پروژه دانشجویی مقاله تحلیلی بر جایگاه بیتالمال از منظر فقه با pdf دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تحلیلی بر جایگاه بیتالمال از منظر فقه با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
مفهوم بیت المال
اقسام بیت المال
مصادیق بیت المال مسلمین از قسم دوم
1 انفال
مالکیت بیت المال در عصر غیبت
موارد مصرف بیت المال
اهتمام حضرت علی علیه السلامبه بیت المال
حسابرسی دقیق از کارگزاران
نظارت بر بیت المال
نظارت بر مخارج امیرالحاج
احتیاط شدید امام علی علیه السلامدر بیت المال
l.نگرانی نسبت به بیت المال به هنگام مرگ:
نتیجه گیری
منابع
نهج الهبلاغه، ترجمه محمد دشتى، 1385، چ سوم، قم، اندیشه هادی
ابن اثیر، مبارک بن محمد جزری، 1364ق، النهایه، قم، اسماعلیان
ابن منظور، محمدبن مکرم، 1408ق، لسان العرب، بیروت، احیاءالتراث
انصاری، مرتضی،1280ق، کتاب الخمس، بی جا، مکتبه الفقهیه
آشتیانی، میرزامحمد،1404ق، القضا، قم، دارالهجره
بحرانی، یوسف، 1408ق، الحدائق الناضره، قم، نشر اسلامی
بروجردی، مرتضی، 1407ق، مستند العروه الخمس، تقریر بحث السید ابو القاسم الخوئی، قم، طبع العلمیه
جوهری، اسماعیل بن حماد، 1407ق، الصحاح، بیروت، دار العلم للملایین
حر عاملی، محمد بن حسن، 1408ق، وسائل الشیعه، قم، آل البیت(ع)
حسن زاده آملی، حسن، بی تا، تکمله منهاج البراعه، بی جا، بی نا
حلبی، سید حمزه بن علی بن زهره، 1417ق، غنیه النزوع، قم، مؤسّسه امام صادق
حلی، حسن بن یوسف بن المطهر، 1413ق، قواعد الاحکام، قم،نشر اسلامی
ـــــ ، 1414ق، تذکره الفقها، قم، مؤسّسه آل البیت(ع)
حلی، محمد بن منصور بن احمد بن ادریس، 1417ق، السرائر، قم، نشر اسلامی
خوری، سعید، 1403ق، اقرب الموارد، قم، طبع مکتبه المرعشی النجفی
خوئی، سیدابوالقاسم، 1410ق، تکمله منهاج الصالحین، قم، مدینه العلم
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412ق، مفردات الفاظ قرآن، بیروت، دارالقلم دمشق و دارشامیه
سبزواری، محمدباقر، 1423ق، کفایه الاحکام، قم، نشر اسلامی
شهید ثانی، 1413ق، مسالک الافهام إلی تنقیح شرائع الاسلام، قم، مؤسسه معارف اسلامیه
صدوق، محمدبن علی، 1424ق، خصال، قم، نشر اسلامی
طباطبایی حکیم، سیدمحسن، 1391ق، مستمسک العروه، نجف، مطبقه الآداب
طباطبایی، سیدعلی، 1412ق، ریاض المسائل، قم، نشر اسلامی
طوسی، محمد بن حسن، 1411ق، الخلاف، قم، نشر اسلامی
ـــــ ، 1415ق، النهایه، قم، طبع قدسی محمدی و دارالکتاب اسلامی
ـــــ ، 1428ق، مبسوط، قم، نشر اسلامی
عاملی، محمد بن مکی (شهید اول)، 1414ق، الدروس الشرعیه، قم، نشر اسلامی
کاشف الغطاء، 1421ق، کشف الغطاء، قم، الاعلام الاسلامی
کلینی، محمد بن یعقوب، 1367ق، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه
لویس، معلوف، 1996م، المنجد، بیروت، دارالمشرق
مجلسی، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، چ دوم، بیروت، مؤسسه الوفاء
محقق ثانی، علی بن حسین، 1408ق، جامع المقاصد، قم، آل البیت
محقق حلی، نجم الدین، 1389ق، شرایع الاحکام، نجف، آداب
مفید، محمد بن محمد نعمان، 1410ق، المقنعه، قم، نشر اسلامی
مقدس اردبیلی، احمد بن محمد، 1405ق، مجمع الفائده و البرهان، قم، نشر اسلامی
مقری، احمد بن محمد بن علی، 1405ق، المصباح المنیر، قم، دار الهجره
موسوی خمینی، سیدروح اله، 1416ق، تحریر الوسیله، قم، نشر اسلامی
ــــ ، 1426ق، البیع، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره
نجفی، محمدحسن، بی تا، جواهر الکلام، تهران، داراحیا ء التراث بیروت دارالکتب
نراقی، احمد بن محمد مهدی، 1415ق، مستند الشیعه فی أحکام الشریعه، قم، آل البیت
یزدی، سیدمحمدکاظم، 1424ق، العروه الوثقی، قم، نشر اسلامی
از جمله تقسیمات بیت المال، به بیت المال المسلمین و بیت المال امام و تقسیم بیت المال المسلمین، به بیت المال خاص و عام، مالک بیت المال امام، شخصیت حقوقی امام معصوم علیه السلام در عصر حضور، و شخصیت حقوقی ولی فقیه، متصدی اداره جامعه در عصر غیبت است. یکی از مصادیق بیت المال امام، خمس درآمد های کسب است که باید در اختیار مرجعی باشد که متصدی اداره جامعه است. مالک بیت المال المسلمین، عموم مسلمانان هستند و فقیه جامع شرایط، از باب ولایت حق تصرف دارد. عنوان «امام» در آیات و روایات، مشتمل بر این عنوان، اعم از شخصیت حقوقی امام معصوم و شخصیت حقوقی ولی فقیه است. در نتیجه، اختیارات امام معصوم علیه السلام در ارتباط با بیت المال برای ولی فقیه نیز ثابت است
کلیدواژهها: بیتالمال، امام، انفال، ولی امر، دولت
فقه شیعه ما فقه حکومتی، و با حکومت عجین است. اگر حکومت نباشد، بسیاری از قوانین و مقررات شرعی امکان عرصه نخواهند داشت. بخش زیادی از آموزه های دینی، از جمله فقه بر محور دولت و حکومت بنیاد نهاده شده اند. ازاین رو، اسلام، هم دین است هم دولت، هم عقیده است و هم نظام. این ادعا را می توان با اندکی تأمل در روح حاکم بر اسلام و هریک از ابواب فقهی اثبات کرد. برای نمونه، مباحثی مانند جمعه و جماعت، خمس و زکات و انفال، با کارکرد اجتماعی و حکومتی آنها، حج و جهاد به اشکال گوناگون آن، قضا و شهادت و اجرای حدود و تعزیرات، شاهدی روشن بر این مدعاست. حضرت امام و مقام معظم رهبری، مکرر در بیانات خود از حوزه های علمیه و مراکز پژوهشی و فضلا و مراجع درخواست کرده اند که مباحث فقهی مرتبط با حکومت را در اولویت آموزش و پژوهش خود قرار دهند. برای نمونه، یکی از مصادیق بارز فقه الحکومه، که در قلمرو اندیشه و فقه سیاسی جای می گیرد، عنوان بیت المال است. این عنوان، در ادبیات حاکم بر امت اسلامی، از جایگاه رفیعی برخوردار است و از نهاد های تأثیر گذار اقتصادی است و در قلمرو فقه موضوع برای احکام فقهی(تکلیفی و وضعی) فراوانی واقع شده است. به نظر می رسد، ابعاد و زوایای گوناگون آن نیازمند بحث و تحقیق است
عنوان بیت المال جهات و احکام مختلفی دارد که نیازمند تحقیق و پژوهش است
صاحب نظران، لغت بیت المال را به معنای مکان نگهداری مال دانسته اند و در تعریف آن نوشته اند: بیت المال یعنی خزینهالمال (خوری، 1403، ج1، ص 69؛ سیستانی، 1987م، ص 62). از منظر فقها، بیت المال به دو مفهوم به کار گرفته شده است
الف: مکانی که اموال منقول متعلق به عموم، که در اداره دولت هزینه می شود، در آن نگهداری می شود (آشتیانی، 1404ق، ص 25)
ب: جهتی که مالک اموال عمومی است. مانند مصلحت مسلمین (طوسی، 1428ق، ج 1، ص 146؛ محقق ثانی، 1408ق، ج1، ص 402)
بیت المال به عبارات مختلف تقسیمات مختلفی دارد. از جمله به اعتبار مال های موجود به دو قسم تقسیم می شود
الف: بیت المال مسلمین: عبارت است از اموالی که به مسلمانان متعلق است و باید در مصالح آنان هزینه شود. این قسم نیز به دو دسته تقسیم می شود: عبارت است از اموالی که متعلق به مسلمانان است و باید در مصالح آنان هزینه شود. این قسم نیز به دو دسته تقسیم می شود: اموالی که متعلق به عموم مسلمانان است. اموالی که متعلق به صنف خاصی از مسلمانان است. مانند زکات که ملک طایفه فقرا است و خمس که ملک سادات است
ب: بیت المال امام علیه السلام: عبارت است از اموال متعلق به منصب امام که از آن به اموال دولت هم یاد می شود. تفاوت میان بیت المال المسلمین و بیت المال امام به شرح زیر می باشد
ـ مالک بیت المال مسلمین، عموم مسلمین اند و مالک بیت المال امام منصب امام است
