراهم کرده، اطلاعات و سرویس¬های گروه¬های یک سازمان یکدست را یکپارچه می¬نمایند. این راه¬حل به سازمان¬ها اجازه می-دهد که تمام منابع¬شان را بهتر اداره کنند و بدینوسیله آنها بواسطه یکپارچگی تمام اطلاعات، در میان فرآیندهای کاری مختلف هزینه¬ها را کاهش داده و کارایی را افزایش می¬دهند.

مروری بر سیستم ERP:
مبدأ و منشا سیستم¬های ERP را می¬توان با برگشت به سال¬ 1960 دنبال نمود، یعنی زمانی که تمرکز سیستم¬های اطلاعاتی بطور عمده بر اداره کردن سنتی موجودی¬ها بود. در دهه¬ی 70 سیستم¬ها بر برنامه¬ریزی احتیاجات مواد 4 (MRP) متمرکز شدند. در دهه¬ی 80 تفکر و مفهوم¬¬ 5 (MRPII) بوجود آمد که شامل بهینه¬سازی فرآیندهای تولیدی کل کارخانه می-شد. تکاملات تدریجی بعدی در بردارنده¬ی مدیریت نواحی دیگر نظیر مالی، منابع انسانی، مهندسی و مدیریت پروژه بود. سیستم ERP یک مدل یکپارچه¬سازی و هماهنگ کننده برای تولید، فروش و منابع انسانی می¬باشد و جایگزین سیستم¬های سنتی که نمی¬توانند جوابگوی نیازهای تجاری جدید گردند، خواهد بود.

بجای داشتن بسیاری مدل¬های غیر¬قابل انعطاف و ایستا می-توان داده¬ها را بصورت ورودی در ارتباطی دو سویه با دیگر مدل¬ها به طریق واکنش بی¬واسطه قرار داد.

ERP باعث تکامل مدل¬های (MRP)که قادر به مدیریت منابع انسانی و مدیریت مشتری نیست خواهد بود. ERP ابزاری برای مهندسی فرآیند تجارت می¬باشد که نتایج این مهندسی تغییرات گسترده و همه جانبه¬ای را در سازمان بوجود می-آورد. ابزار ERP باید ترتیب دهنده¬ی برنامه¬های گسترده تغییرات سازمانی ترجیحاً بصورت ابزار¬آلات نرم¬افزاری باشد.

ابزار ERP معمولاً به این نکته مهم تاکید دارد که مردم، ارتباطات کاری جدید را که بخش¬های اطلاعاتی آن به صورت یک بسته محافظت شده می¬باشد بوجود بیاورند و تصمیمات تجاری بازار هرگز ملزم و محدود به بازار نباشد. قسمت¬های اطلاعاتی، عناصر مهمی برای تامین نیازهای بازیگران اصلی همانند حسابداران جهت بوجود آوردن یک ابزار مفید خواهند بود.

یک مثال از سیستم ERP

تعریف ERP:
ابتدا به تعاریف موجود از منابع مختلف اشاره می¬شود:
1 ERP یک سیستم اطلاعاتی قابل تغییر و تنظیم که تمام قسمت¬های مختلف و اطلاعات و فرآیندهای آن شرکت را یکپارچه می‌کند.
2 ERP یک تفکر، فناوری و سیستمی برای مدیریت موثرتر تمام منابع در یک سازمان است که این مدیریت از طریق اتوماسیون و یکپارچه کردن تمام فرآیندها منجربه افزایش کارایی سازمان می¬شود.
3 ERP روشی برای برنامه‌ریزی و کنترل موثر تمامی منابع مورد نیاز برای دریافت، تولید، ارسال و پاسخگویی به نیازهای مشتریان، در شرکت¬های تولیدی، توزیعی و خدماتی می¬باشد.
4 ERP یک راه¬حل مبتنی بر فناوری اطلاعات است که تمام منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با سرعت، دقت و کیفیت بالا در کنترل مدیران سطوح مختلف سازمان قرار می‌دهد تا بطور مناسب فرایند برنامه-ریزی و عملیات سازمان را مدیریت نمایند.

