سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجو یار

پروژه دانشجویی بانک اطلاعاتی Access با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی بانک اطلاعاتی Access با pdf دارای 63 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی بانک اطلاعاتی Access با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه

بخش اول) آشنایی با نرم افزار مورد استفاده
نرم افزار از دبیرخانه تحت بانک اطلاعاتیAccess 2005 تهیه و تدوین گردیده فلذا برآن شدیم به دلیل توضیح کامل در خصوص نرم افزار استفاده شده جهت این برنامه را از فصل اول کتاب خودآموز جامع مایکروسافتAccess 2003 استفاده نماییم.
اگر با کامپیوترهای شخصی زیاد کار می کنید، بی تردید از واژه پردازها یا برنامه های کاربردی صفحه گسترده در کارهای خود استفاده می نمایید و احتمالاً استفاده از واژه پردازها را از زمانی که محصولات مبتنی بر کاراکتر تحتMS-DOS به کار برده می‌شوند شروع کرده و به تدریج آنها را به واژه پردازهایی که تحت سیستم عامل ویندوز اجرا می‌شوند ارتقاء داده اید. و نیز احتمال می رود که اکنون از مزیت داشتن بعضی نرم افزارهای بانک اطلاعاتی، یا به منزله جزئی از بسته های مجتمع سازی نشده مانند Microsoft Works یا به صورت یک برنامه جداگانه برخوردار هستید.
اکنون مدت های طلوانی است که برنامه های بانک اطلاعاتی برای استفاده کلیه کاربران کامپیوترهای شخصی به بازار ارائه شده اند، ولی متأسفانه بیشتر این برنامه ها یا برنامه‌های مدیریت ذخیره سازی ساده داده ها می باشند که برای ساخت برنامه های کاربردی مناسب نمی باشد. امروزه، حتی افرادی که با کامپیوتر به خوبی آشنا هستند نیز از سیستم های بانک های اطلاعاتی پیچیده دوری می کنند، مگر اینکه مجبور به استفاده از یک بانک اطلاعاتی اختصاصی تکمیل شده باشند. اکنون، با ارائهAccess مایکروسافت، یک سیستم بانک اطلاعاتی ساده در اختیار همگان می باشد و کاربران بسیاری برای ساخت بانک های اطلاعاتی ساده و کاملاً پیشرفته از آن استفاده می کنند.
اکنون که هفتمین نسخهAccess ارائه شده است، این نرم افزار به مراتب از پنجمین نسخه خود که برای نسخه های32 بیتی ویندوز طراحی شده بود قدرتمندتر گشته و نیاز به بررسی نحوه استفاده از کامپیوتر برای انجام کار تحتAccess دارد. اگر تاکنون به علت نیاز به مهارت های برنامه نویسی یا به علت نیاز به صرف وقت زیاد جهت یادگیری کار با بانک های اطلاعاتی، از نرم افزارهای بانک های اطلاعاتی دوری گزیده‌اید، اکنون می توانید بدون واهمه از علل فوق کار با برنامه ساده و آسانAccess را شروع کنید. ولی چگونه می توان مطمئن شد که به کاربردن Accessبرای انجام کارهای شما یک برنامه مناسب و انتخاب درست می باشد برای این منظور در زیر نگاهی به مزایای استفاده ای یک نرم افزار توسعه بانک اطلاعاتی بیندازید.
بانک اطلاعاتی چیست؟
به یک زبان ساده، یکDataBase (بانک اطلاعاتی) به مجموعه رکوردها و پرونده هایی اطلاق می شود که به منظور خاصی سازماندهی شده اند. برای مثال، می توانید اسامی و نشانی کلیه دوستان یا مشتریان را بر روی کامپیوتر خود نگه دارید. و یا کلیه نامه هایی را که می نویسید نگهداری کرده و انها را به ترتیب اسامی گیرندگان آنها مرتب سازید. و یا مجموعه ای از پرونده های حاوی، اطلاعات مالی- پول های پرداختی و حساب های دریافتی و موازنه حساب های خود را روی کامپیوتر ذخیره کنید. اسناد واژه پرداز که برحسب عنوان سازماندهی می شوند نیز به نوعی یک بانک اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند. پرونده های صفحه گسترده ای که بر حسب کاربران آنها سازماندهی شده اند نیز نوع دیگری از یک بانک اطلاعاتی می باشند، میانبرها به کلیه برنامه ها در روی منویStart ویندوز نیز نوعی بانک اطلاعاتی محسوب می شوند و میانبرهای اینترنت به پوشهFavorite شما هم یک بانک اطلاعاتی است.
اگر کار شما کاملاً سازماندهی شده باشد، می توانید صدها کاربرگ یا میانبر را با استفاده از پوشه ها و زیرپوشه ها اداره کنید. هنگام انجام این کار، «شما» مدیر بانک اطلاعاتی محسوب می شوید. ولی اگر به اشکال بزرگی برخوردید چه باید کرد؟
چگونه می توان اطلاعات مربوط به مشتریان متعدد را که در اسناد و پرونده های کاربرگ های گوناگون درج شده اند جمع آوری کرد و به آنها دسترسی داشت؟ چگونه می توان با وارد کردن اطلاعات جدید همین اطلاعات رابطه برقرار نمود؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که اطلاعات وارد شده صحیح می باشند؟ چگونه می توان اطلاعات را با دیگرانبه اشتراک گذاشت، ولی به آنان اجازه تغییر آنها را نداد؟ برای انجام این کارها، به یک سیستم مدیریت اطلاعات یا DataBase Management System (DBMS) نیاز دارید.
بانک های اطلاعاتی رابطه ای

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید با

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید با pdf دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله برنامه ریزی برای ایجاد نیروگاه های جدید با pdf :

ساخت یک نیروگاه معمولاً 5 تا 6 سال از زمان تصمیم گیری برای ساخت تا زمان بهره برداری از اولین واحد آن بطول می انجامد. بنابراین برنامه ریزی سالانه CEGB شامل اقدام در مورد نیروگاه های جدیدی است که قرار است در مدت هفت الی نه سال آینده (که به این مدت اصطلاحاً سالهای پیاده سازی گفته می شود) به مرحله بهره برداری برسند قبل از هر تصمیم جدی در مورد سفارش یک نیروگاه جدید CEGB بایستی موافقت و زیر کشور را تحت بخش دوم از قانون روشنایی الکتریکی مصوب 1909 همراه با هر نوع رضایت و امتیاز مربوط به آن را کسب کرده و همچنین باید بطور جداگانه مجوز مالی را از طرف دولت دریافت نموده باشد. CEGB بایستی نیاز به ایجاد نیروگاهها را در پرتو وظایف قانونی خود بدقت بررسی کند . اوست که باید بررسی نماید که آیا نیاز به ظرفیت جدید به منظور تامین اطمینان از بابت دسترسی به برق کافی ، یا درآمد بیشتر و یا ایجاد اطمینان در مورد تنوع در ذخیره سازی انواع سوخت وجود دارد یا نه علاوه بر آن ممکن است که ساخت یک نیروگاه جدید با ظرفیت مورد نظر به منظور زمینه سازی جهت منافع آتی توجیه پذیر باشد.
ملاحظات ظرفیتی
ظرفیت مورد نیاز بر اساس حداکثر تقاضای سالیانه برآورد می گردد. لذا اولین قدم در تخمین ظرفیت پیش بینی حداکثر تقاضا برای هر زمستان در طول سالهای برنامه ریزی است.
در این پیش بینی فرض بر آنست که بار حداکثر عمدتاً در اثنای روزهای کاری هفته در ماههای دسامبر تا فوریه هنگامی که هوا از سردی با شدت متوسط برخوردارست ، روی می دهد و لذا به آن میانگین تقاضای حداکثر زمستانی (ASC) گفته می شود . شرایط ASC بوسیله تحلیل آماری اطلاعات هواشناسی و تغییرات تقاضا که بر اثر تغییرات آب و هوا بوجود می آید تعیین می شود .
رعایت امور اقتصادی
پیش بینی ظرفیت جدید که تقاضای مورد نیاز را تامین نماید تنها دلیل و توجیه برای ساخت یک واحد تولیدی جدید نیست. ساخت و ساز جدید بایستی از لحاظ اقتصادی غیر قابل توجیه باشد و همچنین اجازه از کار اندازی بعضی از واحدهای قدیمی موجود را نیز بدهد.
در اصل یک واحد تا زمانی که از نظر اقتصادی از یک واحد جدید با صرفه تر باشد در حال سرویس نگه داشته می شود. از انواع هزینه ها می توان هزینه قابل اجتناب خالص (NAC) و هزینه موثر خالص (NEC) را نام برد.
شکل 1 ـ 1 دیاگرام مربوط به ترکیبی از واحدهای ممکن در آینده که در سال 1985 توسط CEGB مد نظر قرار گرفته است را نشان می دهد .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله بررسی مقایسهای میزان نگرش دینی بین افراد م