ـ مصرف و محل هزینه در بیت المال مسلمین، جامعه اسلامی و آنچه مرتبط با مصالح عموم مسلمین و هزینه آن برای بخشی از امت مسلمان، مانند صنف فقرا جایز نیست، مگر سود آن به عموم مسلمین ارتباط پیدا کند. مثل اینکه توازن اجتماعی حفظ و اختلاف طبقاتی رفع شود. ولی اختیار هزینه اموال بیت المال امام، به دست امام و حاکم اسلامی است. ایشان می تواند هم در مصالح عموم مسلمین و هم در مصلحت بخش ویژه ای از نیاز های جامعه هزینه کند
ـ افراد مسلمان در بیت المال مسلمین سهمی ندارند. برای نمونه، زمین های مفتوحهالعنوه که یکی از مصادیق آن است، به هیچ وجه ملک و یا متعلق حق شخصی قرار نمی گیرد، هرچند آنرا احیا کند. برخلاف اموال متعلق بیت المال امام، که متعلق حق افراد قرار می گیرد. مثلاً، اگر شخصی زمین های موات را احیا کند، طبق بعضی از مبانی، مالک و طبق برخی دیگر از مبانی، حق اولویت پیدا می کند
ـ ولی امر حق ندارد اموال بیت المال مسلمین را به کسی هبه، هدیه و یا بفروشد. برخلاف اموال بیت المال امام
بیت المال مسلمین مصادیق فراوانی دارد از جمله
1 اراضی مفتوحهالعنوه: عبارتند از زمین هایی که به دست مسلمانان با قدرت قهری و سلاح، به اذن امام فتح و به دست مسلمانان افتاده است. این نیز سه قسم است
الف. زمین هایی که در حال فتح آبادند. حکم این زمین ها این است که پس از پرداخت خمس آنها، ملک تمامی مسلمانان می باشد، اعم از خانه ها، مزارع و زمین ها. زیرا افزون بر اینکه، مشهور به آن فتوا داده اند، ادعای اجماع نیز شده است (سبزواری، 1423، ج1، ص 373؛ حلی، 1414ق، ج 9، ص 184). شیخ طوسی در این باره می فرمایند: اموال غیر منقول مانند خانه ها، مزارع و زمین ها، پس از پرداخت خمس، باقی ملک مسلمین است. دلیل ما عبارت است از اجماع امامیه (طوسی، 1411ق، ج4، ص194)
ب. زمین هایی که در حال فتح موات است
حکم این گونه زمین ها مورد اختلاف است که آیا مصداق بیت المال مسلمین است و یا مصداق بیت المال امام
ج . به زمین هایی که در جنگ به غیر اذن امام، به دست مسلمانان افتاده است. مصداق بیت المال امام و در نتیجه، ملک امام است
2 خراج: عبارت است از ضریب و مالیاتی که به عنوان اجاره زمین های مفتوحهالعنوه از مالکان گرفته می شود. این اموال، مصداق بیت المال مسلمین است که در مصالح عموم مسلمانان هزینه می شود (محقق حلی، 1389ق، ج 2، ص 13). محقق کرکی بیان می کند که مراد از بیت المال مسلمین، اموالی است که از خراج زمین های مفتوحهالعنوه جمع می شود (محقق ثانی، 1408، ج1، ص402)
3 مقاسمه: عبارت است از حصّه و ضریب معینی که از محصول زراعی زمین های مفتوحهالعنوه گرفته می شود و در مصالح مسلمانان هزینه می شود (نجفی، بی تا، ج22، ص180)
4 جزیه: عبارت است از: ضریبی که امام در مقابل اقامت اهل کتاب در دارالاسلام و استفاده از امکانات آن و دست کشیدن از جنگ با آنها گرفته می شود. این گونه اموال نیز حکمش مورد اختلاف است؛ بعضی آنرا مصداق بیت المال مسلمین دانسته اند (حلی، 1413، ج1، ص510؛ طوسی، 1428، ج1، ص 598) و بعضی دیگر، مصرف آن را یا مختص مجاهدان و یا افزون بر آن فقرا دانسته اند (حلی، 1417، ج1، ص 474)
5 وقف بر مصالح عامه: درواقع وقف بر مسلمانان است. ازاین رو، مصداق بیت المال مسلمین است. اصل صحت وقف بر مصالح مسلمانان، که فقها از آن تحت عنوان وقف عام یاد می کنند، اختلافی نیست و مورد قبول فقها است (شهید اول، 1414، ج 2، ص 264). آنچه مورد اختلاف است، عبارت است از: اینکه در صحت این گونه وقف قبول شرط است، یا نه. بعضی قبول را شرط دانسته اند (کرکی، 1408، ص12 ). در مقابل بعضی شرط ندانسته اند (شهید ثانی، 1413، ج 5، ص 372). همچنین در این زمینه اختلاف وجود دارد مبنی بر اینکه اگر قبض شرط باشد، قبض ناظر وقف شرط صحت است و یا قبض حاکم؟ بعضی قول اول را پذیرفته اند (محقق ثانی، 1408، ج 9، ص 24) و بعضی قول دوم را پذیرفته اند (شهید ثانی، 1414ق، ج2، ص 266)
قسم دوم بیت المال مسلمین، عبارت است از اموالی که اختصاص به صنف خاصی از مسلمانان دارد. در این بخش، برخی از مصادیق مهم آن بررسی می شود
1 زکات: یکی از مصادیق بیت المال مسلمین، زکات است که از غلات چهارگانه گندم، جو، خرما و کشمش و نقدین (طلا و نقره مسکوک) و انعام سه گانه گاو، شتر، گوسفند، به شرط رسیدن هریک به حد نصاب معین، گرفته می شود. ولی از این جهت که بعضی از موارد هزینه آن مخصوص است، مانند صنف فقرا، ابن سبیل، و تألیف قلوب و;، مصداق بیت المال قسم دوم است
2 خمس: عبارت است از حق مالی که خداوند در بعضی از اموال مانند سود مکاسب، غنیمت های جنگی، معدن ها، گنج ها، آنچه با غواصی از دریاها به دست می آید. مال حلال مخلوط به حرام و زمین کافر ذمی که از مسلمان خریده است، با شرایطی خاص به مقدار یک پنجم گرفته می شود. در خمس دو مبنای اساسی وجود دارد
الف. مشهور قایل هستند که نصف خمس، سهم سادات فقیر است و نصف دیگر سهم خدا و رسول خدا و امام است (نجفی، بی تا، ج 16، ص 2)
ب. بعضی از فقها بر این باورند که تمام خمس، اعم از سهم سادات و سهم خدا و رسول و امام، ملک امام است و سادات حقی ندارند؛ بلکه فقط محل هزینه و مصرف اند. از جمله از صاحبان این نظریه، در عصر حاضر حضرت امام و مقام معظم رهبری است (موسوی خمینی، 1416، ج1، ص322)
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس ) با pdf دارای 54 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تجربیات معلم و کلاس درس (تجربیات شخصی از کلاس درس و تدریس ) با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
مقدمه
80 نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس
پرسش های معمولی و افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس هنگام تدریس معلم
ارزیابی چیست و چه نقشی در کار معلم دارد
ابزارهای ارزیابی
تقویت انگیزه درسی دانش آموزان و نحوه تشویق و تنبیه در مدارس
نحوه تشویق و تنبیه
راه کارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی
40 نکته مهم برای مطالعه بهتر
انواع روشهای مطالعه
مزیت شیوه های صحیح مطالعه
شش روش مطالعه
شرایط مطالعه
ویژگیهای راههای بهبود حافظه
اصول دیگر بازسازی و یادآوری
چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم
نتیجه
منابع
-سیف ، علی اکبر ( مترجم ) ، روش های مطالعه ، چاپ دوم ، تهران ، انتشارات رشد ،
-میرعابدینی ، امیر ، ‹‹ چگونه درس بخوانیم ؟ چگونه امتحان دهیم ؟ ›› ، تهران ، نشر
چکامه ،
-اسپادرینگ . چریل ، انگیزش در کلاس درس ، ترجمه : اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نائینیان
-بلوم .س ، ویژگی های آدمی و یادگیری آموزشگاهی ، ترجمه : علی اکبر سیف
-بیابانگرد.اسماعیل ، راهنمایی والدین و معلمان در تربیت و آموزش کودکان
-شهرآرای . مهرناز ، روان شناسی یادگیری کودک و نوجوان
-قشلاقی . محمد ، روان شناسی یادگیری
-مقاله ” راه کارهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی ” -گردآوری : مردمحمد سالخی ، پژوهشگر استان گلستان
امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا” تدریس عبارتست از
تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است
و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در این فرایند یادگیرنده باید فعال باشد. به بحث بپردازد،مسائل را حل کند و با استفاده از راهنمایی های معلم به کسب تجربه بپردازد
معلمان در حالی که به شاگردان در کسب اطلاعات ، مهارتها، راههای تفکرو ابراز نظرات خود کمک می کنند، باید به آنان نحوه ی یادگیری را نیز درس دهند