و در نهایت :
ERPسیستم جامعی است که مدیریت موثرتر تمام منابع و یکپارچه‌سازی همه وظایف و بخش¬های موجود در یک سازمان را با استفاده از یک سیستم کامپیوتری واحد برعهده دارد تا بتواند نیازهای خاص و ویژه¬ی این بخش¬ها را برآورده سازد. این کار با استفاده از یک نرم¬افزار کامپیوتری انجام می‌شود که بوسیله یک Database واحد¬، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و ارتباط بخش¬های مختلف را با یکدیگر برقرار می‌سازد. این نرم‌افزار از تعدادی ماژول نرم¬افزاری تشکیل شده است که هر یک بخشی از وظایف موجود در شرکت را برعهده دارند. اغلب نرم افزارهای ERP آنقدر منعطف هستند که شرکت¬های خریدار قادرند تعدادی از ماژول¬های مورد نیاز و یا همه آنها را نصب و بکارگیرند.

 

دلایل نیاز به ERP:
– یکپارچه¬سازی اطلاعاتی و افزایش سازگاری اطلاعات موجود در سازمان.
– استانداردسازی فرآیندهای سازمانی براساس بهترین تجربیات به دست آمده از سازمان¬های مختلف توسط شرکت¬های عرضه کننده¬ی نرم¬افزار.

– مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی و کاهش زمان انجام آنها.
– تبدیل فرآیندهای سازمانی از حالت ضمنی به حالت صریح به علت مهندسی مجدد در فرآیندهای سازمان.
– امکان نصب و راه¬اندازی سریعتر سیستم¬های مرتبط با ERP در سازمان از جمله ماژول¬های مختلف این نرم¬افزار و یا سایر نرم¬افزارهای کاربردی ( که از طرف عرضه کنندگان ERP ارائه نشده و مخصوص آن سازمان هستند).
– امکان و یا تسهیل توسعه سیستم¬ها و تکنولوژی¬های جدید از جملهJIT 6 ، ABC 7و ;
– امکان ایجاد همکاری¬های تجاری، سرمایه¬گذاری¬های مشترک، ادغام و ; برای سازمان¬ها با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر.
– تغییر تمرکز از برنامه¬نویسی کامپیوتری در سازمان به بهبود فرآیندها .
– فراهم شدن زیر ساخت لازم به منظور پرداختن به عرضه مدیریت زنجیره (8 SCM ) و مدیریت ارتباط مشتری(9 CRM ).
– توسعه زیرساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث E-Business .

– یکپارچه¬سازی اطلاعات: بر¬خلاف سیستم¬های دیگر که ممکن است هر یک از بخش¬های مالی، فروش، تولید و ; گزارش¬های ضد و نقیضی در مورد فعالیت¬ها و سهم خود در افزایش میزان درآمد شرکت ارائه دهند. ERP به شرکت کمک خواهد کرد که اطلاعات مورد نظر را بصورت جامع و کامل از یک سیستم بدست آورد.

– یکپارچگی اطلاعات در مورد سفارشات مشتریان:¬ERP کمک می-کند تا سفارشات مشتریان از زمان دریافت سفارش و دریافت مواد اولیه از تامین¬کنندگان تا تحویل کالای تولید شده به مشتری و دریافت وجه آن، بطور یکپارچه در یک سیستم نگهداری شود که به این ترتیب شرکت¬ها قادرخواهند بود به راحتی سفارشات را ردیابی و هماهنگی¬های لازم بین بخش¬های مختلف شرکت را ایجاد نمایند.

– استانداردسازی و سرعت بخشیدن به فرآیند تولید: سیستم-های ERP با استانداردسازی فرآیندهای تولید و استفاده از یک سیستم کامپیوتری منسجم باعث صرفه¬جویی در زمان و افزایش بهره¬وری خواهند شد.
– کاهش موجودی انبار: ERP با بهینه¬سازی فرآیند سفارشات و تولید محصول، باعث کاهش موجودی مواد اولیه و موجودی در جریان ساخت می¬گردد و همین امر موجب کاهش موجودی کالای ساخته شده در انبارها می¬شود. به بیان دیگر ERP توانایی مدیریت زنجیره عرضه محصول را نیز فراهم می¬سازد.

– استانداردسازی اطلاعات مربوط به منابع انسانی، صرفه-جویی در زمان و جلوگیری از دوباره¬کاری.