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی مقایسهای میزان نگرش دینی بین افراد معتاد و غیرمعتاد (سالم) شهرستان بندرعباس. با pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی مقایسهای میزان نگرش دینی بین افراد معتاد و غیرمعتاد (سالم) شهرستان بندرعباس. با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله بررسی مقایسهای میزان نگرش دینی بین افراد معتاد و غیرمعتاد (سالم) شهرستان بندرعباس. با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله بررسی مقایسهای میزان نگرش دینی بین افراد معتاد و غیرمعتاد (سالم) شهرستان بندرعباس. با pdf :

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای میزان نگـرش دینـی بـین افـراد معتـاد و غیرمعتـاد (سـالم) شهرستان بندرعباس بوده است. روش تحقیق علی- مقایسهای میباشد. نمونه آماری شامل100نفر افراد معتاد و100نفر افراد غیرمعتاد (سالم) است که به صورت روش نمونهگیری دردسـترس انتخـاب شـدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی خدایاریفـرد اسـتفاده شـد و بـه منظـور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t استودنت برای گروههای مستقل استفاده شد. نتـایج نشـان داد که بین میزان سنجش نگرش مذهبی در افراد معتاد و غیرمعتاد تفاوت معناداری وجود دارد .(P <./01) نتیجهگیری: از آنجا که نهادینه شدن باورهای مذهبی به این افراد در افزایش خودباوری، عزت نفـس و وقار بسیار کمک میکند آموزشهای مـذهبی توسـط دسـتانـدرکاران، مسـؤلان و والـدین بـه منظـور پیشگیری و درمان اعتیاد و تضمین سلامت جامعه پیشنهاد می شود.

کلید واژهها: نگرش دینی، افراد معتاد، افراد غیر معتاد.

ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر

استان هرمزگان

نخستین همایش اسلام و سلامت روان- بندرعباس، اسفندماه 1391

—————————————————————

مقدمه

ایمان و اعتقاد به خدا موجب احساس آرامش و امنیت فرد معتقد میشود. پیروان خود را به انجام اعمالی تشویق میکند که در پیشگیری ار ابتلای فرد به اختلالهای روانی مؤثر است و درمان مؤثری برای افراد مبتلا به این اختلالها به شمار میآید. دین و مذهب از ارکان اصلی فرهنگ هر ملتی است و ارزشها و معتقدات دینی در شکل دادن به سبک زندگی افراد نقش مهمی را ایفا میکند (داویدان، .(1376 دین موهبتی الهی است که او را به یک فلسفه حیات مسلح می کند. دین نیازها و خواستههای بنیادین روانی، به ویژه نیاز به عشق

و جاودانگی، را تحقق میبخشد. باورهای دینی همواره در طول تاریخ بشر با او همراه بودهاند و در هیچ دوره و زمانی بشر بدون اعتقادات دینی نبوده است. به عقیده فرانکل بنیانگذار مکتب معنا درمانی در واقع یک احساس مذهبی عمیق ریشهدار در اعماق ضمیر ناهشیار همهی انسانها وجود دارد (شریفی و همکاران، .(1385 درجامعه امروزی شاهد گسترش روزافرون سوءمصرف مواد مخدر هستیم. بهطوری که اعتیاد و عوارض ناشی از آن در زمرهی مهمترین معضلات جامعه بشری هستند که در علت شناسی آن، علل متفاوتی مطرح شده است، از جمله این عوامل روانشناختی میتوان به کارگیری روشهای مقابله ناکارآمد اشاره کرد (سرگلزایی، .(1380 لوکا معتقد است شخص معتاد به دلیل اینکه به محیط اجتماعی اطرافش صدمه میزند که عملاً جای مشخص

و هویت روشنی در جامعه برای وی در نظر گرفته نشده است. فرد معتاد بیش از آن که دلیلی برای نفی جهان امروز باشد، نماینده انحراف و کجروی جهان است. دنیای فرد معتاد با تمدنی که خود زائیده آن است در تضاد نیست بلکه کاریکاتور آن است (برژره، .(1368

این نکته شایان ذکر است که نقش دین در مداوا و کاهش رنجهای انسانی از سالیان پیش شناخته شده است (ماچمن و ماتیوز1988 1، به نقل از رابرت.( 1992 2 امروزه محققان روانشناسی و علومرفتاری معتقدند که بین دینداری و سلامت جسمانی و روانشناختی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و در این راستا، حمایت-های تجربهای فراوانی هم فراهم کردهاند (رابرت، 1992؛ تیکس و همکاران3، 1998؛ بیکل و همکاران4، .(1998 داشتن معنا و هدف در زندگی، انجام اعمال دینی و رعایت دستورات الهی و غیره همگی در تجهیز مناسب فرد برای رویارویی با استرس، منابع و لوازم اساسی هستند (اردویاری،1366؛ اصفهانی، .(1374 دین به عنوان یک شیوه و سبک زندگی، منبع حمایتی مناسبی برای افراد فراهم کرده و آن ها را به انواع مهارتهای مقابلهای کارآمد مجهز میسازد که در برخورد با استرسهای زندگی کمک کننده هستند (کارور و همکاران، 1995، به نقل از پهلوانی .(1375

عوامل اعتقادی موثر در پیشگیری از اعتیاد

-1 ارزشمندی و ارجمندی انسان مطابق تعالیم اسلامی، انسان دارای عزت، کرامت و شرافت انسانی است؛ زیرا انسان موجودی است که خداوند او

را گرامی داشته: “ولقد کرمنا بنی آدم” (سوره اسراء: آیه (70، او را در بهترین تقویم آفریده: “لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم” (سوره تبن: آیه (4 و حتی به فرشتگان دستور داده شد تا بر او سجده کنند: “واذ قلنا للملائکه اسجدوالادم فجدوا الا ابلیس ابی” (سوره بقره (34 همه این آیات گواه است که انسان ارجمند و گرامی است.