چگونگی انجام تدریس اثر بسیاری بر توانایی شاگردان برای آموزش خودشان دارد . معلمان موفق تنها ارائه دهندگان مطالب نیستند بلکه آنان شاگردان خود را به تکالیف شناختی و اجتماعی وادار می نمایند و به آنان چگونگی کسب، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را می آموزند تا چگونگی فراگیری را یاد بگیرند و منابع را به طور مؤثر به کار ببرند.لذا نقش عمده تدریس ،خلق یادگیرندگان فعال ، خلاق و قدرتمند است
توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش
1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم
2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم
3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم
4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم
5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم
6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم
7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم
8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم
9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم
10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم
12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم
15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم
17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم
18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم
20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم
23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم
24- آرام و شمرده تدریس کنیم
25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق
26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم
27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم
28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم
30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم
31- با دانش آموزان همدردی کنیم
32- از تشویق به موقع غافل نشویم
33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم
34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم
35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم
36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم
37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم
38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم
39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم
40- به کار خویش ایمان داشته باشیم
41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم
42-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم
43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم
44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم
45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم
46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم
47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم
48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم
49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم
50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم
51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم
52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم
53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم
54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم
55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم
56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند
57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم
58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم
59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم
60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم
61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم
62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم
64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم
65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم
66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم
67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد
68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم
69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم
70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم
71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است
72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم
73- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم
75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم
76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم
77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم
78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم
79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم
80- تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ، ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند
بیشتر دانش آموزان با آن که با دقت و تمرکز سر کلاس درس حاضر می شوند، اما در موقع تدریس معلم پس از چند دقیقه حواسشان کاملاً پرت می شود و زمانی هم که به خود می آیند چند دقیقه ای از وقت کلاس گذشته است، درحالی که آنها ذهن خود را با افکار پراکنده مشغول کرده بودند. حتماً شما هم دانش آ موزانی را دیده اید که فقط سر کلاس به درس گوش فرا می دهند و در خانه بسیار کم مطالعه می کنند. برعکس آن ها کسانی هم هستند که ساعت ها در منزل مطالعه می کنند ولی همواره از نمره کم خود می نالند. بنابراین می بینیم که زمان مطالعه مهم نیست بلکه زمان مطالعه مفید و تمرکزی که برآن دارند اهمیت دارد
البته در این میان روش تدریس معلم هر چقدر خوب و جذاب باشد، نمی توان کاملاً اطمینان حاصل کرد که دانش آموز در تمام مدت تدریس برروی صحبت های معلم تمرکز داشته است. بنابراین در این مواقع معلمان می توانند از چند روش استفاده کنند. از آن جا که مدت زمان تمرکز بچه ها به تناسب سن آنها متفاوت است. برخی مواقعی دانش آموزان به میزان نسبتاً کمی می توانند روی صحبت های معلم متمرکز شوند. بنابراین معلم نباید تمرکز طولانی روی درس را از دانش آموز خود انتظار داشته باشد. بلکه باید سعی کند درس را با ریتم و آهنگ یکنواخت ارائه نکند
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی مقاله زیرساختهای دینی اندیشههای اجتماعی ابنخلدون با pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله زیرساختهای دینی اندیشههای اجتماعی ابنخلدون با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
تعریف مفاهیم کلیدی
معرفت علمی ابنخلدون و نسبت آن با مبادی دینی
پیوستگی نظری دیدگاههای ابنخلدون با مبانی معرفتی آن
تکوین اندیشههای ابنخلدون
نتیجه گیری
منابع
ـ ابن خلدون، عبدالرحمن، مقدمه ابن خلدون، ترجمه پروین گنابادی. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب،
ـ آرون، ریمون، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران، علمی، چ ششم، 1382
ـ آزاد ارمکی، تقی، جامعه شناسی ابن خلدون، تهران، تبیان، 1376
ـ آزاد ارمکی، تقی، اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان، از فارابی تا ابن خلدون، تهران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چ دوم، 1376