نقش حسابداران در سیستم ERP:
حسابداران دو نقش مجزا در رابطه با ERP ایفا می¬کنند؛ نخست هدایت نحوه¬ی ذخیره¬ی هزینه¬ها را برعهده می¬گیرند و همچنین می¬دانند که معاملات ERP چگونه مدیریت مالی را تحت تاثیر قرار می¬دهد. اگر دو واحد بخوبی بهم متصل نشوند، احتمالاً اطلاعات مالی غلط و گمراه کننده بدست می¬آید وحسابداران صاحب دانشی هستند که می¬توانند خطاهای سیستماتیک را که برای سازماندهی مفید هستند، تشخیص دهند.
افزایش رابطه حسابداری با ERP منجر به کارائی بیشتر، رابطه نزدیک با مشتری، بهبود طرح استراتژیکی، سازگاری قابل¬انعطاف با بازار، تغییرات در دورنمای اقتصادی، بهبود تصمیم¬گیری مالی و سازماندهی بهتر منافع می¬گردد. این رابطه می¬تواند در روش¬های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. شرکت¬های زیادی با استفاده از گروه¬های مالی جهت ارتباط با ERP و موضوعات دیگر وارد صحنه می¬شوند.
نقش حسابداران در ERP می¬تواند چنین خلاصه شود.
1) ارائه خدمات مشاوره¬ای در ERP.
2) ایجاد ارتباط بین سیستم¬های حسابداری و سیستم¬های مدیریت اطلاعاتی¬.
3) ایجاد فرصت¬ها و چالش¬های جدید برای حسابدران به دلیل استفاده از ERP.

تاثیر ERP بر بهبود کار حسابداران :
بطور کلی می¬توان تاثیرات ERP بر بهبود کار حسابداران را بصورت زیر خلاصه کرد.
1- ERP کنترل بر صدور صورتحساب را افزایش داده، فرآیند پرداخت حقوق کارکنان را بهبود می¬بخشد و در نتیجه بهره-وری افزایش و اتکا به کارکنان بخش کامپیوتر در انجام این کارها کاهش می¬یابد.
2- ERP با ایجاد فرمت¬های online برای ورود سریع اطلاعات به سیستم و بازیابی آنها، اسناد و مدارک کاغذی و در نتیجه جریان کاغذبازی در موسسات را کاهش می¬دهد.

3- ERP از طریق ثبت روزانه اطلاعات به جای ثبت ماهانه، همزمانی اطلاعات را بهبود می¬بخشد.
4- ERP برای ممیزان و حسابرسان، اطلاعات بسیار دقیق¬تری ارائه می¬دهد که هم به نحو بهتری نمایش داده می¬شوند و هم محتوای مفصل¬تری دارند.

5- ERP کنترل هزینه¬ها را بهبود می¬بخشد.
6- با ERP پاسخگوئی به سفارش و پی¬گیری آن سرعت می¬یابد.
7- با ERP می¬توان وجوه نقد را به نحو موثرتری جمع¬آوری کرد؛ به عنوان مثال به هنگام تاخیر در پرداخت مشتری، می¬توان مواد را کاهش داد.

8- با ERP بهتر می¬توان نظارت کرد و با سرعت برای مسائل مبهم راه¬حلی پیدا نمود.
9- ERP پاسخگویی سریع به تغییر شرایط بازار و عملکردهای کسب و کار را ممکن می¬سازد.
10- با ERP فرآیند کسب و کار و دستیابی به مزایای رقابتی بسیار موثرتر می¬باشد.

11- ERP ارتباط عرضه و تقاضا را در کشورهای مختلف بهبود می¬بخشد.
12- ERP یک پایگاه داده¬ای یکپارچه در مورد مشتریان فراهم می¬کند که در کلیه¬ی نرم¬افزارها قابل استفاده می-باشد.
13- ERP به واسطه پشتیبانی از ساختارهای متنوع مالیاتی و طرح¬های مختلف برای صورتحساب پول¬های رایج در جهان، زبان¬های برنامه¬نویسی مختلفی دارد که حسابداری عملکرد بین¬المللی موسسه را بهبود می¬بخشد.
14- ERP دسترسی به اطلاعات و مدیریت در سراسر موسسه را بهبود می¬بخشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