1 – Machman& Matioz 2 – Robert 3 – Tix et al

4 – Bickel, et al

ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر

استان هرمزگان

نخستین همایش اسلام و سلامت روان- بندرعباس، اسفندماه 1391

—————————————————————

-2 آرامش و احساس امنیت همه مکاتب رواندرمانی برآنند که اضطراب عامل اصلی بسیاری از بیماریهای روانی است، در حالی که ایمان به

خدا نقش بسزایی در آرامش بخشی به افراد و کاستن از اضطراب و پیشگیری از بیماریهای روانی دارد؛ به گونهای که برخی معتقدند اگر به خدا از کودکی در نفس مستقر گردد به شخص نوعی مصونیت و پیشگیری از آسیب بیماریهای روانی می بخشد (نجاتی، 1367، ص .(337

-3 توکل معتقد به مبدأ و معاد همواره خدا را ناظر و حاضر می بینید و در همه کار خود را به او میسپارد و از او مدد
میجوید: ” ; قل حسبی االله علیه یتوکل المتوکلون” (سوره زمر: آیه ( 38 و بر مصائب زندگی صبر میکند: ” ولتصرن علی ما آذیتمونا و علی االله فلیتوکل المتوکلون” (سوره ابراهیم: آیه .(12 و کسی که به خدا توکل کند و به او ایمان داشته باشد دچار انحراف نمی شود.
-4 گناه بودن اعتیاد به مواد مخدر بسیاری از فقهای معاصر به حرمت استعمال مواد مخدر فتوا دادهاند و دیگر نوبت به اصل برائت نمیرسد. پس

گناه و حرام دانستن استعمال مواد مخدر راه را به روی استعمال آن میبندد و معتقد و مسلمانان از بیم به حرام، به سوی استعمال مواد مخدر کشیده نمیشود. همانطور که در بالا اشاره شد چهار عامل از تأثیرات مذهبی و اعتقادی برای جلوگیری از ارتکاب استعمال مواد مخدر ذکر گردید.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله در مورد سیستم عامل داس با pdf

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد سیستم عامل داس با pdf دارای 91 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد سیستم عامل داس با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد سیستم عامل داس با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد سیستم عامل داس با pdf :

سیستم عامل داس

پیشگفتار
هنگام راه اندازی کامپیوتر پس از اینکه فایلهای سیستم (io.sys,msdos.sys) در داخل حافظه اصلی قرار گرفتند ، Dos در فهرست اصلی ( ریشه) دیسک راه انداز به دنبال فایل Config.sys می گردد و در صورت پیدا کردن ، آن را اجرا می کند .

Config.sys یک فایل متنی است و آن را می توان همانند فایل Autoexec.bat توسط دستور COPY CON یا ویرایشگر متنی دیگری همچون EDIT نوشت . این فایل برخلاف فایل Autoexec.bat پس از راه اندازی کامپیوتر ، قابل اجرا نیست و برای اجرای آن باید حتماً کامپیوتر را راه اندازی مجدد کرد تادر هنگام راه اندازی ، فایل فوق به اجرا درآید .
پس از اجرای فایل Config.sys ( در صورت وجود ) فایل command.com اجرا شود . ( در داخل حافظه اصلی قرار می گیرد ) و بعد از آن فایل Autoexec.bat ( در صورت

وجود ) به اجرا درخواهد آمد .
فرمانهای قرار داده شده درفایل Config.sys در پیکربندی سیستم (System Configuation) به Dos کمک می کند . بیشتر این فرمانها ، در رابطه با به کارگیری و مدیریت سخت افزار ، بخصوص حافظه ها است . این فرمانها ، منحصر به Config.sys هستند و از آنها نمی توان درجای دیگر استفاده کرد در ضمن فرمانهای
معمولی DIR.COPY و… را نمی توان در این فایل بکار برد .

دستورات موجود در فایل Config.sys مانند فایل Autoexec.bat به صورت خط به خط به اجرا در می آیند و درهنگام اجرا ، بر روی صفحه نمایش ظاهر نمی شوند .
به علت اینکه فایل Config.sys قبل از فایل Autoexec.bat راه اندازی می شود و در آن نمی توان از دستور PATH استفاده کرد ( زیرا تنها دستورات بخصوصی می توانند در این فایل اجرا شوند ). باید آدرس فایلهایی را که فرا خوانده می شوند قبل از نام فایل وارد کرد تا کامپیوتر بتواند برای اجرا کردن ، به آنها دسترسی پیدا کند ؛ و یا اینکه تمامی فایلهایی را که در Config.sys فراخوانی می وشند ، در فهرست اصلی دیسک راه انداز ذخیره شده باشند . در اکثر موارد ، روش اول مناسبتر است .

اجزای سخت افزار استاندارد مثل صفحه کلید ، صفحه نمایش و دیسک گردان همواره برای سیستم ، تعریف شده هستند و نیازی به تعریف آنها در فایل Config.sys نیست ، ولی سایر اجزای جانبی مانند Mouse ، دیسکهای مجازی ، حافظه اضافی و … حتماً توسط فایلهای خاصی به سیستم معرفی می شوند ،این فایلها معمولاً به همراه خود وسیله ، موجود و یا جزء فایلهای DOS هستند .
توسط دستور DEVICE می توان برنامه های تعریف کننده یک وسیله جانبی را در داخل حافظه بارگذاری کرد .

شکل کلی دستور DEVICE به صورت زیر است :
DEVICE= [drive:][path]filename[parameters][switches]
در این دستور filename اسم فایلی است که برای راه اندازی وسیله جانبی باید اجرا شود . این نوع فایلها معمولاً دارای پسوندsys هستند . path وdrive آدرس فهرست و نام دیسک گردانی است که فایل مربوطه در آنجا قرار دارد .

1ـ8ـ مدیریت حافظه
حافظه جزئی از کامپیوتر است که برنامه ها برای اجرا باید داخل آن قرار گیرند . حافظه از یک سری تراشه (Chip یاIC ) که بر روی بردی نصب شده اند تشکیل شده ، و برخلاف دیسک گردانها فاقد قطعات مکانیکی و متحرک است .
کامپیوترها به طور معمول دارای یک مگابایت حافظه هستند که به دو قسمت 640 کیلو بایتی به نام حافظه متعارف (Conventional Memory) و 384 کیلو بایتی به نام حافظه فوقانی (Upper Memory) تقسیم میشود . نقشه یک مگابایت حافظه اول موجود در کامپیوتر ، در شکل 1ـ8 نشان داده شده است .

 

DOS برنامه های کاربردی را درحافظه متعارف به اجرا درمی آورد و حافظه فوقانی برای استفاده DOS جهت دستیابی به ابزارهای سخت افزاری مانند کنترل کننده های صفحه تصویر کنار گذاشته شده است .
تعدادی از برنامه ها ، برنامه های ماندگار درحافظه (Memory Resident) هستند .اکثر این برنامه ها از موقعی که اجرا می شوند تا لحظه ای که کامپیوتر روشن است درداخل حافظه قرار دارند و می توان تعدادی از آنها را همزمان درحافظه قرار داد تا از امکاناتی که هر یک ایجاد می کنند ، استفاده کرد . از طرفی وجود این برنامه ها در حافظه ، از فضای قابل دسترس حافظه می کاهد و امکان اجرای برنامه های بزرگ ( برنامه هایی که اندازه آنها بیشتر از فضای خالی باقیمانده در حافظه است) را از کاربر می گیرد .

در صورتی که بخواهیم با کم کردن برنامه های ماندگار درحافظه ، فضای کافی را برای اجرای برنامه های بزرگ ایجاد کنیم ،دیگر نمی توانیم ازامکانات برنامه های ماندگار در حافظه استفاده کنیم . بنابراین ملاحظه می شود که فضای 640 کیلو بایتی نمی تواند جوابگوی نیازهای کاربران باشد .