ـ بعلی، فؤاد، جامعه، دولت و شهرنشینی، تفکر جامعهشناختی ابنخلدون، ترجمه غلامرضا جمشیدیها، تهران، دانشگاه تهران، 1382
ـ تنهایی، حسین ابوالحسن، درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی، مشهد، مرندیز، چ چهارم، 1379
ـ توسلی، غلامعباس، نظریههای جامعه شناسی (1)، تهران، دانشگاه پیام نور، چ نهم، 1378
ـ توسلی، غلامعباس، نظریههای جامعه شناسی، تهران، سمت، چ هفتم، 1379
ـ سلیم، غلامرضا، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام، تهران، دانشگاه پیام نور، چ هفتم، 1379
ـ شیخ، محمدعلی، پژوهشی در اندیشههای ابن خلدون، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، چ دوم، 1363
ـ علیزاده، عبدالرضا و دیگران، جامعه شناسی معرفت، جستاری در تبیین رابطه ساخت و کنش اجتماعی و معرفتهای بشری، تهران، مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، 1383
ـ فراهانی منفرد، مهدی، «دیدگاه معرفتشناختی و روششناختی ابنخلدون درباره تاریخ»، تاریخ اسلام، ش13، بیتا
ـ کوزر، لوئیس، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، علمی، چ نهم، 1380
ـ گلور، دیوید، و دیگران، جامعه شناسی معرفت و علم، ترجمه شاپور بهیان و دیگران، تهران، سمت،
ـ لاکوست، ایو، جهانبینی ابن خلدون، ترجمه مهدی مظفّری، تهران، دانشگاه تهران،
ـ لوپز، خوزه و اسکات، جان، ساخت نظریه اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، تهران، نی، 1385
ـ مطهری، مرتضی، جامعه و تاریخ، تهران، صدرا، چ هفتم، 1374
ـ مطهری، مرتضی، فطرت، ، تهران، صدرا، چ هفتم، 1374
ـ مطهری، مرتضی، ده گفتار، تهران، حکمت، بیتا
ـ مهدی، محسن، فلسفه تاریخ ابن خلدون، ترجمه مجید مسعودی. تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1352
Al-Japi, Mohammad A., Al-Assabiyya and the state in IbnKhaldun’s thought. Beirut, LBN: Dar Attalia publisher,
Al-shaqaa, Mustafa,The Islamic bases in IbnKhaldun’s Thoughts and Theories, Cairo, EGY: Al-Dar Al-Masriah Al- Lubnaniah,
Barbour, I., Religion and Science. San Francisco: Harper,
Borgatta, Edgar, F. & Montgomery, Rhonda, Encyclopedia of Sociology, New York, Second Edition,
Dhaouadi, Mahmoud., “An Investigation into the determinants of IbnKhaldun’sUmran Mind.” Annals of the Arts and social sciences, Monograph 208, Vol. 24,
Katsiaficas, G., Ibnkhaldun: A Dialectical philosopher for the new millennium, perspectives in African philosophy – Addis Ababa: Rodopipublishors,
Kirmani, M. Z., Islamic Science, Moving towards a New Paradigm. London: Mansell Publication,
Kraft, U. Unleasing Creativity. Scientific American Mind, Vol. 16. NO. 2,
Marshal, G., Oxford Dictionary of Sociology: London: Oxford University Press,
Moore, H.C., Images of Development: Egyptian Engineers in Search of Industery. Massachusetts: MIT Press,
Pullan, Wendy, Structure. Campidge: Campidge University Press,
Robert, S., IbnKhaldun. Budapest: AkademiaKiado,
Shaw, Stanford J. & Polk William, Studies on the Civilization of Islam. London, UK: Routledge and Kegan Paul,
Schmidt, N. “IbnKhaldun, historian, Sociologist and Philosopher”, New York,
Sternberg, R. Handbook of Creativity. Campidge, UK: Campidge University Press,
Sternberg, R., Wisdom, Intelligence, and Creativity Stynthesized. UK: Campidge University Press,
Toynbee, Arnold, The Study of History. London, UK: Oxford University Press,
Wallerstein, Immanuel, The End of The World as We Know. University of Minnesota press,
Weinberg, S., Dreams of Final Theory .London: Vintage Books,
Wilson, Edward, Consilience: The Unity of Knowledge. New York: Vintage Books,
اندیشههای اجتماعی ابنخلدون توجه صاحب نظران بسیاری را به خود جلب کرده است. برداشتهای صورت گرفته از آرای ابنخلدون متفاوت و بعضاً متناقض است. برخی پژوهشگران، رویکرد ابنخلدون در طرح موضوعات اجتماعی و پایه گذاری علم عمران را ناشی از گسست وی از منظومه فکری اسلامی میدانند. گروهی دیگر، تأملات اجتماعی وی را برخاسته از مبانی معرفت دینی او میدانند. عدهای نیز در این میان، علل ظهور و افول تمدن اسلامی، ویژگیهای شخصیتی و گستردگی مطالعات وی را از دغدغههای تعیین کننده در رویکرد ابنخلدون به طرح موضوعات اجتماعی و تأسیس علم عمران میدانند
هدف مقاله توصیفی تحلیلی حاضر، که با استفاده از روش تحقیق کتابخانهای انجام گرفته، بررسی نظری دلالتهای معرفت شناختی اندیشههای اجتماعی ابنخلدون است. پرسش اصلی مقاله این است که اندیشههای اجتماعی وی چه نسبتی با مبانی معرفتی دینی او دارد. یافتههای نظری نشان میدهد که اندیشههای اجتماعی ابنخلدون و بنیان نهادن علم عمران، تحت تأثیر نگرشهای اسلامی او بوده است
کلید واژهها: ابن خلدون، اندیشه اجتماعی، جامعه شناسی معرفت، علم عمران
توجه خاص ابنخلدون به مطالعه تاریخ با نگاهی جامعه شناختی، تأملات وی در تجربیات تاریخی و مبتنی ساختن آن بر اساس سنن و قوانین حاکم بر جامعه، به ویژه تبیین علّی پدیدههای تاریخی و اجتماعی، وی را در کانون توجه جامعه شناسان و تاریخ دانان قرار داده است. شیوه بیان و روشنبینی ابنخلدون در تاریخ به حدی است که برخی از صاحب نظران دیدگاههای وی را با پارهای از بحثهای علمی امروز نزدیک میدانند . هم چنین، در میان اندیشمندان مختلف، نوعی اجماع عام وجود دارد. مبنی بر این که ابنخلدون از اندیشهای بزرگ برخوردار بوده است. به اعتقاد آرنولد توین بی، «ابنخلدون گونهای از فلسفه تاریخ را طرح ریزی نموده است که بی هیچ تردیدی در نوع خود مهمترین کاری است که در مقایسه با هر اندیشهای در هر زمان و مکان دیگر انجام پذیرفته است». به علاوه، «مقدمه ابنخلدون به لحاظ محتوایی، دارای ساختاری منسجم و از نظر صورت بندی، هرمی شکل است که اندیشهای توسعه یافته، برخوردار از سازمان دهی در فصول، پاراگرافها و در بخشهای متعدد آن را در بر میگیرد
بازخوانی و تحلیل آرای ابنخلدون از آن جا ضروری است که میتوان اثر برجسته وی، یعنی«مقدمه» را به عنوان الگویی جدید از نوآوری فکری در چارچوب مقومات و مبانی فرهنگ اسلامی به حساب آورد که در یکی از مقاطع پرآشوب از تاریخ، در جهان اسلام اتفاق افتاده است. اهمیت خاص این شیوه اندیشه در شرایط کنونی جامعه ایران، که درگیر نظریه پردازی درباره الگوی ایرانی- اسلامی توسعه میباشد، امری روشن به نظر میرسد. بر این اساس، نویسندگان این مقاله سعی دارند درهم تنیدگی دیدگاههای ابنخلدون با ساز و کارهای فرهنگی و دینی جهان اسلام را تبیین نمایند. پرسش اصلی مقاله این است که اندیشههای اجتماعی ابنخلدون چه نسبتی با مبانی معرفتی او دارد
در این جا تعریف مفاهیم چند واژه ضروری است