2ـ8ـ حافظه توسعه یافته
حافظه بیشتر از یک مگابایت را حافظه توسعه یافته (Extended Memory) می نامند .
ریز پردازنده 286 علاوه بر سرعت پردازش بیشتری که نسبت به پردازنده های 8086 دارد ،می تواند 16 مگابایت حافظه را مستقیماً مورد استفاده قرار دهد . ریز پردازنده های 386 و بالاتر امکان دستیابی به چند گیگابایت حافظه را فراهم ساخته اند . البته DOS در این زمینه مشکلی دارد و آن این است که هنوز هم برای اجرای برنامه ها ،محدود به همان فضای 640 کیلو بایتی حافظه متعارف است ؛ گرچه موارد استثنایی وجود دارد که به شرح آن خواهیم پرداخت .
شرکت IBM و Microsoft یک سیستم عامل جدید به نام OS/2 طراحی کرده است که از کل حافظه توسعه یافته بهره می برد . هر چند کاربرد OS/2 در حال گسترش است ولی بیشتر کاربران ترجیح می دهند که با سیستم عامل قبلی (DOS) کار کنند .
DOS می تواند به حافظه توسعه یافته به عنوان یک ابزار جداگانه بنگرد و با استفاده از مدیریت حافظه توسعه یافته ، به آن دسترسی پیدا کند . دستور زیر ، فایل Himem.sys که یک برنامه ماندگار در حافظه است ، جهت مدیریت حافظه توسعه یافته ، در داخل حافظه قرار میدهد .
DEVICE=[drive:][path]HIMEM.SYS

HIMEM. SYS یک راه انداز ابزار است که امکان دستیابی به حافظه توسعه یافته را فراهم می کند و حافظه توسعه یافته را تحت مدیریت و کنترل خود در می آورد و مانع از آن می شود که برنامه ها بتوانند به طور همزمان از یک قسمت از حافظه توسعه یافته استفاده کنند . باید دقت کرد که فرمانDEVICE مربوط به HIMEM که در فایل Config.sys قرار داده می شود ، قبل از فرمانهای دیگری که با حافظه توسعه یافته در ارتباط هستند ، قرار گیرد . چنانچه فایل HIMEM.SYS در فهرست DOS در دیسک گردان C باشد باید در اولین خط از فایل Config.sys عبارت زیر را نوشت .
DEVICE= C:DOSHIMEM.SYS

فایل HIMEM.SYS یک برنامه ماندگار در حافظه است و با فرمان فوق ، این برنامه در حافظه قرار خواهد گرفت وبخشی از حافظه متعارف را اشغال خواهد کرد .

3ـ8ـ آزاد کردن حافظه متعارف
تمامی برنامه ها ، برای اجرا شدن ، به حافظه متعارف نیاز دارند . حتی اگر کامپیوتر دارای چندین مگابایت حافظه باشد ؤ باز حافظه متعارف ازاهمیت ویژه ای برخوردار است . پس باید تا آن جا که ممکن است این قسمت از حافظه را خالی نگهداشت ،تا فضای بیشتری از حافظه متعارف ، دراختیار برنامه ها قرار گیرد . برای آزاد کردن حافظه متعارف به منظور استفاده از آن برای برنامه ها ، می توان کارهای زیر را انجام داد :
الف ـ اجرای MS-DOS در حافظه توسعه یافته به جای حافظه متعارف ( در صورت وجود حافظه توسعه یافته )،همان طور که قبلاً بیان شد حافظه توسعه یافته با حافظه متعارف یک تفاوت کلی دارد و آن این است که برنامه ها در حافظه توسعه یافته قادر به اجرا شدن نیستند ، البته این موضوع برای تمامی حافظه توسعه یافته به غیر از 64 کیلوبایت اول آن ، صادق است . به 64 کیلوبایت اول حافظه توسعه یافته ، حافظه بالا HMA(High Memory Area) گفته می شود و می توان برخی از برنامه ها را در آن اجرا کرد . از جمله این برنامه ها خود MS-DOS است که همیشه بخشی از حافظه متعارف را به خود اختصاص داده است . با دستور زیر می توان MS-DOS را در HMA بارگذلری کرد .
DOS = HIGH
ب ـ کاهش فراخوانی تعداد برنامه های غیر ضروریماندگار در حافظه که در داخل Autoexec.bat وconfig.sys راه اندازی می شوند . زیرا هر یک از این برنامه ها بخشی از حافظه متعارف را به خود اختصاص می دهند ، از فضای قابل دسترس حافظه متعارف کم می کنند . برای مثال اگر همیشه از Mouse استفاده نمی کنید بهتر است آن را در Autoexec.bat یا Config.sys راه اندازی نکنید زیرا به محض روشن شدن کامپیوتر این برنامه داخل حافظه قرار می گیرد و بخشی از حافظه توسط آن اشغال می شود . بنابراین بهتر است فقط درصورت نیاز به Mouse ، برنامه آن را اجرا کنید .
ب ـ اجرای برنامه ماندگار در حافظه فوقانی ، انجام این کار برای کامپیوترهایی با مدل CPU برابر

386 و بالاتر امکان پذیر است . همان طور که قبلاً بیان شد ناحیه حافظه فوقانی (Upper Memory Area) قسمتی از حافظه است که برای استفاده خود سیستم کنار گذاشته شده و دراغلب سیستمها قسمتهایی از این ناحیه از حافظه بدون استفاده مانده اند ( یعنی این قسمتهای حافظه ، خالی مانده اند در صورتی که قابل استفاده هستند )
به این فضاهای خالی موجود درحافظه فوقانی ، بلوکهای حافظه فوقانی (Upper

Memory Block) یا UMB گفته می شود . می توان از UMB ها برای اجرای بعضی از برنامه های ماندگار درحافظه استفاده کرد ( این برنامه ها را در آن قسمت از حافظه قرار داد ). به این ترتیب حافظه متعارف از برخی از این برنامه ها خالی می شود . این موضوع در شکل 2ـ8 نمایش داده شده است .
استفاده از حافظه فوقانی : در ابتدا باید بعد از برنامه HIMEM.SYS برنامه EMM386 را در Config.sys اجرا کرد . برنامه EMM386 یک برنامه اداره کننده حافظه است که امکان دسترسی به قسمتهای استفاده نشده حافظه فوقانی در کامپیوترهای 386 و 386 به بالا را فراهم میکند .
شکل کلی این دستور به صورت زیر است :
DEVICE =[drive:][path]EMM386 .EXE noems
پس از بکاربردن دستور فوق بایدفرمان DOS =UMB را به فایل Config.sys اضافه کرد . این فرمان اجازه میدهد که MS-DOS بین حافظه متعارف و حافظه فوقانی ارتباطی به وجود آورد .
در صورت تمایل به استفاده DOS از HMA می توان هر دو خواسته را در یک دستور به شکل زیر نوشت :
DOS =HIGH,UMB
مثال : سیستمی با مشخصات زیر موجود است :
Mb 2 حافظه اصلی (RAM) وCPU 386 Dx یک فایل Config.sys بنویسیدکه کارهای زیر را انجام دهد :
الف ـ مدیریت حافظه توسعه یافته را راه اندازی کند .
ب ـ به بلوکهای حافظه فوقانی (UMB) دسترسی داشته باشد .
پ ـ بخشی از DOS را درناحیه حافظه بالا بارگذاری کند .

توضیح : تمام فایلهای DOS در آدرس C:DOS موجود هستند .