ساخت: واژه ساخت معادل فارسی کلمه (Structure) در انگلیسی میباشد که از کلمه لاتین (struere) به معنای «ساختن» مشتق شده است و در انگلیسی برای ساختن اسمهایی به کار میرود که بر یک عمل یا فرایند دلالت دارند. «ساخت» یکی از مهمترین و در عین حال مبهمترین مفاهیم در علوم اجتماعی است . بنابر تعریف، «ساخت یک فراورده ذهنی است که بر اساس روابط انتزاعی مستخرج از واقعیت پدید میآید.» به عبارت روشن تر، «از مشاهده واقعیت موجود، عناصری استخراج میشود که به کمک آنها میتوان به صورت انتزاعی نظامی از نسبتها را ساخت و آن گاه معلوم کرد که آیا نظام ساخته شده با واقعیات مورد نظر در مشاهدات گوناگون منطبق است، یا خیر»؟ «ساخت، آن چیزی است که از تعدادی از اجزا تشکیل شده است که به ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. هم چنین، به روش سازماندهی اجزا به گونهای که در پی آن یک کل تشکیل گردد، ساخت گفته میشود.» در واقع، ساخت یک مجموعه سیستمی، شامل عناصری است که در اصطلاح به آنها «اجزای» میگوییم. اجزاء عناصری هستند که در یک رابطه مجموعهای قرار میگیرند و تشکیل یک کلیت، تمامیت و یا یک جامعیت را میدهند
جامعه شناسی معرفت: جامعه شناسی معرفت به عنوان یکی از حوزههای جامعهشناسی، با خاستگاههای اجتماعی و گروهی اندیشهها و افکار سروکار دارد و شامل همه عرصههای اندیشه (معرفت، افکار، نظریهها و شیوههای اندیشه) است. هم چنین، جامعه شناسی معرفت به دنبال فهم این مسئله است که چگونه ساحتهای اندیشه با نیروهای سیاسی و اجتماعی خاص سروکار دارند و اینکه چگونه حیات ذهنی یک گروه از افراد در بطن نهادها و گروههایی که در آنها زندگی میکنند و فعالیت دارند، شکل میگیرد. از نظر ماکس شلر، موضوع جامعه شناسی معرفت، بررسی روابط و پیوندهای میان انواع زندگی اجتماعی و اقسام گوناگون معرفت هاست
معرفت پوزیتیویستی: اصطلاح پوزیتیویسم یا مثبت گرایی به معنی واقعی، مثبت و صریح میباشد و امور محقق، یعنی امور مشهود و محسوس که وجود آنها منوط به فرض و خیال نباشد، از مصادیق آن است. در مکتب مثبت گرایی، تنها امور حقیقی و قابل اثبات یعنی پدیدههای مشهود، محسوس و مورد اتفاق عموم است که قابل شناخت محسوب میشود. تجربه و مشاهده، طریق رسیدن به این شناخت است. هم چنین، پوزیتیویسم، یک نوع فلسفه علم است که سنت تجربه گرایی را با خود به همراه دارد و ضمن نفی تأملات متافیزیکی، از نفوذ به ماهیتهای درونی یا طبیعت (ذات) اشیاء به دور است
علم عمران: علم عمران، ناظر بر اصول و ماهیت پدیده هاست و محتاج علم تاریخ است. هدف علم عمران، تحقیق در ماهیت، اسباب و علل اجتماع انسانی است که از طریق آشکار سازی جنبههای باطنی وقایع ظاهری، تاریخ امکان پذیر میشود. علم عمران، به تعبیر ابن خلدون، علم مطالعه جامعه در اشکال و صور گوناگون است
اندیشه اجتماعی: اندیشه اجتماعی عبارت است از«مطالعه و توجه به ارتباط منطقی و درونی امور که در مقایسه با جامعه شناسی، به عنوان مطالعه منظم و علمی جامعه در دوران جدید، حیطه عملکرد وسیع تری را در بر میگیرد و حوزههایی همچون فلسفه اجتماعی، مطالعات فرهنگی، تاریخ و تاریخ نگاری، فلسفه سیاسی و مطالعات سیاسی و مباحث اقتصادی را شامل میشود.»
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تحقیق بررسی رابطه بین میزان دینداری والدین با خشونت میان فردی فرزندان پسر دبیرستانی با pdf دارای 23 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بررسی رابطه بین میزان دینداری والدین با خشونت میان فردی فرزندان پسر دبیرستانی با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
روش تحقیق
ابزار اندازهگیری
پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی جمعیتشناختی
پرسشنامه خشونت میانفردی
پرسشنامه دینداری والدین
یافتههای تحقیق
یافتهِهای توصیفی
تحلیل یافتهها
بحث و نتیجهگیری
منابع
بازرگان، زهرا؛ صادقی، ناهید و غلامعلی لواسانی، مسعود، «بررسی وضعیت خشونت کلامی در مدارس راهنمایی شهر تهران: مقایسه نظرات دانش آموزان و معلمان»، مجله روان شناسی و علوم تربیتی، شماره 1، 1382، ص 1-28
پورچیت ساز، مرضیه، «مقایسه عوامل مؤثر در پرخاشگری دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی شهر یزد ناحیه 2»، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، یزد،1382
توسل، غلام عباس و فاضل، رضا، «تأثیر پایگاه اقتصادی اجتماعی و رفتار والدین بر اثر بخشی خشونت تلویزیونی بر رفتار کودکان»، مجله جامعه شناسی ایران، شماره 3، 1382، ص 98-120
زارعی، امین، «عوامل مؤثر بر خشونت دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 1389
سجادی، حمیرا، «بررسی عوامل مرتبط با خشونت شوهران علیه زنان در خانواده در مراجعین به دادگاه خانواده شهر تهران سال 1382»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، 1382
فاضلی نیا، فرزانه، «نقش خانواده و مدرسه در آسیب زایی اجتماعی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، 1380
کاپلان، پاول. اس، روانشناسی رشد، ترجمه مهرداد فیروزبخت، چاپ اول، تهران، خدمات فرهنگی رسا، 1381
گیدنز، آنتونی، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، 1373
گلچین، مهری، «ارتباط عملکرد خانواده با برخی ویژگیهای روانی نوجوانان دختر و پسر»، پژوهش در علوم پزشکی، ش 6، 1380، ص 300-302
محسنی تبریزی، علیرضا، «مبانی نظری و تجربی وندالیسم: مروری بر یافتههای یک تحقیق»، نامه علوم اجتماعی، ش 16، 1379، ص 197-223
مسرور شلمانی، آسیه، «روابط درون خانواده و تأثیر آن بر رفتار نابهنجار نوجوانان 14-18 سال»، پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، 1381
مشکانی، محمدرضا و مشکانی، زهرا السادات، «سنجش تأثیر عوامل درونی و بیرونی خانواده بر بزهکاری نوجوانان(آزمون تجربی نظریه ترکیبی کنترل اجتماعی و پیوند افتراقی)»، مجله جامعه شناسی ایران، ش 2، 1381، ص 3-25
ممتاز، فریده، انحرافات اجتماعی نظریهها و دیدگاهها، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1381
Dennis, V. A. et al., Adolescent problem behavior: the influence of parents and peers”. Behaviour Research and Therapy, v 37 , 1999, p 217-
Duncan, O. D. et al., Occupation & Social Status.Glencoe, IL, Free press,
Declyen, M. et al., “Fathers and preschool behavior problems”, Developmental Psychology, v 34, 1998, p 264-
Nam, B. C. & Powers, M. G., The Socioeconomic Approach to Status Measurement, Houston, Cap & Gown
Prinz, R. J. et al.,”Multivariate assessment of conict in distressed and nondistressed mother-adolescent dyads”, Journal of Applied Behavior Analysis, v 12, 1979, p 691-
Webster- Stratton,C. & Dahl, R. W., Conduct Disorder. In M. Hersen & R.T. Ammerman (Eds), Advanced Abnormal Child Psychology, Hillsdale, New jersey, Lawrence Erlbaum Associates,
Smith, C., & Faris, R., Religion and American Adolescent Delinquency, Risk Behaviors and Constructive Social Activities, A research report of the national study of youth and religion
Gillett, M. S.& Kyle, S., “Parental and religious influences on adolescentempathy and antisocialbehavior among latino and Euro-American youth: an investigation of mediating and moderating effects”, Teses for the Degree of Doctor of Philosophy, faculty of texas tech university,
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین دینداری والدین با خشونت فرزندان پسر دبیرستانی انجام شده است. این پیمایش با استفاده از ابزار پرسشنامه روی 385 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد که با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند، صورت یافته است.
همانطور که نتایج نشان داده است، بین دینداری والدین و خشونت فرزندان رابطه منفی و معناداری وجود داشته و هر چه دینداری والدین بالاتر رفته، خشونت فرزندان کاهش یافته است. میزان این همبستگی در مورد رابطه دینداری پدر با خشونت فرزند معنادارتر بوده است. بنابراین، تقویت باورهای دینی در والدین میتواند نقش مؤثری در کاهش رفتارهای انحرافی، چون خشونت ایفا کند.
کلید واژهها: دینداری، والدین، خشونت میان فردی، پسران نوجوان، یزد.
خشونت1 عملی آسیبرسان است که فرد برای پیشبرد مقاصد خویش به کار میبرد و صرفاً جنبه فیزیکی(بدنی) ندارد، بلکه ممکن است ابعاد روانی (فحاشی، تحقیر، منزوی کردن، داد و فریادزدن و ;)، اقتصادی (شکستن وسایل) وحتی جنسی (آزار و مزاحمت جنسی و تجاوز) نیز داشته باشد.2 در تقسیمبندی دیگری آن را به چهار نوع فیزکی (نسبت به انسان، اعم از درون فردی و میان فردی و خشونت نسبت به اشیا و اموال، اعم از اموال شخصی یا عمومی)، کلامی، ترکیبی (ترکیبی از دو نوع قبلی) و اجتماعی (سرپیچی از مقررات) تقسیم کردهاند
افراد به دلایل گوناگون، از جمله تضاد منافع، با یکدیگر درگیریهای خشونتآمیز داشته و دارند. اما در جامعه امروز خشونت به شکلهای مختلف آن به معضل اجتماعی رو به رشد و به عنوان بخشی از رفتار معمولی تبدیل شده است.4 گسترش دامنه خشونت و پرخاشگری، به ویژه در سالهای اخیر در جامعه ایران یکی از جدیترین آسیبهای اجتماعی به شمار میرود.5 خشونت را میتوان به طور روزافزونی در برخوردهای بین افراد (خشونت علیه زنان و کودکان در خانواده و جامعه و حتی قتل، همسرکشی و کودکآزاری، اهانت به دیگران و خشونت علیه اموال و ;) در جامعه مشاهده کرد و ما هر روز شاهد تظاهر آن در محیط مدرسه، زمین ورزشی، خانه و خیابان و امثال آن هستیم
تردیدی وجود ندارد که وجود خشونت در جامعه میتواند آسیبهای جدی جسمی و روانی را به افراد و خسارتهای بزرگی را به اموال وارد آورد و هنگامی که اشاعه یابد میتواند آسیبهای عمیقی را بر روابط اجتماعی وارد سازد.7 اما باید این نکته را خاطرنشان کرد که توجه به مسئله خشونت در بین نوجوانان، اهمیت ویژهای دارد، چرا که از یک طرف، نوجوانان بخش اعظمی از اوقات روز خود را در مدرسه میگذرانند و دانش آموزی که در محیط مدرسه تحت خشونتهای کلامی یا بدنی قرار گیرد یا اینکه آنرا مشاهده کند دچار احساس ناامنی و بیزاری از مدرسه میشود، و این امرخود را به تدریج به صورت افت تحصیلی یا ترک تحصیل نشان میدهد.8 از طرف دیگر باید گفت که شخصیت آدمی در سنین کودکی و نوجوانی تحت تأثیر نهادها و عوامل اجتماعی شدن (خانواده، مدرسه، همسالان، رسانههای جمعی و ;) شکل میگیرد و این نهادها در ایجاد پیوند با جامعه و درونی کردن ارزشهای آن در افراد، بسیار مؤثرند.9 هیرشی10 معتقد است که رفتارهای انحرافی (از جمله خشونت) زمانی واقع میشوند که پیوند فرد و جامعه ضعیف یا گسسته شود. در واقع، هرچه پیوند افراد با جامعه بیشتر باشد احتمال کجرفتاری کمتر خواهد بود. در این میان، خانواده و جامعه دو عامل مهم در ایجاد این پیوند هستند.11 اما این نکته را نیز باید خاطر نشان کرد که نهاد خانواده عامل اصلی اجتماعیشدن در دوران طفولیت است و بدهی است که در سنین نوجوانی تنها معدودی از نوجوانان ممکن است به سادگی و بیچون و چرا بینش والدین خود را بپذیرند،12 چرا که نوجوانی آغاز ورود به جامعه وسیعتر و استقلال از والدین و کاهش ارتباط با آنهاست.13 این امر، نقش والدین را حساستر و دشوارتر از قبل خواهد ساخت و آنها باید با وجود این استقلالطلبی به تربیت و درونی ساختن هنجارهای جامعه در نوجوان بپردازند. نظارت و عملکرد درست یا نادرست خانواده و والدین در این دوران حساس، نقش مهمی بر فرایند جامعهپذیری نوجوان و رشد رفتار بهنجار یا نابهنجار در او دارد و روابط والدین و عملکرد خانواده با رشد رفتاری نوجوان ارتباط دارد
نای15 معتقد است خانواده از طریق چهار عامل به تقویت پیوند اجتماعی نوجوان با جامعه و در نتیجه، کاهش رفتارهای انحرافی میپردازد. از جمله عواملی که نای آنها را در جامعهپذیری توسط خانواده مهم میداند، عبارتاند از
نظارت غیر مستقیم: به این صورت که نوجوان به دلیل بستگی و وابستگی عاطفی که با خانواده خود دارد، سعی میکند طبق میل آنها رفتار کند و کاری نکند که باعث رنجش و ناراحتی آنها شود. به اعتقاد نای نوجوانانی که به والدین و خانواده خود دلبستگی بیشتری دارند، کمتر به رفتارهای انحرافی، از جمله خشونت روی میآورند.16 پژوهشها نشان میدهد خانوادههای سردی که خیلی از فرزندانشان انتقاد میکنند و رابطه صمیمی با آنها ندارند، کودکان بزهکار تولید میکنند.17 بنابراین، وابستگی عاطفی اعضای خانواده به همدیگر، روی رفتارهای مسئلهدار نوجوانان مؤثر است
نظارت غیر مستقیم: تنبیه نوعی محدودیت مستقیم از جانب خانواده است.19 پژوهشها نشان میدهد که در بیشتر موارد، پدر و مادرهای بزهکاران یا خیلی سختگیری و تنبیه میکردهاند و یا خیلی سهلگیر بوده و کنترل نداشتهاند.20 بنابراین، میزان کنترلی که والدین روی فرزندان اعمال میکنند در بروز رفتارهای مسئلهدار نوجوانان مؤثر است
ارضای نیازها، تأمین زندگی و فراهم کردن امکانات موفقیت برای نوجوان: خانوادههایی که در انجام این امر توانایی کمتری دارند کمتر میتوانند از نوجوانان خود انتظار همنوایی داشته باشند. نای معتقد است فروپاشی خانواده کم اهمیتتر از خوشحالی و خوشبختی خانواده است. خانوادهای که پر از تشنج و اختلاف است میتواند نقش مهمی در کجرفتاری نوجوان بازی کند. اما نوجوانی که در خانواده طلاق گرفته، ولی آرام زندگی کند وضعیت بهتری دارد.22پژوهشها نشان میدهد خانوادههایی که ناسازگاری و درگیری زیادی دارند، بیشتر دارای فرزندانی پرخاشگر و متجاوز به حقوق دیگراناند