برای انجام این کار باید با COPY CON یا هر ویرایشگر متن دیگری که داریم فایل Config.sys را درفهرست اصلی دیسک گردان C با محتوای زیر بسازیم .
DEVICE = C:DOS HIMEM.SYS
DEVICE =C: DOS EMM386 .EXE noems
حال با استفاده از فضاهای قابل دسترس موجود درحافظه فوقانی (UMB) ، می توان به جای نوشتن DEVICE از عبارت DEVICEHIGH استفاده کرد . این امر باعث می شود برنامه ماندگار در حافظه به جای حافظه متعارف در حافظه فوقانی قرار گیرد .
بری نصب کردن ( بار گذاری ) بقیه برنامه های ماندگار در حافظه که درفایل Config.sys فراخوانی نمی شوند کافی است که قبل از وارد کردن نام برنامه ها از عبارت (Load high) Lh استفاده کنیم تا برنامه مربوطه در صورت امکان در حافظه فوقانی قرار گیرد .
4ـ8ـ ایجاد دیسک مجازی یا دیسک حافظه ای (Ramdrive)
همان طوری که میدانید دیسک گردانهای واقعی دارای قطعات مکانیکی هستند و برای دستیابی به اطلاعات موجود بر روی دیسک باید یک سری حرکات مکانیکی انجام دهند . انجام این حرکات در مقایسه باعملیات الکترونیکی کامپیوتر ، کندی قابل توجهی دارد و باعث اتلاف وقت کاربر می شود . در ضمن این قطعات پس از مدتی مستهلک می شوند و نیاز به تعمیرو یا تعویض پیدا می کنند .
برای رفع مشکل فوق ، در پاره ای از موارد می توان در حافظه کامپیوتر ، دیسک گردان مجازی تعریف کرد ، یعنی بخشی از حافظه اصلی (RAM) را به عنوان یک دیسک گردان در نظر گرفت . با انجام این کار ، به دلیل اینکه واقعاً دیسک گردانی وجود ندارد و اطلاعات به جای نگهداری بر روی دیسک ( و انجام حرکات مکانیکی ) داخل تراشه های (IC) حافظه نگهداری می شوند ، سرعت عمل بسیار بالا می رود و همچنین استهلاک بیان شده ، دیگر وجود نخواهد داشت .
از معایب دیسک گردان مجازی آن است که درصورت قطع برق کامپیوتر ، تمامی اطلاعات موجود در آن از بین خواهند رفت . این اشکال را می توان با متصل کردن کامپیوتر به دستگاه برق اضطراری (UPS) رفع کرد . تا در موقع قطع نابهنگام برق ،اطلاعات موجود در دیسک مجازی مورد نظر ، از بین نرود . البته در بعضی موارد . پاک شدن اطلاعات موجود در دیسک مجازی با خاموش کردن کامپیوتر ، می تواند بعنوان یک مزیت مطرح شود . به عنوان مثال در محیط های آموزشی که کاربران با ساختن فایل ها و فهرستهای متعدد ، طریقه ساختن فایل و فهرست را آموزش می بینند ، پاک شدن فهرست ها و فایلهای ساخته شده آنها . با خاموش کردن کانپیوتر ، یک حسن بزرگ محسوب می شود زیرا دیگر وقتی از آموزش دهندگان جهت حذف وپاک کردن فایلها و فهرستهای آزمایشی ساخته شده و باقی مانده بر دیسک گردان مجازی تلف نخواهد شد .
شکل کلی دستور تعریف کننده دیسک گردان مجازی به صورت زیر است :
DEVICE[HIGH]= [drive:][Path] RAMDRIVE.SYS
Disksize[Sectore size]] [/ E]
Disk size مقدار حافظه مورد استفاده دیسک RAM را برحسب کیلوبایت مشخص می کند .( مقادیر قابل استفاده می تواند از 4 تا 32767 باشد .) ( مقدار پیش فرض 64 کیلوبایت است .)
Sector size اندازه قطاع دیسک ساخته شده را برحسب بایت مشخص می کند ( این مقدار می

تواند یکی از اعداد 128 ، 256 و 512 باشد که مقدار پیش فرض 512 بایت است .) هر چه اندازه قطاع بزرگتر باشد . سرعت اجرایی دیسک مجازی ایجاد شده بیشتر خواهد بود . ولی اشکال بزرگ انتخاب کردن قطاع این است که کوچکترین واحد موجود بر روی دیسک ، قطاع است و یک قطاع را نمی توان به بیش از یک فایل اختصاص داد ؛ لذا چنانچه قطاع را بزرگ انتخاب کنیم ولی فایل قرار

داده شده درآن کوچک باشد . تمام فضای باقی مانده ، قطاع یا به عبارت دیگر دیسک . به هدر خواهد رفت .
شکل دوم استفاده از دستور RAMDRIVE به صورت زیر می باشد :
DEVICE [HIGH]= [drive:][path] RAMDRIVE.SYS

[Disksize Sevtor size Num Entries] [/ E]
تفاوت بین شکل دوم استفاده ازدستور RAMDRIVE با شکل قبل ، در اضافه بودن عبارت Num Entries است که مشخص کننده حداکثر تعداد فایلها و فهرستهایی است که میتوان در فهرست اصلی دیسک مجازی ایجاد کرد و مقدار آن می تواند بین 2 تا 1024 باشد . در صورت وارد نکردن این عدد ، مقدار 64 فرض خواهد شد . اگر می خواهید برای این پارامتر مقدار تعیین کنید باید برای Sector size و Disk size نیز مقادیری تعیین شود .
( استفاده از سوئیچ /E دردستور فوق باعث می شود که دیسک مجازی به جای حافظه متعارف در حافظه توسعه یافته ایجاد شود .
دقت کنید که پارامتر High خود فایل راه انداز ابزار Ramdrive.sys را در حافظه فوقانی قرار می دهد اما سوئیچ /E دیسک مجازی ساخته شده را در حافظه توسعه یافته قرار می دهد .
به تعداد هر بار فراخوانی فایل RAMDRIVE.SYS توسط راه انداز ابزارDEVICE یاDEVICEHIGH در فایل Config.sys یک دیسک گردان مجازی درحافظه RAM ساخته می شود . برای مثال در صرتی که فایل Config.sys دارای سه دستورDEVICE برای نصب کردن فایل RAMDRIVE.SYS در حافظه

باشد . سه دیسک گردان مجازی قابل دسترس بر روی کامپیوتر ایجاد خواهد شد . اگر یک دیسک گردان دیسک سخت با نام C: داشته باشیم و فایل Config.sys محتوای سه دستور DEVICE مربوط به ایجاد دیسک گردان مجازی باشد ، اولین دستور DEVICE دیسک گردان مجازی با نام D و آخرین دستور DEVICE یک دیسک گردان مجازی با نام F ایجاد خواهد کرد .
نکته مهم دیگر درمورد تعریف چند دیسک گردان مجازی آن است که در صورتی که نام دیسک ی

ا دیسکهای مجازی به بیش از E افزایش یابد باید در فایل Config.sys از دستور LASTDRIVE استفاده کرد و نام دیسک گردان بعدی ( نام دیسک گردان و بعد از آخرین دیسک گردان تعریف شده موجود ) را جلوی آن نوشت . لذا د رمسائل فوق عبارت LASTDRIVE=G را در فایل Config.sys گنجانید .
مثال :
دستورDEVICE = C: DOS RAMDRIVE .SYS
یک دیسک گردان مجازی به ظرفیت 64 کیلو بایت را در حافظه متعارف کامپیوتر ایجاد می کند .
دستور
DEVICEHIGH = C: DOS RAMDRIVE.SYS 1000/E
یک دیسک گردان مجازی با ظرفیت 1000 کیلوبایت را در حافظه توسعه یافته کامپیوتر ایجاد می کند . در این مورد به علت اینکه از برنامه راه انداز ابزار DEVICEHIGH استفاده شده است . برنامه ماندگار در حافظه RAMDRIVE.SYS در حافظه فوقانی قرار می گیرد و بنابراین حجمی از حافظه متعارف را اشغال نخواهد کرد .
در دو مثال فوق اندازه قطاعهای ایجاد شده در دیسک گردان مجازی 512 بایت و حداکثر تعداد فایلها و فهرستهای ایجاد شده در فهرست اصلی این دیسک 64 عدد است .چنانچه بخواهیم یک دیسک گردان مجازی با ظرفیت 400 کیلوبایت را رد حافظه توسعه یافته ایجاد کنیم به طوری که بتوان 500 فایل و زیر فهرست در فهرست اصلی آن ایجاد کرد و ظرفیت هر قطاع آن نیز 512 بایت باشد باید دستور زیر را در فایل Config.sys نوشت :
DEVICE = C: DOS RAMDRIVE.SYS 400 512 500/E
لازم به ذکر است که زمانی می توان از دستور فوق استفاده کرد که مدیریت حافظه توسعه یافته قبلاً تعریف شده باشد .