اما مهمترین عامل از نظر نای، نقش خانواده در نظارت یا کنترل درونی است؛ به این طریق که خانواده به ایجاد وجدان، یعنی درونی کردن هنجارها، ارزشها و نیز احساس شرم و گناه در صورت ارتکاب به کجرفتاری میپردازد.24 با توجه به تأکید آموزههای دینی بر مدارا و سازش با دیگران و همچنین تأکید بر احترام متقابل، باورهای دینی میتوانند نقش مؤثری در کاهش انحرافات و از جمله خشونت داشته باشند. به نظر میرسد والدینی که دینداری یا تعهدات دینی بالاتری دارند، تعهد به دستورات اخلاقی دین را به فرزندان خود نیز انتقال داده و باعث افزایش نیروی کنترل درونی در آنها میشوند
این نکته در تحقیقات مختلف نیز بررسی شده است. فاضلنیا(1380) به این نتیجه رسیده است که فقدان باورهای مذهبی در خانواده نقش مؤثری در رفتارهای آسیبزای اجتماعی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت دارد.25 مشکانی(1381) نیز به این نتیجه رسیده است که باورها و نگرشهای مذهبی و اخلاقی نقش تعیین کنندهای در تعیین شدت بزهکاری دارند.26 مسرور شلمانی(1381) بین اعتقادات مذهبی خانواده و رفتار بزهکارانه، همبستگی معکوسی مشاهده کرده است. اسمیت و فاریس (2002) نیز نقش مذهب و حضور در تشکلهای مذهبی را در کاهش انحرافاتی چون سوء استفاده از مواد، مصرف دارو، دزدی، مسائل مدرسه و خشونت و امثال آن معنادار نشان دادهاند.27 البته در این میان، تحقیقات گیلت و کلی(2006) در تحقیقات خود، رابطه معناداری بین دینداری و رفتارهای انحرافی مشاهده نکردهاند
بنابر این، طبق نظر نای و همچنین نتایج برخی از پژوهشها، خانواده و باورهای مذهبی و اخلاقی آن، نقش مؤثری در رفتار افراد دارند. به این منظور، پژوهش حاضر درصدد یافتن پاسخ سؤال است که آیا خشونت نوجوانان پسر با دینداری والدین در ارتباط است؟
روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی بوده و این پژوهش از نوع مقطعی میباشد که با تکنیک پرسشنامه خود اجرا انجام شده است. همچنین واحد تحلیل آن، فرد (دانشآموز) میباشد و سطح تحلیل، خرد است
جامعه آماری این تحقیق، دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهر یزد بوده است که در سال تحصیلی 87-88 در دبیرستانهای دولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل بودهاند. 385 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. در مرحله اول، از میان دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان یزد ناحیه یک به طور تصادفی انتخاب شده است. در مرحله دوم، از میان مدارس متعدد ناحیه یک، تعداد پنج مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. در مرحله سوم، از میان کلاسهای متعدد هر مدرسه، چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شده و در نهایت، دانشآموزان کلاس تمام شماری شدهاند
کلمات کلیدی:
پروژه دانشجویی تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی با pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی با pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
روش
روش تجزیه و تحلیل دادهها
نتایج پژوهش
نتیجهگیری
منابع
قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالقرآن الکریم، بی تا
آقایی، اصغر و همکاران، «رابطه سبک زندگی و رضایت زناشویی در هنرمندان و مقایسه آن با افراد عادی»، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، ش 22، ص 181-169
بورگ، والتر و همکاران، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی وروانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، ج 1، تهران، سمت و دانشگاه شهید بهشتی، 1383
فاطمی، سیدمحسن، پژوهشهای کیفی و دین سنجی، مبانی نظری مقیاسهای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
فرزاد، ولی الله، نکاتی در مورد مقیاس سازی دینی، مبانی نظری مقیاسهای دینی، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384
فرگوسن، جرج. ا، تاکانه، یوشیو، تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، ترجمه علی دلاور، تهران، نشر ارسباران،
مولوی، حسین، راهنمای عملی SPSS در علوم رفتاری، اصفهان، انتشارات پویش اندیشه،
Australian Government, Department of Veterans’ affairs, Lifestyle Questionnaire (Revised in consultation with ex-service organizations), 2007, p 1-
Bugajska, J., Lastowiecka, E., “Life style, work environment factors and work ability in different occupations”, International Congress Series, v 1280, 2005, p 247-
Gover, A. R., “Risky lifestyles and dating violence: A theoretical test of violent victimization”, Journal of Criminal Justice, v 32, 2004, p 171-
Sompson, E., Pilote, L., “Quality of life after acute myocardial infarction: A comparison of diabetic versus non-diabetic acute myocardial infarction patients in Quebec acute care hospitals”, Health and Quality of Life Outcomes, v 80, 2005, p 9-
kattryn, T., Dominic, U., The Psychology of lifestyle, london,Routledge,
Warren, R., Malachy, B., Adlerian Lifestyle Counseling, New York, Routledge,
هدف این پژوهش فراهم ساختن زمینهای برای کمیسازی و سنجش سبک زندگی اسلامی است. با مطالعه روشمند متون اسلامی و روانسنجی، پرسشنامهای 135 سؤالی تهیه شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه اصفهان و طلبههای حوزه علمیه قم در سطح کارشناسی بودهاند. سیصد نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و دو آزمون «سبک زندگی اسلامی (محقق ساخته)» و «جهتگیری مذهبی» روی آنها اجرا شده است. دادهها، با روش تحلیل عاملی، آلفای کرونباخ و تحلیل مانوا، تحلیل شده و نتایج نشان میدهد که آزمون سبک زندگی اسلامی از پایائی «786/.» بهرهمند است. نتایج تحلیل عوامل نیز روائی و ساختار عاملی مناسبی را نشان میدهد. روائی همزمانِ آن با آزمون جهتگیری مذهبی نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون (644/.)، به دست آمد این پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی اسلامی قابل کمی شدن است و آزمون ساخته شده، ویژگیهای روانسنجی لازم را دارد.
کلید واژهها: مقیاس، سنجش دینی، روانشناسی اسلامی، سبک زندگی اسلامی، جهتگیری مذهبی.
«سبک زندگی» عنوانی است شناخته شده در بیشتر علوم انسانی در سطح بین الملل، لکن از زاویههای متعدد به آن نگاه میشود. مؤلفههای شناخته شده آن در دنیای علمی امروز، عبارتاند از: فعالیتهای فیزیکی، اوقات فراغت، خواب و بیداری، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، معنویت، ایمنی و آرامش، تغذیه و;؛1 که هر کدام به منزله بزرگراهی از راههای زندگی افراد شمرده میشوند. سبک زندگی، شیوهای نسبتاً ثابت است که فرد اهداف خود را به وسیله آن پی میگیرد. این شیوهها، حاصل زندگی دوران کودکی فرد است. به عبارت دیگر، سبک زندگی، بعد عینی و کمیتپذیر شخصیت افراد است. مطالعات در باب سبک زندگی، بیشتر از نوع توصیفی و هنجاری است، لکن در جامعه اسلامی ممکن است این مسئله نیز مطرح شود که سبک زندگی افراد و گروهها، چقدر با آموزههای اسلامی منطبق است؟ آیا میشود افراد و گروهها را از این جهت درجهبندی کرد؟ برای مثال، آیا مردم متدین ایران، پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، سبک زندگی کاملاً اسلامی دارند؟ آیا اساسا نظریه سبک زندگی دینی که با موضوعات مهمی، مثل انسان کامل، انسان سالم، معیار بهنجار و نابهنجار، پیشگیری و درمان و; ارتباط مستقیم دارد، شناسایی و تحلیل شده است؟
اولین بار آلفرد آدلر از بین روانشناسان2 سبک زندگی را مطرح کرد، سپس توسط پیروان او گسترش یافت. آنان سبک زندگی، شکلگیری آن در دوران کودکی، نگرشهای اصلی سبک زندگی، وظایف اصلی زندگی و تعامل آنها با یکدیگر را به تفصیل بحث کرده و آن را در قالب درخت سبک زندگی نشان داده، مفاهیم ارزشی و انسانشناختی و فلسفی را مطرح کرده و تمام زندگی را به صورت یکپارچه به تصویر کشیدند3
برخی محققان، مثل پاول4 به بررسی «زندگی خوب و انسان خوشبخت»، تیموتی5 به «نقش دین در زندگی روزمره مردم انگلیس»، بوسنیتز6 به «اهداف هدایت شده زندگی» بولن7 به «زندگی به عنوان یک تکنیک» هالستید، و پیک8 به «شهروند خوب بودن و رابطه آن با تعلیمات اخلاقی» اینجلس9 به «رابطه فرهنگ و زندگی روزمره» و شو10 به «چالشهای عینی زندگی در خانوادهها در چارچوب نظریه درمانی روان نمایشگری پرداختهاند. هم اکنون سایت فعالی تحت عنوان «نهضت سبک زندگی» (2007م) و سایت دیگری منسوب به هنری استین و دیگر پیروان آدلر با نام «درخت سبک زندگی»11 در اینترنت فعال است. مطالعات سبک زندگی در علوم تجربی نیز انجام شده است. شرکت بینالمللی «سبک زندگی جدید» خدمات متعددی، مثل مشاورههای فردی، کارگاههای گروهی، سمینارها و سخنرانیهایی در موضوعات مختلف سبک زندگی (ریلاکس درمانی، تغذیه، مراقبت از مو و پوست، اخلاق و تعلیمات گروهی و;)، را ارائه میکنند. آنان آزمونهای کوتاه در هر موضوع ساختهاند. گریفین و کاریرکلی12 به بررسی «التهاب استخوانها و مفاصل و غضروفهای فرد و ارتباط آن با سبک زندگی او»، ماهان13 به ساختن «پرسشنامه سبک زندگی شخصی ویژه نوجوانان»، مارکتی14 به مطالعهای آزمایشی در باب «سبک زندگی کارفرمایانه و ارتباط آن با کیفیت زندگی»، گاور15به «مطالعه سبک زندگی مخاطره آمیز و مواجه شدن با خشونت»، سامپسون و پایلوت16 به «بررسی سبک زندگی افراد بعد از سکته شدید قلبی»، بوگاسکا17 به «بررسی تواناییهای شغلی و عوامل محیطی مربوط به کار و ارتباط آنها با سبک زندگی»، ویویان و دیگران18 به «مطالعه سبک زندگی و کیفیت زندگی بیماران با تشخیص سرطان رحم» و کانسر19 به ساختن «پرسشنامه سلامتی و سبک زندگی» اقدام کردهاند. سنجش دینداری و سبک زندگی دینی نیز پیشینهای دارد. پیتر و رالف20 121 مقیاس دینی را معرفی کردهاند که توسط مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی ترجمه شده است21 این مقیاسها در موضوعاتی، مثل اعتقادات و اعمال دینی، نگرشهای دینی، جهتگیری مذهبی، رشد دینی، نقش دین در زندگی، تجربه دینی، ارزشهای دینی- اخلاقی، مقابله دینی وحل مشکل، معنویات و عرفان، مفهوم خدا، نگرش به مرگ، عفو و گذشت و;، شکل گرفتهاند. در ایران نیز بیش از یک دهه است که به این موضوع توجه شده است. برای مثال، غضنفری به «بررسی تأثیر برنامه آموزشی سبک زندگی به بیماران دیابتی نوع دوم»، محمدی زیدی22 به «سبک زندگی بیماران قلبی- عروقی در چابهار»، متعارفی23 به «سبک زندگی بیماران قلبی قبل از ابتلا به بیماری و بستری شدن در سی سی یو»، نوروزی24 آقایی به «بررسی و مقایسه شیوه زندگی دانشجویان;.»25؛ و اسماعیلی26 به «تغییرات سبک زندگی و تحولات نسلهای اجتماعی در ایران» پرداختهاند
به رغم تمام کارهایی که انجام شده، پژوهشی که به طور جامع به سبک زندگی اسلامی توجه و برای آن مقیاس ارائه کرده باشد، انجام نشده است. بر این اساس، مسئله اساسی این پژوهش عبارت است از: ساخت، پایائی27سنجی و اعتبار28 یابی آزمون سبک زندگی اسلامی. همچنان که ملاحظه شد، سنجشهای اسلامی که صورت گرفته، ناقص و غیرکافی است، از اینرو، سؤالهای زیر در مورد آزمون محقق ساخته سبک زندگی اسلامی بررسی شده است: 1 روایی محتوایی و صوری این آزمون چگونه است؟ 2 پایایی آزمون سبک زندگی اسلامی چقدر است؟ 3 روایی همزمان آن با آزمون جهتگیری مذهبی چقدر است؟ 4 بارهای عاملی آزمون سبک زندگی اسلامی چگونه است؟
کلمات کلیدی:
ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده
به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.