5ـ8ـ بافر (Buffer)

بافر قسمتی از حافظه کامپیوتر است که هنگام خواندن یا نوشتن اطلاعات از یا بر روی دیسک ، اطلاعات در آن قرار می گیرند . چنانچه برنامه ای که در حال اجرا است با فایلهای متعددی در ارتباط و برای دسترسی به آنها ، نیاز به مراجعه مکرر به دیسک باشد ، استفاده از بافر ، سرعت برنامه را بالا می برد ، زیرا پس از یک بار خواندن فایل از روی دیسک ، DOS آن فایل را در فابر قرار می دهد و هنگام مراجعه مجدد برنامه به فایلی که قبلاً احضار شده است ، DOS به جای اینکه آن فایل را از روی دیسک بخواند و در اختیار حافظه قرار دهد ، آن را از بافر بر می دارد ، در نتیجه زمان زیادی که برای بار گذاری کردن فایل از روی دیسک به حافظه صرف می شود ، در این میان حذف خواهد شد . اگر نیاز برنامه ایجاب کند که تعداد مراجعات زیاد باشد ، متوجه افزایش قابل توجه سرعت کار با کامپیوتر خواهیم شد .
شکل کلی این دستور به صورت زیر است :
BUFFERS = n
n عددی است بین 1تا99 .

n تعداد بافرهایی است که توسط این دستور درحافظه ایجاد می گردد . هر بافر حدود 5/0 کیلوبایت از حافظه را اشغال می کند ، اگر DOS در HMA بارگذاری شود و تعداد بافرهای خواندن و نوشتن هم 48 عدد یا کمتر باشد ، بافرها به همراه DOS در HMA بارگذاری می شوند . در غیر اینصورت ، فضای اختصاص داده شده به بافرها ، توسط دستور فوق ، از حافظه متعارف تأمین خواهد شد . برای مثال اگر بخواهیم 20 کیلوبایت از فضای حافظه به بافر اختصاص داده شود کافی است که دستور زیر در فایل Config.sys نوشته شود :
BUFFERS=40

6ـ8ـ حداکثر تعداد فایلهای باز موجود در حافظه (Files)
با استفاده از دستور FILES می توان حداکثر تعداد فایلهایی که به طور همزمان در حافظه باز نگهداشته می شوند را مشخص کرد و یا به عبارت دیگر ، حداکثر تعداد فایلی که می توانند داخل حافظه باشند به حجم فایلها ، مقدار حافظه موجود و مقدار تعریف شده توسط دستور FILES بستگی دارد . چنانچه از این دستور استفاده نکنیم ، حداکثر تعداد فایلهایی که به طور همزمان می توانند باز بمانند 8عدد خواهد بود که 5 عدد از این تعداد را DOS برای کنترل قسمتهای مختلف کامپیوتر مورد استفاده قرار می دهد ، به این ترتیب تنها سه فایل ذخیره شده بر روی دیسک را می توان همزمان باز کرد . در صورتی که برنامه ای نیاز به باز کردن تعداد فایلی بیشتر از مقدار تعیین شده توسط دستور FILES یا مقدار پیش فرض داشته باشد ( در صورت عدم وجود دستور FILES در فایل Config.sys این مقدار برابر 3 است ) پیام خطای “Too many files are open” بر روی صفحه ظاهر خواهد شد . با توجه به اینکه بسیاری از برنامه ها احتیاج به باز نگهداشتن بیش از سه فایل به طور همزمان دارند ، باید از فرمان FILES در فایل Config.sys استفاده کرد .
شکل کلی این دستور به صورت زیر است :
FILES=n
مثال :
n حداکثر تعداد فایلهایی است که کامپیوتر مجاز است آنها را همزمان باز نگهدارد . n می تواند عددی بین 8 تا 255 باشد .
اگر از دستور FILES=55 در فایل Config.sys استفاده شود ، کامپیوتر قادر خواهد بود برنامه هایی را اجرا کند که به طور همزمان تا حداکثر 50 فایل را باز نگه میدارند .

7ـ8ـ دسترسی به توابع ANSI

برای اینکه بتوان از کدهای escape بیان شده در فصل 4، برای تغییر دادن رنگ نوشته ها ، صفحه تصویر ، تعویض کاراکترهای نمایش داده شده توسط کلیدها یا نسبت دادن دستوری به کلیدی مشخص استفاده کرد ( این کدها همراه با دستور PROMPT به کار می روند ) باید برنامه راه اندازی ابزار Ansi.sys را به کمک دستور DEVICE[HIGH] در حافظه نصب کرد . کدهای escape متعلق به Ansi فرمانهایی هستند که شما به صفحه کلید یا صفحه نمایش ارسال می کنید . این کدها توسط مؤسسه ملی استاندارد آمریکا (American National – Standard Institute) وضع شده اند .
شکل کلی دستور ANSI به صورت زیر است :
DEVICE[HIGH] = [drive:][path]ANSI.SYS
در دستور فوق drive:path نام دیسک گردان و آدرس محلی هستند که فایل ANSI.SYS در آن محل قرار دارد .

فایلهای دسته ای
هدفهای رفتاری : پس از مطالعه این فصل ، از دانش آموز انتظار می رود که بتواند :
ـ علت استفاده از فایلهای دسته ای را شرح دهد .
ـ دستورات مخصوص فایلهای دسته ای را یاد بگیرد و بتواند با آنها فایلهای دسته ای نوشته اجرا کند .
ـ با توجه به نیاز بتواند فایلهای خودکاری (Autoexec.bat) طراحی ک

ند و پس از ساختن ، آنها را به اجرا در آورد .

پیشگفتار
برخی از فایلها اجرایی هستند ،و برای اجرای آنها کافی است که نام آنها را وارد کرد . فایل اجرایی دارای یکی از پسوندهای com,exe یاbat می تواند باشد . از جمله فایلهای اجرایی ، فایلهایی دسته ای (Batch Files) را می توان نام برد که دارای پسوند bat هستند محتویات این فایلها معمولاً مجموعه ای از دستورات DOS و یا دستوراتی است که فقط در داخل فایلهای دسته ای به کار می رود .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود

علی م دیدگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf :

آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

منابع و مآخذ:
1- نام کتاب: دین بهی و فلسفه زرتشت، مؤلف: مهرداد مهرین، ناشر: انتشارات فروهر. تاریخ چاپ 1362، نوبت چاپ اول
2- نام کتاب: دیدی نو از دینی کهن فلسفه زرتشت، مؤلف: دکتر فرهنگ مهر، ناشر: انتشارات: دیبا، تاریخ چاپ 1374

3- نام کتاب: طراحی نظم به شیوه فنگ‌شویی، مؤلف: کارن کینگستون، ترجمه گیتی خوشدل، نشر پیکان- تهران: 1379
4- نام کتاب: فنگ شویی برای امروز، مؤلف: کوان لائو، ترجمه: محمد قرچه داغی، تهران: پیکان، 1381- ص 134

5- نام کتاب: فرهنگ و زندگی و سکونت بر اساس حکمت سنتی چینی، مؤلف: درک والترز؛ ترجمه جواد سید اشرف- تهران: آویژه، 1376- ص 277
6- http. www. Zartosht 83 Persian blog. Com
7- http. www. Farvahar. Blogsky. Com
8- http. www. Persian language .org. com
9- http. www. gatha. Org. com

پیش‌درآمد
ما در جهانی به سر می‌بریم که امور آن بسیار پیچیده، تودرتو و تا حدودی حیرت‌آور است. مردم با اعتقادات دینی گوناگون در آن زیست می‌کنند. تنوع ادیان (religiousdiversity) به قدری زیاد است که حتی یک گزاره‌ی آن ها در یک قالب نمی‌گنجد. این کثرت ها نه تنها در حوزه‌ی دین و اعتقاد دینی بلکه در حوزه‌های فرهنگ، زبان، اندیشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و ده‌ها مقوله‌ی دیگر نیز سرایت کرده است.

امروزه انسان‌ها، متدینان، دانشجویان و جهان گردان در اثر ارتباطات بین‌المللی، در حال دادوستد علمی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و… می باشند. دهکده‌ی جهانی به این ارتباطات شدت داده شده است و همین امر، سبب توجه اندیشمندان به فرهنگ‌ها، ادیان، علوم و فلسفه‌های مختلف شده و منشاء کشف اختلاف‌های فرهنگی و تبیین آن گردیده است.

درحال حاضر، ما با انواع ادیان آسمانی و زمینی از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، و بودیسم و مذاهب شیعی، سنی و فرقه‌های مورمونیسم وحدت گرایی، پروتستانیسم، کاتولیک، آیین‌نو کنفوسیوسی و… روبه رو هستیم و ناچاریم درباره‌‌ی این کثرت‌ها، دیدگاه و تفسیری داشته‌باشیم و در زمینه‌‌ی حقانیت‌، هدایت یا بطلان و ضلالت آن‌ها داوری کنیم.

هدف:
با وجود تنوع و تکثر ادیان و مذاهب، نمی‌توان از ترابط و تشابه ادیان غافل ماند؛ گرچه شاید نتوان در میان تمام ادیان و مذاهب، یک عقیده یا عمل مشترک یافت ولی پاره‌ای از عقاید و مناسک و مراسم در برخی از ادیان و مذاهب بی‌شباهت با هم نیستند. در این مقاله به مقایسه فلسفه فنگ‌شویی و مذهب زرتشت می‌پردازیم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهای موجود را بررسی می‌کنیم.

کلید واژه‌ها:
1- فنگ‌شویی: باد و آب
2- جئومانسی: پیشگیری
3- تای جی: نهایت مطلق

فنگ‌شویی را می‌توان هنر طراحی نظم موزون نامید، و ریشه‌های آن را باید در جهان‌بینی تائویسم و باورهای آن جستجو کرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یک فلسفه یا جهان‌بینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تکیه داشت، اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.

در گمان چینی های باستان، موقعیت و جهت پدیده‌ها در فضا حائز اهمیت والایی است. نحوه قرارگیری محل سکونت و کار، اشیاء و سایر مایملک انسان که او را از هر سو احاطه کرده اند، قادر به تأثیر گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومی و اسطوره های چینی، این تأثیرات شکل رفتار و شخصیت بیرونی انسان را در جهت مثبت یا منفی، دوستانه یا غیردوستانه و بالاخره موزون یا موزون تعیین می‌کنند.

هنر بومی چین موسوم به فنگ‌شویی، یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیت‌آمیز است. این حکمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم می‌سازد؛

استقرار اشیاء به گونه‌ای که مردم (انسان)، محیط زیست (خاک) و روان (آسمان) با تشکیل وحدتی موزون، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد کنند. در سنت‌های جوامع غربی نیز نظریات مشابهی وجود دارد که جئومانسی یا پیشگویی از طریق تفسیر اشکال و خطوط محیط اطراف نامیده می‌شود.

معنای لغت چینی فنگ باد و معنای شویی آب می‌باشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله کوه» و «اوج گیری آب درموج» است که در صورت همنوایی، رفتار و کردار انسان را به سوی تعالی پیش می‌برند. ریشه‌های فنگ‌شویی را باید در ستاره‌شناسی کهن، علم جغرافیایی قدیم، حکمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی، و طالع بینی چینی مندرج در ئی‌جینگ (یکی از متون کلاسیک چینی که ئی چینگ یا کتاب دگرگونی‌ها نیز نامیده می‌شود) جستجو کرد.

حکمت سنتی فنگ‌شویی (در تمامی مکاتب مختلف آن) عموماً‌ از طریق ارتباط استاد با شاگرد و یا پدر با پسر از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

قطب‌نمای سنتی چینی علاوه بر جهت یابی، در واقع دایره المعارف متحرکی است که با طراحی ویژه خود تمام اطلاعات مورد نیاز پیروان مکاتب مختلف فنگ‌شویی را ارائه می‌کند.

قطب نمای فنگ شویی
در مرکز این دایره‌ یک قطب‌نمای فلزی معمولی با عقربه‌ای مغناطیسی نصب شده است که نیمی از آن قرمز (نشان دهنده شمال) است. دور قطب نمای فلزی دایره‌های هم مرکزی به رنگ‌های قرمز و سیاه قرار دارند که حاوی اطلاعات فنگ شویی هستند.

تاریخ مختصر فنگ شویی:
توسعه تاریخی فنگ‌شویی و توسعه ستاره‌شناسی طالع‌بینی چینی به هم پیوسته‌اند. شروع فنگ‌شویی به عصر اساطیر باز می‌گردد، هر چند هیچ سند تاریخی قابل اتکایی درباره زمان دقیق آن و ابداع‌کننده‌اش در دست نیست. ارتباط فنگ شویی با قطب‌نما باعث شده که آغاز آن را با اختراع قطب‌نما همزمان بدانند، که به امپراطور زرد نسبت داده می‌شود.

فهرست هفت‌ مکتب اصلی فنگ‌شویی که در زمان سلسله‌های تانگ و سونگ به وجود آمدند و تا امروز نیز اعتبار خود را در نزد پیروان فنگ‌شویی حفظ کرده‌اند، ذکر می‌شود:
1 روش مرکب نه ستاره، هشت ورودی و باگوا
2 ورودی حیرت‌انگیز و جای فراری
3 پنج عنصر کهن
4 کوه‌های دوگانه، سه توازن، و پنج عنصر
5 باگوا و پنج عنصر
6 خلاء عمیق و پنج عنصر
7 پنج عنصر هونگ‌فن

نظریه فنگ‌شویی کیهان شناسانه است و بر اساس نظریات انتزاعی تائوئیسم درباره رابطه کیهان و انسان شکل گرفته است. هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان، زمین، انسان و ماده از طریق نیرویی به نام تای‌جی (نهایت مطلق) است.

نمودار کیهان شناسی فنگ شویی
جنبه‌های اصلی کیهان شناسی فنگ شویی در عبارات زیر نهفته است:
آسمان مفهومی است که در برگیرنده خدایان، ارواح، ستارگان (با دو معنای نجومی و اسطوره‌ای)، زمان (گردش فصول و تأثیرات آن) و تمامی مسائلی است که مربوط به نیروهای مرئی و نامرئی کیهان می‌گردد.

به اعتقاد چینی‌های باستان، تای‌جی منشاء و مبداء کائنات بوده، حاوی دو نیروی متضاد یین و یانگ است.
کی فاقد شکل، حجم و بعد است اما از طریق آن تمام آنچه در کائنات وجود دارد، اعم از مرئی و نامرئی، موجودیت می‌یابد.

چینی‌ها تصور می‌کردند که مردم باید با تقویت کی و حفاظت از آن، رشد مداوم و جاری بودن آن را تضمین می کنند.

عوامل طبیعی
آب: آب در فنگ‌شویی ابزاری مفید شناخته می‌شود. به عبارت دیگر هر جا آب وجود دارد، حیات و رونق نیز موجود است.
در فنگ‌شویی معاصر، آب نماد ثروت است دارای نیروی جادویی برای نابودی عوامل مزاحم در محیط‌های داخلی و خارجی می‌باشد.
علم عداد: معانی نمادین اعداد، که در فنگ‌شویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
2 9 4
7 5 3
6 1 8

مربع لوئوشو از نه مربع کوچک تر تشکیل شده که به نه کاخ معروف هستند و در هر یک از آنها عددی درج شده است. این اعداد از هر جهتی که خوانده شوند (راست‌، چپ، بالا، پایین و یا قطری) در مجموع عدد پانزده را می‌سازند. عدد پانزده ترکیبی از پنج و ده است. پنج نماد افتخار و ده معرف وحدت و کمال است.

کاربرد علم اعداد در فنگ‌شویی انعطاف‌پذیر است و در برخورد با آن باید خلاقیت و تخیل را به کمک طلبید. اعداد تقربیاً در تمام موارد مرتبط به نظم مبلمان، اشیاء و خصوصیات درون یک فضا قابل استفاده‌اند.

مشخصات معماری
در فنگ‌شویی باید از استقرار ورودی اصلی خانه و پنجره‌های آن در محدوده ورودی‌های وسیع ساختمان‌های بزرگ یا ورودی گورستان شدیداً اجتناب کرد.

گوشه‌های داخلی و تقاطع دیوراها:
تقاطعات تند دیوارها و زوایای تیز ْ90 : در فنگ‌شویی مقبول نیستند و گوشه‌های گرد، اشکالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده می‌شوند. نورپردازی شاید بهترین روش برای تلطیف گوشه‌ها و لبه‌های تیز داخلی باشد.

آشپزخانه و سرویس
محل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم به روی سلامتی ساکنان خانه دارای اهمیت ویژه‌ است در فنگ‌شویی به قرارگیری آشپزخانه در مرکز نام «قلب سوزان» اطلاق می‌شود و باید کلی اجتناب کرد. و این که باید همواره دارای هوای تازه باشد.

سرویس‌های بهداشتی اگر چه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگ‌شویی عنصری دوستانه تلقی میشود به دلیل ارتباط آنها با فضولات، کثیفی باید به طور صحیحی مکان یابی شوند. فنگ‌شویی به این باورند که استقرار سرویس‌های بهداشتی در قسمتهای بد موجب دفع نحوست می‌شود .

نتیجه:
بنابراین آیین فنگ‌شویی معرف ذهن بشر و روح او است که برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.

فلسفه دین زرتشت:
پیش درآمد
خدایا چنان ساز کاین داستان شود گرم از آتش باستان
که یاد آورد این نام ز ایران زمین ز آیین نیک و ده راستین
زرتشت پیامبر بزرگ اریائی، یکی از جمله نوادر اندیشمندان جهان است. درباره دوران زندگی وی آگاهی درستی در دست نیست، اما قدر مسلم آن است که دانشمندان بر اساس و پایه پژوهشها و بررسیهای انجام شده زمان زندگی وی را از 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد میدانند.

آموزشها و فلسفه و جهان‌بینی زرتشت از همان دوره‌های کهن مورد توجه حکما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. اندیشمندان جهان باستان چون فیثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وی یاد کرده‌اند. در حکمت اشراق اهمیت و اعتبار و دیدگاههای وی زمینه ساز بسیاری از تحولات در فلسفه و حکمت شد. فلسفه عمیق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبه‌های متفاوت و سرشار خود برخوردار کرده است و نیچه مرد برتر را در وجود این بزرگ مرد تاریخ یافته و معرفی نموده است.

زرتشت نخستین پیغمبری بود که در آن دوران کهن خدای واقعی را شناخت و یکتاپرستی را مطرح کرد. در فلسفه بران بود که دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پیدایی یافتند که یکی نیکی و آن دیگری بدیست.

سروده‌های زرتشت که در میان تمام آثار دینی جهان مشخص و متمایز میباشد. موسوم است به گاثه‌ها، گاث‌سرودی است که با سدای خوش و آهنگین خوانده می‌شود و 17 قطعه می‌باشد.
یکی از بزرگترین مسائلی که فلاسفه و انبیاء با آن روبرو بوده‌اند توجیه علت وجود زشتی و بدی در جهانی که پر از نیکی، زیبایی و هوشی نیز می‌باشد بوده است.

از دو گوهر همزاد را که یکی بنام سپنتا مینو (روح افزایشی) و دیگری بنام انگره‌مینو (روح کاهشی) خوانده می‌شود میتوان بصورت ذیل درآورد:

سپنتامینو= سپنته+ مینو
مقدس و روشن خوی = خوی نیک
نیک منش
انگره مینو و با انگرمن (اهریمن) = انگره + مینو
= خوی بد
بد خوی
زرتشت که در طول عمر با بدیها به مبارزه پرداخت، و با تیره درونان جنگ کرد ثابت نمود که او یک زاهد گوشه‌نشین نیست بلکه یک مبارز دلیر است.

هدف زندگی آدمی بطور قطع تعیین شده است و آن طی راه درستی جهت وصول به خدا و نیکی است. این عمل را میتوان به سه طریق بانجام رساند.
1- از طریق دانش
2- از طریق محبت
3- از طریق عمل
درباره این سه طریق اشاراتی در اوستا شده است ولی راهی که روی آن تاکید گردیده راه عمل است.

پیام زرتشتی «عمل» است. عمل صحیح و درست که از طریق آن بتوان انگره مینو را کاملاً مغلوب و دربند کرد.
آتش: نماد راستی و زندگی
از آن بدیر مغانم عزیز می‌دارند که آتشی که نمیرد همیشه دردل ماست
آتش زیباترین و مهمترین نمودی است ک ما می‌شناسیم. بعلاوه پاکترین شئی هم هست و در عین حال که کثیفترین اشیاء را در خود حل و نابود می کند و خود هرگز ناپاک نمی‌شود.

هدف زرتشت از فراخواندن مردم به نیایش آتش آن است که از اهمیتی که این عنصر زیبا و مفید در زندگیشان دارد متبه بشوند و بآ‎تش بصورت یک فرشته آبادکننده جهان احترام بگذارند و از آن در ویران کردن جهان سوء استفاده ننمایند.

اندیشه نیک
قوانین اخلاقی که زرتشت تعلیم داده یکی از عالیترین و ساده‌ترین مقررات اخلاقی جهان است. منظور اخلاق ساده زرتشت، شعار اندیشه نیک، کردار نیک و گفتار نیک باشد که در واقع جوهر اخلاق است و با پیروی از آن میتوان بکمالات انسانی رسید.

این سه اصل آن چنان پایه و اساس محکمی دارد «کاخی که زرتشت بر روی سه ستون بلند و زیبای اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک استوار داشته هیچگاه ویران نخواهد شد.»

آری، پاکی اندیشه سنک بنای کاخ با شکوه اخلاق است. بقول نگرکار «زرتشت روح حقیقی دین خود را در شعار معنوی معروف خود یعنی اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک گنجانیده است.

گاتها
مهمترین و اصلیترین قسمت اوستا، گاتهاست که هم قدیمی‌ترین کتاب ادبی و فلسفی ایران بشمار می‌رود و هم کهن‌ترین کتاب مقدس دینی جهان محسوب می شود یک قسمت از گاتها سروده خود زرتشت است قسمت‌هائی را هم شاگردانش سروده‌اند.

اوستا
اوستا مهین نامه مینوی ایران به شکلهای گوناگون بیان گردیده است از قبیل اوستا- ابستا- استا- وستا، ایستا- اویستا- اوستاک.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

کلمات کلیدی:

<      1   2   3   4   5   >>   >

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